2012 berekend als einddatum van dit wereldtijdperk
2012 is berekend door meerdere volken in verschillende tijden
Allerlei heilige geschriften door de eeuwen heen hebben de gong voor de laatste ronde gehoord. Opvallend vaak wordt het jaartal 2012 genoemd, zoals bij de Pueblo-indianen, de Zulu's en de Maya's. De Maya's deden hun voorspellende uitspraken over het moment waarop de gong zal klinken op basis van berekeningen die vandaagdedag nog steeds standhouden. Centraal hierbij staan hun kalenders waarvoor zij rekenden met perioden van 26.000 jaar en groter. Die perioden kwamen voort uit een eigen tijdsberekening die in nauwkeurigheid superieur schijnt te zijn, ook aan onze eigen kalender. In de documentaire The Year Zero wijst een Maya tijdens een spreekbeurt zijn toehoorders fijntjes op een van de fouten van onze Westerse kalender. Hij zegt dat als we naar het inzicht van de Maya's goed hadden gerekend, we geen fouten hadden gemaakt in onze eigen kalendertelling. Dan was de maand oktober (oct = 8) nu de achtste maand geweest, november (nov = 9) de negende en december (dec = 10) de tiende. Hier en daar wordt gepleit om de natuurlijke tijdberekening van de Maya's over te nemen.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2012 Tags:de maya's, einde van de wereld, maya-kalender, 2012, nieuw tijdperk
19-03-2012
30 CITATEN VAN ZEN MEESTERS
1. Lao Tzu
De reis van 1000 mijlen begint met een enkele stap.
2. Boeddhistisch gezegde
Spreek niet - alleen als het iets toevoegt aan de stilte
3. Japans gezegde
Als je twijfelt over het karakter van een man, kijk dan naar zijn vrienden.
4. Chinees gezegde
Een wijs mens beslist zelf, een onwetend mens volgt de publieke opinie.
5. Hui Hai
De schat met alles wat je nodig hebt zit in jezelf.
6. Boeddha
Het pad van degenen die verlicht zijn laat geen spoor na....het is als de vlucht van vogels in de lucht.
7. Oud Zen gezegde
Voor je verlichting: hak hout en haal water! Na je verlichting: hak hout en haal water!
8. Taoistisch Gezegde
We kunnen onze weerspiegeling niet zien in stromend water. Alleen in stilstaand water kunnen we die zien.
9. Japans Zen gezegde
De wereld is als een spiegel. Als je er in lacht, lacht hij terug.
10. Dogen Zenji
Een bloem verwelkt ondanks dat we er van houden en onkruid groeit ondanks dat we er niet van houden.
11. Zen gezegde
Het is een wijze man die leert van zijn fouten....maar de man die leert van de fouten van anderen is nog wijzer.
12. Chinees gezegde
De leraar opent de deur, maar je moet zelf naar binnen gaan.
13. Boeddha
Je zult niet worden gestraft voor je woede....je wordt gestraft door je woede.
14. Chinees gezegde
Hij die een vraag stelt is maar dwaas gedurende een minuut; hij die niet vraag blijft een dwaas voor eeuwig.
15. Boeddha
De tong is als een scherp mes....ze doodt zonder bloed te veroorzaken
16. Boeddha
Alles wat we zijn is het resultaat van gedachten. De gedachten zijn alles. Wat we denken worden we.
17. Zen gezegde
Student: "Ik ben erg ontmoedigd. Wat moet ik doen?" Meester: "Moedig anderen aan."
18. Chinees gezegde
Geef een man een vis en je voedt hem een dag. Leer een man te vissen en je voedt hem levenslang.
19. Chinees gezegde
Om de weg te kennen die voor je ligt, vraag ernaar aan degenen die ervan terugkeren.
20. Boeddhistisch gezegde
Als je een lamp aansteekt voor een ander, zal deze ook je eigen pad verlichten.
21. Hsi-Tang
Alhoewel goudstof waardevol is, zal het je blik vertroebelen zodra het in je ogen komt.
22. Chinees gezegdeEr bestaat geen weg naar geluk of verdriet....vind ze in jezelf.
23. Niets van wat ons overkomt is slecht voor ons
als we weten hoe we er de vruchten van moeten plukken
en er lering uit kunnen trekken.
24. Leerling: Wat is de essentie van Zen?
Meester: Aandacht.
Leerling: Niets meer?
Meester: Aandacht, aandacht.
Leerling: Er moet toch nog meer zijn?
Meester: Aandacht, aandacht, aandacht.
Leerling: Wat betekent aandacht?
Meester: Aandacht betekent aandacht.
25. Iemand vroeg een van de oude zenmeesters hem de weg naar bevrijding te leren.
De zenmeester zei: Wie onderdrukt je?
De man die vrijheid zocht zei: Niemand onderdrukt mij.
De zenmeester zei: Waarom verlang je dan naar bevrijding?
26.
Als een gewoon mens tot kennis komt, wordt hij een wijze.
Als een wijze tot kennis komt, wordt hij een gewoon mens.
27.
Doe alles met zoveel ernst
alsof het voorbestaan van het universum ervan afhing,
en glimlach tegelijk omdat je denkt dat wat je doet
ook maar enig verschil zou uitmaken.
28.
Als de leerling bereid is,
zal de meester verschijnen.
29.
Als ik een groene tak in mijn hart draag,
zal de zangvogel komen.
30. T.S. Elliot
"Voetstappen weerklinken op het pad dat wij niet insloegen,
in de richting van de deur van de rozentuin die wij nooit openden."
1) Geloof hen die de waarheid zoeken, twijfel aan hen die ze gevonden hebben.
2)Het ware geheim van het leven ligt in het zoeken naar de waarheid.
3)De mens is wat hij gelooft.
4) Denken over denke n leidt tot niets.
5) Wie is rijk? Die tevreden is met wat hij heeft.
6) Hoe u over uzelf denkt is veel belangrijker dan hoe anderen over u denken.
7)Karakter zonder kennis heeft vaker to succes geleid dan kennis zonder karakter.
8)Mensen die weifelen, slagen nooit in hun ondernemingen.
9)Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist.
10) Als je niet weet waar je heen gaat, zal elke weg je daarheen leiden.
1)De langste reis die een mens kan maken, is de reis door zijn innerlijk.
2)De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
3) Je grootste angsten zijn erger in gedachten dan dat ze in werkelijkheid zijn.
4)De wijze zoekt wat in hem zelf zit, de dwaas zoekt daarbuiten.
5) Men heeft heel wat tijd nodig om jong te worden.
6) Wie naar de toekomst verlangt, wil het heden vermijden.
7) Raap telkens wanneer je valt, iets op.
8) je bent zowel de weg als degene die hem bewandelt.
9) Geef een mens het idee dat hij bijzonder is, en hij gaat bijzonder doen.
10) Spreek geen kwaad over de mens. Hij zit in u en hoort u.
Uitleg KARMA
In zowel het hindoeïsme als het boeddhisme omvat karma de fysieke en mentale acties van een individu die gevolgen hebben voor opeenvolgende levens door middel van reïncarnatie. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd.
Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie". Er is dus geen God aan het werk die straft of beloont. Een goede daad heeft van nature gunstige gevolgen voor degene die de handeling verricht, en slechte daden hebben van nature slechte en onplezierige gevolgen.
In de religies die van reïncarnatie uitgaan (boeddhisme, hindoeïsme, jainisme) strekt het begrip karma zich uit over het huidige en alle vroegere en latere levens. Het resultaat van de daden die men nú doet, kan in dít leven óf in een volgend leven terugkomen. Hetgeen ons overkomt is het resultaat van een actie die we in het huidige of een vorig leven uitgevoerd hebben, en we zijn in staat om nieuwe daden te verrichten die het resultaat van oude daden beïnvloedt. Ieder individu is door zijn daden zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven, vreugde en pijn. Slechte daden (slecht karma) houden de cyclus van geboorte, ouderdom en dood in stand. Het doel van religie is bevrijding (nirvana) uit die gevaarlijke cyclus
Hindoeïsme in de wereld
Van de bijna 1,2 miljard mensen tellende bevolking van India wordt ruim 80% gerekend tot hindoe. In de rest van de wereld leven nog bijna 55 miljoen hindoes. Al vertonen hun religieuze handelingen grote overeenkomsten, toch is geen enkele omschrijving van het begrip 'hindoeïsme' voor alle hindoes van toepassing. Zo verschilt de plattelandsgodsdienst grondig van de meer filosofisch onderbouwde godsdienstbeoefening. Het hindoeïsme is de oudste nog levende religieuze "godsdienst" ter wereld; er zijn verscheidene heilige geschriften, die niet nauwkeurig gedateerd kunnen worden, wanneer die op schrift zijn gezet en waarbij van meerdere geen auteur bekend is. Er is geen sprake van een enkele hoofdstichter, zoals een profeet. Door de tijd heen zijn Arische en Dravidische elementen versmolten. Het jaïnisme en het boeddhisme worden door hindoes wel beschouwd als stromingen van het hindoeïsme. Boeddha heeft zelfs de status van negende incarnatie van Vishnoe verworven. Een bij hindoes bekende metafoor is die van het hindoeïsme als stam van een boom, waar alle andere godsdiensten als bladeren aan groeien. Dit verklaart zowel hun tolerantie ten aanzien van andersdenkenden als hun vaak heftige afwijzing van proselitisme.
Volgens de Arische invasietheorie vielen mensen uit Centraal-Azië, Ariërs genoemd, vanaf circa 1500 v.Chr. Noordwest-India binnen. Zij brachten hun eigen Vedische religie mee en hun religieuze praktijken vermengden zich met die van de mensen uit de Indusvallei. Zo zouden de Veda's, voor veel hindoes de meest gezaghebbende geschriften, ten dele door hen geschreven zijn buiten India. De theorie wordt sinds enige tijd betwist en er bestaan tegenwoordig ook andere theorieën over het ontstaan en de oorsprong van de religies van India. Hoe dan ook, de godsdiensten van het hindoeïsme gaan zonder twijfel het verst terug in de tijd van alle religies met een heilig schrift.
Buiten India bevinden zich grote hindoegemeenschappen in Nepal (22 mln), Bangladesh (16 mln), Sri Lanka (3 mln) en Bali (3 mln). Kleinere hindoegemeenschappen komen voor in Groot-Brittannië (1 mln), Noord-Amerika (1 mln), het Midden-Oosten (725 000), Mauritius (600 000), (Zuid-)Afrika (500 000), Rusland (500 000), Fiji (300 000), Nederland (215 000), Zuidoost-Azië en het Caraïbisch gebied. Nadat Nepal in 2006 tot seculiere staat werd uitgeroepen, heeft geen enkel land ter wereld meer het hindoeïsme als staatsgodsdienst
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen) Categorie:Hindoeïsme Tags:hindoeïsme, religie, info hindoeïsme, geen profeet, grootste religie,godsdienst
20-09-2011
Religieuze en diepzinnige citaten
DIEPZINNIGE CITATEN OVER RELIGIE
Bij sommige mensen heeft God liever dat ze twijfelen dan
dat ze geloven.N.Cybirski
Vertrouwen, is geloven wat je nog niet kunt zien. De
beloning voor dit vertrouwen is zien wat je gelooft.
Als het hart niet meer gelooft en hoopt, dan is liefde nog
de redding.
Ik geloof in de God die de mensen heeft gemaakt, niet in de
God die de mensen hebben gemaakt.A.Karr
Niet weinigen onder de ontwikkelden hebben een atheïstisch
hoofd en een gelovig gemoed.Otto Weiss
"Hoe kan je zo zeker zijn dat God niet bestaat?"
Atheïst: "Je moet toch in iets geloven."W.van Broeckhoven
Als er geen eeuwigheid is zijn gelovigen en ongelovigen
even ver, ze zullen het geen van tweeën merken.L.Verhagen
Als je van het Evangelie overneemt wat je bevalt, dan
geloof je meer aan jezelf dan aan het Evangelie.Augustinus
Als het een kwestie van geld is, is iedereen van hetzelfde
geloof.Voltaire
Door het geloof spreekt God, door de hoop helpt God, door
de liefde geeft God.R.de Langeac
"Het geloof kan bergen verzetten" - "En
staan ze dan op hun plaats?"J.de Valckenaere
Het geloof verschilt van het bewijs. Het ene is menselijk,
het andere een gave van God.
Het geloof is niet het begin doch het einde van alle weten.Goethe
Geloof verzet bergen onzin.A.Gide
In het ziekenhuis tref je dikwijls het schoonste geloof aan
bij degenen die zeggen geloven maar erg moeilijk te vinden.Nico Ter Linden
Buiten het geloof dat uitmondt in liefde is er niets.G.Cesbron
In het geloof zit voldoende licht voor degenen die willen
geloven en voldoende schaduw om degenen die niet willen geloven te verblinden.Pascal
Het geloof is een stok om op te steunen, niet om anderen
mee te slaan.E.Laurillard
Wat is geloof? Als je tegen mensen zegt dat de melkweg
miljarden sterren bevat, geloven ze je. Als je zegt dat een stoel nog nat is
van het verven, moeten ze hem aanraken om te zien of het wel waar is.
Het geloof is een medicijn tegen de angst.
Wie slechts geloof heeft, loopt gevaar een kwezel te worden.
Wie slechts humor heeft, dreigt cynisch te worden. Wie geloof én humor heeft,
vindt het evenwicht waarmee hij in het leven rechtop kan blijven.Buber
Temidden van vele gelovigen valt het geloof hem het
moeilijkst.
Bij sommige mensen heeft God liever dat ze twijfelen dan
dat ze geloven.N.Cybirski
Vertrouwen, is geloven wat je nog niet kunt zien. De
beloning voor dit vertrouwen is zien wat je gelooft.
Als het hart niet meer gelooft en hoopt, dan is liefde nog
de redding.
Ik geloof in de God die de mensen heeft gemaakt, niet in de
God die de mensen hebben gemaakt.A.Karr
Niet weinigen onder de ontwikkelden hebben een atheïstisch
hoofd en een gelovig gemoed.Otto Weiss
"Hoe kan je zo zeker zijn dat God niet bestaat?"
Atheïst: "Je moet toch in iets geloven."W.van Broeckhoven
Als er geen eeuwigheid is zijn gelovigen en ongelovigen
even ver, ze zullen het geen van tweeën merken.L.Verhagen
Als je van het Evangelie overneemt wat je bevalt, dan
geloof je meer aan jezelf dan aan het Evangelie.Augustinus
Als het een kwestie van geld is, is iedereen van hetzelfde
geloof.Voltaire
Door het geloof spreekt God, door de hoop helpt God, door
de liefde geeft God.R.de Langeac
"Het geloof kan bergen verzetten" - "En
staan ze dan op hun plaats?"J.de Valckenaere
Het geloof verschilt van het bewijs. Het ene is menselijk,
het andere een gave van God.
Het geloof is niet het begin doch het einde van alle weten.Goethe
Geloof verzet bergen onzin.A.Gide
In het ziekenhuis tref je dikwijls het schoonste geloof aan
bij degenen die zeggen geloven maar erg moeilijk te vinden.Nico Ter Linden
Buiten het geloof dat uitmondt in liefde is er niets.G.Cesbron
In het geloof zit voldoende licht voor degenen die willen
geloven en voldoende schaduw om degenen die niet willen geloven te verblinden.Pascal
Het geloof is een stok om op te steunen, niet om anderen
mee te slaan.E.Laurillard
Wat is geloof? Als je tegen mensen zegt dat de melkweg
miljarden sterren bevat, geloven ze je. Als je zegt dat een stoel nog nat is
van het verven, moeten ze hem aanraken om te zien of het wel waar is.
Het geloof is een medicijn tegen de angst.
Wie slechts geloof heeft, loopt gevaar een kwezel te worden.
Wie slechts humor heeft, dreigt cynisch te worden. Wie geloof én humor heeft,
vindt het evenwicht waarmee hij in het leven rechtop kan blijven.Buber
Temidden van vele gelovigen valt het geloof hem het
moeilijkst.
Met het toenemen van
de trilling van de aarde groeit het aantal mensen dat de Derde Dimensie
ontstijgt. Steeds meer mensen zullen in het tijdspad naar 2012 toe de Vierde
Dimensie gaan ervaren. Sommigen zitten nu nog vast in de Derde Dimensie, maar
voor anderen is de Vierde Dimensie al duidelijk merkbaar. Waar kunnen we dat
dan aan herkennen? Dit artikel gaat over de verschillende kenmerken van de
Vierde Dimensie.
Zoals eerder al
geschreven is over de Derde Dimensie, gaat het hier bij de Vierde Dimensie ook
om een trillingsdimensie; om een bepaald niveau van bewustzijn. Vergeleken met
de Derde Dimensie is er bij de Vierde Dimensie sprake van een hoger
trillingsniveau en daarmee van een hoger niveau van bewustzijn; verhoogd
bewustzijn. Naar verluid zullen we ons relatief kort in die Vierde Dimensie
bevinden. Gedacht/verwacht wordt dat de Vijfde Dimensie de Vierde Dimensie
snel zal opvolgen. Als dat inderdaad zo is, dan zou de Vierde Dimensie vooral
het karakter van een overgangsdimensie hebben. De Vierde Dimensie vormt daarmee
een brug tussen de Derde en de Vijfde Dimensie. De Vierde Dimensie zou
beschouwd kunnen worden als een voorbereidingsfase naar de Vijfde Dimensie toe.
Het gaat ons voorbereiden en ontvankelijk maken voor datgene wat we gaan
ontvangen en ervaren in de Vijfde Dimensie.
Vele voorbereidingen
op de komende veranderingen naar 2012 toe zijn al in volle gang.
Nieuwe Tijdskinderen
die al een hoger bewustzijn in zich hebben, Voorlopers en Lichtwerkers spelen
hierin een belangrijke rol. Deze mensen zijn hard nodig niet alleen op dit
moment, maar ook de komende tijd. Zij zorgen ervoor dat andere mensen op de
hoogte gebracht worden en voorzien worden van informatie. Tevens zorgen zij
voor begeleiding, coaching, en uitleg over de komende ontwikkelingen en
bewustzijnsverhoging (ascensie).
Eveneens ligt er voor
hen de taak van geruststelling. Belangrijk is dat zij de eventuele angst die
aanwezig is bij mensen die leven vanuit de Derde Dimensie, verminderen of
wegnemen, opdat ook die mensen in staat worden gesteld om de overgang naar de
Vierde (en Vijfde) Dimensie te maken.
De Vierde Dimensie
De Vierde Dimensie
brengt een verhoogd bewustzijn met zich mee. Dit heeft consequenties voor hoe
mensen zullen denken en hoe mensen in het leven zullen staan. Immers:
verandering van inzichten/bewustzijn levert nu eenmaal verandering van denken,
voelen en handelen op.
Het meest kenmerkende
voor de Vierde Dimensie is de steeds verder gaande onthechting van het EGO. Het
EGO zal steeds minder de leidraad zijn in het leven van de mens. Het
EGO-gerichte denken en handelen neemt verder af. Dit heeft te maken met het
toenemende spirituele ontwaken wat momenteel mondiaal gaande is. Mensen komen
er achter dat zij niet hun EGO zijn. Ze zullen in hun transformatie hun oude
themas, illusies en overtuigingen loslaten en nieuwe inzichten cultiveren.
Mensen zullen meer controle ervaren over hun gedachten en emoties. Men zal hier
meer meesterschap over verkrijgen. Mensen komen meer en meer in contact en in
verbinding met hun Hogere Zelf, hun ware Kern, hun Ziel en ontdekken een bron
van liefde in zichzelf. Dit zorgt voor een liefdevolle(re) benadering van de mens
naar zichzelf en naar anderen toe. Deze ontwikkeling hangt weer nauw samen met
het groeiende Eenheidsdenken.
Het Eenheidsdenken
komt geleidelijk in de plaats van het denken in dualiteiten. Het ene
(bijvoorbeeld de dag) houdt namelijk verband met het andere (de nacht). Het ene
houdt automatisch het andere al in. Het ene gaat in het andere over zonder van
elkaar gescheiden te worden. Het Eenheidsdenken initieert ook gevoelens van
eenheid en verbondenheid. Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit
dat we niet afgescheiden zijn van elkaar, maar dat we met alles en iedereen
verbonden zijn. Immers wij zijn allen afkomstig van Eén en de zelfde Bron: van
God. Met dit Eenheidsbewustzijn zal de behoefte om te oordelen ook verdwijnen
en plaats maken voor een oordeelsvrije houding en benadering. En de verbindende
kracht of energie is Liefde. Liefde komt in de Vierde Dimensie in plaats van de
angstgevoelens die voornamelijk de boventoon voeren in de Derde Dimensie. Al
onze angsten mogen we transformeren en loslaten. We zullen onszelf zuiveren en
ons bevrijden van blokkades en ballast. Mensen zullen meer gaan leven vanuit
hun hartchakra en hogere chakras. Chakras corresponderen met een bepaalde
trilling. Wanneer de trilling van de aarde (Schumannresonantie) toeneemt, dan
zullen hierdoor de hogere chakras geactiveerd worden. Mensen zullen zich niet
alleen verbonden voelen met hun medemensen, maar ook met hun Bron, de natuur en
de dieren. Dit brengt tevens meer respect voor zichzelf, de ander en de
omgeving met zich mee; iets waar het in de Derde Dimensie soms nog wel eens aan
ontbreekt, net als aan Zelfrealisatie.
Mensen komen niet
alleen in contact met hun Hogere Zelf, maar willen dit Hogere Zelf ook tot
uitdrukking brengen. Zij willen hun Zelf realiseren. Ze willen zich meer gaan
concentreren op hun eigen spirituele ontwikkeling en groei. Vaak ontmoeten deze
mensen dan in meerdere of in mindere mate verschillende transformatiesymptomen
gedurende hun spirituele ontwikkelingsproces c.q. transformatieproces. Veel
mensen komen in dit kader in aanraking met (de ontwikkeling van) bijzondere
kwaliteiten zoals energieën voelen of auras zien etcetera. De mogelijkheden
van de geest ontwikkelen zich vooral in de Vierde Dimensie. Een speciale
plaats zal ingenomen worden door de ontwikkeling van onze intuïtie. We zullen
meer met de stroom van het leven mee durven gaan en ons laten leiden door
synchroniciteit; door schijnbare toevalligheden die op ons pad komen en die ons
op verschillende momenten een boodschap aandragen en signalen aanreiken dat we
op de goeie weg zijn. We zullen meer gebruik maken van onze intuïtie. Vanuit
onze intuïtie zullen onze keuzes meer zielsvoedend zijn, wat zal leiden tot
meer innerlijke rust en balans. We komen niet alleen zelf meer in balans, maar
ook onze maatschappij zal meer in evenwicht komen. Met andere woorden: harmonie
en vrede met jezelf en de medemensen zal dichter in onze levenservaring komen.
Het mediteren kan hierbij een hulpmiddel zijn om dichter tot je Zelf te komen,
net als onder andere Reiki en Tai ji.
1: Je moet het vinden bij de plek in
jezelf waar niets onmogelijk is."
2:"In het midden van de beweging en chaos,
hou stilte binnen in je."
3: En wat is echte liefde anders dan de
ziel van iemand anders herkennen?
4: Wanneer iemand echt popelt om te weten
wat er na de dood gebeurt, komt mijn antwoord in de vorm van een vraag: 'Wie
bent u? U moet weten waar u nu bent om te weten waar u morgen zult zijn, en het
hiernamaals is alleen maar een speciaal soort morgen.'
5: In de astrale wereld kan de ziel
vlakken van trilling lager dan zichzelf naar believen bezoeken, maar hij kan
alleen hogere vlakken bezoeken door evolutie, op de manier waarop je deeltjes
door steeds fijnere mazen kunt laten gaan. Elk deeltje kan altijd teruggaan
naar een grover niveau, maar kan alleen verdergaan wanneer het het correcte
niveau van verfijning bereikt heeft.
6: In India sterft iemand nadat hij de
maximale evolutie bereikt heeft die hem in dat leven toegemeten is. Hij is bij
het einde gekomen van wat zijn karma hem kan leren.
7: Tussen levens in zijn we volkomen in
staat onze eigen evolutionaire keuzes voor de toekomst te maken.
8: Wanneer je karma voldoende verwerkt
is, bereik je het maximaal haalbare voor dat vlak, je ziel glijdt terug in de
sluimerstaat en de cyclus gaat verder. De baan van de ziel gaat altijd omhoog.
9: Wanneer je geboren wordt, breng je de
talenten die je in je vorige levens ontwikkeld hebt met je mee.
10: Het hiernamaals is niet statisch. We
blijven ons ontwikkelen en groeien nadat we sterven.
Als
je het contact met de innerlijke stilte in je verliest, verlies je het contact
met jezelf. Wanneer je het contact met jezelf verliest, verlies je jezelf in de
wereld. Je diepste besef van jezelf, van wie je bent, hangt nauw samen met
innerlijke stilte. Dat is het ik ben dat dieper gaat dan naam en vorm.
Innerlijke
stilte is je wezenlijke natuur. Wat is innerlijke stilte? De ruimte in je of
het bewustzijn van waaruit de woorden op deze bladzijden worden gezien en tot gedachten
worden. Zonder dat bewustzijn zou er geen waarneming zijn, zouden er geen
gedachten en geen wereld zijn.
Jij
bent dat bewustzijn, in de vermomming van een mens.
Het
equivalent van lawaai van buiten is het van binnen komende lawaai van het denken.
Het equivalent van stilte van buiten is de innerlijke stilte in jezelf.
Telkens
als het stil is om je heen, moet je naar die stilte luisteren. Dat betekent
gewoon dat je de stilte opmerkt. Besteed er aandacht aan. Door te luisteren
naar de stilte wek je de dimensie van de innerlijke stilte in jezelf, omdat je
je alleen door innerlijke stilte bewust kunt worden van de stilte om je heen.
Merk
op dat je op het moment dat je de stilte om je heen opmerkt, niet denkt. Je
bent je van alles om je heen bewust, maar je denkt niet.
Wanneer
je je bewust wordt van stilte, kun je meteen in een toestand van innerlijke
stille alertheid. Je bent er helemaal bij. Je bent uit een al duizenden
jarendurende collectieve menselijke
conditionering gestapt.
Kijk
eens naar een boom, een bloem, een plant. Laat je bewustzijn erop rusten. Wat
zijn ze stil, wat zijn ze diep geworteld in Zijn. Laat de natuur je leren wat
innerlijke stilte is.
Als
je naar een boom kijkt en ziet hoe stil hij is, word je zelf ook innerlijk
stil. Je maakt er op een heel diep niveau contact mee. Je voelt een eenheid met
alles wat je in en door innerlijke stilte ziet. Het voelen van de eenheid van
jezelf met alle dingen is liefde.
Stilte
helpt maar je hebt het niet nodig om innerlijke stilte te vinden. Zelfs bij
lawaai kun je je bewust zijn van de innerlijke stilte onder het lawaai, van de
ruimte waarin het lawaai ontstaat. Dat is de innerlijke ruimte van zuivere
gewaarwording, van bewustzijn zelf.
Werkelijke
intelligentie werkt in stilte. Stilte is waar je creativiteit en oplossingen
voor problemen vindt.
Deepak Chopra (New Delhi, 22 oktober 1947)
is een Indiaas schrijver van boeken over spiritualiteit, alternatieve
geneeskunde en Ayurveda en hij is woonachtig in de Verenigde Staten. Hij stelt
dat zijn grootste invloed komt van zijn van huis uit Hindoestaanse geloof, met
name het onderricht in Vedanta en de Bhagavad gita.
Chopra, zoon van een cardioloog, is ook
arts en heeft zich gespecialiseerd als internist en endocrinoloog. Volgens
Stephen Barrett, een uitgesproken criticus van Chopra, is hij afgestudeerd aan
het All India Institute of Medical Sciences in 1968. Na een coassistentschap in
een ziekenhuis in New Jersey, heeft hij nog verscheidene jaren opleiding
gevolgd in het Lahey-ziekenhuis te Burlington in de staat Massachusetts en aan
het academisch ziekenhuis van Virginia (University of Virginia Hospital). Later
werd hij hoofd personeel in het "New England Memorial Hospital". Hij
liet zich initiëren in de Transcendente Meditatie-techniek en werd enkele jaren
gekoesterd door Maharishi Mahesh Yogi als zijn favoriete leerling[1], maar
uiteindelijk ging Deepak zijn eigen weg, hoewel veel van wat hij vertelt over
meditatie een getrouw napraten is van wat de TM-beweging leert. Centraal in
zijn holistische ideeën over gezondheid staat zijn streven naar vereniging van
westerse wetenschappelijke kennis met oeroude Oosterse filosofieën en
geneeswijzen, zoals Ayurveda en Yoga, maar ook met alternatieve
gezondheidsconcepten uit de New Agebeweging, bijvoorbeeld meditatie en
homeopathie.
Chopra heeft zowel een grote schare
supporters als critici. Kritiek is met name gericht op zijn frequente
verwijzingen naar de relatie tussen genezende processen en de kwantummechanica.
Hiervoor ontving hij in 1998 de Ig Nobelprijs. De documentairefilm What the
Bleep Do We Know!? is gedeeltelijk gebaseerd op werk van Chopra, met name op
diens opvattingen over het verband tussen de kwantummechanica en de
relativiteitstheorie enerzijds en de fysische processen in de mens anderzijds.
Chopra heeft meer dan veertig boeken
geschreven en zijn werken zijn in 35 talen vertaald. Daarnaast heeft hij vele
videobanden en geluidscassettes uitgegeven. Chopra werd in 1999 door het tijdschrift
TIME Magazine uitgeroepen als een van de honderd grootste helden en idolen van
de twintigste eeuw. Chopra is de oprichter en directeur van het Chopra Center
for Well Being in Californië
Oscar Wilde werd geboren als de
jongste zoon van Sir William en Lady Jane Wilde. Hij studeerde klassieke talen
aan het Trinity College in Dublin, van 1871 tot 1874. Hij was een briljante
student, en sleepte aan het Trinity de felbegeerde Berkeley Gold Medal in de
wacht. Hierna ging hij naar het Magdalen College in Oxford (1874 - 1878). Na
zijn afstuderen in 1878 begon hij toneelstukken te schrijven waarvan Lady
Windermere's Fan (1892) en The Importance of Being Earnest (1895) de bekendste
zijn. Hij heeft slechts een roman geschreven, The picture of Dorian Grey.
Oscar Wilde werd al snel een
voorvechter van het esthetische principe Kunst om de kunst (lart pour lart:
kunst zonder bijbedoeling, alles is goed zolang het de kunst maar dient). Hij
liet onder andere zijn haar lang groeien, droeg extreme kostuums en toonde
publiekelijk minachting voor de mannelijke sporten. Door veel critici werd
hij de grond ingeboord, maar dit maakte hem alleen maar bekender. In de
geïllustreerde tijdschriften werden vele karikaturen van hem opgenomen.
Hij trouwde in 1884 met Constance
Lloyd en kreeg twee zonen, Cyril (1885) en Vyvyan (1886). In 1891 ontmoette
Wilde Alfred Douglas, de zoon van de Markies van Queensberry. De beide mannen
werden dol op elkaar. De vader van Douglas wilde deze relatie beëindigen. In
1895 beschuldigde Queensberry Wilde van homoseksualiteit, waarop Wilde in
verweer ging en een proces wegens smaad begon tegen de markies. Hij verloor en
werd gearresteerd en voor twee jaar gevangen gezet. Zijn vrouw scheidde van
hem, zijn gezondheid ging tijdens de gevangenschap hard achter uit en Wilde
bracht de laatste jaren van zijn leven berooid door in Frankrijk waar hij op
46-jarige leeftijd aan meningitis bezweek. Hij ligt begraven op het beroemde
kerkhof Père-Lachaise
1)Vergeef altijd uw vijanden, er is niets
dat hen meer ergert.
2)Alles valt te overleven, behalve de dood.
3)Als wij mannen trouwden met de vrouwen
die we verdienen zou het er niet best voor ons opstaan.
4)Bigamie is één vrouw te veel hebben,
monogamie is hetzelfde.
5)Een cynicus is iemand die overal de prijs
en nergens de waarde van kent.
6)De juiste basis voor het huwelijk is een
wederzijds misverstand.
7)Ervaring is eenvoudig de naam die we aan
de som van onze fouten geven.
8)De dapperste man is bang van zichzelf.
9) Als je werkelijk liefde nodig hebt,
staat ze voor je klaar.
10) Als Christus zegt: 'Vergeeft uw
vijanden' zegt Hij dat niet ter wille van de vijand, maar ter willevan onszelf en omdat liefde
schoner is dan haat.
1 ) "Alles dat kan worden
geteld telt niet noodzakelijkerwijs; alles dat telt kan niet noodzakelijkerwijs
worden geteld."
Engels:
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be
counted counts."
2) "Alles dat werkelijk groots en
inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in
vrijheid."
3) "Alles moet zo simpel mogelijk
gemaakt worden, maar niet simpeler."
Engels:
"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."
4) "Als dit universum in zijn
miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn,
dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle
druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm
van het woordenboek."
5) "Als we wisten wat we deden,
heette het geen onderzoek."
6) "Bidden verandert de wereld
niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld."
7) "De mens die zich omringt met
feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen
veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel."
8) "De ontketende atoomkracht
heeft alles veranderd, behalve onze manier van denken."
Engels:
"The release of atom power has changed everything except our way of
thinking."
9) "De werkelijke waarde van een
mens kan worden gevonden in de mate waarin hij bevrijding van zijn eigenbelang
heeft bereikt."
10) "De wetenschap is een prachtig
iets zolang je er je brood niet mee hoeft te verdienen."
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen) Categorie:CITATEN Tags: citaten, filosofie, albert einstein
05-04-2011
BIOGRAFIE Einstein
Biografie van Albert Einstein(1879 - 1955)
Een
in Duitsland geboren, Amerikaanse natuurkundige. Hij is bekend geworden met
zijn vooruitstrevende theorien over relativiteit en het bestaan van deeltjes in
licht. Voor het laatste onderwerp heeft hij de nobelprijs gekregen.
Einstein
is op 14 maart 1879 geboren in Ulm en heeft het grootste deel van zijn jeugd
doorgebrachten in Munchen, waar zijn ouders een winkeltje hadden. Al op jonge
leeftijd had hij een grote belangstelling voor natuurkundige en het talent om
ingewikkelde wiskundige concepten te begrijpen: op zijn twaalde leerde hij
zichzelf Eucledische geometrie.
In
1902 kreeg hij een betrekking op het Zwitsers patenten bureau in Bern. Een jaar
later trouwde hij met Mileva Maric. Ze kregen twee zonen, maar scheidden later.
Men neemt aan dat de Tao Te
Ching dateert uit de 6e eeuw vóór Christus en dat de schrijver
onbekend is. Lao Tzu betekent namelijk "de Oude Wijze" en het ligt
dus voor de hand dat het een verzameling is van eeuwenlang mondeling
doorgegeven wijsheden, die ergens in de geschiedenis opgeschreven zijn en daar
zit meteen het verraderlijke van het geschreven woord. Het waren namelijk
alleen de elite, de geschoolden, de geleerden, de clerus en de machthebbers (en
die door Lao Tzu als dwazen bestempeld werden), die het schrift machtig waren.
Zij hebben zich meester gemaakt van de Tao Te Ching en hebben de inhoud
en strekking bewust, maar wellicht ook onbewust, aangepast aan hun
doelstellingen. Zij hebben daardoor een parel van eenvoud vermaakt tot een
ingewikkeld en vaak onbegrijpelijk verhaal om hun eigen belangen, status en
positie te rechtvaardigen. Het bizarre is dat het nog steeds de geleerden zijn,
waarover Lao Tzu zegt dat ze niet wijs zijn, die hun interpretaties van de Tao
Te Ching geven, gekleurd door hun eigen dwaasheden en daar dus van alles uit
halen, wat er niet in zit.
Traduttore traditore, is het Italiaanse gezegde, waarmee bedoeld wordt, dat je
een tekst alleen juist kunt vertalen als je de bedoeling van de schrijver begrijpt
en wel verraad moet plegen aan die bedoeling als je die niet begrijpt. Dat wil
dus zeggen, dat iedereen, die een tekst vertaalt, dat vanuit zijn optiek doet
en dus aan de vertaling zal meegeven wat hij denkt dat de schrijver bedoeld
heeft. En omdat ieders optiek gekleurd wordt door zijn eigen belangen,
vooroordelen en overtuigingen zijn er dus net zoveel vertalingen en
interpretaties mogelijk als er mensen zijn en geen een ervan zal kunnen
weergeven wat Lao Tzu nou echt bedoeld heeft. Geen geleerde zal erin durven
lezen dat hij zelf een dwaas is, geen leider, dat hij een omhoog geklommen
onwetende is en geen filosoof dat hij slechts onzin vertelt.
Wat bedoelde Lao Tzu met de Tao Te Ching?
In wezen is Lao Tzu een
klokkenluider. Iemand die zich eerst zelf heeft afgevraagd waar hij nu
eigenlijk mee bezig was, zich afgewend heeft van de wereld en vervolgens als
buitenstaander ziet dat zijn medemensen slechts met gebakken lucht bezig zijn,
zich verstrikt hebben in hun eigen hersenspinsels, achter leiders aanlopen, die
het ook niet weten, vastzitten aan onzinnige tradities en gewoonten, praten
over niets, geregeerd worden door angst, niet weten wie ze zijn, zich druk
maken over van alles en nog wat, elkaar afmaken, gehecht zijn aan hun
bezittingen, opgesloten zitten in hun huizen, dorpen, steden en staten en in
werk en sleur en hoe ze zich daarbij hebben neergelegd. Hij roept hen op zich
te bevrijden van die kluisters, op te houden met de onzin waar ze mee bezig
zijn, niet meer op praatjes van anderen te vertrouwen, niet meer achter leiders
aan te lopen, en gewoon te genieten van het leven. Mens durf te leven!
Wat is
het zwakke punt in de Tao Te Ching
Toch is de Tao Te Ching een
ongelukkige mengeling van wijsheidsuitspraken en ontoereikende beschrijvingen van
het ervaren van de werkelijkheid en de manier waarop al het geschapene tot
uiting komt, met andere woorden over het scheppingsproces. En dat laatste is
nou precies wat niet in woorden uit te drukken valt en elke poging daartoe
verzandt in mystiekerig abracadabra. Wittgenstein schrijft daarover in zijn
Tractatus Logico-philosophicus: "Waarover je niet kunt spreken, daarover
moet je zwijgen"
Wat is
het verschil tussen deze versie en alle andere versies?
Lao Tzu begrijpen wil zeggen;
leven als Lao Tzu. Leven als Lao Tzu wil zeggen: ontsnapt zijn uit deze wereld,
geen mening of overtuiging meer hebben, geen belangen meer hebben, nergens aan
gebonden zijn, niets meer geloven, beseffen dat je niets kunt weten, geen
standpunt meer hebben, niets meer te verliezen hebben en dus ook niets meer te
verdedigen. De consequentie daarvan is, dat je bezittingen als volstrekt
overbodig ervaart en niets en niemand meer nodig hebt. Dat je het leven niet
meer naar je hand probeert te zetten, maar je op het leven mee laten drijven.
Alleen dat maakt belangeloze liefde tot je medemensen mogelijk.
Van daaruit is deze versie van de Tao Te Ching tot stand gekomen. Alle
tegenstrijdigheden, alle compromissen en alle inconsequenties die in de loop
van vijfentwintighonderd jaar dit eenvoudige, anarchistische en revolutionaire
wijsheidsgeschrift hebben bezoedeld, hebben wij er weer zorgvuldig uit
verwijderd, zoals je een diamant van het stof van eeuwen ontdoet, zodat het
weer in zijn oorspronkelijke stralende eenvoud kan schitteren.
Wat schiet
je er nou mee op om alles overboord te gooien en wijs te worden?
Tot nu toe is je geluk
afhankelijk van het gedrag van anderen, van schouderklopjes en waardering, van
prestaties, van bezittingen, van kinderen, van seks, van alkohol en drugs, van
het weer, van wensen en verwachtingen, en dat levert slechts momenten van geluk
en tevredenheid. Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak, en dat doet
je verlangen naar meer en weer en nog een keer en het einde is zoek. Steeds zul
je meer moeten doen.
De Tao Te Ching beschrijft de weg terug, terug naar de eenvoud, terug naar
tevredenheid, terug naar jezelf, terug naar wat je ooit als klein kind geweest
bent. Steeds hoef je minder te doen, tot je uiteindelijk niets meer hoeft,
niets meer wil, niets meer te verliezen hebt. Dan ben je nooit meer bang, kent
geen pijn en verdriet meer, kun je nooit meer ziek worden, nooit gespannen,
nooit onrustig, geen verwachtingen dus ook geen teleurstellingen meer. Dan ben
je wijs en onkwetsbaar.
Zijne
Heiligheid de 14e Dalai Lama, Tenzin Gyatso, is zowel het staatshoofd en de
spirituele leider van Tibet. Hij werd geboren op 6 juli 1935, om een boerenfamilie, in een klein gehucht gelegen in
Taktser, Amdo, noordoost Tibet. Op de leeftijd van twee het
kind, die werd Lhamo Dhondup naam op dat moment werd herkend als de
reïncarnatie van de 13e Dalai Lama, Thubten Gyatso. De Dalai Lama wordt
aangenomen, zijn manifestaties van Avalokiteshvara of Chenrezig, de bodhisattva
van mededogen en patroonheilige van Tibet. Bodhisattva's zijn verlichte wezens
die uitgesteld hun eigen Nirvana en gekozen te nemen wedergeboorte in om de
mensheid te dienen.
Onderwijs
in Tibet
Zijne
Heiligheid begon zijn monastieke onderwijs op de leeftijd van zes. Het
curriculum bestond uit vijf grote en vijf kleine onderwerpen. De belangrijkste
onderwerpen waren logica, Tibetaanse kunst en cultuur, Sanskriet, geneeskunde
en boeddhistische filosofie die verder werd onderverdeeld in nog eens vijf
categorieën: Prajnaparimita, de perfectie van wijsheid; Madhyamika, de
filosofie van de middenweg; Vinaya, de canon van de monastieke discipline;
Abidharma, metafysica, en Pramana, logica en epistemologie. De vijf
minderjarige proefpersonen waren poëzie, muziek en drama, astrologie, motre en
frasering, en synoniemen. Op 23 zat hij voor zijn eindexamen in de Jokhang
Tempel, Lhasa, tijdens de jaarlijkse Monlam (gebed) Festival in 1959. Hij
slaagde met onderscheiding en werd bekroond met de Geshe Lharampa graad, het
hoogste niveau diploma gelijkwaardig is aan een doctoraat van de boeddhistische
filosofie. Verantwoordelijkheden van de leiding
In
1950 Zijne Heiligheid werd opgeroepen om de volledige politieke macht over te
nemen na de Chinese invasie van Tibet in 1949. In 1954 ging hij naar Peking
voor vredesbesprekingen met Mao Zedong en andere Chinese leiders, waaronder
Deng Xiaoping en Chou Enlai. Maar uiteindelijk, in 1959, met de brutale
onderdrukking van de Tibetaanse nationale opstand in Lhasa door Chinese
troepen, was Zijne Heiligheid gedwongen om te ontsnappen in ballingschap.
Sindsdien heeft hij geleefd in Dharamsala, Noord-India, de zetel van de
Tibetaanse politieke bestuur in ballingschap.
Sinds
de Chinese invasie, heeft Zijne Heiligheid een beroep op de Verenigde Naties
over de kwestie van Tibet. De Algemene Vergadering drie resoluties aangenomen
over Tibet in 1959, 1961 en 1965.
Democratisering
Proces
In
1963 Zijne Heiligheid een ontwerp democratische grondwet voor Tibet, dat werd
gevolgd door een aantal hervormingen te democratiseren onze administratieve
set-up. De nieuwe democratische grondwet afgekondigd als gevolg van deze
hervorming was de naam "Het Handvest van de Tibetanen in
ballingschap". Het handvest bekrachtigt de vrijheid van meningsuiting,
geloof, montage en beweging. Het biedt ook gedetailleerde richtsnoeren over de
werking van de Tibetaanse regering met betrekking tot die in ballingschap
leeft.
In
1992 Zijne Heiligheid richtsnoeren uitgevaardigd voor de vorming van een
toekomstige, vrij Tibet. Hij kondigde aan dat wanneer Tibet vrij is de
onmiddellijke taak zou zijn om het opzetten van een interim-regering die in de
eerste zal zijn om een constitutionele
vergadering aan frame en vast te stellen democratische
grondwet van Tibet te kiezen. Op die dag Zijne Heiligheid zou overdragen al
zijn historische en politieke autoriteit aan de interim-president en leven als
een gewone burger. Zijne Heiligheid ook verklaard dat hij hoopte dat Tibet,
bestaande uit de drie traditionele provincies U-Tsang, Amdo en Kham, zou de
federale en democratisch is.
In
mei 1990, de hervormingen opgeroepen door Zijne Heiligheid zag de realisatie
van een echt democratische regering in ballingschap van de Tibetaanse
gemeenschap. De Tibetaanse kabinet (Kashag), die tot dan toe was aangesteld
door Zijne Heiligheid, werd opgelost samen met de Tiende Vergadering van
Tibetaanse volk Afgevaardigden (Tibetaanse parlement in ballingschap). In
hetzelfde jaar, verbanning Tibetanen op het Indiase subcontinent en in meer dan
33 andere landen 46 verkozen leden van de uitgebreide Elfde Tibetaanse
Vergadering op een one-man one-vote basis. De Algemene Vergadering, op haar
beurt, verkozen tot de nieuwe leden van het kabinet. In september 2001 werd een
verdere belangrijke stap in de democratisering genomen bij de Tibetaanse
kiezers rechtstreeks de Kalon Tripa, de senior meest minister van het kabinet
gekozen. De Kalon Tripa op zijn beurt zijn eigen kabinet benoemde, die moesten
worden goedgekeurd door de Tibetaanse Vergadering. In de lange geschiedenis van
Tibet, was dit de eerste keer dat het volk de politieke leiders van Tibet
verkozen.
Vredesinitiatieven
In
september 1987 stelde Zijne Heiligheid de Vijfpunten Vredesplan voor Tibet als
de eerste stap op weg naar een vreedzame oplossing voor de verslechterende
situatie in Tibet. Hij in het vooruitzicht dat Tibet zou een heiligdom
geworden, een zone van vrede in het hart van Azië, waar alle levende wezens
kunnen bestaan in
harmonie en de delicate milieu kan worden bewaard. China heeft tot dusver geen
positief te reageren op de verschillende vrede voorstellen van Zijne Heiligheid
The
Five Point vredesplan
In
zijn toespraak tot de leden van het Amerikaanse Congres in Washington, DC op 21
september 1987 stelde Zijne Heiligheid de volgende vredesplan, waarin vijf
basiscomponenten bevat:
Transformatie
van het geheel van Tibet in een zone van vrede.
Stopzetting
van de bevolking van China's beleid dat het bestaan van de Tibetanen als volk bedreigt.
Respect
voor het Tibetaanse volk de fundamentele mensenrechten en democratische
vrijheden.
Herstel
en bescherming van de natuurlijke milieu van Tibet en de stopzetting van het
gebruik van China van Tibet voor de productie van nucleaire wapens en het
dumpen van nucleair afval.
Aanvang
van serieuze onderhandelingen over de toekomstige status van Tibet en van de
betrekkingen tussen de Tibetaanse en Chinese volken.
Voorstel
strasbourg
In
zijn toespraak tot de leden van het Europees Parlement in Straatsburg op 15
juni 1988, Zijne Heiligheid maakte een ander gedetailleerd voorstel uitwerken
op het laatste punt van de Vijfpunten Vredesplan. Hij stelde voor de gesprekken
tussen de Chinezen en Tibetanen die leiden tot een zelfbesturende democratische
politieke entiteit voor alle drie provincies van Tibet. Deze entiteit zou in
samenwerking met de Volksrepubliek China en de Chinese regering zou
verantwoordelijk blijven voor het buitenlands beleid van Tibet en defensie.
Universele
erkenning
Zijne
Heiligheid de Dalai Lama is een man van vrede. In 1989 werd hij bekroond met de
Nobelprijs voor de Vrede voor zijn geweldloze strijd voor de bevrijding van
Tibet. Hij heeft steeds gepleit voor het beleid van non-geweld, zelfs in het
gezicht van extreme agressie. Hij werd ook de eerste Nobelprijswinnaar te worden
erkend voor zijn bezorgdheid voor de wereldwijde milieuproblemen.
Zijne
Heiligheid heeft afgereisd naar meer dan 62 landen, verspreid over 6
continenten. Hij heeft een ontmoeting met presidenten, premiers en gekroonde
heersers van grote landen. Hij heeft gesprekken met de hoofden van de
verschillende godsdiensten en vele bekende wetenschappers.
Sinds
1959 Zijne Heiligheid heeft ontvangen meer dan 84 awards, eredoctoraten,
prijzen, enz., in erkenning van zijn boodschap van vrede, geweldloosheid,
interreligieus begrip, universele verantwoordelijkheid en mededogen. Zijne
Heiligheid heeft ook de auteur van meer dan 72 boeken.
Zijne
Heiligheid beschrijft zichzelf als een eenvoudige boeddhistische monnik