• Havana voor de tweede maal
  • De laatste dagen
  • Van Vinales tot Trinidad
  • Aankomst in Havana
  • Documenten zijn in orde

Cuba in 10 dagen
    Cuba
    02-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havana voor de tweede maal
    In Havana kan je een hele week rondlopen. Ditmaal concentreerden we ons op het centrum, het capitole en omgeving. In het museum ter nagedachtenis van de revolutie kan je de geschiedenis vinden vanaf de eerste presidenten tot nu. Hier en daar is de waarheid wel wat geweld aangedaan. Belangrijkst is ongetwijfeld de revolutie met firguren als Camilo Cienfuegos, Ernesto (Che) Guevara en de broers Raoul en Fidel Castro.
    s' Avonds gingen we iets eten in een restaurant aan de overkant van de baai, naast het fort Moro, en daarna gingen we dansen. We gingen eerst naar de Casa de la Musica;, maar die bleek tot 23 uur gesloten. Dan vonden we een cafe waar een groepje Cubanen optrad en daar zijn we blijven hangen. Na een leuke avond kropen we in bed.
    De volgende ochtend maakten we onze valiezen klaar en dan besloten we een sigarenfabriek te gaan bekijken. Die bleken echter dicht. Dan hebben we maar een gtote wandeling gemaakt met tussendoor een koffie, en wat souvenirs gekocht. De taxichauffeur met wie we afspraken in het hotel kwam niet opdagen en daarom lieten we ons door een andere taxi naar de luchthaven brengen. Nu zat het er echt op.

02-04-2008 om 00:00 geschreven door Vic en Diane

29-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste dagen

Samen met Beate en Johnny gingen we naar het strand Ancon. Daar hebben we even gebruind (of gerood), en daarna gingen we met een catamaran op zee om te snorkelen. Johnny paste op onze rugzakken want hij zwemt niet graag. Er was een Nepalees die Cuba rondfietste en die meeging op de catamaran.
    De plek was heel ondiep, op sommige plaatsen kon je gewoon op het koraal staan. Wel uitkijken want er zitten zeeegels. Er waren veel mooie vissen en het koraal heeft ook verschillende kleuren. Beate snorkelde voor de eerste keer en ze had geen eigen gerief mee, daarom dronk ze nogal wat water. Een hele belevenis.
    's Avonds gingen we eten in een Paladar en daarna nog iets drinken. Dan pakten we alles in want we moesten op tijd aan de bus zijn.
    Die misten we echter omdat we dachten dat ze om 7:45 was, maar ze bleek al om 7:30 te zijn vertrokken. Dan maar met een taxi. Onderweg merkten we plots een baby hagedis op mijn arm. Na een koffie reden we tot in Havana. Voor de laatste nachten hebben we hotel Sevilla geboekt, een heel oud hotel (van 1908), gerenoveerd en heel mooi maar onze kamer was niet al te groot.  Het uitzicht over Havana bij het ontbijt vanaf de 9de verdieping was fantastisch. We besloten een sigarenfabriek te bezoeken achter het Capitole. Die was dicht, maar we konden wel in het winkeltje binnen en kochten wat sigaren en koffie. We bezochten het Theater (Gran Teatro de la Habana) met een gids. Nadien wandelden we over de Prado, een boulevard met veel schaduw van de bomen en waar schilders hun werkjes tentoonstellen.  Je moet je hier bij het wandelen de rijke dametjes met lange rokken en heertjes met stok van voor 1958 voorstellen.
    Daarna dook mama in het zwembad en ik ben hier even komen zitten.

29-03-2008 om 00:00 geschreven door Vic en Diane

28-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Vinales tot Trinidad

Omdat we een voorstel van een Duits koppel om samen verder te reizen afsloegen, moesten we de bus naar Vinales nemen. Het voorstel om samen een auto te huren was aanlokkelijk, maar het paste wat moeilijk in onze planning.
    De Cubanan zelf hebben goedkopere bussen die stampvol zitten, maar ze rijden ook in vrachtwagens en opliggers, rechtopstaand, over de autoweg. Kar en paard kan je trouwens ook tegenkomen.
    Onze tweede Casa Particulares viel ook mee. Nery kan goed koken en alles is netjes. We gingen zwemmen in een hotel, maar alleen Diane kon in het water want ik had mijn zwembroek niet mee. We constateerden bij aankomst ook dat we ons fototoestel niet meer hadden. We belden dan naar Havana en het lag daar nog op ons bed. We gaan het ophalen als we weer ginder zijn. Ondertussen behelpen we ons met de GSM en met een wegwerptoestel. Vandaag verkenden we de omgeving van Vinales met een gids. Die toonde ons een tabaksplantage. Ze doen hier alles nog zelf en zonder machines. Het land wordt bewerkt met 2 ossen in een ossenspan, waar iemand met een ploeg achter loopt. Alles wordt zelf gewonnen: appelsienen, mango, koffie, cacao, kersen, mamei, lychee, avocado, zure appelsienen (gebruikt om vlees te marineren), sterfruit, een kaneelboom, anijs, bananen, .... De koffie branden doen ze ook zelf. Hun tabak wordt allemaal door de staat opgekocht, want zoals alle Cubanen moeten ze werken voor hetzelfde salaris als iedereen. De grond is ook van de staat. De koffie, de mais en het graan worden met de hand gemalen.
    Het grootste schilderij in Cuba is door een schilder op een rotswand aangebracht en meet 100 meter breed bij 80 meter hoog. Ik denk dat ge leert vloeken als ge daarboven aan een touw hangt en ge laat uw borstel vallen
    Bij een onderaardse rivier die 2.5 km lang is gingen we eten. Heerlijk.
    Bij een bezoek aan de lokale plantentuin hadden we pech met het weer. Een bui veranderde de rode grond in een glibberige massa. We mochten wachten onder een veranda tot de regen wat minderde. Ondertussen probeerde de gids ons een kist sigaren te verkopen. We sloegen het aanbod af omdat het nog veel te vroeg is om ze mee rond te zeulen in de rugzakken. Nadien weer eten, bij de casa. Ditmaal was het vis klaargemaakt met zoete aardappelen en rijst. Omdat het nog vroeg was besloten we naar een salsa-avond te gaan op het dorpsplein, in het Centro di Musico. Onderweg hoorden we onze naam roepen, en het duitse koppel dat we in Havana tegenkwamen bleek net achter ons te lopen, ook op weg naar de salsa-avond. We hebben dan met hen iets gedronken, en gingen dan naar bed want de bus naar Havana vertrok al om 8 uur.
    Via Havana gingen we verder richting Cienfuegos. We vroegen de chauffeur ons wat vroeger af te zetten, zodat we een taxi konden nemen naar Guama. Dat kon. Maar op autowegen kan veel in Cuba, veel meer dan bij ons. De wegen hebben geen verlichting, maar ook geen rijstroken. De autoweg heeft een middenberm, maar die is niet verhoogd. Het is een grasstrook met hier en daar wat struiken, of gewoon niets. Moest er een verhoog of een berm zijn dan zou je er niet over kunnen en dat is toch een probleem, bijvoorbeeld als je plots rechtsomkeer wil maken, of als je met je koeien de autoweg wil oversteken. Paard en  koets die je op de rechterrijstrook tegemoetrijden is ook niet abnormaal.
    Eens in La Bocca namen we de boot naar Guama, een sprookjesachtig nagebouwd indianendorp (zie foto), waar alle logies in een paalwoning verblijven op het water. Het dorp is gebouwd midden in een moerasgebied waar je zonder de boot niet meer uitkomt. Er zitten ook krokodillen (hier cocodril), maar daarvoor was het nu nog wat te koud. Aan tafel hebben we er wel een gezien, en opgegeten. Het eten was wel niet zo lekker als bij de particuliere adressen. Bij het verkennen van de kamer was er plots een hels lawaai. We dachten dat er iemand op onze hut klopte, maar het bleek een specht te zijn die dacht de wormen uit onze airconditioning te halen. Dat deden ze volgens de gids wel meer. De gids, Pancho, hadden we gevraagd voor een rondleiding in een roeibootje. Hij kende alle vogels en aan het einde kwamen we bij een plek waar we een prachtige zonsondergang zagen. Daarna gingen we nog iets drinken en we kwamen belgen tegen. De moeder was afkomstig van Mol, en nu woonden ze in Steenokkerzeel.
    De volgende morgen deden we teken en dan werden we weer opgehaald met het bootje, voor het ontbijt. Normaal ging dat via een brug, maar die werd vernieuwd en je kon er niet over. Na het ontbijt vertrokken we richting Playo Larga. Een Cubaanse duikinstrukteur die we hadden gezien de avond ervoren was er ook. We gingen snorkelen, maar er was een probleem: iemand moest met een wagen komen om ons ter plaatse te brengen samen met een Noor die ging duiken met flessen. De Noor besloot dan maar mee te snorkelen, maar plots kwam er een oplossing: Een grote gele schoolbus zoals je ze nog ziet in Amerikaanse of Australische films, reed voor en we vertrokken met zijn vieren en een chauffeur. Het was net of we in een aquarium zwommen, met veel verschillende vissoorten en mooi koraal.
    Nadien hebben we een kokos gedronken en het vlees eruit gepeuterd, en hebben op het strand de laatste helft van een papaya opgegeten.
    De taxi naar Cienfuegos was een Lada. Met de ramen open tegen 100 per uur kwam ons haar onmiddellijk weer goed te liggen. We kwamen om 6 uur aan in de nieuwe Casa Particulares en werden hartelijk ontvangen. Op het menu stond kreeft.
     Er was zoveel dat een wandeling achteraf wel nodig was. De volgende morgen namen we de bus naar Trinidad. Op een goeie 2 uur waren we ter plekke en de casa was vlak bij de bushalte. Het is dit keer een koloniaal huis, maar enorm groot en helemaal opgeknapt. Het mooiste totnogtoe. De namiddag vulden we met de bank, post, ..... Daarna eten in een Paladar maar eerst hebben we naar een gitarist geluisterd bij een aperitiefje. Bij de Paladar moet je op de deur kloppen of hard roepen, want je kan niet zomaaar binnen wandelen. Het eten was er heeel lekker.  In de Casa de la Musica luisterden we naar een orkestje dat voor salsamuziek zorgde, en we zagen er de belgen terug die we ook in Guama tegenkwamen.
    Daarna gingen we naar bed want er wachtte ons een tocht waarvoor we om 9 uur moesten klaar staan.

De russische truck stond te wachten op het plein zoals afgesproken. Er was plaats voor een twintigtal mensen en hij zat bijna vol. Het ging bergop naar de Topes Collantes, waar het bezoek begon bij een koffieplantage. We bekeken verschillende soorten koffieplanten en de oude apparaten waarmee koffie gedroogd, gebrand en gemalen werd. Na het proeven (Cuba koffie is werkelijk onovertroffen) reden we nog een stukje verder en begonnen we aan de tocht naar een waterval. Het ging steeds bergaf door het woud en onderweg waren er allerhande tropische volgels te zien, waaronder de kolibri.
    Beneden wachtte de waterval, die wel mooi was maar niet echt heel groot.
    Een duik in een klein meertje na de waterval deed ons deugd, en daarna klommen we weer naar boven. Dat was best lastig. Wanneer iedereen weer boven was en op adem gekomen bij een drankje gingen we eten in een restaurant niet ver van de top van de berg. Varkensvlees met rijst en bonen. Het was lekker.

's Avonds gingen we iets drinken en een sandwich eten en we kwamen voor de derde keer het duitse koppel Beate en Johnny tegen.
    We gingen naar de Casa De La Musica, maar de muziek was er zo luid dat een gesprek onmogelijk was. Daarom namen we een drankje mee naar de Plaza Mayor, waar we nog wat bijpraatten en plannen maakten voor de volgende dag.

28-03-2008 om 00:00 geschreven door Vic en Diane

21-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankomst in Havana

De reis verliep zeer vlot op een bomalarm in Parijs na.  Eerst met de trein naar Brussel Zuid, en dan met de Thalys naar Parijs.  Daar de RER naar Charles De Gaulles.  Het bomalarm zorgde voor een uurtje vertraging en ook voor chaos op het vliegtuig, want om een of andere reden waren zitplaatsen overhoop gegooid en zaten familie en vrienden verspreid.  Na wat overleg zaten wij toch naast elkaar.  In Havana passeerden we de immigratie controle en namen een taxi naar Jesus y Maria, onze eerste Casa Particulares, midden in het echte leven van Havana.  De Casa is zeer goed verzorgd en de mensen zeer vriendelijk.  We werden met een cocotaxi naar een restaurant gebracht waar we een Cubaanse kreeft verorberden terwijl een bandje muziek speelde.

Vrijdag bezochten we Havana Vieja, het oude stadsgedeelte. Het is zoals iemand ons vertelde, er zijn 3 miljoen inwoners in Havana, waarvan 1 miljoen politieagenten. Een Mojito gedronken (met of zonder alcohol) en s´middags bij een bekende pub op Plaza Vieja geluncht terwijl we genoten van een prettig Cubaans optreden.  Opeens sprong er een (Belgische!) toerist recht en pakte zijn trompet uit en begon mee te spelen! Camera obscura, op ditzelfde plein, geeft een 360 graden blik op de stad.  Na de oude stad, zijn we naar de kust gestapt en hebben we langs de Malecon gewandeld.  Spijtig, we kunnen de fotos nog niet op de blog zetten, de hardware in Telepuntos (internetcafe) laat dit niet toe. Vandaag blijven we eten bij Jesus y Maria.

21-03-2008 om 00:00 geschreven door Vic en Diane

03-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Documenten zijn in orde
    Vandaag gingen we langs op het Cubaanse consulaat in Ukkel.Van buiten een mooie villa, en binnen waan je je al echt in Cuba!
    De bediening verliep heel vlot en we kregen onze toeristenkaart al na enkele minuten. Nog 14 dagen en het is zover.

03-03-2008 om 21:58 geschreven door Vic en Diane

31-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paspoorten en Visum
    Onze paspoorten zijn klaar en Diane heeft ook al een plek gevonden voor de eerste overnachtingen, een "Casa Principales", en nog wel by Jezus y Maria! We kunnen nu naar de ambassade voor het visum. Stilaan valt alles in de plooi!

31-01-2008 om 23:02 geschreven door Vic en Diane

30-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is nu de voorlaatste dag van 2007 en de vliegtuigreizen zijn al een tijdje gereserveerd. Het verlof is ook vastgelegd, maar nu is het stilaan tijd om aan de detail voorbereiding te beginnen.
    Practisch:
    - een paspoort
    - een visum
    - de reisroute uitstippelen
    - logies regelen voor zover nodig is op voorhand
    - mogelijkheden voor vervoer bekijken
    - ...

Zoals gewoonlijk is het Diane die begint met het uitzoeken van de interessante plaatsen en een mogelijke route. We houden er rekening mee dat we slechts een korte vakantie hebben en niet gans Cuba kunnen bezoeken, maar zo blijft er nog wat voor een volgende keer.