populaire gedichten
Inhoud blog
  • de jeugd van tegenwoordig
  • ik zou zo graag
  • geloven
  • Strandzicht
  • robotpoezie erotisch

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Welkom op mijn poëzieblog. De voorbije 50 jaar heb ik af en toe een tekst (gedicht?) geschreven. Geleidelijk aan plaats ik een selectie hiervan op deze blog. Benieuwd wat jullie ervan vinden.
    16-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het bootje van Lennart

    HET BOOTJE VAN  LENNART

     

    de rivier heeft je gebracht, mijn kind

    en je adem die komt van de wind

     

    je ogen kreeg je van de zon

    die je wou vertellen waar het licht begon

    je huid, je haar en de spiegel van je hand

    die hebben we gemaakt uit zand

    en uit het gewuif van bomen

    is je gehoor gekomen

     

    maar je hart, mijn kind,

    dat heb je van jezelf

    want de rivier heeft je gebracht

    naar de tuin van zoveel bemind.

    16-03-2017, 23:58 geschreven door Hans Verstraeten  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.harder nog dan vroeger
    Harder nog dan vroeger
    adem ik het woord water
    bij het eindeloos verkennen van de velden

    zo klaar en duidelijk
    wil ik het:
    in vrieslucht pijnloos ademen
    maar niet plantaardig

    want zo is het
    en niet anders:
    liefhebben doe ik met mijn handen.

    16-03-2017, 23:50 geschreven door Hans Verstraeten  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nu mijn woorden klaarwakker werden

    Nu mijn woorden klaarwakker werden

    vraag ik niet meer om verschoning

     

    de zachtzinnige vertelsels raken uitgeput

    zodat het gefluister ontspoort

    (Ambrosia, wat vreet mij aan?)

     

    nog nooit was de reuk van roze kamers

    zo nabij

    en verrukkelijk is het

    om alleen te ademen

     

    ik kweek geen bloemen

    ik steel geen scherven

     

    maar ik hou van

    spiegels die nooit echt zijn

    van stenen die heel hard zijn

    en van beelden die hun schaduw kennen.

    16-03-2017, 23:43 geschreven door Hans Verstraeten  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    12-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.topografische gedichten
    Enige tijd geleden had ik het idee om in het Gentse straatbeeld een aantal "topografische straatgedichten" te plaatsen. Dit zijn korte tekstjes (gedichten?) die verwijzen of iets zeggen over de plaats waar ze gehangen worden (vandaar: topografisch, plaatsbeschrijvend). Ik heb die op een avond samen met onze zoon "illegaal" en anoniem gaan bevestigen op een achttal plaatsen in Gent. Ik had ook de regionale media ervan op de hoogte gebracht, in de hoop dat ze er enige aandacht aan zoudcen besteden. Maar ik had blijkbaar het verkeerde moment gekozen: de dag nadat we de straatgedichten hadden geplaatst brak er een staking uit bij Ivago, zodat de volgende dagen alle media-aandacht ging naar de Ivago-staking (vandaar dat ik, uit solidariteit met hen, ook een straatgedicht bij Ivago geplaatst heb). Daarom wil ik  deze topografische straatgedichten toch een tweede kans geven. Wil je ze lezen? Hier komen ze.

    Overzicht topografische straatgedichten in Gent

    1)Aan de vijver van het KASK (Bijloke):

    Kijk
    naar de zeven vissen
    in het water
    en luister
    hoe de vijver zwijgt.

    2) Aan het Gravensteen :

    Ridders sterven niet
    Ze worden alsmaar
    Opnieuw geboren.

    3)Aan het hoofdkantoor OCMW, St.-Martensstraat 13:

    De armen worden armer
    en de rijken worden rijker.

    4) Aan het politiekantoor, Belfortstraat 4:

    Er zijn engelen die ons bewaken
    er zijn engelen die ons bewaren.

    5) Aan de Universiteit (UFO-gebouw, St.-Pietersnieuwstraat):

    Ik denk dus ik ben
    maar ik weet nog niets.

    6) Aan St.-Pietersstation:

    Reizen
    is
    nooit
    ver
    weg
    zijn
    van
    jezelf.

    7) Campo Santo:

    Ik wil niet sterven in de hel
    Ik wil leven in de hemel

    8) Ivago:

    Zeer veel respect
    Voor jullie werk
    Want we zijn
    Nog altijd niet proper
    Van ons eigen.

    12-03-2017, 23:06 geschreven door Hans Verstraeten  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vogels



    VOGELS

     

    Vogels

    Weten veel

    Veel meer

    Dan wij

    Weten 

     

    En ze zingen

    Over dingen

    Die wij

    Nooit

    Zullen weten

     

    Vogels

    Weten veel

     

    12-03-2017, 21:41 geschreven door Hans Verstraeten  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    11-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nepal april 2015 (rampgedicht)

    Nepal april 2015

     

    Ik ben verloren in de stroom

    En het watert overal

    Alle huizen vallen

    En de bomen branden

     

    Metaal smelt

    En ademen

    Wordt als maar moeilijker

     

    Is er iets

    Dat mij nog redt?

     


    Bijlagen:
    Welcome.doc (19 KB)   

    11-03-2017, 00:00 geschreven door Hans Verstraeten  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 29/05-04/06 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs