OVER MEZELF EN ONZE FAMILIE
De kleinkinderen in het bijzonder...
Ik ben Hans en ben geboren op 01/12/1954 en woon te Assebroek.(Brugge)
Foto
Foto

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto

Klik op de afbeelding om de link te volgen

Foto
Foto
Inhoud blog
  • Vertaal
  • The Wallace Collection - Daydream
  • GROEPSFOTO PASAR FEBRUARI 2009
  • Zeg me wie
  • Mobile sauna
  • Benzine of diesel?
  • 42 jaar dood voor TV
  • In opbouw
  • Gsm aan banden
  • Strijd tegen anorexia
  • Neanderthalers
  • Regering verhuist historische NMBS-schuld
  • Een Duitse
  • De lieven van Paul McCartney
  • De lente is in aantocht
  • Staal kost geld en moeite
  • Nissan Qashqai krijgt zeven zitjes
  • Zonneklopper
  • Ruitenwissers verleden tijd?
  • Wat is ‘nano’?
    Zoeken met Google


    Zoeken in blog

     

    Categorieën
    Hanzie's plaats
    Over camperen reizen en het leven...
    22-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeg me wie
    Home
    Link naar onze andere blogs
     
    Zeg me wie...

    .

    22-03-2009 om 16:48 geschreven door Hans  


    01-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobile sauna

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Mobile sauna

    Tof, maar liefst zonder al die drank. Alchohol en sauna gaan niet goed samen.


                                 

    De omgebouwde legertruck waarin het water wordt verwarmd met een houtkachel

    Zit je wat te krap bij kas om thuis een sauna te bouwen? Geen nood: een Russische uitvinder is op de proppen gekomen met een mobiel exemplaar.

    Legertruck
    Igor Chupin heeft een legertruck omgebouwd tot stoombad. Hij verhuurt het vehikel voor 1.000 roebel, zo'n 27 euro, per uur. Geen geld om uit de bol te gaan in z'n omgebouwde GAZ-66-truck.

    Houtkachel
    Chupin, een hobby-uitvinder, heeft maanden aan z'n rijdende sauna gewerkt. Op het dak van de truck staat een watertank van 400 liter die voor de stoom moet zorgen. Het water wordt opgewarmd via een houtkachel.

    Liters vodka
    Russen zijn dol op lekker ontspannen in de sauna. Ze kunnen uren zitten puffen in de hete lucht, terwijl ze liters thee en vodka achterover gieten.

    01-03-2009 om 00:00 geschreven door Hans  


    28-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benzine of diesel?

    Home


    "Benzinewagen goedkoper dan diesel per kilometer"?

    De nieuwste generatie benzinemotoren geeft opmerkelijk goede verbruiksresultaten. Dat blijkt donderdag uit een budgettest van mobiliteitsclub VAB. Wel speelt volgens VAB naast de technische vooruitgang bij de benzinemotoren ook de rijstijl van de chauffeur een doorslaggevende rol om het brandstofverbruik te beperken.

    Minder dan 10.000 km per jaar
    Voor wie minder dan 10.000 km per jaar rijdt is de zuinigste benzinemotor 10 tot 14 eurocent goedkoper per kilometer in vergelijking met een gelijkwaardige dieseluitvoering, zo blijkt.

    Slijtage
    "De moderne dieselmotor heeft een belangrijk nadeel voor de weinigrijder, omdat naast aanschaf- en onderhoudskosten hij ook rekening moet houden met een extra risicokost omdat de complexe dieselmotor bij korte trajecten met abnormale slijtage kampt", aldus VAB.

    Meer dan 20.000 km
    Een dieselwagen is volgens de mobiliteitsclub pas goedkoper voor wie meer dan 20.000 km per jaar rijdt en daarbij vooral lange trajecten aflegt. Verder geeft het normverbruik opgegeven door de constructeur weinig houvast.

    Rijstijl
    "Afhankelijk van de rijstijl wijken de reële verbruikscijfers sterk af. Vooral de categorie van monovolumes en SUV's kampt met een groot meerverbruik", klinkt het.

    Volkswagen
    Een opmerkelijke vaststelling is dat het verschil in verbruik tussen de Volkswagen benzinemotor en dieselmotor uit de test zich beperkte tot 0,2 liter per honderd kilometer. Andere benzinemotoren uit de test scoorden nog steeds zwak, met een meerverbruik tot 1,5 liter tegenover de dieseluitvoering.

    Voor de budgettest vergeleken twintig automobilisten evenwaardige benzine- en dieselmotoren. De deelnemers werd gevraagd een parcours van 225 kilometer af te leggen volgens de principes van eco-driving. (belga/mvl)

    28-08-2008 om 00:00 geschreven door Hans  


    16-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.42 jaar dood voor TV


    Kroatische zit 42 jaar dood voor haar tv

     
    De Kroatische politie heeft het stoffelijke overschot gevonden van een vrouw die tweeënveertig jaar geleden als vermist was opgegeven. De dame zat in haar knusse zetel voor de tv. Een zwart-wittelevisie uiteraard.

    Verhuisd?
    Hedviga Golik, geboren in 1924, had zich volgens de politie een lekker kopje thee gezet en haar nadien in de zetel gezet om tv te kijken. Volgens de autoriteiten was de dame in 1966 voor het laatst gezien door haar buren. Die dachten dat de dame verhuisd was naar de hoofdstad Zagreb.

    Hoe is het mogelijk?
    De vrouw werd aangetroffen nadat de politie was ingebroken in de kleine flat omdat het gemeentebestuur wel eens wou uitvissen wie nu eigenlijk de eigenaar van het appartement. "We hebben er tot dusver geen idee van hoe het mogelijk is dat niemand is gaan checken of de vermiste vrouw niet in haar eigen flat woonde", klinkt het bij de politie.

    Wellicht heeft Hedviga ook nooit haar eigen opsporingsbericht gezien op televisie...   En de televisie zelf ?  Geen idee
    ?

    16-05-2008 om 00:19 geschreven door Hans  


    22-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In opbouw

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Deze site krijgt binnenkort een nieuwe look.

    Om de bezoeker niet te vervelen, een stukje muziek... 

     

    22-04-2008 om 00:00 geschreven door Hans  


    18-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gsm aan banden

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    GSM steeds meer aan banden

     


    Nu iedereen er minstens eentje heeft, lijkt de tijd aangebroken om de gsm aan banden te leggen. In de Oostenrijkse stad Graz geldt vanaf deze week bijvoorbeeld een verbod op bellen met een gsm in bussen, trams en treinen.

    Zen
    In Frankrijk zijn er "zen zones" op de hogesnelheidstreinen: je mag daar niet bellen. Ze bestaan ook al in Denemarken, Duitsland en Finland, van die stille zones in treinen.

    "Geen recht"
    "Ik weet dat ik de gsm-god een beetje beledigd heb", zegt burgemeester Siegfried Nagl van Graz, "maar mensen moeten beseffen dat ze het recht niet hebben om constant aan de telefoon te hangen."

    "Niet gezond"
    De uitspraak van Nagl heeft voor flink wat opschudding gezorgd. Tegenstanders vragen zich wie de burgemeester is om te beslissen wanneer, hoe en waar ze bellen. Nagl zelf beroept zich op gezondheidsredenen: "Het is gewoon niet goed voor je gezondheid om nooit eens wat rust en vrede te hebben." Het noopte de critici tot een slogan: "Worden gsm-gebruikers de nieuwe rokers?"

    Op vliegtuig
    Ongeveer gelijktijdig diende in Amerika Republikeins senator Peter DeFazio een wetsvoorstel in dat gsm-en op vliegtuigen in het Amerikaanse luchtruim zou verbieden. In Europa heeft de EU recent dat verbod opgeheven en is bijvoorbeeld Air France al begonnen met proefvluchten waar gebeld kan worden.

    Uit auto
    In de VS zijn er ook een toenemend aantal steden die de gsm tout court uit de auto willen bannen. Ze argumenteren daar dat mobieltjes voor zowat de helft van de ongevallen zorgen.

    Gepruts
    Handenvrije sets zijn al verplicht, maar dat haalt niks uit volgens de politie, want "of de chauffeurs gebruiken ze niet, of ze zitten te prutsen aan het ding om bijvoorbeeld een nummer in te tikken". Nummers draaien via voice controle is ook geen oplossing: "bestaat nu al een paar jaar en geen hond die weet hoe dat werkt, want jammer genoeg moet je daar de handleiding voor lezen".

    Passagiers
    Ook gsm-gebruik van passagiers is verantwoordelijk voor veel ongevallen menen ze in de States. "De chauffeurs moeien zich in het gesprek, luisteren mee, zijn gewoonweg minder geconcentreerd."


    Bron: hln.be

    18-04-2008 om 09:43 geschreven door Hans  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strijd tegen anorexia

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    België bindt strijd aan met anorexia


    Open Vld, MR en PS gaan de strijd aan met anorexia. Ze springen daarmee op de kar van Frankrijk.

    Gedragscode
    Vier senatoren van PS, MR en Open Vld bundelden hun krachten in de strijd tegen de eetstoornis anorexia, die vooral jonge meisjes treft. Ze willen dat er een gedragscode komt in de modewereld die extreem magere modellen uitsluit uit modeshows en schoonheidswedstrijden.

    Websites
    Bovendien vragen ze een onderzoek naar de invloed van websites die jonge meisjes tot anorexia aanzetten, de zogenaamde pro-ana sites. "We willen niet zo agressief te werk gaan als Frankrijk," zegt senator Margriet Hermans (Open VLD), "want zo'n aanpak werkt averechts. We maken liever duidelijke afspraken in overleg met de sector zodat iedereen dezelfde doelen nastreeft."

    Frankrijk
    In Frankrijk is een wetsvoorstel goedgekeurd dat het aanzetten tot, of promoten van anorexia strafbaar maakt. Overtreders riskeren er binnenkort tot twee jaar cel en 30.000 euro boete. Ook de Fransen viseren daarbij de pro-ana websites.

    Bron: hln.be

    18-04-2008 om 09:38 geschreven door Hans  


    17-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neanderthalers

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Spraken Neanderthalers voorloper van Arabisch?


    Konden Neanderthalers praten en zo ja, wat spraken ze dan? 30.000 jaar nadat de laatste Neanderthalers op Aarde rondliepen, is dat mysterie nog niet opgelost. Maar een aantal onderzoekers uit Florida denkt met behulp van fossiele vondsten en een computer een antwoord te hebben gevonden. Volgens hun bevindingen konden de Neanderthalers wel degelijk spreken, al klonk het wel heel anders dan hoe we nu spreken.

    'Quantale klinkerklanken'
    De technische uitleg besparen we u, maar het komt erop neer dat onze voorvaderen geen 'quantale klinkerklanken' konden produceren. Die klanken zijn fundamenteel voor de manier waarop we vandaag spreken. Door de bewegingen na te bootsen die het strottenhoofd van een Neanderthaler zou maken, konden de onderzoekers een 'e'-klank produceren. Het verschil met een moderne 'e' is het gebrek van die quantale klinkerklank, waarmee we vandaag het onderscheid kunnen maken tussen als 'beat' en 'bit'. Het ontbreken van die klinkerklanken zou het voor Neanderthalers onmogelijk gemaakt hebben een complexe taal te ontwikkelen zoals we die vandaag kennen. Al is niet iedereen daar het mee eens.

    Arabisch
    Volgens Erik Trinkaus van Washington University in St. Louis, een expert op gebied van Neanderthalers, speelt de anatomie van de mond geen rol, maar wel de beweging ervan door de zenuwen. "Neanderthalers hadden een grotere herseninhoud dan de moderne mens en ze beschikten net als ons over een specifiek gen dat essentieel is voor taal", aldus Trinkaus. "Daarbij, sommige talen legen veel minder de nadruk op klinkers dan anderen. Engels en Frans bijvoorbeeld hebben een tiental klinkers, terwijl Hebreeuws er maar vijf heeft en Arabisch zelfs maar drie. Dat betekent niet dat een Neanderthaler goed Arabisch kon spreken, maar het zou hem wel gemakkelijker afgaan dan Hawaïaans dat 25 klinkers heeft.

    Bron: hln.be

    17-04-2008 om 08:26 geschreven door Hans  


    16-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regering verhuist historische NMBS-schuld

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Regering verhuist historische NMBS-schuld van FSI naar staatsschuld

    De federale regering wil de historische schuld van de spoorwegen (6,4 miljard euro) verhuizen van het Fonds voor spoorweginfrastructuur (FSI) naar de federale staatsschuld. Dat staat in het ontwerp van programmawet. De historische spoorschuld zal nu meegerekend worden in de begroting. Dat was in het verleden niet het geval. Als gevolg van de overdracht stopt de Belgische staat ook haar procedure tegen Eurostat, zo zegt minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte.


    Ter herinnering: bij de herstructurering van de NMBS in 2004-2005 werd beslist de bestaande spoorweginfrastructuur en de historische schuld (toen nog 7,4 miljard euro) onder te brengen in een afzonderlijke rechtspersoon van publiek recht, het Fonds voor spoorweginfrastructuur (FSI).


    Maar die constructie botste op problemen. Zo was de verdeling van de activa tussen het FSI en spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel "een bron van operationele en juridische verwikkelingen".


    Bijkomend probleem was dat Eurostat het FSI nooit erkend heeft als een van de Belgische staat gescheiden eenheid. Eurostat rekende de historische schuld gewoon mee als onderdeel van de overheidsschuld, terwijl onze regering dat niet deed.


    Dat leidde ertoe dat onze regering voor 2005 uitkwam op een begrotingsoverschot van 0,1 procent van het bbp terwijl Eurostat sprak van een tekort van 2,3 procent. De Belgische Staat startte toen zelfs een juridische procedure tegen Eurostat. Nu echter beslist is om de historische schuld op te nemen in de staatsschuld, vervalt die procedure, aldus minister Vervotte.

    Naast de schuldoverdracht bepaalt het ontwerp van programmawet ook dat alle activa rond spoorweginfrastructuur worden ondergebracht op het niveau van Infrabel. Of het FSI nog een toekomst heeft, is voorlopig onduidelijk. Een ontbinding van het fonds wordt niet uitgesloten, geeft Vervotte toe.

    Bron: hln.be

    16-04-2008 om 23:20 geschreven door Hans  


    14-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Duitse
    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Een Duitse decolleté


    14-04-2008 om 23:50 geschreven door Hans  


    08-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lieven van Paul McCartney
    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    "Paul McCartney heeft drie lieven"

                   
                                                                Paul McCartney.

                    
                         Nancy Shevell, Rosanna Arquette en Tanya Larrigan.

    Paul McCartney heeft naar verluidt drie vriendinnen. Paul is op vakantie op Antigua geweest met de Amerikaanse Nancy Shevell, maar is ook actrice Rosanna Arquette en voormalige olympische ruitster Tanya Larrigan het hof aan het maken. All You Need Is A Lot Of Love!

    Het terrein verkennen
    "Paul houdt zijn opties open en heeft contact met drie vrouwen. Het staat hem vrij het terrein te verkennen en hij is niet van plan zich meteen vast te zetten in een relatie. Hij wil uitgaan en zich amuseren", aldus een bron in de Britse pers. Enkele weken geleden werd de scheiding van McCartney en Heather Mills uitgesproken.

    Nancy en Rosanna
    Ondanks zijn romantische vakantie met Nancy (47), is Paul contact blijven houden met Rosanna (48), met wie hij in Londen al verscheidene intieme diners heeft gehad. Maar ook met de 53-jarige Tanya Larrigan, de dochter van een van Pauls vrienden, houdt hij een goed contact. Zij heeft hem altijd gesteund in zijn vechtscheiding met Heather Mills.

    Hulde aan Linda
    Intussen bracht Paul ook hulde aan zijn eerste vrouw Linda, die tien jaar geleden aan borstkanker overleed. "Ze was een schitterende persoon om mee op te trekken. Ze was mooi, slim en getalenteerd. Een natuurlijke schoonheid, natuurlijk blond en zeer grappig. Ze wist niet dat ze doodging, ze was zeer sterk en heeft tot het einde gevochten", verklaarde hij bij de opening van een tentoonstelling van haar fotowerk.

    Bron: hln.be

    08-04-2008 om 21:52 geschreven door Hans  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lente is in aantocht
    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    De lente is in aantocht


    08-04-2008 om 21:48 geschreven door Hans  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staal kost geld en moeite
    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Twee kilometer vangrails gestolen langs autoweg



    De Duitse politie is op zoek naar een dievenbende die verdwenen is met 2 kilometer vangrails. De buit weegt twintig ton. De diefstal werd gepleegd langs de A6 in Vierheim nabij Frankfurt.

    Geen getuigen
    De politie staat voor een raadsel. De dieven moeten uren werk gehad hebben om de 500 strips van vier meter uit elkaar te halen. Blijkbaar heeft niemand hen gezien op de drukke autoweg. Er heeft zich nog geen enkele getuige gemeld.

    Hoe ook, het zal wellicht twintig keer meer kosten om de schade te herstellen dan wat de dieven voor het 'oud ijzer' 

    Bron: hln.be

    08-04-2008 om 21:25 geschreven door Hans  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan Qashqai krijgt zeven zitjes

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Nissan Qashqai krijgt zeven zitjes

    Nissan Qashqai+2
      


    Nissan kan de vraag naar de Qashqai nauwelijks aan. In Europa zijn er inmiddels meer dan 170.000 van verkocht. Maar dat weerhoudt het merk het gamma nog wat uit te breiden. Nu is er de langverwachte zevenzitter Qashqai, die de naam Qashqai+2 kreeg.

    Voortaan kan dus de hele familie mee in de Qashqai, die het tot nu toe met vijf zitplaatsen moest doen. Om de extra ruimte te scheppen, heeft Nissan de wielbasis van de Qashqai met 135 millimeter verlengd. In totaal is de auto 211 millimeter langer dan z'n al bekende broertje.De auto is ook hoger dan de gewone Qashqai. De toename is hier 38 millimeter.

    De achterste zitrij kan in z'n geheel worden weggeklapt. De inhoud van de bagageruimte van de Qashqai+2 bedraagt dan 500 liter, 90 liter meer dan in z'n gewone broertje.

    Het motorenpalet is hetzelfde als in de normale Qashqai: 1.6- en 2.0-liter benzinemotoren en 1.5- en 2.0-liter turbodiesels. Net als bij z'n al bekende broertje is er bij de 2.0-liter benzine- en dieselmotor de keuze uit voor- of vierwielaandrijving. De basisversies hebben enkel voorwielaandrijving.

    Nissan onthult de Qashqai+2 op de London Motor Show in Groot Brittannië, medio juli. In oktober komt de auto in de Nederlandse dealers te staan. De prijzen zijn nog niet bekend. (autoweek.nl/jvr)


    Bron: hln.be

    08-04-2008 om 21:16 geschreven door Hans  


    07-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonneklopper

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Kustwacht rijdt met 4x4 over zonneklopper


    Zonnebaden kan ernstige gevolgen hebben. Dat ondervond de 22-jarige Joel Faulkner aan den lijve toen-ie in slaap viel aan de Gold Coast. De 4x4 van de Australische kustwacht reed over het hele lichaam van de zonneklopper, over het hoofd, de borst en de benen. "Ik voelde mijn vel zo van mijn gezicht scheuren en al mijn botten kraken."

    Geil oogje
    Het mulle zand redde het leven van de Australische student. Volgens getuigen zou de kustwacht niet op het zand gelet hebben, maar had hij een geil oogje op een groepje leuke meisjes in bikini.

    Geen verontschuldigingen
    "Ik ben bijna twee meter lang, dus niet echt een klein onzichtbaar schelpje in het zand. Bovendien lag ik op een helblauw strandlaken", zei het slachtoffer achteraf. Faulkner kreeg nooit verontschuldigingen, wel betaalde de verzekering de medische kosten. (jv)


    Bron:
    hln.be

    07-04-2008 om 20:26 geschreven door Hans  


    04-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruitenwissers verleden tijd?

    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Ruitenwissers zijn weldra verleden tijd

    Ruitenwissers zijn weldra verleden tijd
    De Hidra dient als prototype.

      Ruitenwissers zijn weldra verleden tijdRuitenwissers zijn weldra verleden tijd
      
                                     Ruitenwissers zijn weldra verleden tijd
     
    Volgens de Italiaanse firma Fioravanti zijn de ruitenwissers op auto's binnenkort verleden tijd. Binnen vijf jaar wil de firma een nieuwe techniek op de markt brengen die ervoor zorgt dat de voorruit zichzelf schoonmaakt, de zogenaamde nanotechnologie. De Italiaanse firma nam alvast een patent.

    Geen vloeistof meer
    Door deze nanotechnologie zouden er geen piepende rubberen staven meer op de ruiten staan en moet er ook niet meer aan gedacht worden om de sproeivloeistof bij te vullen. De Italiaanse firma stelde het prototype van de eerste wagen zonder ruitenwissers, de Hidra genaamd, al voor op de autoshow van Genève.

    Waterafstotend
    De voorruit van deze nieuwe wagen bestaat uit vier lagen, waarmee op moleculair niveau de ruit gereinigd zal worden. De bovenste laag zal het uv-licht filteren en stoot ook het water af. Daardoor heeft de Hidra in combinatie met zijn aerodynamische vorm geen ruitenwissers meer nodig. Dat is op zich niets bijzonders want die waterafstotende laag zit nu ook al op sommige wagens.

    Nanostof
    De tweede laag bevat al iets interessantere gegevens. Deze is vervaardigd uit een zogenaamde nanostof die in staat is om het vuil naar de zijkant van de autoruit te verplaatsen. Daar wordt het vuil door minuscule spuitmondjes verwijderd.

    Detectie vuil
    De derde laag is dan weer belangrijk voor de werking van de nanostof, want de derde laag moet het vuil detecteren en de tweede laag aan het werk zetten als dat nodig is. De laatste laag dient als geleider voor de elektriciteit van het volledige mechanisme.

    Geen ijs meer
    Volgens het hoofd van de afdeling Design en Engineering, Matteo Fioravanti, is water heel makkelijk te verwijderen. "Maar om het vuil weg te krijgen, hebben we gekozen voor de nanostof die de vorm heeft van bolletjes die als microscopisch kleine bommetjes werken", aldus Fioravanti, "Door deze werking worden de ruiten automatisch schoongemaakt en gebeurt dit ook wanneer de wagen geparkeerd staat. Bovendien kan de ruit ook ijs laten smelten, waardoor krassen van het krabben ook tot het verleden behoren."

    Beperkte levensduur
    Fioravanti verwacht dat ze voor de massaproductie van de ruit nog zeker vier jaar nodig hebben. "Momenteel werkt alles prima op het prototype", zegt hij, "Maar het grote probleem is nu nog de beperkte levensduur. Zoals de ruit nu geconstrueerd is, moet je ze na een paar weken al vervangen en dat is natuurlijk niet de bedoeling."

    Prijskaartje
    Wat juist het prijskaartje zal zijn van deze nieuwe techniek is nog niet bekend, maar Fioravanti verwacht dat de eerste versies redelijk duur zullen zijn, waardoor alleen de duurdere wagens voorzien zullen zijn van de nieuwe ruit. Als het product klaar is voor massaproductie, zal de prijs pas fors kunnen dalen.

    Bron: hln.be

    04-04-2008 om 23:56 geschreven door Hans  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is ‘nano’?
    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Wat is ‘nano’?

    Het voorvoegsel ‘nano’ in het woord nanotechnologie slaat op de piepkleine schaal waarop de nanotechnologie zich richt, namelijk de schaal van één tot enkele nanometers. Een nanometer = 1 nm = 10-9m!. In vaste stoffen, zoals metalen en halfgeleiders, is de afstand tussen naburige atomen typisch één tot enkele tienden van nanometers (een tiende deel van een nanometer wordt ook wel een Ångström genoemd, dus 1 Å = 10-10 m). We zien dat een nanometer een lengte is waarop nog maar enkele atomen passen. Nanotechnologie is dan ook de technologie op de schaal van enkele atomen.

    Meer lezen op kennislink.nl
    hier klikken...

















    Richard P. Feynman (1918 – 1988) wordt beschouwd als de grondlegger van de nanotechnologie.

    04-04-2008 om 23:55 geschreven door Hans  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitvinder van Benidorm is overleden
    Home
    Link naar onze andere blogs
     

    Uitvinder van Benidorm is overleden

    De uitvinder van het massatoerisme aan de Spaanse Middellandse Zeekusten is dood. Pedro Zaragoza, gewezen burgemeester van de badstad Benidorm, stierf volgens mediaberichten op de leeftijd van 85 jaar aan hartfalen.

    In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw veranderde Zaragoza het vissersdorp dat Benidorm was, in een toeristische trekpleister die vandaag tot een van de meest bezochte vakantiebestemmingen van de wereld behoort. Hij werd ook beroemd omdat hij de Spaanse dictator Francisco Franco (1939-1975) er persoonlijk toe overhaalde het bikiniverbod op te heffen dat toen op de Spaanse stranden van kracht was.

    Een portret:



    Toen de socialist Pedro Zaragoza, een voormalige beljongen in het station van Madrid, in 1950 tot burgemeester van Benidorm werd verkozen, beloofde hij zijn dorpsgenoten een ontsnappingsroute uit het armtierige bestaan. Begin jaren vijftig doken aan de Spaanse costa's de eerste buitenlandse toeristen op. Het waren hoofdzakelijk Britten, die gelokt door de zon na een week afbladderend terug naar huis keerden. Niet dat wekte schandaal in het Spanje van generaal Franco, wel het feit dat die toeristen het bestonden over de stranden te lopen in een... bikini, halfnaakt als het ware! Franco verbood bikini's en de Guardia Civil moest toezien op de naleving van dat verbod.

    Zaragoza zag echter brood in die blote toerist en vaardigde een gemeentebesluit uit waarin letterlijk stond dat op de stranden van Benidorm bikini's wél toegelaten waren. De toeristen bleven echter weg, en wel hierom: in Benidorm was geen leidingwater. Zaragoza loste dat probleem op. En zie: het wonder geschiedde. Jaar na jaar kwamen meer buitenlandse toeristen op de Benidormse stranden liggen, her en der werden de eerste hotelletjes uit de grond gestampt. Dat bikinigedoe zorgde ervoor dat Pedro Zaragoza slecht kwam te liggen bij de katholieke kerk: er werd een procedure gestart om hem te excommuniceren.

    Pedro Zaragoza sprong op zijn Vespa, stopte onder zijn shirt een krant (tegen de kou), en reed negen uur aan één stuk naar Madrid om er Franco te overtuigen van het feit dat de bikini zijn visserdorp kon redden. Franco had begrip voor Zaragoza's argumenten, stuurde zijn vrouw naar de Costa Blanca om de toestand ter plaatse te evalueren en regelde dat de Kerk zich niet langer druk maakte om Zaragoza. De Kerk besefte dat een principiële kwestie als bloot vlees niet opwoog tegen het feit dat het toerisme de regio rond Benidorm uit de armoede kon halen.

    Claudine Eglin, die de Belgische touroperator Jetair vertegenwoordigt in Benidorm: 'Zaragoza himself tekende op een blad papier het dambordstratenplan van de Playa Levante (het moderne Benidorm, nvdr.). Zonder hem was Benidorm nooit geworden wat het nu is.'

    Wat is Benidorm nu? Een (lelijke?) stad met 330wolkenkrabbers die elk jaar van 60.000inwoners aangroeit tot meer dan een half miljoen, waar de playa's overvol liggen met bradende toeristen. Claudine Eglin: 'De meningen daarover zijn verdeeld, da's waar. Maar één ding kan niemand ontkennen: Don Pedro heeft de hele regio welvaart gebracht.'

    Don Pedro Zaragoza Orts overleed eergisteren aan een hartaanval. Gisteren kreeg hij postuum de gouden medaille van de stad Benidorm, die twee dagen officiële rouw afkondigde.

    Bron: hln.be
           hetvolk.be

    04-04-2008 om 00:31 geschreven door Hans  


    02-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleinkinderen oorzaak van menopauze

    Home
    Link naar onze andere blogs
     
    Kleinkinderen oorzaak van menopauze



    Het is de strijd tussen eigen kinderen en kleinkinderen die de menopauze veroorzaakt, blijkt uit nieuw onderzoek. Vroeger kon een grootmoeder namelijk maar een gezin van eten voorzien. Hierbij won de schoondochter het gevecht om voedsel.

    Voedselschaarste
    De evolutie van de menopauze zou zo'n 50.000 tot 300.000 jaar geleden zijn gestart. Toen was het de gewoonte dat de schoondochter bij haar partner introk. De schoondochter heeft naast haar kinderen met niemand een bloedband in het gezin waarbij ze intrekt. De grootmoeder daarentegen moet kiezen tussen zelf meer kinderen krijgen, of helpen bij het grootbrengen van de kleinkinderen. Omdat voedsel toen moeilijk te vinden was, vermeden de schoonmoeders comptetitie met hun schoondochters en hielpen ze bij het grootbrengen van de kleinkinderen.

    Als ze zelf geen kinderen meer ter wereld bracht, moest ze deze ook niet voeden. Daarom besloot de grootmoeder vaak om zelf geen kinderen meer te hebben. De jongere vrouwen waren ook meer op zichzelf gericht en egoïstischer dan hun schoonmoeders. De evolutie van dat gedrag zorgde ervoor dat oudere vrouwen de mogelijkheid verloren zich voort te planten.

    Het onderzoek werd gevoerd door professor Michael Grant van de universiteit van Exeter en professor Rufus Johnstone van de University van Cambridge.

    Voedsel delen
    Professor Johnstone: "Wanneer twee vrouwen kinderen voortbrengen binnen hetzelfde huisgezin, is elke mond meer die je moet voeden minder eten voor jouw kinderen. Een van de unieke eigenschappen van de mens is dat we eten delen onder familieleden. Maar als verschillende vrouwen kinderen hebben, betekent dit dat deze verschillende nageslachten voor vele jaren een strijd hebben om voedsel en de zoekttocht ernaar.

    De jonge vrouw heeft weinig te verliezen als het neerkomt op kinderen krijgen of helpen bij het opvoeden van kinderen van anderen, omdat ze geen bloedband heeft met het gezin waarbij ze intrekt. De oudere vrouw kan niet niet helpen bij het opvoeden van haar kleinkinderen, door deze familieband. Het zijn tenslotte ook de kinderen van haar zoon. Dit geeft de jongere vrouw een voordeel, waardoor die zich sowieso zal voortplanten."

    Uitzondering
    Mensen zijn de enige primaten die een menopauze hebben en het is lang een raadsel voor wetenschappers geweest waarom. Andere sociale dieren als chimpansees, olifanten, meerkatten en wilde honden planten zich voor tot ze heel oud zijn.

    Johnstone: "Dit onderzoek opent nieuwe wegen voor het onderzoek op menopauze en vruchtbaarheid bij mensen. Het geeft ook nieuwe inzichten op de evolutie van de menopauze bij bepaalde walvissoorten."

    Bron: hln.be

    02-04-2008 om 09:02 geschreven door Hans  


    19-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indische neushoorn geboren in Planckendael

    Home
    Link naar onze andere blogs
     
    Indische neushoorn geboren in Planckendael

    In Planckendael is de Indische neushoorn Johanna onlangs van een gezonde baby van 60 kilogram bevallen. Het gaat om een vrouwtje, wat goed nieuws is voor het internationale kweekprogramma van deze bedreigde diersoort. Dat laat Planckendael vandaag weten. Nu moeder en dochter bekomen zijn van de bevalling, zijn ze vanaf vandaag ook het voor het publiek te bezichtigen.

    Datzelfde publiek mag ook mee de naam kiezen voor de jongste spruit van Planckendael. De naam van het jong moet dit jaar beginnen met een J en zoals de traditie het wil, zal het een Indische naam worden. De verzorgers hebben een lijstje met godinnen- en koninginnenmogelijkheden op de
    website geplaatst, waaruit iedereen een favoriet kan kiezen.

    Indische neushoorns kunnen tot 40 jaar oud worden en hun gemiddeld gewicht schommelt tussen de 1800 en 2200 kg. Ze leven in moerassige gebieden en eten vooral grassen en bladeren, tot 35 kg per dag. Als het nodig is, kunnen ze tot 50 kilometer per uur rennen.

    Indische neushoorns of pantserneushoorns zijn bedreigd. Momenteel leven er nog z'n 1500 tot 1700 dieren in de vrije natuur (het westen van Pakistan, Noord-India en het zuiden van Nepal). De belangrijkste oorzaak van de bedreiging is de vraag naar hoorn vanuit de Aziatische geneeskunde. Hoorn vormt er de basis voor een aloud gebruikt medicijn om koorts te verlagen.

    Bron: hln.be

    19-03-2008 om 10:09 geschreven door Hans  




    Welkom op Hanzie's Plaats
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.






    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    MIJN FAVORIETEN
  • FRANSJESFOTOS
  • D@nny's UNIVERSAL Space
  • BJORN
  • GILLIOK
  • FREDFOTO
  • PADEBOX
  • SUNNEKE
  • Werkjes van Ingrid
  • PEPINO
  • BORRIQUITO

    CAMPINGS
  • Portugal
  • Friesland
  • Praag
  • Passau Duitsland
  • Hajduszoboslo Hongarije
  • Erd (Budapest)
  • Klein Brabant
  • Wolfgangblick in Abersee AT

  • Leuk om te zien
  • URINOIRS
  • Belg

  • HANZIE's LINKS
  • SPOOR BOEKJE
  • EVCcarts
  • De Driekonkskes
  • Wikimedia
  • VKMARCASSOU
  • Computertips
  • TOMMY
  • MUSIC
  • WOLKEN
  • LUCHT IN VLAANDEREN

    FOTO ALBUMS
  • TROUW VALESKA EN PETER
  • KAARTJES VAN INGRID
  • KERST 2005

  • VAN ALLES EN NOG WAT
  • VOETBALUITSLAGEN
  • MEMISA
  • TREINEN 2 LINK
  • BONSAÏ
  • JAN EN MARLEEN
  • BLOGGEN.BE
  • PERRE ONLINE fotografie
  • Live score.com
  • SISI

  • BLOGTIPS
  • OPA PAT
  • BAEZIE

  • FAVO'S VAN INGRID
  • BEREN
  • INGRID

  • Blog als favoriet !







    het nieuws
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    HOME: The Vanbrandekesgazette





    Sport.be



    Stageplan
    Image hosting by Photobucket

    WebsiteKeuring.be


    De top 10




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs