De GRoene Heuvellander

• 10 januari 2016: Winterweekend Walcheren: Dag 2: Zondag
  • 9 januari 2016: Winterweekend Walcheren: Dag 1: Zaterdag

30-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Via Francigena: Fidenza La Storta: Praktisch

19 september: Fidenza - Fornovo di Taro: 32,5 km Parochiezaal
    14 oktober: Sutri - Campagnano di Roma: 25,5 km Ostello
    15 oktober: Campagnao di Roma - La Storta: 26 km Klooster

30-12-2011, 14:25 geschreven door Piet Hardeman

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 tot 16 oktober 2011: Via Francigena: San Gimignano - Rome
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We verlaten San Gimignano in alle rust. We genieten nog even van dit stadje: alles is in harmonie, vormen en kleuren. Het is trouwens werelderfgoed!  Het parcours is heuvelig en bossig. Bij het verlaten van Quartaia ontmoeten we Henri en Danielle uit de Vendée. Zij stappen op de Via Francesca naar Assisi. Het is heet als we in open veld stappen naar Monteriggioni. Het ommuurde stadje ligt natuurlijk boven op de heuvel. We zijn welkom in de Ostello bij Hospitalero Mario. Het blijft stijgen en dalen richting Siena. Onderweg komen we voorbij het canale del granduca met obelisk. In Siena stappen we door twee poorten, volgen de massa en komen zo aan de Piazza del Campo. Whaw! Wat een gezellige drukte op dat plein. Hier nemen we een dag vrij om de stad te bezoeken. We logeren bij de zusters: Suor Ginetta, een vriendelijke zuster die van aanpakken weet en zich inzet voor de armen, is bij pelgrims een begrip. Die avond vieren we onze huwelijksverjaardag. 's Anderendaags bezoeken we de Duomo. Met onze credencial mogen we gratis binnen. Bij het binnenkomen krijg je een overweldigend gevoel van schoonheid! Je moet het gezien hebben, foto's (zonder flash!!) zeggen niet zoveel. We boeken onze vlucht naar huis.We krijgen twee nieuwe stappers, Yvon en Bernard, twee kozijns, de ene uit België en de andere uit Frankrijk. Er komen enkele zware etappes aan. Na afscheid van onze hospitalera stappen we door de Porta Romana. Het klimt en daalt in open, wijdse landschappen. Schitterend! In Ponte d'Arbia, na 29,5 km drinken we vino blanco a la spina. Van 't vat, lekker! Van Ponte d'Arbia naar San Quirico d'Orcia is het ook een schitterend parcours op de heuvelkammen. We passeren door het prachtige wijndomein van Caparzo, niet ver van Montalcino. Van San Quirico d'Orcia is het voor ons 33 km naar Radicofani want wij opteren voor de trrage wegen door de heuvels. We krijgen bij het begin van de 8 km-lange klim naar Radicofani een forse regenbui  van een half uur op onze nek maar we worden beloond met een prachtige want recent gerenoveerde 'ospedale San Jacopo de Compostela' vlak bij de kerk. We wisselen Toscana voor Lazio maar beide regio's zijn kampioenen in zwerfvuil, jammer. Divieto di scarico, niet storten! Het is frisjes als we in fleece vertrekken rond 7.15 u. We stappen op brede grintwegen door de heuvels. Radicofani, boven op de heuvel, zullen we nog drie dagen zien. Na een fikse klim komen we aan in Aquapendente maar hier valt de ostello ferm tegen en het wordt een koude avond. In San Lorenzo Nuovo, na 9 km vinden we iets voor het ontbijt. Bij het uitgaan van het stadje zien we voor het eerst het meer van Bolsena. Het wordt een mooie tocht tot het oude stadsgedeelte van Bolsena. De kathedraal Santa Cristina is bekend voor twee mirakels. Ook vandaag is het koud. In de namiddag een telefoontje met klasgenoten van retorica 1961van het college in Poperinge. We zijn 50 jaar weg uit Sint-Stanislas.We eten lekkere vis aan de oever van het meer, samen met Yvon en Bernard want het wordt onze laatste avond samen. De etappe naar Montefiascone is weer heel gevarieerd. Alle plaatsnamen met Monte...liggen boven op de heuvel. Van in het park bij de Duomo heb je prachtige vergezichten op de hele regio... tot zelfs Radicofani. De veldwegen zijn door de lange droogte heel stofferig geworden: onze schoenen slaan wit uit. Het is rustig stappen tot we Viterbo binnenkomen. Heel vriendelijk onthaal in B&B The Orchard. Bezoeken in de namiddag het middeleeuwse stadsgedeelte. Na een heerlijk ontbijt en babbel met gastvouw Francesca vertrekken we weer welgezind. We lopen verloren  (waar zijn toch die tekens????) tussen de olijbomen maar komen toch aan in Vetralla. We zijn de kaap van de laatste 100 km voorbij. 's Anderendaags krijgen we een dubbele bewegwijzering maar alles komt in orde. Stappen voor het eerst door plantages van hazelaars. In Caprica valt het centro storico wat tegen. Maar we moeten verder, naar Sutri. Hier slapen we in een bijgebouw van een slotklooster. De zuster van het onthaal staat achter een houten tralie en de afstempeling van onze credencial gebeurt via een draaiend houten doorgeefluik (lijk bij de post bij ons). In de kloosters zijn er opvallend veel nonnen van vreemde origine: uit Afrika, en Azië. Bij het verlaten van Sutri zien we een Etruskisch amfitheater en een necropolis of begraafplaats in de rotsen. We stappen nu een stuk door het Parco di Veio. Een slang ritst weg, vlak voor Els haar voeten. We hebben al een paar verkeersslachtoffers gezien onder weg maar dit was onze eerste in levende lijve. Een slotklim naar Campagnano di Roma: het stadje is veel groter dan we eerst dachten. We eten er onze lekkerste pizza met een wit wijntje uit Umbria. Formello is nog een leuk stadje. We komen boven op een heuvel en zien voor het eerst, heel in de verte, Rome liggen. We naderen! We klimmen naar Isola Farnese en verder naar La Storta. Ons convent ligt op de Via Cassia: we zijn klaar om morgen Rome in te trekken!

30-12-2011, 10:57 geschreven door Piet Hardeman

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 okober 2011: Via Francigena: Aankomst in Rome
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zondagmorgen, 16/10 vertrekken we rond half acht in La Storta voor de laatste etappe. We hebben geopteerd voor de zondag want dan zijn er geen vrachtwagens op de invalswegen van Rome. Deze etappe van 16 km is niet de mooiste maar is wel noodzakelijk als je in Rome aan wilt komen. Via Cassia  enVia Trionfale leiden ons naar het einde. We stappen goed door. In het Parco Monte Maiore op een heuvel krijgen we plots uitzicht op de stad en we zien meteen de koepel van de Sint-Pietersbasiliek. In de laatste rechte lijn is het bijzonder druk en als we om 11.40 u op het Sint-Pietersplein aankomen staat het vol. We voelen ons even onwennig. We zijn er! We feliciteren mekaar en vallen in mekaars armen. En vragen omstaanders om een foto te maken. Iedere zondag om twaalf uur spreekt de paus de massa toe, tenminste als hij in Rome is. En inderdaad stipt om 12.00u verschijnt hij aan het venster, ginder boven. Zijn stem klinkt merkelijk beter dan wat we gewoon zijn op TV.  We blijven nog heel even, gaan wat eten op een naburig plein en komen dan terug naar het Sint-Pietersplein. Ondertussen is het al veel rustiger geworden en kunnen we meer genieten. Daarna zoeken we onze slaapplaats bij het Compostelagenootschap op.
    Maandag gaan we samen met Hospitalero Mario naar het Vaticaan om ons testimonium op te halen: het bewijs dat je de Via Francigena gelopen hebt. Onze credencial, bijna 3 boekjes vol vele mooie stempels,  is overduidelijk. We krijgen een privé-gids om vanuit het Vaticaan rechtsstreeks  naar de crypte onder de basiliek en zo naar binnen te kunnen. We vermijden zo de lange file buiten.  In de namiddag bezoeken we het Vaticaanmuseum met de Sixtijnse kapel als hoogetpunt...
    Dinsdag en woensdag bezoeken we de stad: Palantino, Forum Romanum, Colosseum, Piazza Navona, Pantheon, Piazza di Spanja, Trevifontein, Spaanse trappen, Piazza del Popolo en nog veel meer...
    Donderdag vliegen we naar huis. 's Morgens vroeg breekt een hevig onweer los: donder en bliksem en gietende regen. Er komt zoveel water in korte tijd dat de metro onderloopt. We worden verwittigd dat we best op tijd vertrekken richting luchthaven Ciampino. We trekken voor het eerst onze regenbroek aan!! En zeggen dat de septembermaand de warmste was in 100 jaar in Italië. We stappen door enorme grote plassen, sommige straten zijn precies beken. Aan het hoofdstation nemen we de shuttle naar het vliegveld. Op de autoweg, in de andere richting, is het één file want sommige tunnels zijn ondergelopen. We komen op tijd aan en onze vlucht van Ryanair staat al op het scherm. Oef!
    Schoonzus Kaat en dochter Julie komens ons ophalen in Charleroi. Onze auto staat bij de familie in Zwevegem. Het is een prettig weerzien. Na een aperitiefje en het avondeten rijden we naar huis. We slapen weer in ons bed!

30-12-2011, 00:00 geschreven door Piet Hardeman

29-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 sept. - 1 okt. 2011:Via Francigena Fidenza - San Gimignano
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We trekken de Appenijnen in en de regen is voorbij! De eerste ochtend vertrokken zonder ontbijt en onderweg alles gesloten, want maandag. Onderweg druiven gegeten tegen de geeuwhonger. Na Cella waar we een flinke boterham konden versieren, meteen een heel steile klim. Boven worden we ingehaald door twee Rome-fietsers Weer beneden kiezen we het vlakke parcours naar Fornovo di Taro, het is zo al  32 km. Slapen op een divan een verlaten parochiezaal. We stappen nu in de vallei van de Sporzona-rivier. In Sivizzano ontmoeten we twee Zweden: ze zijn nu met de wagen en bezoeken de plaatsen die ze in 2009 te voet gedaan hebben. Daarna een fikse klim op wat  in onze gids staat als 'broken ground', een pad met niet anders dan steenbrokken. Mooi bospad naar Cassio waar we kennis maken met Martha, Lin en Pam, drie kranige dames (64, 67 en 72) uit de USA die in Canterbury bertrokken zijn. Het klikt meteen. De volgende dag gaat het meteen flink bergopwaarts: boven de 900 m. Prachtige afdaling naar Berceto. tweede klim van de dag en opnieuw in de steenbrokken tot op 1125 m. Dan dalen we door het bos af naar de Ostello van de Passo della Cisa en genieten van het lekker avondmaal en het gezellig samen zijn. We vertrekken voor het eerst met onze fleece aan want ze zitten tegen de 1000 m. Na een mooi parcours op de heuvelkam volgt een lastige afdaling in de steenbrokken. In Pontremoli slapen we bij de Paters Capucijnen in 'chambre séparée'. We stappen nu op asfalt tot in Villafranca: het is marktdag. We ontmoeten Volkhardt uit Koblenz. In de namiddag stappen we in het bos en voelden ons ergens in the middle of nowhere maar we blijven op het juiste pad. we zijn blij als we in Aulla aankomen. Het wordt weer klimmen en dalen, steenbrokken à volonté... Attenti ai cani. In Sarzana is het dat weekend Napoleon-festival met taferelen in oorlogstenue en veel gedonder! Lekker avondeten, slow food, met de drie Amerikaanse dames. Voorbij  Caniparola klopt de bewegwijzering niet meer met de beschrijving. We volgen de tekens op hoop van zegen. Voorbij archeologische site van Luni. En dan trekken we naar de Middellandse Zee: de Marina di Carrara  is een gewone haven. We kunnen een tijd op het strand stappen  naar Marinda di Massa. In de bergen vlakbij zien we de marmerrotsen van Carrara. We zoeken weer het binnenland op. Pietrasanta is een leuk stadje. Toffe ontmoeting met Duits echtpaar op een terras, Elke en Hans. Hij heeft net een boekje uit met interessante 'gedachten'over onthaasten. Els krijgt er een cadeau. Onze B&B in Montemagno blijkt spook te zijn en we stappen nog een drietal km door naar Valpromaro. Ook Arie uit Utrecht is er. We maken samen spaghetti. De volgende dag zijn we al vroeg in Lucca, zo kunnen we genieten van het levendige stadje met heel veel winkels, leuke terrasjes.... Ook Volkhardt is er. We slapen in de mooie jeugdherberg. Beiden blijven nog een paar dagen hier. De etappe naar Altopascio is niets speciaals. De aankomst in San Miniato Alto is boven op de heuvel. We slapen in Convento San Francesco en eten met de paters en met Werner uit Sankt Moritz (CH). Hij stopt hier, zo stappen we weer alleen verder. Het wordt een schitterende dagtocht: de bossen verdwijnbn en we krijgen een open landschap: overal ronde heuveltjes en de kleurschakeringen zijn ontelbaar. Zo 4 tot 5 landschapslijnen van achter elkaar liggende heuvelrijen!!!! Van Gambassi Terme gaat het nu naar San Gimignano: het stadje met de ontelbare torens boven op de heuvel. Het is een toerische topper. En ze hebben er de beste roomijs van de wereld! Het is er heerlijk flaneren in de straatjes....

29-12-2011, 16:07 geschreven door Piet Hardeman

26-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aosta - Fidenza: Praktisch
    5 september: Aosta - Nus: 17 km Agriturismo Verschillende vormen bewegwijzering Via Francigena
    6 september: Nus - St-Vincent: 17 km Hotel
    7 september: St-Vincent - Verrès: 17 km Gîte d'Etape
    8 september: Verrès - Pont St-Martin: 18 km Hotel
    9 september: Pont St-Martin - Ivrea: 24,5 km Gîte Kanoclub
    10 september: Ivrea - Santhía: 26 km  + 10 met gemeentebusje. Ostello (= overnachting voor pelgrims)
    11 september: Santhía - Vercelli: 27 km Klooster
    12 september: Vercelli - Mortara: 36 km Klooster
    13 september: Mortara  - Gropello Cairoli: 30 km Ostello
    14 september: Gropello Cairoli - Pavia: 19,5 km Klooster
    15 september: Pavia - Santa Cristina: 27,5 km Ostello
    16 september: Santa Cristina - Piacenza: 32 km Ostello
    17 september: Piacenza - Fiorenzuola d'Arda: 32 km Ostello
    18 september: Firorenzuola d'Arda - Fidenza: 22,5 km Klooster.

26-12-2011, 16:53 geschreven door Piet Hardeman

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 - 18 september 2011: Via Francigena: Aostavallei en Povlakte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de geboorte van onze kleinzoon Bodhi Hardeman sporen we terug naar Martigny. We vernemen ter plekke dat de tunnel van de Grote Sint-Bernardpas gesloten is wegens modderlawine.'s Anderendaags: we hebben geluk want één lijnbus krijgt de toelating (de herstellingswerken zijn nog volop aan de gang) om over de pas te rijden, door de tunnel kan nog niet. Zo geraken we toch in Aosta, al is het met vertraging.
    We starten aan het station van Aosta en vinden snel de bewegwijzering van de Via Francigena. We verlaten de stad door de triomfboog van Keizer Augustus. Aan de kerk van St Christophe gaat het steil omhoog en lopen dan een tijd op dezelfde hoogte, voorbij het kasteel  van Quart. Ontmoeten Tineke en René uit Nederland. De eerste etappe eindigt in Nus: we logeren in een agriturismo. Dan gaat het heuvel op, heuvel af en zo naar de volgende. En tussen de vele wijngaarden: de vendange is al begonnen in Chambave. Een steile klim verder komen we in Châtillon, tijd voor de middagpauze. We trekken nog door naar Saint-Vincent.Omwille van het weinig vriendelijk onthaal op de parochie zoeken we een goedkope hotelkamer. Die avond leuke babbel in het Zuidafrikaans op een terras in de hoofdstraat. We stappen door boomgaarden en tussen wijngaarden maar lopen verloren...Bij een tweede poging lukt het wel in de buurt van het Kasteel van Montjovet. Na de middag steken we Dora Baltea over en ontmoeten Paolo en Gianna uit Revereto (Trento). Samen stappen we naar Verrès: toffe Ostello Il Casillo. We passeren de mooie kerk van San Martino in Arnad, bekend om zijn 'lardo'. We komen in het charmante stadje Bard met kasteel tegen de rotsen. In Donnas ontdekken we een stukje authentieke Romeinse weg. Pont St-Martin is op de grens van de Aostavallei en Piemonte. We trekken weer de heuvels in en smullen van de druiven en de vijgen langs de weg. Kasteel van Montestrutto en Castello di Montalto. Een omweg langs een meer brengt ons toch in Ivrea. We slapen in de kanoclub aan de oever van de Balta Dora. We leren een nieuw Italiaans woord: azanzaras oftewel muggen! In Cavaglià is er een probleem met de sleutel van de plaatselijke ostello. De voordeur gaat niet open en het is zaterdag. De burgemeester en een slotenmaker worden er bij geroepen. Ten lange leste beslist de burgemeester ons (wij getweeën en ons Italiaans koppel) door te voeren met het gemeentebusje naar de ostello in Santhía, 10 km verder. Het landschap is ondertussen al heel vlak geworden, geen bergen meer te bespeuren. Grote rechte veldwegen tussen de rijstvelden brengen ons naar Vercelli. Doordat het vlak is, gaan we goed vooruit. we zijn al snel in Robbio. Na de picknick stappen we nog flink door tot in Mortara. De Abbazia di Sant'Albino ligt een paar km buiten de stad. We worden er heel vriendelijk ontvangen en ontmoeten er andere pelgrims. We vertrekken telkens vroeg want overdag wordt het vrij heet: een stuk in de 30°. Langs zandige veldwegen komen we in Tromello waar we door een ospitalero verwelkomd worden in de plaatselijke ostello. Hij overtuigt ons om de variant te nemen  naar het Santuario Madonna della Bozzola. Helaas, we lopen compleet verloren en komen uit in een dorp 5 km te ver. En het is snikheet. Mi ho sbagliato!! Scusami! Iets meer dan 10 km op een superdrukke SS-weg is de enige oplossing.  We komen veilig aan in Gropello Cairolo en krijgen een gezellige ontvangst in Parrochia San Giorgio. Een schitternde parcours langs de Ticinorivier brengt ons naar Pavia, alleen de muggen waren ontelbaar!! Jammer dat de Duomo gesloten was, de kerk staat in de steigers. We logeren bij de nonnetjes en betalen een nette kamer. Het verlaten van de stad is niet zo aangenaam. Ook het stadje Belgioioso is niet bijzonders. We zijn blij als we in Santa Cristina aankomen. Morgen steken we de Po over: we hebben een afspraak met de veerman om 14.00u. Maar het wordt een bewogen dag: we lopen verloren  kort voor Chignolo Po. We vinden de weg terug en via een krinkeldijk komen we rond 12.15 u aan de veerpont. We wachten geduldig tot 14.15 u maar geen boot te zien. Gianna belt hem op en de veerman antwoordt laconiek: barca rota. We staan daar: en nu? Een vriendelijk Italiaan uit het dorp bij de veer voert ons een eind verder zodat we tevoet Piacenza kunnen bereiken. Genieten van de stad lukt moeilijk want onze ostello ligt nog 4 km verder. Het is rond 18.30 u als we onze schoenen uitdoen. De volgende dag krijgen we nog een uitdaging: we krijgen een deviazione aan ons been. We hebben geen besef van hoe lang en langs waar. Maar eind goed, al goed, we komen uit waar we moeten zijn: Fiorenzuola d'Arda.  We passeren aan de Abbazia di Chiaravalle della Colomba met een prachtig claustrum. Eerste regendruppels. Rond 11 uur, net als we over de autoweg stappen, gaan de hemelsluizen open. We zijn kletsnat als we aan de Duomo van Fidenza staan. Deur gesloten. Gelukkig is er een brasserie open aan de overkant. De warme croques smaken heerlijk en de wijn is voortreffelijk. En we kunnen ons wat drogen.  Daarna trekken we naar het Convento dei Padri Capuccini. Weer pech: deur gesloten tot 15.30u. We krijgen na lang wachten een kamer, een monnikencel. We slapen dus elk apart! Morgen trekken we de Appenijnen in....

26-12-2011, 16:38 geschreven door Piet Hardeman

• 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008

Laatste commentaren
  • Een goede middag (Patricia)
        op Zondag 21 februari 2016: Zoutleeuw - Neerheylissem: Streek-GR Hageland
  • Oorlogsverleden (Ambigirl)
        op 4 juni 2015: GR-Donderdagtocht Notre Dame de Lorette: GR 127
  • Goed gedaan hoor (perry van empel)
        op 8 februari 2015: Diest-Zoutleeuw: Streek-GR Hageland
  • donderdagtocht Menen (Luc en Monica)
        op 2 oktober 2014: GR-Donderdagtocht in Menen
  • Villers-la-Ville (Annemie Vercruysse)