Inhoud blog
  • JAAR VAN DE HAAN 17-12
  • JAAR VAN DE HAAN 16-12
  • JAAR VAN DE HAAN 15-12
  • JAAR VAN DE HAAN 14-12
  • JAAR VAN DE HAAN 13-12
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    16-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 46

    WALLPAPER ART 46

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.


    erforation - Luc Janus

    16-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Code Festival

    Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits lanceert een nieuwe campagne rond programmeren in het basis- en het secundair onderwijs. Ze doet dat in de aanloop naar de Europese Code Week van 15 tot 23 oktober. Code Festival heeft tot doel zoveel mogelijk klassen en scholen te doen starten met een programmeer­project. 

    Online zijn, tablets, smartphones … jongeren zijn er mee opgegroeid en hebben de digitale wereld in hun broekzak. Ze spelen in op een wereldwijde evolutie naar meer digitale technologie. Bijna alle huidige en toekomstige jobs kennen een ICT-component. De Europese Code Week (15-23 oktober) vraagt aandacht voor programmeren als het ‘nieuwe lezen en schrijven’.

    Leren programmeren is een uitdagende en hedendaagse manier om jongeren aan te zetten tot probleemoplossend denken en de oplossingen zo te formuleren dat technologie kan worden ingezet voor de uitvoering ervan. Het maakt jongeren toekomstbestendig.


    Enkele kritische bedenkingen.

     Is dit project voldoende voorbereid? 
    De lerarenopleiding zal moeten worden aangepast
    en voor de huidige leerkrachten zal men nascholing moeten voorzien.

    Zal 'het vak' programmeren een ander schoolvak verdringen? 
    Zo ja, welk vak zal het worden?
    Of zal men de bal weer in het kamp van de wiskundeleerkrachten leggen
    en kan dit ten koste gaan van een uurtje wiskunde per week?
    'Programmeren' leunt immers toch aan bij probleemoplossend denken!

    Hebben de scholen voldoende middelen en actuele software en hardware in huis
    om dit project op een degelijke en toekomstgerichte wijze te ondersteunen?

    Bestaat het gevaar niet dat de jongeren nog meer uren achter beeldschermen gaan zitten?
    Leren programmeren vraagt immers heel wat tijd en kan verslavend werken.



    Mens sana in corpore sano.
    Juvenalis, Latijnse satiredichter

    15-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 45

    WALLPAPER ART 45

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    S-cience - Luc Janus

    15-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 44

    WALLPAPER ART 44

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Moon Phases - Luc Janus

    14-10-2016 om 11:38 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 43

    WALLPAPER ART 43

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Hockey - Luc Janus

    PROBLEEM VAN DE WEEK

    In bijlage zit een eenvoudige meerkeuzevraag. Los jij die op?

    Bijlagen:
    VRAAG 7.pdf (66 KB)   

    13-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    12-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigenschap van de straal van de ingeschreven cirkel van een rechthoekige driehoek
    Eigenschap van de straal van de ingeschreven cirkel van een rechthoekige driehoek

    Euclides kende reeds algemene formules waarmee men ervoor kan zorgen
    dat de drie zijden a, b en c van een rechthoekige driehoek 
    gehele getallen zijn, die bovendien niet alle drie door eenzelfde getal (groter dan 1) deelbaar zijn.

    Dergelijke drietallen (a, b, c) noemt men primitieve Pythagorese drietallen.

    Volgens de formules van Euclides volstaat het gehele getallen m en n te kiezen,
    met m > n,  m en n relatief priem (hun grootste gemene deler is 1)
    en waarbij m en n een verschillende pariteit hebben (één van beide even en één van beide oneven).
    Als men dan a, b en c bepaalt volgens de formules op de onderstaande figuur,
    bekomt men zo een Pythagorees drietal. 

    Zo geldt bijvoorbeeld voor m = 2 en n = 1 dat  b = 3, c = 4 en a = 5.

    Omgekeerd geldt ook dat men via deze formules getallen a, b en c bekomt
    die voldoen aan a2 = b2 + c2 (zodat dit meteen ook de zijden zijn van een rechthoekige driehoek).
    Kan je dit aantonen?

    EIGENSCHAP.
    Als de zijden van een rechthoekige driehoek gehele getallen zijn,
    dan is de straal van de ingeschreven cirkel van deze driehoek ook een geheel getal.

    Kan je dit aantonen?


    Het bewijs kan je (met een beetje goede wil) aflezen op de bovenstaande figuur!
    Gesnapt?

    Afbeeldingsresultaat voor YES animated gif

    12-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 42

    WALLPAPER ART 42

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Chiens Méchants - Luc Janus

    12-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe stelling van de drie vierkanten


    STELLING VAN DE DRIE VIERKANTEN

    Als ABCD en EFGH twee vierkanten zijn
    en als M, N, P, Q respectievelijk het midden zijn van [AE], [BF], [CG] en [DH],
    dan is ook de vierhoek MNPQ een vierkant.

    BEWIJS.
    We gebruiken de complexe voorstelling van de punten, waarbij z(A) overeenkomt met het punt A.
    Dan is en |AB| = |BC| en ∠ ABC = 90° ⇔ z(A) – z(B) = i(z(C) – z(B))
              en |EF| = |FG| en ∠ EFG = 90° ⇔ z(E) – z(F) = i(z(G) – z(F)).
    Tel de beide gelijkheden met de complexe getallen lid aan lid bij elkaar op
    en hou rekening met het feit dat ½(z(A) + z(E)) = z(M) (want M is het midden van [AE])
    dan volgt hieruit dat z(M) – z(N) = i(z(P) – z(N))
    en dat betekent precies dat |MN| = |NP| en ∠ MNP = 90°.
    Een analoge argumentatie geldt voor de andere zijden en hoeken.

    Afbeeldingsresultaat voor other solution animated gif

    Maar misschien vind jij een ander bewijs?
    Altijd welkom!

    11-10-2016 om 17:08 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 41

    WALLPAPER ART 41

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Overlapping - Luc Janus



    11-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 40

    WALLPAPER ART 40

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Seamstress Attributes - Luc Janus



    10-10-2016 om 09:36 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!