Inhoud blog
  • JAAR VAN DE HAAN 15-12
  • JAAR VAN DE HAAN 14-12
  • JAAR VAN DE HAAN 13-12
  • JAAR VAN DE HAAN 12-12
  • JAAR VAN DE HAAN 11-12
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    09-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 39

    WALLPAPER ART 39

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Vredeseilanden - Luc Janus



    09-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 38

    WALLPAPER ART 38

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Eco Toilet Paper - Luc Janus



    08-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    07-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 37

    WALLPAPER ART 37

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Every Cuddle Toy is Unique - Luc Janus

    Afbeeldingsresultaat voor girl with teddy bear animated gif

    07-10-2016 om 10:17 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tan (22°30')

    Waarom is tan (22°30') = √2 1 ?

    Afbeeldingsresultaat voor thinking  animated gif

    Uiteraard kan je dit eenvoudig berekenen aan de hand van de formule

    met   α = 22°30' (want dan is tan(2α) = 1 en zo moet je enkel nog een eenvoudige vierkantsvergelijking oplossen).

    Via de onderstaande figuur 'zie' je ook meteen de oplossing!

    Afbeeldingsresultaat voor thinking  animated gif

    Gezien?

    07-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    06-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een nieuw driehoeksprobleem


    TIP

    Noem E het spiegelbeeld van B ten opzichte van D; dan is AE een binnendeellijn van driehoek ABC.
    Pas dan de eigenschap toe van de deellijn van een hoek van een driehoek (|BE|:|EC| = |AB|:|AC|).

    Afbeeldingsresultaat voor easy animated gif

    Gemakkelijk, toch?

    06-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 36

    WALLPAPER ART 36

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.


    Arlequino - Luc Janus

    PROBLEEM VAN DE WEEK

    In bijlage zit een eenvoudige meerkeuzevraag. Los jij die op?

    Bijlagen:
    VRAAG 6.pdf (57.4 KB)   

    06-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    05-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 35

    WALLPAPER ART 35

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Sugar Cookies - Luc Janus

     Afbeeldingsresultaat voor coloured cookie animated gif

    Njammie!

    05-10-2016 om 11:04 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde studeren met de glimlach


    Studietips wiskunde

    Met dank aan de collega's van het Sint-Barbaracollege Gent

    Algemene tips

    Vertrek nooit van het standpunt: "Ik kan dit niet!" of "Ik kan dit al!".

    Volg de les aandachtig. Zorg dat je de les volledig begrijpt voor je ze gaat instuderen.

    Oefen elke dag voor wiskunde!

    Maak, zodra in de klas een leerstofgeheel is afgehandeld, zo vlug mogelijk de nodige tijd vrij om dat leerstofgeheel te herhalen.

    Leer van je fouten! Kijk al je kleine overhoringen en huistaken na, vooral als je een grote toets of een proefwerk maakt.

    Illustratie: Alexander Snoeck

    Instuderen van de theorie

    Leer definities met woorden of symbolen letterlijk uit het hoofd en schrijf ze regelmatig op.

    Herhaal regelmatig de definities van de nieuwe begrippen.

    Leer formules strikt uit het hoofd. Leer ze ook in woorden formuleren.

    Leg een lijst aan met gebruikte symbolen.

    Instuderen van de toepassingen

    Maak de oefeningen die je in de klas maakte thuis schriftelijk opnieuw. Vooral de oefeningen die je verkeerd had, vragen thuis jouw bijzondere aandacht.

    Maak thuis oefeningen die in de klas niet gemaakt werden.

    Maak bij meetkundeopgaven een tekening, zodat je het probleem beter begrijpt.

    Maak je huiswerk zelfstandig. Enkel dan kan je weten hoe het met je eigen vorderingen staat!



    In bijlage zit nog een waardevol document met 6 studietips (die wél helpen) voor het hoger onderwijs.

    Vandaag is het bovendien Internationale Dag van de Leerkracht!

    Afbeeldingsresultaat voor dancing students animated gif

    "Een leraar raakt de eeuwigheid.
    Hij weet nooit waar zijn invloed zal stoppen."
    CONFUCIUS

    Bijlagen:
    Je studeert waarschijnlijk verkeerd - 6 studietips die wél helpen.docx (16.8 KB)   

    05-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    04-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 34

    WALLPAPER ART 34

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.

    Symmetry - Luc Janus

    Afbeeldingsresultaat voor symmetry animated gif


    04-10-2016 om 11:55 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studenten botsen tegen een te hoge onderwijsmuur
    Nog nooit waren er zo veel (lokkende?) infomomenten 
    voor laatstejaarsstudenten van het secundair onderwijs,
    nog nooit werden er zo veel (misleidende?) folders met informatie 
    over studierichtingen in het hoger onderwijs verspreid,
    nog nooit stopten Centra voor Leerlingenbegeleiding 
    zo veel (verloren?) tijd in schoolloopbaanbegeleiding en leermethodes,
    nog nooit hadden studenten zo veel kansen om deel te nemen
    aan oriënterende proeven (die verder weinig impact hebben op de studiekeuze?), 
    nog nooit deden leerkrachten en directies van secundaire scholen
    zo veel moeite om een correct studieadvies mee te geven (aan slechthorende ouders?) ... 


    Zeshonderd studenten mogen van de KU Leuven niet doorgaan met hun bacheloropleiding.

    Zij slaagden vorig academiejaar voor bijna geen enkel vak en zouden geen kans maken op een diploma.

    Bron: De Morgen en Knack.

     

    Meer dan een op de vier startende bachelorstudenten aan de KU Leuven slaagde vorig academiejaar voor te weinig vakken.

    Concreet haalden 2.352 van de 8.735 studenten minder dan 30 procent van de opgenomen studiepunten.

    Anders gesteld: zij wisten voor slechts twee vakken of minder een voldoende te behalen.

    Het betekent dat zij dit academiejaar niet mogen doorgaan met hun bacheloropleiding.

    Wel mogen ze kiezen voor een andere studie, binnen of buiten de Leuvense universiteit.

     

    'Op een muur botsen'

    Dat blijkt uit een rapport van de KU Leuven dat De Morgen kon inkijken.

    Grofweg drie kwart koos er uit zichzelf voor om andere oorden op te zoeken.

    De restgroep wordt nu door de universiteit tegengehouden,

    omdat ze statistisch gezien geen kans maken om hun diploma te halen.

    "Als deze studenten waren verder gegaan, dan zouden ze uiteindelijk keihard op een muur zijn gebotst,

    na jaren achtereenvolgende mislukkingen, met een lege portefeuille en zonder diploma",

    zegt vicerector onderwijsbeleid Didier Pollefeyt.

    Na de aankondiging van de maatregel in november 2014 kreeg de KU Leuven kritiek van andere universiteiten,

    die niet ingrijpen na het eerste bachelorjaar.



    Jammer dat de KU Leuven hier weer als solo-speler mee voor de dag komt.
    Wanneer staan alle Vlaamse hogescholen en universiteiten eens op dezelfde lijn???

    Afbeeldingsresultaat voor student against wall animated gif

    04-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    03-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WALLPAPER ART 33

    WALLPAPER ART 33

    Luc Janus laat je ook elke dag van de maand oktober genieten van een origineel wiskundig behangpatroon.


    Trapped Birds - Luc Janus

     

    03-10-2016 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!