Inhoud blog
  • JAAR VAN DE HAAN 15-12
  • JAAR VAN DE HAAN 14-12
  • JAAR VAN DE HAAN 13-12
  • JAAR VAN DE HAAN 12-12
  • JAAR VAN DE HAAN 11-12
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    02-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Straf

    Meisjes babbelen evenveel, maar de jongens worden gestraft

    Bron: Het Nieuwsblad

    Jongens en meisjes babbelen evenveel in de klas, maar toch is drie kwart van de terechtwijzingen voor de jongens.
    Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van drie Belgische universiteiten.
    ‘Leerkrachten discrimineren jongens, maar doen dat niet bewust’, zegt onderzoekster Els Consuegra.

    ‘De stereotypen van de stoute jongen en het brave meisje zijn hardnekkig.
    Dus wordt een jongen die babbelt in de klas harder aangepakt dan een meisje dat konkelfoest.’
    De Vlaamse leerkrachten in het secundair onderwijs zijn ervan overtuigd dat ze jongens en meisjes op een gelijke manier behandelen.
    Maar in werkelijkheid hanteren ze twee maten en twee gewichten.
    Jongens worden veel vaker met de vinger gewezen, ook al zitten de meisjes in hun klas net zo vaak te fluisteren.
    Een meisje zal een hogere score krijgen op een toets, ook al heeft de jongen twee banken verder een identieke prestatie geleverd.

    Tot die verrassende conclusie komt een studie van onderwijsdeskundige Els Consuegra van de Vrije Universiteit Brussel.
    Haar werk kadert in een grootschalig genderonderzoek, waarbij vorsers van de KU Leuven,de UGent en de VUB drie jaar lang meer dan 6.000 Vlaamse leerlingen volgen.

    ‘Ik schrik niet van de bevindingen van dit onderzoek’, zegt Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs.
    ‘Je kan moeilijk ontkennen dat die onbewuste mechanismen bij leerkrachten aanwezig zijn.
    Er zijn veel meer vrouwelijke leerkrachten.
    Die hebben het soms moeilijk met het drukke van jongens en bevoordelen het gedragspatroon van meisjes.
    Als is het niet de enige verklaring voor de mindere motivatie en resultaten van jongens.’

    Leraars straffen blijkbaar gemakkelijker dan ouders ...



    02-03-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lychrel-getal

    CIJFERSPELLETJE

    Schrijf een willekeurig positief geheel getal op met  2 of  3 cijfers.
    Schrijf daaronder het getal dat je bekomt door de cijfers in omgekeerde volgorde op te schrijven.
    Tel beide getallen bij elkaar op.
    Herhaal daarna dit procedé op de som.
    Blijf herhalen tot je een palindroomgetal uitkomt.
    Dit is een getal dat hetzelfde blijft als je de cijfers in omgekeerde volgorde opschrijft.
    Dergelijke getallen (zoals 343, 1001, 16761, 6401046) noemt men ook wel eens
    Sheharazadegetallen en zo verwijst men naar de 1001-nacht-verhalen.



    Voorbeeld. Startgetal = 29
    29 + 92 = 121
    en 121 is een palindroomgetal.

    Voorbeeld. Startgetal = 279
    279 + 972 = 1251
    1251 + 1521 = 2772
    en 2772 is een palindroomgetal.



    Men vermoedt dat je met 196 als startgetal
    nooit op een palindroomgetal zult eindigen.
    Er werd zelfs al een computer ingeschakeld,
    maar ook zo kwam men (nog) niet uit op een palindroomgetal.

    Ja, met zo een gekke ideeën vullen sommige wiskundigen hun dagen ...



    Probeer jij het eens met 89 als startgetal?
    En geef het maar niet te vlug op!

    Een Lychrel-getal is een natuurlijk getal dat niet in een palindroom resulteert
    na een eindig aantal keren iteratief optellen van de vorige uitkomst
    en diezelfde uitkomst met de cijfers in omgekeerde volgorde.
    De naam Lychrel werd in 2002 voorgesteld door Wade VanLandingham
    en het is een ruw anagram van Cheryl, de naam van zijn vriendin.

    Bron: Wikipedia en http://www.p196.org/

    Bijlagen:
    Omtrent 89.pdf (62.7 KB)   

    02-03-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    01-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.And the Oscar goes to...


    Het worden spannende momenten voor Felix Van Groeningen,
    de regisseur van The Broken Circle Breakdown
    en voor de hoofdrolspelers Veerle Baetens en Johan Heldenbergh.
    Binnenkort weten we of ze er in  Hollywood in slagen
     om de Oscar weg te kapen voor de beste buitenlands film.

    Lees ook de bijdrage waarin Eddy Eerdekens (KNACK magazine)
    10 redenen aangeeft waarom deze film een Oscar verdient.

    happy animated GIF

     
    We duimen alvast met zijn allen!

    In afwachting kan je proberen het volgende probleem op te lossen
    dat uiteraard te maken heeft met 'het breken van een cirkel'.

    Oscar houdt een pizzeria open en hij heeft de gewoonte om zijn pizza's
    op een eigenaardige manier in vier even grote stukken te snijden.
    Hij doet dat op onderstaande wijze.

    Als de straal van de pizza 16 cm is, hoe breed moet dan het linkse (en het rechtse stuk) zijn
    om zo de pizza dan in vier stukken even grote stukken te kunnen snijden?


    Pizza food and drinks 

    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    10 redenen waarom The Broken Circle Breakdown een Oscar moet winnen.pdf (163.8 KB)   
    Pizzaprobleem.pdf (160.5 KB)   

    01-03-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    28-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sangaku in de geest van Hippocrates

    EEN SANGAKU IN DE GEEST VAN HIPPOCRATES


    Elders op mijn blog vind je informatie over de maantjes van Hippocrates
    en ik heb op mijn blog ook een paar varianten hierop vermeld
    (zoekopdracht: Hippocrates).

    De bovenstaande sangaku is meteen nog een leuke variatie op deze eigenschap.

    Waarom is de rode oppervlakte gelijk aan de groene?

    Meer info in de bijlage!


    Bijlagen:
    Sangaku verklaard.pdf (120.2 KB)   

    28-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 12



    Planet Gear (gif 1.6 MB)

    PROBLEEM 12



    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 12



    Rond 1850 was de fiets nog in volle ontwikkeling
    en de afbeelding toont als het ware een eerste ontwerp voor een tandem
    waarmee twee passagiers tegelijk een verplaatsing konden maken.
    Met behulp van een staaf kon men min of meer de richting veranderen
    en door de twee staven naar elkaar toe te schuiven kon men de fiets afremmen.
    Het schommelen van het bakje zorgde wel voor wat evenwichtsoefeningen.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 12_oplossing.pdf (178.9 KB)   

    27-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de voetsporen van Escher

    IN DE VOETSPOREN VAN ESCHER

    Dat M.C. Escher heel wat grafische kunstenaars heeft beïnvloed is algemeen geweten.
    Maar heel wat van deze artiesten bleven vrij anomiem
    alhoewel ze vaak schitterende werkjes hebben geproduceerd.

    We stellen er hier nog eens twee in de kijker.



    NIKOL is het pseudoniem van Lyubov Nikolayeva.
    Deze kunstenares uit Oekraïne werkt haar fantasieën uit
    met behulp van pen en inkt.

       Appearance



    Vicente Meavilla Seguí is een Spaanse wiskundige en grafische kunstenaar.
    In zijn kleurrijke en fijnzinnige werkjes zijn heel wat wiskundige thema's verwerkt.

    Numero aureo         Pythagoren theorem
    Agua        Two cylinders

    Bron:  http://im-possible.info/english/index.html

    26-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geometrisch spel

    GEOMETRISCH SPEL

    Heel wat kunstenaars spelen in hun werk een spel met lijnen, kleuren en vlakken
    en verwekken hierbij verrassende geometrische en optische effecten.

    We stellen hierbij graag nog eens twee van deze minder bekende artiesten even aan je voor.

    Monica Buch werd in 1936 in Valencia geboren
    en woont sedert 1958 in Utrecht.

    De op-art en beeldwisselingen spelen een belangrijke rol
    in haar met veel zorg gemaakte kunstwerken in acrylverf
    op doek of op hout en in zeefdruk.

    http://www.monikabuch.com/index.php/nl/

            Impossible Interlocking Triangles by Monika Buch

    © Monica Buch



    István Orosz

    István Orosz werd in 1951 in Hongarije geboren.
    Hij is een briljant tekenaar en bedacht heel wat optische illusies.
    Deze veelzijdige grafische kunstenaar ontwierp ook affiches en theaterdecors.

    Hij is ook gekend door zijn anamorfosen, vertekende afbeeldingen
    die je slechts onder een bepaalde hoek en soms ook enkel via optische hulpmiddelen
    op de juiste manier in beeld krijgt.
     http://www.gallerydiabolus.com/gallery/artist.php?id=utisz&page=133

      

                 Istvan Orosz - Santo Stefano Rotondo Paraphrasis     

    25-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reutersvärd

     OSCAR REUTERSVÄRD



    Ik kan me niet voorstellen dat een wiskundige nooit gehoord heeft van 'de onmogelijke figuren' van Reutersvärd

    In 1984 kocht ik in Zweden deze drie postzegels die werden uitgegeven
    om het werk van Oscar Reutersvärd even in de kijker te plaatsen.

    Geniet nog even mee van enkele andere 'onmogelijke figuren'.

    En wie maar niet genoeg krijgt van onmogelijke figuren
    verwijzen we graag door naar de volgende website:
    http://im-possible.info/english/library/index.html .


    24-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!