Inhoud blog
  • JAAR VAN DE HAAN 16-12
  • JAAR VAN DE HAAN 15-12
  • JAAR VAN DE HAAN 14-12
  • JAAR VAN DE HAAN 13-12
  • JAAR VAN DE HAAN 12-12
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    16-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het probleem van de vier echtparen

    HET PROBLEEM VAN DE VIER ECHTPAREN

    n! (lees: n-faculteit) is een algemeen gekend wiskundig symbool.
    Daarnaast bestaat ook n!! (n-dubbelfaculteit), waarbij bijvoorbeeld
    6!! = 6 x 4 x 2 = 48   en  7!! = 7 x 5 x 3 x 1 = 105.

    Wiskundigen kennen ook het symbool !n (of zouden dit toch mogen kennen!).
    Dit houdt verband met het volgende probleem.
    Stel dat 3 personen op 3 stoelen plaatsnemen.
    Op hoeveel  manieren kunnen ze dan in een andere volgorde gaan zitten
    zodat geen van hen op zijn oorspronkelijke positie blijft zitten?
    Het aantal manieren is gelijk aan !3 = 2.
    Stel namelijk dat ABC de oorspronkelijke posities aanduiden,
    dan zijn BCA en CAB de enige twee permutaties waarbij geen element vast blijft.

    !n is een wiskundig symbool dat staat voor het aantal permutaties van n elementen waarbij geen enkel element vast  blijft.
    Zo is !1 = 0, !2 = 1, !3 = 2 ...
    Dit zijn de zogenaamde montmortgetallen (zoekopdracht op mijn blog: Montmort).
    In het Engels spreekt men van subfactorials ('subfaculteiten').
    Zie ook op http://en.wikipedia.org/wiki/Derangement .

    *******************************************************************************************************************

    Kan je nu het volgende probleem oplossen?

    Bij een quiz stelt de presentator aan de kandidaat vier echtparen voor (die telkens uit een man en een vrouw bestaan).
    Alleen wordt aan de kandidaat niet verteld wie bij wie hoort. Het is de bedoeling dat hij dit raadt.
    Hoe groot is dan de kans dat hij geen enkel koppel juist raadt?

    Zo heb je weer iets om over na te denken ...

    De oplossing  met wat uitleg over de montmortgetallen zit in bijlage.

    Bijlagen:
    MONTMORTGETALLEN.pdf (190.2 KB)   

    16-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Primeur

    PRIMEUR

    Studenten dienen klacht in na 'te moeilijk' examen

    animated animated GIF

    Bron: De Standaard.

    De derdejaars studenten Architectuur van Gent hebben een klacht ingediend bij de examencommissie over het examen voor het vak gebouwuitrusting.

    Dat was zo moeilijk dat maar zeven van de tweehonderd studenten ervoor geslaagd zijn. Drie kwart van de studenten hebben zelfs een nul.

    Dat is niet meer ernstig, vinden de studenten.

    'Toen ik mijn punten zag, dacht ik eerst dat er een fout gemaakt was', vertelt Silke Swaenepoel.

     'Ik heb nog nooit van mijn leven een 0 behaald'. Silke is lang niet de enige met een grandioze buis op het vak gebouwuitrusting.

    Van de 200 derdejaars studenten zijn er maar 7 geslaagd.

    Gebouwuitrusting is een technisch vak waarin de studenten leren hoe ze gebouwen moeten aanpassen aan de huidige bouwvoorschriften.

    De docent paste voor het examen de giscorrectie toe, en blijkbaar struikelden heel wat studenten daar over.

    Een aantal van hen hebben intussen een klacht ingediend bij de examencommissie.

    Omdat zoveel studenten niet slaagden werd intussen beslist dat wie wil nog voor de zomer en de tweede zit al kan herkansen op het examen.

    'De studenten moeten veel leren en we moeten hen de kans geven om dat stilaan op te bouwen', zegt Carl Bourgeois, vice-decaan en voorzitter van de examencommissie.

     'Daarom werken we aan een oplossing voor deze situatie, maar tegelijkertijd zullen de studenten ooit wel de zelfzekerheid moeten hebben om hier mee om te gaan.'


    Een wiskundeprof uit Gent
    was voor zijn moeilijke examens gekend.
    Al zijn studenten presteerden slecht.
    De rector wees hem terecht.
    Nu is hij met een lagere wedde content.

    Animated gif. Blur

    15-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier ontmoetingsproblemen

    ONTMOETEN

    Toen ik op de middelbare schoolbanken zat kregen we heel wat vraagstukken voorgeschoteld
    die te maken hadden met wandelaars en voertuigen die elkaar ontmoeten of inhalen.
    We leerden de opgave te herleiden tot een vergelijking met één onbekende.
    Nu zijn dit soort opgaven nog steeds nuttig om onze leerlingen
    de techniek van het MATHEMATISEREN aan te leren.

    Hieronder vind je vier opgaven uit het LEERBOEK DER ALGEBRA
    van N.-J. Schons en C. De Cock, uitgegeven door De Procure in 1963.

    Hoeveel kan jij ervan oplossen?
    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 1
    Twee wandelaars gaan elkaar tegemoet uit A en B.
    De eerste legt 5 kilometer per uur af en vertrekt uit A om 9 uur.
    De tweede legt 6 kilometer per uur af en vertrekt uit B om 10 uur.
    De afstand tussen A en B bedraagt 27 kilometer.
    Waar en wanneer ontmoeten ze elkaar?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 2
    Een bommeltrein die 9 mijl per uur rijdt vertrekt om 9 uur stipt
    en 3 uur en 30 minuten na een goederentrein die 4 mijl per uur vordert.
    Waar en wanneer rijdt de eerste de tweede voorbij?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 3
    Twee steden A en B liggen 64 kilometer van elkaar.
    Een fietser die met een constante snelheid rijdt vertrekt om 9 uur uit A en komt in B aan om 13 uur.
    's Anderdaags vertrekt hij om 10 uur uit B en rijdt terug naar A met dezelfde constante snelheid.
    Op welke plaats is hij twee keer op hetzelfde tijdstip voorbijgekomen?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 4
    Bepaal het tijdstip tussen 15 uur en 16 uur
    waarop de grote en de kleine wijzer van een uurwerk precies gelijk staan.

    Oplossingen in bijlage.




    Bijlagen:
    Vraagstukken over ontmoeten en inhalen - oplossing.pdf (158 KB)   

    14-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijnsspecial voor jouw grafische rekenmachine

    VALENTIJN 

    Ik sta voor het beslagen raam
    en teken een hartje om je naam.
     Ik hoop dat de magie zal werken
    en dat je dit op zult merken.
     En mocht je het toch niet hebben gezien
     kijk dan vlug eens op je grafische rekenmachien.


           

       


    14-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 14



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 14

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

     UITVINDING 14

    In tijden waarin heel veel mensen begonnen te reizen
    stelde zich meteen ook het probleem om de vaak zware reiskoffers te verplaatsen.
    Mr. Robert, een zekere Amerikaan kwam blijkbaar als eerste op het idee
    om twee wieltjes te plaatsen aan het ene uiteinde van grote koffers.
    Op die manier verloor men weliswaar een beetje plaats in de koffers
    maar het transporteergemak compenseerde dit ruimschoots.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 14_oplossing.pdf (208 KB)   

    13-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Multinomium

    MULTINOMIUM

    Via het binomium van Newton hebben we een formule om (a + b)n te berekenen, met n een natuurlijk getal:


    Maar wat doe je met (a + b + c + ... + k + l)m, met  m een natuurlijke getal?

    Hiervoor bestaat de zogenaamde multinomium-formule (die normaal gezien in het secundair onderwijs niet aan bod komt):

    Zo is bijvoorbeeld

    (a + b + c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 2ac + 2bc

    (a + b + c)3 = a3 + b3 + c3 + 3a2b + 3ab2 + 3a2c + 3ac2 + 3b2c + 3bc+ 6abc.

    Tijdens een ontspannende zoektocht naar nieuwe VWO-vragen ontdekte ik toevallig
    een leuke eigenschap van kwadraatgetallen die je met behulp van de formule voor (a + b + c)2 kunt bewijzen.

    EIGENSCHAP

    Als N = a+ b2 + a2b2, waarbij a en b twee opeenvolgende gehele getallen zijn,
    dan is N zelf een kwadraatgetal (= het kwadraat van een geheel getal).

    Voorbeelden. 

     a = 1 en b = 2   ⇒ N = 1 + 4 + 4 = 9 = 32

    a = 2 en b = 3 ⇒ N = 4 + 9 + 36 = 49 = 72

    a = 99 en b = 100 ⇒ N = 9 801 + 10 000 + 98 010 000 = 98 029 801 = 9 9012.

    Kan je dit in het algemeen bewijzen?

    12-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prosit!

    PROSIT!



    Een raadseltje uit 2004:

    Fred drinkt gemiddeld per week dubbel zoveel pintjes als Wilma.
    Als Fred per week vier pintjes minder zou drinken en Wilma  vier pintjes meer
    dan zouden ze er beiden gemiddeld evenveel drinken.
    Hoeveel pintjes drinkt Fred gemiddeld per week?

    Een raadseltje uit 2014:

    Hoeveel pintjes drinken de gemiddelde mannelijke en vrouwelijke Vlaamse student meer per week
    dan 10 jaar geleden volgens een recent  grootschalig onderzoek?

    1 op de 2 studenten drinkt ongezond veel

     


    De helft van de studenten drinkt te veel. Zodanig veel dat het problematisch wordt
    volgens de regels van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO).
    Dat blijkt uit een onderzoek van verschillende grote Vlaamse universiteiten
    en de Vereniging voor Alcohol en Drugsproblemen (VAD).

    Mannen drinken meer

    Bijna elke student drinkt alcohol, de ene al meer dan de andere. De populairste drank blijft nog altijd bier. Mannelijke studenten drinken wel een pak meer dan vrouwen. Er doen twee keer meer mannen eens per maand aan bingedrinken dan vrouwen en het aantal mannelijke studenten dat het afgelopen half jaar minstens drie keer dronken is geweest, ligt drie keer zo hoog als bij hun vrouwelijke collega's.

    Kotstudenten drinken meer

    Studenten die op kot zit lopen een pak meer risico om problematisch veel te drinken dan studenten die thuis blijven wonen. Kotstudenten drinken vaker, doen vaker aan bingedrinken en ze scoren slechter op de schaal van de WGO. 

    Medicijnen

    Ongeveer één op de twintig studenten gebruikt medicijnen. Het gaat dan om zowel kalmeerpillen als stimulerende geneesmiddelen. Vooral in de examenperiodes nemen studenten meer medicijnen in. Ook hier gebruiken mannen weer een pak meer dan vrouwen.

    Drugs

    Bijna een kwart van de studenten heeft het afgelopen jaar minstens één keer cannabis gebruikt. Ook hier scoren mannen slecht: er zijn niet alleen meer mannelijke gebruikers, ze gebruiken ook regelmatiger. 

    20.000 studenten

    Voor het onderzoek zijn zo'n 20 000 studenten bevraagd. Uiteindelijk werd daaruit een steekproef van 2 375 studenten getrokken. Die antwoorden werden verwerkt door medewerkers van de UGent, KU Leuven, Universiteit Antwerpen, de Antwerpse hogescholen en de KHLimburg.

    Bron: VTM Nieuws



    Naar het schijnt is er bij de bevoegde Vlaamse minister een vraag ingediend
    om in de omgeving van hogescholen en in de universiteitssteden
    een nieuw verkeersbord te plaatsen om te waarschuwen voor overstekende studenten.

    11-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onmogelijke meetkunde

    ONMOGELIJKE MEETKUNDE

    Jos Leys zullen veel wiskundigen ongetwijfeld kennen
    van de schitterende wiskundige films 'Dimensions' en 'Chaos'
    (zie: www.josleys.com )

    Maar blijkbaar waagde hij zich ook aan het schetsen
    van een aantal onmogelijke figuren in de stijl van Escher en Reutersvärd.

    Ziehier een paar proevertjes.

     

    Geniet verder op http://www.josleys.com/show_gallery.php?galid=232

    Impossible vs I-m possible

    11-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sandro Del-Prete

    ONMOGELIJK?

    De Nederlandse kunstenaar M.C. Escher is o.a. beroemd geworden
    door een aantal tekeningen van onmogelijke figuren.
    Hij kende een respectabel aantal navolgers waarbij we ongetwijfeld
      Oscar Reutersvärd (Zweden, 1915-2002) (zie elders op mijn blog)
    en de Belg Jos de Mey (zie elders op mijn blog) mogen rekenen.


                                 Ook  Sandro Del-Prete (Zwitserland, 1937 -) behoort tot dit groepje wiskunstenaars.             
                      




    Sandro Del-Prete en zijn eerder artistieke creaties.

    Bron: http://www.sandrodelprete.com/

        

    an optical illusion painting by sandro del prete that shows people walking up and down an impossible spiral staircase       Art by Sandro Del-Prete The Folded Chess Set Poster, 24x36 

    10-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!