Inhoud blog
  • JAAR VAN DE HAAN 16-12
  • JAAR VAN DE HAAN 15-12
  • JAAR VAN DE HAAN 14-12
  • JAAR VAN DE HAAN 13-12
  • JAAR VAN DE HAAN 12-12
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    24-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstbalraadsel

    Ze bestaan in alle formaten en kleuren
    en wellicht heb jij er ook enkele in huis hangen
    rond deze tijd van het jaar:

    KERSTBALLEN


    Tijd dus voor een kerstbalraadsel.

    Op de bovenstaande figuur zie je een kerstbal (cirkel)
    waarin vijf cirkels getekend zijn:
    4 grote cirkels met straal R en een kleine cirkel met straal r.
    Ze raken onderling aan elkaar.
    Hoe groot is de verhouding R : r?

    Oplossing in bijlage.



    Bijlagen:
    Kerstbalraadsel - oplossing.pdf (194.1 KB)   

    24-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meetkunde met lucifers

    MEETKUNDE MET LUCIFERS

    SPIEGELBEELD

    Ziehier een klassiek lucifersspelletje.
    De visfiguur hieronder is gevormd met 8 lucifers en een papiersnipper.
    Kan je ervoor zorgen dat de vis naar de andere kant zwemt
    door de papiersnipper en 4 lucifers te verplaatsen?
    Maar kan je dit ook door slechts 3 lucifers te verplaatsen?



    PYTHAGORAS EN LUCIFERS

    De rechthoekige driehoek op de linkse figuur hieronder is een 3-4-5-driehoek
    (3² + 4² = 5² verwijst meteen naar de stelling van Pythagoras).
    We maken de afspraak dat de oppervlakte van het vierkantje ernaast de eenheid is.
    Kan je door  4 lucifers te verplaatsen die driehoek omvormen
    tot een figuur met een oppervlakte van 3 eenheden?
    Let wel: de omtrek van de figuur moet gevormd worden met de 12 lucifers.

      

    Oplossingen in bijlage.

    Bijlagen:
    OPLOSSINGEN VAN DE LUCIFERSSPELLETJES.pdf (198.8 KB)   

    24-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    23-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenen met breuken


    REKENEN MET BREUKEN


    De Egyptenaren kenden werkten vrijwel alleen met zogenaamde stambreuken.
    Stambreuken zijn breuken waarvan de teller 1 is, zoals 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, enzovoort…
    De enige andere breuken die de Egyptenaren gebruikten waren 2/3 en 3/4.
    Zij noteerden stambreuken door een 'open mond' boven de noemer te zetten.
    Voor enkele breuken bestonden speciale schrijfwijzen.


    De Britse wiskundige J.J. Sylvester (1814 - 1897) ontwierp een eenvoudig procedé 
    waarmee je elke breuk als een som van stambreuken kunt schrijven
    Daarbij trek je telkens van de breuk die je wilt omzetten in een som van stambreuken
    een zo groot mogelijke stambreuk af.

    Voorbeeld.  13/20 = 1/2 + 3/20 = 1/2 + (1/7 + 1/140).

    In de bijlage kan je lezen hoe dit procedé werkt
    en meteen kan je zelf nog enkele oefeningen oplossen.

    Bron: http://www.math4all.nl/


    zra4twvq.gif - Egitto glitter grafica faraoni immagini gif animate piramidi- Egypt Pharaohs glitter graphics animated gif image pyramids,sfingi,scarabei,geroglifici Grafica glitter antico Egitto per i  vostri spazi web COPIA IL CODICE PER AGIUNGERE QUESTA IMMAGINE NEL TUO SPAZIO:

    OPGAVE OVER BREUKEN

    Om snel een breuk te vinden die tussen 2/5 en 5/12 ligt, ga je als volgt te werk.
    Neem de breuk waarvan de teller gelijk is aan de som van de tellers van 2/5 en 5/12
    en waarvan de noemer gelijk is aan de som van de noemers.
    Zo bekom je de breuk 7/17 en je kunt narekenen dat 2/5 < 7/17 < 5/12.
    Kan je bewijzen dat deze werkwijze altijd lukt?

    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Eigenschap van breuken (tussenbreuk).pdf (154.1 KB)   

    23-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    22-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennedyraadsel

    KENNEDYRAADSEL



    Op 22 november 2013 is het precies 50 jaar geleden
    dat de Amerikaanse president J.F. Kennedy in Dallas werd doodgeschoten.  
    Wie hem heeft vermoord en wie achter de aanslag zat, is nog steeds een raadsel.
     
    Een raadsel dat gemakkelijker op te lossen is, vind je hieronder.

    Hoe kan je met behulp van de getallen 22, 11, 1, 9, 6 en 3 (verwijzend naar 22 november 1963)
    het getal 1963 bekomen via eenvoudige rekenkundige bewerkingen?
    Op de eerste lijn hieronder staat een oplossing waarbij machtsverheffing voorkomt.
    Kan je nu zelf op de tweede regel de cijfers 1, 9, 6 en 3 invullen zodat de som klopt?


      

    22-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 26



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 26

    Een rechte vanuit het hoekpunt A van een vierkant ABCD
    snijdt de zijde [BC] in E en het verlengde van [DC] in F.
    Bepaal de oppervlakte van het vierkant ABCD als |AE| = 30 en |EF| = 10. 

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

       UITVINDING 26

      

    Toen men 150 jaar geleden wit linnengoed moest wassen
    gebruikte men hierbij bleekmiddelen die vaak voor pijnlijke handen zorgden.
    Dit toestel werd ontworpen om het contact deze chemische stoffen te vermijden.
    Men goot het wasmiddel in een houtje bakje
    Men plaatste het linnen in het bakje op een bodem die uit rollende houten staafjes bestond.
    Met een hendel kon men dan een gekartelde plank heen en weer bewegen over het linnen.
    Bovendien kon de druk op het linnen worden geregeld.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 26_oplossing.pdf (182.7 KB)   

    21-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    20-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WISKUNDE: WAAROM? DAAROM!

    WISKUNDE: WAAROM? DAAROM!

    Wiskunde, in het juiste perspectief bekeken,
    is niet alleen waarachtig, maar van een uitzonderlijke schoonheid
    koud en sober
    zonder de overbodige franjes van schilderijen en muziek
    Bertrand Russell


    In anderhalve minuut krijg je hier een impressie over de kracht van de wiskunde.
    Je klikt best eerst op de het symbool in de rechterbenedenhoek voor een schermvullend beeld.



    Een wiskundige formule voor geluk:
    de werkelijkheid gedeeld door de verwachtingen.


    Wiskunde: een hartelijke wetenschap!


    Schoenmaker (en wiskundige): blijf bij uw leest!


    Ook een WORDLE waarin 12 leuke woordjes verwerkt zijn kan me een GOED GEVOEL geven!

    20-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    19-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stelsels vergelijkingen

    STELSELS

    In wiskundehandboeken tref je stelsels aan van 3 vergelijkingen met 3 onbekenden.
    Hoe los je echter een stelsel op met 3 onbekenden
    wanneer er maar 2 vergelijkingen gekend zijn
    en als je weet dat de oplossing bestaat uit positieve gehele getallen?


    Sinterklaas graphics 

    Sinterklaas heeft een goed gevuld pak mee waarin precies 100 geschenkjes zitten:
    speelgoed (€ 10 per doos), knutselgerief (€ 3 per pakket) en snoepjes (€ 0,50 per stuk).
    De totale waarde van het pakket bedraagt precies 100 euro.
    Als je weet dat er minstens één doos speelgoed in het pak zit,
    hoeveel pakketjes knutselgerief en hoeveel snoepjes zitten er dan in?


     Zuster Felicia was deze morgen blij verrast toen ze in de offerblok € 100 vond
    in muntstukjes van € 0,05, € 0,10 en € 2 en in totaal waren dat precies ook 100 muntstukjes.
    Hoeveel muntstukken van € 2 zaten er dan in de offerblok?

    NAAIEN.gif

    Annelien heeft voor haar naaiclubje inkopen gedaan:
    lappen jeansstof (€ 15 euro per lap),
    bobijntjes naaigaren (€ 1 per bobijntje) en knopen (€ 0,25 per knoop).
    Ze heeft in totaal 100 stuks voor een bedrag van € 100.
    Hoeveel lappen jeansstof heeft ze aangekocht?

    En voor wie wat meer wil
    is er ook nog een opgave met 2 vergelijkingen en 4 onbekenden.


     Fideel is een verstokte roker.
    Hij kocht onlangs in totaal 100 sigaren voor een bedrag van € 100.
    Hij maakte hierbij een keuze uit sigaren van de volgende prijzen (per stuk):
    cigarillo's van € 0,50, inlandse sigaren van € 3 en € 7 en havana's van € 10.
    Hoeveel kocht hij er dan van elke soort als je weet
    dat hij er minstens één van de 4 verschillende soorten kocht?

    Bijlagen:
    Oplossing van de vier stelsels.pdf (218.7 KB)   

    19-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    18-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwadraten en derdemachten

    Audrey Hepburn STOP girl gif Imgur

       Misschien zou zelfs Audrey Hepburn
    zich verwonderd hebben over het volgende
    magisch wiskundig rekenwerkje!

    Bestaan er natuurlijke getallen a, b, c ... verschillend van nul
    die voldoen aan (a + b + c + ...)2 = a3 + b3 + c3 + ...  ?

    WERKWIJZE OM DERGELIJK GETALLEN TE VINDEN.

    Schrijf een willekeurig natuurlijk getal op
    en schrijf daarnaast al zijn delers op.
    Schrijf daaronder hoeveel delers elk van die delers zelf heeft.
    Meteen heb je een oplossing voor het probleem gevonden.

    VOORBEELD 1.
    Het getal 8 heeft als delers 1, 2, 4 en 8.
    1 heeft 1 deler, 2 heeft 2 delers, 4 heeft 3 delers en 8 heeft 4 delers.

    Dan is (1 + 2 + 3 + 4)2 = 13 + 23 + 33 + 43.

    VOORBEELD 2.
    Het getal 50 heeft als delers 1, 2, 5, 10, 25 en 50
    1 heeft 1 deler, 2 heeft 2 delers, 5 heeft 2 delers
    10 heeft 4 delers, 25 heeft 3 delers en 50 heeft 6 delers.

    Dan is (1 + 2 + 2 + 4 + 3 + 6)2 = 13 + 23 + 23 + 43 + 33 + 63.


    18-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!