Inhoud blog
  • JAAR VAN DE HAAN 16-12
  • JAAR VAN DE HAAN 15-12
  • JAAR VAN DE HAAN 14-12
  • JAAR VAN DE HAAN 13-12
  • JAAR VAN DE HAAN 12-12
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    19-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunderaadsels voor wielertoeristen


       

    Op zondag 26 februari 2012 is het weer zo ver: Kuurne-Brussel-Kuurne,
    de wielerwedstrijd waar wij als Kuurnenaars elk jaar een beetje naar uit zien.
    Dit jaar wordt het wel iets speciaals:
    voor de allereerste keer is er ook een editie voor wielertoeristen op zaterdag 25 februari.

    Tijd om ook eens een paar wiskundige wielerraadsels te lanceren!

    RAADSEL 1.
    De wielertoeristen rijden de eerste helft van de koers met een gemiddelde snelheid van 30 km/u.
    Bij de terugtocht naar Kuurne hebben ze de wind op kop en ze halen nog maar een gemiddelde snelheid van 15 km/u.
    Hoeveel bedraagt dan hun gemiddelde snelheid over het gehele parcours?

    RAADSEL 2.
    Op 1 kilometer van de aankomst haalde de Australiër Christopher Sutton vorig jaar de tweede in.
    In de hoeveelste positie reed Sutton dan?

    RAADSEL 3.
    Een groepje wielertoeristen uit Erps-Kwerps rijdt de eerste helft van de koers met een gemiddelde snelheid van 15 km/u.
    Ze hadden echter gewed dat ze over het gehele traject een gemiddelde snelheid van 20 km/u zouden halen.
    Tegen welke gemiddelde snelheid zullen ze dan de tweede helft moeten fietsen?

       

    ANTWOORDEN

    RAADSEL 1. 20 km/u
    RAADSEL 2. In tweede positie.
    RAADSEL 3. 30 km/u.

    Waarom is het gemiddelde van 15 km/u en 30 km/u hier blijkbaar 20 km/u?
    Stel dat het traject heen en het traject terug allebei 30 km lang zijn.
    Als men het eerste deel rijdt tegen 30 km/u, dan doet men daar 1 uur over.
    Als men het tweede deel (dat even lang is) rijdt tegen 15 km/u, dan doet men er 2 uur over.
    Dan heeft men in 3 uur tijd in totaal 60 km afgelegd,
    d.w.z. met een gemiddelde snelheid van 20 km/u.

       


    19-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orde en chaos

    ORDE EN CHAOS

    Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
    Henry Miller, Amerikaans schrijver

    De beste manier om chaos te veroorzaken is alles te regelen.
    Karel Boullart, Belgische filosoof

    Elk denken is een poging om een weinig orde te brengen in de chaos die ons aanhoudend bedreigt.
    Leopold Flam, Belgische filosoof

    Wie de chaos beschrijft, stelt orde op zaken.
    Bergman, Nederlands schrijver

    Om de soms (schijnbaar) chaotische wereld om ons heen te beschrijven,
    maken wiskundigen onder andere gebruik van tabellen, grafieken, diagrammen, formules en functies.

    Hieronder staat een getijdentabel met de uren waarop er de komende dagen hoog- en laagwaterstand is Oostende.


    Getijden

    laagwater

    hoogwater

    laagwater

    hoogwater

    vrijdag 17 februari 2012

    2:59

    9:02

    15:41

         21:51

    zaterdag 18 februari 2012

    4:33

    10:31

    17:11

         23:10

    zondag 19 februari 2012

    5:46

    11:39

    18:11

         23:59


    Wiskundig bekeken kan men deze waarden uitzetten op de grafiek van een sinusfunctie.

    De vorm van de sinusfunctie hangt dan uiteraard af van de hoogste en laagste waarde van de waterstand en van de periode (ongeveer twee keer hoog- en laagwaterstand per dag).


    De sinusfunctie.png

    Zo hebben grafieken en tabellen meteen ook vaak een voorspellende waarde.

    Maar ja, hoever liggen orde en chaos soms uit elkaar?
    Denk maar aan de extreme situatie waarin plots een tsunami kan opduiken ...

    Het onderstaande filmpje van de Harvard University vormt een passende illustratie bij deze rubriek.


    17-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Punt van Torricelli

    Evangelista Torricelli was een Italiaans wis- en natuurkundige, die leefde van 1608 - 1647.
    Hij was assistent van Galilei en volgde hem op als mathematicus van de groothertog van Toscane.
    Het meest bekend is Torricelli omwille van de uitvinding van de barometer voor het meten van de luchtdruk.

    In de wiskunde is een bijzonder punt in een willekeurige driehoek naar hem genoemd.
    Het punt van Torricelli is het punt, waarvoor de som van de afstanden
    tot de drie hoekpunten van de gegeven driehoek minimaal is.

    De Franse wiskundige Fermat had dit probleem aan hem voorgelegd.
    Torricelli wist dit probleem op een ingenieuze manier op te lossen.
    Hij ontdekte meteen ook dat dit punt enkele merkwaardige eigenschappen had.

    Hieronder zie je hoe het punt T van Torricelli wordt geconstrueerd.

    Torricelli had zelf al ontdekt dat men vanuit T elk paar hoekpunten van driehoek ABC dan onder een hoek van 120° ziet.

    Constructie van het punt van Fermat/Torricelli

    Construeer drie gelijkzijdige driehoeken naar buiten toe op de drie zijden van de gegeven driehoek ABC.

    Trek een lijn door elk nieuw hoekpunt van de gelijkzijdige driehoeken en het overstaande hoekpunt van driehoek ABC.

    Het snijpunt van de drie lijnen is het punt van Torricelli.


    Je leest alles over het punt van Torricelli in het bijgevoegde document
    dat in het tijdschrift Pythagoras is verschenen.


    Bijlagen:
    Punt van Torricelli.pdf (268.8 KB)   

    16-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurlijke logaritmen
    NATUURLIJKE LOGARITMEN

    In de wiskunde vinden we nog maar weinig sporen terug van het feit dat de wetenschappelijke taal in West-Europa oorspronkelijk het Latijn was.
    Eén van die sporen is het voorschrift van de functie voor de natuurlijke logaritmen : y = ln x, waarbij ln staat voor logarithmus naturalis.

    Oorspronkelijk sprak men ook van hyperbolische logaritmen omdat men met behulp van dit soort logaritmen
    de oppervlakte kan berekenen onder de hyperbool met als functievoorschrift f(x) = 1/x. 
    Dit zie je afgebeeld op de onderstaande figuur: ln a is het maatgetal van de oppervlakte
    van het gebied tussen de grafiek van de functie met als voorschrift f(x) = 1/x en de x-as tussen x = 1 en x = a (met a > 1).


    De functie met als voorschrift y = ln x heeft  een mooie wiskundige eigenschap.

    Neem een willekeurig punt A op de grafiek van de functie met als voorschrift f(x) = ln x.
    Teken in dat punt de raaklijn aan de grafiek.
    Bepaal het snijpunt B van die raaklijn met de verticale y-as.
    Bepaal ook de loodrechte projectie C van A op de y-as.
    Dan is de afstand van B tot C constant (onafhankelijk van het gekozen punt A op de grafiek) en gelijk aan1.


    Kan je dat bewijzen?

    confused animated GIF

    15-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskundige logica op Sint-Valentijn


      WISKUNDIGE LOGICA OP SINT-VALENTIJN



    OPTELSOMMEN

      Slimme man + slimme vrouw = romance

    Slimme man + domme vrouw = affaire

    Domme man + slimme vrouw = huwelijk

    Domme man + domme vrouw = ongewenste zwangerschap


    WISKUNDIGE LEVENSDUUR

    Getrouwde mannen leven langer dan vrijgezellen, maar vrijgezellen leven liever.




    WISKUNDIGE WIJZIGING

    Een vrouw trouwt met het idee, dat de man zal veranderen, maar dat doet hij niet.

    Een man trouwt met de hoop, dat de vrouw niet zal veranderen, maar dat doet ze wel.




    LOGICA
     
    Een vrouw zal altijd het laatste woord hebben in een discussie.

    Alles wat de man daarna nog zegt, is per definitie het begin van een nieuwe discussie.




    14-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de kalender kan je rekenen


           Op de kalender kan je rekenen (zelfs op Valentijnsdag) ...

    CALENDAR GIRL FEBRUARY top 4

      

    Ziehier drie probleempjes die op een of andere manier te maken hebben met de kalender.
    Kan jij ze oplossen?

    Vraag 1.
    Julius vierde in 1998 zijn achtste verjaardag. Zijn moeder beweerde dat hij in 2006 geboren is.
    Hoe kan dat?

    Vraag 2.
    Waar komt april voor maart?

    Vraag 3.
    Neem een kalenderblad en vraag iemand (die goed kan rekenen) om hierop een willekeurige rechthoek
    met 9 getallen in te selecteren, zoals bijvoorbeeld op de onderstaande figuur.
    Het is de bedoeling nu om ter vlugst de som van de 9 getallen in die rechthoek te bepalen.
    Ga daarvoor zelf als volgt te werk.
    Tel 8 op bij het kleinste getal en vermenigvuldig die som met 9.
    Hier wordt dit dus: (6 + 8) x 9 = 14 x 9 = 126.
    Weet je ook waarom dit klopt?




    Bijlagen:
    Kalendervraagjes.pdf (115.2 KB)   
    Rekenen met een kalender.pdf (218.2 KB)   

    14-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het mooiste meisje van de klas



    HET MOOISTE MEISJE VAN DE KLAS


    Het mooiste meisje van de klas

    Verschikt onwennig bij haar schouder

    Een bandje van haar bustehouder;

    Ze draagt dat rare ding maar pas.

    De meester, achter brillenglas

    Ziet toe, ontroerd, en denkt: Wat zou d’r

    Gebeuren als zij tien jaar ouder

    En ik eens tien jaar jonger was?

    Ach, hij vergeet hoe hij verdorde

    En hoe haar leven net begint.

    In stilte wordt door hem bemind

    De schone vrouw, die zij zal worden.

    Dan praat ze wat, het lieve kind

    En streng roept hij haar tot de orde.

    Driek van Wissen, docent Nederlands

    14-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verrassende driehoeken

    Soms botst men in de wiskunde op een verrassend eenvoudige eigenschap of stelling.
    In zijn boekje "Mijn Mooiste Mathe ..." laat Leon van den Broek ons meegenieten met enkele van die pareltjes.

    Dit is één ervan:

    Om een gelijkzijdige driehoek ABC tekent men een rechthoek ADEF zoals op de figuur. 
    Op die manier onstaan de rechthoekige driehoeken CFA, ADB en BEC.
    Dan is opp. Δ CFA + opp. Δ ADB = opp. Δ BEC.




    Voor wie vertrouwd is met goniometrie
    is het bewijs hiervan (zie bijlage)
    een leuke uitdaging.

    In zijn boek geeft Leon een mooi 'bewijs zonder woorden'.

    Bijlagen:
    Verrassende driehoeken.pdf (183.2 KB)   

    13-02-2012 om 19:51 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ei-raadsel


    EI-RAADSEL


    Een boer met een kleine boerderij heeft een paar kippen.

    Vroeg in de ochtend pakt een mandje en verzamelt hij alle eieren die zijn kippen hebben gelegd
    en gaat naar de markt om deze te verkopen.

    Het is een gekke dag op de markt; de eerste klant komt bij de boer en vraagt:

    "Ik wil de helft van alle eieren die je hebt en een half ei."
    Zo gevraagd… zo verkocht. De klant is immers koning.

    Na een paar minuten komt de tweede klant en vraagt vreemd genoeg hetzelfde: 
    de helft van alle eieren die hij heeft en een half ei.
    Opnieuw is dit geen probleem.

    Nou gekker kan het niet worden, maar ook de derde en laatste klant vraagt hetzelfde als zijn twee voorgangers.
    De boer heeft alle eieren verkocht en heeft geen ei kapot hoeven te maken.

    Hoe kan dat en met hoeveel eieren ging de boer naar de markt?

    Bron: www.rdzl.nl


    egg cracks and chick peeks out animated gif


    Antwoord in bijlage!




    Bijlagen:
    EI-raadsel opgelost.pdf (62.7 KB)   

    13-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 en 99



    Een gekend rekenprobleempje (dat je niet door op je vingers te tellen kunt oplossen) is het volgende:

    "Schrijf de cijfers van 1 tot en met 9 in stijgende volgorde achter elkaar
    en schrijf op een aantal plaatsen een plusteken of een minteken tussen deze cijfers.
    Reken de aldus bekomen som uit.
    Kan je ervoor zorgen dat die som precies 100 is?"

    Wij vonden de volgende oplossingen:
    123 –  45 –  67 + 89 = 100
    123 + 4 –  5 + 67 –  89 = 100
    123 + 45 –  67 + 8 –  9 = 100
    1 + 2 + 34 – 5 + 67 –  8 + 9 = 100
    123 –  4 –  5 –  6 – 7 + 8 –  9 = 100.

    Misschien vind jij nog wel een andere oplossing?

    Bij de vragen van de voorbije eerste ronde van de Vlaamse Wiskunde Olympiade zat een gelijkaardig vraagje.
    Kan jij het oplossen?

    "Schrijf de cijfers van 1 tot en met 9 in stijgende volgorde achter elkaar
    en schrijf op een aantal plaatsen een plusteken tussen deze cijfers. 
    Reken vervolgens de aldus bekomen som uit. Bijvoorbeeld: 12 + 34 + 5 + 6 + 789 = 846.
    Op hoeveel manieren kunnen de plustekens geplaatst worden zodanig dat de uitkomst 99 is?

    (A) 0     (B)  1     (C)  2     (D)  3     (E) 4

    © Vlaamse Wiskunde Olympiade vzw

    Het juiste antwoord vind je in de bijlage!

    Bijlagen:
    VWO-vraag 2012.pdf (47.5 KB)   

    13-02-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!