Inhoud blog
  • JAAR VAN DE HAAN 17-12
  • JAAR VAN DE HAAN 16-12
  • JAAR VAN DE HAAN 15-12
  • JAAR VAN DE HAAN 14-12
  • JAAR VAN DE HAAN 13-12
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    20-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breinbrekers


    Het grote breinbreker boek

    Als je houdt van wiskundige raadsels, puzzels en breinbrekers dan is Het Grote Breinbreker Boek van Ivan Moscovich een must!

    Wat was er eerst: de kip of het ei?
    Hoeveel snijpunten kunnen vijf lijnen maximaal hebben?
    Hoeveel koeien en struisvogels zijn er als je 35 koppen en 94 poten hebt geteld?
    En waarom zijn putdeksels rond?


    Het grote breinbreker boek bundelt de 1000 beste puzzels
    - absolute klassiekers en nooit eerder gepubliceerde breinbrekers -
    in uiteenlopende categorieŽn zoals meetkunde, patronen, getallen,
    logica, kansberekening, topologie, wetenschap en waarneming.


    Zet je schrap voor uren denkplezier en breinkost voor het hele gezin,
    dankzij een handig beoordelingssysteem van niveau 1 (opwarmertjes) tot 10 (zeer moeilijk).


    Dit puzzelboek telt meer dan 400 pagina's en is uitgegeven bij Lannoo.

    TEST-BREINBREKERTJE.
    Een hond is via een touw met een lengte van 3 meter vastgebonden aan een paal.
    Een etensbakje staat op 5 meter van de hond verwijderd.
    Hoe slaagt de hond er toch in probleemloos naar zijn etensbakje toe te wandelen?

    TIP. Hoe ver staat het paaltje van het etensbakje verwijderd?

    Bijlagen:
    BREINBREKERTJE.pdf (135.5 KB)   

    20-11-2011 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierkante wielen

    Wist je dat het perfect mogelijk is om vlak te rijden op een fiets met vierkante wielen?
    Op de onderstaande foto laat professor Stan Wagon van het Macalester College in Minnesota zien dat het geen enkel probleem is.
    Je moet er dan enkel voor zorgen dat de ondergrond de vorm heeft van een reeks omgekeerde identieke kettinglijnen.

     



    In de wiskunde is een kettinglijn een kromme die gevormd wordt door een hangende ketting. 
    Een dergelijke boog zie je bijvoorbeeld bij een lichtjes doorhangende waslijn.
    Als die omgekeerde bogen in het wegdek elkaar onder de juiste hoek ontmoeten
    zodat de rechte hoek van de vierkante wielen er juist in past,
    kan het midden van de wielen een vlakke baan blijven volgen.

    Meer hierover lees je o.a. in Professor Stewart's verzameling van wiskundige raadsels.
    Nederlandstalige uitgave: Roularta Books, 2011.

    Professor Stewarts verzameling van wiskundige raadsels 

    In Technopolis in Mechelen kan je zelf eens een ritje maken met een voertuig met vierkante wielen.
    https://www.technopolis.be/


    Over vierkanten wist ťťn van onze noorderburen overigens iets leuks te vertellen.
    Kijk maar eens naar het onderstaande filmpje!

    20-11-2011 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enigma's, raadsels en puzzels





    Voor wie houdt van leuke wiskundepuzzels zijn de twee lijvige en luxueus uitgegeven boeken van Fabrice Mazza een absolute aanrader.
    Je vindt hierin heel wat gekende raadsels en puzzels (met oplossingen) en zeker ook enkele verrassende nieuwe zoekertjes.
    Nederlandstalige uitgave: Uitgeverij Terra Lannoo BV - www.terralannoo.nl

    Twee voorbeeldvraagjes (in een aangepaste versie):

    A

     Pater Amatus vraagt zich af hoe vaak je 7 kan aftrekken van 100. Weet jij het antwoord?
         
                            

    Zuster Benilda heeft een rode roos in haar tuintje staan. Zij beweert dat de roos 20 cm hoog is plus de helft van haar lengte. Hoe hoog is die roos dan?



    Voor wie wat last heeft met deze problemen, zijn dit hier de oplossingen:

    Eťn keer, want als je 7 aftrekt van 100, heb je geen 100 meer over.
    40 cm.

    20-11-2011 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1001 en kenmerken van deelbaarheid

    1001 doet je wellicht op de eerste plaats denken aan de Oosterse sprookjesverzameling 
    'Sprookjes van duizend-en-ťťn-nacht'.

    Dit boekwerk bevat  verhalen uit de gehele Arabisch-Islamitische cultuur.
    De  legendarische koningin Sheherazade trouwt met de sultan Schahriar,
    ondanks het feit dat hij elke morgen de vrouw waarmee hij de vorige dag getrouwd is, laat ombrengen.
    Om dit lot te ontkomen vertelt ze die avond een sprookje aan haar  zus, zonder het einde te vertellen.
    De sultan, die het verhaal afluistert en  benieuwd is naar de afloop, staat toe dat ze nog een dag leeft,
    waarna ze  hetzelfde patroon trouw iedere avond herhaalt.
    Na 1001 nacht besluit de sultan  dat Sheherazade mag blijven leven.

    De bekendste sprookjes uit 1001 nacht zijn: Aladdin en de Wonderlamp, Ali Baba en de veertig rovers en Sinbad de Zeeman.

    Bron: www.digischool.nl



    Voor een wiskundige heeft het getal 1001 iets magisch.
    1001 is het product van de priemgetallen 7, 11 en 13, dus 1001 = 7 x 11 x 13.
    Als je nu een getal van drie cijfers opschrijft en hetzelfde getal er nog eens achterzet, bekom je een getal van zes cijfers dat steeds deelbaar is door 7, 11 en 13.

    Voorbeelden.
    691 691 = 7 x 98 813  en 691 691 = 11 x 62 881  en 691 691 = 13 x 53 207.
    455 455 = 7 x 65 065  en 455 455 = 11 x 41 405  en 455 455 = 13 x 35 035

    Verklaring.
    691 691 = 691 x 1001 en 455 455 = 455 x 1001.

    Genie

    KENMERKEN VAN DEELBAARHEID
    Een (natuurlijk) getal is deelbaar door:
    2 :     als het laatste cijfer van het getal deelbaar is door 2 (of het laatste cijfer 0, 2, 4, 6 of 8 is).
    3:      als de som van de cijfers van het getal deelbaar is door 3.
    4:      als het getal gevormd door de 2 laatste cijfers deelbaar is door 4.
    5:      als het laatste cijfer van het getal deelbaar is door 5 (of het laatste cijfer 0 of 5 is).
    8:      als het getal gevormd door de 3 laatste cijfers deelbaar is door 8.
    9:      als de som van de cijfers van het getal deelbaar is door 9.
    25:    als het getal gevormd door de 2 laatste cijfers deelbaar is door 25 (of het getal eindigt op 00, 25, 50, 75).
    125:  als het getal gevormd door de 3 laatste cijfers deelbaar is door 125.

    Genie

    Hoe onderzoek je in het algemeen of een getal deelbaar is door 7, door 11 of door 13?
    Dat lees je in de bijlage!

    Bijlagen:
    CRITERIA VAN DEELBAARHEID DOOR 7,11 EN 13.pdf (178.5 KB)   

    15-11-2011 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schroef van Archimedes en de ingenieursopleiding aan de KU Leuven

    Op 14 november 2011 maakte ik de geboorte mee van de 14de Faculteit aan de Katholieke Universiteit Leuven:
    de FIVV of Faculteit voor IndustriŽle Ingenieurswetenschappen.
    Hiermee werd de opleiding industrieel ingenieur geÔntegreerd binnen de universiteit.
    Binnen de domeinen van Wetenschap & Technologie onderscheiden we vier profielen:
    dat van de wetenschapper, bio-ingenieur, industrieel ingenieur, burgerlijk ingenieur. en bio-ingenieur.

    De wetenschapper is nieuwsgierig, stelt zich vragen en wil de dingen begrijpen.
    Hij analyseert, zoekt verbanden, stelt modellen en theorieŽn op.
    Hiermee wil hij een zicht krijgen op de toekomst en gaan voorspellen.
    Ook het doorgeven van kennis is voor hem van belang.

    De industriŽle ingenieur staat met zijn beide voeten in de praktijk.
    Hij is gefacineerd door het hoe, wat en waarom.
    Hij wil nieuwe wetenschappelijke ideeŽn toepassen en gebruiksklaar maken voor de bedrijfswereld.
    Hij wil ook oude ideeŽn verbeteren.

    De burgerlijke ingenieur is een probleemoplosser, een doorbijter en creatieve geest.
    Hij bezit een innovatieve spirit en het profiel van een manager.
    Hij heeft interesse in internationale en creatieve projecten
    Een burgerlijk ingenieur-architect bezit dezelfde talenten op gebied van bouwen en wonen.

    De bio-ingenieur heeft een brede interesse over tal van hedendaagse problemen:
    de problematiek van het milieu, het klimaat, voedselschaarste, grondstoffen, energiebehoeften ...
    Hij legt gemakkelijk verbanden en overzier grotere gehelen.
    Hij bezit ruime sociale en communicatieve vaardigheden en is een goede leider.

    ******************************************************************************************************************$
    In feite verenigde Archimedes al heel wat van deze kwaliteiten in zijn creatieve en innovatieve persoonlijkheid.
    Hij was o.a. de uitvinder van de zogenaamde schroef van Archimedes, waarmee vloeistoffen gemakkelijk opwaarts kunnen verplaats worden.

     
    Bron: wikipedia.

    De 'vlieger van Archimedes' werd daarom als logo en symbool gekozen voor de nieuwe Leuvense faculteit.
    Meer informatie over dit ontwerp van Jan Claes, een industrieel ingenieur uit Duffel vind je in de bijlage.

    Voor toekomstige studenten die meer wil weten over het onderscheid tussen de vier hierboven beschreven profielen,
    heeft de KU Leuven in samenwerking met Jim TV een eigentijds verhelderend filmpje gemaakt.

    Bijlagen:
    Jan Claes en de vlieger van Archimedes.pdf (231.9 KB)   

    14-11-2011 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!