Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    26-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom bewijzen we iets in de wiskunde ?

    Waarom bewijzen we iets in de wiskunde?

    Inspiratiebron: www.schooltv.nl/eigenwijzer

    'Bewijs' kent in onze samenleving verschillende betekenissen

    1. Je kunt bewijzen dat je Belg bent door je paspoort te tonen (als je tenminste geen vals paspoort hebt).
    2. In de rechtspraak is het bewijs die informatie die aantoont dat de verdachte datgene heeft gedaan waarvan hij beschuldigd wordt.
    3. Een wetenschappelijk bewijs bestaat uit waarnemingen (na onderzoek) die een hypothese of theorie bevestigen of ontkrachten.
    4. Een wiskundig bewijs bestaat uit het aantonen dat een bepaalde bewering (stelling) waar is, uitgaande van bepaalde axioma’s.

    Als je in de wiskunde een vermoeden kunt bewijzen heb je een stelling.

    Kijk maar naar de onderstaande voorbeelden.

    Vermoeden: De formule n2 + n + 41 levert voor elk positief geheel getal n een priemgetal.
    Bewijs: n = 1 invullen levert het priemgetal 43, n = 2 invullen levert het priemgetal 47, n = 3 invullen levert het priemgetal 53 …
    Maar bij n = 41 levert de formule het getal 1763 en dat getal is deelbaar door 41 en 43 en dus geen priemgetal.
    Je hebt een tegenvoorbeeld gevonden en bijgevolg is het vermoeden niet waar.

    Vermoeden (laatste stelling van Fermat):
    De vergelijking xn + yn = zn heeft geen gehele oplossingen voor x, y en z als n een geheel getal is groter dan 2.

    Pierre de Fermat krabbelde rond 1630 in de kantlijn van een boek dat hij een eenvoudig bewijs had gevonden voor deze stelling,
    maar dat er te weinig plaats was om het volledig bewijs neer te schrijven.
    Fermat overleed echter kort daarop en eeuwenlang zochten wiskundigen naar een sluitend bewijs
    (of een tegenvoorbeeld om aan te tonen dat de stelling niet geldig is).
    Pas in 1994 slaagde Andrew Wiles er in via geavanceerde wiskundige technieken dit vermeoden te bewijzen.
    We mogen dus terecht spreken van de laatste stelling van Fermat.

    Vermoeden (van Goldbach): Elk even getal groter dan 2 is op minstens één manier te schrijven als de som van twee priemgetallen.
    Tot op vandaag is niemand erin geslaagd dit vermoeden te bewijzen en met computers vindt men ook geen tegenvoorbeeld.

    Vermoeden: De som van de hoeken van een driehoek (d.w.z. van elke driehoek) is 180°.

    Een klassiek bewijs bestaat er in door het hoekpunt A een rechte te tekenen die evenwijdig is met BC.
    Door gebruik te maken van het feit dat verwisselende binnenhoeken gelijk zijn
    en het feit dat de drie aangeduide hoeken in A samen een gestrekte hoek vormen,
    volgt hieruit dat de som van de drie hoeken van driehoek ABC gelijk is aan 180°.


    Vermoeden: Overstaande hoeken zijn gelijk.


    In een filmpje van de Nederlandse schooltelevisie wordt dit vermoeden op een visuele manier wordt bewezen.

    Het filmpje staat op http://www.schooltv.nl/video/filosofie-en-waarheid-waaraan-moet-een-wiskundige-waarheid-voldoen/#

    26-10-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuw bewijs voor de stelling van Pythagoras
    Voor de stelling van Pythagoras zijn er zeker meer dan 100 bewijzen beschikbaar.

       

    De bovenstaande figuur geeft zelfs een 'bewijs zonder woorden'. Kan je uitleggen waarom dit een valabel bewijs is voor de stelling van Pythagoras?

    Op http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/ kan je al meer dan 80 verschillende bewijzen vinden voor deze fundamentele stelling uit de vlakke Euclidische  meetkunde.

    In 2008 publiceerden Benoit Baudelet en Michel Sebillo in Losanges een nieuw en erg origineel bewijs.

    Collega Hugo Staelens nam het op in zijn rubriek 'Uit de klas geklapt...'  in het tijdschrift Wiskunde & Onderwijs nr. 138 (2009). Je vindt het bewijs in bijlage.

    De tweede bijlage bevat een eenvoudig visueel bewijs van de stelling van Pythagoras. Kan je uitleggen waarom dit een geldig bewijs is?

    De laatste bijlage is een werktekst over de stelling van Pythagoras, waarin een aantal originele bewijzen in opdrachtvorm zijn opgenomen.


    Voor heel wat wiskundigen (o.a. Prof. Jan van de Craats) is de onderstaande legpuzzel het favoriete bewijs voor de stelling van Pythagoras!


    Bijlagen:
    EEN NIEUW BEWIJS VOOR DE STELLING VAN PYTHAGORAS.pdf (112.4 KB)   
    Pythagoras_een_visueel_bewijs.doc (54 KB)   
    QED_Stelling_van_Pythagoras.doc (491 KB)   

    26-10-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en Kuifje



    In het Internationaal Jaar van de Sterrenkunde 2009 past het om de Kuifjesstrip De geheimzinnige ster terug eens boven te halen. In deze strip heeft Professor Hippolytus Kalys berekend dat op een bepaalde dag precies om 8 uur 12 minuten en 30 seconden een enorme vuurbal in botsing zal komen met de aarde. Hij bedelft Kuifje meteen onder de papieren waarop hij de berekeningen heeft uitgevoerd.

    Ook in de strip Kuifje in Afrika komt een tafereeltje uit een wiskundeles voor. In de oorspronkelijke editie Kuifje in Congo ging het echter om een geschiedenisles waarin Kuifje aan enkele negertjes uit de toenmalige Belgische kolonie uitleg geeft over de geschiedenis van België. In de latere versies van deze strip vraagt Kuifje aan de negertjes hoeveel twee plus twee is. Ze blijven echter het antwoord schuldig...

    In augustus 2007 diende Mbutu Monondo Bienvenue, een Congolese student in België, een aanklacht in bij de officier van justitie in Brussel over de strip. De man vond het album een belediging voor alle Congolezen en noemde het stripverhaal racistisch, o.a. omdat alle Congolezen hierin als dom werden afgeschilderd.  Hij eiste een symbolische schadevergoeding van 1 euro, alsmede dat het album uit de handel zou worden genomen




    In de Kuifjesstrips lopen echter heel wat exentrieke geleerde heren rond. De meest bekende is ongetwijfeld professor Trifonius Zonnebloem, die voor het eerst opduikt in De schat van scharlaken Rackham, het elfde Kuifjesverhaal. Zonnebloem is een geniale uitvinder, verstrooid en doof op het lachwekkende af. Het is echter ook een romantische ziel, die enerzijds de ambitieuze droom koestert om de eerste mens op de maan te zetten, maar anderzijds een nieuwe rozenvariëteit kweekt. Hij noemt de roos Bianca en weet hiermee de imposante operadiva Bianca Castafiore te charmeren.

    Hergé vond zijn inspiratie voor de figuur van professor Zonnebloem bij de Auguste Piccard, een eminent Zwitserse geleerdeen hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel. Piccard slaagde erin om in 1931 met een luchtballon hoger te klimmen in de stratosfeer dan wie ook voor hem, nl. tot op 15.781 meter hoogte. In 1960 daalde zijn zoon Jacques Piccard met de bathyscaaf van zijn vader af tot op een diepte van 10.916 meter, het diepste punt op aarde, in de Marianentrog.

                                          
    Trifonius Zonnebloem          Professor Auguste Piccard (1884-1962)

    24-10-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    20-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jommeke en wiskunde



    Op 20 oktober 2009 overleed Jef Nys, de geestelijke vader van Jommeke en pionier van de Vlaamse kinderstrip.

    Jef was een bescheiden, maar gerespecteerd man. Op zijn gedachtenisprentje staat de volgende tekst te lezen:

    Wat is het
    wat een mens tot mens maakt?

    Niet zijn rijkdom,
    niet zijn macht, niet zijn te grote functie
    of hoge titel.
    Mensen die bouwen 
    aan hun eigen gewichtigheid
    vallen heel licht uit.

    Wat een mens 
    tot een mens maakt is wel:
    zijn eenvoud,
    zijn goedheid en liefde,
    zijn rechtschapenheid ...

     
    Het eerste stripalbum van Jommeke De jacht op een voetbal verscheen in 1959.



    De vriendjes van Jommeke duiken pas op in album nr. 2 De zingende aap en Professor Gobelijn verschijnt op het toneel in album nr. 4 De purperen pillen.

    De Belevenissen van Jommeke SC vol 227: Het Brein van Gobbelijn

    In album nr. 227 Het brein van Gobelijn zit Jommeke te piekeren over een wiskundig vraagstukje, dat Filiberke blijkbaar in een-twee-drie kan oplossen.

    In bijlage vind je dit vraagstukje (en de oplossing).

    In 1964 verscheen het favoriete album nr. 26 van Jef Nys : Kinderen Baas.

    Daarin test Professor Gobelijn de wiskundekennis van Jommeke door hem te vragen een ingewikkelde formule uit te werken.

    Jommeke heeft echter geluk want er blijkt een fout in de opgave te zitten, waardoor het probleem onoplosbaar is.

    Zo zie je maar dat studenten ook al eens een wiskundige meevaller kunnen hebben (zie bijlage)!

    Bijlagen:
    Jommeke en wiskunde.pdf (463.6 KB)   

    20-10-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een DIN-A4-blaadje graag
    De afkorting DIN staat voor Deutsches Institut für Normung, de Duitse nationale normeringsinstantie die gevestigd is in Berlijn.
    In 1920 dook voor het eerst de DIN-norm op voor papierformaat nl. DIN-A4.

    Bestand:A size illustration.svg

    De A-serie van papierformaten is een serie van vellen waarbij het eerstvolgende vel steeds een tweemaal zo grote (of kleine) oppervlakte heeft.

    De verhouding tussen de lange en de korte zijde is zo, dat wanneer het vel over de lange zijde in twee wordt geknipt

    (dus de oppervlakte gehalveerd), er twee kleinere rechthoeken onstaan die gelijkvormig zijn met de grotere rechthoek.

    Dus als k de korte zijde en l de lange zijde van een blad papier uit de A-serie is,  geldt:

    frac{l}{k}=frac{k}{1/2*l} 
    ofwel

    frac{l^2}{k^2}=2 
    ofwel

    frac{l}{k}=sqrt{2}

    Hieruit blijkt dat de verhouding tussen de lange en korte zijde de vierkantswortel uit 2 is.

    De serie begint met A0, een vel met een oppervlakte van 1 vierkante meter.

    Met de berekende verhouding levert dat een vel op van 1189 mm bij 841 mm.

    Door deling volgt hieruit de complete serie:

    naam lengte       breedte
    A0 1189 mm 841 mm
    A1 841 mm 594 mm
    A2 594 mm 420 mm
    A3 420 mm 297 mm
    A4 297 mm 210 mm
    A5 210 mm 148 mm
    A6 148 mm 105 mm
    A7 105 mm 74 mm
    A8 74 mm 53 mm
    A9 53 mm 37 mm
    A10 37 mm 26 mm
    A11 26 mm 18 mm


    Kijk eens na of  postzegels ook een A-formaat hebben!

    Hieronder zie je een leuke postzegel uit Australië waarop allusie wordt gemaakt op het verband tussen graden Celsius en graden Fahrenheit. 

    Ken je de formule voor de omzetting van graden Celsius naar graden Fahrenheit (en omgekeerd)?

     

    11-10-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Vlaams wiskundetijdschrift Uitwiskeling bestaat 25 jaar



    Dit jaar viert het wiskundetijdschrift Uitwiskeling zijn zilveren jubileum.

    Reeds 25 jaar lang wil Uitwiskeling nieuwe ideeën aanreiken voor de klaspraktijk.

    Dit tijdschrift van en voor leraren heeft ook een webstek: www.uitwiskeling.be

    je vindt er o.a. een overzicht van alle vorige jaargangen, een korte beschrijving van de inhoud van de volgende nummers, applets en links naar andere sites.

    Interessant zijn ook de werkbladen die de redactie ter beschikking stelt.

    Als smaakmaker vind je in bijlage vijf werkbladen over statistiek uit het nummer 18/1 van december 2001.

    Met dank aan de redactie!



    Bijlagen:
    Werkblad1_komkommertijd.pdf (3.9 KB)   
    Werkblad2_normale_dichtheidsfuncties_en_de_standaardnormale_dichtheidsfunctie.pdf (19.6 KB)   
    Werkblad3_examenresultaten_vergelijken.pdf (24.5 KB)   
    Werkblad4_ben_ik_groter_dan_mijn_grootvader.pdf (4.4 KB)   
    Werkblad5_dozen_erwten_vullen.pdf (24.6 KB)   

    10-10-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde, muziek en fretjes

    WISKUNDE EN MUZIEK

    De Guidonische lettergrepen zijn de oud-Latijnse benamingen van de zes tonen van het hexachord, ut-re-mi-fa-sol-la, een groep van zes opeenvolgende tonen.

    De zes benamingen werden in de 11e eeuw bedacht door Guido van Arezzo.

    Pas in de 19e eeuw werd er een zevende toon aan het stelsel toegevoegd en in sommige landen de ut vervangen door do.

    De Guidonische lettergrepen  werden in de Middeleeuwen gebruikt om zangers direct van het blad te leren zingen, zonder voorstudie van het materiaal.

    De namen werden ontleend aan de - in die dagen overbekende - hymne Ut quaeant laxis, een hymne van Paolo Diacono (Paolo di Varnefrido (720-799)) ter ere van Johannes De Doper.

    In de Latijnse tekst hieronder herken je ongetwijfeld de noten ut-re-mi-fa-sol-la-si als beginwoord of beginletters van de woorden:

    UT queant laxis REsonare fibris
    MIra gestorum FAmuli tuorum,
    SOLve polluti LAbii reatum,
    Sancte Iohannes.

    Ut Queant Laxis, music        
     
     

    Het octaaf is in de muziek het interval tussen twee tonen waarvoor geldt dat de frequentie van de ene toon precies het dubbele is van die van de andere.

    In dat verband wordt de toon met de dubbele frequentie wel het octaaf van de andere toon genoemd.

    Het woord octaaf is afgeleid van het Latijnse octavus, dat "achtste" betekent.

    Een diatonische toonladder (dat is de basistoonladder van de westerse muziek) bestaat namelijk uit acht noten, en beslaat precies een octaaf,

    dat wil zeggen dat de eerste en de achtste noot precies een factor twee in toonhoogte verschillen. 

    Bron: Wikipedia.

    Hieronder staat een octaafafstand tussen twee tonen C aangeduid op een pianoklavier.



    Sinds het begin van de 19de eeuw worden piano's meestal gestemd volgens de zogenaamde evenredige twaalftoonstemming.

    Dit betekent dat men het octaaf indeelt in 12 intervallen.

    Wanneer men vertrekt van een toon met frequentie ν (bv. de la, die volgens internationale afspraak overeenkomt met een toon van 440 Hz),

    bekomt men zo een meetkundige rij van 13 deelpunten of 12 intervallen met frequenties ν, kν, k2ν, k3ν, ..., k11ν, k12ν. 

    Dit komt overeen met een octaaf en dan volgt hieruit dat k12ν = 2ν  (nl. verdubbeling van de frequentie).

    Dit betekent dat de factor k gelijk is aan 21/12 (de twaalfdemachtswortel van 2 = 12 √2 ).

    Volgens de sensatiewet van Fechner ervaren we deze prikkels (die een meetkundige rij met reden 21/12 vormen) als opeenvolgende termen van een rekenkundige rij.

    Die rij bekomt men door van de bovenstaande meetkundige rij de 2log te nemen:  2log ν, 1/12 + 2log ν, 2/12 + 2log ν, ..., 11/12 + 2log ν, 1 + 2log ν.

    Merk op dat dit een rekenkundige rij is met verschil  2log 21/12 = 1/12.

    Een mooie toepassing van de meetkundige rij met reden 21/12 vindt men in de afstanden tussen de zogenaamde frets (ijzeren staafjes op de hals) van een gitaar. 

    Als we de afstand van de kam tot een bepaalde fret aanduiden met di en de afstand van de kam tot de daaronder liggende fret met di+1, dan is de di /di+1 = 21/12.


    Dezelfde regelmaat vindt men ook terug bij orgelpijpen. Hieronder zie je hiervan een visuele voorstelling.

    De langste pijp meet bv. 200 cm en door telkens de lengte van een pijp te delen door 12 √2 krijg je lengte van de volgende pijp. Bron: www.wisfaq.nl.

    q2149img1.gif

    Je vindt hierbij nog drie bijlagen.

    Rijen 1. Een tekst van UHasselt in het kader van 'Geboeid door Wiskunde en Wetenschappen'.
    Deze tekst behandelt o.a. de rij van Fibonacci, rekenkundige en meetkundige rijen, fractalen (driehoek van Sierpinski en sneeuwvlok van Koch).

    Rijen 2. Een bewerking van de vorige tekst door collega Leon Lenders (Bree). Hierbij zit een originele bijdrage over 'een harmonische stapel bakstenen'.

    Rijen en frets op een gitaar, door Martijn de Bruijn en Ramon Handulle (Technische Universiteit Delft).

    Voor wie meer wil weten over de plaatsing van de frets op een elektrische of een akoestische gitaar.

    Bijlagen:
    Rijen1.pdf (294.7 KB)   
    Rijen2.pdf (141.3 KB)   
    Rijen_en_frets_op_een_gitaar.pdf (84 KB)   

    09-10-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    01-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We komen en we gaan



    "Maar wanneer zal ik de sterrenhemel maken, dat schilderij dat ik voortdurend in mijn hoofd heb?"
    (Vincent Van Gogh, Sterrenhemel boven de Rhône, Musée d' Orsay, Parijs)

    We komen en we gaan

    Jij hield je vast aan zekerheid
    Jij noemde elke ster bij naam
    Ik zei: 'Ik wil verwonderd zijn'
    Omdat we komen en we gaan

    De wetenschap mag weten
    Het wonder blijft bestaan
    Ik weet maar één ding zeker
    De rest mag je vergeten
    Wij komen en wij gaan

    De priesters mogen preken
    Ik blijf er ver vandaan
    Ik weet maar éénn ding zeker
    De rest mag je vergeten
    Eén waarheid blijft bestaan
    We komen en we gaan ...


    © Stef Bos



    Van Gogh - Sterrennacht
    De sterrennacht, Vincent Van Gogh

    01-10-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Phi en de Philinktafel


    Philinktafel.

    De Vlaamse architecten Voet-Theuns (www.voet-theuns.be) zijn de wiskundige knobbels achter de phi-link-tafel.

    In de afmetingen is het gulden getal phi  = (1 + √5)/2  verwerkt en men kan verschillende tafels op heel diverse manieren tot één geheel aan elkaar linken.

    Dit verklaart meteen de naam phi-link-tafel.

     

    Het feit dat de tafels op heel veel manieren tegen elkaar kunnen geschoven worden heeft

    o.a. te maken met het feit dat drie van de vier zijden even lang zijn, dat één van de hoeken 60° is en één van de hoeken een rechte hoek is.

    We voegen hierbij twee bijlagen:
    - een brochure met uitleg over de exacte afmetingen van de philinktafels en verschillende configuraties;
    - een werkopdracht waarin je moet bewijzen waarom het getal phi opduikt in de verhouding van de afmetingen van de zijden van de philinktafel.

    Bijlagen:
    Phi bij de Philinktafel - werkblad.pdf (70.4 KB)   
    Philinktafel - afmetingen en mogelijkheden.pdf (269.2 KB)   

    26-09-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elk getal, elke datum en elke rij heeft iets bijzonders



    Erich Friedman is als wiskundige verbonden aan de Stetson University in DeLand, Florida.

    Hij bezit niet alleen een enorme collectie wiskundige puzzels (http://www2.stetson.edu/~efriedma/rubik/) ,

    maar ontwerpt ook zelf puzzels en denkspelletjes (http://www2.stetson.edu/~efriedma/puzzle.html).

    Op de Engelstalige website http://www2.stetson.edu/~efriedma/numbers.html kan je lezen wat hij bijzonder vindt aan elk getal van 0 tot en met 1000.

    Door op het blauw gekleurde begrip te klikken, krijg je meteen bijkomende uitleg vanuit MathWorld van Eric Weisstein.



    Wil je weten wat er speciaal is aan jouw geboortedatum (een getal van 8 cijfers: ddmmjjjj), tik dan dit getal in op http://www.coolnumbers.com/



    Ik deed zelf even de test met de datum van gisteren (8 september 2009),  tikte hiervoor 08092009 in en ontdekte zo dat het getal 8 092 009 een priemgetal is.



    Wil je te weten komen wat er bijzonder is met een bepaalde rij getallen, tik dan de eerste vijf termen in (gescheiden door komma's ) op de volgende website (kies Use Database):

     Logo 
    The On-Line Encyclopedia of Integer Sequences® (OEIS®)
    http://oeis.org/

    Ik deed de test met twee rijen:
    - voor 4,7,12,19,28 ontdekte het programma vlot de uitdrukking voor de algemene term a(n) = n² + 3
    - de rij 4,7,11,18,29  blijkt een rij Lucasgetallen te zijn, waarbij vanaf de derde term elk getal de som is van de twee voorgaande termen.


     

    09-09-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    06-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenen met gehele getallen


    Klik op
    http://users.telenet.be/chris.cambre/chris.cambre/2get_2geh_rekenen.htm
    voor toegang tot een oefensite van de gehele getallen van collega Chris Cambré.


               

            
             Nee, niet de Z van Zorro!
             Het symbool voor de verzameling van de gehele getallen is de 
             eerste letter van het Duitse woord Zahl (getal).

     

    Veel rekensucces!

    06-09-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    05-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resonantie en differentiaalvergelijkingen

    Het drama van de Tacoma Narrows Bridge

     Op 1 juli 1940 werd de op twee na grootste hangbrug ter wereld in gebruik genomen, nabij Tacoma in de Verenigde Staten.

    Al vanaf het begin bleek de Tacoma Narrows Bridge zich erg vreemd te gedragen.

    Bij een licht briesje bleek de brug te golven en al vlug kreeg de brug daarom de bijnaam ‘Galloping Gertie’.

    Het werd zelfs een sport om bij winderig weer met de wagen over de brug heen te rijden,

    want het kon gebeuren dat de golfbeweging zo sterk toenam dat men op een bepaald moment zelfs zijn voorligger niet meer zag.

    Op 7 november 1940 stak er echter een sterke zuidwestenwind op en meteen trad een fenomeen op
    dat men nog nooit eerder bij bruggen had vastgesteld: de brug  begon ook in de dwarsrichting te schommelen.
    Om 11 uur ’s morgens gebeurde dan het drama: de brug stortte in.
    Behalve een hondje dat in een wagen op de brug was achtergelaten, waren er geen slachtoffers.
    Van de ineenstorting van de brug werden foto’s en filmopnames gemaakt.

    Tacoma


    Hieronder kan je via een spectaculair filmpje het instorten van de brug bekijken.



    Een onderzoek wees uit dat de brug geheel conform met de toenmalige ingenieurseisen was gebouwd
    en niemand kon verklaren waarom de brug instortte.
     Er kwam een internationale onderzoekscommissie waarin ook de befaamde ingenieur en fysicus Theodore von Kármán zetelde.



    Hij was een expert op het gebied van de aerodynamica en toonde aan dat de windstoten de brug tot de natuurlijke resonantie hadden gebracht.

    Zijn theorie werd in een windtunnel bevestigd.
    Sinds het ineenstorten van de Tacoma Narrows Bridge worden allerlei bruggen eerst in modelvorm in windtunnels getest.

    Theodore von Kármán maakte als eerste een grondige studie van wervelingen die ontstaan
    achter een voorwerp dat zich in een stromend medium (lucht of water) bevindt.

    Deze vortexvorming werd trouwens naar hem genoemd en is bijvoorbeeld van belang bij de constructie van vliegtuigvleugels.

    Deze wervelingen kunnen immers het afbreken van een vleugel veroorzaken.


    In bijlage zit een document met de wiskundige behandeling van het fenomeen 'resonantie'. 
    Aan de hand van een differentiaalvergelijking van tweede orde kan men het begrip eenvoudig uitleggen.

    Je vindt hierbij ook een tekst van een werkcollege over differentiaalvergelijkingen van collega Bart Windels (met oefeningen en oplossingen).

    Bijlagen:
    differentiaalvergelijkingen-oef.pdf (97.6 KB)   
    differentiaalvergelijkingen-oplossingen oef.pdf (87 KB)   
    differentiaalvergelijkingen-theorie.pdf (1.1 MB)   
    RESONANTIE.doc (54.5 KB)   

    05-09-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    01-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kansbomen en genetica


    Gregor Mendel (1822-1884) was een Oostenrijkse Augustijnermonnik met een levendige belangstelling voor plantkunde.

    Hij is vooral bekend geworden door zijn onderzoek op overerving van eigenschappen bij erwten.

    Hierbij ontdekte hij dat er van een bepaalde eigenschap dominante en recessieve vormen bestaan.

    Door gericht kruisingen door te voeren kon hij hiervoor wetmatigheden opstellen. Deze staan gekend als "de wetten van Mendel".

    Zijn bevindingen waren een aanvulling op de theorie van Darwin.

    Hij ontdekte dat bepaalde erfelijke factoren werden doorgegeven in wat men later de 'genen' zou noemen.

    Mendel wordt beschouwd als één van de grondleggers van de genetica.

    Om zijn theorie goed te begrijpen, kan het gebruik van wiskundige modellen zoals kansbomen of zogenaamde Punnettschema's hulp bieden.

                     

    Ook bij de studie van bloedgroepen probeert men informatie (o.a. van donoren en ontvangers) schematisch voor te stellen.

    Een plusteken (groen vakje) geeft aan dat transfusie mogelijk is.

       

    In bijlage vind je een werkopdracht (met oplossingen) over het gebruik van kansbomen en diagrammen in de genetica en de biologie.
    Met dank aan collega's Gilberte Verbeeck en Marie-Claire Geladé voor de discussies over dit onderwerp.

    Bijlagen:
    Kansbomen en biologie - oplossing.doc (401 KB)   
    Knasbomen en biologie - werkopdracht.doc (391.5 KB)   

    01-09-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IQ-test


    Inventor_2.gif - (13K) 

     

    Met welk figuurtje uit de onderste rij moet je de bovenste rij aanvullen?
    Test jouw IQ op http://testjezelf.vdab.be/dossiermanager/onlineTesten?event=test_opstarten&testdefinitieid=iqtest .
    Het beantwoorden van de 24 vragen vraagt ongeveer een kwartier tijd.

    Zeker eens doen!


    IQ en statistiek

    Wanneer we de IQ's van een aselecte proefgroep uittekenen als een frequentieverdeling,

    krijgen we een vrij goede benadering van de Gausscurve of normaalverdeling (zie onderstaande figuur).

    Op de horizontale as staan de IQ-scores. Bij een degelijke IQ-test zal men ervoor zorgen dat de gemiddelde testscore gelijk is aan 100

     en dat de standaardafwijking (= de gemiddelde afwijking t.o.v. het gemiddelde) gelijk is aan 15.

    Op de verticale as staan de overeenkomstige percentages (deel van de bevolking met een bepaald IQ).

    Doordat de normaalverdeling symmetrisch is, wil dit zeggen dat 50% van de mensen een IQ hebben dat kleiner of gelijk is aan 100. 

     Ongeveer 84% mensen hebben een IQ kleiner of gelijk aan 115.

    Slechts 2,5% heeft een IQ hoger dan 130. Ongeveer 68% van de bevolking heeft een IQ tussen 85 en 115.


    Traditioneel worden een aantal categorieën onderscheiden.

    Aan het ene eind van de verdeling vinden we de groep van de minstbegaafden, dit zijn de personen met een IQ van minder dan 70 (ongeveer 2,5% van de bevolking).

    Binnen deze groep maakt men soms het onderscheid tussen idioten (IQ < 30), imbecielen (IQ tussen 30 en 50), debielen (IQ tussen 50 en 70).

    Naast deze groep van minstbegaafden onderscheiden we nog de minderbegaafden (70-85), de gemiddeld (85-115) en meerbegaafden (115-130) en de hoogbegaafden (> 130).

    27-07-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak zelf een wiskundepuzzel

    Op de Engelstalige website http://puzzlemaker.discoveryeducation.com ontdek je hoe je zelf een woord- of cijferpuzzel kunt maken.

    Je kunt ook een doolhof creëren.

    In  bijlage vind je twee opgaven.

    Puzzel 1 (Math Square)

    Gebruik de cijfers van 1 tot en met 9 elk één keer
    en zorg ervoor dat de bewerkingen horizontaal en verticaal kloppen.
    Denk aan de volgorde van de bewerkingen: vermenigvuldigen en delen (aangeduid met /) hebben voorrang op optellen en aftrekken!


    Puzzel 2 (Number Block)

    Vul in de lege vakjes cijfers van 0 tot en met 9 in.
    Eenzelfde cijfer mag je meer dan één keer gebruiken.
    Door de cijfers per rij, per kolom en volgens de twee diagonalen op te tellen
    moet je telkens de aangeduide som bekomen.

    De oplossingen van puzzel 1 en puzzel 2 zitten in bijlage.





    Liefhebbers van woordzoekers komen ongetwijfeld aan hun trekken met de wiskundige woordzoeker in bijlage,

    die we met toestemming van de redactie van Puzzelland publiceren.

    Op www.puzzelland.com vind je dagelijks een portie uitdagende cijferpuzzels.


    Bijlagen:
    OPGAVEN.doc (25 KB)   
    OPLOSSINGEN.doc (23.5 KB)   
    quizwoordzoeker.pdf (357.5 KB)   

    26-07-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    22-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het principe van Cavalieri



    Bonaventura Cavalieri (1598-1647) ontdekte in de 17de eeuw een principe dat aan de basis zou liggen van de integraalrekening.

    Principe van Cavalieri:

    Als twee lichamen bovenaan en onderaan begrensd zijn door evenwijdige vlakken
    en indien de dwarsdoorsneden van beide lichamen, evenwijdig met deze vlakken, op dezelfde hoogte dezelfde oppervlakte hebben,
    dan hebben beide lichamen hetzelfde volume.

    Toepassing.

    Via het principe van Cavalieri stellen we de formule op voor de inhoud van een bol aan de hand van de formules voor de inhoud van een cilinder en een kegel.

     

    Op de bovenstaande figuur zie je links een cilinder, waarvan de straal van het grondvlak en de hoogte gelijk zijn aan r.

    Hieruit is een kegel geboord, waarvan de straal van het grondvlak en de hoogte eveneens gelijk zijn aan r. De ring op hoogte y heeft dan als oppervlakte A1(y) = πr –  πy 2.

    Rechts is een bol afgebeeld met straal r. Beschouw nu de cirkel op hoogte y gerekend vanaf het evenaarsvlak.

    De straal r' van deze cirkel kan men direct bepalen via de stelling van Pythagoras: r' 2 + y 2  = r' 2 , m.a.w. r' = √(r 2 – y 2).

    De oppervlakte van deze cirkel is dan A2(y) = π(r 2 – y 2).

    Hieruit blijkt dat A1(y) = A2(y), zodat we het principe van Cavalieri kunnen toepassen op de cilinder waaruit een kegel is geboord en de halve bol.

    Het volume van het linkse lichaam is het verschil van een cilinder en een kegel of π.r 2.r – (1/3).π. r 2.r = (2/3) π. r 3.

    Dit is dan gelijk aan het volume van een halve bol en bijgevolg is het volume van een bol met straal r gelijk aan (4/3). π . r 3.

    Bron: Wikipedia.

    22-07-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triskaidekafobie - horoscopen - numerologie



     Heb je al ooit op een vrijdag de 13de een zwarte kat onder een ladder zien doorlopen?



    Triskaidekafobie
    is een specifieke fobie voor het getal 13. De naam is afkomstig van het Griekse triskaideka (dertien) en fobos (angst).

    Het getal 13 staat in bepaalde vormen van bijgeloof te boek als een ongeluksgetal.

    In een aantal passagiersvliegtuigen is er geen rij met nummer 13 en in de Verenigde Staten tref je zelfs wolkenkrabbers aan zonder 13de verdieping!

    Een aantal mensen nemen op vrijdag de 13de steeds verlof om zo zonder risico thuis te kunnen blijven. Bij racewedstrijden van formule 1 wil men geen startnummer 13 gebruiken.



    En dan was er ook nog de mislukte ruimtemissie van Apollo XIII, met een reis naar de maan maar zonder maanlanding.

    Twee dagen na de lancering op 11 april 1970, terwijl het ruimteschip zich tussen de aarde en de maan bevond,

    ontplofte een zuurstoftank waardoor de bemanning feitelijk schipbreuk leed in de ruimte.

    De bemanning sprak de historische woorden: "Houston, we have a problem".

    Gelukkig liep dit avontuur uiteindelijk nog goed af voor de drie bemanningsleden Jim Lovell, Jack Swigert en Fred Haise.

    Bestand:Apollo 13-insignia.png


    Er zijn verschillende mogelijke verklaringen voor het bijgeloof in het getal dertien en voor vrijdag de dertiende.

    • Op vrijdag 13  oktober 1307 werden in Frankrijk alle Tempeliers op bevel van Philips de Schone werden gearresteerd, op grond van valse beschuldigingen. Dit betekende meteen de opheffing van de Orde van de Tempeliers.
    • Op het Laatste Avondmaal zaten er 13 mannen aan tafel: één ervan, nl Judas Iskariot zou Jezus verraden.
    • Er is een oud vooroordeel tegenover vrouwen, die 13 maanperiodes (menstruaties) per jaar doormaken.
    • De naam van de beruchte misdadiger Jack the Ripper telt 13 letters.
    • In een heksenkring zaten 13 heksen.
    • 13 is een priemgetal.

    De mafste fobie is ongetwijfeld de hippopotomonstrosesquippedaliofobie.

    Sesquipedalofobie is de ziekelijke, irrationale angst voor het lezen of uitspreken van lange woorden.

    Het woord is afgeleid van het Latijnse sesquipedalis (lang, omslachtig, veellettergrepig, letterlijk: anderhalve voet lang) en het Griekse fobos (angst).

    In de loop der tijd is voor hetzelfde begrip het woord hippopotomonstrosesquip(p)edaliofobie ontstaan.

    De uitbreidingen zijn gebaseerd op de woorden hippopotamos (Grieks: nijlpaard) en monstrum (Latijn: gedrocht). 

    Voor een uitgebreide lijst met fobieën verwijzen we naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_fobie%C3%ABn .



    Horoscopen

    Er zijn heel wat mensen (ook wiskundigen!) die erg bijgelovig zijn.

    Dit verklaart ongetwijfeld het succes van horoscopen in diverse dag- en weekbladen.

    Je kan hieronder je eigen daghoroscoop opvragen door op jouw sterrenbeeld te klikken.



    Bron: http://www.horoscoop-gratis.be/



    Numerologie

    Door de eeuwen heen kende ook de numerologie heel wat bijval.

    Getallensymboliek is het toekennen van betekenis aan getallen, die die getallen niet zeer vanzelfsprekend hebben.

    Vaak gaat het om getallen die bepaalde wiskundige eigenschappen bezitten.

    Numerologie en op numerologie gebaseerde voorspelling waren reeds populair onder vroege wiskundigen zoals Pythagoras,

    al wordt het door huidige mathematici niet langer beschouwd als deel uitmakend van de wiskunde maar eerder als pseudo-wetenschap.

    Een gelijkaardige historisch geëvolueerde waardering zien we eveneens bij astrologie - astronomie en alchemie - chemie.

    Tegenwoordig wordt numerologie net zoals astrologie vaak geassocieerd met de occulte praktijk van voorspelling.  (Bron: Wikipedia).

    Een voorbeeld van deze getallensymboliek is de berekening van jouw persoonlijk geboortecijfer.

    Voor een persoon die bijvoorbeeld op 27 december 1961 (27/12/1961) geboren is, verloopt de berekening als volgt: 
    - tel eerst alle cijfers van de geboortedatum bij elkaar op: 2 + 7 + 1 + 2 + 1 + 9 + 6 + 1 = 29;
    - tel van deze som weer de cijfers bij elkaar op en herhaal dit tot je uiteindelijk nog één cijfer overhoudt: 2 + 9 = 11 en 1 + 1 = 2.
    Voor deze persoon is 2 dus het geboortecijfer.

    Op http://www.numerologie-online.nl/geboorte.html krijg je op basis van jouw geboortegetal gratis informatie en advies.

    22-07-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La terre vue du ciel

    De luchtfoto's van Yann Arthus-Bertrand zullen ongetwijfeld niet enkel wiskundigen imponeren.
    De regelmaat in de patronen, de compositie van de elementen en de kleurschakeringen zorgen immers voor een mathematisch-esthetische ervaring.

     

     
    De grootste aangeplante doolhof ter wereld bevindt zich in Reignac-sur-Indre (Frankrijk).

    Tulpenvelden in de omgeving van Amsterdam.

     
    Het Atomium, een ontwerp van architect André Waterkeyn stelt
    een kubische ijzerkristalstructuur voor,
    165 miljard keer vergroot.
    De negen bollen symboliseren de 9 (ondertussen 10) Belgische provincies.
    In het novembernummer van 2009 van het wetenschappelijk tijdschrift EOS
    verscheen een opmerkelijk artikel over het Atomium.
    Na de restauratie van 2006-2008 heeft
    ons nationaal monument immers een SCHEVE BOL.
    Je kan het artikel lezen in bijlage.

    2000 foto's uit 100 verschillende landen zijn te bewonderen op http://www.yannarthusbertrand2.org/

    Bijlagen:
    EOS_Atomium_heeft_scheve_bol_november_2009.pdf (611.1 KB)   

    21-07-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Instapformularium voor studenten van 5 aso



    Als een wiskundeleraar van zijn leerlingen een beetje creatieve aanpak bij het oplossen van problemen verwacht, dan is parate kennis onontbeerlijk.
    Voor mijn studenten die in het vijfde jaar aso een studierichting met 6 wekelijkse lestijden volgen, heb ik daarom een instapformularium opgesteld.
    Je vindt het in bijlage.

    Kwestie van het schooljaar op een opgewekte manier te beginnen ...

    Bijlagen:
    FORMULARIUM (instap 5de jaar).doc (135 KB)   

    21-07-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Priemgetallen: atomen van de getallenleer


    Filip Saidak

    3 Bestaat er een algemene formule voor alle priemgetallen?
    Wellicht niet, maar dit is een open probleem.
    Leonard Euler merkte op dat p(n) = n² + n + 41 voor de waarden n = 0, 1, 2 ... tot en met 39 een priemgetal oplevert. Dit is niet meer waar voor n = 40 want p(40) = 40² + 40 + 41 = 1681 = 41² .

    In de derde eeuw v. Chr. ontwikkelde de Griekse wiskundige Eratosthenes een algoritme waarmee hij een lijst van de priemgetallen kon opstellen. Deze methode staat bekend als de zeef van Eratosthenes.  De werkwijze wordt geïllustreerd bovenaan deze pagina. Als men de natuurlijke getallen rangschikt in rijen van 6 (zoals op de onderstaande figuur), dan blijkt dat alle priemgetallen groter dan 3 terug te vinden zijn in de eerste en de vijfde kolom. Elk priemgetal groter dan 3 is immers een zesvoud ± 1.

     

    Ook de Franse monnik Marin Mersenne (1588 –  1648) zocht naar een formule voor priemgetallen. Hij onderzocht de getallen van de vorm Mp = 2p -1, waarbij p een priemgetal is en merkte op dat  M2 = 3, M3 = 7, M5 = 31 en M7 = 127 allemaal priemgetallen zijn. Dit bleek echter niet meer waar voor M11, nl. M11 = 211 - 1 = 2047 = 23 . 89.


    Marin Mersenne

    Priemgetallen van de vorm 2p - 1, met p een priemgetal, worden Mersenne-priemgetallen genoemd. Via de GIMPS (Great Internet Mersenne Prime Search) proberen wiskundigen via de formule van Mersenne steeds grotere priemgetallen te vinden. Deze getallen zijn immers van groot belang voor de cryptografie, de wetenschap die zich bezighoudt met het coderen van gegevens. Meer hierover lees je op http://primes.utm.edu, waar je o.a. het grootst gekende priemgetal kan vinden. Ook jij kan mee helpen zoeken naar een nieuw grootste priemgetal en misschien zo eeuwige roem of 100 000 dollar verwerven. Meer uitleg op http://www.mersenne.org/.

    4 Welke open problemen rond priemgetallen houden de wiskundigen bezig?
    Zoals eerder gemeld zoekt men steeds grotere priemgetallen en blijft het een open vraag of er een algemene formule bestaat voor priemgetallen.
    Het meest beroemde probleem rond priemgetallen is echter de zogenaamde Goldbach-conjectuur. Christian Goldbach (1690-1764) schreef in 1742 een brief naar Euler waarin hij het vermoeden formuleerde dat elk even getal groter dan 2 de som is van twee priemgetallen. Voor zover men met computers heeft kunnen controleren blijkt dit altijd waar te zijn, maar een algemeen bewijs hiervoor is nog niet gevonden.

    Kristof Scheys en Stijn Vermeeren (oudleerlingen van het Sint-Jozefscollege in Aarschot) schreven een boeiend eindwerk bijeen rond priemgetallen. Zie bijlage.

    Ook op http://www.kennislink.nl/publicaties/priemgetallen kan je heel wat leren over priemgetallen.


     

    Bijlagen:
    Eindwerk over priemgetallen.pdf (733.8 KB)   

    21-07-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs