Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    09-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Problemen zijn er om op te lossen

    Het oplossen van wiskundige problemen
    is meestal een kwestie van oefenen en blijven oefenen.

    Een 'goed' wiskundig probleem
    is een probleem dat heel veel mensen kunnen begrijpen,
    en niet direct zelf kunnen oplossen
    maar waarvan ze oplossing dan wel kunnen snappen.



    Een goed probleem uit de meetkunde

    Teken een willekeurige driehoek ABC
    en neem een willekeurig punt P op de zijde [BC].
    Hoe kan je nu door P een rechte trekken
    die de driehoek precies in twee even grote delen verdeelt?



    Een goed probleem uit de getallenleer

    Omdat de vermenigvuldiging distributief is t.o.v. de optelling, geldt dat
    a x (b + c) = (a x b) + (a x c).

    Kan je echter ook getallen a, b en c vinden met a ≠ 0 waarvoor geldt dat
    a  + (b x c)  = (a + b) x (a + c) ? 


    Oplossingen in bijlage,
    maar zelf eerst even zoeken a.u.b. !

    Bijlagen:
    Oplossing van twee problemen.pdf (202.1 KB)   

    09-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perspectief en de stelling van Desargues

    WISKUNDE EN PERSPECTIEF

    Rond de jaren 1500 waren heel wat renaissancekunstenaars op zoek naar technieken
    om voorwerpen en taferelen in perspectief te tekenen.
    De bovenstaande houtsnede is van de hand van Albrecht Dürer
    die als grafisch kunstenaar pionierswerk leverde op het vlak van het perspectieftekenen.

    Uiteraard vonden ook heel wat wiskundigen hierin inspiratie
    om meetkundige stellingen op papier te zetten.
    Eén van de mooiste stellingen over het centrale perspectief
    is de zogenaamde STELLING VAN DESARGUES (1641).

    Als de verbindingslijnen van de paren overeenkomstige hoekpunten
    van twee driehoeken door één punt gaan (de perspectrix),
    dan liggen de snijpunten van de paren overeenkomstige zijlijnen
    van de twee driehoeken op één rechte (de perspector).

    De stelling staat hieronder visueel voorgesteld op de linkse figuur
    als AA', BB' en CC' door één punt O gaan
    dan liggen de punten P (snijpunt van AB en A'B'),
     Q (snijpunt van BC en B'C') en R (snijpunt van AC en A'C')
    op eenzelfde rechte lijn. 

    Voor deze stelling bestaat een verrassend mooi 'bewijs op zicht'.
    Het volstaat namelijk de hele situatie driedimensionaal te bekijken.
    Dat bewijs zie je dan op de rechtse figuur,
    waar men de driezijdige piramide met top O en grondvlak bepaald door A', B' en C'
    doorsnijdt met het vlak bepaald door A, B en C.
    De rechte door P, Q en R is dan de snijlijn van dat vlak met het grondvlak van de piramide.

    Meer uitleg en een 3D-veralgemening staan vermeld in het artikel in bijlage
    dat verscheen in het tijdschrift Pythagoras in april 2006.

    perspective animated GIF

    Are you really sure that a floor can't also be a ceiling?

    M.C. Escher

    Bijlagen:
    Artikel Pythagoras - stelling van Desargues.pdf (377.5 KB)   

    09-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het nut van logaritmen

    HET NUT VAN LOGARITMEN


    Tot in de jaren '70 gebruikten we in het onderwijs logaritmentafels
    om berekeningen uit te voeren met heel grote getallen.
    De bovenstaande afbeelding is een stukje uit een logaritmentafel
    en laat bijvoorbeeld toe te weten dat log(2013) = 3,30384... .
    De wijzer (geheel gedeelte) is 3 omdat 2013 ligt tussen 103 en 104.
    De mantisse (5 cijfers na de komma) staat in de tabel (vind je die?).

    Logaritmen werden rond 1600 ontdekt door de Schotse wiskundige John Napier
    en rond 1615 verbeterde de Engelse professor Henry Briggs dit rekenwerk
    door tabellen op te stellen voor decimale logaritmen.
    Hij hielp hiermee Kepler die o.a. voor de berekening van de banen van de planeten
    met astronomisch grote getallen moest kunnen rekenen.

    Probeer eens met een rekentoestel de volgende berekening uit te voeren tot op 5 decimalen nauwkeurig:

    2267377 gedeeld door 1080488.

    Door gebruik te maken van logaritmen (zie bijlage) kan je aantonen dat

    TOEMAATJE
    Kan je de volgende droedel oplossen?

    roll: oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Logaritmen en pi.pdf (169.4 KB)   

    08-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mathematics of Planet Earth 2013

    MPE.png
    Mathematics of Planet Earth 2013 (MPE2013)
    is een wereldwijd initiatief
    waarbij men de rol van de wiskunde in de kijker wil stellen
    bij allerlei problemen die te maken hebben met onze aarde.

    Enkele voorbeelden.
    Hoe bepaalt men de leeftijd van onze aarde?
    Hoe voorspelt men een tsunami of een aardbeving?
    Hoe bepaalt men de daglengte?
    Welke aardrijkskundige kaarten zijn het meest betrouwbaar?
    Welk model gebruikt men om de opwarming van de aarde te bestuderen?
    Hoe verloopt de drift van de continenten?
    Welk effect hebben zonnestormen op het satellietverkeer?
    Hoe verspreidt een epidemie zich op aarde?

    Persoonlijk was ik het meest aangesproken door de vraag: hoe werkt het GPS-systeem?
    Blijkbaar gebruikt men hiervoor 24 satellieten
    die zich in zes vlakken bewegen
    die een hoek van 55° maken met het evenaarsvlak.
    Zonder de relativiteitstheorie van Einstein
    zou het systeem niet hebben bestaan. 
    Het GPS-systeem is in feite de triomf van de samenwerking tussen
    fysica, wiskunde, aardrijkskunde en technologie.
     
         Satellites

    Info op http://mpe2013.org/

    In het kader van MPE2013
    komt Prof. Dr. Stefaan Poedts op woensdag 22 mei 2013
    op de proclamatie van de Vlaamse Wiskunde Olympiade
    een voordracht geven over 'Zonnestormen en Ruimteweer'.

    Info op www.vwo.be .

    File:GRACE globe animation.gif

    08-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    07-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in de Koninklijke Militaire School



    Straks nemen weer heel wat jongeren deel
    aan het toelatingsexamen voor de Koninklijke Militaire School.

    Op http://www.rma.ac.be/nl/index.html vind je alle informatie.

    In bijlage hebben we een aantal inspirerende vragen verzameld
    voor het toelatingsexamen wiskunde.
    In de vragenreeks viel mijn oog op deze opgave:

    Bepaal twee positieve reële getallen waarvan
    de som gelijk is aan het product en aan het verschil van de kwadraten.

    Het kleinste getal blijkt dan gelijk te zijn aan het getal van de gulden snede:

    Golden ratio 6 
    Voor de Faculteit Polytechnische is er een aparte
    en heel wat moeilijkere reeks vragen.
    Daar vonden we onze inspiratie voor deze leuke oneigenlijke integraal
    die een verband legt tussen 0, 1, 2, 4, e (het getal van Euler), ∞ en π.
    Je kan de integraal berekenen via de substitutie t = ex/4.



    Army graphics

    Bijlagen:
    Toelatingsexamen KMS - Faculteit Polytechnische.pdf (380.1 KB)   
    Toelatingsexamen KMS - wiskundevragen.pdf (1.4 MB)   

    07-04-2013 om 18:03 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vier-kwadraten-stelling

    DE VIER-KWADRATEN-STELLING

    In 1770 bewees de Italiaanse wiskundige Joseph-Louis Lagrange
    (die vaak als een Fransman wordt aanzien omdat hij geruimde tijd in Parijs doceerde)
    een merkwaardige stelling:

    "Elk natuurlijk getal kan geschreven worden als de som van vier kwadraten."

    Merk op: in veel gevallen is deze schrijfwijze niet uniek
    en ook moet men soms 0² toelaten als één van de vier termen van de som.

    Zo is bijvoorbeeld
    49 = 1² + 4² + 4² + 4²
       = 0² + 2² +3² + 6²
        = 2² + 2² + 4² + 5²
        = 0² + 0² + 0² + 7².

    De Griekse wiskundigen interpreteerden kwadraten als vierkanten
    en bijgevolg zouden ze op zoek zijn gegaan naar een meetkundige voorstelling.
    Hieronder zie je een 'Griekse' oplossing (dissectie in 5 stukken) waaruit blijkt dat 7² = 2² + 3² + 6².

    Op http://www.alpertron.com.ar/FSQUARES.HTM
    staat een applet dat een willekeurig getal
    schrijft als de som van vier kwadraten
    (0² moet je er soms zelf bij denken).

    Op 10 april 2013 is het precies 200 jaar geleden dat Lagrange is overleden.
    Als eerbetoon werd hij begraven in het Panthéon in Parijs
    en is zijn naam één van de 72 namen van eminente Franse wetenschappers
    die gegraveerd staan op de Eiffeltoren.
    Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/72_namen_op_de_Eiffeltoren .

    Fiat lux!

    07-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in de Koninklijke Militaire School

    Straks nemen weer heel wat jongeren deel
    aan het toelatingsexamen voor de Koninklijke Militaire School.

    Op http://www.rma.ac.be/nl/index.html vind je alle informatie.

    In bijlage hebben we een aantal inspirerende vragen verzameld
    voor het toelatingsexamen wiskunde.
    In de vragenreeks viel mijn oog op deze opgave:

    Bepaal twee positieve reële getallen waarvan
    de som gelijk is aan het product en aan het verschil van de kwadraten.

    Het kleinste getal blijkt dan gelijk te zijn aan het getal van de gulden snede:

    Golden ratio 6 
    Voor de Faculteit Polytechnische is er een aparte
    en heel wat moeilijkere reeks vragen.
    Daar vonden we onze inspiratie voor deze leuke oneigenlijke integraal
    die een verband legt tussen 0, 1, 2, 4, e (het getal van Euler), ∞ en π.
    Je kunt de integraal berekenen via de substitutie t = ex/4 :

    Army graphics

    Bijlagen:
    Toelatingsexamen KMS - Faculteit Polytechnische.pdf (380.1 KB)   
    Toelatingsexamen KMS - wiskundevragen.pdf (1.4 MB)   

    07-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige cirkels


    MERKWAARDIGE CIRKELS

    Als de grootste cirkel op deze figuur een straal van 6 cm heeft,
    hoe groot is dan de straal van de groene, gele en blauwe cirkels?

    Antwoord: 3 cm, 2 cm en 1 cm.
    Dit is een leuke oefening op de stelling van Pythagoras.

    Voor een uitgeschreven oplossing
    en nog veel meer mooie opgaven
    verwijzen we naar http://mathafou.free.fr/ .

    07-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    06-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ben een heurist

    HEURIST is een woord dat blijkbaar niet in 
    Van Dale's Groot woordenboek van de Nederlandse taal is opgenomen.

    Nochtans zou elke wiskundeleraar een HEURIST moeten zijn
    die zijn leerlingen allerlei HEURISTIEKEN (zie bijlage) aanleert.

    Zelf zou ik een HEURIST definiëren als iemand die
    (bijna dagelijks) bezig is met probleemoplossend denken
     en op een creatieve manier allerlei oplossingsstrategieën toepast.

    HEURIST is ook een zeven-letterwoord dat verwijst naar
    HUMOR, waarmee je jouw lessen kruidt
    EXPERTISE, wat elke leerling op de eerste plaats van de leraar verwacht
    UITDAGING, waarmee je jouw leerlingen prikkelt
    REFLECTIE, bij foutenanalyse en controle van een resultaat
    INTERACTIE, via variatie in werkvormen (doceren, groepswerk, ICT...)
    SUCCESERVARING, het allerbelangrijkste voor de leerling (en de leraar)
    TOEPASSINGEN en Theorie, een gezond evenwicht!

    In de figuur zit een mooie stelling verborgen
    die in de literatuur bekend staat als
    de stelling van de zeven cirkels (1974).

    Kan je zelf ontdekken wat die stelling uit de vlakke meetkunde beweert?
    Info op http://mathworld.wolfram.com/SevenCirclesTheorem.html .


    Bijlagen:
    HEURISTIEKEN.pdf (63.5 KB)   

    06-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    05-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kwadratuur van het klavertje vier

    DE KWADRATUUR VAN HET KLAVERTJE VIER



    Is het mogelijk een vierkant te construeren
    dat dezelfde oppervlakte heeft als de gekleurde figuur hierboven
    die is opgebouwd met vier even grote cirkels die door eenzelfde punt gaan
    (het witte gedeelte niet meegerekend)?

    Als de vier cirkels een straal r hebben
    dan is de gekleurde oppervlakte gelijk aan
    4πr²  –  16(πr²/4  – r²/2) = 8r².
    Dit is gelijk aan de oppervlakte van een vierkant met zijden 2√2 r.

    En ja hoor, de kwadratuur lukt perfect zoals uit de twee onderstaande figuren blijkt!

            


    05-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (2)
    04-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een cirkelprobleem

    CIRKELPROBLEEM


    Een verrassend eenvoudig bewijs vind je in de bijlage.
    Graag zelf eerst even zoeken a.u.b.


    Bijlagen:
    Cirkelprobleem opgelost.pdf (140.3 KB)   

    04-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    03-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sam Loyd en Pythagoras




    De Amerikaanse amateurwiskundige Sam Loyd (1841-1911)
    bedacht een aantal schitterende puzzels
    die hij telkens in een verhaaltje wist in te kleden.

    Deze Guido-mozaïek-puzzel bestaat er in een vierkant van 5 x 5 vakjes
    in zo weinig mogelijk stukken te verdelen
    waarmee je dan een vierkant van 4 x 4 vakjes
    en een vierkant van 3 x 3 vakjes kunt vormen.

    Dit is in feite een mooie variatie op de stelling van Pythagoras
    die garandeert dat 3² + 4² = 5².

    Met GeoGebra hebben we de onderstaande oplossing uitgetekend.



    De puzzels van Sam Loyd vind je op www.samloyd.com 

    03-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    02-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoogtepunt - deel 2

    HOOGTEPUNT DEEL 2

    Teken eens een driehoek ABC waarvan de drie hoekpunten op de eenheidscirkel liggen
    (de cirkel met de oorsprong als middelpunt en met een straal gelijk aan 1).
    Als de hoekpunten van de driehoek de volgende coördinaten hebben
    A(x1, y1), B(x2, y2) en C(x3, y3)
    dan is de coördinaat van het hoogtepunt H van driehoek ABC
    bepaald door H(x1 + x2 + x3, y1 + y2 + y3).

    Hieronder staat een voorbeeld ter illustratie (getekend met GeoGebra).

    Je kunt het rekenwerk gemakkelijk controleren aangezien H nagenoeg (0, - 0,5) als coördinaat heeft.

    education animated GIF

    Een bewijs zit in bijlage.

    Bijlagen:
    Hoogtepunt driehoek en eenheidscirkel.pdf (201.8 KB)   

    02-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierkantswortels en VWO 2013

    VIERKANTSWORTELS EN VWO

     © 2008 Peter Grabarchuk. All Rights Reserved.

    Peter Grabarchuk is de auteur van deze eenvoudige (?) puzzel met vierkantswortels.
    De som van de getallen op twee van de vier puzzelstukjes is gelijk. 
    Kan jij ontdekken over welke twee puzzelstukjes het hier gaat? 

    Meer puzzels van Peter Grabarchuk op PeterPuzzle.com

    En ook op de voorbije Vlaamse Wiskunde Olympiade
    doken twee meerkeuzevragen op over vierkantswortels.
    (die niet zo goed werden beantwoord!)

    Vind jij de juiste antwoorden?

    no animated GIF


    02-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ei-tangram

    EI-TANGRAM



    Voor wie rond Pasen eens een passende tekening wil maken met GeoGebra
    is dit ei alvast een leuke uitdaging.
    Het ei is geconstrueerd aan de hand van 4 cirkelbogen
    (met als middelpunt respectievelijk D, C, B en A)
    en vertrekkend van een gelijkbenige rechthoekige driehoek ABC.

    Als |AB| = |AC| = 2, kan je dan bewijzen dat de oppervlakte van dit ei
    gelijk is aan – 2π√2 – 2 ?

    Op www.puzzles.com vonden we een afdrukklare versie van een gekend ei-tangram
    waarmee je met de puzzelstukjes allerlei vogels kunt vormen.
    Je vindt de puzzel in bijlage.

    Animated moving jumping Easter egg horizontal divider line

    Bijlagen:
    Ei_van_Columbus_tangram.pdf (233.7 KB)   

    27-03-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Faculteit en boeken ragschikken

    Boeken rangschikken en faculteit  (!)



    Men kan gemakkelijk inzien dat er 6 verschillende manieren zijn
    om 3 boeken naast elkaar te rangschikken in een boekenkast.

    De Franse wiskundige Christian Kramp bedacht hiervoor rond 1808 het faculteitsteken (!).
    Zo is 3! = 3 x 2 x 1 = 6.



    Het aantal manieren om 10 boeken naast elkaar te rangschikken is dan gelijk aan 10!
    (lees dit als 'tien faculteit'), wat gelijk is aan
    10! = 10 x 9 x 8 x 7 x 6 x 5 x 4 x 3 x 2 x 1 = 3 628 800.

    Dit is precies gelijk aan het aantal seconden in 6 weken.
    Maar hoeveel is dit in werkelijkheid?

    Stel dat je alle mogelijke rangschikkingen voor deze 10 boeken wilt uitvoeren
    en dat elke rangschikking 1 minuut tijd vraagt.
    Dan ben je hier 3 628 000 minuten = 60 480 uren mee bezig.
    Als je dit 8 uur per dag doet, ben je hiermee 7 560 dagen bezig.
    Een schooljaar telt ongeveer 180 lesdagen.
    Je zou dus 42 schooljaren nodig hebben voor alle mogelijke volgorden.
    Wanneer je hieraan dus begint als je 23 jaar bent,
    kan je de klus net afronden wanneer je aan 65 jaar op pensioen gaat!

    27-03-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    22-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kegelsneden-nostalgie

    Conic sections - Bron: http://calc101.com/animations/

    Lang voor de analytische meetkunde was uitgevonden
    bestudeerden de Grieken rond 200 v. Chr. al kegelsneden.
     Apollonius van Perga verrichtte op dit vlak baanbrekend werk.

    Zoals je op de bovenstaande animatie kunt zien
    is een kegelsnede niets anders dan de doorsnede
     van een dubbele kegel met een plat vlak.

    Zo kan je een ellips (met als bijzonder geval een cirkel),
    een parabool of een hyperbool bekomen.
    Maar het kan ook een paar snijdende rechten of zelfs een punt zijn.

    Een paar jaar geleden schreef ik samen met collega Geert Delaleeuw
    een beknopte tekst over 'Kegelsneden met GeoGebra' (zie bijlage).
    Misschien vind je hierin nog een leuke nostalgische uitdaging
    nu de studie van kegelsneden geen vast leerplanonderdeel meer is. 

    Bijlagen:
    KEGELSNEDEN.doc (772.5 KB)   

    22-03-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskundeblog van uitgeverij Plantyn


    WISKUNDEBLOG VAN UITGEVERIJ PLANTYN

    Uitgeverijen bedenken creatieve manieren om wiskundige ideetjes
    en informatie over wiskundehandboeken tot bij de leraren en de leerlingen te brengen.

    Probeer eens de wiskundeblog http://wiskunde.plantyn.com/

    Daar ontdek je bruikbare apps, leuke weetjes, het probleem van de week ... en ook deze vraagstukjes.

    Een meetkundig probleem - A-stroom


    In een rechthoekige driehoek ABC met rechte hoek in A beschouwt men

    op de schuine zijde de punten D en E zodat |AC| = |CD| en |AB| = |BE|. 

     Bepaal de grootte van de hoek DAE.

    Bereken de waarde van x en y op basis van de gegevens op de tekening. Vind jij een oplossing?


     be happy

    Oplossingen in bijlage.

    Bijlagen:
    Twee problemen opgelost - Plantyn.pdf (108.4 KB)   

    21-03-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    20-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre Deligne: Belgisch wiskundig genie
      Belgisch genie wint de 'Nobelprijs voor Wiskunde'

     
    © ap. 
                    

    Vandaag 20 maart 2013 raakte bekend dat de in België geboren wiskundige Pierre Deligne de Abelprijs voor Wiskunde heeft gewonnen.
    Deze prestigieuze prijs noemt men ook wel de Nobelprijs voor Wiskunde.
    Aan de prijs hangt, behalve de eer, ook een geldbedrag van 6 miljoen kronen (800.000 euro) vast. 

    Deligne ging na zijn studies aan de Brussels ULB werken aan het Institut des Hautes Etudes Scientifiques in Parijs. 
    Later zette hij zijn onderzoek verder aan het Institute for Advanced Study in het Amerikaanse Princeton.

    Hij kreeg de prijs voor zijn werk op het vlak van de algebraïsche meetkunde,

    het deelgebied van de wiskunde dat de abstracte algebra combineert met de taal en de problemen van de meetkunde.

    Enkele opmerkelijke uitspraken van Pierre Deligne:

    "Er bestaat niets mooiers dan een verband te zien tussen twee vraagstukken die schijnbaar totaal niets met elkaar te maken hebben."

    "Niet het antwoord op een vraag is belangrijk, maar het begrijpen van het probleem."

    "Mijn eigen kinderen vonden mijn wiskundige aanpak niet tof.
    Ze reageerden erg verveeld toen ik hun wiskundevraagstukjes soms vanuit vijf verschillende manieren benaderde.
    Het enige wat hen interesseerde was het juiste antwoord."

    "Rusland is een fijn land voor wiskundigen. Ik leerde er mijn vrouw kennen."


    Volenti nihil impossibile


    20-03-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De sommen van Mickey Mouse



    Rekenen met Mickey Mouse

    Vandaag heeft Mickey Mouse op school geleerd hoe je twee getallen bij elkaar optelt.
    Voor de twee bovenstaande sommen kreeg hij 10 op 10.
    Kan je dat verklaren?


    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    De sommen van Mickey Mouse opgelost.pdf (131.7 KB)   

    18-03-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs