Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    07-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenblaadjes



    Collega Björn Carreyn bezorgde deze waardevolle tip waarmee je zelf rekenblaadjes kunt samenstellen voor 1B (en 1A).

    Kies hieronder een rubriek door die aan te klikken. Je krijgt dan een keuzemenu met een ruim aanbod aan mogelijkheden.

    Alle werkbladen zijn in PDF aangemaakt en hierdoor zijn ze gemakkelijk af te drukken. Je krijgt er meteen ook de antwoorden bij.

    werkblad erbijsommen (plus) 

    werkblad erafsommen (min)  

    werkblad keersommen 

    werkblad deelsommen 

    werkblad deel- en keersommen

    werkblad erbij- en erafsommen (plus en min) 

    alles door elkaar, hiermee kunt u ook de andere bovenstaande opties maken 

    werkblad staartdelingen (met en zonder rest!) 

    werkblad tafels 

    werkblad metriek stelsel (nieuw)

    Trippy gif man standing

    Men zegge het voort!

    07-02-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    30-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Origami en wiskunde - deel 1

    De Japanse origamikunst bestaat er in uit een (vierkant) blad papier
    allerlei figuren te vouwen: dieren, bloemen, meetkundige figuren ...

    De origamikunstenaar Kazuo Haga ontdekte dat er bij het vouwen van papier
    ook soms verrassende stelllingen opduiken.

    ORIGAMISTELLING 1

      Neem een vierkant blad papier.
    Vouw het onderste hoekpunt C naar boven toe
    tot het samenvalt met het midden M van [AB].
    Dan ontstaan drie gelijkvormige rechthoekige driehoeken
    (op de figuur in het rood, groen en blauw)
    waarvan de zijden zich verhouden als 3:4:5.


    Het bewijs zit in bijlage.

    Jiyoung - KBS Hello GIFs KARA

    Bijlagen:
    ORIGAMISTELLING 1.pdf (83.9 KB)   

    30-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Origami en wiskunde deel 2

    ORIGAMISTELLING 2

    De Japanse origamikunst bestaat er in uit een (vierkant) blad papier
    allerlei figuren te vouwen: dieren, bloemen, meetkundige figuren ...

    De origamikunstenaar Kazuo Haga ontdekte dat er bij het vouwen van papier
    ook soms verrassende stelllingen opduiken.

    Hieronder kan je een kort filmpje bekijken
    waarin we een verrassende 'origamistelling' presenteren.



    In de bijlage vind je een bewijs van deze stelling
    waarbij het punt P zo is gekozen op de bovenrand van het vierkant
    dat de afstand tot het hoekpunt rechtsboven
    gelijk is aan drie keer de afstand tot het hoekpunt linksboven.

    Bijlagen:
    ORIGAMISTELLING 2.pdf (193 KB)   

    30-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    29-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chaos

    CHAOS

    CHAOS is een nieuwe film over wiskunde in negen hoofdstukken van elk 13 minuten,
    die je in een Nederlandstalige versie en gratis kunt bekijken op
    http://www.chaos-math.org/nl .

    Het is een film voor een groot publiek over dynamische systemen en chaostheorie.
    Net zoals DIMENSIONS, wordt deze film verdeeld onder een Creative Commons licentie
     en werd hij gemaakt door Jos Leys, Étienne Ghys en Aurélien Alvarez.

    Geniet hier alvast even van de trailer
    en wellicht wil je dan meer weten over
    de lego race, de stier van Duhem,
    het vlindereffect en de molen van Lorenz.

    29-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het 6E-model (Bart Windels)

    Ben jij een super-leraar?
    super teacher
    Veel wiskundeleraars worstelen met vragen als
     'Hoe geef ik zo efficiënt mogelijk les?'
    en  'Hoe kan ik mijn leerlingen motiveren voor een vak als wiskunde?'

    Men gaat daarbij dan op zoek naar een evenwicht tussen
    een sterke sturing door de leraar en zelfsturing door de leerling
     waarbij de vraag opduikt of men als leraar zelf leerinhouden moet activeren bij de leerling (receptief leren)
    of er moet naar streven dat de leerling zelf kennis opbouwt (constructivistisch leren).

     Collega Bart Windels (voormalig docent aan de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen
    en aan de Vrije Universiteit Brussel) experimenteerde met zijn zogenaamd 6E-model,
    een praktisch stappenplan voor de leraar
    om effectieve en motiverende lessen op te bouwen.
    Dit model krijgt een aparte plaats in het 'leerschema':

     

    Hoe dit model precies werkt, kan je lezen in het bijgevoegd artikel
    dat in december 2012 verscheen in de Nieuwe Wiskrant.

    Bijlagen:
    6E-model wisk. didactiek Bart Windels.pdf (545.2 KB)   

    27-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triangles in Polygons

    In het winternummer 2013 van het wiskundetijdschrift Uitwiskeling
    maakte collega Michel Roelens me attent
    op een merkwaardige rechthoekige driehoek.
    Hij kwam op het idee via een dynamisch meetkundefilmpje
    dat meer dan 60 jaar geleden werd gemaakt door J.L. Nicolet.

    Via dit filmpje wordt de kijker uitgedaagd om een merkwaardige stelling uit de vlakke meetkunde te bewijzen:

    Teken in een cirkel een (convexe) regelmatige vijfhoek, zeshoek en tienhoek.
    Neem van elk van deze veelhoeken één zijde en vorm hiermee een driehoek. 
    Dan is dit een rechthoekige driehoek.


    Bekijk eerst eens dit filmpje:



    We kunnen dit mooi resultaat via de stelling van Pythagoras ook als volgt in formulevorm vertalen:

    Als z5, z6 en z10 een zijde is van resp. een (convexe) regelmatige vijfhoek, zeshoek en tienhoek
    die ingeschreven zijn in eenzelfde cirkel, dan is


    Wanneer men vertrekt van een cirkel met straal 1, vindt men (zie Uitwiskeling)
    via een aantal berekeningen in driehoeken de volgende waarden voor de zijden
    van de regelmatige veelhoeken:

    Hiermee kan men dan de bovenstaande formule bewijzen.

    In het onderstaande filmpje dat ik op mijn iPad heb gemaakt via de app Educreations
    krijg je een meetkundig bewijs van deze leuke 'vergeten' stelling.

    .

    21-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige kwadraten



    En toch zien sommige 'dingen' er op hun kop helemaal anders uit ...


    08-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    07-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Educreations en de stelling van Pythagoras



    EDUCREATIONS is een gratis app
    waarmee je op een iPad videolessen kunt aanmaken.

    We probeerden dit alvast eens uit op een origineel bewijs voor de stelling van Pythagoras.

    Zie ook: http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/Proof80p.shtml 



    www.educreations.com

    07-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    01-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eeuwigdurende kalender

    EEUWIGDURENDE KALENDER

    Soms krijg je de vraag: op welke dag van de week valt een bepaalde datum dit jaar?

    Hieronder leggen we een berekeningswijze uit die je voor elk jaar kunt toepassen.

    We illustreren de werkwijze voor enkele data in 2013.

    Op welke dag van de week valt in 2013
    - 1 januari (nieuwjaar)
    - 1 november (Allerheiligen)
    - 25 december (Kerstmis)
    - 6 december (Sinterklaas)?

    Je kunt heel eenvoudig zelf uit het hoofd berekenen op welke dag van de week een willekeurige datum in 2013 valt.
    Je gaat hiervoor als volgt te werk.

    1.  Neem het dagnummer (voor 31 maart is dat 31, voor Kerstmis is dat 25 ...).

    2. Tel hierbij het maandcijfer op.
        Het maandcijfer dat hoort bij elke maand vind je in de onderstaande tabel.

       

                    Mits een beetje oefenen, kan je deze rij getallen gemakkelijk van buiten leren.
        Tip: onthou ze in groepjes van drie: 033-614-625-035.

    3. Tel hierbij het jaarcijfer op. Voor 2013 is dat het cijfer 1. Dit cijfer verandert elk jaar.

    4. Bepaal de rest van de deling van de bekomen som door 7.
     Is de rest 0, dan valt die datum op een zondag. Is de rest 1, dan is het een maandag ... enzovoort tot rest 6 voor een zaterdag.

    Voorbeelden.
    1. Op welke dag valt 6 december 2013.
    Dagnummer = 6, maandcijfer = 5, jaarcijfer = 1.
    6 + 5 + 1 = 12.
    Rest bij deling van 12 door 7 is 5.
    Vijfde dag = vrijdag.

    2. Op welke dag valt 1 november 2013.
    Dagnummer = 1, maandcijfer = 0, jaarcijfer = 1.
    1 + 0 + 1 = 2?
    Rest bij deling van 2 door 7 is 2.
    Tweede dag = dinsdag.

    Merk op. 
    Deze berekeningswijze is natuurlijk ook geldig voor elk ander jaar.
    De enige wijziging is dan het jaarcijfer. Via een 'testdatum' kan je het jaarcijfer voor elk jaar bepalen!

    Opgepast. Voor een schrikkeljaar is het jaarcijfer voor de eerste twee maanden één minder dan in de overige maanden.

    ice age animated GIF

    Hopelijk geen te harde noot om te kraken?

    01-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raadsel voor 2013

    VOOR 2013
    (het jaar van de slang)


    Meteen geef ik je een eenvoudig nieuwjaarsrekenraadsel mee.

    Vul hieronder op elke stip het getal 20 of 13 in
    zodat het product 2013 oplevert.

    animation of smiling snake

    En met dit rekenwerkje zette collega Odette De Meulemeester het nieuwe jaar in:

    2013 = (20 + 13) x ((20 - 13) x 20 - 13 - 20 - 13 - 20 - 13).



    01-01-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    30-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde met Marc Sleen

    De Vlaamse striptekenaar Marc Sleen (alias Marcel Neels)
    viert vandaag 30-12-2012 zijn 90-ste verjaardag.
    DIKKE PROFICIAT!

    Zijn meest bekende stripfiguur is ongetwijfeld Nero,
    die in 1947 opdook in "De avonturen van detective van Zwam"
    en meerbepaald in het album "Het geheim van Matsuoka".

     Geregeld kwam ook een klein beetje wiskunde aan bod in de albums van Nero.

    Ontdek jij de fout op het onderstaande plaatje bij de slapende Adhemar, zoon van Nero?
    Of kan je toch een waarde vinden voor z waarvoor de vergelijking opgaat?

    © Marc Sleen, Het hik-virus

    Graag stuur ik Marc Sleen de volgende wiskundelimerick toe als verjaardagsattentie.

    Een wiskundeleraar uit Herenveen
    kon met deze vraag nergens heen:
    "Is het mogelijk om een aap aan te leren
    hoe men getallen moet kwadrateren?"
    Een antwoord vond hij bij Marc Sleen!



    © Marc Sleen, De Kolokieten

    30-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn Erdösgetal


    Op 26 maart 2013 is het precies 100 jaar geleden
    dat de excentrieke Hongaarse wiskundige Paul Erdös werd geboren.

    Hij was een bijzonder productieve auteur die samen met honderden co-auteurs heeft gewerkt aan vraagstukken
    op het gebied van combinatoriek, grafentheorie, getaltheorie, analyse,
    numerieke wiskunde, verzamelingenleer en waarschijnlijkheidsrekening.

    Omwille van die productiviteit voerden vrienden van hem het Erdösgetal is.
    Paul Erdös had zelf Erdösgetal 0.
    De wiskundigen met wie hij zelf een publicatie had, kregen Erdösgetal 1.
    De wiskundigen die dan met één van deze auteurs samenwerkten
    kregen Erdösgetal 2, enzovoort.

    Ik was blij verrast toen ik via de Erdöscalculator op  
    http://www.ams.org/mathscinet/collaborationDistance.html
    de volgende ontdekking deed:


    Meer details (o.a. over de publicaties) vind je in de bijlage.

    In het januarinummer van het wiskundetijdschrift Pythagoras
    verschijnt reeds een eerste bijdrage over het leven van Erdös
    in het kader van het Erdösjaar 2013 (zie bijlage).

    Bijlagen:
    Artikel over Erdös - Pythagoras.pdf (1.8 MB)   
    Mijn Erdösgetal is 4.pdf (186.7 KB)   

    27-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het standbeeldprobleem


    HET STANDBEELDPROBLEEM

    Toen ik onlangs in Brugge rondliep
    viel het me op hoe enkele Japanners probeerden het standbeeld
    van de beroemde wiskundige Simon Stevin
    onder een zo groot mogelijke hoek te fotograferen.

    Het bepalen van deze grootste hoek staat bekend als het standbeeldprobleem.
    Dit vraagstuk werd oorspronkelijk in de 15de eeuw geformuleerd
    door de Duitse astronoom en wiskundige Regiomontanus
    als een vraag over een verticaal hangende staaf.


     De klassieke uitwerking van dit probleem via afgeleiden zit in bijlage.

    Opmerking. Er is ook een 'synthetisch bewijs' mogelijk (via omtrekshoek, binnen- en buitenomtrekshoek).


     


    Bijlagen:
    HET STANDBEELDPROBLEEM.pdf (209.9 KB)   

    26-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in Amsterdam

    WISKUNDE IN AMSTERDAM

    Tijdens de voorbije dagen gingen we even
    de Kerstsfeer opsnuiven in Amsterdam.


    Samen met vrouwlief Ingrid
    in het Amsterdamse begijnhof.

    Meteen nodigde het druilerige winterweer uit
    om nog eens een ontspannend wiskundeboek
    aan te kopen in boekhandel De Dolfijn:

    Auteur Alex Bellos is journalist met een fascinatie voor wiskunde en filosofie.
    Hij schrijft sinds jaren columns over alledaagse wiskunde in The Guardian.
    Door zijn enthousiaste en originele aanpak
    zet hij in dit boek heel wat wetenswaardigheden
     over getalstelsels, formules, symbolen en statistiek
    helder en heel bevattelijk op een rij.

    In hoofdstuk zes heeft hij het over recreatieve wiskunde.
    Hierin vermeld hij de beroemdste strikvraag uit de Engels literatuur:

    As I was going to St Ives,
    I met a man with seven wives.
    Every wife had seven sacks,
    every sack had seven cats,
    every cat had seven kits.
    Kits, cats, sacks and wives,
    how many were going to St Ives?

    Als wiskundige ben je dan geneigd als volgt te redeneren:
    7 vrouwen en 72 zakken en 73 katten en 74  kittens
    geeft een totaal van 7 + 49 + 343 + 2401 = 2800.
    Maar dan zie je natuurlijk over het hoofd dat jij in de richting van St Ives gaat
    en dat de man met de zeven vrouwen in de tegenovergestelde richting loopt!

    In dit hoofdstuk staat ook nog een leuke vondst over kubiekwortels
    van de Engelse puzzelfanaat Henry Ernest Dudeney:

    En nu we het toch over wortels hebben ...



    25-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    20-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewijs zonder woorden - deel a

    Als wiskundige sta je soms verwonderd stil
    bij de eenvoud van een bewijs-zonder-woorden.

    In de bijlage zit een ppt-presentatie die ik in 2008 op het VVWL-congres heb voorgesteld.

    Hieruit haal ik één van de bewijzen-zonder-woorden die daarin aan bod komen.




    GESNAPT???


    Bijlagen:
    BEWIJS ZONDER WOORDEN.ppt (3.1 MB)   

    20-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    19-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewijs zonder woorden - deel b

    BEWIJS ZONDER WOORDEN

    Aansluitend bij de vorige rubriek geven we hieronder een ander bewijs-zonder-woorden voor de formule

      Arctan (1/3) + Arctan (1/2) = π/4.

    Arctan (1/3) + Arctan (1/2) + Arctan (1) = π/2

    Dit betekent dat de som van de drie gekleurde hoeken (blauw - rood - groen) gelijk is aan 90°

    en bijgevolg is dan de som van de blauwe en de rode hoek gelijk aan 45°.

    BEWIJS (op de onderstaande figuur)..

    GESNAPT???

    19-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KANGOEROEWEDSTRIJD 2013

    kangoeroe

    Vlaamse Wiskunde Kangoeroe 2013

    De Kangoeroewedstrijd gaat dit schooljaar door op donderdag 21 maart 2013 voor Springmuis en Koala.
    De leerlingen voor de edities Wallaroe en Wallabie nemen deel op donderdag 18 april 2013.

    Info op: www.kangoeroe.org .

    Voor de leerlingen van de eerste graad A-stroom is er nu een bijzondere
    Wallabie-brochure beschikbaar die toelaat te oefenen per thema.

    Op 18 losse themablaadjes staan telkens 4 proefvragen
    rond een concreet onderwerp uit het leerplan van de eerste graad.

    De brochure vind je in bijlage.

    Een absolute aanrader om met de leerlingen
    te  oefenen in probleemoplossend denken.


    Bijlagen:
    themablaadjes_wallabie.pdf (2.3 MB)   

    14-12-2012 om 21:42 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een tablet voor iedereen?

    Everybody Loves Tablets: Tablet Ownership Surges Among Professionals

    EEN TABLET VOOR IEDEREEN?

    De opmars van iPads en alle soorten andere tablets in het onderwijs lijkt niet meer tegen te houden.
    Dit schooljaar experimenteren reeds heel wat Vlaamse scholen hiermee
    en voor volgend schooljaar overwegen nog veel meer scholen
    om te starten met een pakket van 10-20 tablets.

    Het kiezen van didactisch verantwoorde Apps is hierbij een fundamenteel probleem.

    Op de website van de AT-scholen vind je reeds een praktisch overzicht van educatieve Apps voor de iPad:
    http://website.atscholen.nl/de_organisatie/ict_innovatie/ipads/Paginas/Ipads_in_het_onderwijs.aspx .

    Het is nu al duidelijk dat er heel wat kan en wellicht ook zal veranderen
    in de didactiek en het lessenverloop (ook voor het vak wiskunde!).

    Maar vergeet niet dat een tablet maar één van de didactische hulpmiddelen is
    en dat de rol van de leraar in het gehele leerproces essentieel blijft.

    14-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARADOX: 12 = 13

    PARADOX

    12 = 13

    Stel dat een elftal uit 12 spelers mag bestaan.
    Wat zou er dan nog verkeerd kunnen gaan?
    Het antwoord zie je hierboven al misschien:
    eerst waren ze met 12 en toen plots met 13.
    Of heb je deze paradox al vlug doorzien?

    (op mijn blog geplaatst op de 13de van de 12de maand )

    13-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse bollebozen in wiskunde

     love animated GIF

    Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar scoren uitstekend voor wiskunde.
    Met hun wetenschappelijke kennis en vaardigheden gaat het minder goed.
    Dat blijkt uit Trends in Mathematics and Science Study 2011 (TIMMS).
    Dat internationale onderzoek vergelijkt de prestaties van leerlingen in wiskunde en (natuur-)wetenschappen.

    De gemiddelde wiskundescore van de Vlaamse leerlingen is uitstekend.
    Vlaanderen behaalt een zevende plaats en scoort beduidend hoger dan het gemiddelde.
    Enkel vijf Aziatische landen (Singapore, Korea, Hong Kong, Taipei en Japan) en Noord-Ierland doen beter.

    Vlaamse zijn leerlingen bijzonder sterk in het ‘kennen’, maar een stuk minder in toepassen en redeneren.
    Bovendien is er relatief weinig verschil tussen de zwakste en de sterkste leerlingen.

    Zo goed als alle Vlaamse leerlingen (99 procent) halen de laagste standaard.
    Slechts 10 procent daarentegen behaalt de gevorderde standaard.
    Ten opzichte van 2003 zijn de wiskundeprestaties op peil gebleven.

    Alleen doen jongens het nu beduidend beter dan meisjes.
    In 2003 deden jongens en meisjes het even goed.

    In bijlage vind je de vrijgegeven wiskundevragen (met commentaar) uit deze peilproef.
    Bron: KLASSE en http://ppw.kuleuven.be/o_en_o/COE/timss2011.
    Hoeveel los jij er correct op?


    File:Animated boy math.gif

    Bijlagen:
    TIMMS-wiskundevragen.pdf (6 MB)   

    13-12-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs