Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    12-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mobiel leren

    M-LEARNING

     

    KATHO is de eerste hogeschool in de Benelux
    met een eigen iTunes U-site

    KATHO, de Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen,
    is de grootste instelling voor hoger onderwijs in West-Vlaanderen,
    en is de eerste onderwijsinstelling in de Benelux met een eigen iTunes U-site.
    iTunes U is een innovatieve manier om hoorcolleges, lessen, podcasts
    en nog heel wat meer te distribueren zodat studenten
    - maar ook mensen die niet aan de instelling zijn verbonden -
    vanaf afstand toegang hebben tot een zeer breed aanbod informatie.

    Is het tijdperk van het mobiel leren definitief aangebroken?
    Meer informatie op https://www.apple.com/benl/education/real-stories/

    Onlangs verdedigde Joke Coens aan de KU Leuven Kulak
    haar doctoraatstproefschrift "Mobile learning in higher education. The multitasking issue".
    Hierin onderzoekt ze diverse aspecten van het mobiel leren.
    Lees in dit verband  het artikel op http://nieuws.kuleuven.be/node/11690 .

    Een groep studenten uit Kiel
    vond dat stil zitten wat tegenviel.
    Met heel wat kabaal
    verlieten ze de studiezaal.
    Sindsdien leren ze mobiel.


    12-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geniale schetsen van Albrecht Dürer

    In zijn boek Underweysung der Messung (1525)
    schetst Albrecht Dürer een zij-aanzicht van een wenteltrap
    en zonder het zelf te beseffen 
    tekent hij hiermee wellicht de oudst bekende afbeelding van een sinusoïde.

    Dit is één van de vele weetjes uit het genietbare boek
    Wiskunde, dat kun je begrijpen!
    van de Nederlandse wiskundepioniers
    Martin Kindt en Ed de Moor.

    Moet je gelezen hebben!

    File:Duerer Underweysung der Messung fig 001 page 021.jpg  Wiskunde dat kun je begrijpen

    In het boek vonden we ook een leuke oefening over driehoeksgetallen.
    Op de onderstaande figuur staan de eerste 6 driehoeksgetallen
    en ook de formule voor het n-de driehoeksgetal Tn.
    Merk op dat Tn = 1 + 2 + 3 + ... + n.

    File:Números triangulares.png
    Bron: wikipedia.

    Bekijk nu de volgende rij sommen:
    13  = 1, 13 + 23 = 9, 13 + 23 + 33 = 36, 13 + 23 + 33 + 43 = 100 enzovoort.
    Kan je aantonen dat de uitkomsten 1, 9, 36, 100 ...
    telkens het kwadraat zijn van een driehoeksgetal
    m.a.w. dat 13 + 23 + 33 + ... + n3 = (1 + 2 + 3 + ... + n)2 ?

    Tweevoudig bewijs in bijlage.

    Bijlagen:
    Een visueel bewijs voor de formule.pdf (200.8 KB)   
    Formule som van derdemachten.pdf (217.1 KB)   

    12-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde met Strauss en het Rieu-getal

    WISKUNDE MET STRAUSS

    Een wiskundestudent uit Meadows
    begreep niets van de theorie van Gauss.
    Van statistiek werd hij ziek.
    Nu studeert hij muziek
    en geniet van de walsen van Strauss.

    Maar weet jij waarom men de breuk 41/333
    het André Rieu-getal noemt?
    Je krijgt een Radetzky-mars bedenktijd.
    Tip. Bereken eens de breuk met een rekentoestel.

    Bron: www.rekenbeter.nl
    - Doordenker van 13 november 2012

    12-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwikkelkromme en pi-kwadraat


    Wanneer je aan een student vraagt om een curve met lengte π te tekenen,
    dan zal hij wellicht direct denken aan een cirkel met straal 1.
    Maar hoe teken je een curve met lengte π2 ?

    De oplossing is te vinden via een verrassende kromme. 

    DE AFWIKKELKROMME

    Deze kromme ontstaat door het traject te volgen van het eindpunt van een stuk touw
    dat je afwindt van aan cirkelvormige klos waarbij je het touw goed gestrekt houdt.
    In wiskundige vaktaal spreekt men van de cirkelevolvente.

    File:Animated involute of circle.gif

    Applet - bron: wikipedia

    Wanneer de klos een diameter van 4 cm heeft
    en je de draad over een hoek van 180° afwindt,
    dan beschrijft het eindpunt een curve met lengte π2.

    Deze figuur met het bijhorend rekenwerk vind je in de bijlage.

    Bijlagen:
    Parametervergelijkingen van de cirkelevolvente - berekening.pdf (189.8 KB)   

    11-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De afwikkelkromme

    Hoe teken je een curve met lengte π2 ?

    Wanneer je aan een student vraagt om een curve met lengte π te tekenen,
    dan zal hij wellicht direct denken aan een cirkel met straal 1.
    Maar hoe teken je een curve met lengte π2 ?

    De oplossing is te vinden via een verrassende kromme. 

    DE AFWIKKELKROMME
    ontstaat door het traject te volgen van het eindpunt van een stuk touw
    dat je afwindt van aan cirkelvormige klos waarbij je het touw goed gestrekt houdt.
    In wiskundige vaktaal spreekt men van de cirkelevolvente.

    File:Animated involute of circle.gif

    Applet - bron: wikipedia

    Wanneer de klos een diameter van 4 cm heeft
    en je de draad over een hoek van 180° afwindt,
    dan beschrijft het eindpunt een curve met lengte π2.
    Hieronder zie je een figuur die ik met de TI-Nspire App heb getekend.
    Op de figuur staan de parametervergelijkingen van de curve vermeld.
    De curve met lengte π2 begint in het punt (2,0) en eindigt in het punt P(-2, 2π)
    Het rekenwerk vind je in de bijlage.
     


    Via het onderstaande filmpje kan je zien hoe een afwikkelkromme
    (in omgekeerde zin) kan getekend worden.

    Bijlagen:
    Parametervergelijkingen van de cirkelevolvente.doc (102 KB)   

    11-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn priemgetallenstelling

    PRIEMGETALLEN BLIJVEN WISKUNDIGEN FASCINEREN

     

    Op 25 januari 2013 kwam de melding dat er een nieuw grootste priemgetal was gevonden:

    The record is currently held by 257 885 161 − 1 with 17 425 170 digits.
    Its discovery resulted from the Great Internet Mersenne Prime Search (GIMPS).

    Hoe kent men het exacte aantal cijfers van dit immens groot priemgetal p?
    Neem de tiendelige logaritme van p+1:
    log (p+1) = 57 885 161 . log(2) = 17 425 169,7648...
    Als de logaritme van een natuurlijk getal g tussen de twee opeenvolgende gehele waarden k–1  en k ligt,
     betekent dit dat het getal zelf tussen 10k-1  en 10k  ligt en bijgevolg heeft het getal g dan k cijfers.

    Wat is het cijfer van de eenheden van het grootst gekende priemgetal?
    Dat getal eindigt op het cijfer 1.
    Verklaring. Als de exponent bij het grondtal 2
    een viervoud +1 is, dan eindigt het getal op het cijfer 2.

    PRIEMTOETJE
    Dit zijn de priemgetallen tot en met 71:
    2   3   5   7   11   13   17   19   23   29   31   37   41   43   47   53   59   61   67   71
     De 19 oneven priemgetallen uit dit lijstje (2 is het enige even priemgetal)
    kan men in een merkwaardige stervormige figuur plaatsen
     zodat de som van de 5 priemgetallen op elke lijn gelijk is aan 167.
    En 167 is zelf weer een priemgetal. Wonderbaar!


    MIJN PRIEMGETALLENSTELLING.
    Als men 5 optelt bij even macht van een priemgetal groter dan 3
    bekomt men steeds een getal dat deelbaar is door 6.

    Twee voorbeelden. 
    78 + 5 = 5 764 806 en  136 + 5 = 4 826 814 
    Dit zijn telkens even getallen waarvan de som van cijfers een 3-voud is.
    Ze zijn bijgevolg deelbaar door 6.

    thumbs up animated GIF

    Een bewijs zit in bijlage.

    Bijlagen:
    MIJN PRIEMGETALLENSTELLING.pdf (128.3 KB)   

    11-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en perspectief

    WISKUNDE EN PERSPECTIEF



    Rond de jaren 1500 waren heel wat renaissancekunstenaars op zoek naar technieken
    om voorwerpen en taferelen in perspectief te tekenen.
    De bovenstaande houtsnede is van de hand van Albrecht Dürer
    die als grafisch kunstenaar pionierswerk leverde op het vlak van het perspectieftekenen.

    Uiteraard vonden ook heel wat wiskundigen hierin inspiratie
    om meetkundige stellingen op papier te zetten.
    Eén van de mooiste stellingen over het centrale perspectief
    is de zogenaamde STELLING VAN DESARGUES (1641).

    Als de verbindingslijnen van de paren overeenkomstige hoekpunten
    van twee driehoeken door één punt gaan (de perspectrix),
    dan liggen de snijpunten van de paren overeenkomstige zijlijnen
    van de twee driehoeken op één rechte (de perspector).

    De stelling staat hieronder visueel voorgesteld op figuur 1:
    als AA', BB' en CC' door één punt O gaan
    dan liggen de punten P (snijpunt van AB en A'B'),
     Q (snijpunt van BC en B'C') en R (snijpunt van AC en A'C')
    op eenzelfde rechte lijn. 


    Voor deze stelling bestaat een verrassend mooi 'bewijs op zicht'.
    Het volstaat namelijk de hele situatie driedimensionaal te bekijken.
    Dat bewijs zie je dan op figuur 2,
    waar men de driezijdige piramide met top O en grondvlak bepaald door A', B' en C'
    doorsnijdt met het vlak bepaald door A, B en C.
    De rechte door P, Q en R is dan de snijlijn van dat vlak met het grondvlak van de piramide.

    Meer uitleg en een 3D-veralgemening staan vermeld in het artikel in bijlage
    dat verscheen in het tijdschrift Pythagoras in april 2006.

    Bijlagen:
    artikel_Pythagoras_Desargues.pdf (377.5 KB)   

    09-04-2013 om 15:04 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Problemen zijn er om op te lossen

    Het oplossen van wiskundige problemen
    is meestal een kwestie van oefenen en blijven oefenen.

    Een 'goed' wiskundig probleem
    is een probleem dat heel veel mensen kunnen begrijpen,
    en niet direct zelf kunnen oplossen
    maar waarvan ze oplossing dan wel kunnen snappen.



    Een goed probleem uit de meetkunde

    Teken een willekeurige driehoek ABC
    en neem een willekeurig punt P op de zijde [BC].
    Hoe kan je nu door P een rechte trekken
    die de driehoek precies in twee even grote delen verdeelt?



    Een goed probleem uit de getallenleer

    Omdat de vermenigvuldiging distributief is t.o.v. de optelling, geldt dat
    a x (b + c) = (a x b) + (a x c).

    Kan je echter ook getallen a, b en c vinden met a ≠ 0 waarvoor geldt dat
    a  + (b x c)  = (a + b) x (a + c) ? 


    Oplossingen in bijlage,
    maar zelf eerst even zoeken a.u.b. !

    Bijlagen:
    Oplossing van twee problemen.pdf (202.1 KB)   

    09-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perspectief en de stelling van Desargues

    WISKUNDE EN PERSPECTIEF

    Rond de jaren 1500 waren heel wat renaissancekunstenaars op zoek naar technieken
    om voorwerpen en taferelen in perspectief te tekenen.
    De bovenstaande houtsnede is van de hand van Albrecht Dürer
    die als grafisch kunstenaar pionierswerk leverde op het vlak van het perspectieftekenen.

    Uiteraard vonden ook heel wat wiskundigen hierin inspiratie
    om meetkundige stellingen op papier te zetten.
    Eén van de mooiste stellingen over het centrale perspectief
    is de zogenaamde STELLING VAN DESARGUES (1641).

    Als de verbindingslijnen van de paren overeenkomstige hoekpunten
    van twee driehoeken door één punt gaan (de perspectrix),
    dan liggen de snijpunten van de paren overeenkomstige zijlijnen
    van de twee driehoeken op één rechte (de perspector).

    De stelling staat hieronder visueel voorgesteld op de linkse figuur
    als AA', BB' en CC' door één punt O gaan
    dan liggen de punten P (snijpunt van AB en A'B'),
     Q (snijpunt van BC en B'C') en R (snijpunt van AC en A'C')
    op eenzelfde rechte lijn. 

    Voor deze stelling bestaat een verrassend mooi 'bewijs op zicht'.
    Het volstaat namelijk de hele situatie driedimensionaal te bekijken.
    Dat bewijs zie je dan op de rechtse figuur,
    waar men de driezijdige piramide met top O en grondvlak bepaald door A', B' en C'
    doorsnijdt met het vlak bepaald door A, B en C.
    De rechte door P, Q en R is dan de snijlijn van dat vlak met het grondvlak van de piramide.

    Meer uitleg en een 3D-veralgemening staan vermeld in het artikel in bijlage
    dat verscheen in het tijdschrift Pythagoras in april 2006.

    perspective animated GIF

    Are you really sure that a floor can't also be a ceiling?

    M.C. Escher

    Bijlagen:
    Artikel Pythagoras - stelling van Desargues.pdf (377.5 KB)   

    09-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het nut van logaritmen

    HET NUT VAN LOGARITMEN


    Tot in de jaren '70 gebruikten we in het onderwijs logaritmentafels
    om berekeningen uit te voeren met heel grote getallen.
    De bovenstaande afbeelding is een stukje uit een logaritmentafel
    en laat bijvoorbeeld toe te weten dat log(2013) = 3,30384... .
    De wijzer (geheel gedeelte) is 3 omdat 2013 ligt tussen 103 en 104.
    De mantisse (5 cijfers na de komma) staat in de tabel (vind je die?).

    Logaritmen werden rond 1600 ontdekt door de Schotse wiskundige John Napier
    en rond 1615 verbeterde de Engelse professor Henry Briggs dit rekenwerk
    door tabellen op te stellen voor decimale logaritmen.
    Hij hielp hiermee Kepler die o.a. voor de berekening van de banen van de planeten
    met astronomisch grote getallen moest kunnen rekenen.

    Probeer eens met een rekentoestel de volgende berekening uit te voeren tot op 5 decimalen nauwkeurig:

    2267377 gedeeld door 1080488.

    Door gebruik te maken van logaritmen (zie bijlage) kan je aantonen dat

    TOEMAATJE
    Kan je de volgende droedel oplossen?

    roll: oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Logaritmen en pi.pdf (169.4 KB)   

    08-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mathematics of Planet Earth 2013

    MPE.png
    Mathematics of Planet Earth 2013 (MPE2013)
    is een wereldwijd initiatief
    waarbij men de rol van de wiskunde in de kijker wil stellen
    bij allerlei problemen die te maken hebben met onze aarde.

    Enkele voorbeelden.
    Hoe bepaalt men de leeftijd van onze aarde?
    Hoe voorspelt men een tsunami of een aardbeving?
    Hoe bepaalt men de daglengte?
    Welke aardrijkskundige kaarten zijn het meest betrouwbaar?
    Welk model gebruikt men om de opwarming van de aarde te bestuderen?
    Hoe verloopt de drift van de continenten?
    Welk effect hebben zonnestormen op het satellietverkeer?
    Hoe verspreidt een epidemie zich op aarde?

    Persoonlijk was ik het meest aangesproken door de vraag: hoe werkt het GPS-systeem?
    Blijkbaar gebruikt men hiervoor 24 satellieten
    die zich in zes vlakken bewegen
    die een hoek van 55° maken met het evenaarsvlak.
    Zonder de relativiteitstheorie van Einstein
    zou het systeem niet hebben bestaan. 
    Het GPS-systeem is in feite de triomf van de samenwerking tussen
    fysica, wiskunde, aardrijkskunde en technologie.
     
         Satellites

    Info op http://mpe2013.org/

    In het kader van MPE2013
    komt Prof. Dr. Stefaan Poedts op woensdag 22 mei 2013
    op de proclamatie van de Vlaamse Wiskunde Olympiade
    een voordracht geven over 'Zonnestormen en Ruimteweer'.

    Info op www.vwo.be .

    File:GRACE globe animation.gif

    08-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    07-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in de Koninklijke Militaire School



    Straks nemen weer heel wat jongeren deel
    aan het toelatingsexamen voor de Koninklijke Militaire School.

    Op http://www.rma.ac.be/nl/index.html vind je alle informatie.

    In bijlage hebben we een aantal inspirerende vragen verzameld
    voor het toelatingsexamen wiskunde.
    In de vragenreeks viel mijn oog op deze opgave:

    Bepaal twee positieve reële getallen waarvan
    de som gelijk is aan het product en aan het verschil van de kwadraten.

    Het kleinste getal blijkt dan gelijk te zijn aan het getal van de gulden snede:

    Golden ratio 6 
    Voor de Faculteit Polytechnische is er een aparte
    en heel wat moeilijkere reeks vragen.
    Daar vonden we onze inspiratie voor deze leuke oneigenlijke integraal
    die een verband legt tussen 0, 1, 2, 4, e (het getal van Euler), ∞ en π.
    Je kan de integraal berekenen via de substitutie t = ex/4.



    Army graphics

    Bijlagen:
    Toelatingsexamen KMS - Faculteit Polytechnische.pdf (380.1 KB)   
    Toelatingsexamen KMS - wiskundevragen.pdf (1.4 MB)   

    07-04-2013 om 18:03 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vier-kwadraten-stelling

    DE VIER-KWADRATEN-STELLING

    In 1770 bewees de Italiaanse wiskundige Joseph-Louis Lagrange
    (die vaak als een Fransman wordt aanzien omdat hij geruimde tijd in Parijs doceerde)
    een merkwaardige stelling:

    "Elk natuurlijk getal kan geschreven worden als de som van vier kwadraten."

    Merk op: in veel gevallen is deze schrijfwijze niet uniek
    en ook moet men soms 0² toelaten als één van de vier termen van de som.

    Zo is bijvoorbeeld
    49 = 1² + 4² + 4² + 4²
       = 0² + 2² +3² + 6²
        = 2² + 2² + 4² + 5²
        = 0² + 0² + 0² + 7².

    De Griekse wiskundigen interpreteerden kwadraten als vierkanten
    en bijgevolg zouden ze op zoek zijn gegaan naar een meetkundige voorstelling.
    Hieronder zie je een 'Griekse' oplossing (dissectie in 5 stukken) waaruit blijkt dat 7² = 2² + 3² + 6².

    Op http://www.alpertron.com.ar/FSQUARES.HTM
    staat een applet dat een willekeurig getal
    schrijft als de som van vier kwadraten
    (0² moet je er soms zelf bij denken).

    Op 10 april 2013 is het precies 200 jaar geleden dat Lagrange is overleden.
    Als eerbetoon werd hij begraven in het Panthéon in Parijs
    en is zijn naam één van de 72 namen van eminente Franse wetenschappers
    die gegraveerd staan op de Eiffeltoren.
    Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/72_namen_op_de_Eiffeltoren .

    Fiat lux!

    07-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in de Koninklijke Militaire School

    Straks nemen weer heel wat jongeren deel
    aan het toelatingsexamen voor de Koninklijke Militaire School.

    Op http://www.rma.ac.be/nl/index.html vind je alle informatie.

    In bijlage hebben we een aantal inspirerende vragen verzameld
    voor het toelatingsexamen wiskunde.
    In de vragenreeks viel mijn oog op deze opgave:

    Bepaal twee positieve reële getallen waarvan
    de som gelijk is aan het product en aan het verschil van de kwadraten.

    Het kleinste getal blijkt dan gelijk te zijn aan het getal van de gulden snede:

    Golden ratio 6 
    Voor de Faculteit Polytechnische is er een aparte
    en heel wat moeilijkere reeks vragen.
    Daar vonden we onze inspiratie voor deze leuke oneigenlijke integraal
    die een verband legt tussen 0, 1, 2, 4, e (het getal van Euler), ∞ en π.
    Je kunt de integraal berekenen via de substitutie t = ex/4 :

    Army graphics

    Bijlagen:
    Toelatingsexamen KMS - Faculteit Polytechnische.pdf (380.1 KB)   
    Toelatingsexamen KMS - wiskundevragen.pdf (1.4 MB)   

    07-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige cirkels


    MERKWAARDIGE CIRKELS

    Als de grootste cirkel op deze figuur een straal van 6 cm heeft,
    hoe groot is dan de straal van de groene, gele en blauwe cirkels?

    Antwoord: 3 cm, 2 cm en 1 cm.
    Dit is een leuke oefening op de stelling van Pythagoras.

    Voor een uitgeschreven oplossing
    en nog veel meer mooie opgaven
    verwijzen we naar http://mathafou.free.fr/ .

    07-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    06-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ben een heurist

    HEURIST is een woord dat blijkbaar niet in 
    Van Dale's Groot woordenboek van de Nederlandse taal is opgenomen.

    Nochtans zou elke wiskundeleraar een HEURIST moeten zijn
    die zijn leerlingen allerlei HEURISTIEKEN (zie bijlage) aanleert.

    Zelf zou ik een HEURIST definiëren als iemand die
    (bijna dagelijks) bezig is met probleemoplossend denken
     en op een creatieve manier allerlei oplossingsstrategieën toepast.

    HEURIST is ook een zeven-letterwoord dat verwijst naar
    HUMOR, waarmee je jouw lessen kruidt
    EXPERTISE, wat elke leerling op de eerste plaats van de leraar verwacht
    UITDAGING, waarmee je jouw leerlingen prikkelt
    REFLECTIE, bij foutenanalyse en controle van een resultaat
    INTERACTIE, via variatie in werkvormen (doceren, groepswerk, ICT...)
    SUCCESERVARING, het allerbelangrijkste voor de leerling (en de leraar)
    TOEPASSINGEN en Theorie, een gezond evenwicht!

    In de figuur zit een mooie stelling verborgen
    die in de literatuur bekend staat als
    de stelling van de zeven cirkels (1974).

    Kan je zelf ontdekken wat die stelling uit de vlakke meetkunde beweert?
    Info op http://mathworld.wolfram.com/SevenCirclesTheorem.html .


    Bijlagen:
    HEURISTIEKEN.pdf (63.5 KB)   

    06-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    05-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kwadratuur van het klavertje vier

    DE KWADRATUUR VAN HET KLAVERTJE VIER



    Is het mogelijk een vierkant te construeren
    dat dezelfde oppervlakte heeft als de gekleurde figuur hierboven
    die is opgebouwd met vier even grote cirkels die door eenzelfde punt gaan
    (het witte gedeelte niet meegerekend)?

    Als de vier cirkels een straal r hebben
    dan is de gekleurde oppervlakte gelijk aan
    4πr²  –  16(πr²/4  – r²/2) = 8r².
    Dit is gelijk aan de oppervlakte van een vierkant met zijden 2√2 r.

    En ja hoor, de kwadratuur lukt perfect zoals uit de twee onderstaande figuren blijkt!

            


    05-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (2)
    04-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een cirkelprobleem

    CIRKELPROBLEEM


    Een verrassend eenvoudig bewijs vind je in de bijlage.
    Graag zelf eerst even zoeken a.u.b.


    Bijlagen:
    Cirkelprobleem opgelost.pdf (140.3 KB)   

    04-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    03-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sam Loyd en Pythagoras




    De Amerikaanse amateurwiskundige Sam Loyd (1841-1911)
    bedacht een aantal schitterende puzzels
    die hij telkens in een verhaaltje wist in te kleden.

    Deze Guido-mozaïek-puzzel bestaat er in een vierkant van 5 x 5 vakjes
    in zo weinig mogelijk stukken te verdelen
    waarmee je dan een vierkant van 4 x 4 vakjes
    en een vierkant van 3 x 3 vakjes kunt vormen.

    Dit is in feite een mooie variatie op de stelling van Pythagoras
    die garandeert dat 3² + 4² = 5².

    Met GeoGebra hebben we de onderstaande oplossing uitgetekend.



    De puzzels van Sam Loyd vind je op www.samloyd.com 

    03-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    02-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoogtepunt - deel 2

    HOOGTEPUNT DEEL 2

    Teken eens een driehoek ABC waarvan de drie hoekpunten op de eenheidscirkel liggen
    (de cirkel met de oorsprong als middelpunt en met een straal gelijk aan 1).
    Als de hoekpunten van de driehoek de volgende coördinaten hebben
    A(x1, y1), B(x2, y2) en C(x3, y3)
    dan is de coördinaat van het hoogtepunt H van driehoek ABC
    bepaald door H(x1 + x2 + x3, y1 + y2 + y3).

    Hieronder staat een voorbeeld ter illustratie (getekend met GeoGebra).

    Je kunt het rekenwerk gemakkelijk controleren aangezien H nagenoeg (0, - 0,5) als coördinaat heeft.

    education animated GIF

    Een bewijs zit in bijlage.

    Bijlagen:
    Hoogtepunt driehoek en eenheidscirkel.pdf (201.8 KB)   

    02-04-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs