Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    16-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zes koningen

    Op 21 juli 2013 wordt Filip (ou Philippe pour les Wallons) de zevende koning der Belgen.
    Tijd om even te spelen met het volmaakte cijfer 6.

    Kan je zelf de ontbrekende som vinden (6 vormen met 3 keer het cijfer 6)?

    We maakten hierbij enkele keren gebruik van het faculteitsteken (!).
    Dit wiskundig symbool werd in 1808 ingevoerd door de Franse wiskundige Christian Kramp.

    Per definitie is voor elk natuurlijk getal n het getal n! (lees: n-faculteit) gelijk aan
    het product van de getallen van 1 tot en met n:
    n! = n.(n – 1).(n – 2). ... . 2.1.
    Zo is bijvoorbeeld 5! = 5.4.3.2.1 = 120.

    Men stelt per definitie 0! = 1. Hiervoor is er uiteraard een verklaring.
    Het aantal manieren om een groep van k personen te kiezen uit een groep van n is

     {n choose k} = frac{n!}{k!(n-k)!} quad mbox{voor } 0leq kleq n qquad

    Voor k = n  is er 1 selectie mogelijk, nl. de gehele groep kiezen!
    Dan staat er in de noemer van de formule n!(n – n)! = n!0! = n! (want 0! = 1)
    wat precies gelijk is aan de teller.

    En ken je deze zes bij naam?

    16-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cirkel van Carlyle

    DE CIRKEL VAN CARLYLE


    Thomas Carlyle (1795 - 1881) bracht op een creatieve manier
    een cirkel in verband met de oplossingen van een willekeurige vierkantsvergelijking.

    Stel dat x1 en x2 de twee reële oplossingen zijn ax² + bx + c = 0.
    We noemen s de som en p het product van de oplossingen: s = x1+ x2  en p = x1. x2 .
    In het vierde jaar van het middelbaar onderwijs leert men dan
    dat x1 en x2 meteen ook de oplossingen zijn van de vergelijking x² –  sx + p = 0.

    Carlyle ontdekte dat de cirkel die in een rechthoekig assenstelsel
    als middellijn [AB] heeft met A(0,1) en B(s,p)
    de x-as snijdt in de punten met als abscis x1 en x2.

    Op het onderstaande voorbeeld is s = 6 en p = 8.


    Kan je aantonen dat de cirkel van Carlyle (in het algemeen) de volgende vergelijking heeft:
     x(x – s) + (y – 1)(y – p) = 0 ?

    Circle Box Illusion

    15-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraagstukje over regelmatige twaalfhoek

    Ziehier een mooi meetkundevraagstukje
    dat je met behulp van de stelling van Pythagoras
    heel eenvoudig kunt oplossen.


    In een cirkel met middelpunt M en straal r
    is een regelmatige twaalfhoek ingeschreven.
    P is een willekeurig punt op de cirkelomtrek.
    Toon aan dat de som van de kwadraten van de afstanden
    van P tot de 12 hoekpunten constant is (d.w.z. onafhankelijk van de ligging van P).

    Tip.
    Verbind P met twee overstaande hoekpunten (bijvoorbeeld A en G)
    en pas dan de stelling van Pythagoras toe.



    15-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Talstelsels
    Fibonacci's Liber Abaci

    Het Liber Abaci van Leonardo van Pisa (beter bekend onder de naam Fibonacci)
    is wellicht één van de meest invloedrijke wiskundeboeken die ooit werden gepubliceerd.
    Het verscheen voor het eerst in 1202 en toonde het nut aan van het rekenen
    in het decimaal talstelsel met de Arabische cijfers.

    Laten we niet vergeten dat onder invloed van dit boek iedereen nu direct snapt
    dat het getal 423 in het decimaal talselsel gelijk is als 4 x 102 + 2 x 101 + 3 x 100.
    In het vijftallig talstelsel zou 423 dan gelijk zijn aan
    4 x 52 + 2 x 51 + 3 x 50 of dus (decimaal) aan 108.

    EEN EIGENSCHAP DIE GELDIG IS IN ELK TALSTELSEL

    In elk talstelsel geldt dat 111 een deler is van 10101.

    Bewijs.
    In het talstelsel met basis a is 10101 gelijk aan 1 x a4 + 1 x a2 + 1 x a0 of dus aan a4 + a2 + 1.
    Het getal 111 is dan gelijk aan a2 + a + 1.

    Welnu, a4 + a2 + 1 = (a2 + a + 1)(a2 – a + 1).    Q.E.D.

    idk animated GIF

     
    Controleer je even deze eigenschap in het decimaal talselsel en in het talstelsel met basis 5?


    15-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autobiografische getallen

    AUTOBIOGRAFISCHE GETALLEN

    Dit kan een leuke IQ-vraag zijn: wat hebben de volgende getallen gemeen?

    1210
    2020
    21200
    3211000
    42101000
    521001000
    6210001000

    Figure 1 (animation)

                                                                                                            

    ANTWOORD.
    Het zijn de enige getallen (in het decimaal talstelsel)
    die zichzelf op de volgende manier omschrijven:
    het eerste cijfer geeft aan hoeveel nullen er in het getal voorkomen,
    het tweede cijfer geeft aan hoeveel keer het cijfer 1 in het getal voorkomt,
    het derde cijfer geeft aan hoeveel keer het cijfer 2 in het getal voorkomt,
    enzovoort.

    Dergelijke getallen noemt men daarom autobiografisch.

    Figure 1 (animation)

    Een vraagje dat hierop lijkt, duikt op in heel veel wiskundehandboeken in het hoofdstuk over rijen.
    Vind de zesde term in deze rij: 0, 10, 1 011, 1 031, 102 113, ?

    Tip. Het eerste getal lees je als één nul.

    15-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ln 2

    sum_{n=1}^infty frac{(-1)^{n+1}}{n} = sum_{n=0}^infty frac{1}{(2n+1)(2n+2)} = ln 2. 

    Dit zijn twee merkwaardige formules om ln 2 te berekenen.

    Volgens de eerste sommatieformule is ln 2 = 1 – 1/2 + 1/3 –  1/4 + 1/5 – 1/6 + ....
    Deze formule volgt uit de Maclaurinreeks voor f(x) = ln(1 + x),
    nl.  ln(1 + x) = x – x/2 + x/3 – x/4 + x/5 – x/6 + ... waarin men x = 1 stelt.

    Volgens de tweede formule is ln 2 = 1/2 + 1/12 + 1/30 + 1/56 + ...
    waarbij de noemers van de breuken achtereenvolgens gelijk zijn aan
    1 x 2, 3 x 4, 5 x 6, 7 x 8, enzovoort.
    Dat deze formule gelijk is aan de eerste uitdrukking volgt direct uit het feit
    dat 1/((2n+1)(2n+2)) = 1/(2n+1) – 1/(2n+2).

    Het merkwaardig getal ln 2 is ook gelijk aan het maatgetal van de oppervlakte
    van het vlak gebied tussen de grafiek van f(x) = 1/x en de x-as
    tussen de verticale rechten x = 1 en x = 2,
    maar ook tussen de verticale rechten x = a en x = 2a (met a > 0).

    Deze eigenschap controleert men direct via een bepaalde integraal:



     

    14-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pi op postzegels

           PI OP POSTZEGELS



    2000 was het Internationaal Jaar van de Wiskunde.
    Heel wat landen (waaronder België) brachten voor die gelegenheid een postzegel uit.
     Slechts op enkele ervan staat het getal π afgebeeld.
    Hierboven zie je dat dit het geval was voor een postzegels van Monaco. 

    File:Luzinstamp.jpg

    Nikolai Luzin was een eminente Russische wiskundige die van 1920 tot 1930
    aan de Universiteit van Moscou een onderzoeksseminarie leidde.
    Heel wat doctoraatsstudenten werkten er onder zijn leiding
    en een aantal ervan werden later beroemde Sovjet-wiskundigen.


       

    De Vereniging van Colombiaanse Ingenieurs heeft een logo waarin het getal π staat afgebeeld. 

       

      

    En vind je ook π op de bovenstaande  herdenkingszegels?




    Op deze omslag met een bijzondere eerste-dag-afstempeling
    staat een tekening van de grote piramide van Cheops
    waarbij de afmetingen ervan in verband worden gebracht met het getal π.

    En blijkbaar zijn de postzegels waarop het getal e (getal van Euler e = 2,71828...)
    staat afgebeeld nog veel zeldzamer!

    Ohne Zuordnung - Delcampe.de 


       

    International Congress of Mathematicians (ICM) - Berlin Stamp 

    In 1998 vond in Berlijn een Internationaal Wiskunde Congres plaats.
    Er verscheen toen een postzegel waarin een vierkant staat afgebeeld
    dat zelf weer met vierkanten is opgevuld en op de achtergrond
    zie je het getal pi met heel veel cijfers na de komma. 

    Unclassified - Delcampe.de

    Karl Weierstrass (1815-1897) wordt wel eens de vader van de moderne analyse genoemd.
    Hij definieerde een functie die overal continu is, maar nergens differentieerbaar.
    In de definitie van de functie van Weierstrass komt het getal π voor.

    http://www.wfu.edu/~kuz/Stamps/Cauchy/cauchy1.jpg

    Augustin Cauchy (1789-1857) was een Franse wiskundige
    die de basis legde voor de complexe functietheorie.
    Hij bewees o.a. een formule voor een kringintegraal waarin het getal π opduikt.
    Die formule van Cauchy staat bovenaan op de herdenkingszegel afgebeeld.

                   

                    
                      Dat Garfield gelijk heeft kan je aantonen door te bewijzen dat de functie met als voorschrift
                          f(x) = ex  /xe met x > 0 een minimum bereikt voor x = e waarbij f(e) = 1.

    10-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Examenvraagstuk



    Dit jaar waren er 5 289 studenten ingeschreven voor deelname 
    aan het toelatingsexamen voor arts en tandarts, dat sedert 1997 bestaat.
    Dit is een toename met 11 % in vergelijking met vorig jaar.
    Bijna 1 op 5 deelnemers komt uit Nederland.
    Opvallend is dat bijna 600 deelnemers uit het vijfde jaar komen.
    De proef werd op 2 juli 2013 georganiseerd in Brussels Expo.

    Vorig jaar slaagde 16,6 procent (1 op 6) in de zittijd van juli.

    En zopas zijn ook de resultaten bekend van de eerste zittijd van dit jaar.
    Van de 5 289 ingeschreven kandidaten legden 4 737 studenten, of 89,5 procent, het volledige examen af.
    Na deliberatie slaagden 695 kandidaten. Dit aantal is iets lager dan in juli vorig jaar (712 in juli 2012).
    Door het gestegen aantal deelnemers (er waren 4 301 deelnemers in juli 2012)
    is het slaagpercentage voor juli 2013 daarom 14,7 procent van de deelnemers.
    Als we echter ook de studenten meetellen die niet het volledige examen hebben afgelegd
    komen op een een slaagpercentage van 13,1 procent of bijna 1 op 8.
    Van de vijfdejaarsstudenten die deelnamen slaagde 1,2 procent.

    Neem je nog even de tijd voor een wiskundig examenvraagstuk?

    Birgit nam dit jaar deel aan het toelatingsexamen voor arts en tandarts.
    Ze was één van de 49 deelnemers in vak 23.
    De studenten in dit vak waren genummerd van 1 tot en met 49.
    Birgit stelde iets merkwaardigs vast:
    de som van de nummers die kleiner waren dan haar nummer
    was precies gelijk aan de som van de nummers die groter waren dan het hare.
    Welk nummer had Birgit?



    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Oplossing examenraadsel.pdf (200.2 KB)   

    09-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekensom 1

    harry potter animated GIF

     
    Neem er even een blad papier en een balpen bij voor een cijferwerkje.

    STAP 1.  Kies jouw lievelingscijfer uit de rij 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9.
    STAP 2.  Vermenigvuldig het gekozen cijfer (uit het hoofd!) met 9.                                
     STAP 3.  Vermenigvuldig nu (manueel!) het bekomen getal met het getal 12 345 679.  

    Tevreden met de uitkomst?


    happy-jump-happy-animation-animated-smiley-emoticon-000360-large-1es9swx

    08-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    07-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekensom 2

    harry potter animated GIF


    We maken even een berekening met het 'Hamletgetal ' X = 1372.

    Neem er een rekentoestel bij.

    STAP 1. Tik twee keer na elkaar het getal X = 1372 (dus 13721372) in op jouw rekentoestel.
    STAP 2. Deel dit getal door 137.
    STAP 3. Deel de uitkomst door het getal X (dus door 1372).
    STAP 4. Tel tenslotte bij het resultaat 27 op.
    Je bekomt 100.

    Kies nu zelf een ander getal X van 4 cijfers en herhaal de vier stappen.
    Wedden dat je uiteindelijk ook weer 100 bekomt! 

     Numbers graphics Numbers graphics Numbers graphics 


    07-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    04-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierkantswortels

    File:Wortel wiskunde.jpg

    Als je nu aan een student vraagt hoeveel de vierkantswortel uit 57 121 is,
    dan zal die ongetwijfeld naar zijn rekentoestel (of iPhone?) grijpen.

    Laten we niet vergeten dat de firma Hewlett-Packard pas in 1972
    de eerste wetenschappelijke zakrekenmachine op de markt bracht (de HP-35).
    Tot dan leerden we in de middelbare school aan hoe men dit manueel kan doen.



    Het was mijn eminente wiskundeleraar Frans Vandendriessche die me de techniek in 1965 aanleerde.
    Ik mocht 43 jaar later zijn afscheidsles bijwonen.
    En als je goed toekijkt, dan bemerk je dat hij in die les op het bord
    nog een levensecht vraagstukje voorschotelde aan zijn leerlingen
    (dat je hopelijk zonder vierkantsworteltrekking kunt oplossen):

    Sara en Laura is een tweeling van 13 jaar.
    Wanneer zijn ze samen even oud als hun moeder die nu 45 jaar is?


    Hieronder zie je hoe men manueel kan berekenen
    dat de vierkantswortel uit 57 121 gelijk is aan 239
    en de vierkantswortel uit 229 441 aan 479.
    Hoe de berekening verloopt lees je in een bijlage.
    In een tweede bijlage wordt de methode verklaard
    aan de hand van een mooie werktekst.

     
        
    Rabbits animal graphics

    Bijlagen:
    Handmatig vierkantswortels trekken.pdf (1.4 MB)   
    Zo bereken je manueel de vierkantswortel uit een getal.pdf (182.4 KB)   

    04-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    03-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraagstuk over Laurent, Filip en Albert

    KONING FILIP

    Vandaag 3 juli 2013 is er groot nieuws!
    Koning Albert maakte zonet bekend dat hij op 21 juli aftreedt
    en dat prins Filip dan de nieuwe koning van België wordt.

    Op deze zeldzame foto uit de jaren '80 zie je Albert
    samen met zijn sportieve zonen Filip en Laurent.

    Ik dacht meteen aan de meerkeuzevraag die ik dit jaar heb ingediend
    voor de Junior Wiskunde Olympiade (tweede ronde - vraag 30).
    Los jij ze op?

    Filip, zijn broer Laurent en hun vader Albert lopen de 100 meter.
    Ze starten tegelijk en elk loopt met een constante snelheid.
    Wanneer Filip de eindmeet bereikt, heeft Laurent nog 10 meter af te leggen
    en wanneer Laurent de eindmeet bereikt, heeft Albert nog 20 meter af te leggen.
    Hoeveel meter moet Albert nog afleggen wanneer Filip de eindmeet bereikt?

    (A) 24     (B) 28     (C) 30     (D) 32     (E) 40

    © Vlaamse Wiskunde Olympiade vzw


    Geen eenvoudig probleem?
    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Oplossing loopsnelheid Filip.pdf (112.8 KB)   

    03-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vierkant vol vierkanten

    EEN OPGEVULD VIERKANT

    In de jaren '30 kwamen in het Szkoka Café (Schots café) in de Poolse stad Lwow
    een aantal jonge wiskundigen geregeld samen om er te discussiëren
    over wiskundige problemen.
    Een aantal van die problemen werden opgetekend in een boek
    dat nu bekend staat als het Schotse boek.

    Eén van die ongeveer 200 problemen was het volgende.
    Is het mogelijk een vierkant te verdelen in een aantal vierkanten
    die allemaal verschillende afmetingen hebben?

    Reeds in 1940 werd een oplossing gevonden met 55 onderling verschillende vierkanten.
    Het was de Nederlander Arie Duijvestijn die in 1962 bewees dat het nooit
    met minder dan 21 vierkanten zou kunnen.
    En dat het effectief ook met 21 vierkanten kan
    bewees hij in 1978 door een computer te gebruiken.

    Hieronder staat zijn beroemd vierkant afgebeeld.



    Meer hierover lees je in een fraai artikel van Marco Swaen:
    http://www.kennislink.nl/publicaties/probleem-59-uit-het-schotse-boek .

    Op http://squaring.net/ vind je nog veel meer informatie
    over hoe een vierkant kan worden opgevuld.

    In 1998 verscheen in Duitsland een postzegel 
    waarop een vierkant vol vierkanten staat afgebeeld.
    De zegel verscheen naar aanleiding van
    het Internationaal Wiskunde Congres in Berlijn.
    Wie goed kijkt ziet op de achtergrond zelfs het getal pi verschijnen.

    File:Stamp Germany 1998 MiNr2005 Internationaler Mathematiker-Kongress.jpg

    In dit verband vond ik zelf de onderstaande figuur fascinerend:
    een vierkant wordt opgevuld met vijf rechthoekige driehoeken
    waarvan de zijden telkens gehele afmetingen hebben.
    Een leuke toepassing met Pythagorese drietallen!

     


    03-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    29-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekenraadsel

    EEN BOEKENRAADSEL

    Sidonie heeft een luxe-editie van de avonturen van Suske en Wiske aangekocht.
    De reeks bevat 15 delen en de boeken zijn ook genummerd van 1 tot en met 15.
    Op een zekere dag stelt haar man Lambik iets bijzonders vast.
    De boeken blijken in een merkwaardige volgorde te staan,
    want de som van de nummers van elke twee opeenvolgende boeken
    is een kwadraatgetal (1, 4, 9, 16 of 25).

    Kan jij vinden in welke volgorde de 15 boeken gerangschikt staan?

    Tip. Bij de getallen 8 en 9 past telkens slechts één ander getal
    zodat de som een kwadraatgetal is.

    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Boekenraadsel - oplossing.pdf (81.6 KB)   

    29-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    28-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hogere wiskunde

    HOGERE WISKUNDE

    Wiskundigen zijn altijd op zoek naar veralgemeningen
    en ontdekken zo soms merkwaardige objecten.
    We stellen er hier twee voor die thuis horen in de rubriek 'hogere wiskunde'.

    DE HYPERKUBUS

    De hyperkubus of vierdimensionale kubus is een object
    dat je uiteraard in onze driedimensionale ruimte niet zult tegenkomen
    maar dat in de fantasie van de wiskundigen wel bestaat.

    Als je een lijnstuk (eendimensionaal object) in een richting die er loodrecht op staat
    evenwijdig met zichzelf verplaatst, creëer je een vierkant.
    Als je een vierkant (tweedimensionaal object) in een richting die er loodrecht op staat
    evenwijdig met zichzelf verplaatst, creëer je een kubus.
    Als je dan een kubus (driedimensionaal object) in een richting die er loodrecht op staat
    evenwijdig met zichzelf verplaatst, creëer je een hyperkubus.


    Een lijnstuk heeft 2 hoekpunten (eindpunten),
    een vierkant heeft er 4, een kubus heeft er 8
    en een hyperkubus heeft er 16.

    Zoals een vierkant een 2D-projectie is van een kubus,
    zo is een kubus een 3D-projectie van een hyperkubus.
    Misschien snap je hiermee wat je hieronder ziet?

    hypercube animated GIF

     Driedimensionale projectie van een roterende vierdimensionale kubus.

    HET VLAK VAN FANO

    Wiskundigen gaan ervan uit dat een vlak in alle richtingen oneindig doorloopt.
    Ook een rechte bevat een oneindig aantal punten en is onbegrensd.
    Daarnaast bestaat er in de fantasie van de wiskundigen ook iets als een eindige meetkunde.

    Gino Fano, een Italiaanse wiskundige (1871 - 1952) werkte de eindige meetkunde uit
    van het zogenaamde Fano-vlak, dat bestaat uit 7 punten en 7 rechten.
    De onderstaande figuur is een model voor het Fano-vlak.
    Het is even wennen aan de idee dat ook 'de cirkel' op deze figuur een rechte voorstelt!
    Voor de coördinaten van de punten kan je niet werken met de reële getallen,
    maar moet je je 'binair beperken' tot 0 en 1.
    De 7 punten hebben dan ook een stel binaire coördinaten:
    001, 010, 011, 100, 101, 110, en 111.
    Door elk punt gaan drie rechten en op elke rechte liggen drie punten.



    Het Fano-vlak is het projectieve vlak 
    met het kleinste aantal punten en rechten.

    weird animated GIF

     

    28-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TAU-dag en PI-droedels

    28 JUNI = TAU-DAG ?



    De tegenstanders van de pi-dag (3,14 > 3de maand, 14de dag) hebben er niets beter op gevonden
    dan 28 juni uit te roepen tot tau-dag (6,28 > 6de maand, 28ste dag).
    De Griekse letter τ komt overeen met onze letter t
    en verwijst naar de eerst letter van het woord 'toer' (Grieks: τορνος).
    1τ = 2π komt dan overeen met een hoek van 360° of één volledige 'toer'.

    Er is nog een tweede reden waarom men de letter tau heeft gekozen.
    De Griekse letter τ heeft als het ware één been terwijl π er twee heeft
    en dat verwijst meteen weer naar 1τ = 2π.

    Er zijn ook in de wiskunde en in de wetenschappen heel veel formules waarin de constante 2π voorkomt.
    Daarin zou men volgens de aanhangers van de tau-dag 2π moeten vervangen door τ.
    Meer hierover lees je in de bijlage 'The Tau Manifesto'.

    Zelf blijf ik aanhanger van de pi-dag 
    als is het maar omwille van het feit dat ik gemakkelijker
    een pi-droedel kan opstellen dan een tau-droedel!

    Kan je deze vier oplossen?
    Zie ook: http://glorieuxronse.classy.be/droedels.html .



      SPIONAGE

    PISTACHE

    Vampier

    Voor wie het niet direct ziet zitten: oplossingen in bijlage!


    confused animated GIF  

    Bijlagen:
    The Tau Manifesto.pdf (617.3 KB)   
    VIER PI-DROEDELS.pdf (84.6 KB)   

    28-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Droste-effect


    HET DROSTE-EFFECT

    Het Droste-effect is een visueel effect, waarbij een afbeelding een verkleinde versie van zichzelf bevat.
    Voor de verkleinde afbeelding geldt weer hetzelfde, enzovoort.
    Dit proces van zelfverwijzing heet
    recursie. In theorie kan dit oneindig doorgaan.

    Het effect is vernoemd naar Droste, een producent van cacao en de afbeelding dook voor het eerst op in 1904.
    Op de cacaoblikken was een verpleegster afgebeeld die een dienblad droeg
    met daarop hetzelfde blik cacao, waarop dan weer hetzelfde stond, enzovoort.

    Dit effect werd o.a. door Escher toegepast in zijn grafische kunstwerken.
     Meer hierover lees je op http://escherdroste.math.leidenuniv.nl/
    Recursie treedt uiteraard ook op in fractalen.
     Hieronder zie je dit effect bij de Sierpinski-fractal.



    Op de onderstaande foto zie je me samen met collega-vakbegeleider Geert Delaleeuw
    en Lies Van de Wege, die me opvolgt bij de vakbegeleiding wiskunde van DPB-Brugge.
    Ze houdt blijkbaar deze foto vast waarop wij samen staan afgebeeld en creëert zo het Droste-effect!


    25-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De baksteen van Euler

    DE BAKSTEEN VAN EULER

    Leonhard Euler formuleerde ooit het volgende schijnbaar eenvoudige probleem:
    bestaat er een balk waarvan de lengte, de breedte en de hoogte een gehele waarde hebben
    en waarvan ook de lengte van de zijvlaksdiagonalen een geheel getal is?


    Dit is een zogenaamd Diofantisch probleem,
    waarbij men een stelsel van drie vergelijkingen moet oplossen
    en waarbij de oplossingen gehele getallen moeten zijn:

    x² + y² = a²
    x² + z² = b²
    y² + z² = c².

    Het was een zekere Paul Halcke die in 1719 als eerste een oplossing vond voor dit probleem.
    Voor x = 44, y = 117 en z = 240 is a = 125, b = 244 en c = 267.
    Dit kan men controleren met behulp van de stelling van Pythagoras.

    Ga eens na dat dit ook het geval is bij de balken met de volgende afmetingen:
    1) x = 85, y = 132, z = 720
    2) x = 160, y = 231, z = 792
    3) x = 240, y = 252, z = 275
    4) x = 140, y = 480, z = 693.

    Tot op heden is er echter nog niemand in geslaagd de perfecte balk te vinden
    waarbij ook de lengte d van de lichaamsdiagonalen een geheel getal is.
    Dit levert een bijkomende vergelijking op : x² + y² + z² = d².

    Zin om hier even op te zoeken?

    Moving animated picture of monkey smile

    24-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kantelende veelhoeken en de cycloïde

    KANTELENDE VEELHOEKEN

    Op de bovenstaande figuur zie je hoe een regelmatige vijfhoek ABCDE
    vier keer na elkaar over een hoek van 72° wordt gekanteld
    (een rotatie over een hoek van 72° met als centra
    van de rotatie achtereenvolgens de punten E, F, G en H).
    De vijfhoek rolt dus als het ware over een rechte lijn.
    Het punt A komt zo achtereenvolgens in de posities P, Q, R en S terecht.

    Wat blijkt nu (via een controle met GeoGebra)?
    De oppervlakte van de vijfhoek APQRS
    is precies drie maal de oppervlakte van de vijfhoek ABCDE.

    Hieronder zie een 'bewijs zonder woorden' van P. Mallinson
    voor een kantelende regelmatige tienhoek.
    Merk op dat de oppervlakte van elk (roze) driehoekje
    dat boven de (rode) veelhoekige lijn uitsteekt
    gelijk is aan de oppervlakte van een (wit) driehoekje onder deze veelhoekige lijn.
    Hierdoor klopt dit bewijs!

    Het leuke aan dit verhaal is dat hieruit volgt dat
    de oppervlakte onder één boog van een cycloïde
    precies gelijk is aan drie maal de oppervlakte van de cirkel
    die deze cycloïde genereert.


    File:Cycloid animated.gif 

    In de bijlage berekenen we deze oppervlakte op de klassieke manier
    met behulp van de integraalrekening.

    Bijlagen:
    Berekening van de oppervlakte onder een cycloïde.pdf (160.7 KB)   

    24-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    23-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Som van derdemachten - deel 1

    EEN BEWIJS ZONDER WOORDEN

    Ziehier een bewijs zonder woorden
    - in de Griekse stijl -
    voor de formule voor de som van de derdemachten
    van de natuurlijke getallen van 1 tot en met n:
     13 + 23 + 33 + ... + n3 = n2(n+1)2/4.



    Gezien?

    Ouch  Don't you just hate getting poked in the eye with the curser arrow

    23-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs