Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    29-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paradoxale dobbelstenen

    PARADOXALE DOBBELSTENEN

    Hieronder staat het gekende magisch vierkant (Lo Shu) afgebeeld
    waarbij de som van de 3 getallen op elke horizontale rij,
    in elke verticale kolom en op de twee diagonalen gelijk is aan 15.


    Stel nu dat je over drie dobbelstenen zou beschikken
    waarop  de drie getallen uit elke rij telkens twee keer voorkomen:
    een rode dobbelsteen met 4 - 9 - 2 - 4 - 9 -2
    een blauwe dobbelsteen met 3 - 5 - 7 - 3 - 5 - 7
    en een groene dobbelsteen met 8 - 1 - 6 - 8 - 1 - 6


    Hiermee wordt een spelletje gespeeld door twee spelers.
    Elke speler kiest een dobbelsteen en daarna gooit elke speler
    de gekozen dobbelsteen 27 keer.
    De speler die bij een worp het hoogste getal gooit, scoort een punt.
    Wie na 27 worpen het hoogste aantal punten behaalt, wint het spel.

    Nu blijkt hiermee iets eigenaardigs aan de hand te zijn:
    blauw wint (gemiddeld) 5 keer op 9 van rood,
     groene wint (gemiddeld) 5 keer op 9 van blauw
    en rood wint (gemiddeld) 5 keer op 9 van groen.

    winstkans ROOD < winstkans BLAUW < winstkans GROEN < winstkans ROOD

    Dit is intuïtief in tegenstrijd met ons wiskundig begrip van 'transitiviteit':
    als a < b en b < c dan kan het niet c < a.


    Kan je de winstkansen van de ene dobbelsteen t.o.v. de andere berekenen?

    Uitleg in bijlage
     

    Bijlagen:
    Paradoxale dobbelstenen verklaard.pdf (70.4 KB)   

    29-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Algoritme van Heron

    ALGORITME VAN HERON


    In zijn werk METRICA beschrijft Heron een eenvoudig algoritme
    om de vierkantswortel uit een positief geheel getal n te benaderen via een rij getallen.
    In feite was zijn aanpak typisch 'Grieks', d.w.z. meetkundig:
    een vierkant met zijde x bepalen met dezelfde oppervlakte als een rechthoek met oppervlakte n.

    Uitleg over het algoritme vind je in de bijlage.

    Racine carrée (vierkantswortel) is de titel van het tweede album van Stromae
    (een anagram van Maestro)
    en in verband met de titel zegt Stromae:
    "J'ai l'impression que je fais de la musique comme si je faisais des maths."

    Bijlagen:
    Algoritme van Heron.pdf (172.1 KB)   

    29-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paradox van Simpson

    PARADOX VAN SIMPSON

    De paradox van Simpson is genoemd naar de statisticus E. H. Simpson,
     die in 1951 hierover een artikel publiceerde.

    De paradox bestaat erin dat een effect dat wordt vastgesteld
     in verschillende delen van een bepaalde studie,
    verloren gaat (en zelfs het tegenovergestelde effect oplevert)
    wanneer men de onderdelen van die studie samenlegt.

    We illustreren dit aan de hand van een concreet voorbeeld.
    In verschillende bokalen zitten een aantal rode en groene ballen.
    Men 'wint' als men een groene bal trekt.



    Eerst moet de persoon die een bal trekt, kiezen tussen bokaal 1 en bokaal 2.
    De kans op een groene bal is bij bokaal 1 gelijk aan 1 op 4
    en bij bokaal 2 is dat 3 op 10.
    Bokaal 2 kiezen is dus gunstiger dan bokaal 1  (1/4 < 3/10)

    Daarna moet de persoon kiezen tussen bokaal 3 en bokaal 4.
    De kans op een groene bal is bij bokaal 3 gelijk aan 6 op 10
    en bij bokaal 4 is dat 3 op 4.
    Bokaal 4 kiezen is dus gunstiger dan bokaal 3  (6/10 < 3/4).

    Wanneer men echter de ballen uit de bokalen 1 en 3 samenvoegt in bokaal 5
    en de ballen uit bokaal 2 en 4 in bokaal 6,
    dan blijkt bokaal 5 een betere keuze te zijn dan bokaal 6 
    want  7/14  >  6/14 !

    Motion Addicts animated GIF

     

    29-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    28-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doosparadox ven Bertrand

    DOOSPARADOX VAN BERTRAND

    Gold Euro animated gif spinning euro

    In een publicatie met als titel 'Calcul des probabilités' (1889)
    vermeldt de Franse wiskundige Joseph Bertrand  een leuke doosparadox.

    Je beschikt over drie doosjes. 
    In het eerste zitten twee gouden munten,
    in het tweede een gouden en een zilveren munt
    en in het derde twee zilveren munten.
    De doosjes worden in een willekeurige volgorde neergezet.
    Je kiest een doosje uit en haalt hieruit zonder kijken één van de twee munten.
    Het blijkt een gouden munt te zijn.
    Hoe groot is de kans dan de andere munt is dat doosje ook een gouden munt is?



    Intuïtief verwacht men wellicht een kans van 1 op 2
    omdat de tweede munt in het gekozen doosje
    enkel een gouden of een zilveren munt kan zijn.

    De kans is nochtans 2 op 3.
    Weet je ook waarom?



    Verklaring in bijlage.

    Gold Euro animated gif spinning euro

    Bijlagen:
    De doosparadox van Bertrand verklaard.pdf (136.9 KB)   

    28-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achilles en de schildpad

    ACHILLES EN DE SCHILDPAD

    De paradox van Achilles en de schildpad  wordt toegeschreven aan Zeno van Elea (± 450 v. Chr.)



    De paradox luidt als volgt:

    Stel dat de schildpad 1 000 meter voorsprong heeft op Achilles
    en dat Achilles 10 keer sneller loopt dan de schildpad
    (zo'n snelle schildpad of zo'n trage loper kom je echt niet vaak tegen!).
    Wanneer Achilles 1 000 meter heeft afgelegd, is de schildpad 100 meter voorop geraakt.
    Wanneer Achilles dan die 100 meter heeft afgelegd, is de schildpad weer 10 meter voorop geraakt.
    Achilles legt dan die 10 meter af; maar inmiddels is de schildpad weer 1 meter voorop geraakt.
    Enzovoort ...
    En dus zal Achilles blijkbaar de schildpad nooit inhalen.






    In feite probeerde Zeno ons te misleiden met de redenering
    dat wanneer men oneindig lang positieve getallen bij elkaar optelt,
    de som uiteindelijk ook oneindig groot wordt.

    Er zijn verschillende manieren om deze paradox te verklaren
    en om in te zien dat Achilles de schildpad inhaalt na 1 111, 111 ... meter
    (zie bijlage).

    Wiskundigen drukken dit graag in breukvorm uit: een afstand van 10 000/9 meter,
    terwijl natuurkundigen en ingenieurs liever met kommagetallen werken.
    Maar dan zitten die wel met het probleem dat in 1 111,111...
    het aantal cijfers na de komma oneindig lang doorloopt,
    waarmee je weer met de paradoxale indruk blijft zitten
    dat Achilles de schildpad toch nooit zal inhalen!

    infinity,infinite,animated gif,scales,snake-like,reptilian,life cycle,symbolic 


    Bijlagen:
    PARADOX VAN ZENO verklaard.pdf (299.9 KB)   

    28-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De paradox van Curry

    DE PARADOX VAN CURRY

    Als men de rode en de blauwe driehoek op het bovenste rooster plaatst
    ontstaat er binnen de grote rechthoekige driehoek een groene rechthoek van 3 x 5 vakjes.
    Wanneer men echter die twee driehoeken van plaats wisselt,
    ontstaat er blijkbaar binnen de grote rechthoekige driehoek een groene rechthoek van 2 x 8 vakjes.

    Is 15 = 16?

    Het is een leuke oefening om te verklaren waar de fout zit!
    Stick man dancing animated gif

    Verklaring in bijlage!

    Bijlagen:
    De paradox van Curry verklaard.pdf (197.8 KB)   

    27-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verdwenen vierkantje

    Het verdwenen vierkantje

    Bekijk even aandachtig het onderstaande filmpje
    met de meest gekende versie van de zogenaamde paradox van Curry.

     

    Blijkbaar kan men met de vier puzzelstukjes
    op twee verschillende manieren een welbepaalde driehoek vormen
    en telt de driehoek op de bovenste figuur één vakje minder.

    Maar kan je ook verklaren wat er hier aan de hand is?



    Verklaring in bijlage.

    Bijlagen:
    PARADOX VAN CURRY VERKLAARD (versie 2).pdf (185.9 KB)   

    26-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spookgetallen

    SPOOKGETALLEN


    In wiskundige kringen zijn spookgetallen getallen die wellicht niet bestaan,
    maar waarvan men niet met zekerheid heeft kunnen bewijzen dat ze niet bestaan.



    Bestaat er een oneven volmaakt getal?
    Een volmaakt getal is een natuurlijk getal
    dat gelijk is aan de som van zijn delers,
    het getal zelf niet meegerekend.
    Zo is 6 = 1 + 2 + 3 het kleinste volmaakt getal
    en 28 = 1 + 2 + 4 + 7 + 14 is het volgende.



    Bestaat er een oneven natuurlijk getal
    dat niet te schrijven is als de som van twee priemgetallen?

    Dit heeft te maken met het beroemde vermoeden van Goldbach.



    Bestaat er een Mersenne-priemgetal dat groter is dan 257885161 – 1?

    Dit getal is momenteel het grootste priemgetal.
    De Franse monnik Mersenne dacht al dat er
    oneindig veel priemgetallen bestaan van de vorm 2n –  1.



    De getallen 1, 3, 8 en 120 vormen een merkwaardig viertal
    want het product van elk paar van deze getallen
    vermeerderd met 1 is telkens een kwadraatgetal:
    (1 x 3) + 1 = 2²
    (1 x 8) + 1 = 3²
    (1 x 120) + 1 = 11²
    (3 x 8) + 1 = 5²
    (3 x 120) + 1 = 19²
    (8 x 120) + 1 = 31².
    Bestaat er ook zo'n vijftal?
    Naar die spoken hoef je blijkbaar niet meer te zoeken.
    Lees meer hierover op http://en.wikipedia.org/wiki/Diophantine_quintuple .

    Over de andere spookgetallen zit er een bevattelijk artikel in bijlage.

    animated ghost photo: Animated Ghost 1 AnimatedGhost1.gif

    Bijlagen:
    Spookgetallen.pdf (97.9 KB)   

    25-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige breuken

    Bij uitgeverij Die Keure
    publiceerde ik een boekje
    met de titel TWEE PLUS TWEE IS VIJF (ISBN 9789086616497)
    met een verzameling leuke vondsten over getallen
    en 500 citaten waarin cijfers en getallen voorkomen.

    animated_runner.gif

    In het boekje wordt o.a. het volgende probleem gesteld.
    Kan je een breuk vormen 
    waarin de cijfers van 1 tot en met 9 één keer voorkomen
    en zodat de breuk gelijk is aan
    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 of 9?

    Enkele voorbeelden:

    Blijkbaar zijn er in totaal 89 oplossingen voor dit probleem.
    Je vindt die in de bijlage.
    Met dank aan collega Peter Vandewiele
    en leerlingen van het Sint-Lodewijkscollege te Brugge.

    30 rock animated GIF

    Een wiskundeleraar kent vijf manieren om verstandig te leven:
    zwijgen, luisteren, ouder worden en verkeerd rekenen.
    L.G.
     

    Bijlagen:
    Merkwaardige breuken.pdf (128.2 KB)   

    24-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 30



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 30


    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

          UITVINDING 30  



    Omstreeks 1872 bracht de firma Remington
    die toen de grootste Amerikaanse wapenfabrikant was
    een mechanische schrijfmachine op de markt.
    Voor al wie teksten moest drukken was dit meteen een revolutionaire uitvinding.
    Per week werden er 1000 typmachines geproduceerd
    tegen een toenmalige prijs van 100 dollars of 525 Franse frank.
    Het artikel vermeldt dat 3 of 4 uur oefening per week volstond om op korte termijn
    even vlug artikels te schrijven met de typmachine als met een vulpen

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 30_oplossing.pdf (162.9 KB)   

    24-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De paradox van Sharp


     Is 64 = 65?

    Merk op dat 5, 8 en 13 drie opeenvolgende getallen zijn uit de rij van Fibonacci.

    Kan je zelf uitleggen waar op de onderste tekening de 'spie' zit met de oppervlakte van één vierkantje?

    Referentie.
    J. Sharp, Fraudulent dissection puzzles - a tour of the mathematics of bamboozlement,
    Mathematics in School, The Mathematical Association, September, 2002


    24-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paradox van Hooper

    DE PARADOX VAN HOOPER


    De rechthoek op de bovenste figuur telt 30 vakjes
    en is opgedeeld in twee driehoeken en twee trapeziums.
    Door deze op een andere manier op de onderste figuur te plaatsen
    vult men hiermee blijkbaar een rechthoek op van 12 vakjes
    en een rechthoek van 20 vakjes.

    Is 30 = 32?

    Het is een leuke oefening om te verklaren waar de fout zit!
    Stick man dancing animated gif

    Verklaring in bijlage!


    Bijlagen:
    Paradox van Hooper verklaard.pdf (209.7 KB)   

    24-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een merkwaardig product - deel 2


    Wellicht heb ook jij in de algebralessen geleerd dat
    (a + b) (a – b) = a2 – b2 .

    We maken hiervan nu handig gebruik om enkele leuke rekenpiramiden op te bouwen.


    6 – 5 = 1
    6² – 5² = 11
    56² – 45² = 1 111
    556² – 445² = 111 111
    5 556² – 4 445² = 11 111 111
    55 556² – 44 445² = 1 111 111 111

    7 – 4 = 3
    – 4² = 33
    57² – 54² = 333
    557² – 554² = 3 333
    5 557² – 5 554² = 33 333
    55 557² – 55 554² = 333 333

    8 – 3 = 5
    – 3² = 55
    58² – 53² = 555
    558² – 553² = 5 555
    5 558² – 5 553² = 55 555
    55 558² – 55 553² = 555 555

    9 – 2 = 7
    – 2² = 77
    59² – 52² = 777
    559² – 552² = 7 777
    5 559² – 5 552² = 77 777
    55 559² – 55 552² = 777 777

    10 – 1 = 9
    10² – 1² = 99
    60² – 51² = 999
    560² – 551² = 9 999
    5 560² – 5 551² = 99 999
    enzovoort ...


    We gebruikten hierbij het feit dat
    6 – 5 = 1 en 6 + 5 = 11
    7 –  4 = 3 en 7 + 4 = 11
    8 – 3 = 5 en 8 + 3 = 11
    9 –  2 = 7 en 9 + 2 = 11
    10 – 1 = 9 en 10 + 1 = 11.

    lol animated GIF

    21-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 31



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 31

    Een winkelier heeft een voorraad eieren en doet hierover de volgende vaststelling.
    "Als ik ze per 2, per 3, per 4, per 5 of per 6 leg, dan heb ik telkens één ei op overschot.
    Als ik ze echter per 7 leg, dan heb ik er geen op overschot."
    Wat is het kleinste aantal eieren dat deze winkelier kan hebben?

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

      UITVINDING 31



    Op het Amerikaanse platteland (en wellicht ook elders)
    stelde men vast dat het voedsel dat men voor de kippen uitstrooide
    vaak door een zwerm mussen werd opgegeten.
    Daarom bedacht men deze mussenvallen die men tussen de kippen plaatste.
    Mussen zijn blijkbaar erg nieuwsgierige vogels
    die zich gemakkelijk in deze val lieten vangen.
    In het artikel waarin men deze val voorstelde,
    vermeldde de auteur dat de boeren dan weer een ander probleem hadden:
    wat aan te vangen met de gevangen mussen?

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 31_oplossing.pdf (57.9 KB)   

    17-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierkantsvergelijkingen oplossen

    EEN ALTERNATIEVE MANIER
    OM EEN VIERKANTSVERGELIJKING
    OP TE LOSSEN

    Traditioneel leert men een vierkantsvergelijking
    van het type ax² + bx + c = 0 (met a, b en c verschillend van nul)
    oplossen door gebruik te maken van de discriminant D = b²  – 4ac.

    Men spreekt in dit geval ook van de abc-formule
    (zie bijvoorbeeld: http://www.wiskundeonline.nl/lessen/kw_bewijs_abc_formule.htm).
    Wanneer er twee verschillende reële oplossingen zijn,
    kan men die op een eenvoudige manier vinden
    zonder gebruik te maken van de discriminant.

    Kijk maar!

    Girls eyes look at you in a mirror

    Kan deze tk-formule een hulpmiddel zijn voor een aantal mensen?

    Uit de stripreeks Beroep: leraar - Pica & Erroc
    © Ballon Media, 2012

    17-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee raadsels met procenten

    TWEE RAADSELS MET PROCENTEN

    Marie verkocht haar twee fietswielen aan 36 euro per stuk.
    Op het ene wiel maakte ze 20 % winst
    en op het andere had ze 20 % verlies.
    Maakte Marie dan in totaal winst, verlies of geen van beide?

    Oplossing.
    Het ene wiel kocht ze voor 30 euro aan en verkocht ze aan 36 euro (6 euro winst).
    Het andere wiel kocht ze voor 45 euro aan en verkocht ze voor 36 euro (9 euro verlies).
    In totaal verloor ze dus 3 euro.

    **********************************************************************************************
    Boer Bavo zet 's morgens 100 kg komkommers
    die voor 80 % uit water bestaan, in de zon.
    Wanneer hij 's avonds de komkommers weegt,
    stelt hij vast dat ze nog maar voor 75 % uit water bestaan.
    Hoeveel wegen de komkommers dan?

    image 

    Oplossing.
    ’s Morgens bestaan de komkommers uit 20 kg ‘vaste’ stof
    en die 20 kg is ’s avonds 25 % van het totaal gewicht van de komkommers.
    Ze wegen dan dus nog 80 kg.

    16-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en strafschoppen

    WISKUNDE EN STRAFSCHOPPEN

    In het programma EUREKA op Nederland 3 van 10 oktober 2013
    onderzocht Ionica Smeets hoe wiskunde kan helpen
    om het wereldkampioenschap voetbal te winnen.
    Je kan dit programma bekijken op
    http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/236863/Eureka.html .

    Daarin kwam onder andere een studie van penaltyprofessor Gyuri Vergouw ter sprake.
    Hij bestudeerde hoe enkele duizenden penalty's werden getrapt
    en berekende zo in welk gebied van het doel men het best trapt om te scoren.

    De 'slaagpercentages' per gebied kan je aflezen op de onderstaande figuur.
    Men heeft dus duidelijk meest kans om te scoren als men erin slaagt
    de bal in de linker- of rechterbovenhoek van het doel te schieten.

    Als je weet dat een doel 7,32 m breed is en 2,44 m hoog,
    dat de penaltystip zich op 11 meter van het midden van het doel bevindt
    en dat de snelheid van de bal ongeveer 80 km/u bedraagt,
    hoe lang duurt het dan om een bal vanaf de stip
    in de linkerbovenhoek van het doel te trappen?

    Het antwoord (ongeveer 0,54 seconden) kan je vinden
    door twee keer de stelling van Pythagoras toe te passen.

    De doelwachter heeft gemiddeld een reactiesnelheid van 0,14 seconden.
    Dit betekent dat hij nog maar 0,4 seconden heeft
    om tot in de bovenhoek te komen om daar de bal te stoppen.
    Dat is normaal gezien onmogelijk!

    Op het Europees Kampioenschap voetbal van 1976
    durfde de Tsjechoslowaakse speler Antonin Panenka
    het aan bij de beslissende penalty de bal zachtjes
    over de vallende Duitse doelman Sepp Maier te trappen.
    Hiervoor is uiteraard heel wat lef en psychologisch doorzicht nodig.
    Sindsdien spreekt men van 'een panenka'.
    Hieronder kan je het trappen van die befaamde strafschop nog eens bekijken.




    11-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige gelijkheid van breuken

    MERKWAARDIG

    In het tijdschrift Wiskunde & Onderwijs nr. 156 (okt. - nov. - dec. 2013)
    vermeldt collega Hugo Staelens een hoogst merkwaardige gelijkheid van breuken.
    We merken graag ook nog op dat elk van de drie breuken gelijk is aan 1!



    Een wiskundeleraar uit Drachten
    kende slapeloze nachten.
    Als ultieme remedie
    begon hij een therapie
    met kwadraten en hogere machten.



    10-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 32



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 32

    ΔABC is een rechthoekige driehoek.
    De schuine zijde [BC] wordt door de punten D en E in drie gelijke delen verdeeld,
    d.w.z. als |BC| = a, dan is |BD| = |DE| = |EC| = a/3.
    Als |AD| = d en |AE| = e, toon dan aan dat 9(d² + e²) = 5a².
    Hint. Pas de cosinusregel toe.


    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

      UITVINDING 32

    Dit toestel was een mechanische kneedmachine.
    Door aan de wielen te draaien kwamen enkele handvormige vorken in werking
    die het deeg in de trog voortdurend bleven kneden
    en waarbij het deeg luchtig bleef en niet werd samengeperst.
    Op die manier bekwam de bakker zonder al te grote inspanningen ideaal brooddeeg.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 32_oplossing.pdf (185.1 KB)   

    09-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tiende Belgische Nobelprijs

            Nobelprijs voor de Fysica voor onze landgenoot François Englert 

    08-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs