Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    18-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pen en papier

    Studietip
     Maak je aantekeningen op papier


    Maak jij je aantekeningen op je laptop of tablet?
    Het lijkt handig, snel en gemakkelijk.
    Toch kun je beter weer 'ouderwets' aantekeningen gaan maken met pen en papier.
    Studenten die aantekeningen maken op papier
    zijn namelijk beter in staat de informatie te reproduceren
    dan studenten die digitale aantekeningen maken.

     ***************************************************************************************

    Dat blijkt uit een onderzoek van twee studenten psychologie (aan Princeton en UCLA). Zij vroegen studenten een lezing bij te wonen en aantekeningen te maken op de voor hen gebruikelijke manier. Ze konden gebruikmaken van zowel notitieboekjes als laptops. Een half uur na de lezing moesten de testpersonen een test afleggen, waarbij de feitenkennis en de toepassing van de kennis werd getoetst. Beide groepen scoorden even hoog op feitenkennis, maar de digitale groep scoorde veel lager op kunde.

    Tussendoor tijd om te studeren
    De studenten met laptop maakten erg veel aantekeningen. Ook waren ze geneigd de lezing woordelijk over te nemen. Om te testen of de grote hoeveelheid aantekeningen juist niet handig is als je een poos later de stof moet gaan leren, hielden de onderzoekers nog een experiment. Dat had dezelfde opzet als het eerste onderzoek, alleen wisten de testpersonen nu dat ze over een week een test moesten doen en dat ze tussen door tijd zouden hebben om te studeren.

    Aantekeningen opschrijven is beter
    Wat bleek: de studenten die aantekeningen maakten met pen en papier en naderhand konden studeren, deden het veel beter dan alle andere studenten in het experiment. Op beide onderdelen scoorden ze veel hoger dat de studenten die in feite de lezing hadden getranscribeerd.

    Andere manier van aantekeningen maken
    Opvallend: tijdens de lezing werd aan de studenten met laptop gevraagd om niet de lezing te transcriberen. Toch bleven zij woord voor woord overnemen wat er werd verteld. Kennelijk is het moeilijk om al typend dezelfde soort aantekeningen te maken als wanneer je schrijft. Je gebruikt dan eigen tekens (sterretjes, pijltjes) en opsommingen en je parafraseert de informatie. Dat leidt kennelijk tot diepere verwerking, het 'plant' de nieuwe kennis steviger in je geheugen.

    Bron: The Huffington Post

    Persoonlijke bedenkingen

    Kladpapier in de wiskundelessen is onontbeerlijk.
    Theorie studeren is meer dan een bewijs nalezen.
    Er is nog geen degelijke oplossing gevonden om (ingewikkelde) formules op een efficiënte manier via ICT neer te schrijven.
    De samenhang en het overzicht bij een redenering of een bewijs bewaar je gemakkelijker op papier.
    Papier nodigt uit om fouten te maken en die daarna te corrigeren. Zo zit wiskunde in elkaar!


    18-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenkundige curiosa

    REKENKUNDIGE CURIOSA

    Toen ik op de middelbare schoolbanken zat
    konden we genieten van een cursus elementaire rekenkunde.
    'Basiskennis van toen' zal men nu wellicht als 'rekenkundige curiosa' beschouwen. 

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 1

    Als a, b en c natuurlijke getallen zijn die niet deelbaar zijn door 3
    dan is a2 + b2 + c2 wel deelbaar door 3.

    Voorbeeld.
    52 +72 + 102 = 174 = 58 x 3.

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 2

    Als n, a en b natuurlijke getallen zijn met n2 = ab
    en waarbij de grootste gemene deler van a en b gelijk is aan 1,
    dan zijn a en b zelf ook kwadraatgetallen.

    Voorbeeld. 
    302  = 4 x 225  met 4 = 22 en 225 = 15²
    en ook is 302 = 9 x 100 met 9 = 32 en 100 = 102 .

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 3

    Voor elk natuurlijk getal n is n5

    – n deelbaar door 30.

    Voorbeelden.
    3 – 3 = 240 = 8 x 30
    45  –  4 = 1020 = 34 x 30
    55  –  5 = 3120 = 104 x 30.

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 4

    Als a en b natuurlijke getallen zijn die geen 5-voud zijn,
    dan is a4 – b4 een 5-voud.

    Voorbeelden.
    7– 34  = 2320
    7– 44 = 2145. 

    confused animated GIF

    Als jij geen verklaring hebt voor deze curiosa, lees dan de bijlage.

    Er zijn ook curiosa waarvoor men nog geen verklaring gevonden heeft.
    In dat geval een wiskundig vermoeden (conjectuur).

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 5

    Voor elk natuurlijk getal n (n > 1) bestaan er natuurlijke getallen a, b en c
    zodat 4/n = 1/a + 1/b + 1/c.

    Voorbeeld.
    Als n = 5 zijn er zelfs twee oplossingen:

    frac45=frac12+frac14+frac1{20}=frac12+frac15+frac1{10}.

    Dit is het vermoeden van Erdös-Straus.
    Het werd geverifieerd voor alle natuurlijke getallen tot 1018
    maar is nog niet in het algemeen bewezen. 

    Bijlagen:
    REKENKUNDIGE CURIOSA.pdf (64.2 KB)   

    17-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het probleem van de vier echtparen

    HET PROBLEEM VAN DE VIER ECHTPAREN

    n! (lees: n-faculteit) is een algemeen gekend wiskundig symbool.
    Daarnaast bestaat ook n!! (n-dubbelfaculteit), waarbij bijvoorbeeld
    6!! = 6 x 4 x 2 = 48   en  7!! = 7 x 5 x 3 x 1 = 105.

    Wiskundigen kennen ook het symbool !n (of zouden dit toch mogen kennen!).
    Dit houdt verband met het volgende probleem.
    Stel dat 3 personen op 3 stoelen plaatsnemen.
    Op hoeveel  manieren kunnen ze dan in een andere volgorde gaan zitten
    zodat geen van hen op zijn oorspronkelijke positie blijft zitten?
    Het aantal manieren is gelijk aan !3 = 2.
    Stel namelijk dat ABC de oorspronkelijke posities aanduiden,
    dan zijn BCA en CAB de enige twee permutaties waarbij geen element vast blijft.

    !n is een wiskundig symbool dat staat voor het aantal permutaties van n elementen waarbij geen enkel element vast  blijft.
    Zo is !1 = 0, !2 = 1, !3 = 2 ...
    Dit zijn de zogenaamde montmortgetallen (zoekopdracht op mijn blog: Montmort).
    In het Engels spreekt men van subfactorials ('subfaculteiten').
    Zie ook op http://en.wikipedia.org/wiki/Derangement .

    *******************************************************************************************************************

    Kan je nu het volgende probleem oplossen?

    Bij een quiz stelt de presentator aan de kandidaat vier echtparen voor (die telkens uit een man en een vrouw bestaan).
    Alleen wordt aan de kandidaat niet verteld wie bij wie hoort. Het is de bedoeling dat hij dit raadt.
    Hoe groot is dan de kans dat hij geen enkel koppel juist raadt?

    Zo heb je weer iets om over na te denken ...

    De oplossing  met wat uitleg over de montmortgetallen zit in bijlage.

    Bijlagen:
    MONTMORTGETALLEN.pdf (190.2 KB)   

    16-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Primeur

    PRIMEUR

    Studenten dienen klacht in na 'te moeilijk' examen

    animated animated GIF

    Bron: De Standaard.

    De derdejaars studenten Architectuur van Gent hebben een klacht ingediend bij de examencommissie over het examen voor het vak gebouwuitrusting.

    Dat was zo moeilijk dat maar zeven van de tweehonderd studenten ervoor geslaagd zijn. Drie kwart van de studenten hebben zelfs een nul.

    Dat is niet meer ernstig, vinden de studenten.

    'Toen ik mijn punten zag, dacht ik eerst dat er een fout gemaakt was', vertelt Silke Swaenepoel.

     'Ik heb nog nooit van mijn leven een 0 behaald'. Silke is lang niet de enige met een grandioze buis op het vak gebouwuitrusting.

    Van de 200 derdejaars studenten zijn er maar 7 geslaagd.

    Gebouwuitrusting is een technisch vak waarin de studenten leren hoe ze gebouwen moeten aanpassen aan de huidige bouwvoorschriften.

    De docent paste voor het examen de giscorrectie toe, en blijkbaar struikelden heel wat studenten daar over.

    Een aantal van hen hebben intussen een klacht ingediend bij de examencommissie.

    Omdat zoveel studenten niet slaagden werd intussen beslist dat wie wil nog voor de zomer en de tweede zit al kan herkansen op het examen.

    'De studenten moeten veel leren en we moeten hen de kans geven om dat stilaan op te bouwen', zegt Carl Bourgeois, vice-decaan en voorzitter van de examencommissie.

     'Daarom werken we aan een oplossing voor deze situatie, maar tegelijkertijd zullen de studenten ooit wel de zelfzekerheid moeten hebben om hier mee om te gaan.'


    Een wiskundeprof uit Gent
    was voor zijn moeilijke examens gekend.
    Al zijn studenten presteerden slecht.
    De rector wees hem terecht.
    Nu is hij met een lagere wedde content.

    Animated gif. Blur

    15-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier ontmoetingsproblemen

    ONTMOETEN

    Toen ik op de middelbare schoolbanken zat kregen we heel wat vraagstukken voorgeschoteld
    die te maken hadden met wandelaars en voertuigen die elkaar ontmoeten of inhalen.
    We leerden de opgave te herleiden tot een vergelijking met één onbekende.
    Nu zijn dit soort opgaven nog steeds nuttig om onze leerlingen
    de techniek van het MATHEMATISEREN aan te leren.

    Hieronder vind je vier opgaven uit het LEERBOEK DER ALGEBRA
    van N.-J. Schons en C. De Cock, uitgegeven door De Procure in 1963.

    Hoeveel kan jij ervan oplossen?
    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 1
    Twee wandelaars gaan elkaar tegemoet uit A en B.
    De eerste legt 5 kilometer per uur af en vertrekt uit A om 9 uur.
    De tweede legt 6 kilometer per uur af en vertrekt uit B om 10 uur.
    De afstand tussen A en B bedraagt 27 kilometer.
    Waar en wanneer ontmoeten ze elkaar?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 2
    Een bommeltrein die 9 mijl per uur rijdt vertrekt om 9 uur stipt
    en 3 uur en 30 minuten na een goederentrein die 4 mijl per uur vordert.
    Waar en wanneer rijdt de eerste de tweede voorbij?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 3
    Twee steden A en B liggen 64 kilometer van elkaar.
    Een fietser die met een constante snelheid rijdt vertrekt om 9 uur uit A en komt in B aan om 13 uur.
    's Anderdaags vertrekt hij om 10 uur uit B en rijdt terug naar A met dezelfde constante snelheid.
    Op welke plaats is hij twee keer op hetzelfde tijdstip voorbijgekomen?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 4
    Bepaal het tijdstip tussen 15 uur en 16 uur
    waarop de grote en de kleine wijzer van een uurwerk precies gelijk staan.

    Oplossingen in bijlage.




    Bijlagen:
    Vraagstukken over ontmoeten en inhalen - oplossing.pdf (158 KB)   

    14-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijnsspecial voor jouw grafische rekenmachine

    VALENTIJN 

    Ik sta voor het beslagen raam
    en teken een hartje om je naam.
     Ik hoop dat de magie zal werken
    en dat je dit op zult merken.
     En mocht je het toch niet hebben gezien
     kijk dan vlug eens op je grafische rekenmachien.


           

       


    14-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 14



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 14

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

     UITVINDING 14

    In tijden waarin heel veel mensen begonnen te reizen
    stelde zich meteen ook het probleem om de vaak zware reiskoffers te verplaatsen.
    Mr. Robert, een zekere Amerikaan kwam blijkbaar als eerste op het idee
    om twee wieltjes te plaatsen aan het ene uiteinde van grote koffers.
    Op die manier verloor men weliswaar een beetje plaats in de koffers
    maar het transporteergemak compenseerde dit ruimschoots.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 14_oplossing.pdf (208 KB)   

    13-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Multinomium

    MULTINOMIUM

    Via het binomium van Newton hebben we een formule om (a + b)n te berekenen, met n een natuurlijk getal:


    Maar wat doe je met (a + b + c + ... + k + l)m, met  m een natuurlijke getal?

    Hiervoor bestaat de zogenaamde multinomium-formule (die normaal gezien in het secundair onderwijs niet aan bod komt):

    Zo is bijvoorbeeld

    (a + b + c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 2ac + 2bc

    (a + b + c)3 = a3 + b3 + c3 + 3a2b + 3ab2 + 3a2c + 3ac2 + 3b2c + 3bc+ 6abc.

    Tijdens een ontspannende zoektocht naar nieuwe VWO-vragen ontdekte ik toevallig
    een leuke eigenschap van kwadraatgetallen die je met behulp van de formule voor (a + b + c)2 kunt bewijzen.

    EIGENSCHAP

    Als N = a+ b2 + a2b2, waarbij a en b twee opeenvolgende gehele getallen zijn,
    dan is N zelf een kwadraatgetal (= het kwadraat van een geheel getal).

    Voorbeelden. 

     a = 1 en b = 2   ⇒ N = 1 + 4 + 4 = 9 = 32

    a = 2 en b = 3 ⇒ N = 4 + 9 + 36 = 49 = 72

    a = 99 en b = 100 ⇒ N = 9 801 + 10 000 + 98 010 000 = 98 029 801 = 9 9012.

    Kan je dit in het algemeen bewijzen?

    12-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prosit!

    PROSIT!



    Een raadseltje uit 2004:

    Fred drinkt gemiddeld per week dubbel zoveel pintjes als Wilma.
    Als Fred per week vier pintjes minder zou drinken en Wilma  vier pintjes meer
    dan zouden ze er beiden gemiddeld evenveel drinken.
    Hoeveel pintjes drinkt Fred gemiddeld per week?

    Een raadseltje uit 2014:

    Hoeveel pintjes drinken de gemiddelde mannelijke en vrouwelijke Vlaamse student meer per week
    dan 10 jaar geleden volgens een recent  grootschalig onderzoek?

    1 op de 2 studenten drinkt ongezond veel

     


    De helft van de studenten drinkt te veel. Zodanig veel dat het problematisch wordt
    volgens de regels van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO).
    Dat blijkt uit een onderzoek van verschillende grote Vlaamse universiteiten
    en de Vereniging voor Alcohol en Drugsproblemen (VAD).

    Mannen drinken meer

    Bijna elke student drinkt alcohol, de ene al meer dan de andere. De populairste drank blijft nog altijd bier. Mannelijke studenten drinken wel een pak meer dan vrouwen. Er doen twee keer meer mannen eens per maand aan bingedrinken dan vrouwen en het aantal mannelijke studenten dat het afgelopen half jaar minstens drie keer dronken is geweest, ligt drie keer zo hoog als bij hun vrouwelijke collega's.

    Kotstudenten drinken meer

    Studenten die op kot zit lopen een pak meer risico om problematisch veel te drinken dan studenten die thuis blijven wonen. Kotstudenten drinken vaker, doen vaker aan bingedrinken en ze scoren slechter op de schaal van de WGO. 

    Medicijnen

    Ongeveer één op de twintig studenten gebruikt medicijnen. Het gaat dan om zowel kalmeerpillen als stimulerende geneesmiddelen. Vooral in de examenperiodes nemen studenten meer medicijnen in. Ook hier gebruiken mannen weer een pak meer dan vrouwen.

    Drugs

    Bijna een kwart van de studenten heeft het afgelopen jaar minstens één keer cannabis gebruikt. Ook hier scoren mannen slecht: er zijn niet alleen meer mannelijke gebruikers, ze gebruiken ook regelmatiger. 

    20.000 studenten

    Voor het onderzoek zijn zo'n 20 000 studenten bevraagd. Uiteindelijk werd daaruit een steekproef van 2 375 studenten getrokken. Die antwoorden werden verwerkt door medewerkers van de UGent, KU Leuven, Universiteit Antwerpen, de Antwerpse hogescholen en de KHLimburg.

    Bron: VTM Nieuws



    Naar het schijnt is er bij de bevoegde Vlaamse minister een vraag ingediend
    om in de omgeving van hogescholen en in de universiteitssteden
    een nieuw verkeersbord te plaatsen om te waarschuwen voor overstekende studenten.

    11-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onmogelijke meetkunde

    ONMOGELIJKE MEETKUNDE

    Jos Leys zullen veel wiskundigen ongetwijfeld kennen
    van de schitterende wiskundige films 'Dimensions' en 'Chaos'
    (zie: www.josleys.com )

    Maar blijkbaar waagde hij zich ook aan het schetsen
    van een aantal onmogelijke figuren in de stijl van Escher en Reutersvärd.

    Ziehier een paar proevertjes.

     

    Geniet verder op http://www.josleys.com/show_gallery.php?galid=232

    Impossible vs I-m possible

    11-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sandro Del-Prete

    ONMOGELIJK?

    De Nederlandse kunstenaar M.C. Escher is o.a. beroemd geworden
    door een aantal tekeningen van onmogelijke figuren.
    Hij kende een respectabel aantal navolgers waarbij we ongetwijfeld
      Oscar Reutersvärd (Zweden, 1915-2002) (zie elders op mijn blog)
    en de Belg Jos de Mey (zie elders op mijn blog) mogen rekenen.


                                 Ook  Sandro Del-Prete (Zwitserland, 1937 -) behoort tot dit groepje wiskunstenaars.             
                      




    Sandro Del-Prete en zijn eerder artistieke creaties.

    Bron: http://www.sandrodelprete.com/

        

    an optical illusion painting by sandro del prete that shows people walking up and down an impossible spiral staircase       Art by Sandro Del-Prete The Folded Chess Set Poster, 24x36 

    10-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met wiskunde het noorden bepalen

    MET WISKUNDE HET NOORDEN BEPALEN

    Wellicht heb ook jij ooit in de aardrijkskundelessen
    enkele praktische regeltjes geleerd om het noorden te bepalen.

    We zetten er hier graag twee op een rij waarbij een beetje wiskundekennis volstaat.

    Voor het eerste heb je een polshorloge met wijzers nodig.
    Heel veel jongeren hebben nu echter een digitaal uurwerk
    of ze gebruiken gewoon hun smartphone als klok.

    Voor het tweede moet je 's nachts sterren gaan zoeken.
    Maar door de overvloedige verlichting en vaak ook door de bewolking
    zijn de sterren in heel veel regio's niet meer te zien.

    Compass 

     Is een kompas (gratis als App beschikbaar op tablets) dan toch het meest efficiënte middel?

    **************************************************************************************************************

    Toen Einstein vijf jaar was kreeg hij van zijn vader een kompas en hij verwonderde zich
    er blijkbaar direct over dat de naald steeds weer in dezelfde richting ging wijzen.
    Zo zie je maar tot wat het gebruik van een kompas op jeugdige leeftijd kan leiden.

    Een leraar geografie uit Koeweit
    kwam blijkbaar nergens op tijd.
    Om geen risico meer te lopen
    ging hij een digitaal uurwerk kopen.
    Sindsdien is hij het noorden kwijt.

    09-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos de Mey



    Jos de Mey (1928 - 2007)
    was een Vlaamse kunstenaar en binnenhuisarchitect
    die een aantal onmogelijke figuren schilderde in de stijl van M.C. Escher.
    In zijn schilderijen figureren bovendien personages
    uit het werk van René Margritte en Pieter Bruegel de Oude.

    Tijdens de Nationale Wiskundedagen in Nederland ontmoette ik Jan M. Broeders
    die de grootste privé-collectie van werken van Jos de Mey bezit.
    Hij vertelde me vol enthousiasme over de optische illusies,
    de wiskundige constructies en de onmogelijke figuren
    die voorkomen in het werk van deze Vlaamse kunstenaar.

    Referenties:
    www.optischefenomenen.nl 
    www.arsetmathesis.nl

    Wie is 'sant in eigen land'?

          

    08-02-2014 om 22:27 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    07-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Disphenoïde

    DISPHENOÏDE

    Een disphenoïde (Grieks: δις = tweemaal, σφηνος = wig, ειδος = vorm)
    is een viervlak waarvan de vier zijden congruente scherphoekige driehoeken zijn.

    Op de Nationale Wiskundedagen in Nederland 2014 bestond één van de opdrachten
    van de 'wisrun' erin uit een envelop een disphenoïde te maken.

    Op de onderstaande afbeeldingen zie je hoe je dat zelf kunt uitproberen.


    Kan je ook bewijzen dat je hiermee een viervlak bekomt
    waarvan de vier zijden congruente driehoeken zijn?

    En uiteraard is een regelmatig viervlak een speciaal geval van een disphenoïde.

    Tetrahedron Optical Illusion 

    STELLING OVER DE DISPHENOÏDE
    De som van de afstanden van een willekeurig punt P
    binnen een disphenoïde tot de vier zijvlakken is constant
    d.w.z. onafhankelijk van het gekozen punt.

    Bewijs.
    Verbind het punt P met de vier hoekpunten.
    Op die manier is de disphenoïde verdeeld in vier driezijdige piramiden
    waarvan het grondvlak dezelfde oppervlakte A heeft.
    Noem h1, h2, h3 en h4 de afstanden van P tot de vier zijvlakken
    en noem V het volume van de dispenoïde.

    Dan is V = h1A/3 + h2 A/3 + h3 A/3 + h4 A/3
    zodat h1 + h2 + h3 + h4 = 3V/A.

    07-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    06-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 15



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 15

    Op de drie zijden van een willekeurige driehoek ABC
    construeert men een vierkant zoals op de onderstaande figuur.
    De hoogtelijnen verdelen elk vierkant in twee rechthoeken.
    (H is het hoogtepunt van de driehoek).
    Toon aan dat de rechthoeken in dezelfde kleur dezelfde oppervlakte hebben.




    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

     UITVINDING 15



    Rond 1850 groeide het besef dat bacteriën
    de oorzaak waren van een tal van ziekteverschijnselen.
    In ziekenhuizen gebruikte men dan frequent verstuivers die zorgden voor verse lucht.
    Dit apparaat werd ontworpen door een zekere Linière.
    Hij sloot het centrale metalen deel waarin water vermengd met etherische oliën zat
    aan op een gasleiding en verwarmde zo het water om het te laten verdampen.
    Door aan een wiel te draaien verspreidde de damp zich in de kamer waar de patiënt lag.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 15_oplossing.pdf (141.3 KB)   

    06-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    05-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sommen van kwadraatgetallen

    SOMMEN VAN KWADRAATGETALLEN

    Kwadraatgetallen blijven verrassen.



    Wist je dat

    3² + 4² = 5²
    10² + 11² + 12² = 13² + 14²
    21² + 22² + 23² + 24² = 25² + 25² + 27²
    36² + 37² + 38² + 39² + 40² = 41² + 42² + 43² + 44²
    55² + 56² + 57² + 58² +59² + 60² = 61² + 62² + 63² + 64² + 65²

    ?



    Maar kan je ook in het algemeen bewijzen
    dat er voor elke positieve gehele waarde n (n > 1)
    n opeenvolgende kwadraatgetallen bestaan
    waarvan de som gelijk is aan de som
    van de daarop volgende n – 1   kwadraatgetallen?

    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Sommen van kwadraatgetallen.doc (58 KB)   

    05-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    04-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweepalenprobleem

    TWEEPALENPROBLEEM

    Na mijn lezing over paradoxen op de Nederlandse Nationale Wiskundedagen (31-01-2014)
    herinnerde een collega mij aan het volgende theoretisch vraagstukje.

    Twee palen met een hoogte van 20 meter staan verticaal
    en 800 meter van elkaar verwijderd op een horizontale bodem.
    Tussen de palen zal men kabels spannen op een hoogte van 20 meter.
    De verantwoordelijke technicus besluit kabels te spannen
    met een lengte van 801 meter zodat ze een beetje zullen doorhangen.


    Kan jij berekenen hoe hoog het middenste (= laagste) punt van de kabels boven de grond zal hangen,
    m.a.w. hoeveel zullen de kabels dan in het midden doorhangen?


    Hint. Bereken eens de lengte van de schuine zijde van een rechthoekige driehoek
    waarvan de rechthoekszijden respectievelijk 400 m en 20 m lang zijn.



    "Verrast zijn is het begin van begrijpen"

    04-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    02-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Equipotente verzamelingen


    EQUIPOTENTE VERZAMELINGEN

    Eindige verzamelingen die equipotent zijn bevatten evenveel elementen.
    In dat geval is het meteen duidelijk dat er een 1-1-verband bestaat tussen beide verzamelingen.

    Zo bepaalt het voorschrift dat met n het getal n + 5 laat overeenkomen
    een 1-1-verband tussen de verzamelingen {0, 1, 2, 3, 4} en {5, 6, 7, 8, 9}.

    Oneindige verzamelingen zijn equipotent als er een zogenaamde bijectie bestaat tussen die verzamelingen.
    Een bijectie is dus een 1-1-verband dat meestal uitgedrukt wordt door een concreet functievoorschrift.

    VOORBEELDEN

    Erg merkwaardig vind ik persoonlijk de onderstaande bijectie
    die een 1-1 verband uitdrukt tussen het gesloten interval [0,1] en het open interval ]0,1[ :

    Men kan natuurlijk ook op zoek gaan naar een 1-1-verband tussen de punten van een vierkant en van een cirkel.


    02-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Chinees vermoeden

    HET CHINEES VERMOEDEN

    Chinese graphics

    2500 jaar geleden reeds bestudeerden Chinese wiskundigen priemgetallen.
    Ze hadden daarbij het volgende vermoeden:

    Als 2n – 2 deelbaar is door n (n > 1), dan is n een priemgetal.

    Met behulp van een Excel-bestand hebben we dit vermoeden geverifieerd
    voor de waarden van n van 2 tot en met 20.
    En op het eerste gezicht lijkt dit inderdaad een criterium op te leveren
    om te controleren of een natuurlijk getal al dan niet een priemgetal is.

    In 1819 vond de Franse wiskundige Frédéric Sarrus echter een tegenvoorbeeld.
    Voor n = 341 is het getal 2n –  2 (een getal met 103 cijfers) deelbaar door 341
    terwijl 341 = 11 x 31 geen primegetal is.

    De omgekeerde eigenschap is echter wel waar.
    Als n een priemgetal is, dan is 2n –  2 deelbaar door n.
    Dit is een gevolg van de zogenaamde 'kleine stelling van Fermat'.
    Een bewijs hiervan zit in bijlage.
     
    Chinese graphics



    Bijlagen:
    Bewijs voor de kleine stelling van Fermat.pdf (74.7 KB)   

    02-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    31-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nationale Wiskunde Dagen 2014

    nwd20poster

    Op vrijdag 31 januari en zaterdag 1 februari 2014 organiseert
    het Nederlandse Freudenthal Instituut voor de 20ste keer
    de Nationale Wiskunde Dagen.

    Hierboven zie je de congresposter waarop meteen het zogenaamde Droste-effect waar te nemen is
    (meer info over het Droste-effect vind je op mijn blog via de zoekopdracht 'Droste').

    Jubileumkaarten - 20 jaar typografie

    Wiskundeleraren komen er nieuwe ideeën opdoen
    en zijn er creatief bezig met hun vak.
    Dit kan door te luisteren naar een goed verhaal,
    door actief mee te doen in werkgroepen
    of door met collega's van gedachten te wisselen.

    Info op: http://www.fi.uu.nl/nwd/

    Zelf ben ik er voor de allereerste keer aanwezig met een werkwinkel over

    PARADOXEN: MAGISCHE WISKUNDE.

    Een boekje over paradoxen en wiskundige raadsels
    dat je zeker moet gelezen hebben is
    Riddles in Mathematics van Eugene P. Northrop, Pelican Books, 1944.
    Je vindt de complete tekst in pdf-formaat in bijlage.
    Bron: https://archive.org



    SUCCES AAN DE INITIATIEFNEMERS VAN NWD!

    Bijlagen:
    Northrop-RiddlesInMathematics.pdf (8 MB)   

    31-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs