Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    01-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.And the Oscar goes to...


    Het worden spannende momenten voor Felix Van Groeningen,
    de regisseur van The Broken Circle Breakdown
    en voor de hoofdrolspelers Veerle Baetens en Johan Heldenbergh.
    Binnenkort weten we of ze er in  Hollywood in slagen
     om de Oscar weg te kapen voor de beste buitenlands film.

    Lees ook de bijdrage waarin Eddy Eerdekens (KNACK magazine)
    10 redenen aangeeft waarom deze film een Oscar verdient.

    happy animated GIF

     
    We duimen alvast met zijn allen!

    In afwachting kan je proberen het volgende probleem op te lossen
    dat uiteraard te maken heeft met 'het breken van een cirkel'.

    Oscar houdt een pizzeria open en hij heeft de gewoonte om zijn pizza's
    op een eigenaardige manier in vier even grote stukken te snijden.
    Hij doet dat op onderstaande wijze.

    Als de straal van de pizza 16 cm is, hoe breed moet dan het linkse (en het rechtse stuk) zijn
    om zo de pizza dan in vier stukken even grote stukken te kunnen snijden?


    Pizza food and drinks 

    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    10 redenen waarom The Broken Circle Breakdown een Oscar moet winnen.pdf (163.8 KB)   
    Pizzaprobleem.pdf (160.5 KB)   

    01-03-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    28-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sangaku in de geest van Hippocrates

    EEN SANGAKU IN DE GEEST VAN HIPPOCRATES


    Elders op mijn blog vind je informatie over de maantjes van Hippocrates
    en ik heb op mijn blog ook een paar varianten hierop vermeld
    (zoekopdracht: Hippocrates).

    De bovenstaande sangaku is meteen nog een leuke variatie op deze eigenschap.

    Waarom is de rode oppervlakte gelijk aan de groene?

    Meer info in de bijlage!


    Bijlagen:
    Sangaku verklaard.pdf (120.2 KB)   

    28-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 12



    Planet Gear (gif 1.6 MB)

    PROBLEEM 12



    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 12



    Rond 1850 was de fiets nog in volle ontwikkeling
    en de afbeelding toont als het ware een eerste ontwerp voor een tandem
    waarmee twee passagiers tegelijk een verplaatsing konden maken.
    Met behulp van een staaf kon men min of meer de richting veranderen
    en door de twee staven naar elkaar toe te schuiven kon men de fiets afremmen.
    Het schommelen van het bakje zorgde wel voor wat evenwichtsoefeningen.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 12_oplossing.pdf (178.9 KB)   

    27-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de voetsporen van Escher

    IN DE VOETSPOREN VAN ESCHER

    Dat M.C. Escher heel wat grafische kunstenaars heeft beïnvloed is algemeen geweten.
    Maar heel wat van deze artiesten bleven vrij anomiem
    alhoewel ze vaak schitterende werkjes hebben geproduceerd.

    We stellen er hier nog eens twee in de kijker.



    NIKOL is het pseudoniem van Lyubov Nikolayeva.
    Deze kunstenares uit Oekraïne werkt haar fantasieën uit
    met behulp van pen en inkt.

       Appearance



    Vicente Meavilla Seguí is een Spaanse wiskundige en grafische kunstenaar.
    In zijn kleurrijke en fijnzinnige werkjes zijn heel wat wiskundige thema's verwerkt.

    Numero aureo         Pythagoren theorem
    Agua        Two cylinders

    Bron:  http://im-possible.info/english/index.html

    26-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geometrisch spel

    GEOMETRISCH SPEL

    Heel wat kunstenaars spelen in hun werk een spel met lijnen, kleuren en vlakken
    en verwekken hierbij verrassende geometrische en optische effecten.

    We stellen hierbij graag nog eens twee van deze minder bekende artiesten even aan je voor.

    Monica Buch werd in 1936 in Valencia geboren
    en woont sedert 1958 in Utrecht.

    De op-art en beeldwisselingen spelen een belangrijke rol
    in haar met veel zorg gemaakte kunstwerken in acrylverf
    op doek of op hout en in zeefdruk.

    http://www.monikabuch.com/index.php/nl/

            Impossible Interlocking Triangles by Monika Buch

    © Monica Buch



    István Orosz

    István Orosz werd in 1951 in Hongarije geboren.
    Hij is een briljant tekenaar en bedacht heel wat optische illusies.
    Deze veelzijdige grafische kunstenaar ontwierp ook affiches en theaterdecors.

    Hij is ook gekend door zijn anamorfosen, vertekende afbeeldingen
    die je slechts onder een bepaalde hoek en soms ook enkel via optische hulpmiddelen
    op de juiste manier in beeld krijgt.
     http://www.gallerydiabolus.com/gallery/artist.php?id=utisz&page=133

      

                 Istvan Orosz - Santo Stefano Rotondo Paraphrasis     

    25-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reutersvärd

     OSCAR REUTERSVÄRD



    Ik kan me niet voorstellen dat een wiskundige nooit gehoord heeft van 'de onmogelijke figuren' van Reutersvärd

    In 1984 kocht ik in Zweden deze drie postzegels die werden uitgegeven
    om het werk van Oscar Reutersvärd even in de kijker te plaatsen.

    Geniet nog even mee van enkele andere 'onmogelijke figuren'.

    En wie maar niet genoeg krijgt van onmogelijke figuren
    verwijzen we graag door naar de volgende website:
    http://im-possible.info/english/library/index.html .


    24-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    23-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magisch vierkant

    MAGISCH VIERKANT


    De wiskundegoochelaar beweert dat hij een magisch 4 x 4 - vierkant zal neerschrijven
    waarbij de magische constante een willekeurige getal is tussen 30 en 70
    dat door iemand uit het publiek is gekozen.

    Hoe gaat hij hiervoor te werk?
    Stel dat G het gekozen getal.
    Hij schrijft het onderstaande rooster op en vult daarin de vermelde getallen in (die hij van buiten geleerd heeft).



    Op de plaats van x, y, z en t zet hij dan respectievelijk
    de getallen G – 19, G – 18, G – 21 en G – 20.
    Je kunt nagaan dat de som van de 4 getallen op elke rij,
    in elke kolom en op de twee diagonalen dan gelijk is aan G.


    23-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    22-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Optical Art met Paul Baars



    Paul Baars neemt een unieke plaats in bij de grafische ontwerpers en reclamemakers.
    Zijn  ontwerpen getuigen van een sobere creativiteit 
    en via optische effecten en eenvoudige visuele verschijnselen
    weet hij de kijker altijd weer te verrassen.


      

      Paul Baars 
Baars/ Gflctrd] 
Postkaarten 
C0502

    Spel met optische illusies en andere visuele fenomenen 


    Bron: www.paulbaarsdesign.nl
         http://www.optischefenomenen.nl/paul-baars

    22-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en 120 graden

    WISKUNDE EN 120 GRADEN

    Hoeken van 120° spelen een in de wiskunde een belangrijke rol,
    o.a. bij het bepalen van de kortste afstand.
    Zoek bv. op mijn blog naar 'punt van Fermat'.

    Hieronder schotelen we je een klassieke oefening voor
    uit de vlakke meetkunde over een driehoek met een hoek van 120°.

    Vind je een oplossing?


    En de onderstaande afbeelding bewijst wellicht waarom sommige wiskundigen slechte huiskoks zijn ...

    Perfecto animated emoticon


    Bijlagen:
    Bewijs opgave over 120°.pdf (186.4 KB)   

    21-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    20-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 13



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 13

    Toon aan dat de derdemacht van elk positief geheel getal
    gelijk is aan het verschil van twee kwadraatgetallen.

    Voorbeelden.
    43 = 64 = 100 – 36 = 102 – 62
    103 = 1000 = 3025 – 2025 = 552 – 452

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 13


    Wie dacht dat kip-aan-het-spit een recent fenomeen is
    heeft het duidelijk verkeerd voor.
    Ruim 150 jaar geleden gebruikte men in Frankrijk
    metalen kokers waarin een kip werd gebraden
    door toevoeging van warme lucht.
    Die warme lucht zorgde er meteen ook voor
    dat 'het spit' automatisch bleef ronddraaien.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 13_oplossing.pdf (162.7 KB)   

    20-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    19-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat zien ik?

    WAT ZIEN IK?

    Optische illusies hebben iets paradoxaals
    en precies dat onverklaarbare zorgt
    voor een magische aantrekkingskracht.

    VOORBEELD 1
    The freezing rotation illusion.

    Hierbij heb je de illusie dat de tekst af en toe blijft haperen
    terwijl hij eigenlijk continu blijft doordraaien.


    freeze illusie


    VOORBEELD 2
    Neon-hart-illusie (G. Sarcone)

    Schijnbaar licht het hart op middenin de figuur.
    Als je de tekening echter van dichtbij bekijkt,
    blijkt dit niet meer dan een illusie te zijn.

    Neon hart

    TOEMAATJE.

    Heb jij toen ook naar de Benny Hill show gekeken?



    Bron: goochel-trucs.nl

    19-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (1)
    18-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pen en papier

    Studietip
     Maak je aantekeningen op papier


    Maak jij je aantekeningen op je laptop of tablet?
    Het lijkt handig, snel en gemakkelijk.
    Toch kun je beter weer 'ouderwets' aantekeningen gaan maken met pen en papier.
    Studenten die aantekeningen maken op papier
    zijn namelijk beter in staat de informatie te reproduceren
    dan studenten die digitale aantekeningen maken.

     ***************************************************************************************

    Dat blijkt uit een onderzoek van twee studenten psychologie (aan Princeton en UCLA). Zij vroegen studenten een lezing bij te wonen en aantekeningen te maken op de voor hen gebruikelijke manier. Ze konden gebruikmaken van zowel notitieboekjes als laptops. Een half uur na de lezing moesten de testpersonen een test afleggen, waarbij de feitenkennis en de toepassing van de kennis werd getoetst. Beide groepen scoorden even hoog op feitenkennis, maar de digitale groep scoorde veel lager op kunde.

    Tussendoor tijd om te studeren
    De studenten met laptop maakten erg veel aantekeningen. Ook waren ze geneigd de lezing woordelijk over te nemen. Om te testen of de grote hoeveelheid aantekeningen juist niet handig is als je een poos later de stof moet gaan leren, hielden de onderzoekers nog een experiment. Dat had dezelfde opzet als het eerste onderzoek, alleen wisten de testpersonen nu dat ze over een week een test moesten doen en dat ze tussen door tijd zouden hebben om te studeren.

    Aantekeningen opschrijven is beter
    Wat bleek: de studenten die aantekeningen maakten met pen en papier en naderhand konden studeren, deden het veel beter dan alle andere studenten in het experiment. Op beide onderdelen scoorden ze veel hoger dat de studenten die in feite de lezing hadden getranscribeerd.

    Andere manier van aantekeningen maken
    Opvallend: tijdens de lezing werd aan de studenten met laptop gevraagd om niet de lezing te transcriberen. Toch bleven zij woord voor woord overnemen wat er werd verteld. Kennelijk is het moeilijk om al typend dezelfde soort aantekeningen te maken als wanneer je schrijft. Je gebruikt dan eigen tekens (sterretjes, pijltjes) en opsommingen en je parafraseert de informatie. Dat leidt kennelijk tot diepere verwerking, het 'plant' de nieuwe kennis steviger in je geheugen.

    Bron: The Huffington Post

    Persoonlijke bedenkingen

    Kladpapier in de wiskundelessen is onontbeerlijk.
    Theorie studeren is meer dan een bewijs nalezen.
    Er is nog geen degelijke oplossing gevonden om (ingewikkelde) formules op een efficiënte manier via ICT neer te schrijven.
    De samenhang en het overzicht bij een redenering of een bewijs bewaar je gemakkelijker op papier.
    Papier nodigt uit om fouten te maken en die daarna te corrigeren. Zo zit wiskunde in elkaar!


    18-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenkundige curiosa

    REKENKUNDIGE CURIOSA

    Toen ik op de middelbare schoolbanken zat
    konden we genieten van een cursus elementaire rekenkunde.
    'Basiskennis van toen' zal men nu wellicht als 'rekenkundige curiosa' beschouwen. 

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 1

    Als a, b en c natuurlijke getallen zijn die niet deelbaar zijn door 3
    dan is a2 + b2 + c2 wel deelbaar door 3.

    Voorbeeld.
    52 +72 + 102 = 174 = 58 x 3.

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 2

    Als n, a en b natuurlijke getallen zijn met n2 = ab
    en waarbij de grootste gemene deler van a en b gelijk is aan 1,
    dan zijn a en b zelf ook kwadraatgetallen.

    Voorbeeld. 
    302  = 4 x 225  met 4 = 22 en 225 = 15²
    en ook is 302 = 9 x 100 met 9 = 32 en 100 = 102 .

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 3

    Voor elk natuurlijk getal n is n5

    – n deelbaar door 30.

    Voorbeelden.
    3 – 3 = 240 = 8 x 30
    45  –  4 = 1020 = 34 x 30
    55  –  5 = 3120 = 104 x 30.

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 4

    Als a en b natuurlijke getallen zijn die geen 5-voud zijn,
    dan is a4 – b4 een 5-voud.

    Voorbeelden.
    7– 34  = 2320
    7– 44 = 2145. 

    confused animated GIF

    Als jij geen verklaring hebt voor deze curiosa, lees dan de bijlage.

    Er zijn ook curiosa waarvoor men nog geen verklaring gevonden heeft.
    In dat geval een wiskundig vermoeden (conjectuur).

    How the Geneva Drive (the mechanical step that makes the second hand on a clock work by turning constant rotation into intermittent motion) works.
So simple, so brilliant.

    CURIOSUM 5

    Voor elk natuurlijk getal n (n > 1) bestaan er natuurlijke getallen a, b en c
    zodat 4/n = 1/a + 1/b + 1/c.

    Voorbeeld.
    Als n = 5 zijn er zelfs twee oplossingen:

    frac45=frac12+frac14+frac1{20}=frac12+frac15+frac1{10}.

    Dit is het vermoeden van Erdös-Straus.
    Het werd geverifieerd voor alle natuurlijke getallen tot 1018
    maar is nog niet in het algemeen bewezen. 

    Bijlagen:
    REKENKUNDIGE CURIOSA.pdf (64.2 KB)   

    17-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het probleem van de vier echtparen

    HET PROBLEEM VAN DE VIER ECHTPAREN

    n! (lees: n-faculteit) is een algemeen gekend wiskundig symbool.
    Daarnaast bestaat ook n!! (n-dubbelfaculteit), waarbij bijvoorbeeld
    6!! = 6 x 4 x 2 = 48   en  7!! = 7 x 5 x 3 x 1 = 105.

    Wiskundigen kennen ook het symbool !n (of zouden dit toch mogen kennen!).
    Dit houdt verband met het volgende probleem.
    Stel dat 3 personen op 3 stoelen plaatsnemen.
    Op hoeveel  manieren kunnen ze dan in een andere volgorde gaan zitten
    zodat geen van hen op zijn oorspronkelijke positie blijft zitten?
    Het aantal manieren is gelijk aan !3 = 2.
    Stel namelijk dat ABC de oorspronkelijke posities aanduiden,
    dan zijn BCA en CAB de enige twee permutaties waarbij geen element vast blijft.

    !n is een wiskundig symbool dat staat voor het aantal permutaties van n elementen waarbij geen enkel element vast  blijft.
    Zo is !1 = 0, !2 = 1, !3 = 2 ...
    Dit zijn de zogenaamde montmortgetallen (zoekopdracht op mijn blog: Montmort).
    In het Engels spreekt men van subfactorials ('subfaculteiten').
    Zie ook op http://en.wikipedia.org/wiki/Derangement .

    *******************************************************************************************************************

    Kan je nu het volgende probleem oplossen?

    Bij een quiz stelt de presentator aan de kandidaat vier echtparen voor (die telkens uit een man en een vrouw bestaan).
    Alleen wordt aan de kandidaat niet verteld wie bij wie hoort. Het is de bedoeling dat hij dit raadt.
    Hoe groot is dan de kans dat hij geen enkel koppel juist raadt?

    Zo heb je weer iets om over na te denken ...

    De oplossing  met wat uitleg over de montmortgetallen zit in bijlage.

    Bijlagen:
    MONTMORTGETALLEN.pdf (190.2 KB)   

    16-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Primeur

    PRIMEUR

    Studenten dienen klacht in na 'te moeilijk' examen

    animated animated GIF

    Bron: De Standaard.

    De derdejaars studenten Architectuur van Gent hebben een klacht ingediend bij de examencommissie over het examen voor het vak gebouwuitrusting.

    Dat was zo moeilijk dat maar zeven van de tweehonderd studenten ervoor geslaagd zijn. Drie kwart van de studenten hebben zelfs een nul.

    Dat is niet meer ernstig, vinden de studenten.

    'Toen ik mijn punten zag, dacht ik eerst dat er een fout gemaakt was', vertelt Silke Swaenepoel.

     'Ik heb nog nooit van mijn leven een 0 behaald'. Silke is lang niet de enige met een grandioze buis op het vak gebouwuitrusting.

    Van de 200 derdejaars studenten zijn er maar 7 geslaagd.

    Gebouwuitrusting is een technisch vak waarin de studenten leren hoe ze gebouwen moeten aanpassen aan de huidige bouwvoorschriften.

    De docent paste voor het examen de giscorrectie toe, en blijkbaar struikelden heel wat studenten daar over.

    Een aantal van hen hebben intussen een klacht ingediend bij de examencommissie.

    Omdat zoveel studenten niet slaagden werd intussen beslist dat wie wil nog voor de zomer en de tweede zit al kan herkansen op het examen.

    'De studenten moeten veel leren en we moeten hen de kans geven om dat stilaan op te bouwen', zegt Carl Bourgeois, vice-decaan en voorzitter van de examencommissie.

     'Daarom werken we aan een oplossing voor deze situatie, maar tegelijkertijd zullen de studenten ooit wel de zelfzekerheid moeten hebben om hier mee om te gaan.'


    Een wiskundeprof uit Gent
    was voor zijn moeilijke examens gekend.
    Al zijn studenten presteerden slecht.
    De rector wees hem terecht.
    Nu is hij met een lagere wedde content.

    Animated gif. Blur

    15-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier ontmoetingsproblemen

    ONTMOETEN

    Toen ik op de middelbare schoolbanken zat kregen we heel wat vraagstukken voorgeschoteld
    die te maken hadden met wandelaars en voertuigen die elkaar ontmoeten of inhalen.
    We leerden de opgave te herleiden tot een vergelijking met één onbekende.
    Nu zijn dit soort opgaven nog steeds nuttig om onze leerlingen
    de techniek van het MATHEMATISEREN aan te leren.

    Hieronder vind je vier opgaven uit het LEERBOEK DER ALGEBRA
    van N.-J. Schons en C. De Cock, uitgegeven door De Procure in 1963.

    Hoeveel kan jij ervan oplossen?
    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 1
    Twee wandelaars gaan elkaar tegemoet uit A en B.
    De eerste legt 5 kilometer per uur af en vertrekt uit A om 9 uur.
    De tweede legt 6 kilometer per uur af en vertrekt uit B om 10 uur.
    De afstand tussen A en B bedraagt 27 kilometer.
    Waar en wanneer ontmoeten ze elkaar?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 2
    Een bommeltrein die 9 mijl per uur rijdt vertrekt om 9 uur stipt
    en 3 uur en 30 minuten na een goederentrein die 4 mijl per uur vordert.
    Waar en wanneer rijdt de eerste de tweede voorbij?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 3
    Twee steden A en B liggen 64 kilometer van elkaar.
    Een fietser die met een constante snelheid rijdt vertrekt om 9 uur uit A en komt in B aan om 13 uur.
    's Anderdaags vertrekt hij om 10 uur uit B en rijdt terug naar A met dezelfde constante snelheid.
    Op welke plaats is hij twee keer op hetzelfde tijdstip voorbijgekomen?

    smiley, smiley, boy smiley, and smiley, girl smiley, kissing smiley, smiley, smiley, expression smiley, of smiley, love smiley, with smiley, kissing smiley

    VRAAGSTUK 4
    Bepaal het tijdstip tussen 15 uur en 16 uur
    waarop de grote en de kleine wijzer van een uurwerk precies gelijk staan.

    Oplossingen in bijlage.




    Bijlagen:
    Vraagstukken over ontmoeten en inhalen - oplossing.pdf (158 KB)   

    14-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijnsspecial voor jouw grafische rekenmachine

    VALENTIJN 

    Ik sta voor het beslagen raam
    en teken een hartje om je naam.
     Ik hoop dat de magie zal werken
    en dat je dit op zult merken.
     En mocht je het toch niet hebben gezien
     kijk dan vlug eens op je grafische rekenmachien.


           

       


    14-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 14



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 14

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

     UITVINDING 14

    In tijden waarin heel veel mensen begonnen te reizen
    stelde zich meteen ook het probleem om de vaak zware reiskoffers te verplaatsen.
    Mr. Robert, een zekere Amerikaan kwam blijkbaar als eerste op het idee
    om twee wieltjes te plaatsen aan het ene uiteinde van grote koffers.
    Op die manier verloor men weliswaar een beetje plaats in de koffers
    maar het transporteergemak compenseerde dit ruimschoots.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 14_oplossing.pdf (208 KB)   

    13-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Multinomium

    MULTINOMIUM

    Via het binomium van Newton hebben we een formule om (a + b)n te berekenen, met n een natuurlijk getal:


    Maar wat doe je met (a + b + c + ... + k + l)m, met  m een natuurlijke getal?

    Hiervoor bestaat de zogenaamde multinomium-formule (die normaal gezien in het secundair onderwijs niet aan bod komt):

    Zo is bijvoorbeeld

    (a + b + c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 2ac + 2bc

    (a + b + c)3 = a3 + b3 + c3 + 3a2b + 3ab2 + 3a2c + 3ac2 + 3b2c + 3bc+ 6abc.

    Tijdens een ontspannende zoektocht naar nieuwe VWO-vragen ontdekte ik toevallig
    een leuke eigenschap van kwadraatgetallen die je met behulp van de formule voor (a + b + c)2 kunt bewijzen.

    EIGENSCHAP

    Als N = a+ b2 + a2b2, waarbij a en b twee opeenvolgende gehele getallen zijn,
    dan is N zelf een kwadraatgetal (= het kwadraat van een geheel getal).

    Voorbeelden. 

     a = 1 en b = 2   ⇒ N = 1 + 4 + 4 = 9 = 32

    a = 2 en b = 3 ⇒ N = 4 + 9 + 36 = 49 = 72

    a = 99 en b = 100 ⇒ N = 9 801 + 10 000 + 98 010 000 = 98 029 801 = 9 9012.

    Kan je dit in het algemeen bewijzen?

    12-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prosit!

    PROSIT!



    Een raadseltje uit 2004:

    Fred drinkt gemiddeld per week dubbel zoveel pintjes als Wilma.
    Als Fred per week vier pintjes minder zou drinken en Wilma  vier pintjes meer
    dan zouden ze er beiden gemiddeld evenveel drinken.
    Hoeveel pintjes drinkt Fred gemiddeld per week?

    Een raadseltje uit 2014:

    Hoeveel pintjes drinken de gemiddelde mannelijke en vrouwelijke Vlaamse student meer per week
    dan 10 jaar geleden volgens een recent  grootschalig onderzoek?

    1 op de 2 studenten drinkt ongezond veel

     


    De helft van de studenten drinkt te veel. Zodanig veel dat het problematisch wordt
    volgens de regels van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO).
    Dat blijkt uit een onderzoek van verschillende grote Vlaamse universiteiten
    en de Vereniging voor Alcohol en Drugsproblemen (VAD).

    Mannen drinken meer

    Bijna elke student drinkt alcohol, de ene al meer dan de andere. De populairste drank blijft nog altijd bier. Mannelijke studenten drinken wel een pak meer dan vrouwen. Er doen twee keer meer mannen eens per maand aan bingedrinken dan vrouwen en het aantal mannelijke studenten dat het afgelopen half jaar minstens drie keer dronken is geweest, ligt drie keer zo hoog als bij hun vrouwelijke collega's.

    Kotstudenten drinken meer

    Studenten die op kot zit lopen een pak meer risico om problematisch veel te drinken dan studenten die thuis blijven wonen. Kotstudenten drinken vaker, doen vaker aan bingedrinken en ze scoren slechter op de schaal van de WGO. 

    Medicijnen

    Ongeveer één op de twintig studenten gebruikt medicijnen. Het gaat dan om zowel kalmeerpillen als stimulerende geneesmiddelen. Vooral in de examenperiodes nemen studenten meer medicijnen in. Ook hier gebruiken mannen weer een pak meer dan vrouwen.

    Drugs

    Bijna een kwart van de studenten heeft het afgelopen jaar minstens één keer cannabis gebruikt. Ook hier scoren mannen slecht: er zijn niet alleen meer mannelijke gebruikers, ze gebruiken ook regelmatiger. 

    20.000 studenten

    Voor het onderzoek zijn zo'n 20 000 studenten bevraagd. Uiteindelijk werd daaruit een steekproef van 2 375 studenten getrokken. Die antwoorden werden verwerkt door medewerkers van de UGent, KU Leuven, Universiteit Antwerpen, de Antwerpse hogescholen en de KHLimburg.

    Bron: VTM Nieuws



    Naar het schijnt is er bij de bevoegde Vlaamse minister een vraag ingediend
    om in de omgeving van hogescholen en in de universiteitssteden
    een nieuw verkeersbord te plaatsen om te waarschuwen voor overstekende studenten.

    11-02-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs