Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    30-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de dag nr. 1


    Vanaf 1852 verscheen in Frankrijk een nieuw wetenschappelijk tijdschrift COSMOS.
    Hierin werden nieuwe uitvindingen, wetenschappelijke ontdekkingen en toepassingen beschreven.
    In het blad verscheen er ook een wiskundige zoekersrubriek.

    De komende weken vind je hier 40 problemen uit deze rubriek.
    In bijlage vind je ook telkens (soms met een beetje vertraging)  mijn oplossing.
    Maar misschien heb jij een andere of kortere oplossing?
    Die is steeds welkom op lucgheysens60@gmail.com.
     
    We geven je ook telkens een afbeelding mee met een woordje uitleg
    van een uitvinding die rond 1850 de wereld verbaasde.

    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 1

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 1

    Rond 1850 was de studie van de cycloïde blijkbaar een hype bij wiskundeleraars.
    In wetenschappelijke tijdschriften verschenen heel wat artikels
    waarin de merkwaardige eigenschappen van deze kromme werden toegelicht.
    Op mijn blog ontdek je heel wat van die eigenschappen
    als je bij 'zoeken in blog' het woord 'cycloïde' intypt.
    Op de figuur zie je hoe een wiskundeleraar blijkbaar 'proefondervindelijk'
    enkele eigenschappen wil verifiëren.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 1_oplossing.docx (34.8 KB)   

    30-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    29-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de dag nr. 2

    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 2

    Een ingenieur beweert het volgende:
    "Met het huidig aantal beschikbare machines kunnen we deze klus klaren in vijf dagen.
    Als we over twee machines meer zouden beschikken, kunnen we dit werk uitvoeren in vier dagen."
    Als we aannemen dat elke machine de karwei in dezelfde mate helpt afwerken,
    hoe lang zou het dan duren om het werk af te maken
    als men over vijf dergelijke machines zou beschikken?
                                         
    Cog wheels moving in the head for a brain thinking


    UITVINDING 2

    De klassieke systemen van ophanging voor venstergordijnen
    zorgden er voor dat men enkel de onderste helft kon oprollen.
    Hierdoor werd meestal maar het vloergedeelte van de kamer degelijk belicht.
    Om het binnenvallende zonlicht optimaal te gebruiken
    werd een systeem bedacht met een bijkomende as die in een gleuf kon rollen
    waardoor men het gordijn tot helemaal bovenaan kon optrekken.


    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 2_oplossing.pdf (45.5 KB)   

    29-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    28-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de dag nr. 3


    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 3

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 3

    Met de opkomst van de elektriciteit ontwikkelde men al vlug
    een motor voor huishoudelijke toepassingen.
    Op de afbeelding zie je hoe een elektrische motor
    werd gebruikt om een naaimachine aan te drijven.
    De vier elektromagneten maakten dat de gehele constructie
    erg log was en ruim 8 kilogram woog.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 3_oplossing.pdf (198.7 KB)   

    28-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oppervlakte van een cirkel

    Is een cirkel een vermomde driehoek?

    Je kan in elk geval aan de hand van een driehoek 'verantwoorden' dat de oppervlakte van een cirkel gelijk is aan πr²

    als je aanneemt dat de omtrek van een cirkel gelijk is aan 2πr.

    Kijk maar!

    This page won't be any fun if you don't get the images.

    Bron: http://kismathclub.weebly.com

    DOORDENKERTJE: Kan je nu ook uit de formule voor de oppervlakte van een bol de formule afleiden voor de inhoud van een bol?

    SUGGESTIE: (1/3)(4πr²)(r).

    ONDERZOEKSOPDRACHT. Wat is de driehoek van Reuleaux  en hoe bereken je de oppervlakte ervan?

    Rotation of Reuleaux triangle.gif


    27-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pythagoras zonder woorden

    DE STELLING VAN PYTHAGORAS

    BEWIJS WONDER ZOORDEN


    Versie 1



    Versie 2


    Versie 3



    26-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ptolemaeus zonder woorden

    STELLING VAN PTOLEMAEUS

    In een koordenvierhoek is het product van de diagonalen gelijk aan de som van de producten van de overstaande zijden.

    BEWIJS ZONDER WOORDEN



    Bron: www.cut-the-knot.org

    sb-random-30.5

    25-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 4



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 4


    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 4

    Rond 1850 waren en blijkbaar al vijf Amerikaanse steden
    die over een elektriciteitsnet beschikten
    dat voornamelijk diende voor de openbare verlichting.
    Maar ook creatieve geesten zoals mr. Henry Gardner uit Boston
    dachten na over nieuwe en praktische toepassingen.
     Hij kwam op het idee van een elektrische schoenpoetsmachine.
    Het borsteltje draaide zo snel dat de schoensmeer naar alle kanten spatte.
    Daarom werd het met een kapje overdekt
    en werd een weerstand (R) aangebracht om de snelheid te regelen.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 4_oplossing.pdf (92.2 KB)   

    24-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    23-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stelling van Desargues

    DE STELLING VAN DESARGUES

    De stelling van Desargues is een stelling uit de vlakke (projectieve) meetkunde,
    genoemd naar de Franse wiskundige en ingenieur Girard Desargues (1591 - 1661).

    Van twee driehoeken liggen de drie snijpunten van corresponderende zijden op één lijn,
    dan en slechts dan als de drie verbindingslijnen van de corresponderende hoekpunten door één punt gaan.

    Andere formulering:

    Twee driehoeken zijn puntperspectivisch
    als en slechts als ze lijnperspectivisch zijn.

    q31871img1.gif

    ΔABC en ΔA'B'C' zijn puntperspectivisch
    d.w.z. AA', BB' en CC' gaan door één punt.

    ΔABC en ΔA'B'C' zijn lijnperspectivisch
    d.w.z. de punten P, Q en R
    (snijpunten van de paren overeenkomstige zijden)
    liggen op één rechte.

    KLASSIEK PROBLEEM

    Hieronder zie je hoe je 10 muntstukjes zo kan neerleggen
    dat ze in 10 rijtjes van 3 munten liggen.
    Herken je hierin de stelling van Desargues?




    Maar kan je ook 10 rijtjes van 3 munten vormen met slechts 9 muntstukjes?

    Oplossing in bijlage.

         


    Bijlagen:
    Met 9 muntstukken 10 rijtjes van 3 muntstukken vormen.pdf (47.2 KB)   

    23-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    22-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stelling van Ceva

    STELLING VAN CEVA


    Dit was een populaire stelling uit de vlakke meetkunde
    die voor het eerst werd bewezen door de Italiaanse wiskundige en ingenieur
    Giovanni Ceva in zijn boek De lineis rectis uit 1678.



    Ook de omgekeerde stelling is waar en geeft dus een middel om te controleren
     dat drie rechten (één door elk hoekpunt van een driehoek) concurrent zijn.

    Kan je via de omgekeerde stelling van Ceva aantonen 
    dat de drie zwaartelijnen van een driehoek door één punt gaan?

    HET PUNT VAN GERGONNE

    Hieronder is de ingeschreven cirkel van een driehoek ABC getekend.
    M is het middelpunt van deze cirkel.
    De cirkel raakt aan de drie zijden in de punten X, Y en Z.
    Kan je via de omgekeerde stelling van Ceva aantonen
    dat de rechten AX, BY en CZ door één punt gaan?
    Dit punt G noemt men het punt van Gergonne
    naar de Franse wiskundige Joseph Gergonne (1771 - 1859).


    excited animated GIF

    Ja, ja, gewoon even rustig nadenken!

    22-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in de kloostertuin

    WISKUNDE IN DE KLOOSTERTUIN


    Een kloostertuin heeft de vorm van een rechthoekig trapezium en wordt omgeven door vier muren.
    De twee niet-evenwijdige zijden zijn 40 meter en 50 meter lang.
    In het midden van de tuin staat een fontein en de abt beweert dat deze fontein op gelijke afstanden staat van de vier muren.

    Wat is de oppervlakte van de tuin?


    Oplossing in bijlage.

    dancing monk

    Bijlagen:
    Wiskunde in de kloostertuin - oplossing.pdf (270.7 KB)   

    21-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    20-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en Coca Cola

    WISKUNDE EN COCA-COLA

    Coca cola graphics

    Toen ik op de middelbare schoolbanken zat, namen we in het vierde jaar deel
    aan een interscholenwedstrijd die door Coca-Cola was georganiseerd.
    Bij de 20 vragen zat er één wiskundevraag waar we toen dagenlang
    met enkele leerlingen op hebben gezocht.
    Gelukkig kwam onze wiskundeleraar ons toen even ter hulp,
    want ongetwijfeld zouden we het antwoord niet zelf hebben gevonden.

    Dit was de vraag:
    Schrijf het getal 0, 857142857142857142...
    (waarbij de periode van 6 cijfers zich eindeloos blijft herhalen)
    in zijn binaire vorm.

    Hoe schrijf je een willekeurig kommagetal tussen 0 en 1 in zijn binaire vorm?

    Antwoord.
    1. Vermenigvuldig het getal  met 2.                                                
    2. Als het cijfer voor de komma (geheel gedeelte) 0 is noteer je 0   
    en je vermenigvuldigt opnieuw met 2.
    3. Als het cijfer voor de komma (geheel gedeelte) 1 is noteer je 1,   
    je trekt dan 1 af van het getal (1 voor de komma weglaten)
    en je vermenigvuldigt het resterende deel opnieuw met 2.
    Ga zo door ...

    Voor het getal 0, 857142857142857142... wordt dit:
    0,857142... x 2 = 1,714285...     > noteer 1
    0,714285... x 2 = 1,428571...    > noteer 1
    0,428571... x 2 = 0,85714... > noteer 0
    en vanaf hier treedt er herhaling op.

    Besluit. De binaire schrijfwijze van 0, 857142857142857142...  is 0,110110110...
    waarbij er na de komma een periode van 3 cijfers volgt.
     
    Coca cola graphics 

    DENKOEFENING
    0, 857142857142857142...  = 857142/999999 = 6/7.
    Kan je aantonen dat het binaire getal 0,110110110... gelijk is aan 6/7?
     
    Coca cola graphics 
    Oplossing in bijlage

    Bijlagen:
    Oplossing Coca-Cola-vraag.doc (93.5 KB)   

    20-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    19-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exhaustiemethode

    EXHAUSTIEMETHODE

    De exhaustiemethode (Latijn: exhaurire = uitputten)
    is een methode die de Oude Grieken toepasten
    om de oppervlakte van vlakke gebieden te bepalen.
    Ze verdeelden hierbij de vlakke figuur (veelhoek, paraboolsegment, cirkel ...)
    in figuren waarvan ze de oppervlakte kenden (driehoeken, rechthoeken ...)
    en probeerden de oppervlakte met steeds kleiner wordende figuren op te vullen.

    Deze methode werd in de wiskunde voor het eerst toegepast door Eudoxus (4de eeuw v. Chr.)
    en later met succes overgenomen door Archimedes (3de eeuw v. Chr.)
    die hiermee in feite de basis legde voor de integraalrekening.

    Archimedes slaagde er op die manier in de kwadratuur van een paraboolsegment op te lossen.
    Hij toonde namelijk aan dat de oppervlakte van een paraboolsegment
    bepaald door de koorde [AB] gelijk is aan (4/3). (opp. Δ ABC),
    waarbij C het snijpunt is van de parabool met de rechte door het midden M van [AB]
    die evenwijdig is met de as van de parabool.

    Op de onderstaande figuur zie je hoe hij hiervoor te werk ging.
    Op een ingenieuze manier slaagde hij erin aan te tonen dat
    opp. Δ ACD + opp. Δ BCE = (opp. Δ ABC)/4.
    Door het parboolsegment telkens via eenzelfde procédé verder op te vullen met driehoeken
    bepaalde hij uiteindelijk de oppervlakte ervan.


     Kan je deze vondst van Archimedes bewijzen in een bijzonder geval (zie bijlage).
    Je bent uitgedaagd!

    Foto

    In bijlage (onderaan deze pagina aanklikken) zit een artikel over Archimedes uit het tijdschrift Pythagoras.
    Zeker de moeit waard om eens te lezen!


    Bijlagen:
    Archimedes - artikel uit tijdschrift Pythagoras.pdf (229.3 KB)   
    Opgave integraalrekenen.pdf (76.7 KB)   

    19-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    18-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inhoud van een prismoïde

    INHOUD VAN EEN PRISMOÏDE

    Een prismoïde is een convex veelvlak (ruimtelijke figuur)
    waarvan de hoekpunten in twee evenwijdige vlakken (grondvlak en bovenvlak) liggen.
    De afstand tussen de twee evenwijdige vlakken noemt men de hoogte van de prismoïde.

    Hieronder staat ëen prismoïde afgebeeld waarbij ook het middenvlak is getekend.

    prismoide.gif (11822 bytes)
    In een Egyptische papyrus die dateert van ongeveer 1890 v. Chr.
    duikt voor het eerst een merkwaardige formule op voor het volume V van een prismoïde:

    G = oppervlakte grondvlak, M = oppervlakte middenvlak, B = oppervlakte bovenvlak, h = hoogte.

    Het was de Engelse wiskundige Thomas Simpson die in 1743 de formule in het algemeen bewees m.b.v. een bepaalde integraal.
    Hiermee veralgemeende Simpson zijn gekende formule uit de numerieke integratie
    om de oppervlakte van een vlak gebied bij benadering te berekenen:

     int_{a}^{b} f(x) , dx approx frac{b-a}{6}left[f(a) + 4fleft(frac{a+b}{2}right)+f(b)right].

    Uitleg over de prismoïde vind je o.a. op http://www.pandd.nl/stereo/prismoide.htm

    homer_simpson

    In de bijlage 'reconstrueren' we de formule van Simpson voor de inhoud van een prismoïde.

    Bijlagen:
    FORMULE VAN SIMPSON VOOR DE INHOUD VAN EEN PRISMOÏDE.pdf (174.5 KB)   

    18-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 5



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 5

    Bepaal drie verschillende getallen a, b en c als je weet dat                  
    1) a, b en c drie opeenvolgende termen zijn van een rekenkundige rij;
    2) b, a en c drie opeenvolgende termen zijn van een meetkundige rij; 
    3) het product abc gelijk is aan 1000.                                                    

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 5

    Reeds rond 1850 vond een aantal mensen het bezoek aan een kapper een vervelende zaak:
    tijdverlies, een dure aangelegenheid en de kans dat het haar veel te kort werd geknipt.
    Daarom bedacht men deze mechanische haarknipper.
    Het volstond de kammen op de juiste positie in te stellen
    en dan het toestel even over het haar heen te bewegen
    om zo een gepaste snelle knipbeurt uit te voeren.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 5_oplossing.pdf (153.8 KB)   

    17-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oneven kwadraten

    ONEVEN KWADRATEN

    1, 9, 25, 49, 81 ...

    Deze rij bestaat uit de kwadraten van de oneven natuurlijke getallen.

    Merk op dat het verschil tussen twee opeenvolgende getallen steeds een achtvoud is.

    Hoe is de n-de term van deze rij bepaald?

    Expliciet voorschrift:  tn = (2n – 1)².

    Recursief voorschrift: tn = tn-1 + 8(n – 1) met t1 = 1.

    Op de onderstaande figuur zie je een bewijs zonder woorden voor deze recursieve formule.

    odd squares larger version

    Gezien?

    Bill Domonkos 5


    16-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Symbolentaal

    happy young students in park Stock Photo - 6222195

    Door het inkrimpen van het aantal uren wiskunde
    maken studenten in het secundair onderwijs jaar niet echt meer kennis met de wiskundige symbolentaal.
    Verzamelingenleer en kwantoren komt niet meer voor als verplichte items in de leerplannen,
    relaties en bepaalde functiebegrippen (injectie, surjectie, bijectie, permutatie) zijn geen gekende begrippen meer,
    het sommatieteken wordt pas in de hoogste jaren ingevoerd,
    een bewijs door volledige inductie komt pas sporadisch even aan bod ...

    DOSSIER 1. SYMBOLENTAAL
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om studenten vanaf het vierde jaar van het secundair onderwijs 
    wat bijkomende wiskundige impulsen te bezorgen.

    Bijlagen:
    Dossier 1 Symbolentaal.pdf (569.5 KB)   

    15-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logica




    Door het inkrimpen van het aantal uren wiskunde
    maken studenten in het secundair onderwijs jaar niet echt meer kennis met (propositie)logica.
    Nochtans vormt dit de basis voor het correct wiskundig redeneren.
    Weet men nog wat een bewijs uit het ongerijmde is,
    een bewijs door contrapositie,
    een nodige en/of een voldoende voorwaarde ... ?

    DOSSIER 2. LOGICA
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om studenten vanaf het vierde jaar van het secundair onderwijs 
    wat bijkomende wiskundige impulsen te bezorgen.

    Bijlagen:
    Dossier 2 Propositielogica.pdf (441 KB)   

    14-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Priemgetallen



    In de leerplannen van het secundair onderwijs hebben priemgetallen
    en de theorie van grootste gemene deler en kleinste gemeen veelvoud, modulorekenen ...
    niet echt meer een plaats gekregen.
    Nochtans zijn priemgetallen 'de atomen' van de getallenleer
    en verdienen ze de nodige aandacht. 

    DOSSIER 3. PRIEMGETALLEN
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om studenten vanaf het vierde jaar van het secundair onderwijs 
    wat bijkomende wiskundige impulsen te bezorgen.

    Bijlagen:
    Dossier 3 Priemgetallen.pdf (552.8 KB)   

    13-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    12-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vectoren
    Happy smiling group of young students isolated on white background Stock Photo - 9765423

    Door het inkrimpen van het aantal uren wiskunde
    maken studenten in het secundair onderwijs jaar niet echt meer kennis met vectorrekenen.
    Begrippen als vrije vectoren, scalair product, vectoriële vergelijking van een rechte ....
    zijn geen basiskennis meer en stellingen uit de vlakke meetkunde
    worden meestal niet meer met vectoren aangepakt.
    Nochtans zijn dit de bouwstenen van de lineiare algebra.

    DOSSIER 4. VECTOREN
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om studenten vanaf het vierde jaar van het secundair onderwijs 
    wat bijkomende wiskundige impulsen te bezorgen.



    Bijlagen:
    Dossier 4 Vectoren.pdf (442.9 KB)   

    12-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Problem solving

    young students studying and chatting in a classroom

    Problem solving vormt de rode draad
    doorheen de wiskundelessen in het secundair onderwijs.
    Ondanks een vurig pleidooi om reeds vanaf het eerste jaar
    aan de leerlingen een (aangepast) probleem van de week voor te leggen,
    blijkt dit niet echt een populair voorstel te zijn.
    Samenwerkend leren krijgt hierbij nochtans heel wat kansen.
    Ook het omgaan met meerkeuzevragen is een techniek die men best 'al doende' aanleert.

    DOSSIER 5. PROBLEM SOLVING
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om zo voor wat bijkomende wiskundige impulsen te zorgen.
    De 60 problemen komen uit de South African Mathematics Olympiad
    en we hebben ze opzettelijk in het Engels laten staan.
    Talenkennis is immers onontbeerlijk om in de huidige wereld zijn weg te vinden.



    minions (199) Animated Gif on Giphy

    Bijlagen:
    Dossier 5 Problem Solving.pdf (258.2 KB)   

    11-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs