Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    18-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom wiskunde studeren?

    WAAROM WISKUNDE STUDEREN?

    De TED-conferenties (Technology, Entertainment, Design) werden in 1984 voor het eerst georganiseerd in Californië.
    Tijdens deze jaarlijkse vierdaagse bijeenkomst worden sprekers uitgenodigd
     om in maximaal 18 minuten "de presentatie van hun leven" te geven
    over hun gebied van expertise, over een bepaald project,
    of iets waarvan zij vinden dat het een idee is dat verspreid moet worden.

    Alhoewel iedereen het nut van wiskunde kent vanuit berekeningen en concrete toepassingen,
     wijst Arthur Benjamin er ons in de onderstaande video op dat wiskunde ook uitnodigt om creatief te denken. 
    In 6 minuten laat hij ons op een enthousiaste en aanstekekelijke manier
    meegenieten van de zuivere schoonheid van de wiskunde via de magie van de Fibonaccigetallen.

    Ik verwijs in dit verband graag naar een eerdere publicatie op mijn blog:
    Fibonacci in het kwadraat (06-11-2013).

    18-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De paradoxale quiz
    DE PARADOXALE QUIZ

    Onder het motto 'de (wiskunde)boog kan niet altijd gespannen staan' serveren we je vandaag een ludieke quiz.
    Wie 4 van de 8 vragen juist kan beantwoorden is meteen geslaagd!
     
    Bron: www.alle-tests.nl/quiz28/quiz/1282066087/s-Werelds-makkelijkste-quiz.
    Daar vind je ook de juiste antwoorden.

    17-01-2014 om 11:35 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Determinantformule oppervlakte driehoek

    DE DETERMINANTFORMULE
    VOOR DE OPPERVLAKTE VAN EEN DRIEHOEK
     

    Van een gegeven driehoek ABC met co(A) = (x1, y1), co(B) = (x2, y2) en co(C) = (x3, y3)
    is de oppervlakte gelijk aan



    Het bewijs hiervan zit in de bijlage

    Hierbij moet men de absolute waarde nemen van een determinant van orde 3.
    Die is eenvoudig te herleiden tot 3 determinanten van orde 2.
    Als men bovendien de hoekpunten van de driehoek in een volgorde plaatst
    zodat men de omtrek vanaf  A via B naar C in tegenwijzerzin loopt (zie onderstaande figuur),
    hoeft men ook de absolute waarde niet meer te nemen.



    In het volgende (Engelstalig) filmpje zie je hoe men zo
    de oppervlakte van de bovenstaande driehoek berekent.


    Bijlagen:
    Determinantformule oppervlakte driehoek.pdf (114.8 KB)   

    17-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 18



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 18

    Twee cirkels C1 en C2 met middelpunten M en N en stralen r1 en r2 raken elkaar uitwendig in het punt P.
    [AB] en [CD] zijn twee evenwijdige middellijnen van deze cirkels.
    Een derde cirkel C3 met middelpunt O gaat door de punten A, B, C en D.
    Toon aan dat de gebieden die in het rood en het groen gekleurd zijn
    (zie onderstaande figuur) dezelfde oppervlakte hebben.


    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 18

    Vroeger maakte men boter door de melk te karnen in een stootkarn.
    Dit was een tijdrovend proces waarbij de room werd gekarnd
    zodat de vetdeeltjes samenklonterden en zich afscheidden van de karnemelk.
    Uit het vet werd dan boter bereid.
    De mechanische karnton op de bovenstaande afbeelding had blijkbaar het voordeel
    dat men er een vat van een variabele grootte kon onder plaatsen.


    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 18_oplossing.pdf (205.3 KB)   

    16-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regelmaat versus bewijs

    REGELMAAT VERSUS BEWIJS

    Bij de studie van rijen is een klassieke vraag:
    zoek de volgende term in de rij.

    Enkel voorbeelden:
    1, 3, 9, 27, ...    (volgende term: 81)
    1, 2, 4, 7, 11, ...  (volgende term: 16)
    1, 4, 13, 40, 121, ... (volgende term: 364 want telkens maal 3 plus 1)
    3, 1, 4, 1, 5, ... (volgende term: 9 want π = 3,14159...)

    Bij het onderstaande probleem komt men echter tot een 'verrassende' volgende term.

    dividing the circle into different regions, using lines joining 2, 3, 4 and 5 points

    Neem 2, 3, 4, 5, ... punten op een cirkelomtrek
    en verbind elk punt met alle andere punten.
    Wat is dan het maximale aantal gebieden waarin de cirkelschijf wordt verdeeld
    en hoeveel gebieden krijg je maximaal wanneer je 6 punten kiest?

    Op de bovenstaande figuur lees je het antwoord af
    voor 2 punten → 2 gebieden
    voor 3 punten → 4 gebieden
    voor 4 punten → 8 gebieden
    voor 5 punten → 16 gebieden
    en dus voor 6 punten → ??? gebieden.
    Logischerwijze denk je dan aan 32 gebieden, maar dit blijkt niet juist te zijn.

    dividing the circle into different regions, using lines joining 6 points

    Tel je dit zelf even na?

    En hier zit precies de kracht van een wiskundig bewijs!
    Leo Moser bewees de algemene formule voor het aantal gebieden bij n punten:

    1/(24)(n^4-6n^3+23n^2-18n+24),

    of met behulp van binomiaalcoëfficiënten:

    (n; 4)+(n; 2)+1

    Het volstaat dus niet vast te stellen dat een bewering waar is
    in een groot aantal gevallen waarvoor men die verifieert.
    Het onderstaande filmpje maakt dit nog eens duidelijk.

    Bijlagen:
    Regions in a circle.pdf (48.9 KB)   

    15-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paradox van Bertrand

    PARADOX VAN BERTRAND

    File:Bertrand.jpg

    Joseph Bertrand
    Calcul des probabilités (1889)
     
    Wanneer men in de kansberekening te maken heeft men kansen
    waarbij er een oneindig aantal keuzes mogelijk zijn
    (bijvoorbeeld bij het kiezen van een punt in een driehoek of in een cirkel)
    dan kan men tot schijnbaar tegenstrijdige resultaten komen.

    Het typevoorbeeld hiervan is de paradox van Bertrand.
    Bron: http://www.hhofstede.nl/paradoxen/bertrand.htm .

    Teken een cirkel en teken daarin een willekeurige koorde.
            Hoe groot is dan de kans dat deze koorde langer is
    dan de zijde van de ingeschreven gelijkzijdige driehoek? 

    Er blijken hier drie verschillende manieren te zijn om die kans te berekenen.    

    METHODE 1
    Draai de driehoek zodat de (groene) koorde evenwijdig is met één van de zijden.
    Het midden van de koorde ligt dan op de (blauwe) middelloodlijn van die zijde.
    De gekozen koorde is langer dan de zijde van de driehoek
    als het midden van die koorde tussen de twee rode punten ligt. 
    Dus is de kans = 1/2.      



    METHODE 2
    Draai de driehoek zodat een hoekpunt ervan samenvalt met een (rood) eindpunt van de (groene) koorde.
    Elke koorde maakt een hoek met de raaklijn in dat (rood) punt die varieert van 0° tot 180°.
    De gekozen koorde is langer dan de zijde van de driehoek
    als ze binnen de tophoek van de driehoek valt.
    Die tophoek is 60° en bijgevolg is de kans 1/3.



    METHODE 3
    Teken de ingeschreven cirkel Ci van de gelijkzijdige driehoek.
    De straal van deze cirkel is de helft van de straal van de omgeschreven cirkel CO
    en dus is de oppervlakte van Ci gelijk aan 1/4 van de oppervlakte van CO.
    De gekozen (groene) koorde is langer dan de zijde van de driehoek
    als het midden van die koorde binnen Ci valt
    en bijgevolg is die kans 1/4.

     

               Bij dit soort van problemen moet men dus nader omschrijven hoe dat lukraak kiezen gebeurt!

    Impossible Triangle Solution GIF

    14-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en landmeetkunde

    WISKUNDE EN LANDMEETKUNDE


    Prof. Dr. Ir. Alain De Wulf, een oud-leerling die al jarenlang verbonden is aan de afdeling Landmeetkunde (UGent) 
    bezorgde me een reeks uitdagende opgaven die je met behulp van driehoeksmeting en vlakke meetkunde kunt oplossen.

    Benieuwd hoeveel laatstejaarsstudenten van het middelbaar onderwijs deze twee opgaven zouden kunnen oplossen.





    Bijlagen:
    Opgaven landmeetkunde - oplossingen.pdf (233.8 KB)   

    13-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    12-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegtuigen en wiskunde



    Kan je het volgende probleempje oplossen?

    Tijdens een luchtshow vliegen 9 vliegtuigjes netjes op één rij in formatie achter elkaar.
    De echtgenote van piloot F. Picket vroeg hem op welke positie hij vloog.
    Picket antwoordde met het volgende raadsel:
    "Het product van het aantal vliegtuigen voor mij en het aantal achter mij
    is 3 kleiner dan het zou geweest zijn als ik 3 plaatsen meer naar achteren had gevlogen."

    Op welke positie vloog F. Picket?



    BOMMEN EN KANSREKENEN

    Farid nam vaak het vliegtuig en was altijd bang dat er een bom aan boord zou zijn.
    Zijn vriend Hassan, een wiskundige uit Jemen stelde hem gerust.
    Hij had immers berekend dat die kans maar 1 op 10 miljoen was.
     En de kans dat er 2 bommen aan boord zouden zijn van eenzelfde vliegtuig
    was volgens zijn berekeningen maar 1 op 10 miljard of zo goed als nul.

    Sedertdien neemt Farid altijd zelf een bom mee aan boord.

    12-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paradox van het aantal voorouders

    Inferno 

    Zonet heb ik de nieuwste thriller INFERNO van Dan Brown gelezen.
    In het boek komt de problematiek van de bevolkingsexplosie en van het voedselprobleem aan bod.

    Op de onderstaande grafiek kan je zien dat de bevolkingstoename in de laatste eeuw vrij dramatisch is (1 billion = 1 miljard)
    en de cijfers liegen er niet om:

    1804 jaar: 1 miljard
    123 jaar later: 2 miljard
    33 jaar later: 3 miljard
    15 jaar later: 4 miljard
    12 jaar later: 5 miljard
    12 jaar later: 6 miljard
    12 jaar later: 7 miljard



    Ik vroeg me dan ook af hoeveel mensen er in totaal al op aarde geleefd hebben.
    Een antwoord vond ik op www.scientias.nl:

    Er zijn veel factoren die het moeilijk maken om de mensheid van begin af aan te tellen.
    Daardoor is het moeilijk om precies te bepalen hoeveel mensen er ooit op aarde hebben gelopen.
    Maar als we in acht nemen dat de mens rond 50 000 voor Christus al bestond,
    dan hebben er in totaal zo’n 107 miljard mensen voet gezet op de planeet.
    Momenteel leven er zo’n 7 miljard – dat is 6,5 procent van het totale aantal mensen dat ooit heeft geleefd.



    PARADOX VAN HET AANTAL VOOROUDERS

    Je hebt twee ouders, die elk weer twee voorouders hebben, die op hun beurt elk twee voorouders hadden ….
    Als we rekenen dat er per eeuw drie generaties hebben geleefd, dan komen we zo voor de voorbije 20 eeuwen op 60 generaties.
    Dit betekent dat je bij het begin van onze jaartelling 260 of ongeveer 1018 voorouders had.

    1018 = 1 000 000 000 000 000 000 = 1 miljoen x 1 miljoen x 1 miljoen = 1 triljoen.

    Maar dit is beduidend meer 
    dan het aantal mensen dat er ooit op onze aardbol leefde.
    Hier klopt iets niet ... en hopelijk ben je het roerend met me eens!

    4BJ3

    11-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broederlijk delen

    logo-broederlijkdelen.jpg

    Lucie speelt een rekenspelletje met haar broer Janus.
    Zij zegt het volgende:
    "Denk aan een getal van 1 tot en met 60.
    Geef me de resten bij deling door 3, 4 en 5
    en ik zal je zeggen welk getal je in gedachten hebt genomen."

    Janus neemt het getal 26 in gedachten
    en zegt dus dat de resten respectievelijk 2, 2 en 1 zijn.

    Dan neemt Lucie een rekenmachientje.
    Als de resten a, b en c zijn, dan berekent zij hiermee G = 40a + 45b + 36c.
    Aangezien hier a = 2, b = 2 en c = 1 bekomt zij zo het getal G = 206.
    Van dit getal berekent zij de rest r bij deling door 60
    en vindt zo dat r = 26 (want 206 = 60 x 3 + 26).
    Dit is meteen het getal dat haar broer Janus had gekozen!

    Did ever cross your mind ? - inspiring animated gif picture on Favim.com

    Maar kan je ook verklaren waarom dit procédé altijd het gezochte getal oplevert?

    Antwoord in bijlage.
     

    Bijlagen:
    REKENRAADSEL.pdf (48.1 KB)   

    10-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 19



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 19

    In een vierkant ABCD met zijde z construeert men twee even grote cirkels C1 en C2
    die respectievelijk raken aan de zijden [AD] en [BC]
    en die elkaar raken in het middelpunt M van het vierkant.
    Een derde cirkel C3 raakt aan de zijde [AB] en raakt ook aan de twee andere cirkels.
    Bepaal de straal van de cirkel C3 in functie van de zijde z van het vierkant.

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 19


    Om de honing los te krijgen uit de raten plaatste men die traditioneel in de zon
    onder een glazen wand zodat de honing door de zonnewarmte kon lossmelten uit de raten.
    Hierdoor verloor de honing echter veel van zijn aroma.
    Vandaar dat men een soort mechanische centrifuge bedacht
    waarbij men de raten via een hendel kon laten ronddraaien.
    Hierdoor verliep het gehele procédé vlugger
    en was de honing blijkbaar van een veel betere kwaliteit.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 19_oplossing.pdf (130.7 KB)   

    09-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De paradox van de bolzone

    DE PARADOX VAN DE BOLZONE

    Als kind was ik gefascineerd door de zogenaamde Jastrow-illusie.
    Het blauwe stukje karton op afbeelding links lijkt kleiner te zijn dan het gele stukje,
    maar wanneer men ze van plaats verwisselt blijkt het blauwe het grootste te zijn!


           

    Dit herinnert me er aan dat ik als toepassing op de integraalrekening 
    aan mijn leerlingen de volgende opgave meegaf.

    Welke van de drie onderstaande figuren heeft de grootste oppervlakte:
    een bolkap met hoogte h op een bol met straal r,
    een bolzone met hoogte h op een bol met straal r,
    of een strook met hoogte h op de cilinder die omgeschreven is aan een bol met straal r?



    Weet jij het?

    thinking (159) Animated Gif on Giphy 

    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Paradox van de bolzone verklaard.pdf (212.9 KB)   

    08-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    07-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een paradoxaal getal

    EEN PARADOXAAL GETAL

    Bestaat er een getal G dat kleiner is dan zichzelf?
    Blijkbaar wel.
    We maken hierbij gebruik van het feit
    dat breuken kleiner worden als men de noemers vergroot.



    Wat is hier fout?


    07-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (1)
    06-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bank en de zeemeermin

    DE BANK EN DE ZEEMEERMIN
    Een paradoxaal verhaaltje.

    Bron: Pythagoras, jaargang 12 1972/1973

    Een bank beschikt over oneindig veel euro's.
    De directeur heeft naast de bank een vijver met daarin een zeemeermin.
     Hij gooit elk uur twee euromuntstukken in de vijver en de zeemeermin gooit er na een half uur één van terug.
    Hoeveel euromuntstukken houdt de bankdirecteur uiteindelijk over?

    Versie 1.
    Hij gooit munt 1 en 2 in het water en de zeemeermin gooit 2 terug.
    Hij gooit daarna munt 3 en 4 in het water en de zeemermin gooit munt 4 terug.
    Uiteindelijk hebben ze er elk evenveel
    want de directeur houdt de even nummers over en de zeemeermin de oneven nummers!

    Versie 2.
    Hij gooit munt 1 en 2 in het water en krijgt munt 1 terug.
    Hij gooit daarna munt 1 en 3 in het water en krijgt 1 terug.
    Hij gooit dan munt 1 en 4 in het water en krijgt 1 terug.
    Uiteindelijk houdt de zeemeermin alle euromunten op één na!

    Versie 3.
    Hij gooit munt 1 en 2 in het water en krijgt munt 1 terug.
    Hij gooit daarna munt 3 en 4 in het water en krijgt 2 terug.
    Hij gooit munt 5 en 6 in het water en krijgt munt 3 terug.
    Na 10 keer heeft de zeemeermin de munten 1 tot en met 10 teruggegooid.
    En na 1000 keer is ze de munten 1 tot en met 1000 terug kwijt.
    Uiteindelijk geraakt ze alle munten kwijt
    (ook munt 75 953 want die gooit ze bij de 75 953ste  beurt terug)!

    Face-bank (0) Animated Gif on Giphy 

    06-01-2014 om 20:51 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoek de fout

    TWEE FOUTIEVE BEWIJZEN

    Hieronder geven we het bewijs van twee gekende stellingen.
    Deze bewijzen vind je echter niet terug in de handboeken.
    Weet jij soms wat er mis mee is?

    STELLING 1.
    De som van de hoeken van een willekeurige driehoek is 180°.



    Fout in de redenering. Men gaat er hier van uit dat de som van de hoeken bij elke driehoek gelijk, is...

     STELLING 2 (Pythagoras)
    Bij een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de schuine zijde
    gelijk aan de som van de kwadraten van de twee rechthoekszijden.

    Fout in de redenering: de formule sin² β + cos² β = 1 is zelf een gevolg van de stelling van Pythagoras. 

    06-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    05-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.142857

    Numbers graphicsNumbers graphicsNumbers graphicsNumbers graphicsNumbers graphicsNumbers graphics

    Iedere liefhebber van merkwaardige getallen
    kent ongetwijfeld de bijzondere eigenschap van het getal 142 857:

    1 x 142 857 = 142 857
    2 x 142 857 = 285 714
    3 x 142 857 = 428 571
    4 x 142 857 = 571 428
    5 x 142 857 = 714 285
     6 x 142 857 = 857 142
     

    Je bemerkt dat bij vermenigvuldiging van dit getal
    met 1, 2, 3, 4, 5 of 6 de cijfers cyclisch permuteren.
    Via de onderstaande schijf kan je deze 6 bewerkingen gemakkelijk uitvoeren.
    Je hoeft maar de cijfers op de buitenste ring in wijzerzin te doorlopen
    en je begint bij het overeenkomstig cijfers op binnencirkel
    waarmee je 142 857 wenst te vermenigvuldigen.

    La roue de six

    Maar hoe verklaar je dit?
    Het antwoord lees je in de bijlage.

    En blijkbaar valt er nog meer te vertellen over 142 857
     
    10 = 3 + (7 × 1)
    100 = 2 + (7 × 14)
    1 000 = 6 + (7 × 142)
    10 000 = 4 + (7 × 1 428)
    100 000 = 5 + (7 × 14 285)
    1 000 000 = 1 + (7 × 142 857)
    1 + 4 + 2 + 8 + 5 + 7 = 27 waarbij 2 + 7 = 9
    14 + 28 + 57 = 99
    142 + 857 = 999
    142 857 × 7 = 999 999

    142 8572 = 20 408 122 449 en 20 408 + 122 449 = 142 857

    Bijlagen:
    142857 verklaard.pdf (156 KB)   

    05-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    04-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eenvoudig probleem

    Deze morgen vernam ik via de radio dat Phil Everly zopas overleden is.
    In de jaren '50 en '60 vormde hij samen met zijn broer Don de Everly Brothers,
    een van de meest toonaangevende duo's in de rockgeschiedenis.

    Je kunt hier nog even meegenieten van hun minder gekende song Problems (Phil staat links op de foto)
    en ondertussen kan je misschien ook een eenvoudig wiskundig probleempje oplossen.

    EENVOUDIG PROBLEEM

    Schrijf vier opeenvolgende gehele getallen op.
    Het kwadraat van het derde getal verminderd met het eerste
    is dan gelijk aan het kwadraat van het tweede getal vermeerderd met het vierde.

    Voorbeeld 1. De getallen zijn 7, 8, 9 en 10. Dan is 92 – 7 = 82 +10 = 74. 
    Voorbeeld 2. De getallen zijn -13, -12, -11 en -10. Dan is (-11)2
    – (-13) = (-12)2 + (-10) = 134.

     Weet jij ook waarom dit altijd klopt?

    04-01-2014 om 12:20 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shopping en wiskunde

    SHOPPINGPROBLEEMPJE

    Debora en Vanessa, twee modebewuste tieners gingen deze week shoppen in Brussel.
    Ze kochten iets in vier verschillende winkels.
    In de eerste winkel gaven ze de helft van hun beschikbare budget plus 4 euro uit.
    In de tweede winkel gaven ze weer de helft van het resterende bedrag plus 4 euro uit.
    In de derde winkel spendeerden ze nog eens de helft van het resterende bedrag plus 4 euro.
    In de vierde winkel gaven ze tenslotte nog eens de helft van de rest plus 4 euro uit.
    Hiermee was hun budget helemaal opgebruikt.

    Hoeveel hadden ze oorspronkelijk op zak om te gaan shoppen?

    Hint. Dit probleem kan je oplossen zonder gebruik te maken van een vergelijking!



    In de bijlage zit het antwoord (eerst zelf eens zoeken a.u.b)
    en een analoog probleem uit de 17de eeuw.

    Bijlagen:
    Opgelost zonder vergelijkingen.pdf (126.9 KB)   

    04-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    03-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Illusies en doordenkertjes



    Illusion is the first of all Pleasures
    Oscar Wilde

    Opschrift op het behangpapier in de moderne kamer
    in B&B Silentium in Tielt-Winge:
    een absolute aanrader!

    ENKELE DOORDENKERS OM HET JAAR MEE TE BEGINNEN
     




    Uitstekende vingeroefening om stress tegen te gaan...  Met dank aan Rajesh Narayanan

    03-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    02-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 20



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 20

    Drie duikers haalden uit een scheepswrak een schatkist op.
    Hierin zaten tussen 100 en 200 goudstukken.
    De oudste duiker verdeelde de goudstukken in drie gelijke stapeltjes
    en hield dan nog één goudstuk over dat hij overboord gooide.
    Hij nam één stapeltje mee voor zichzelf en plaatste de rest weer in de kist.
    De tweede en de jongste duiker deden daarna net hetzelfde.
    Toen ze in de haven aankwamen gaf de havenkapitein aan elke duiker
    evenveel goudstukken van het aantal dat toen nog in de kist overbleef
    en hij hield nog één goudstuk over voor zichzelf.
    Hoeveel goudstukken zaten er oorspronkelijk in de opgehaalde kist?

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

      UITVINDING 20


    Een tanathophoor is letterlijk een 'doodbrenger'.
    Dit toestel was een soort kachel die men in serres plaatste om parasieten en schadelijke insecten te doden.
    Men verbrandde er tabaksbladeren in en de rook bleek een efficiënt verdelgingsmiddel te zijn.
    Nadeel waren dan weer de geur en het stof die bij de verbranding in de serres achterbleven.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 20_oplossing.pdf (112.3 KB)   

    02-01-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs