Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    29-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raar vermenigvuldigen


    Katja heeft een rare manier om twee getallen
    tussen 10 en 100  met elkaar te vermenigvuldigen.
    Kijk maar:



    Had jij het zo al bekeken:
    (10a + b) x (10c + d) = 100ac + 10(ad + bc) + bd ?

     

    29-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandlopers


    In de 19de eeuw doken heel wat vraagstukjes op over zandlopers.
    We vermelden hier twee van die klassieke probleempjes.

    Afbeeldingsresultaten voor zandloper animated gif
    PROBLEEM 1

    Hoe kan je met een zandloper van 3 minuten
    en een zandloper van 4 minuten 
    een tijdsinterval van 5 minuten afmeten?

    Afbeeldingsresultaten voor zandloper animated gifAfbeeldingsresultaten voor zandloper animated gif
    PROBLEEM 2

    Hoe kan je met een zandloper van 4 minuten
    en een zandloper van 7 minuten
    een tijdsinterval van 9 minuten afmeten?

    Afbeeldingsresultaten voor zandloper animated gifAfbeeldingsresultaten voor zandloper animated gifAfbeeldingsresultaten voor zandloper animated gif

    In bijlage zitten de oplossingen
    en in een tweede bijlage behandelt collega Koen De Naeghel
    dit soort vraagstukjes op een meer algemene wiskundige manier.

    Bijlagen:
    Twee zandlopers - Koen De Naeghel.pdf (292 KB)   
    Zandlopers - oplossingen.pdf (88.9 KB)   

    29-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    28-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 25


    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 25

    Stel SA(n) = de derdemacht van de som van de eerste n oneven natuurlijke getallen
    d.w.z. SA(n) = [1 + 3 + 5 + ... + (2n – 1)]3
       en SB(n) = de som van de derdemachten van de eerste n oneven natuurlijke getallen 
    d.w.z. SB(n) = 13 + 33 + 53 + ... + (2n – 1)3.
    Toon aan dat SB(n) = 2n4 – n2
    en dat SA(n) –  SB(n) een kwadraatgetal is voor elke waarde van n.

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

       UITVINDING 25 

    Wanneer bakkers hun deeg lieten gisten, hadden ze vaak last van ongedierte.
    Daarom werd deze gistingskorf ontworpen die bestond uit een speciaal soort riet.
    Men plaatste het deeg in de korf die met een folie werd afgesloten.
    Om te controleren of het deeg hoog genoeg was gerezen,  keek men na
    of de hendel die zich boven de korf bevond voldoende was omhoog gegaan.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 25_oplossing.pdf (156.6 KB)   

    28-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bruid van de sultan

    DE BRUID VAN DE SULTAN

    Sultan Abu Gheil Sharif besluit zich een jonge vrouw als bruid te kiezen.
    Er zijn precies 100 kandidaten.
    De sultan heeft zijn hofwiskundige geraadpleegd en die gaf hem de volgende raad:
    "Laat eerst 100/e of ongeveer 37 meisjes voorbijparaderen (e = 2,718... is het getal van Euler)
    en kies daarna het eerstvolgende meisje dat je geschikt vindt, als bruid."
    Hoe groot is de kans dat er toch nog een betere keuze is bij de resterende kandidaten?

    Het onderstaande filmpje probeert hierop een antwoord te geven.



    In de bijlage vind je een wiskundige verklaring van deze paradox
    die eigenlijk een gevolg is van een experiment van Michelson en Morley in 1887
    waarbij ze konden aantonen dat de lichtsnelheid constant is, d.w.z. onafhankelijk van de waarnemer.


    Bijlagen:
    TIJDDILATATIE verklaard.pdf (75 KB)   

    25-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstbalraadsel

    Ze bestaan in alle formaten en kleuren
    en wellicht heb jij er ook enkele in huis hangen
    rond deze tijd van het jaar:

    KERSTBALLEN


    Tijd dus voor een kerstbalraadsel.

    Op de bovenstaande figuur zie je een kerstbal (cirkel)
    waarin vijf cirkels getekend zijn:
    4 grote cirkels met straal R en een kleine cirkel met straal r.
    Ze raken onderling aan elkaar.
    Hoe groot is de verhouding R : r?

    Oplossing in bijlage.



    Bijlagen:
    Kerstbalraadsel - oplossing.pdf (194.1 KB)   

    24-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meetkunde met lucifers

    MEETKUNDE MET LUCIFERS

    SPIEGELBEELD

    Ziehier een klassiek lucifersspelletje.
    De visfiguur hieronder is gevormd met 8 lucifers en een papiersnipper.
    Kan je ervoor zorgen dat de vis naar de andere kant zwemt
    door de papiersnipper en 4 lucifers te verplaatsen?
    Maar kan je dit ook door slechts 3 lucifers te verplaatsen?



    PYTHAGORAS EN LUCIFERS

    De rechthoekige driehoek op de linkse figuur hieronder is een 3-4-5-driehoek
    (3² + 4² = 5² verwijst meteen naar de stelling van Pythagoras).
    We maken de afspraak dat de oppervlakte van het vierkantje ernaast de eenheid is.
    Kan je door  4 lucifers te verplaatsen die driehoek omvormen
    tot een figuur met een oppervlakte van 3 eenheden?
    Let wel: de omtrek van de figuur moet gevormd worden met de 12 lucifers.

      

    Oplossingen in bijlage.

    Bijlagen:
    OPLOSSINGEN VAN DE LUCIFERSSPELLETJES.pdf (198.8 KB)   

    24-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    23-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenen met breuken


    REKENEN MET BREUKEN


    De Egyptenaren kenden werkten vrijwel alleen met zogenaamde stambreuken.
    Stambreuken zijn breuken waarvan de teller 1 is, zoals 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, enzovoort…
    De enige andere breuken die de Egyptenaren gebruikten waren 2/3 en 3/4.
    Zij noteerden stambreuken door een 'open mond' boven de noemer te zetten.
    Voor enkele breuken bestonden speciale schrijfwijzen.


    De Britse wiskundige J.J. Sylvester (1814 - 1897) ontwierp een eenvoudig procedé 
    waarmee je elke breuk als een som van stambreuken kunt schrijven
    Daarbij trek je telkens van de breuk die je wilt omzetten in een som van stambreuken
    een zo groot mogelijke stambreuk af.

    Voorbeeld.  13/20 = 1/2 + 3/20 = 1/2 + (1/7 + 1/140).

    In de bijlage kan je lezen hoe dit procedé werkt
    en meteen kan je zelf nog enkele oefeningen oplossen.

    Bron: http://www.math4all.nl/


    zra4twvq.gif - Egitto glitter grafica faraoni immagini gif animate piramidi- Egypt Pharaohs glitter graphics animated gif image pyramids,sfingi,scarabei,geroglifici Grafica glitter antico Egitto per i  vostri spazi web COPIA IL CODICE PER AGIUNGERE QUESTA IMMAGINE NEL TUO SPAZIO:

    OPGAVE OVER BREUKEN

    Om snel een breuk te vinden die tussen 2/5 en 5/12 ligt, ga je als volgt te werk.
    Neem de breuk waarvan de teller gelijk is aan de som van de tellers van 2/5 en 5/12
    en waarvan de noemer gelijk is aan de som van de noemers.
    Zo bekom je de breuk 7/17 en je kunt narekenen dat 2/5 < 7/17 < 5/12.
    Kan je bewijzen dat deze werkwijze altijd lukt?

    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Eigenschap van breuken (tussenbreuk).pdf (154.1 KB)   

    23-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    22-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennedyraadsel

    KENNEDYRAADSEL



    Op 22 november 2013 is het precies 50 jaar geleden
    dat de Amerikaanse president J.F. Kennedy in Dallas werd doodgeschoten.  
    Wie hem heeft vermoord en wie achter de aanslag zat, is nog steeds een raadsel.
     
    Een raadsel dat gemakkelijker op te lossen is, vind je hieronder.

    Hoe kan je met behulp van de getallen 22, 11, 1, 9, 6 en 3 (verwijzend naar 22 november 1963)
    het getal 1963 bekomen via eenvoudige rekenkundige bewerkingen?
    Op de eerste lijn hieronder staat een oplossing waarbij machtsverheffing voorkomt.
    Kan je nu zelf op de tweede regel de cijfers 1, 9, 6 en 3 invullen zodat de som klopt?


      

    22-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 26



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 26

    Een rechte vanuit het hoekpunt A van een vierkant ABCD
    snijdt de zijde [BC] in E en het verlengde van [DC] in F.
    Bepaal de oppervlakte van het vierkant ABCD als |AE| = 30 en |EF| = 10. 

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

       UITVINDING 26

      

    Toen men 150 jaar geleden wit linnengoed moest wassen
    gebruikte men hierbij bleekmiddelen die vaak voor pijnlijke handen zorgden.
    Dit toestel werd ontworpen om het contact deze chemische stoffen te vermijden.
    Men goot het wasmiddel in een houtje bakje
    Men plaatste het linnen in het bakje op een bodem die uit rollende houten staafjes bestond.
    Met een hendel kon men dan een gekartelde plank heen en weer bewegen over het linnen.
    Bovendien kon de druk op het linnen worden geregeld.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 26_oplossing.pdf (182.7 KB)   

    21-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    20-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WISKUNDE: WAAROM? DAAROM!

    WISKUNDE: WAAROM? DAAROM!

    Wiskunde, in het juiste perspectief bekeken,
    is niet alleen waarachtig, maar van een uitzonderlijke schoonheid
    koud en sober
    zonder de overbodige franjes van schilderijen en muziek
    Bertrand Russell


    In anderhalve minuut krijg je hier een impressie over de kracht van de wiskunde.
    Je klikt best eerst op de het symbool in de rechterbenedenhoek voor een schermvullend beeld.



    Een wiskundige formule voor geluk:
    de werkelijkheid gedeeld door de verwachtingen.


    Wiskunde: een hartelijke wetenschap!


    Schoenmaker (en wiskundige): blijf bij uw leest!


    Ook een WORDLE waarin 12 leuke woordjes verwerkt zijn kan me een GOED GEVOEL geven!

    20-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    19-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stelsels vergelijkingen

    STELSELS

    In wiskundehandboeken tref je stelsels aan van 3 vergelijkingen met 3 onbekenden.
    Hoe los je echter een stelsel op met 3 onbekenden
    wanneer er maar 2 vergelijkingen gekend zijn
    en als je weet dat de oplossing bestaat uit positieve gehele getallen?


    Sinterklaas graphics 

    Sinterklaas heeft een goed gevuld pak mee waarin precies 100 geschenkjes zitten:
    speelgoed (€ 10 per doos), knutselgerief (€ 3 per pakket) en snoepjes (€ 0,50 per stuk).
    De totale waarde van het pakket bedraagt precies 100 euro.
    Als je weet dat er minstens één doos speelgoed in het pak zit,
    hoeveel pakketjes knutselgerief en hoeveel snoepjes zitten er dan in?


     Zuster Felicia was deze morgen blij verrast toen ze in de offerblok € 100 vond
    in muntstukjes van € 0,05, € 0,10 en € 2 en in totaal waren dat precies ook 100 muntstukjes.
    Hoeveel muntstukken van € 2 zaten er dan in de offerblok?

    NAAIEN.gif

    Annelien heeft voor haar naaiclubje inkopen gedaan:
    lappen jeansstof (€ 15 euro per lap),
    bobijntjes naaigaren (€ 1 per bobijntje) en knopen (€ 0,25 per knoop).
    Ze heeft in totaal 100 stuks voor een bedrag van € 100.
    Hoeveel lappen jeansstof heeft ze aangekocht?

    En voor wie wat meer wil
    is er ook nog een opgave met 2 vergelijkingen en 4 onbekenden.


     Fideel is een verstokte roker.
    Hij kocht onlangs in totaal 100 sigaren voor een bedrag van € 100.
    Hij maakte hierbij een keuze uit sigaren van de volgende prijzen (per stuk):
    cigarillo's van € 0,50, inlandse sigaren van € 3 en € 7 en havana's van € 10.
    Hoeveel kocht hij er dan van elke soort als je weet
    dat hij er minstens één van de 4 verschillende soorten kocht?

    Bijlagen:
    Oplossing van de vier stelsels.pdf (218.7 KB)   

    19-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    18-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwadraten en derdemachten

    Audrey Hepburn STOP girl gif Imgur

       Misschien zou zelfs Audrey Hepburn
    zich verwonderd hebben over het volgende
    magisch wiskundig rekenwerkje!

    Bestaan er natuurlijke getallen a, b, c ... verschillend van nul
    die voldoen aan (a + b + c + ...)2 = a3 + b3 + c3 + ...  ?

    WERKWIJZE OM DERGELIJK GETALLEN TE VINDEN.

    Schrijf een willekeurig natuurlijk getal op
    en schrijf daarnaast al zijn delers op.
    Schrijf daaronder hoeveel delers elk van die delers zelf heeft.
    Meteen heb je een oplossing voor het probleem gevonden.

    VOORBEELD 1.
    Het getal 8 heeft als delers 1, 2, 4 en 8.
    1 heeft 1 deler, 2 heeft 2 delers, 4 heeft 3 delers en 8 heeft 4 delers.

    Dan is (1 + 2 + 3 + 4)2 = 13 + 23 + 33 + 43.

    VOORBEELD 2.
    Het getal 50 heeft als delers 1, 2, 5, 10, 25 en 50
    1 heeft 1 deler, 2 heeft 2 delers, 5 heeft 2 delers
    10 heeft 4 delers, 25 heeft 3 delers en 50 heeft 6 delers.

    Dan is (1 + 2 + 2 + 4 + 3 + 6)2 = 13 + 23 + 23 + 43 + 33 + 63.


    18-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na 37 jaar


    Cijfers plaatjes      Cijfers plaatjes   



    In 1976 gaf ik voor het eerst wiskundeles aan een groep enthousiaste jonge snaken
    van de 4de Wetenschappelijk A en 4de Latijn-wiskunde
    in het toenmalige Kortrijkse Sint-Jozefinstituut.

    Op 15-11-2013 zagen we elkaar - na 37 jaar - terug in het Parkhotel
    en blijkbaar heeft de energie die ik toen in deze groep investeerde heel wat rendement opgebracht.

    We hadden het die avond onder andere over ...

    ... het fel gewaardeerde opvoedingsproject van de Broeders van de Christelijke Scholen

         

       ... de legendarische studiereizen naar Londen en Parijs      

    ... de onverdroten inzet van de leerkrachten

    ... de deugddoende contacten met de meisjesschool aan de overkant van 't Plein

         

             ... en het bewijs dat 1 = –1.

    Ik dacht er meteen ook aan dat het priemgetal  37 nog een heel bijzondere eigenschap heeft.
    Schrijf een getal op van 3 cijfers dat een veelvoud is van 37, bijvoorbeeld 518 (= 14 x 37).
    Schrijf dan de twee cyclische permutaties op van dat getal.
    Die bekom je door telkens het achterste cijfer vooraan te zetten: 851 en 185.
    Trek het kleinste af van het grootste: 851 – 185 = 666 (= het getal van het Beest).
    Welke twee andere uitkomsten kan je bekomen en waarom?   

    17-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.123

    green doll number 1green doll number 2green doll number 3

    Wat er zo bijzonder aan het getal 123?

    Schrijf een willekeurig groot getal op waarin het cijfer 0 echter niet voorkomt.

    Voorbeeld: 764497429418437761482.

    Tel het aantal even cijfers, het aantal oneven cijfers en het totale aantal cijfers
    en schrijf die aantallen naast elkaar op zodat je weer een getal bekomt:
    12 even cijfers, 9 oneven cijfers en 21 cijfers in totaal geeft 12921.

    Herbegin hierop dezelfde bewerking:
    12921 heeft 2 even cijfers, 3 oneven cijfers en 5 cijfers in totaal
    en dit geeft het getal 235.

    Blijf dezelfde bewerking herhalen:
    235 heeft 1 even cijfer, twee oneven cijfers en 3 cijfers in totaal.
    Dit geeft uiteindelijk het getal 123.

    Zo eindigt het altijd
    (of toch bijna altijd).


    Weet jij wanneer 123 niet het eindgetal is?


    17-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Illusies

    ILLUSIES

    ball

    Een lijn is een punt dat even op stap is.

    Wat wiskundige paradoxen zijn voor de denker
    zijn optische illusies voor de kijker.

    Yesterday and tomorrow: illusions.
    Today: a gift.
    That's why it's called the present.

    In het begin was er niets en toen is het ontploft.





    Honda pakte onlangs uit met een verrassend promotiefilmpje
    waarin enkele optische illusies zijn verwerkt.
    Kijk maar!



    Googel ook eens naar:

    Ebbinghaus-illusie
    Ponzo-effect
    Maan-illusie
    Illusie van Ehrenstein
    Bouba-kiki-effect
    Illusie van Ouchi
    Jastrow illusie




    Kijk 20 seconden lang naar deze foto
    en je zal hierin een giraf zien.

    16-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.App voor wiskundige formules

    MyScript MathPad - Handwriting LaTeX generator - iOS Store App Ranking and App Store Stats

    MyScript MathPad - Handwriting LaTeX generator

    Collega Dorine Claeys maakte me attent op een nieuwe en bruikbare App 
    die jouw handgeschreven formules omzet naar een lay-out in LaTeX.

    Hieronder zie je hoe ik dit met succes heb uitgeprobeerd.




    Info op https://itunes.apple.com/app/myscript-mathpad/id674996719

    Zo start deze dag weer met een goed gevoel!


    15-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dominostenen

    MAGISCH DOMINOVIERKANT

    Hieronder staat genieten een magisch dominovierkant
    waarbij de som van het aantal stippen op de 4 blokjes
    in elke rij, in elke kolom en op de twee diagonalen gelijk is aan 18.

    DOMINOSTENEN EN DRIEHOEKSGETALLEN

    Toen ik onlangs de 28 dominoblokjes volgens het onderstaande patroon op tafel legde,
    deed ik een merkwaardige ontdekking wanneer ik het aantal stippen op de blokjes in elke rij samentelde.
    Elk van de  sommen (63, 45, 30, 18, 9 en 3) blijkt immers het drievoud van een driehoeksgetal te zijn.

     In bijlage vind je ook nog het gekende probleem
    van de DOMINOSTENEN OP EEN SCHAAKBORD

    Domino animated gif

    Bijlagen:
    Dominostenen op een schaakbord.pdf (77 KB)   

    15-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gulden balk



    GULDEN BALK

    Als veralgemening van de gulden snede op een lijnstuk en een gulden rechthoek
    denkt men uiteraard aan een gulden balk.
    Dit is een balk met als afmetingen L, Lϕ en L/ϕ
    waarbij ϕ het getal is van de gulden snede.




    Kan je de volgende twee opgaven oplossen?

    OPGAVE 1. 
    Toon aan dat de lichaamsdiagonaal [AB] van een gulden balk als lengte 2L heeft.

    OPGAVE 2.
    Een balk heeft een volume van 1 dm³, een hoogte van 1 dm
    en de lichaamsdiagonalen hebben een lengte van 2 dm.
    Toon aan dat dit een gulden balk is.

    Berekening in bijlage.

    Bijlagen:
    Gulden balk - berekeningen.pdf (188.3 KB)   

    14-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klokpuzzel

    KLOKPUZZEL

    Een collega stuurde me onlangs een afbeelding op van een klok
    waarbij de uren op een originele manier staan aangeduid.



    Ik bedacht hierop een variatie
    waarbij enkel de vier hoofdbewerkingen worden toegepast
    op de getallen 3, 6, 9 en 12.

     

    Kan je nu zelf de getallen van 1 tot en met 12 vormen
    door de hoofdbewerkingen (+, -, x en :) toe te passen op de cijfers 1, 2 , 3 en 4
    en waarbij elk van deze 4 cijfers telkens juist één keer wordt gebruikt?
    Ook haakjes mag je uiteraard gebruiken.

    In bijlage zit een oplossing waarbij ik enkel +, - en x (en haakjes) heb gebruikt.

    Bijlagen:
    Oplossing klokpuzzel met 1-2-3-4.pdf (109.2 KB)   

    14-11-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs