Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    26-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verdwenen vierkantje

    Het verdwenen vierkantje

    Bekijk even aandachtig het onderstaande filmpje
    met de meest gekende versie van de zogenaamde paradox van Curry.

     

    Blijkbaar kan men met de vier puzzelstukjes
    op twee verschillende manieren een welbepaalde driehoek vormen
    en telt de driehoek op de bovenste figuur één vakje minder.

    Maar kan je ook verklaren wat er hier aan de hand is?



    Verklaring in bijlage.

    Bijlagen:
    PARADOX VAN CURRY VERKLAARD (versie 2).pdf (185.9 KB)   

    26-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spookgetallen

    SPOOKGETALLEN


    In wiskundige kringen zijn spookgetallen getallen die wellicht niet bestaan,
    maar waarvan men niet met zekerheid heeft kunnen bewijzen dat ze niet bestaan.



    Bestaat er een oneven volmaakt getal?
    Een volmaakt getal is een natuurlijk getal
    dat gelijk is aan de som van zijn delers,
    het getal zelf niet meegerekend.
    Zo is 6 = 1 + 2 + 3 het kleinste volmaakt getal
    en 28 = 1 + 2 + 4 + 7 + 14 is het volgende.



    Bestaat er een oneven natuurlijk getal
    dat niet te schrijven is als de som van twee priemgetallen?

    Dit heeft te maken met het beroemde vermoeden van Goldbach.



    Bestaat er een Mersenne-priemgetal dat groter is dan 257885161 – 1?

    Dit getal is momenteel het grootste priemgetal.
    De Franse monnik Mersenne dacht al dat er
    oneindig veel priemgetallen bestaan van de vorm 2n –  1.



    De getallen 1, 3, 8 en 120 vormen een merkwaardig viertal
    want het product van elk paar van deze getallen
    vermeerderd met 1 is telkens een kwadraatgetal:
    (1 x 3) + 1 = 2²
    (1 x 8) + 1 = 3²
    (1 x 120) + 1 = 11²
    (3 x 8) + 1 = 5²
    (3 x 120) + 1 = 19²
    (8 x 120) + 1 = 31².
    Bestaat er ook zo'n vijftal?
    Naar die spoken hoef je blijkbaar niet meer te zoeken.
    Lees meer hierover op http://en.wikipedia.org/wiki/Diophantine_quintuple .

    Over de andere spookgetallen zit er een bevattelijk artikel in bijlage.

    animated ghost photo: Animated Ghost 1 AnimatedGhost1.gif

    Bijlagen:
    Spookgetallen.pdf (97.9 KB)   

    25-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige breuken

    Bij uitgeverij Die Keure
    publiceerde ik een boekje
    met de titel TWEE PLUS TWEE IS VIJF (ISBN 9789086616497)
    met een verzameling leuke vondsten over getallen
    en 500 citaten waarin cijfers en getallen voorkomen.

    animated_runner.gif

    In het boekje wordt o.a. het volgende probleem gesteld.
    Kan je een breuk vormen 
    waarin de cijfers van 1 tot en met 9 één keer voorkomen
    en zodat de breuk gelijk is aan
    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 of 9?

    Enkele voorbeelden:

    Blijkbaar zijn er in totaal 89 oplossingen voor dit probleem.
    Je vindt die in de bijlage.
    Met dank aan collega Peter Vandewiele
    en leerlingen van het Sint-Lodewijkscollege te Brugge.

    30 rock animated GIF

    Een wiskundeleraar kent vijf manieren om verstandig te leven:
    zwijgen, luisteren, ouder worden en verkeerd rekenen.
    L.G.
     

    Bijlagen:
    Merkwaardige breuken.pdf (128.2 KB)   

    24-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 30



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 30


    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

          UITVINDING 30  



    Omstreeks 1872 bracht de firma Remington
    die toen de grootste Amerikaanse wapenfabrikant was
    een mechanische schrijfmachine op de markt.
    Voor al wie teksten moest drukken was dit meteen een revolutionaire uitvinding.
    Per week werden er 1000 typmachines geproduceerd
    tegen een toenmalige prijs van 100 dollars of 525 Franse frank.
    Het artikel vermeldt dat 3 of 4 uur oefening per week volstond om op korte termijn
    even vlug artikels te schrijven met de typmachine als met een vulpen

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 30_oplossing.pdf (162.9 KB)   

    24-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De paradox van Sharp


     Is 64 = 65?

    Merk op dat 5, 8 en 13 drie opeenvolgende getallen zijn uit de rij van Fibonacci.

    Kan je zelf uitleggen waar op de onderste tekening de 'spie' zit met de oppervlakte van één vierkantje?

    Referentie.
    J. Sharp, Fraudulent dissection puzzles - a tour of the mathematics of bamboozlement,
    Mathematics in School, The Mathematical Association, September, 2002


    24-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paradox van Hooper

    DE PARADOX VAN HOOPER


    De rechthoek op de bovenste figuur telt 30 vakjes
    en is opgedeeld in twee driehoeken en twee trapeziums.
    Door deze op een andere manier op de onderste figuur te plaatsen
    vult men hiermee blijkbaar een rechthoek op van 12 vakjes
    en een rechthoek van 20 vakjes.

    Is 30 = 32?

    Het is een leuke oefening om te verklaren waar de fout zit!
    Stick man dancing animated gif

    Verklaring in bijlage!


    Bijlagen:
    Paradox van Hooper verklaard.pdf (209.7 KB)   

    24-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een merkwaardig product - deel 2


    Wellicht heb ook jij in de algebralessen geleerd dat
    (a + b) (a – b) = a2 – b2 .

    We maken hiervan nu handig gebruik om enkele leuke rekenpiramiden op te bouwen.


    6 – 5 = 1
    6² – 5² = 11
    56² – 45² = 1 111
    556² – 445² = 111 111
    5 556² – 4 445² = 11 111 111
    55 556² – 44 445² = 1 111 111 111

    7 – 4 = 3
    – 4² = 33
    57² – 54² = 333
    557² – 554² = 3 333
    5 557² – 5 554² = 33 333
    55 557² – 55 554² = 333 333

    8 – 3 = 5
    – 3² = 55
    58² – 53² = 555
    558² – 553² = 5 555
    5 558² – 5 553² = 55 555
    55 558² – 55 553² = 555 555

    9 – 2 = 7
    – 2² = 77
    59² – 52² = 777
    559² – 552² = 7 777
    5 559² – 5 552² = 77 777
    55 559² – 55 552² = 777 777

    10 – 1 = 9
    10² – 1² = 99
    60² – 51² = 999
    560² – 551² = 9 999
    5 560² – 5 551² = 99 999
    enzovoort ...


    We gebruikten hierbij het feit dat
    6 – 5 = 1 en 6 + 5 = 11
    7 –  4 = 3 en 7 + 4 = 11
    8 – 3 = 5 en 8 + 3 = 11
    9 –  2 = 7 en 9 + 2 = 11
    10 – 1 = 9 en 10 + 1 = 11.

    lol animated GIF

    21-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 31



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 31

    Een winkelier heeft een voorraad eieren en doet hierover de volgende vaststelling.
    "Als ik ze per 2, per 3, per 4, per 5 of per 6 leg, dan heb ik telkens één ei op overschot.
    Als ik ze echter per 7 leg, dan heb ik er geen op overschot."
    Wat is het kleinste aantal eieren dat deze winkelier kan hebben?

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

      UITVINDING 31



    Op het Amerikaanse platteland (en wellicht ook elders)
    stelde men vast dat het voedsel dat men voor de kippen uitstrooide
    vaak door een zwerm mussen werd opgegeten.
    Daarom bedacht men deze mussenvallen die men tussen de kippen plaatste.
    Mussen zijn blijkbaar erg nieuwsgierige vogels
    die zich gemakkelijk in deze val lieten vangen.
    In het artikel waarin men deze val voorstelde,
    vermeldde de auteur dat de boeren dan weer een ander probleem hadden:
    wat aan te vangen met de gevangen mussen?

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 31_oplossing.pdf (57.9 KB)   

    17-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierkantsvergelijkingen oplossen

    EEN ALTERNATIEVE MANIER
    OM EEN VIERKANTSVERGELIJKING
    OP TE LOSSEN

    Traditioneel leert men een vierkantsvergelijking
    van het type ax² + bx + c = 0 (met a, b en c verschillend van nul)
    oplossen door gebruik te maken van de discriminant D = b²  – 4ac.

    Men spreekt in dit geval ook van de abc-formule
    (zie bijvoorbeeld: http://www.wiskundeonline.nl/lessen/kw_bewijs_abc_formule.htm).
    Wanneer er twee verschillende reële oplossingen zijn,
    kan men die op een eenvoudige manier vinden
    zonder gebruik te maken van de discriminant.

    Kijk maar!

    Girls eyes look at you in a mirror

    Kan deze tk-formule een hulpmiddel zijn voor een aantal mensen?

    Uit de stripreeks Beroep: leraar - Pica & Erroc
    © Ballon Media, 2012

    17-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee raadsels met procenten

    TWEE RAADSELS MET PROCENTEN

    Marie verkocht haar twee fietswielen aan 36 euro per stuk.
    Op het ene wiel maakte ze 20 % winst
    en op het andere had ze 20 % verlies.
    Maakte Marie dan in totaal winst, verlies of geen van beide?

    Oplossing.
    Het ene wiel kocht ze voor 30 euro aan en verkocht ze aan 36 euro (6 euro winst).
    Het andere wiel kocht ze voor 45 euro aan en verkocht ze voor 36 euro (9 euro verlies).
    In totaal verloor ze dus 3 euro.

    **********************************************************************************************
    Boer Bavo zet 's morgens 100 kg komkommers
    die voor 80 % uit water bestaan, in de zon.
    Wanneer hij 's avonds de komkommers weegt,
    stelt hij vast dat ze nog maar voor 75 % uit water bestaan.
    Hoeveel wegen de komkommers dan?

    image 

    Oplossing.
    ’s Morgens bestaan de komkommers uit 20 kg ‘vaste’ stof
    en die 20 kg is ’s avonds 25 % van het totaal gewicht van de komkommers.
    Ze wegen dan dus nog 80 kg.

    16-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en strafschoppen

    WISKUNDE EN STRAFSCHOPPEN

    In het programma EUREKA op Nederland 3 van 10 oktober 2013
    onderzocht Ionica Smeets hoe wiskunde kan helpen
    om het wereldkampioenschap voetbal te winnen.
    Je kan dit programma bekijken op
    http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/236863/Eureka.html .

    Daarin kwam onder andere een studie van penaltyprofessor Gyuri Vergouw ter sprake.
    Hij bestudeerde hoe enkele duizenden penalty's werden getrapt
    en berekende zo in welk gebied van het doel men het best trapt om te scoren.

    De 'slaagpercentages' per gebied kan je aflezen op de onderstaande figuur.
    Men heeft dus duidelijk meest kans om te scoren als men erin slaagt
    de bal in de linker- of rechterbovenhoek van het doel te schieten.

    Als je weet dat een doel 7,32 m breed is en 2,44 m hoog,
    dat de penaltystip zich op 11 meter van het midden van het doel bevindt
    en dat de snelheid van de bal ongeveer 80 km/u bedraagt,
    hoe lang duurt het dan om een bal vanaf de stip
    in de linkerbovenhoek van het doel te trappen?

    Het antwoord (ongeveer 0,54 seconden) kan je vinden
    door twee keer de stelling van Pythagoras toe te passen.

    De doelwachter heeft gemiddeld een reactiesnelheid van 0,14 seconden.
    Dit betekent dat hij nog maar 0,4 seconden heeft
    om tot in de bovenhoek te komen om daar de bal te stoppen.
    Dat is normaal gezien onmogelijk!

    Op het Europees Kampioenschap voetbal van 1976
    durfde de Tsjechoslowaakse speler Antonin Panenka
    het aan bij de beslissende penalty de bal zachtjes
    over de vallende Duitse doelman Sepp Maier te trappen.
    Hiervoor is uiteraard heel wat lef en psychologisch doorzicht nodig.
    Sindsdien spreekt men van 'een panenka'.
    Hieronder kan je het trappen van die befaamde strafschop nog eens bekijken.




    11-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige gelijkheid van breuken

    MERKWAARDIG

    In het tijdschrift Wiskunde & Onderwijs nr. 156 (okt. - nov. - dec. 2013)
    vermeldt collega Hugo Staelens een hoogst merkwaardige gelijkheid van breuken.
    We merken graag ook nog op dat elk van de drie breuken gelijk is aan 1!



    Een wiskundeleraar uit Drachten
    kende slapeloze nachten.
    Als ultieme remedie
    begon hij een therapie
    met kwadraten en hogere machten.



    10-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 32



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 32

    ΔABC is een rechthoekige driehoek.
    De schuine zijde [BC] wordt door de punten D en E in drie gelijke delen verdeeld,
    d.w.z. als |BC| = a, dan is |BD| = |DE| = |EC| = a/3.
    Als |AD| = d en |AE| = e, toon dan aan dat 9(d² + e²) = 5a².
    Hint. Pas de cosinusregel toe.


    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

      UITVINDING 32

    Dit toestel was een mechanische kneedmachine.
    Door aan de wielen te draaien kwamen enkele handvormige vorken in werking
    die het deeg in de trog voortdurend bleven kneden
    en waarbij het deeg luchtig bleef en niet werd samengeperst.
    Op die manier bekwam de bakker zonder al te grote inspanningen ideaal brooddeeg.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 32_oplossing.pdf (185.1 KB)   

    09-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tiende Belgische Nobelprijs

            Nobelprijs voor de Fysica voor onze landgenoot François Englert 

    08-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    05-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 33



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 33

    Als de gehele positieve getallen a, b, c en d vier opeenvolgende termen zijn van een meetkundige rij,
    dan is (a + d)(b + c) – (a + c)(b + d) een kwadraatgetal.
    Bewijs dit.

    Voorbeelden.
    1, 5, 25, 125 ... dan is  (1 + 125)(5 + 25) – (1 + 25)(5 + 125) = 400 = 202. Merk op: 202 = (25 – 5)2
    2, 6, 18, 54 ... dan is (2 + 54)(6 + 18) – (2 + 18)(6 + 54) = 144 = 122. Merk op: 122 = (18 – 6)2.

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

      UITVINDING 33

     

    Deze rattenval werd gemonteerd op een parketvloer.
    De val bestond uit een dubbel valluik.
    Pas wanneer de rat zich op het tweede luik begaf op zoek naar het lokaas,
    klapte de val open en kwam de rat in een waterreservoir terecht.
    Hierin verdronk ze dan en de val klapte onmiddellijk weer dicht via een paar tegengewichten.
    De uitvinder was van plan ook een grotere versie te bouwen om vossen te vangen. 

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 33_oplossing.pdf (46.1 KB)   

    05-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    03-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid van DPB-Brugge


    3 oktober 2013
    afscheid van de collega's van DPB Brugge

    HOE HET MIJ GAAT?

    hoe het mij gaat?
    Ik bied je mijn verontschuldigingen aan
    want kijk:

    de huizen ontvangen hun warmte
    van de zon
    en het water lacht
    en de bomen fluisteren elkaar
    geheimen toe

    zo zie je

    voorlopig moet dit
    mijn antwoord zijn

    Jozef  Eijckmans

    03-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    01-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VVWL-wedstrijd 2014-2018





    Onderaan deze blogpagina (in bijlage) vind je de 10 opgaven en het antwoordformulier.

    SUCCES!

    Idee en uitwerking: dr. Luc Gheysens

    Met dank aan de sponsors.


        

    Bijlagen:
    Constanten deel 1 (2014-15) - W&O 160.pdf (276 KB)   
    Constanten deel 1 (2014-15) - antwoordformulier.pdf (90.1 KB)   

    01-10-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    29-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In memoriam Laurent Favere




    Een beetje onverwacht overleed deze maand mijn ex-collega en oud-wiskundeleraar Laurent Favere.
    Velen hebben van hem in het vierde, vijfde of zesde jaar wiskundeles gekregen
    in het toenmalige Sint-Jozefinstituut in Kortrijk.

    Laurent was regent wiskunde en stond bekend als een strenge maar rechtvaardige leraar.
     Afgeleiden, integralen, ruimtemeetkunde ... en heel wat andere onderwerpen
    uit de hoogste twee jaren van de humaniora hadden weinig geheimen voor hem.

    Omdat hij vaak 'gepeperde' examens voorschotelde aan zijn leerlingen
    gaven we hem een leuke taak mee toen hij in 1998 met pensioen ging.
    Omdat Laurent zich ook jarenlang als actieve muzikant inzette voor de Sint-Jozefharmonie
    kreeg hij als opdracht de paradox van de trompet van Torricelli te verklaren.
    Deze trompet heeft blijkbaar een eindig volume, maar een oneindige manteloppervlakte.

    Hieronder vind je een kopie van de vakantietaak die we hem toen meegaven.

    In dankbaarheid denk ik terug aan alle leuke wiskundelessen
    en alle fijne momenten die ik als student en als collega met hem mocht beleven.

     

    29-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (1)
    28-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in Oostende

     


    Wiskunde in Oostende

    Wandelend langs de Oostendse kustlijn in de voetsporen van koning Leopold II
    kwam het volgende vraagstukje bij me op.

    De kapitein van een schip is tweemaal zo oud als zijn schip was, toen hij zo oud was als zijn schip nu is.
    Samen zijn ze nu 56 jaar oud. Hoe oud is de kapitein nu?


    Animated tug boat cruising in the ocean



    © Adriaan Huys
    Fotoproject Zeezichten 0.365 in de Venetiaanse gaanderijen in Oostende
    van 6 september tot 3 november 2013.

    Bijlagen:
    De leeftijd van de kapitein - oplossing.pdf (152.8 KB)   

    28-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 34



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 34

    ABCD is een parallellogram en r is een rechte  die buiten deze figuur ligt.
    De punten A', B', C' en D' zijn de loodrechte projecties van de hoekpunten A, B, C en D op de rechte r.
    Als |AA’| = a, |BB’| = b, |CC’| = c en |DD’| = d, toon dan aan dat a + c = b + d.



    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

      UITVINDING 34 

     

    Deze ring in caoutchouc kon men over de opwindring van een zakhorloge schuiven.
    De fijne stekeltjes op de ring konden zich dan vasthechten in de stof van de jas.
    Op die manier had men een goedkope anti-diefstalring.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 34_oplossing.pdf (197.3 KB)   

    26-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs