Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    24-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi initiatief

    MOOI INITIATIEF!

    Bijna zes op de tien universiteitsstudenten slaagt niet voor het eerste jaar. Dat kost de Vlaamse overheid tot 100 miljoen euro, zo lezen we in De Morgen.

    “Daarom ben ik voor een oriëntatieproef in het secundair”, zegt uittredend UGent-rector Paul Van Cauwenberge in de krant.

    Het eerste jaar van de universiteit is voor een ruime meerderheid van de studenten een te hoge drempel.

    Van de 15 366 eerstejaars in het academiejaar 2011-2012 haalden 8 543 jongeren de eindmeet niet, zo blijkt uit de slaagcijfers van de vijf instellingen in Vlaanderen.

    Vier universiteiten leggen slaagpercentages tussen 40 procent (UHasselt) en 41,97 procent (UGent) voor.

    De Universiteit Antwerpen (UA) vormt een uitzondering met een algemeen slaagcijfer van 62,83 procent.

    De vertraging die de studenten oplopen, kost Vlaanderen veel geld.

    Volgens cijfers van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) investeert de overheid jaarlijks 11 800 euro in elke student.

    Rik Torfs, rector van de KU Leuven, maakt zich zorgen.

     “Het kost onze gemeenschap en ouders geld, maar het kost de studenten als individu ook iets. Een jaar niet halen heeft vooral psychologisch een zware weerslag.

    We moeten zorgen dat er niet te veel mensen ontgoocheld raken in de samenleving, en we moeten de slaagcijfers verhogen zonder de kwaliteit van onze opleidingen te verminderen.”

    Torfs wijst met een vinger naar de vele richtingen in het secundair “die niet altijd geschikt zijn om vervolgens een universitaire studie aan te vatten”.

    Zijn collega van de UGent sluit zich daarbij aan en pleit dan ook voor een oriëntatieproef in het voorlaatste schooljaar van het secundair.

    Als de studenten dat nu ook nog leuk vinden ...
    en als de leerkrachten van het secundair onderwijs er maar niet mee belast worden ....


     

    24-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ezel van Buridan


     De ezel van Buridan is een denkbeeldige, volstrekt rationele ezel
    die precies in het midden tussen twee even aantrekkelijke schelven hooi wordt geplaatst. 
    De ezel, die geen rationele grond heeft om tussen de twee schelven te kiezen,
    blijft daarom 'eeuwig' twijfelen welke hooiberg hij zal kiezen
    en zal uiteindelijk verhongeren.

    Het gedachte-experiment is genoemd naar de middeleeuwse scholastische filosoof Johannes Buridanus
    en staat nu bekend als de paradox van de ezel van Buridan.

    Maar weet een wiskundeleerkracht (of een minister van onderwijs)
    op de dag van vandaag al of er moet gekozen worden
    voor wiskunde op een krijtbord of op een tablet?

    21-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    19-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 35



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 35


    Hierboven staan de eerste 7 driehoeksgetallen afgebeeld.
    Noem SO(n) de som van de eerste n driehoeksgetallen van oneven rang
    en SE(n) de som van de tussenliggende driehoeksgetallen van even rang.
    Toon aan dat SO(n) – SE(n) een kwadraatgetal is voor elke waarde van n.
    Zo is bv. SO(3) – SE(3) = (1 + 6 + 15)  – (3 + 10) = 22  – 13 = 9 = 32.

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

          UITVINDING 35  



    Deze reddingsmatras was een Amerikaanse uitvinding.
    De zachte matras kan men in een oogwenk omvormen tot een reddingsladder
    die bijvoorbeeld in geval van brand kan gebruikt worden.
    Het volstond de ring die aan de matras via een koord was bevestigd
    ergens aan vast te maken in de kamer waar een brand ontstond
    en dan de matras door het raam naar buiten te gooien.
    Die ontplooide zich dan tot een ladder.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 35_oplossing.pdf (73.8 KB)   

    19-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    18-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Calculus met GeoGebra-applets


    Marc Renault is Assiocate Professor aan het Departement Wiskunde
    van de Shippensburg University (Pennsylvania).
    Hij ontwerpt een mooie collectie GeoGebra-applets over
    limieten, afgeleiden (met toepassingen) en integralen.

    Website: http://webspace.ship.edu/msrenault/GeoGebraCalculus/GeoGebraCalculusApplets.html

    Voorbeeld 1

    Om te bewijzen dat de limiet van f(x) = sinx/x voor x → 0 gelijk is aan 1
    gebruikt hij op een didactisch verantwoorde manier een applet
    en volgt hierbij niet de klassieke werkwijze die we in onze wiskundehandboeken terugvinden en die hieronder vermeld staat.



    Voorbeeld 2

    Ook een aantal klassieke extremumvraagstukken
    worden visueel aangepakt met behulp van een GeoGebra-applet.

    Een stuk draad met een vaste lengte L wordt omgeplooid tot een rechthoek.
    Wanneer bekom je de rechthoek met de grootste oppervlakte?

    Moet ook jij eens bekijken!

    Cinemagraph 25

    18-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GeoGebra App voor iPad


           
    De GeoGebra App voor de iPad (en de Android-tablets) is er!

    Releasedatum:
    11-09-2013
    Versie: 4.4.0
    Grootte: 13.3 MB
    Ontwikkelaar: GeoGebra Inc
    © International GeoGebra Institute

    Info op iTunes: https://itunes.apple.com/be/app/geogebra/id687678494?l=nl&mt=8

    Hopelijk zet dit ook nog aan tot creatief denken!

    Ziehier een paar probeersels.

    Op de eerste schermafdruk worden de snijpunten bepaald van een parabool en een rechte.

    Op de tweede schermafdruk zoeken we de vergelijking van de cirkel door drie gegeven punten (waaronder de oorsprong)
    en bepalen we het tweede snijpunt van de gevonden cirkel met de rechte met vergelijking y = -x. 





    Toch wel even het bekijken waard ...

    11-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    08-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 36



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 36

    M is het midden van de zijde [AB] van een vierkant ABCD.
    Op de diagonaal [BD] neemt men een punt N zodat |BN| = 3|DN|.
    Hoe groot is dan de aangeduide hoek op de onderstaande figuur?


    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

          UITVINDING 36       


    In de 19de eeuw waren stoombaden heel populair
    en men geloofde erg in de geneeskunde kracht ervan.
    Dit eenvoudig apparaat bestond uit een metalen band en twee stangen
    die men op de leuning van een stoel kon bevestigen.
    Hiermee kon men dan soort draagbare sauna opbouwen.
    Onder het kleed kwam er warmte vrij via een scheikundige reactie
    waarbij een bepaalde stof in water oploste.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 36_oplossing.pdf (249.6 KB)   

    08-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    01-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 37



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 37

    Een hoogbejaarde vader besluit zijn gespaard kapitaal te verdelen onder zijn kinderen.
    De oudste krijgt 1000 euro en één tiende van de rest.
    De tweede krijgt 2000 euro en één tiende van de rest.
    De derde krijgt 3000 euro en één tiende van de rest.
    Enzovoort ...
    Uiteindelijk blijkt elk van de kinderen evenveel te krijgen.
    Hoeveel kinderen heeft die man?

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

         UITVINDING 37



    Dit apparaat werd bevestigd achteraan een wagen
    die door een paard werd voortgetrokken.
    Hiermee kon men het hooi van het land opscheppen
    en het dan in de wagen laten vallen.
    Zo spaarde men op twee manieren heel wat handenarbeid uit.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 37_oplossing.pdf (110.7 KB)   

    01-09-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    28-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 38



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 38

    Een wijnhandelaar beschikt over drie soorten wijn die resp. 15 euro, 10 euro en 6 euro per liter kosten.
    Hij wil de drie soorten mengen tot hij 100 liter wijn heeft van 8 euro per liter.
    Van elke soort mengt hij een geheel aantal liter (verschillend van nul).
    Hoe doet hij dat?

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

         UITVINDING 38



    Dit eenvoudig apparaat was een hulpmiddel voor minder handige personen om een koe te melken.
    De speen de koe werd tussen twee gebogen stukjes rubber geplaatst.
    Eén ervan was vast gemonteerd en het andere kon men heen en weer bewegen
    via een veermechanisme door aan een koord te trekken.
    Voor heel rustige koeien was er ook een apparaat om de 4 spenen tegelijk in te plaatsen.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 38_oplossing.pdf (157.4 KB)   

    28-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dobbelstenen van Sicherman

    http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Die_faces

    De dobbelstenen van Sicherman (genoemd naar de Amerikaanse ontdekker George Sicherman)
    werden voor het eerst in 1978 beschreven door Martin Gardner in een artikel in Scientific American.

    De twee dobbelstenen bevatten de volgende getallen (aantal ogen):
    1, 2, 2, 3, 3 en 4
    1, 3, 4, 5, 6 en 8.

    Ze blijken dezelfde kansverdeling voor de som van het aantal ogen op te leveren als bij twee gewone dobbelstenen.

    Hoezo?

    Stel dat je een spel speelt met twee gewone dobbelstenen.
    Hoe bereken je dan de kans dat de som van het aantal ogen gelijk is aan 7 of aan 10?

    Het antwoord lees je af op het roosterdiagram op de linkse figuur hieronder.
    De cijfers in het rooster geven de som weer van het aantal ogen op de twee dobbelstenen.
    Er zijn 6 x 6 = 36 mogelijke gevallen en in 6 ervan krijg je 7 als som.
    De kans op 7 is dus 6/36 of 1 op 6.
    De som 10 bekom je in 3 gevallen.
    De kans op 10 is dan 3/36 of 1 op 12.

    Het resultaat voor de som van het aantal ogen bij de twee Sicherman-dobbelstenen
    lees je dan af op het roosterdiagram op de rechtse figuur.
    Daarop zie je dat elk van de mogelijke sommen van 2 tot en met 12 
    precies evenveel keer voorkomt als in het linkse rooster!

    Sicherman tables 



    Dice animated gif

    27-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    26-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naked Geometry

    Naked Geometry

    Geniet even van drie filmpjes
    waarin Mike Naylor op een artistieke manier
    wiskundige figuren opbouwt met behulp van menselijke lichamen.

    FILM 1

    Hierin komen o.a. de kubus, regelmatige veelhoeken,
    de Sierpinski-driehoek en de Sneeuwvlok van Koch aan bod.



    FILM 2

    Een kubus heeft 9 symmetrievlakken.
    Door hierop in drie verschillende richtingen een spiegel te plaatsen ontstaat een kaleidoscoop.
    Hiermee creëert Mike Naylor verrassende effecten.



    FILM 3

    Zes vrouwelijke figuren slagen erin op een artistieke manier
    de vijf regelmatige veelvlakken op te bouwen.
    Een hoogstaand kunstwerkje dat al in de prijzen viel!



    Meer uitleg over dit uniek project vind je op
    http://www.nakedgeometry.com/

    26-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskundig toeval


    WISKUNDIG TOEVAL

    In 1944 publiceerde een Amerikaanse krant de onderstaande tabel.
    Eén van de redactieleden meende immers een merkwaardig toeval te ontdekken.
    Als hij van de vijf vermelde politici de vier getallengegevens samentelde,
    kwam hij telkens tot dezelfde som.

    Toeval?



    Weet jij het?

    Free Alien Animation: friendly looking space creature with antenna flips a peace sigh and wears a party saturn tee-shirt, funny alien from another planet invades earth from another world to party and be a free space animation.

    25-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandse WiskundeAcademie


    De Wiskunde Academie – De plek voor gratis online bijles in wiskunde
    http://wiskundeacademie.nl/

    De WiskundeAcademie is een initiatief vanuit Nederland voor leerlingen die moeite hebben met wiskunde of voor leerlingen die meer willen te weten komen over een bepaald onderwerp.

    Vaak gaat de uitleg tijdens de wiskundeles net iets te snel en heeft het voor de ene leerling net iets meer tijd nodig om te landen dan voor de ander.

    Daarnaast kan ziekte ook zorgen voor achterstand die vaak moeilijk weer bij te werken is.

    Maar het kan ook zijn dat een leerling juist op een hoger tempo werkt en graag vooruit wil werken, maar tegengehouden wordt door het tempo van de klas. 

    Over heel wat onderwerpen zijn er nu didactische filmpjes beschikbaar voor een breed publiek en met enkele oefenopgaven kan men testen of men het daadwerkelijk begrepen heeft.

    Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
    Getallenleer en algebra (procenten, machten, breuken, letterrekenen ...).
    Meetkunde en goniometrie (omtrek en oppervlakte, bissectrice, Pythagoras, goniometrische getallen ...).
    Statistiek.
    Functiebegrip (lineaire en exponentiële verbanden, kwadratische functies ...).

    Opgelet: de gebruikte notaties komen niet steeds overeen met de notaties die we hier in Vlaanderen gebruiken.

    De filmpjes zijn gratis beschikbaar. Houden zo!


    24-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    23-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde voor dummies

    WISKUNDE VOOR DUMMIES

    Zijn jouw leerlingen er weer klaar voor?



    Vereenvoudigen van breuken


    Oplossen van vergelijkingen

    Uit (x + 3)(2 – x) = 0 volgt dat x + 3 = 0  of 2 – x = 0
    dus volgt uit (x + 3)(2 – x) = 4 dat x + 3 = 4 of 2 – x = 4
    en bijgevolg is x = 1 of x = -2. 
    Correcte uitkomst!

    Los op: (5 – 3x)(7 – 2x) = (11 – 6x)(3 – x)
    Oplossing.   5 – 3x + 7 – 2x  =  11 – 6x + 3 – x
    12 – 5x = 14 – 7x
    2x = 2
    x = 1.
    Correcte uitkomst!

    Bekijk ook eens het onderstaande Youtube-filmpje!

    23-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    22-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 39



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 39

    Bekijk de onderstaande sommen:

    53 + 63 + 73 = 684
    103 + 113 + 123 = 4 059
    313 + 323 + 333 = 98 496
    ...

    Blijkbaar is de som van de derdemachten van 3 opeenvolgende gehele getallen
    steeds deelbaar door 9 (want de som van de cijfers van de uitkomst is deelbaar door 9).
    Toon aan dat dit in het algemeen waar is!

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

         UITVINDING 39

    De beschrijving van deze kinderwagen verscheen in The Scientific American.
    Via een vernuftig principe bleef het bakje waarin het kind lag steeds horizontaal staan.
    Het regen- en zonnescherm kon men verschuiven.
    De schijf vooraan was in feite geen wiel
    maar diende om de kinderwagen in evenwicht te houden als hij stil stond.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 39_oplossing.pdf (126.6 KB)   

    22-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    21-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cardioïde - deel 4


    Je kent ongetwijfeld de figuren die men bekomt door koordjes te spannen
    rond nageltjes die op geregelde afstanden op een plankje zijn aangebracht.

    Het gaat hier om string art, een techniek uitgevonden op het einde van de 19de eeuw
    door Mary Everest Boole, een Engelse wiskundige
    en vrouw van George Boole die we kennen van de boole-algebra.
    Mary gebruikte deze techniek van curve stitching (borduren van krommen)
    om kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs de wiskunde te laten ontdekken.

    In een workshop op het voorbije T3-symposium in Oostende
    liet collega Didier Deses ons deze techniek ontdekken
    via een programma voor de grafische rekenmachine TI-84 Plus Color.

    Het resultaat zie je hieronder
    en het bijhorende programma zit in bijlage.

    In dat programma zijn de rode stippen de nageltjes en de draden hebben een blauwe kleur.


    String art

    Bijlagen:
    Cardioïde via string art met TI-84.pdf (188.3 KB)   

    21-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cardioïde - deel 3



    Zoals ik al eerder vermeldde op mijn blog is de cardioïde of hartlijn mijn favoriete kromme.

    De cardioïde is blijkbaar een zogenaamde kaustiek of kaustische kromme.
    De naam is afgeleid van het Griekse woord voor 'branden'
    en de term verwijst naar het feit dat de kromme ontstaat door reflectie of breking van het licht.
    Men kan dus spreken van een brandkromme, naar analogie van het brandpunt bij een parabool.

    Wanneer de kromme ontstaat door reflectie van het licht op een vlak oppervlak spreekt men van een katakaustiek
    en wanneer dit gebeurt door breking van het licht gebruikt men de term diakaustiek.
    De lichtstralen zijn dus raaklijnen aan de gevormde kromme,
    die dan zelf de omhullende is van die verzameling rechten.

    Hieronder zie je hoe een cardioïde zichtbaar wordt op de bodem van een pan
    en met een beetje geluk zie je die 's morgens ooit eens in jouw kop koffie opduiken! 



    Lees dit verband ook eens de tekst 'Wat ziet in wiskundige als hij diep in het glas kijkt?'
    op http://weetlogs.scilogs.be/index.php?op=printView&articleId=176&blogId=11 .

    cardioid animated GIF

    Op de website http://www.mathcurve.com/courbes2d/cardioid/cardioid.shtml
    kom je nog heel wat meer te weten over de cardioïde.

    Lees ook eens de bijlage.

    Bijlagen:
    De cardioïde in een kopje koffie.pdf (207.1 KB)   

    21-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    20-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderwijshervorming in Vlaanderen

    Vlaamse leerkrachten wijzen onderwijshervorming massaal af

    Bron: Knack - woensdag 21 augustus 2013


    Top 10 problemen in het onderwijs volgens leerkrachten

    Knack ondervroeg 1004 leerkrachten over de problemen van het Vlaamse onderwijs.

    1. Te veel administratie
    2. Hervormingszucht van de overheid
    3. Toegenomen aantal leerlingen met zorgnoden
    4. Beslissingen die gecontesteerd worden door ouders
    5. Dalende waardering door de samenleving
    6. Te beperkte middelen voor gebouwen en onderhoud
    7. Te beperkte werkingsmiddelen
    8. Gebrek aan inspraak bij de veranderingen
    9. Toename van anderstalige kinderen
    10. Te grote klassen

    Top 10 problemen in het onderwijs volgens ouders

    Knack ondervroeg 561 ouders over de problemen van het Vlaamse onderwijs.

    1.Toename van anderstalige kinderen
    2. Hervormingszucht van de overheid
    3. Te grote klassen 
    4. Te beperkte werkingsmiddelen
    5. Te beperkte middelen voor gebouwen en onderhoud 
    6. Toegenomen mondigheid van de leerlingen 
    7. Dalende kwaliteit van het onderwijs 
    8. Dalende waardering door de samenleving 
    9. Watervalsysteem 
    10. Dalende bereidheid van leerkrachten om het verschil te maken


    Zolang de leerlingen maar 'geboeid' blijven ... 

    20-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    18-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 40




    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 40

    Bekijk het onderstaande schema

    1
    5   9   13
    17   21   25   29   33
    37   41   45   49   53   57   61
    ...

    Toon aan dat de som van de getallen op elke horizontale rij
    de derde macht is van een oneven getal.

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

         UITVINDING 40

    Deze elektrische machine had als doel automatisch postzegels te kleven op brieven.
    Voor heel wat bedienden in grote firma's was dit een vervelend werkje.
    De machine kon 220 brieven per minuut verwerken.
    Door één van de lampen te laten branden kon men de snelheid regelen.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 40_oplossing.pdf (171.1 KB)   

    18-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rechte van Pythagoras

    DE RECHTE VAN PYTHAGORAS

    Ziehier een eenvoudig meetkundevraagstukje.

    Teken een vierkant ABCD waarvan de zijden lengte 5 hebben.
    Teken dan vier gelijke rechthoekige driehoeken
    (ΔABP, ΔBCR, ΔCDS en ΔDAQ)
    waarvan de zijden 3, 4 en 5 als lengte hebben
    zoals op de onderstaande figuur.
    Toon aan dat de punten P, Q, R en S op één rechte lijn liggen.



    Zo moeilijk kan dit toch niet zijn?

    Levitating-Girl-Cute-Animated-Gif

    Oplossing in bijlage

    Bijlagen:
    De rechte van Pythagoras - oplossing.pdf (241.7 KB)   

    17-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    11-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf lucifersprobleem

    In deze vakantietijd overvallen we je met vijf ontspannende lucifersprobleempjes.

    KAN JE DE ONDERSTAANDE 4 VERGELIJKINGEN DOEN KLOPPEN
    DOOR TELKENS JUIST EEN LUCIFER TE VERPLAATSEN?




    EN KAN JE DE ONDERSTAANDE VERGELIJKING LATEN KLOPPEN
    DOOR GEEN ENKELE LUCIFER AAN TE RAKEN?




    OPLOSSINGEN IN BIJLAGE.

    Bijlagen:
    OPLOSSING van de 5 lucifersproblemen.pdf (28.1 KB)   

    11-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs