Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    19-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Desmos App

    De DESMOS App is er.
    Hoera!

    Hieronder zie je enkele schermafdrukken waaruit je kunt opmaken
    welke mogelijkheden deze App zoal biedt.

    Studie van functies (van de eerste en de tweede graad).
    Snijpunten van twee grafieken.

    Invloed van parameters in een functievoorschrift via schuifbalken.

     Verband tussen de grafiek van een functie en van de afgeleide functie.

    Raaklijn in een willekeurig punt aan een grafiek (dynamisch) en verband met de afgeleide.

    Combinaties, variaties, permutaties,
    grootste gemeenschappelijke deler, logaritmen ...

    HIER KRIJG JE NIET SNEL GENOEG VAN!

    Beautiful blonde card animation pictures - Girls - Gif fun GIF free download - Best gif fun and animated gifs


    19-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Som van kwadraten

    SOM VAN KWADRATEN

    Ik heb me altijd al verbaasd over de formule voor de som van de kwadraten
    van de natuurlijke getallen van 1 tot en met n:

    De formule blijkt 'weinig symmetrisch' te zijn
    en om 'een mysterieuze reden' moet er gedeeld worden door 6.

    Hieronder zie 'een Grieks bewijs' zonder woorden voor deze formule.
    We gaan er van uit dat je weet dat 1 + 2 + ... + n = n(n+1)/2.

    De oppervlakte van de linkse figuur (met n = 4)  is dan gelijk aan
    3(12 + 22 + ... + n2) en ook aan (2n+1)(1 + 2 + ... + n).
    Hieruit volgt dan direct de gewenste formule!





    Op http://www.proofwiki.org/wiki/Sum_of_Sequence_of_Squares
    vind je vier algebraïsche bewijzen voor deze formule
    waaronder ook het klassieke bewijs door volledige inductie.

    In de bijlage presenteren we nog twee andere originele bewijzen.

    Animated red bouncing exclamation mark picture

    Bijlagen:
    Bewijs van de somformule van de kwadraten.pdf (182.5 KB)   

    19-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    18-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Financiële algebra



    Een kleine berekening leert dat bij de Belgen DAGELIJKS ongeveer 3,3 miljoen euro in rook opgaat.

    Alle Belgen bezitten samen goed 800 miljard euro.
    In dat netto financieel vermogen zit alles: cash, spaarrekeningen, kasbonnen, aandelen, obligaties enzovoorts,
    en alle schulden van de particulieren zijn ervan afgetrokken.
    En het dikt aardig aan, een jaar geleden was het nog maar 750 miljard.
    Van die 800 miljard staat nu 240 miljard op spaarboekjes. Nog nooit was dat zo veel.

    Dat is opmerkelijk, want geld op een spaarboekje levert nauwelijks nog iets op.
    Een klassieke spaarrekening bij een grote bank biedt je nu een rente van 0,70 procent (basisrente plus getrouwheidspremie).
    Dat betekent dat je voor elke 10 000 euro die een jaar op een spaarrekening blijft staan maar 70 euro rente ontvangt.

    Vandaag ligt de inflatie al boven 1 procent.
    Dat is niet hoog, want de Europese Centrale Bank (ECB) streeft naar een inflatie van juist onder de 2 procent.
    Een gemiddeld rendement op een spaarboekje van 0,70 procent en een inflatie van 1,20 procent wil wel zeggen
    dat de spaarder reëel verarmt en niet weinig: als er 240 miljard op de spaarboekjes staat
    en de reële spaarrente (rente min inflatie) min 0,5 procent bedraagt,
    gaat jaarlijks 1,2 miljard euro aan koopkracht in rook op. 
    Dat komt neer op ongeveer 3,3 miljoen euro per dag.

    Bron: KNACK - 19 juni 2013 - EP

    18-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formules voor de dubbele hoek

    GONIOMETRISCHE FORMULES
    VOOR DE DUBBELE HOEK


    Vertrekkend van de som- en verschilformules
    bewijst men in het secundair onderwijs
    de gomiometrische formules voor de dubbele hoek:

    sin 2α = 2 sinα cos α
    cos 2α = cos2α  –  sin2α.

    Hieronder presenteren we een 'bewijs zonder woorden' voor beide formules.
    We gaan ervan uit dat je weet dat de oppervlakte van een willekeurige driehoek gelijk is aan
    het halve product van twee zijden vermenigvuldigd met de sinus van de ingesloten hoek:

    Opp. Δ ABC = ½ bc sin α.






    Triangle-particularbg

    18-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hefboomprincipe


    "Geef me een plaats om te staan en ik beweeg de aarde"
    Archimedes (3de eeuw v. Chr.)

    Met deze beroemde uitspraak verwijst Archimedes naar het hefboompricipe:
    MACHT x MACHTARM = LAST x LASTARM.

    Als Archimedes dus zou beschikken over een hefboom die lang genoeg is,
    een steunpunt en de juiste plaats waar hij zou kunnen staan,
    dan zou hij in principe de aarde kunnen optillen.

    Het hefboomprincipe vindt zijn dagelijkse toepassing in heel wat gebruiksvoorwerpen:
    een koevoet, een notenkraker, een suikertang, riemen van een roeiboot,
    een kroonkurkwipper, een slagboom, een schaar, de voorarm,
    een vorkheftruck, een knoflookpers, een nagelknipper, een trektang ...

    {short description of image}

    Stel dat Bert 570 N weegt (ongeveer 58 kg) en Ernie 380 N (ongeveer 39 kg).
    Ze zitten beiden op een wip en Bert bevindt zich op 90 cm van het steunpunt.
    Hoe ver moet Ernie dan gaan zitten aan de andere kant van het steunpunt
    opdat de wip in evenwicht zou blijven?


    In bijlage zit een gebruiksklare werktekst voor een les over hefbomen.
    Met dank aan collega Nele Vanderbusse.

    Bijlagen:
    Werktekst hefbomen.pdf (572.7 KB)   

    17-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Griekse wiskunde en alternerende kwadratensommen


    "Dat niemand hier binnentrede
    zonder kennis van de geometrie."

    Dit opschrift stond boven de ingang van de Academie die Plato in 387 v. Chr. in Athene oprichtte.
    Dit was in feite de eerste universiteit ter wereld.
    De leerlingen kregen er onderricht in de filosofie en de wiskunde
    die in die tijd voornamelijk meetkundig geïnspireerd was.
    In feite bewezen de oude Grieken ook heel wat eigenschappen uit de getallenleer
    op een louter meetkundige manier;

    Hieronder vermelden we een voorbeeld met een typisch voorbeeld met een 'Grieks' bewijs.

    De alternerende kwadratensommen (in het linkerlid) leveren blijkbaar de driehoeksgetallen op:

    1² = 1
    –  1² = 4 – 1 = 3
    – 2² + 1² = 9 – 4 + 1 = 6
    – 3² + 2² – 1² = 16 – 9 + 4 – 1 = 10
    – 4² + 3² – 2² + 1² = 25 – 16 + 9 – 4 + 1 = 15
    ...

    De getallen 1, 3, 6, 10, 15 ... zijn inderdaad de driehoeksgetallen



    ALGEMENE FORMULE VOOR DE ALTERNERENDE KWADRATENSOM:



    BEWIJS
     

    Zie je het?

    Animation of girl's eye looking right at you then looks back and forth

    16-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee onmogelijke figuren



    Onmogelijke figuren en getrukeerde foto's hebben een magische uitstraling.
    Met behulp van computerprogramma's slaagt nu haast iedereen erin te 'fotoshoppen'.

    In het Nederlands wiskundetijdschrift Pythagoras
    verschenen regelmatig leuke knutselfiguren.

    Hieronder staan twee gekende onmogelijke figuren afgebeeld.

    De linkse figuur is gemaakt uit een rechthoekig stuk papier
    dat ik met een schaar enkele keren heb ingeknipt.
    Kan je die namaken?

    De rechtse vlakke figuur bestaat uit twee verschillende vierkanten
    die enkele keren zijn ingeknipt en dan in elkaar geschoven.
    Merk op dat er geen losse stukjes bij zijn.
    Probeer die maar eens na te maken!



    Oplossingen vind je o.a. in het boek De Pythagoras Code
    (Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam, 2011).

    greatestgifever 

    16-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brahmapgupta en de koordenvierhoek



    Brahmagupta (ब्रह्मगुप्त) (598 – 668) was een Indiase wiskundige en astronoom.
    Hij wordt gezien als de uitvinder van het getal nul.
    Hij hield zich o.a. bezig met het oplossen van vergelijkingen van de eerste en tweede graad
    en gebruikte hiervoor algebraïsch rekenwerk.
    Hij paste ook als eerste algebra toe om problemen uit de astronomie op te lossen.
    Bron: wikipedia.

    Hij is vooral bekend voor het bewijs van de formule voor de oppervlakte van een koordenvierhoek:

    A=sqrt{(s-a)(s-b)(s-c)(s-d)}

    waarbij s gelijk is aan de halve omtrek van de koordenvierhoek, d.w.z.

    s=frac{a+b+c+d}{2}.

    File:Brahmaguptas formula.svg


     De formule van Brahmagupta veralgemeent de formule van Heron voor de oppervlakte van een driehoek.
    Zie hiervoor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Formule_van_Heron.

    Brahmagupta bewees nog een andere merkwaardige stelling voor een koordenvierhoek.


    In bijlage zit een bewijs van deze stelling
    en van de formule voor de oppervlakte van een koordenvierhoek.
    Hopelijk val je van de elegantie hiervan niet achterover!

    funny animated GIF

    Bijlagen:
    De stelling van Brahmagupta.pdf (127.3 KB)   
    Formule van Brahmagupta voor de oppervlakte K van een koordenvierhoek.pdf (214.3 KB)   

    14-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwadratuur van een (convexe) veelhoek

    Doordat de Griekse wiskundigen eeuwen geleden zochten naar een oplossing
    voor de kwadratuur van de cirkel, zochten ze meteen ook op een aantal aanverwante problemen.

    In mijn eigen schooltijd leerden we bijvoorbeeld nog hoe je een vierkant construeert
    (met passer en liniaal) dat dezelfde oppervlakte heeft als een gegeven veelhoek.

    STAP 1.
    Construeer een (n-1)-hoek met dezelfde oppervlakte als een gegeven n-hoek.
    We illusteren dit aan de hand van de constructie van een driehoek CDE
    die dezelfde oppervlakte heeft als de gegeven vierhoek ABCD.
    Kan je uitleggen hoe deze constructie verloopt en waarom ze correct is?


    Door deze stap n-3 keer na elkaar toe te passen kan je dan
     een n-hoek omvormen tot een driehoek met dezelfde oppervlakte.

    STAP 2
    Construeer een vierkant dat dezelfde oppervlakte heeft als een gegeven driehoek.
    Hieronder heeft het vierkant PQRS dezelfde oppervlakte als de driehoek ABC.
    Kan je verklaren waarom deze constructie correct is?

    13-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wiskunde achter de Walibi-pas

    De wiskunde achter de speedy pass

    Wie er 35 euro voor over heeft, krijgt van in het pretpark Walibi een Speedy Pass, waarmee hij elke wachtrij mag voorbijlopen.
    Wouter Rogiest van de UGent rekende uit welke invloed de speedy pass heeft op de wachttijd voor de gewone bezoeker.

    Met de hulp van de wachtlijntheorie berekende hij dat de wachttijd voor de gewone bezoeker zou verdubbelen als de helft van de bezoekers van Walibi een speedy pass zou nemen.

    Ziehier de formules waarmee je de gemiddelde wachtiijd aan een attractie kunt berekenen:



    De eerste formule levert de gemiddelde wachttijd van een willekeurige klant, in een systeem dat werkt zonder pasje, W0.

    De tweede en derde formule gelden in een systeem met pasje, en leveren de gemiddelde wachttijd van een klant mét (W1) en een klant zonder pasje (W2). In de formules komen drie variabelen voor.

    · a, 0<a<1, de fractie van bezoekers met een pasje, bijv. 0,10 als 1 op de 10 een pasje heeft.
    · r, 0≤r<1, de bezettingsgraad van de attractie, bijv. 0,95 voor een attractie die 95% van de tijd gebruikt wordt.
    · S, S>0, de vaste bedieningstijd per klant, bijv. 6 seconden, voor een attractie die om de drie minuten 30 bezoekers bedient.

    Op de onderstaande grafiek kan je zien hoe de wachttijd van de gewone bezoeker toeneemt naarmate er meer bezoekers over een pasje beschikken.
     


    Indien minder dan 10 procent van de bezoekers een speedy pass heeft, dan blijft de extra wachttijd voor de bezoekers zonder speedy pass echter beperkt.

    Problematisch zou het wel worden als bezoekers met een speedy pass een bepaalde attractie verschillende keren na mekaar doen.

    Walibi liet eerder al verstaan dat het maximum 500 speedy passen per dag zou verkopen, dus wellicht blijft de hinder eerder beperkt.

    13-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    12-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Partiële integratie

    Heel wat studenten blijken problemen te hebben met partiële integratie.
    Zeker wanneer deze techniek enkele keren na elkaar moet toegepast worden.
    Er bestaat echter een eenvoudig rekenschema waarmee je deze problemen omzeilt.

    De methode kan toegepast worden in twee gevallen:
    1) bij integratie van het product van een veeltermfunctie en een functie met als voorschrift f(x) = sin ax of f(x) = cos ax;
    2) bij integratie van het product van een veeltermfunctie en een functie met als voorschrift f(x) = eax.
    Hierbij is a een reëel getal.

    WERKWIJZE
    1. Maak twee kolommen.
       In de linkse kolom leid je de veeltermfunctie verschillende keren na elkaar af tot je 0 bekomt.
       In de rechtse kolom integreer je de andere functie evenveel keer na elkaar.
    2. Trek diagonaalsgewijze pijlen (zie onderstaande voorbeelden).
        Hiermee weet je welke term uit de linkse en de rechtse kolom je met elkaar moet vermenigvuldigen:
        de eerste uit de linkse met de tweede uit de rechtse enzovoort.
    3. Zet bij die pijlen afwisselend een plusteken en een minteken.
       Een plusteken geeft aan dat je het teken van het gemaakte product behoudt.
       Een minteken geeft aan dat je het teken verandert.
    4. Tel de bekomen producten samen.

    Twee eenvoudige voorbeelden illustreren deze werkwijze.


                 ENTER HERE                                                                  ENTER HERE

    12-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.666 leugens


    Zopas kocht ik dit boek van Herman Boel aan.
    De titel alleen al (666 is het bijbelse getal van het beest) daagde me uit.
    Ik wou wel eens willen weten of er ook leugens bij waren die verwijzen naar getallen.
    En ja hoor!

    Zo blijkt het aantal poten van een duizendpoot te variëren tussen 20 en 382.
    Het aantal paar poten van een duizendpoot is blijkbaar steeds oneven.

    We hebben geen twee neusgaten, maar vier waarvan er twee uitwendig zichtbaar zijn.
    De andere twee zitten in onze neus!

    Men zegt wel eens dat een hondenjaar of een kattenjaar telt voor zeven mensenjaren.
    Ook dit is niet juist. 
    Kleinere honden leven doorgaans langer dan grote honden
    en gemiddeld gezien leeft een kat langer dan een hond.
    De onderstaande tabel geeft correctere informatie over de leeftijd van katten.

    Bron: Dierenkliniek Vrieselaar


    En wil je weten waarom de kans op kop en munt niet gelijk is bij het opgooien van een muntstuk?
    Koop dan vlug dit leuke boek aan!

    Coin animated gif

    10-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn meest merkwaardige formule

    Een wiskundige formule voor geluk: de werkelijkheid gedeeld door verwachtingen.

    Wiskundige formules hebben vaak een magische uitstraling althans voor wie ze begrijpt.

    Hieronder stel ik een zelfbedachte formule voor, die ik om diverse redenen merkwaardig vind:
    ze bevat de bewerkingen optellen, vermenigvuldigen, delen, machtsverheffing en worteltrekking.
    De getallen 0, 1, π, e en i komen erin voor.
    De wiskundige functies sin en ln (sinus en logarithmus naturalis) worden toegepast.
    Beide functies verwijzen nog naar de tijd dat het Latijn de taal van de wetenschappers was.
    Het getal 666 (het bijbelse getal van het beest) duikt hierin op.
    Over de merkwaardige eigenschappen van dit getal
    lees je meer op mijn blog via de zoekopdracht getallen in de bijbel.

    Om een duistere reden kan je de geldigheid van deze formule
    niet controleren met een grafisch rekentoestel zoals de TI-84.
    Met de TI-Nspire en door gewoon een beetje na te denken lukt het dan weer wel!

        

    En ken je deze formule om het volume van een pizza te berekenen?

    09-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    06-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rechthoek, driehoek en PHI

    RECHTHOEK, DRIEHOEK en PHI

    In de onderstaande opgave komt het getal φ (gulden snede) op een verrassende manier te voorschijn.

    In een rechthoek ABCD wordt de driehoek BFE getekend waarbij E op [AD] ligt  en F op [CD]
    en zo dat ΔABE, ΔBCF en ΔFDE dezelfde oppervlakte hebben.
    Als |CF| = a en |FD| = b, toon dan aan dat b/a = φ.


    Stappenplan.

    1. Toon aan dat uit het gegeven en met de notaties op de figuur geldt dat
    (a + b)d = a(c + d) = bc.
    2. Toon aan dat dit de volgende twee vergelijkingen oplevert:
    bd = ac  en bc = a(c + d).
    3. Substitueer c = bd/a in de tweede vergelijking en toon aan dat
    b² = ab + a².
    4. Maak hiervan een vierkantsvergelijking in b/a en los op.

    Merk op: dan is ook c/d = φ.



    Collega Marco Swaen uit Amsterdam
    bezorgde onlangs een originele oplossing (in bijlage).

    Bijlagen:
    Bewijs van Marco.pdf (82 KB)   

    06-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    03-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Griekse oneindige som

    'GRIEKSE' ONEINDIGE SOM

    Hieronder zie je twee 'bewijzen zonder woorden' voor de formule die onder de figuren staat vermeld.
    Een 'Griekse manier' van bewijzen.
    WISKUNDE ZIE JE!

    GEZIEN?

    Eyes graphics

    03-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Fibonaccidriehoek

    DE FIBONACCIDRIEHOEK

    1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, ...
    De beroemde rij van Fibonacci komt op een verrassende manier te voorschijn
    in de zogenaamde Fibonaccidriehoek die hieronder staat afgebeeld.

    Het rooster bestaat uit gelijkzijdige driehoekjes waarvan de zijden lengte 1 hebben.

    De lengte van de zijden van de gele ruiten zijn de opeenvolgende getallen uit de rij van Fiboancci.
    Bij elk gelijkbenig trapezium (in het rood op de linkse figuur) zijn de lengtes van de kleine basis,
    van de twee opstaande zijden en van de grote basis drie opeenvolgende getallen uit de rij van Fibonacci.

                 
           


    Elk gelijkbenig trapezium is de som van een parallellogram en een gelijkzijdige driehoek.
    Men ziet direct dat de lengte van de grote basis van elk trapezium
    de som is van twee opeenvolgende Fibonaccigetallen en bijgevolg zelf een Fibonaccigetal is.

    fn + fn+1 = fn+2 .
     


    Bron: http://www.walser-h-m.ch/hans/Miniaturen/F/Fibonacci_Triangle/Fibonacci_Triangle.htm

    Rabbits animal graphics           Rabbits animal graphics              Rabbits animal graphicsRabbits animal graphics              Rabbits animal graphicsRabbits animal graphicsRabbits animal graphics

    03-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frobeniusgetal

    FROBENIUSGETAL



    Ferdinand Georg Frobenius (1849 - 1917) was een Duitse wiskundige
    die het volgende probleem formuleerde:

    Stel dat er slechts muntstukken met twee verschillende waarden in omloop zijn.
    Wat is dan het grootste bedrag dat je NIET kunt betalen in muntstukken?

    Neem het voorbeeld van een fictief land waar men enkel met muntstukken van 4 en van 5 cent kan betalen.
    Dan blijkt dat men de waarden van 1, 2, 3, 6, 7 en 11 cent niet kan betalen.
    Bovendien is 11 cent het hoogste bedrag dan men met die twee soorten munten niet kan betalen!
    11 is het zogenaamde Frobeniusgetal voor de twee getallen 4 en 5.



    Het was de Engelse wiskundige James Joseph Sylvester (1814 - 1897) die in 1884
    de volgende formule bewees voor dit probleem:

    Als a en b geen gemeenschappelijke priemfactor hebben
    dan is het Frobeniusgetal voor a en b gelijk aan ab – (a + b).

    Met a = 4 en b = 5 komt men zo aan  4 x 5 – (4 + 5) = 11.

    File:Chicken McNuggets.jpg

    Een leuk probleem om zelf eens over na te denken is het volgende.

    Bij McDonald's verkoopt men Chicken McNuggets is drie verschillende verpakkingen:
    pakjes met 6 nuggets, met 9 nuggets en met 20 nuggets.
    Wat is dan het grootste aantal nuggets dat men niet kan bestellen
    via pakjes van deze drie verschillende soorten?

    Wie snel de oplossing wil weten, bekijkt best direct het onderstaande filmpje.

    02-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    31-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in beeld en het probleem van de rakende cirkels



    Vandaag ontving ik het schitterend geïllustreerde geschenkboek Wiskunde in beeld.
    Met dank aan de organisatoren van de Vlaamse Wiskunde Olympiade!

    Daarin viel mij oog op een eenvoudig probleem uit de vlakke meetkunde dat ook een verrassende oplossing heeft.

    Vertrek van twee elkaar snijdende cirkels.
    Waar liggen de middelpunten van de cirkels die aan beide cirkels raken
    en die ook volledig binnen één van de twee gegeven cirkels gelegen zijn?

    Blijkbaar ligt het middelpunt M van elk van deze cirkels op een ellips
    die de middelpunten A en B van de twee gegeven cirkels als brandpunten heeft.

    Het bewijs is vrij eenvoudig als je weet dat de verzameling van de punten uit het vlak
    waarvoor de som van de afstanden tot twee vaste punten constant is, een ellips is.

    Bij dit probleem is |AM| + |BM| = |AC| + |CM| + |BM| = |AC| + |DM| + |MB| = |AC| + |BD|
    en dit is precies gelijk aan de som van de stralen van de twee gegeven cirkels!

    animated ellipse

    31-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (1)
    29-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en de Himalaya

    WISKUNDE EN DE HIMALAYA

    File:Hillary and tenzing.jpg

    Op 29 mei 1953 (precies 60 jaar geleden) bereikte de Nieuw-Zeelandse bergbeklimmer
    Edmund Hillary samen met de sherpa Tenzing Norgay als eerste de top van de Himalaya.

    Meteen een reden om even stil te staan bij het begrip stijgingspercentage.

    File:Grade dimension.svg

    Bij een helling van 10 % stijgt het wegdek 10 meter op een afstand van 100 meter.
    Op de bovenstaande figuur is dan Δh/d = 10/100.
    In de praktijk is de horizontale afstand d echter moeilijk op te meten
    zodat men dan beter zijn toevlucht kan nemen tot de afstand l die men op het wegdek aflegt.
    Voor kleinere stijgingsprecentages geeft dit geen groot verschil voor de bijhorende hellingshoek α:

    Δh/d = 10/100 = tan α   → α = 5,71°
    Δh/l = 10/100 = sin α  → α = 5,74 °.

    File:Grades degrees.svg
    Stijgingspercentages met de bijkhorende hellingshoeken.
    Bron: wikipedia.

    WEETJE.
    Wist je dat de Himalaya niet de hoogste berg is op aarde?
    Alles hangt er immers van af hoe men de meting uitvoert.
    De Himalaya steekt 8 848 meter uit boven het zeeniveau.
    Wanneer men echter de hoogte van een berg opmeet vanaf de voet tot aan de top,
    dan blijkt de Mauna Kea met de eerste prijs weg te lopen!

    De Mauna Kea is een slapende vulkaan en gelegen in de grote oceaan op Hawaï.
    Vanaf zeeniveau meet deze berg 4 205 meter, maar gerekend vanaf de zeebodem meet hij 10 203 meter.
    Hiermee is de Mauna Kea de hoogste berg totalitair gezien op aarde.

    29-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    27-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stelling van de gebroken koorde

    STELLING VAN DE GEBROKEN KOORDE

    Aan Archimedes wordt de volgende 'vergeten stelling'
    uit de vlakke meetkunde toegeschreven.

    De lijnstukken [AC] en [CB] vormen een gebroken koorde in een cirkel (met |AC| > |CB|).
    Als P het midden is van de boog ACB en als M het voetpunt is van de loodlijn uit P op [AC]
    dan is M ook het midden van de gebroken koorde.



    Op het eerste gezicht is dit een vrij logisch resultaat
    maar het bewijs ervan vraagt toch wat creativiteit!

    Misschien geraak je wel enthousiast over deze stelling als je de twee bewijzen ervan in bijlage bekijkt ?!

    AMAs animated GIF



    Bijlagen:
    STELLING VAN DE GEBROKEN KOORDE.pdf (193 KB)   

    27-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs