Vlaamse leerlingen uit
het vierde leerjaar scoren uitstekend voor wiskunde.
Met hun wetenschappelijke kennis en vaardigheden gaat het minder goed.
Dat blijkt uit Trends in Mathematics and Science Study 2011 (TIMMS).
Dat internationale onderzoek vergelijkt de prestaties van leerlingen in
wiskunde en (natuur-)wetenschappen.
De gemiddelde
wiskundescore van de Vlaamse leerlingen is uitstekend.
Vlaanderen behaalt een zevende plaats en scoort beduidend hoger dan het
gemiddelde.
Enkel vijf Aziatische landen (Singapore, Korea, Hong Kong, Taipei en Japan) en
Noord-Ierland doen beter.
Vlaamse zijn leerlingen
bijzonder sterk in het kennen, maar een stuk minder in toepassen en
redeneren.
Bovendien is er relatief weinig verschil tussen de zwakste en de sterkste leerlingen.
Zo goed als alle Vlaamse
leerlingen (99 procent) halen de laagste standaard.
Slechts 10 procent daarentegen behaalt de gevorderde standaard.
Ten opzichte van 2003 zijn de wiskundeprestaties op peil gebleven.
Alleen doen jongens het
nu beduidend beter dan meisjes.
In 2003 deden jongens en meisjes het even goed.
In bijlage vind je de vrijgegeven wiskundevragen (met commentaar) uit deze peilproef. Bron: KLASSE en http://ppw.kuleuven.be/o_en_o/COE/timss2011. Hoeveel los jij er correct op?
Bijlagen: TIMMS-wiskundevragen.pdf (6 MB)
13-12-2012 om 00:00
geschreven door Luc Gheysens
|