Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    20-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voedselzandloper

    In Vlaanderen is er nogal wat te doen rond het boek
    'De voedselzandloper' van dokter Kris Verburgh.
    Deze jonge dokter verwijst in zijn goed gedocumenteerde bestseller
    o.a. naar de uitspraak van Hippocrates (460-370 v. Ch., grondlegger reguliere geneeskunde)
     'Wat dan ook de vader van de ziekte is, de moeder is altijd een verkeerde voeding'.

    In de onderste helft van de zandloper vind je de gezonde voedingsstoffen
    die de ongezonde uit de bovenste helft moeten vervangen.

    Picture

    We koppelen hier graag een wiskundig probleempje aan.
    Je beschikt over twee zandlopers.
     De kleinste heeft een looptijd van 3 minuten
    en de grootste van 4 minuten.
    Hoe kan je hiermee 5 minuten afmeten?

    Sanduhr

    Oplossing.
    Laat beide zandlopers tegelijk lopen.
    Wanneer de kleinste zandloper na 3 minuten is doorgelopen, begin je de tijd te meten.
    De grootste loopt dan nog één minuut verder door.
    Wanneer die volledig is doorgelopen, draai je hem om en wanneer hij weer is doorgelopen
    zijn er precies 5 minuten voorbij.

    20-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raadsel

    scratch-head02-idea-animated-animation-smiley-emoticon-000415-large.gif
    RA RA RA ...

    Voor 2 betaalde mijn broer 6 euro.
    Voor 36 betaalden mijn ouders 12 euro.
    Voor 12 betaalde mijn vrouw eveneens 12 euro.
    Weet je dan hoeveel mijn zus betaalde voor 144?

    Oplossing in bijlage.



    Het emoticon bestaat dertig jaar  
    Bron: Het Nieuwsblad, woensdag 19 september 2012.

    Het is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het internet- en gsm-verkeer
    en viert vandaag zijn dertigste verjaardag: het emoticon

      
     Officieel geldt professor Scott E. Fahlman van de Carnegie Mellon University in Pittsburgh
    als de eerste die een smiley gebruikte.

    In een interne elektronische boodschap aan zijn studenten
    hanteerde hij op 19 september 1982
    een dubbelpunt, streep en naar rechts afbuigend haakje 
    als een manier om humor aan zijn boodschap toe te voegen.

    = J

    sarcastic-applause-smiley- ...


    Bijlagen:
    RA RA RA - oplossing.pdf (109.2 KB)   

    20-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (1)
    18-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sommen en derdemachten



    Ziehier een leuke getallenpriramide
    voor liefhebbers van rekensommen met derdemachten!

    1 13
       2 + 3 + 4 = 9 = 1 + 8 = 1+ 23 
    5 + 6 + 7 + 8 + 9 = 35 = 8 + 27 = 23 + 33
    10 + 11 + 12 + 13 + 14 + 15 + 16 = 91 = 27 + 64 = 33 + 43
    17 + 18 + 19 + 20 + 21 + 22 + 23 + 24 + 25 = 189 = 64 + 125 = 43 + 53

    enzovoort ...

    Op de n-de rij staat dan de som
    (n –  2n + 2) + (n2 – 2n + 3) + ... + n2
    die volgens de formule voor de som van 2n   –  1 opeenvolgende termen uit een rekenkundige rij
    gelijk is aan (n2 – 2n + 2 + n2)(2n   –  1)/2 = 2n3   –  3n2 + 3n   –  1
    en dit is precies gelijk aan (n   –  1)3 + n3.



    Leuk om te weten:  (4 + 9 + 1 + 3)3 = 4913.



    13 = 1, 23 = 8, 3= 27, 43 = 64 ...  worden soms ook de kubusgetallen genoemd.
    Ze komen op een natuurlijke manier te voorschijn
    wanneer je opeenvolgende oneven getallen bij elkaar optelt:

    underbrace{1}_{1} underbrace{3 5}_{8} underbrace{7 9 11}_{27} underbrace{13 15 17 19}_{64} underbrace{21 23 25 27 29}_{125} ldots

    5-cube-3d-animated-gif-images  

    18-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigenschappen van vier


    Een eigenzinnige wiskundeleraar uit Trier
    maakte sommen op een eigenwijze manier.
    Van de 10 Arabische cijfers (die iedereen kent)
    negeerde hij er 9 permanent:
    hij gebruikte enkel en alleen het cijfer 4.


    Creation Days Numbers 4 Clip Art

    Wist je dat 4 het enige getal is in de Nederlandse taal dat even veel letters telt als het getal zelf aangeeft?
    Dit geeft aanleiding tot een leuke vaststelling.
    Neem een willekeurig getal, spel het overeenkomstig woord en tel het aantal letters.
    Doe dit opnieuw met het bekomen getal/woord.
    Ga zo door ... en je komt steeds weer op vier uit.
    Bron: wikipedia.

    Voorbeeld.
    35 = VIJFENDERTIG  telt 12 letters.
    12 = TWAALF telt 6 letters.
    6 = ZES telt 3 letters.
    3 = DRIE en dit woord telt 4 lettters!

    Creation Days Numbers 4 Clip Art

    Kan je met 4 vieren en via de vier hoofdbewerkingen (+, -, x en :)
    als resultaat alle cijfers van 0 tot en met 9 bekomen?
    Dat kan!

    OPLOSSING.
     4 + 4  –  –  4 = 0
    (4 + 4) : (4 + 4) = 1
    (4 : 4) + (4 : 4) = 2
    (4 + 4 + 4) : 4 = 3
    (4  – 4) : 4 + 4 = 4
    ((4 x 4) + 4) : 4 = 5

    Probeer nu zelf eens om de uitkomsten 6, 7, 8 en 9 te bekomen.

    Oplossing in bijlage.

    Leuk om te weten: 10 lukt ook wel op de volgende manier: (44  – 4) : 4.


    Vandaag gaat de 'nieuwe' Vlaamse TV-zender VIER van start.
    Wie naar VIER kijkt, wordt tussen de programma's door overspoeld door irritante reclamespotjes.
    Gelukkig hebben we een digicorder.
    Zo kunnen we interessante programma's opnemen en doorspoelen bij reclameblokjes.

                      

                            

    Bijlagen:
    Vier vieren - puzzel.pdf (66 KB)   

    17-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De spookrij




    Sommige spookdiertjes planten zich voort volgens een eigenaardige wetmatigheid.
    Stel dat je een jong paar spookdiertjes hebt.
    Na één maand zijn ze nog een onvolwassen paar.
    Na twee maanden zijn ze volwassen en planten ze zich voort.
    Zo komt er dan één maand later een nieuw jong paar bij.
    Eens dat een paar volwassen is, zorgt het een maand later telkens voor een nieuw jong paar.

    Hoeveel paren spookdiertjes zijn er dan in totaal na 2, 3, 4, 5 ...  maanden?
    Het antwoord kan je aflezen op het onderstaande schema.



    De rij 1, 1, 1, 2, 3, 4, 6, 9 ...   noemen we de spookrij.
    Hierin is vanaf de vierde term elke term gelijk aan de som van de vorige term
    en de term die drie plaatsen eerder in de rij staat.
    Zo is 4 = 3 + 1, 6 = 4 + 2, 9 = 6 + 3 enzovoort.

    In de bijlage bewijzen we dat de verhouding pn/pn-1 van twee opeenvolgende termen uit de spookrij
    nadert naar het getal ξ = 1,46557...
    dat oplossing is van de vergelijking x3 = x2 + 1.

    preview_image

    Bijlagen:
    De spookrij.pdf (201.4 KB)   

    14-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    10-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 goede redenen waarom wiskunde zo geweldig is

    Bij het begin van het nieuwe schooljaar
    laait het debat over de kwaliteit van ons wiskunde-onderwijs
    en over het nut van het 'zuiver wiskundig denken' weer op.

    Nochtans zijn er 10 goede redenen waarom wiskunde zo geweldig is.

    1. Je wordt er blij van.
    2. De sterke verhalen over wiskunde en wiskundigen zijn talrijk.
    3. Het wapent je tegen denkfouten.
    4. Het is goed voor je burgerschap.
    5. Het kan je geld besparen.
    6. Je kunt er rijk mee worden.
    7. Zelfs het nutteloze is nuttig. 
    8. De hele wereld verwiskundigt.
    9. Je kunt er mensen mee vermaken.
    10. God is zelf een wiskundige.

    Meer uitleg hierover lees je in de bijlage (bron: De Standaard).

    En mocht je toch nog je twijfels hebben,
    kijk dan even hoe de mens erin slaagde
    - met behulp van de wiskunde -
    de robotjeep Curiosity te laten landen op Mars!

    Bijlagen:
    10 goede redenen waarom wiskunde zo geweldig is.pdf (114.8 KB)   

    10-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    03-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw schooljaar

    Non scholae sed vitae discimus

    "Je leert niet voor school, maar voor het leven"
    (uitspraak van Seneca die in werkelijkheid het omgekeerde zei:

    Non vitae sed scholae discimus,
    "De jeugd doet niet zijn best voor de toekomst maar alleen omdat de leraar het van hem vraagt" .


    Vandaag 3 september 2012 trekken weer 1,1 miljoen Vlaamse kinderen naar school.
    130 000 leerkrachten zetten dan in 3 600 scholen hun beste beentje voor
    om ze klaar te stomen voor hun taak in de maatschappij.

    Een snel veranderende maatschappij!





    Ik wens je een verrijkend schooljaar toe!

    Posted Image

    03-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe zit het met jouw wiskundeknobbel?

    Hoe groot is jouw wiskundeknobbel?

    Leerlingen uit het tweede middelbaar halen de opgelegde eindtermen voor wiskunde veel te vaak niet.
    Vooral ‘bewerkingen' en ‘rekenen met veeltermen' zijn pijnpunten. Maar hoeveel zou jij scoren op een wiskundeproef?
    De juiste antwoorden zitten hier in bijlage.

    Doe de test.

    Wij selecteerden voor u tien vragen uit de officiële wiskundetest.

    Bewerkingen

    1. Reken uit

       .......

    Let op: Het bewerkingsteken tussen het getal twee en de eerste haakjes, is een vermenigvuldigingsteken.

    Getalinzicht

    2. Waar zet je 1/2 op de volgende getallenlijn?

    Antwoord met A, B, C of D

    Rekenen met veeltermen

    3. Bereken a in deze opgave: 5(a+4)-3(a-2)=32


    Algebraïsering

    4. Om te sjorren neemt leidster Mariam 200 touwen mee naar de scouts.
    Ze geeft elk kind 6 touwen.
    Ze heeft nog 32 touwen over.

    Met welke vergelijking kan je berekenen hoeveel kinderen aanwezig waren?

     
     
     

    Evenredigheden

    5. Jan gaat op vakantie naar Marokko. De munteenheid is er de dirham. De bankbediende toont Jan de volgende tabel.

    Welke formule drukt het verband uit tussen de waarde in euro (E) en in dirham (D)?

     
     
     

    Omgaan met data

    6. Laura leest op haar rapport dat de mediaan voor Frans in haar klas 68 is.
    Zelf behaalde Laura 84 voor Frans.
    De klas van Laura telt 15 leerlingen.
    Welke informatie kan hieruit afgeleid worden?





    Meetkundige begripsvorming

    7. Elk parallellogram is ook een...





    Meetkundige procedures: rekenen

    8. De oppervlakte van deze cirkel is...





    Meetkundige procedures: constructies

    9. Hoeveel symmetrieassen heeft dit logo?





    Ruimtemeetkunde

    10. Hoeveel kubussen telt deze stapeling?






    Bijlagen:
    Hoe groot is jouw wiskundeknobbel.pdf (141.5 KB)   

    03-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    29-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.67

    Als ik je op man af zou vragen wat er bijzonder is aan het getal 67,
    dan blijf je me waarschijnlijk het antwoord schuldig ...
    Of misschien herinner je je nog dat 67 een priemgetal is.

    Numbers graphics 

    Ziehier toch drie leuke wiskundige weetjes omtrent 67.

    GETALLENPIRAMIDE

    67 x 67 = 4489
    667 x 667 = 444889
    6667 x 6667 = 44448889
    66667 x 66667 = 4444488889
    666667 x 666667 = 444444888889
    6666667 x 6666667 = 44444448888889
     enzovoort ...

    Numbers graphics 


    DEELBAARHEID

    Schrijf een getal van 4 cijfers op
    waarbij het getal gevormd door de eerste twee cijfers
    het dubbele is van het getal gevormd door de laatste twee.
    Dan is dat getal steeds deelbaar door 67.

    Enkele voorbeelden :
    3417 : 67 = 51
    6432 : 67 = 96
    8241 : 67 = 123
    enzovoort ...

    Verklaring:
    (2000a + 200b) + (10a + b) = 2010a + 201b = 67 x (30a + 3b)

    Numbers graphics 

    TAFEL VAN 67

    Vermenigvuldig de veelvouden van drie met 67:
    3 x 67 = 201
    6 x 67 = 402
    9 x 67 = 603
    12 x 67 = 804  
    15 x 67 = 1005
    18 x 67 = 1206
    21 x 67 = 1407
    24 x 67 = 1608
    27 x 67 = 1809
    enzovoort ...
    Zie jij de regelmaat?
    Hoe gaat dit verder?


     Numbers graphics 

     

    29-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kwadratuur van de maan

    Vandaag 25 augustus 2012 is Neil Armstrong, de eerste man op de maan, op 82-jarige leeftijd overleden.
    Hij zette op 21 juli 1969 de eerste voet op de maan.
    Zijn familie vraagt om even naar de maan te kijken
    en als eerbetoon aan deze astronaut even te knipogen ...

    Als persoonlijke hommage aan Neil
    geef ik hier graag een wiskundig probleem een plaatsje:
    de kwadratuur van de maan.

    Rechts zie je een 'maansikkel' die werd geconstrueerd
    met behulp van twee cirkels en twee raaklijnen.
    Is het mogelijk deze figuur in vier stukken te verdelen
    waarmee je dan het afgebeelde vierkant kunt vormen?


    Oplossing uitgewerkt met GeoGebra.


    Zie ook: mathafou.free.fr (curved dissections).

    25-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    18-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flower power en wiskunde

    Op 18 augustus 2012 overleed Scott McKenzie die met 'San Francisco'
    (Be sure to wear flowers in your hair) een wereldhit scoorde.
    Deze typische hippiesong werd geschreven door John Phillips (The Mamas & The Papas)
      ter promotie van het Monterey Pop Festival in 1967.
    Het lied sprak de hoop uit van een hele generatie: nooit meer oorlog 
    maar flower power en leven in vrijheid en in harmonie met de natuur ...

    Geniet nog even van de live-uitvoering van deze song en los meteen het onderstaande bloemenvraagstukje op.

    In de driehoekige tuin van Floris treffen we aan de drie hoeken telkens een bloemenperk aan
    met drie verschillende soorten bloemen: rozen, lelies en petunia's.
    Floris doet een merkwaardige vaststelling.
    Als hij het aantal bloemen samentelt
    in de twee perkjes langs elke zijde van de dtiehoek,
     dan komt hij telkens een volkomen kwadraat uit.
    Hoeveel bloemen staan er dan in elk perkje?

    Hint. Er staan 120 petunia's en niet veel rozen...



    18-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    17-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regel van drieën

    Heel wat mensen hebben moeite met het toepassen van de zogenaamde regel van drieën, die verband houdt met recht evenredige of omgekeerd evenredige grootheden.

    Twee voorbeelden ter illustratie.

    1. Een doos met 60 spijkers kost 8 euro. Hoeveel kost een doos met 75 spijkers?

        Oplossing.  60 spijkers > 8 euro.
                             1 spijker > 8/60 euro.
                           75 spijkers > (8 x 75)/60 = 10 euro.
        Hier gaat het om recht evenredige grootheden.

    2.  Een boer heeft voldoende veevoer in voorraad om 20 varkens gedurende 15 dagen te voederen.
         Hoe lang kan hij hiermee 75 varkens voederen?

         Oplossing.   20 varkens > 15 dagen.
                               1 varken > 300 dagen.
                             75 varkens > 4 dagen.
         Hier gaat het om omgekeerd evenredige grootheden.



    Probeer het nu zelf eens met het volgende probleem.
    200 kippen leggen gemiddeld 200 eieren in 2 dagen.
    Hoeveel kippen leggen dan gemiddeld 300 eieren in 3 dagen?


    En nu we het toch over drieën hebben:
    ziehier een leuk lucifersprobleempje.
    De onderstaande figuur bestaat uit 3 even grote rechthoeken.
    Kan je door 3 lucifers te verplaatsen
    een figuur bekomen die bestaat uit
    precies 3 (niet-noodzakelijke even grote) vierkanten?



    Oplossing in bijlage.

    Bijlagen:
    Kippen en lucifers opgelost.pdf (101.2 KB)   

    17-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    16-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donuts en wiskunde

    Een donut is niet alleen lekker (vraag het maar aan Homer Simpson),
    het is ook een leuk studieobeject voor wiskundigen
    die dan spreken over een torus.

    Stel dat er planeten zouden bestaan in de vorm van een donut (een bol met een gat erin).
    Hoeveel kleuren zouden cartografen dan minstens nodig hebben
    om alle mogelijk landkaarten op die planeet te kleuren
    zodat geen twee aan elkaar grenzende landen dezelfde kleur hebben?

    In 1976 losten Kenneth Appel en Wolfgang Haken het vierkleurenprobleem op voor landkaarten op onze aarde.
    Hiermee bewezen ze dat elke mogelijke landkaart kan ingekleurd worden
    met hoogstens 4 kleuren als men eist dat geen twee aangrenzende landen dezelfde kleur hebben.

    Kaart van de USA waarbij 4 kleuren volstaan
    om ervoor te zorgen dat geen twee aangrenzende staten
    dezelfde kleur hebben.


    Hun bewijs was echter erg omstreden omdat ze gebruik maakten van een computerprogramma
    om alle mogelijke situaties uit te testen.
    En wie kon bewijzen dat hun computerprogramma geen fout bevatte?
    Toch is hun bewijs ondertussen algemeen aanvaard en zelfs verbeterd met behulp van een computer.

     Appel en Haken

    Meteen stelden wiskundigen de vraag hoeveel kleuren men zou nodig hebben
    om dit probleem op te lossen voor gebieden op een torus.
    Men heeft bewezen dat 7 kleuren volstaan.
    Lees meer hierover in de bijlage (bron: het wiskundetijdschrift Pythagoras).

    Voor landkaarten op een planeet met n gaten erin
    volstaan int[ ½ (7 + √(1 + 48n)] kleuren
    waarbij int(x) gelijk is aan het geheel getal kleiner of gelijk aan x.
    Zo volstaan bij een planeet met 2 gaten erin
    int[ ½ (7 + √(1 + 96)]= int(8,4244 ...) = 8 kleuren.

    Een doordenkertje voor de slimsten onder jullie:
    waarom is er voor het inkleuren van de onderstaande kaart toch blijkbaar een vijfde kleur nodig?


    Bijlagen:
    Vierkleurenprobleem.pdf (64.3 KB)   

    16-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    15-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pi in Amerika

    Vandaag 14 augustus 2012 is het een bijzondere dag voor de Amerikaanse pi-fanaten.
    Het Amerikaanse bevolkingsaantal wordt voortdurend weergegeven
    door het Amerikaanse Census Bureau, dat bevolkingsstatistieken bijhoudt.

    Dit bureau berekende dat vandaag rond 20.29 uur Belgische tijd 
    de Amerikaanse bevolking het getal 314.159.265 bereikt en dit is 100 miljoen keer pi.

    Los je ook nog even de onderstaande pi-droedel op?
    Je vindt een collectie dergelijke rebussen op http://glorieuxronse.classy.be/droedels.html .


    En hoeveel cijfers na de komma ken jij van het getal π?

    15-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    14-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baarmoeder en gulden snede


    Belgische gynaecoloog ontdekt gulden snede in baarmoeder

    Bron: De Standaard, 14 augustus 2012


    Een Belgische gynaecoloog van het UZ Leuven heeft ontdekt dat de afmetingen

    van de meest vruchtbare baarmoeders zich verhouden tot de gulden snede.

    Dat schrijft de Britse krant The Guardian.


    Jasper Verguts, een gynaecoloog aan het universitair ziekenhuis in Leuven,
    nam de voorbije maanden met behulp van ultrasoundtechnologie de afmetingen van de baarmoeders van zowat 5.000 vrouwen.
    Daarop maakte hij een tabel met de gemiddelde verhouding tussen de lengte en breedte, en dat volgens verschillende leeftijdsgroepen.

    Volgens de gegevens bedraagt die verhouding ongeveer 2 bij de geboorte, om dan geleidelijk af te nemen tot 1,46 bij oudere vrouwen.

    Klassieke schoonheid

    Verguts ontdekte zo dat wanneer vrouwen op hun vruchtbaarst zijn,
    dat is als ze tussen 16 en 20 jaar oud zijn, de verhouding 1,6 bedraagt.
    Dat cijfer komt erg dicht bij de gulden snede, de speciale verhouding
    die veel voorkomt in de klassieke architectuur en kunst, en in de natuur.


    De verhouding, zowat 1,618,  zorgt volgens experten voor een intrinsieke schoonheid.

    Gynaecologen kunnen meteen zien of een baarmoeder er wel of niet normaal uitziet, volgens de afmetingen ervan.
    Verguts vermoedde dat die afmetingen zich tot de gulden snede verhielden, en dat is nu ook bewezen.


    'Het is de eerste keer dat dit onderzocht werd. Ik ben erg tevreden dat ons onderzoek dat heeft aangetoond', aldus Verguts.



    transparent animated Sticker

    14-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puntenberekening bij de tienkamp

    Puntenberekening bij de tienkamp

    Zouden de Olympische Spelen mogelijk zijn zonder wiskunde?
    Wellicht niet!

    Een voorbeeld ter illustratie: voor de berekening van het aantal behaalde punten
    bij de diverse onderdelen van de tienkamp 
    doet men een beroep op functies met rationale exponenten.
    De punten worden als volgt berekend:

    Looponderdelen: punten = a(b–T)c waarin T staat voor de gelopen tijd in seconden.
    Springonderdelen: punten = a(M–b)c waarin M staat voor de sprongprestatie in centimeters.
    Werponderdelen: punten = a(D–b)c waarin D staat voor de werpafstand in meters.

    a, b en c zijn parameters die per discipline verschillen, zoals is te zien in de tabel hieronder.
    Het resultaat van de berekening wordt naar beneden afgerond op een geheel getal.

    Onderdeel

    a

          b

         c

    100 m

    25,4347

         18

         1,81

    verspringen

    0,14354

        220

         1,4

    kogelstoten

    51,39

         1.5

         1,05

    hoogspringen

    0,8465

         75

         1,42

    400 m

    1,53775

         82

         1,81

    110 m horden

    5,74352

       28.5

         1,92

    discuswerpen

    12,91

           4

          1,1

    polsstokhoogspringen

    0,2797

       100

         1,35

    speerwerpen

    10,14

           7

         1,08

    1500 m

    0,03768

       480

         1,85

    Bron: Wikipedia.

    Hans Van Alphen, de Belgische tienkamper behaalde een eervolle vierde plaats op de voorbije Olympische Spelen in Londen.
    Reken even na (met behulp van de bovenstaande formules en met een rekenmachine):
    - Hans loopt de 100 meter in 10,96 seconden. Dit levert hem 870 punten op.
    - Bij het hoogspringen haalt hij 2,06 meter. Dit is goed voor 859 punten.
    - De speer werpt hij 64,15 meter ver. Deze prestatie is goed voor 800 punten.

    En nu we het toch hebben over glansprestaties op de voorbije Olympische Spelen:
    wat denk je van de bovenmenselijke prestatie van Epke Zonderland, de flying Dutchman,
    die met een gewaagde en acrobatische oefening aan het rek terecht de gouden medaille won?
    Hij maakte het verschil met zijn hoge moeilijkheidsgraad.
    Zijn unieke combinatie van vluchtelementen - de Cassina/Kovacs/Kolman -
    gaf hem een voorsprong op de concurrenten.
    Het kwam er op aan de aftrek wegens haperingen in de uitvoering zo veel mogelijk te beperken.
    Dat lukte, mede dank zij een perfecte landing.


    14-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knippatronen

    In 1902 ontdekte de puzzelfanaat Henry Dudeney
    hoe je een gelijkzijdige driehoek in 4 stukken kunt knippen
    om hiermee dan een vierkant te vormen.
    Hij publiceerde deze merkwaardige vondst onder de naam 'The haberdasher's puzzle'.
    (haberdashery = garen en band; haberdasher: wie werkt met garen en band).

    Op de onderstaande animatie zie je hoe dit gebeurt.
    Bron: wikipedia.

    In de bijlage vind je hoe je zelf zo een puzzel kunt maken.

    File:Haberdasher-anm-01.gif

    Een andere merkwaardige 'dissectie' bestaat er in 3 even grote regelmatige zeshoeken te verknippen
    om dan met de puzzelstukjes een nieuwe regelmatige zeshoek te vormen.
    Kijk maar.

     

    GEZIEN?

    En dan heb je nog de 'paradoxale dissecties'.
    Kan je verklaren wat je op het onderstaande filmpje ziet?

    Bijlagen:
    Maak je eigen haberdasher's puzzle.pdf (190.3 KB)   

    14-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    13-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een alfamagisch vierkant

    Lee Sallows, een Britse elektronicus bedacht een aantal merkwaardige magische vierkanten.
    Zijn 'top-vierkant' is ongetwijfeld een 3 x 3 - alfamagisch vierkant,
    waarin zowel getallen als hun Engelse spelling een 3 x 3 - magisch vierkant bepalen.

    Bij het vierkant linksboven is de magische constante 45.
    In het onderste vierkant staat de Engelse schrijfwijze.
    Tel nu de letters van elk woord en zet de gevonden getallen in een derde vierkant (rechtsboven).
    Dit blijkt zelf weer een magisch vierkant op te leveren met als magische constante  21.

    Merk op: 45 = forty-five en 21 = twenty-one.
    Beide woorden tellen 9 = 3 x 3 letters! 

    art animated GIF

    13-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Los het eens op...




    Hoi, rekenknobbel!

    Ken je het juiste antwoord op de onderstaande meerkeuzevraag?



    Hint. Waarom zie je hieronder vier keer dezelfde afbeelding?

    apple animated GIF

    13-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    12-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reken maar!



    Hoi, rekenknobbel.
    Vandaag verrrassen we je met een merkwaardige berekening.
    Reken hiervoor niet op de vingers van jouw hand
    maar neem er een rekenmachientje bij.

    Voer dan de volgende bewerkingen uit:

     1. Typ 7 in.
     2. Vermenigvuldig met het getal van jouw geboortemaand (januari = 1, februari = 2 ...).
     3. Trek hiervan 1 af.
     4. Vermenigvuldig met 13.
     5. Tel hierbij het getal van jouw geboortedag op (een getal van 1 tot 31).
     6. Tel hierbij 3 op.
     7. Vermenigvuldig met 11.
     8. Trek hiervan het getal van jouw geboortemaand af.
     9. Trek hiervan het getal van jouw geboortedag af.
    10. Deel door 10.
    11. Tel hierbij 11 op.
    12. Deel tenslotte door 100.

    Als je alles correct uitvoert, verschijnt een verrassend resultaat.
    En kan je dit ook verklaren?   

    12-08-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs