De eerste twee foto's zijn genomen in en een honderdtal meter voorbij het station van Eshweiler (Deutschland). Foto nr. 1 is wel genomen vanop het perron maar we hadden de trein zien staan op weg naar onze plaats en waren bang dat we hem gingen missen, vandaar de beslissing hem op te wachten in het station. Al bij al valt de foto nog mee (persoonlijk mening hé gasten).
Onderstaande foto werd genomen te Gedinne (voor de insiders, waar onze befaamde fotoboomhut opgetrokken werd).
"De Wembley" juist voor de vaartbrug te Kortrijk.
En dan nog eentje in het laatste zonlicht om af te sluiten te Drongen langs de 50a.
...was dit niet, toen we de omleiding van lijn 24 gingen doen. Nog een geluk door het gezelschap want veel treinen hebben we niet gezien. Gelukkig voor ons reed er die dag den "ambroggio" wat alles goed maakte. Na het nemen van onderstaande foto, was ik zodanig op het schermpje van mijn toestel aan het kijken(ik wou namelijk direct controleren of ik de ene cargo van de dag goed had qua qadrage), dat ik pas na overzetten van de foto's naar de computer gezien heb dat er achteraan de trein nog een locomotief hing.
Sedert deze lijn onder draad staat (bovenleiding) ben ik enkele maanden terug met een maat afgezakt naar ginder. Den trafiek viel een beetje tegen die dag, kan gebeuren. Op dit moment is voor mij het enige nadeel van de elektrificatie dat het qua locomotieven nogal eentonig is (Reeks 28, wat jullie wel zal opvallen op de foto's). Ik hoop dan ook op een gevoelige verhoging van private firma's op het spoor in ons Belgenlandje. Voor de kenners: nen 189 op de 24 zou toch zalig zijn ;-) Hier enkele beeldekes ter hoogte van de voormalige stopplaats "Botzelaer".
Onlangs ging ik voor eerst mee met een TSP rit. Op het programma, een goederentrein met een zware diesellocomotief reeks 51 ervoor. Enkele beeldekes van deze trein.
Regelmatig vertoef ik ook langs de 50a. Meestal tussen Brugge en Gent om het ruim te zeggen. We spreken dan meestal af in de vooravond. Het is er altijd leuk vertoeven, wat wil je, als je een beetje de vrienden kent, van den eersten tot de laatsten zit er wel een steek los ;-) bij mezelf zelfs twee Hier enkele recente foto's van langs deze lijn.
...maar dan net ietsje anders. Af en toe als we samen op stap zijn, proberen van alles en nog wat uit, dat is wat onze bende zo'n een leuke maakt. Een tijdje geleden had ik dit al eens geprobeerd (met wisselend succes) en vorige donderdag vond ik dat het tijd was om mij nog eens aan een meetrekker te wagen. Wat is een meetrekker zullen er onder jullie zich afvragen? Wel, je beweegt de camera gewoon met het onderwerp mee (in mijn geval een trein dus) en drukt af. Het begon redelijk duister te worden en ik moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben. Hier het resultaat.
Reeds enkele malen ben ik gaan fotograferen in het buitenland. De eerste maal was tijdens een groepsreis naar Innsbruck met de Bergland Express. Tijdens deze reis heb ik echter geen treinen gefotografeerd, maar een leuke tramlijn, de Stubaitalbahn. Op deze uitstap heb ik toch ondervonden dat trams niet mijn ding zijn. Vandaar dat ik daarover geen foto's zal plaatsen. Toch was het een aangename dag en heb ik vooral genoten van het mooie landschap.
De tweede uitstap was terug met de Bergland Express naar Innsbruck in maart 2008, met ditmaal het plan om treinen op plaat te zetten. Eenmaal ter plaatse hebben we de trein genomen op de Brennerlijn en afgestapt te St.-Jodok, waar we eigenlijk de ganse dag gefotografeerd hebben.
Die zelfde maand ben ik dan nog meegeweest met 2 vrienden naar Frankrijk op fototocht in de omgeving van Chalindrey. Daar zijn we eigenlijk vooral gaan dieselen. Prachtige diesellijnen zonder bovenleidingen. Af en toe wat verandering is altijd goed.
In mei 2008 ben ik dan ook terug meegeweest met 3 vrienden naar Deutschland, meerbepaald langs de Rheinstrecke. Van de eersten dag was ik verkocht, van de 5 landen waar ik tot nog toe gefotografeerd heb is Duistland toch mijn favoriet. Waarom? Kan ik niet echt uitleggen, is een gevoel van volledig tot rust komen, geen enkele zorgen, kortweg een heerlijk gevoel in de buik zoals ze zeggen.
Nu zal ik zwijgen en wat beeldekes plaatsen.
St.-Jodok.
Omgeving Chalindrey.
Rheinstrecke.
Tot nog toe mijn favoriete foto.
De volgende 2 foto's zijn genomen langs een diesellijn nabij Kordel (Deutschland).
Om te beginnen stel ik u enkele fotootjes voor van in mijn begin periode. Ik ben begonnen met het fotograferen van treinen in 2007. Veel wist er nog niet van (nu eigenlijk nog altijd niet ;-) . Dus, wat doet men dan, verschillende fora doorzoeken en als leek ben je nogal geïnteresseerd in die mooie lijn waar er toen nog geen wasdraad (bovenleiding) hingt in het oosten van ons landje. De kenners onder ons weten direct waarover ik het heb, nl. lijn 24 ook de Montzenroute genoemd. Bij deze eerste post, dan ook enkele beelden langs deze lijn, vanop het bekende (heden verdwenen) brugje nabij de oude stopplaats van Botzelaer (Gemmenich).
Lijn 75: tussen Gent en Rijsel (Lille). Deze lijn doorkruist mijn thuishaven Harelbeke, vandaar thuislijn. Het is nu niet meteen de meest interessante lijn in Belgïe, maar er passeert toch regelmatig mooie trafiek (cargotreinen). Er passeert voornamelijk cargoverkeer van en naar Frankrijk. Af en toe heeft men al eens geluk en passeert er een specialeke, zoals den intersoc trein op de eerste van twee foto's hieronder. De eerste twee foto's werden genomen te Desselgem.