Mijn favorieten
  • de standaard
  • BBC
  • de morgen
  • google
  • online woordenboek (van dale)
  • tijdlijnen
  • VRT het nieuws met foto- en beeldmateriaal
  • filmclips
  • globalisering in de wereld
  • geschiedenis op tv
    Zoeken in blog

    Inhoud blog
  • Studie uitstap 30/03/2007
  • film 'das leben des anderen'
  • Toets kerst 2006 : resultaten
  • Actua : misdaden tegen de mensheid : Pinochet - Chili / Mengistu - Ethiopië
  • Slavernij artikel GB heeft spijt
  • Toets kerst - filmvraag 'In Naam van de Roos'
  • FILMFORUM 24/11/2006 brief ouders
  • TOETS: Europa koloniseert de wereld
  • filmforum 27-10-06
  • Belangrijk bericht ivm met bloggebruik
  • filmforum 29-09-2006
  • Tips om te studeren...
  • slavernij...heet van de naald
  • Heet van de naald...
  • Analyse van cartoons
  • GLOBALISERING + toets
  • Cultuuruitstap : Portugal en de ontdekkingen.
  • Actua: Noord-Zuid verhoudingen
  • Antartica
  • Franse Revolutie / Napoleon oef.
  • 1783 Vulkaanuitbarsting op IJsland
  • Verbetersleutel 'verlichte despoten'
  • Vakantietip? Aanrader : topstukkenroute in Antwerpen
  • Filmforum: Marie-Antoinette
  • Renaissance, barok, roccoco, classicisme : kunst in de NT
  • Het herroepen van het Edict van Nantes.
  • Vauban, versterking te Concarneau
  • Versailles
  • Personencultus, louis XIV. Le roi danse.
  • Lodewijk XIV
  • Rebellie tegen absolutisme : de Fronde
  • De milleniumdoelstellingen
  • Actua : De Jezuïeten
  • Aanrader : film 'Elisabeth' ((Shekhar Kapur, 1998)
  • Breughel, 'registratie in Betlehem' : kunst en maatschappij rond 1560
  • De beeldenstorm
  • De catechismus in beeld...1647
  • Breughel : de kindermoord
  • Allemaal Christenen...
  • Migratiestroom: Antwerpenaren naar Frankfurt 16 e eeuw
  • De godsdienstboom. Reformatie
  • De Balans. Reformatie
  • Reformatie : ook 'n politieke strijd...de beeldenstorm 1566
  • Hagenpreek
  • inhoudstafel
  • Mogelijk toets-oefenmateriaal... wetenschap in NT
  • Op schattenjacht in de Noordzee
  • Schattenjacht...
  • Amerika in 1607. Jamestown.
  • Historische jeugdboeken NT
  • JEFF KOONS in Versailles... voor de kunstliefhebber.
  • Zheng He en de Chinese armada
  • Marco Polo 's reis
  • filmfragmenten de VOC
  • filmfragment slaven op Nederlandse plantages
  • filmfragment handel in slaven
  • filmfragment slavernij: op het schip
  • filmfragment columbus
  • Een oceaanvaarder uit de NT: link naar de Bataviawerf in Nederland.
  • Columbus, tiran van de Caraïben
  • schoolagenda 4H
  • schoolagenda 4E
  • schoolagenda 4G
  • Mailadressen...
  • Toegang tot archief 'de Standaard' ...
  • Zoeken in inhoudstafel
    Foto
    Foto



    COLBERT


    MAZARIN


    VAUBAN

    10.jpg

    Karel V

    GESCHIEDENIS 4 ASO
    College O.-L.-V.-ten-Doorn
    Ann geerinck
    14-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmforum: Marie-Antoinette

    Beste leerlingen,

    Op maandag  21 april gaan al de vierdes ASO in de namiddag kijken naar de film MARIE-ANTOINETTE van de regiseu Sofie Coppola! En ja, deze keer is het een verplicht filmforum dat doorgaat tijdens de lesuren.
    Het decor van de film is het prachtige paleis van Versailles...


    Voor 'n film 'teaser'... klik op onderstaande link...
     http://www.marieantoinette-lefilm.com/














    Meer over de film:
    (bron: http://chello.filmfocus.nl/films/item2.php?type=1&id=19718)




     

    Om het levensverhaal van Marie Antoinette begrijpelijk te maken voor een huidig bioscooppubliek heeft Coppola een handvol feiten verdraaid of verzwegen. Zo was Marie Antoinette hoogstwaarschijnlijk tijdens haar huwelijk niet zo wereldvreemd als de film doet vermoeden. Ze had een flinke vinger in de politieke pap. Ze benoemde en ontsloeg ministers, diplomaten en hoge ambtenaren alsof het een lieve lust was. In het echt was ze 38 jaar toen ze met de guillotine een kopje kleiner werd gemaakt tijdens de Franse Revolutie. In de film blijft Kirsten Dunst als de Franse koningin tot het einde een jong meisje dat toekijkt hoe haar leven geleefd wordt door de hofhouding.

    Om de wereldvreemde indruk van Marie Antoinette te benadrukken heeft Coppola gekozen voor een moderne soundtrack die gevuld is met louter moderne popsongs. 'A Knight's Tale' (2001) paste eenzelfde truc toe om een modern en jong publiek aan te spreken. Gelukkig voegt de muziek in 'Marie Antoinette' meer toe dan alleen een laagdrempelige toegang voor de kijker. Het zorgt voor een sterk contrast met de 'look' van de film en accentueert deze hierdoor.

    De aankleding van de film is namelijk zeer authentiek. Coppela gebruikt alleen kaars- of zonlicht om de set te verlichten. Bovendien mocht Coppola wekenlang filmen op de plek waar het 250 jaar geleden zich daadwerkelijk afspeelde, het Franse Versailles. De regisseur gebruikt de locatie om de eenzaamheid van Marie Antoinette te benadrukken. Hoewel in het paleis honderden mensen wonen en werken, is de koningin vaak alleen of met haar kids.

    Haar leven staat bol van de rituelen en Coppola neemt ruim de tijd om ze te verbeelden. Zo wordt de koningin elke dag aan- en uitgekleed door de hofhouding. En wie denkt dat dit een klus is voor nederige bediendes, komt van een koude kermis thuis. De vrouw met de hoogste rang in de kamer mag dit karweitje opknappen. Ook tijdens de huwelijksnacht wijkt het personeel niet van de zijde van het koninklijk paar. Zelfs de priester is bij deze 'plechtigheid' aanwezig.

    De rituelen zijn stuk voor stuk historisch verantwoord. De schrijver Antonia Fraser van 'Marie Antoinette: The Journey', waar de film op is gebaseerd, heeft nauwkeurig het leven van de hoofdpersoon bestudeerd. Ze zag daarin een uitgelezen kans om vergelijkingen te trekken met hedendaagse vrouwen en hun worsteling om te leven met de verwachtingen die hun omgeving heeft.

    Deze interpretatie heeft tijdens het filmfestival in Cannes veel stof doen opwaaien. Luid boe-geroep klonk na de première uit de zaal. En dit valt zonder meer te begrijpen. Hoewel Marie Antoinette door haar eigen volk onthoofd is, heeft ze sindsdien het hart van menig Fransman veroverd. Haar lichaam werd later herbegraven in Saint-Denis tussen de grote koningen van Frankrijk. De koningin is in hun ogen een sterke staatsvrouw geweest die niet onder deed voor haar man als het aankwam op politiek talent. Toch valt er wat te zeggen voor de manier waarop Coppola haar heeft verbeeld in de film. Marie-Antoinette als een kwetsbare vrouw die koste wat kost haar plek probeert te veroveren in een vijandige wereld.


    staatsieportret van Koningin Marie-Antoinette  (klikken om te vergroten, bron WIKIPEDIA)

    staatsieportret van Koningin Marie-Antoinette





    Volgens een recensie in de Standaard van 24 mei 2006 :

    Sofia Coppola’s Marie-Antoinette is geen geschiedenisles of politiek drama, maar een meisjesverhaal en lifestylemagazine. Ze serveert geen decadentie op het kasteel van Versailles, maar de verveling van een Oostenrijks meisje dat gevangen zit in een gouden kooi. Geen spectaculair romantisch-historisch drama, maar een sympathiserend portret van een jonge vrouw.

    Marie-Antoinette, de vrouw van de laatste Franse koning onder het Ancien Régime, was de dochter van de Oostenrijkse keizerin Maria Theresia. Om politieke redenen werd ze op veertienjarige leeftijd uitgehuwelijkt aan de Franse kroonprins Louis XVI. Sofia Coppola kreeg toestemming om wekenlang te filmen in de tuinen en zalen van het kasteel van Versailles, en draaide er een soort ,,het leven zoals het was'' door de ogen van het enige personage dat haar interesseert: Marie-Antoinette zelve.

    Door de schattig en onschuldig ogende Kirsten Dunst te casten in de hoofdrol, ontdemoniseert Coppola het personage. Politiek correct is dat niet. De geschiedenis herinnert zich Marie-Antoinette graag als een hardvochtig laatste bastion van het Ancien Régime, waartegen de mooie moderne idealen van de Franse revolutie zich keerden.

    Marie-Antoinette is de vrouw die volgens de anekdote zou hebben gezegd, toen het volk morde dat er geen brood meer was: ,,Waarom eten ze dan geen brioche zoals wij?'' In de film wordt die anekdote aangehaald als een van de indianenverhalen die in de straten van Parijs verteld worden. Marie-Antoinette reageert er half lacherig, half geschokt op: ,,Alsof ik zoiets zou zeggen.'' Wat de accurate benadering is, is voer voor historici. Coppola baseerde zich op Antonia Frasers biografie Marie- Antoinette: a journey .

    Volgens een recensie in de Standaard van 24 mei 2006 :

    'Sofia Coppola’s Marie-Antoinette is geen geschiedenisles of politiek drama, maar een meisjesverhaal en lifestylemagazine. Ze serveert geen decadentie op het kasteel van Versailles, maar de verveling van een Oostenrijks meisje dat gevangen zit in een gouden kooi. Geen spectaculair romantisch-historisch drama, maar een sympathiserend portret van een jonge vrouw.

    Marie-Antoinette, de vrouw van de laatste Franse koning onder het Ancien Régime, was de dochter van de Oostenrijkse keizerin Maria Theresia. Om politieke redenen werd ze op veertienjarige leeftijd uitgehuwelijkt aan de Franse kroonprins Louis XVI. Sofia Coppola kreeg toestemming om wekenlang te filmen in de tuinen en zalen van het kasteel van Versailles, en draaide er een soort ,,het leven zoals het was'' door de ogen van het enige personage dat haar interesseert: Marie-Antoinette zelve.

    Door de schattig en onschuldig ogende Kirsten Dunst te casten in de hoofdrol, ontdemoniseert Coppola het personage. Politiek correct is dat niet. De geschiedenis herinnert zich Marie-Antoinette graag als een hardvochtig laatste bastion van het Ancien Régime, waartegen de mooie moderne idealen van de Franse revolutie zich keerden.

    Marie-Antoinette is de vrouw die volgens de anekdote zou hebben gezegd, toen het volk morde dat er geen brood meer was: ,,Waarom eten ze dan geen brioche zoals wij?'' In de film wordt die anekdote aangehaald als een van de indianenverhalen die in de straten van Parijs verteld worden. Marie-Antoinette reageert er half lacherig, half geschokt op: ,,Alsof ik zoiets zou zeggen.'' Wat de accurate benadering is, is voer voor historici. Coppola baseerde zich op Antonia Frasers biografie Marie- Antoinette: a journey .'


     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    TIPS VOOR TRIPS !
    Wallonie van vroeger en nu
    Dat verrassende land
    Donderdag 14.02 > Zondag 18.05.2008
    Paleis voor Schone Kunsten
    Henri Blès & Lambert van Noort, Saint-Jerôme dans un paysage, Musée des Arts anciens de Namur - Communauté française de Belgique
    Tussen de 12e en 16e eeuw droegen miniaturisten, schilders, beeldhouwers, goudsmeden en muzikanten bij aan de Europese uitstraling van een regio die toen nog lang niet Wallonië heette. Meesterwerken van Joachim Patenier, Henry Blès, Robert Campin, Jacques Du Broeucq en Hugo d'Oignies, afkomstig uit bekende musea of gevonden in verborgen collecties, schetsen een vrij portret van Wallonië. Gaandeweg werpen volksgeloof en populaire verhalen licht op het dagelijkse leven. In 140 buitengewone werken geeft tentoonstellingscommissaris Laurent Busine zijn eigenzinnige kijk op Wallonië. De levendige indruk spreekt even goed uit oude stukken als uit de hedendaagse interventies van Orla Barry, Michel François, Jean-Pol Godart, Juan Paparella, Beat Streuli en Angel Vergara.



    Datum
    14.02 > 18.05.2008
    Uren
    10:00 > 18:00
    Plaats
     
     

  • LEONARDO DA VINCI . THE EUROPEAN GENIUS.
    Op een oppervlakte van 3.000 m² toont de tentoonstelling originele objecten, zeldzame documenten, maquettes, machines en geschriften. Deze zijn afkomstig van de meest bekende musea van Firenze, Rome, Milaan, Vinci, Londen en Amboise. Het thema “schilderijen” b.v. ontwikkelt zich rond de replica van één van de meest bekende werken van Leonardo : “Het Laatste Avondmaal”. Deze replica is afkomstig van de abdij van Tongerlo. Replica’s van spectaculaire machines zoals de eerste motorwagen, het valscherm of de vliegende vleugel worden gepresenteerd samen met hoge kwaliteitsfacsimile’s van de beroemde geschriften van da Vinci.
     
  • e-mail : info@expo-davinci.eu
  • website : http://www.expo-davinci.eu
  • Tel. : 02-420.55.05

  • Tip voor een trip (tentoonstelling in Jubelpark Brussel)

            

    meesters van de precolumbiaanse kunst
    top

    DE COLLECTIE DORA EN PAUL JANSSEN
    top
     
    Data:    15/09/06 - 29/04/07
    Locatie:    Jubelparkmuseum


    De wereldberoemde verzameling van Dora en Paul Janssen, die vanaf de jaren 70 werd opgebouwd, bestaat uit meer dan 350 uitzonderlijke voorwerpen en bestrijkt een periode van meer dan 3000 jaar precolumbiaanse geschiedenis. De beelden van steen en terracotta, de maskers en de sieraden van goud, de weefsels en de bontgekleurde verencreaties werden gemaakt door de kunstenaars van de Olmeken, de Maya's, de Inca's, de Azteken en verschillende andere beschavingen.

    De namen van de makers zijn niet meer bekend, maar hun creaties zijn sublieme getuigen van technisch meesterschap en grote artistieke scheppingskracht. Met deze tentoon-stelling wordt hulde gebracht aan deze kunstenaars.

    De verzameling Janssen wordt voor de eerste maal in België voorgesteld aan het grote publiek. De KMKG maken van de gelegenheid gebruik om ook een vijftigtal belangrijke precolumbiaanse objecten uit de eigen verzameling Amerika toe te voegen. Bovendien organiseren zij drie andere tentoonstellingen over deelaspecten van de Amerikaans-indiaanse culturen:

    PRAKTISCHE INLICHTINGEN
    top
     
    Jubelparkmuseum
    top
    Jubelpark 10
    1000 Brussel
     
    Openingstijden
    top
    dinsdag - zondag: 10:00 - 17:00
    de kassa sluit om 16:00
    gesloten op maandag, 01/11, 11/11, 25/12 en 01/01

    nocturne tot 22:00 op donderdag 28/09, 26/10, 30/11, 25/01, 22/02, 29/03 en 26/04
     
    Toegangsprijzen
    top
    €10 / €8 / €5
    Help Archief Print vrijdag 15 september 2006

    Amerikanen staan klaar voor collectie-Janssen

    DE collectie van Dora Janssen, de weduwe van de Kempense farmapionier Paul Janssen, omvat 350 stukken precolumbiaanse kunst uit Noord- en Zuid-Amerika. Ze wordt tot 29 april tentoongesteld in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in het Brusselse Jubelpark. Wat er daarna met de verzameling gebeurt, heeft Dora Janssen nog niet beslist. Maar ze lijkt er intussen van uit te gaan dat ze de collectie zal verkopen aan het Los Angeles County Museum of Art (Lacma), dat er een speciaal museum voor wil bouwen. Tegen 1 oktober, als de directeur van het Lacma nog eens naar België vliegt voor overleg, wil ze de knoop doorhakken. Het wachten op een Belgische oplossing is ze moe.

    Nadat Paul Janssen in 2003 was overleden, stelde Dora Janssen voor om de erfenisrechten op zijn nalatenschap, 7,7 miljoen euro, te betalen met haar verzameling. In principe maakt de Belgische wet dat mogelijk, maar het dossier liep vast op een juridisch meningsverschil tussen de Vlaamse en de federale overheid.

    De federale minister van Financiën, Didier Reynders (MR), stelt dat het Vlaams Gewest de zaak moet afhandelen en er dus ook de financiële gevolgen van moet dragen: 7,7 miljoen euro aan erfenisrechten derven in ruil voor de collectie. Reynders baseert zich daarvoor op een wet van juli 2005.

    De Vlaamse minister van Financiën, Dirk Van Mechelen (VLD), zegt echter dat die wet niet van toepassing is op de zaak, omdat Janssen al in 2003 overleed. Hij gaat ervan uit dat de federale overheid de successierechten int en de waarde ervan uitbetaalt aan Vlaanderen, zoals gebruikelijk is. In dat scenario derft de federale overheid 7,7 miljoen euro. Bij wijze van tegemoetkoming stelde Van Mechelen voor om het bedrag af te trekken van het Vlaamse begrotingsoverschot, maar op dat voorstel heeft Reynders niet gereageerd. Even was er sprake van dat hij nog een werkgroep op het dossier zou zetten, maar dat is niet gebeurd.

    Publiek

    Anne Cahen-Delhaye, de algemeen directeur van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, heeft net als Dora Janssen geen goed oog in de regeling van de erfenisrechten. Ze zou de collectie willen aankopen, maar het museum krijgt daarvoor geen lening los. De tentoonstelling die vandaag opengaat, is haar laatste hoop: als het publiek enthousiast reageert en de collectie in België wil houden, doen de politici misschien een extra inspanning. De collectie zou van het Jubelparkmuseum een van de belangrijkste musea van precolumbiaanse kunst in Europa kunnen maken.

    Dora Janssen kocht onlangs nog een huis in Brussel om dichter bij het museum te wonen dat haar gekoesterde verzameling zou herbergen. Maar nu kijkt ze vooral naar Amerika, waar ze de daadkracht en de visie vindt die ze hier mist.

    Een bespreking van de tentoonstelling leest u woensdag in de bijlage Film & Cultuur.

    Meesters van de precolumbiaanse kunst, tot 29 april in de Koninlijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Jubelpark, Brussel. Info: 02-741.72.11.

    www.kmkg.be

    Van onze redactrice Dorien Knockaert



    Tentoonstelling in BOZAR

    Toon deze pagina in PDF

    Het verboden rijk
    Wereldbeelden van Chinese en Vlaamse meesters
    Donderdag 15.02 > Zondag 06.05.2007
    Paleis voor Schone Kunsten
    Twee continenten, vijf eeuwen kunst, twee manieren van beelddenken. De internationaal gerenommeerde kunstenaar Luc Tuymans en conservator Yu Hui brengen een dialoog op gang tussen kunst uit de Zuidelijke Nederlanden en China. Tekeningen en schilderijen van o.a. Van Eyck, Breughel, Rubens, Van Dyck, Jordaens, Ensor, Mellery en Spilliaert haken in op werken op papier en zijde uit de Ming- en Qing-dynastie die gecentraliseerd zitten in de Verboden Stad in Peking, de plek van waaruit de Chinese keizers regeerden. Luc Tuymans: “Via het visuele beeld proberen we de dialoog open te breken, zonder daarbij afbreuk te doen aan beide tradities. We werken met 'interpuncties': twee beeldengroepen van bv. Chinese kunst worden doorbroken door een westers werk.” Hoe geven de kunstenaars beweging weer? Hoe gaan ze om met afstand en detail? Met schaal en diepte? Wat is het belang van het verhalende element? Van calligrafie en iconografie? Hoe zit het met de weergave van schaduw, naakt, het idee van de erfzonde, ...?
    Het verboden rijk reactiveert de oude meesters en slaat de brug naar een volgend luik met hedendaagse kunst. Na het Paleis voor Schone Kunsten reist de tentoonstelling in een gewijzigde versie naar het Palace Museum in de Verboden Stad.
    www.bozar.be



    China versus Vlaanderen in Bozar

    EXPO LUC TUYMANS EN CHINESE CONSERVATOR CONFRONTEREN TWEE KUNSTWERELDEN

    De directeur van het Palace Museum in Peking en de Antwerpse kunstenaar Luc Tuymans trekken in Bozar een dialoog op gang tussen kunst uit Vlaanderen en China. 'Het verboden rijk' toont 143 werken van de 15de tot de 20ste eeuw. Tekeningen en schilderijen van onder anderen Van Eyck, Breughel, Rubens, Jordaens en Ensor haken in op werken op papier en zijde uit de Ming- en de Qing-dynastie.

    'Het verboden rijk' verwijst naar het boek van J. Slauerhoff (1898-1936), die als scheepsarts voor de Oost-Indische compagnies werkte. Zijn reiservaringen en observaties in China, Hongkong en Japan verwerkte hij in gedichten en proza. In de jaren dertig maakte de Nederlandse dichter al de bedenking dat 'de wereld in afstand veel kleiner was geworden, maar op psychologisch vlak veel groter'. En misschien is dat wel de beste samenvatting van deze tentoonstelling. Hoe staren wij, bleekgezichten, naar Chinese papier- en zijderollen? Hoe kijken 'spleetogen' naar onze naakten en zelfs half ontblote Madonna's? Wat is het belang van techniek toen en nu, hier en ginder?

    Slauerhoff stierf toen hij amper 38 was. De gemiddelde leeftijd van de Chinese kunstenaars op de tentoonstelling is 71. Chinese schilders leven lang. Schilderen is in China een vorm van mentale en fysieke gymnastiek die fit én jong houdt. In tegenstelling tot het Westen, waar tegenwoordig artiesten al voor het einde van hun opleiding een grote tentoonstelling en bijbehorende aandacht willen, kennen schilders in China pas op late leeftijd succes.

    Schilderen in China is dan ook een veelzijdige en veeleisende vorming. Schilderen is een allesomvattende kunst. In de Ming-dynastie moest een kunstenaar duizend boeken lezen en duizend mijl wandelen om voldoende 'bagage' te verzamelen. Elke beschaafde Chinees hoorde te kunnen schilderen, zo ook de keizers. De eerste 'geschilderde' rat was van de hand van een keizer en hangt op de tentoonstelling.

    Schilderen was bovendien een vorm van kalligrafie. Op de tentoonstelling hangen heel wat rollen waarin naast het eigenlijke prentje ook een vers staat, zoals op de 16de-eeuwse prent van roddelende courtisanes aan het hof van keizer Wang.

    Schilderen gebeurde altijd met penseel en (Chinese) inkt, in water oplosbaar. Eigenlijk zijn de penseelstreken nog belangrijker dan de afbeelding. Een Chinese rol - het papier wordt nooit op een frame opgespannen - is meestal een samengaan, een configuratie van penseelstreken. Vandaar ook dat een beeld niet helemaal gevuld is. In tegenstelling tot de westerse schilderkunst, waar het doek helemaal bewerkt wordt, wordt in een Chinees werk heel wat oppervlakte blank gelaten.

    Schilderen is voor de Chinezen geen weergave van de werkelijkheid. Waarheid en waarachtigheid, zoals dat sinds de Renaissance hier opgang maakt, is voor hen geen optie. Schilderen is een subjectieve expressie. De natuur naar werkelijkheid weergeven, daar gaat het hen niet om. Het aanreiken van een ideaalbeeld, een landschap waar de toeschouwer graag naartoe zou willen, is veel belangrijker.

    Het aanbod op de tentoonstelling bestaat niet voor niets overwegend uit ruige bergen en rotspartijen. Ook al is en blijft het werk tweedimensionaal. De illusie van drie dimensies op een plat vlak weergeven, hebben de Chinezen tot de 20ste eeuw als uiterst belachelijk afgedaan. Terwijl dat nu net de ultieme betrachting was van vooral Vlaamse Primitieven als Jan Van Eyck, van wie een unieke - én enige - tekening op de tentoonstelling te zien is. De Chinezen voelden niets voor het weergeven van diepte via schaduwen. Ze vonden schaduwen vieze vlekken. Toen de jezuïeten en scheutisten vanaf de 17de eeuw de Chinezen tot het perspectiefschilderen probeerden te bekeren, werd dat resoluut afgewezen. De eerste Chinese jezuïet Wu Li zweert het perspectief af en blijft als goede christen zijn heidense taferelen - een hut met een Taoïstische monnik in de bergen - schilderen.

    Portretten

    Het door elkaar haspelen van tijd, ruimte en plaats een van de troeven van de zogenaamde 'nouveau roman' van Slauerhoff , maar daar hadden Vlaamse schilders ook al een patent op. De oude Breughel vervlocht in zijn complexe werken meerdere verhalen en lagen en ook daar zitten metaforen in. Metaforen die zijn publiek toentertijd begreep. Zoals Rubens - van wie er schitterende voorstudies hangen - ook begreep wat de kracht en de impact van zijn beelden moest zijn. Die 'marketingtools' die tijdens de Contrareformatie een uiterst belangrijk instrument waren, lijken de Chinezen compleet vreemd.

    Zo maken Chinezen nauwelijks portretten, terwijl portretten in onze contreien macht en status symboliseren. Naast de statige 17de-eeuwse molensteenkraagportretten van de aartshertogen Albrecht en Isabella hangen de uitgepuurde 18de- eeuwse beeltenissen van de keizer en zijn frêle concubine, van wie het poppengezichtje de affiche van de tentoonstelling siert. Dat gezicht werd evenwel geschilderd door een Italiaan die in de verboden stad ( waar nu nog het Palace Museum is) mocht wonen. Dat samenwerken van verschillende kunstenaars gebeurde ook bij ons: Rubens schilderde figuren en landschappen, Jan Breughel de bloemstukken en Frans Snijders de honden.

    Deze tentoonstelling van een Vlaamse en een Chinese curator vlecht beide wereldbeelden door elkaar: twee Vlaamse werken naast of tegenover een Chinese rol. Het is zoals een Chinees recept waar zuur en zoet versmelten als de ingrediënten bij elkaar passen. De Chinese curator Yu Hui, directeur van het Palace Museum in Peking, waar de tentoonstelling nadien naartoe reist, stelt dat de benadering van een Chinees schilderij eenzelfde proces is 'als het kauwen van suikerriet: de traag op gang komende smaak van zoetheid wordt geleidelijk aan steeds sterker'. Maar daarbij houdt de goede man geen rekening met het sterke en strakke tijdsbesef van de westerling.

    Stéphane MEYS

    --i 'Het verboden rijk, wereldbeelden van Chinese en Vlaamse meesters', tot 6 mei, Bozar (Koningstraat 10, 1000 Brussel), www.bozar.be

    17/02/2007 - Copyright © De TIJD




    Antwerpen en Brussel plaatsen Peter Paul Rubens (barok) in de kijker

    In het najaar 2007 staat schilderlegende Peter Paul Rubens centraal in de kunststeden Antwerpen en Brussel. In Antwerpen kunnen cultuurliefhebbers een bezoek brengen aan het volledig opgeknapte en heringerichte Rubenshuis of aan het Rockoxhuis, waar het befaamde schilderij "Samson en Delila" tijdelijk terugkeert naar zijn oorspronkelijke plaats.

    (belga) - Onder de noemer "Rubens. De meester en z'n stad", willen de diensten Musea stad Antwerpen en Toerisme Antwerpen de barokkunstenaar Peter Paul Rubens opnieuw in de kijker plaatsen. Rubens is immers een van de belangrijkste troeven voor Antwerpen als toeristische bestemming, zo werd donderdag gezegd op een persconferentie.

    Dit najaar wordt onder meer het heringerichte Rubenshuis gepromoot. Het huis van de voormalige barokschilder krijgt jaarlijks gemiddeld meer dan 170.000 bezoekers over de vloer. Dit jaar werd het interieur opgefrist en werd een handige informatiegids uitgewerkt voor de bezoekers. Ook werd de collectie herschikt en zijn er een paar nieuwe aanwinsten, waardoor de collectie inhoudelijk en visueel rijker is geworden.

    Van 16 november 2007 tot 10 februari 2008 loopt in het Rockoxhuis in Antwerpen de tentoonstelling "Samson en Delila. Een Rubensschilderij keert terug". In 1608 schilderde de barokmeester het werk "Samson en Delila" voor kunstkenner en Antwerps burgemeester Nicolaas Rockox. Het schilderij, Rubens' belangrijkste werk uit zijn vroege Antwerpse periode, wordt tijdelijk ontleend door de National Gallery in Londen en komt zo even terug naar de plaats waarvoor het geschilderd werd. Dit jaar viert het Rockoxhuis zijn dertigste verjaardag als museum.

    Niet alleen Antwerpen zet Rubens in de kijker, ook in Brussel wordt een tentoonstelling aan de meester gewijd. In het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel loopt van 14 september 2007 tot 27 januari 2008 de tentoonstelling "Rubens, een genie aan het werk".

    Beide steden slaan de handen in elkaar en gaan samenwerken voor de promotie van de verschillende Rubens-initiatieven. Zo gaan ze proberen of ze bezoekers van het ene naar het andere initiatief kunnen laten doorstromen. Wie een toegangsticket heeft van de tentoonstelling in het KMSK in Brussel, krijgt in het Rubenshuis en Rockoxhuis een reductietarief, en omgekeerd.

    Meer info op www.rubensinantwerpen.be.

    14:56 - 04/09/2007
    Copyright © Tijd.be


    http://histoforum.digischool.nl/bruegel/

    Lesmateriaal Renaissance ahv schilderij 'val van Icarus' van Breughel
    http://histoforum.digischool.nl/lesmateriaal/powerpoint.htm

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs