Gert Luyckx' loopervaringen...
Inhoud blog
  • Herstart 2011: corrida 't sas
  • Eerste keer DNF - Nazareth
  • Massa jogging De Olifant
  • Dwars door Hasselt
  • Twee keer Oostende

    Laatste commentaren
  • cheap ray ban cheap (cheap sneakers online)
        op Herstart 2011: corrida 't sas
  • kate spade handbags sale (cheap sneakers online)
        op Marathon Man
  • cheap jordans online (cheap sneakers online)
        op Dwars door Grijsloke
  • rayban sunglasses outleT (cheap sneakers online)
        op Dwars door Izegem
  • sunglasses by dre (cheap sneakers online)
        op Rond de Nieuwe Koerswijk
  • beats by dr dre on sale (cheap sneakers online)
        op Long Life Marathon Gent
  • jordans 9 (cheap sneakers online)
        op Twee keer Oostende
  • ray ban outlet (cheap sneakers online)
        op Dwars door Hasselt
  • kate spade handbags sale (cheap sneakers online)
        op Massa jogging De Olifant
  • ray ban outlet (cheap sneakers online)
        op Eerste keer DNF - Nazareth

  • Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Gert Luyckx
    Ik ben een man en woon in Ingelmunster (België) en mijn beroep is projectleider bij Aquafin.
    Ik ben geboren op 07/09/1970 en ben nu dus 53 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: lopen, fietsen (op 't gemak), TV kijken.


    Onze verbouwingswerken
  • volg ze hier op de voet

  • of hoe een Limburger woont in West-Vlaanderen, werkt in Antwerpen en loopt waar het hem uitkomt...
    03-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blessure-leed
    De laatste dagen is het een beetje kwakkelen. Ik liep wel 4 dagen op rij, maar echt goed ging het niet.
    Maandag liep ik 7,5km tijdens de middagpauze. Nog rustig loslopen na de wedstrijd van zaterdag voordien. Ik liep aan een tempo van 5'03''/km. De achillespezen voelden stijf aan, maar dat begin ik stilaan gewoon te worden.
    Dinsdagavond was ik eerst zinnes om in Waregem te gaan lopen, maar door de drukte van het jaarlijkse paardenfestijn besloot ik toch om uit te wijken naar de Gavers in Harelbeke. Het plan was om 18km te lopen. Van in het begin had ik niet alleen last van mijn linker achillespees, maar ook van mijn linkerknie. Dit ongemak ging in de loop van de eerste ronde van 6km over maar na een km of 9 kwam ze ineens veel heviger terug. Ik heb dan maar gestopt en verder gewandeld. Zou deze pijn komen doordat ik een beetje compenseer voor de ongemakken in mijn achillespees? Na een 5-tal minuten stappen was de pijn weer weg en heb ik nog een kleine 3km gejogged tot aan de auto. Zonder verdere last.
    Omdat ik me begin af te vragen of de last in mijn achillespezen niet kan voortkomen van andere schoenen (New Balance), heb ik woensdag terug gelopen met mijn oude Asics. Ik liep 6,5km met slechts een klein beetje last in de achillekes, wel nog steeds last van een opspelende linkerknie.
    Vanmiddag liep ik samen met collega Erik 10km, opnieuw met de oude schoenen. Het leed in de knie lijkt voorbij, de lager gelegen ongemakken blijven. Spijtig eigenlijk, want de conditie is goed. Ik kon zonder veel moeite (en met veel tegenwind) lopen aan een tempo van 4'40''/km.
    Ik weet nu niet zo goed wat ik best kan doen:
    - verergert het probleem als ik blijf lopen? Rusten lijkt niet veel te helpen; na drie dagen looprust komen de ongemakken vrij snel terug.
    - kan het probleem voortkomen van de schoenen?
    - helpt het om ijs te leggen na het lopen? Zalf smeren?
    Volgende zaterdag zou ik graag een 20-30 km-wedstrijdje lopen, ofwel de halve marathon in Evergem, ofwel 'Dwars door Izegem. Misschien moet ik op deze blog een poll organiseren
    Of zou ik beter de pezen laten rusten... 


    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dwars door Grijsloke
    We waren al van voor 13u ter plaatse, daar in het beruchte Grijsloke. Ik had Victor nog eens kunnen overtuigen om mee te lopen bij de Kids Run. Voor hem was het hier ook al de derde deelname op rij. Het was de eerste keer dat hij drie rondjes van 500m voorgeschoteld kreeg. Drie keer dus ook een behoorlijke beklimming. Maar hij doseerde redelijk goed en hield goed vol. Hij (° 1999) was nu bij de jongste deelnemers van zijn leeftijdscategorie (1997-1999).


    Victor's doorkomst na de eerste ronde.


    Tevreden met zijn derde Grijsloke-medaille.

    De start van de 10 mijl-wedstrijd was pas om 15u30. Nog tijd genoeg dus om een beetje rond te hangen, een hapje te eten, te drinken, kijken naar de doorkomst van de 7km-wedstrijd... Zeeën van tijd dus. Ook om de nodige sanitaire stops te maken. Maar toch...
    Zo tegen 15u daalde ik van de finish-zone af richting startlijn. Afdalen klinkt misschien een beetje bergbeklimmer-achtig, maar diegene die hier al een keertje gelopen hebben, begrijpen me wel. Ik praatte daar eerst nog wat met Peter en Herman en begaf me ruim 5 minuten voor de start naar het startvak. Hier stond ook Dominiek al klaar. Ik besloot toch nog maar vlug een wildplas-moment in te lassen. Peter passeerde enkele seconden later met dezelfde bedoeling. Ineens hoorde ik een schot. Een beetje verward keek ik op mijn horloge: 15u27'. 'Ze zullen zeker het startpistool eens testen'. Toen ik me dan omdraaide en naar de lopers keek, zag ik dat het pak zich toch op gang trok. 'Miljaar!'
    Ik maakte snel een einde aan waar ik mee bezig was en liep dan als een van de laatste over de startlijn. Zeker niet als allerlaatste, want Peter was nog achter mij. (Achteraf bleek dat het verschil tussen mijn bruto- en netto-tijd maar 20 seconden was, dus het tijdsverlies viel nog mee.)  



    De eerste klim direct na de start.

    De eerste honderden meters liep ik er veel voorbij. Je wilt dan op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk goed maken, maar hier - zeker hier - kom je jezelf al snel tegen. Na de eerste helling was de eerste schifting doorgevoerd en lag het deelnemersveld volledig uit mekaar. Halverwege de eerste kleinere ronde zag ik Dominiek zo'n half minuutje voor me uit lopen. De afstand zou alleen maar groter worden.


    Passage aan de kerk (halverwege 2de ronde).

    Ik kon redelijk goed mijn tempo houden in de loop van de wedstrijd. Van de twee voorgaande edities herinner ik mij dat er naar het einde toe toch wel enkele tragere starters me voorbijstaken. Dit jaar gebeurde dat wel nog in de eerste ronde, maar daarna niet meer. 
    In de loop van de tweede ronde kreeg ik even last van mijn linker-achillespees. Niet dat het echt zeer doet; het is eerder een soort van gevoelloosheid. Het lijkt dat of je in dat been minder kracht hebt. Enkele seconden speelde het door mijn hoofd om te stoppen bij de volgende doorkomst aan de aankomst. Maar tegen dat ik daar was, was deze gedachte alweer ver weg.  


    Stefaan Eggermont (Anzegem) op de voorgrond, Luc Van Nieuwenhuyse (Machelen) en ikzelf daarachter. Nog één ronde te gaan.


    Nu nog een halve ronde te gaan. Dichterbij kwamen ze niet meer.

    In de laatste ronde had ik een goed gevoel. Ik kon wat lopers inhalen en dat zorgde toch voor wat bijkomende moed. Hier weet je dat je voorgangers nog ongelooflijk kunnen stilvallen en dat je op een korte afstand veel achterstand kan goedmaken. Zo haalde ik nog twee deelnemers in op de voorlaatste klim en ook eentje in de laatste rechte lijn.
    Mijn (netto-)eindtijd was 1u12'05''. Onderweg had ik niet die indruk, maar toch was het meer dan 2 minuten sneller dan vorig jaar. Dik tevreden dus. Ik behaalde de 61ste plaats op 218 deelnemers.


    28-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dwars door Aartselaar
    Mijn tweede 10-kilometerwedstrijd in 10 dagen werd dinsdagavond gelopen. En een tweede keer in 42 minuten: 42'30'' werd het ditmaal. 


    Dit was het Aquafin-gezelschap (op enkele laatkomers na). Het borstnummer geeft aan hoeveel rondes van 2 kilometer gelopen gaan worden.



    Doorkomst na 1 ronde: ongeveer 8'15'' na 2km.

    Ik kon het tempo van 4'07'' per km aanhouden tot ongeveer 5km. Vanaf dan liep ik alleen en zakte het tempo wat. Resultaat dus: 42'30'' na 10km. Gezien het grote kilometer-aantal van de laatste dagen kan ik hier wel tevreden mee zijn.

    Woensdagochtend zat ik met een redelijk stijve (linker)achillespees. Daarom lastte ik maar een paar looprustdagen in. Sinds gisteren is de last volledig verdwenen. Voor Grijsloke zal er normaal geen probleem mogen zijn.


    25-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer dan voorzien.

    Na mijn 32 km van zondag wou ik gisteren de benen een beetje loslopen. Vooral omdat er vandaag in Aartselaar een wedstrijdje moet gelopen worden. Bij de jaarmarkt wordt daar de jogging 'Dwars door Aartselaar' ingericht. Samen met een aantal collega's loop ik daar mee. Het is - toch als het concept van de voorgaande jaren behouden blijft - zonder tijdsopname. Maar daarom gaat het er niet trager aan toe.
    Een 8-tal km loslopen in Waregem was dus gepland op maandagavond. Rond 17u40 was ik ter plaatse. Maar net voordien belde Chris me om te vragen of ik haar jongste zoon Lyon kon meebrengen na de voetbaltraining, ook in Waregem. Deze training zou duren tot 19u.
    Dat zou wel lukken, maar dat betekende dat ik ongeveer 1u15' had om 8km te lopen. Zou wel heel traag worden.
    Flexibel als ik ben, heb ik dan mijn planning aangepast. Ik zou dan blokjes lopen van 3 grote rondes (5,6 km) en dan telkens een 5-tal minuten stretchen. Doordat de voetbaltraining ook nog langer duurde, tot ongeveer 19u30, kwam ik aan drie blokken. Ongeveer 17km in totaal dus. Ik had nog tijd om aan een vierde blok te beginnen, maar dat zag ik niet meer zitten. In plaats daarvan ben ik in de cafetaria een ice-tea gaan drinken.
    In twee dagen tijd liep ik een kleine 50 km. Vijftig trage kilometers.
    En vanavond 10 snellere kilometers in Aartselaar...


    23-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 uur Gaverloop
    Het is er nog eens van gekomen: een duurloop van meer dan 30km. Dat blijft toch altijd iets speciaal. Ik kijk er altijd een beetje bevreesd naar uit. Maar na een goede afloop, is er telkens weer een zeer voldaan gevoel.
    Deze keer liep ik aan de Gavers in Harelbeke. Ik was van plan om er tegen 8u30 aan te beginnen. Ten laatste 9u. Maar doordat ik te lang in mijn nest bleef liggen, was het pas 10u15 toen ik van start ging. Het plan was van 5 rondjes te lopen van 6km. Na ieder rondje zou ik een korte stop maken op de parking om een paar slokken te drinken en een paar happen van een muesli bar te bijten.
    De eerste ronde kwam ik veel lopers tegen. Dat zorgt altijd voor wat verstrooiing. Vooral bij een lange duurloop in je eentje zijn deze afleidingen meer dan welkom. Zoals nu al meer dan een half jaar, liep ik zonder hartslagmeter. Op het gevoel, een tempo zoeken dat lang vol te houden is. Het eerste rondje legt ik af in ongeveer 33 minuten. Niet zo moeilijk om uit te rekenen dat ik dan aan ongeveer 5'30''/km gelopen had.
    Het bevoorraden verliep vlot en ik had er geen probleem mee om na de korte stop terug op gang te komen.
    Ditzelfde patroon herhaalde zich nu in de volgende ronden. Na 1u20' viel het me op dat ik op automatische piloot aan het lopen was. Het kostte me op dat moment geen moeite meer, alles ging vanzelf. 'Runner's high' moet zo ongeveer aanvoelen...
    Na verloop van tijd vielen er steeds minder lopers te bespeuren. Het leek af en toe of ik alleen achtergebleven was in loopland. De andere zaten waarschijnlijk al proper gedouched te aperitieven.
    Het was ook al serieus warm aan het worden ondertussen. Niet dat ik daar veel last van heb. Vroeger meer, maar de laatste week valt het me op dat ik beter tegen de warmte kan. Misschien een bewijs van stijgend vormpeil.
    Mijn 5 ronden zaten erop na 2u50'. Ik besloot dan maar om de 3u vol te maken. Dat betekende dus nog 5 minuutjes verder lopen en dan terugkeren. Na exact 3 uur lopen stond ik dan terug aan mijn wagen. Tevreden met een volgende 30'er in mijn logboek (32km om precies te zijn).
    Als ik deze opbouw kan verderzetten, moet ik misschien toch eens kijken of ik dit najaar nog ergens een marathon kan inplannen. Eentje om te lopen in 3u30'.


    22-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Levenslijnloop Sijsele
    Change of plans... Zo kun je dit wel noemen. Ik zat klaar om te vertrekken naar Oostende voor de strandloop en ik meldde dit nog vlug op deze blog. Niet veel later zag ik de reactie van Peter: 'Wij gaan naar Sijsele'.
    Ik herinnerde me dat het daar vorig jaar redelijk plezant was en begon toch te twijfelen. Snel een mailtje naar Peter om te vragen wie hij bedoelde met 'wij'. Het ging om bloggers Stofke, Nico, Koen en hijzelf.
    Dan hakte ik de knoop door en reed ook naar Sijsele.
    Ik was er een uurtje voor de start en zag al snel alle bekenden staan. 't Was er redelijk winderig. Hiervoor was ik al blij dat ik niet naar Oostende was gegaan.
    De start werd redelijk stipt om 19u15 gegeven. Mede onder invloed van Peter stond ik vrij vooraan bij de start. Ik had niet het gevoel dat ik (te) snel startte, maar bij de eerste doorkomst aan de aankomstlijn begon ik dit toch een beetje te vrezen. Dit was het zwaarste gedeelte van het parcours: een lange rechte lijn met de wind volop in het aangezicht. Ik werd hier voorbijgelopen en kon niet aanpikken. Alleen tegen de wind in dus. Mijn doorkomsttijd was net boven de 10 minuten (ongeveer 2,5km). Dat tempo is op dit moment nog te hoog voor mij om 10 kilometer vol te houden. De volgende rondes zakte het tempo dan ook lichtjes. In de loop van de derde ronde kwam een groepje met Paul Meulebrouck en Tanja Cleppe me voorbij gestoken. Ik kon hierbij aanpikken. Net op het einde van onze derde ronde kwamen de eerste twee al aan de aankomst. 't Was lang geleden dat ik nog gedubbeld werd in een wedstrijd over 4 ronden (en ik zou dat in de toekomst ook terug willen vermijden )
    Bij deze aankomst reed er ook een wagen een beetje in de weg, waardoor ik de aansluiting met het groepje verloor. De volledige laatste ronde liep ik op een 20-tal meter van deze 6 lopers. Raar eigenlijk: ik voelde dat ik door een kleine tussentijdse versnelling erbij zou zijn, maar toch kon ik het niet opbrengen. Ik wist ook dat ik ze kon inhalen in de laatste rechte lijn.
    In de laatste rechte lijn versnelde ik dan ook tot in het zog van Paul en Tanja. Ik kon hen ook voorbijsteken en zo nog enkele plaatsjes winnen. Maar een beetje als dank om mijn wagonnetje een ronde aan te mogen hangen, bleef ik toch maar achter hen. Ik klokte af na 42'15''. Geen supertijd, maar helemaal ontevreden ben ik ook niet. 't Was lastig door de wind en het vele draaien en keren. Een nachtje met vier uur slaap is ook niet de meest ideale voorbereiding. Maar er is dus nog werk...
    Achteraf kon ik met de betere mee. Nog steeds geen problemen daar, ook al zijn de trainingen daar de laatste tijd ook wat minder geweest  


    21-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strandloop
    Gisteren heb ik door de hitte en het daaropvolgend onweer een looprustdagje ingelast. Voor vandaag keek ik al langer uit om nog eens een wedstrijd op een vrijdagavond te lopen. Eerst had ik De Pinte in gedachte. Maar op verschillende blogs lees ik over de 'Strandloop Oostende'. Spreekt me toch iets meer aan en dat zal het ook worden. Ik kijk er al naar uit om eens goed uit te waaien.


    19-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20+'er
    Zoals gepland, stopte ik gisterenavond aan de Finse piste voor een duurloop van 20km. Rond 17u40 stond ik in loopkledij. De temperatuur moet nog ergens tussen de 25 en 30°C geweest zijn. Ik vermoed dichter bij de 30.
    Ik begon aan de rondjes van 2km. In het begin ging het vrij vlot, maar ik voelde toch dat het een lange tocht zou worden. Kleine ongemakjes beginnen dan op te spelen: achillespees die wat stijf aanvoelt, vervelend gevoel onder de voetzolen alsof de kousen niet goed zitten... Gelukkig was er een voetbaltornooitje aan de gang dat voor wat verstrooiing zorgde. Ook zag ik na een paar ronden Eddy Anckaert staan wachten op zijn loopmakkers. Ik hoopte dat ik bij hen zou kunnen aansluiten.
    Wat later zag ik dat zij inderdaad vertrokken waren. Ze lagen echter een halve ronde voor en het zou een hele poos duren eer ik hen had ingehaald/ of me had laten inhalen. Ik heb dan een kortere ronde tussen gevoegd, zodat ik in hun spoor kwam. Nu liet ik me meevoeren in dit groepje. Als dank zal ik hier nog even reclame maken voor 'Dwars door Grijsloke', wedstrijd die op zaterdag 29 augustus door hun loopclub wordt georganiseerd.
    Wat later voelde ik dat zij precies aan een versnellend tempo liepen. In het begin dacht ik nog dat dit eerder toevallig was, maar 2 ronden verder was het serieus en twijfelde ik even of ik ze zou laten gaan. Maar het tempo lag plots zo hoog dat het bijna niet anders kon of ze zouden dit willen volhouden tot aan het einde van de ronde. Ik klampte dan maar aan en mijn voorspelling klopte. Het tempo viel terug stil; enkele lopers stopten. Ik liep dan nog twee ronden verder. Ondertussen was ik de tel helemaal kwijt geraakt wat het aantal ronden betreft. Toen ik stopte, had ik 1u43' gelopen.
    Voor een grote ronde heb ik ook eens de afstand bepaald. Ik had eerder al de indruk dat dt geen volle 2km was. Intekening op gmap-pedometer.com leert me dat de afstand van een grote ronde 1,88km bedraagt. Uitgaande van mijn totale looptijd moeten het dan 10 grote rondes geweest zijn en één kleintje. Dat komt op 20,15km. Een gemiddelde van 11,7 km (5'07''/km).
    Achteraf kreeg ik kou. De temperatuur in de wagen moest ik verhogen naar 24 graden. Ik was dus behoorlijk leeg. Om 21u lag ik ook al te knorren in de zetel.
    Vanmiddag was het waarschijnlijk nog warmer. Ik was van plan om de benen, die toch stijf waren, wat los te lopen over een afstand van 7,5km. Collega Erik zag eerder de 10km wel zitten en vroeg of ik misschien bang was van de zon... Gevolg laat zich raden.
    Ik had echter in de voormiddag al wat last van hoofdpijn en in de eerste 100-en meters van het lopen werd dit alleen maar erger. Ik twijfelde of ik het wel 10km zou volhouden. Maar vreemd genoeg werd de hoofdpijn daarna steeds minder om uiteindelijk volledig te verdwijnen. Van de warmte ondervond ik ook weinig last. Erik had ondertussen last van steken in de zij en het tempo werd wat gedrukt. We liepen onze 10 km rustig uit in 52'38'', oftewel aan 5'17''/km.
    En dan fris gedouched terug aan het werk...


    18-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Versnellingskes
    Gisterenmiddag liep ik met collega Wim korte intervalletjes. Hij is in voorbereiding van zijn badminton-seizoen en plande 14 spurtjes van 30 seconden, afgewisseld met telkens 30 seconden joggen/ stappen om de hartslag terug naar beneden te krijgen. Voor hem is dit een simulatie van het ritme in een badmintonmatch: relatief korte, intense rally afgewisseld met een korte rustpauze.
    Ik liet me overhalen om hem te vergezellen. 't Is waarschijnlijk niet echt een nuttige training voor iemand die lange afstanden loopt, maar kwaad zal het ook niet kunnen. Er werd begonnen en geëindigd met 10 minuten loslopen. De spurtjes waren zwaar. Voordeel was wel dat je op zo'n korte versnellingen hooguit 10m achterop kan raken
    In de namiddag voelde ik wel dat de benen gewerkt hadden. Het was lang geleden dat ze zo aangevoelden en eigenlijk deed dat wel deugd.
    Vanavond ga ik nog eens proberen de kaap van 2 uren te halen. Is ondertussen net geen twee maanden geleden. Dat was op 19 juni om precies te zijn... midden in de nacht.


    16-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch 6 van de 7
    Ik wou deze verlofweek iedere dag gaan lopen en het is me ook 6 op de 7 gelukt. Enkel zaterdag heb ik gepast (een zaterdag is ook geen echte 'weekdag' hé )
    Vrijdag werd er terug met drie skeelerbegeleiders een kleine 9 km afgelegd. Goed voor 46 minuten loopplezier.
    Zaterdag was het veel te warm en hadden we BBQ. Ook de kids zagen het niet zitten om te skeeleren. Zondag ochtend moest ik ze rond 9u30 terugbrengen naar hun moeder en ik stelde - als grap - voor om ze om 7uur op te roepen om eerst nog een toertje te gaan doen. Vonden ze dat toch wel een goed idee zeker!
    Om 7u dus vertrokken voor ons laatste tochtje van de vakantieweek. Opnieuw 11km.
    Op die manier kwam ik eindelijk nog eens aan een fatsoenlijk weektotaal: 69km. Victor had evenveel skeelerkilometers; Clara had er 54.


    14-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toen waren we nog met twee

    Twee van mijn skeelerende begeleiders, voor deze week dan toch, namen gisteren een rustdag. De mannen bleven over. 't was wel onder voorwaarden: 't mocht enkel de korte route zijn en ook nog in dezelfde richting van de Vaart dan de vorige drie dagen. Voor de afwisseling wou ik wel eens de andere kant uit, maar ja, dan stond ik er alleen voor.
    Ik zorgde dan zelf maar voor wat afwisseling door er een intervaltraining van te maken. Eerst 10 minuten inlopen, vervolgens steeds 3 minuten versnellen, afgewisseld met 3 minuten joggen. Ik had geen idee over de interval-afstanden en snelheden, maar als ik het achteraf probeer terug te rekenen, schat ik dat ik mijn versnellingen aan ongeveer 4'15''/km liep. Het joggen gebeurde dan aan 5'30''/km.
    Ik bracht mijn kilometertotaal voor de laatste 4 dagen nu op 50.


    13-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.39 km met skeelers
    Deze week heb ik nog een week verlof. Ik had me voorgenomen om elke dag te gaan lopen en zo in deze week mijn conditie wat bij te schaven. Clara en Victor zijn ook bij ons deze week en ik heb hen ervan kunnen overtuigen om elke dag mee met de skeelers te gaan. En Chris vond dat ze ook wat meer beweging kon gebruiken. Dus kreeg ik een derde skeeler-begeleider.
    Maandag en dinsdag deden we twee keer hetzelfde traject van 10,8km langs het kanaal Roeselare - Leie. We vertrokken in Ingelmunster en liepen/ rolden richting Izegem. Voorbij Cargill/ Metro lag het keerpunt. Maandag was het traag heen en sneller terug (mede onder invloed van de wind), dinsdag was het een egaler tempo. Twee keer was het gemiddelde 11,8 km/u (5'05''/km). 
    Gisteren werd de route een beetje verlengd en lag het keerpunt in Roeselare. We haalden nu een afstand van 17,3 km. Het was behoorlijk warm maar Victor was bevoorrader van dienst en hij kon af en toe wat drank uit zijn rugzak tevoorschijn toveren. Deze was meer dan welkom. We deden er 1u29'30'' over. Het gemiddelde werd dus 11,6 km/u (5'10''/km).
    Wie vandaag meegaat, weet ik nog niet. Chris zei vanmorgen dat ze een dagje ging passen wegens vermoeidheid. Zij kan nochtans een hele dag uitrusten op haar werk


    07-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Middagloop 11km

    Afgelopen woensdag hoorde ik in De Panne verschillende lopers vertellen over de strandloop in Heist van vanavond. Een volgende wedstrijd - over 10km ditmaal - die deel uitmaakt van het kustcriterium. Ik hoorde vooral geklaag over het feit dat ze zo kort achter mekaar kwamen. Een verplicht nummer voor hen die een klassement te verdedigen hebben. Voor mij was woensdag de eerste kennismaking met dit kustcriterium en ik moet zeggen dat ik er serieus aan zat te denken om ook naar Heist te trekken vanavond.
    Anderzijds besef ik ook wel dat ik op dit moment meer nood heb aan wat minder intensieve duurlopen. Vandaar dat ik toch maar gekozen heb om vanmiddag een relatief trage 11km heb gelopen in Aartselaar. Ik vertrok samen met collega Erik, die na 6km de kortere weg nam. Het was warm en er werd redelijk wat gezweet. Maar het deed deugd.
    Als ik er nu in slaag om zondag een duurloop van meer dan 13km te lopen, dan kom ik nog eens aan een week van meer dan 50km. Dat begint er terug op te lijken!


    06-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beach Run De Panne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zo'n goede 4 maanden liep ik ook in deze buurt over het strand. Toen was het na de afsluitende tijdrit van de 'Driedaagse van De Panne - Koksijde'. Toen liep ik 13km langs de waterlijn, op blote voeten, aan een gemiddelde van 9,8 km/u.
    Gisteren was het met schoenen, amper 8km en ongeveer dubbel zo warm.
    Rond 17u vertrok ik in Gent. Daar was het de ganse dag bewolkt en minder warm dan voorspeld. Eenmaal voorbij Brugge begon de hemel open te trekken en zag ik de buitentemperatuur stijgen van 26°C naar 30°C. Het zou dus toch een warm avondje gaan worden.
    Ik kon tamelijk dichtbij de inschrijving parkeren. Maar goed ook, want er was geen ruimte voorzien om je sportzak en dergelijke achter te laten. Voor een inschrijvingsprijs van 3 euro, waar je dan een T-shirt en een drankje achteraf krijgt, mag je hierover misschien niet klagen.
    Om 18u15 was ik ingeschreven en had dus nog een uur en een kwart tijd om wat rond te slenteren en een beetje schaduw op te zoeken. Ik liep zo'n 10 minuutjes los. Ik zal niet over opwarmen spreken, want dat was niet echt nodig.
    Voor de start kreeg ik nog wat parcoursinfo van Gino Puystjens en praatte ook nog met Willy Hemeryck en Chris Peeters. 10 minuten voor het voorziene startuur bagaf ik mij naar het startvak. Hier zag ik ook Stefaan Vandorpe. Ik stond vrij verachteraan.
    Onmiddellijk na het startsignaal was het een gewriemel van jewelste. Lopers zochten langs overal een weg naar het strand. Na een paar honderd meter waaierde het pak helemaal uiteen richting vloedlijn. Nu was er veel ruimte en zette ik een inhaalrace in. Tot aan het eerste keerpunt ging dit super vlot. Nadien haalde ik er nog wel in, maar dan begon het deelnemersveld meer en meer in een definitieve plooi te vallen. We liepen nu in de richting van de Franse grens en reikhalzend keek ik uit naar het tweede keerpunt. België heeft al zo'n korte kustlijn, maar dit duurde toch wel lang...
    Ik kwam steeds korter nij Chris Peeters en toen we aan het tweede keerpunt kwamen, zat ik nog hooguit 2 meter achter haar. Maar na het keren en de passage aan de bevoorrading werd het gat terug groter. Nu voelde ik toch dat er nog achterstand is op conditioneel gebied. Opnieuw was het uitkijken naar het punt waar we het strand mochten verlaten en de laatste honderden verharde meters inzetten. Er kwamen slechts een 5-tal lopers uit de achtergrond terug voorbij en dit gaf aan dat ik toch niet helemaal stilviel. Toch was ik blij toen ik de aankomst in zicht kreeg. Er waren nog een paar lopers 'binnen spurtbereik', maar ik kon het niet opbrengen om me een laatse keer te forceren.
    Ik klokte af na 32'07''. GPS-lopers gaven aan dat de afstand ongeveer 7,4km moet geweest zijn. Dit levert een gemiddelde loopsnelheid van 13,8km/u (4'20''/km). Na nog een korte babbel met Dirk Luypaert, Stefaan V. en Chris P. vertrok ik huiswaarts. Toch tevreden met de prestatie.

    Officieel liep ik een tijd van 32'17'' en werd hiermee 95ste op 409 deelnemers. Binnen mijn categorie werd ik 49ste van de 149 starters.


    04-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intervalletjes
    Vanmiddag deed ik voor het eerst een intervaltraining op het werk, samen met collega's Stan, Wim en Erik. Het waren intervallen van de kortere soort.
    We begonnen met een trage aanloop van 10 minuten. Vervolgens deden we 10 reeksen van versnellingen van 30 seconden, telkens afgewisseld met 30 seconden recuperatie. We eindigden met het traag vervolledigen van ons traject van 7,5km.
    Voor morgen zit de kans erin dat ik 's avonds naar De Panne trek voor de Beach Run - een wedstrijd over 8km.


    03-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t komt terug!
    Vandaag was het de eerste keer na de zomerpauze dat ik terug een echt goed loopgevoel had. Ik vertrok samen met drie loop- en werkcollega's voor een middagtochtje. Rik en Stan hielden het bij 7,5km, Jona en ik breiden er een extra lus aan en kwamen aan 11 km. We liepen een gemiddelde van 4'50'' per km - trager in het begin - wat sneller naar het einde toe. De ademhaling bleef steeds rustig. Vorige week bleef ik steeds nazweten tot een kwartier na het douchen, vandaag was dat compleet anders. Na het afdrogen bleef ik droog.
    Afgelopen weekend kwam het er weeral niet van om de loopschoenen aan te trekken.
    Donderdag liep ik nog 12 km aan de Finse piste van Waregem aan ongeveer 4'40''/km.
    Vanaf deze week zal het lopen terug wat regelmatiger gebeuren. Enerzijds zijn er terug wat meer loopcollega's op het werk en anderzijds beginnen de voetbaltrainingen terug voor Chris' zonen Gauthier en Lyon. Het brengen naar en terughalen van de training is vaak een uitgelezen moment om te stoppen aan de Finse piste van Waregem.


    29-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 rondjes Aartselaar
    Sinds mijn vorig berichtje liep ik nog drie keer. Drie keer 10km. Drie keer zonder chronometer ook.
    Op het werk zijn nu ook enkele collega's begonnen met intervaltraining. Deze week deed ik nog niet mee. Ik pas nog even totdat ik het goede loopritme weer te pakken heb. Misschien dat ik hen vanaf volgende week wel kan vergezellen. In gezelschap gaat dat toch altijd wat makkelijker.


    18-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.runner's block
    Sinds mijn laatste bericht op deze blog liep ik niets meer. De goesting was een beetje weg. Waarschijnlijk zat het warme weer er voor iets tussen. Ook had ik geen doel meer voor ogen.
    Vanaf deze week ben ik er terug aan begonnen. Drie keer heb ik gelopen.
    De eerste maal was in Vielsalm. We waren daar op weekend in Sunparcs in zondagochtend liep ik daar een uitgestippelde route van 12km. Behoorlijk zwaar. Niet alleen door de beklimmingen. De 2 à 3 kg extra zullen er ook wel mee te maken gehad hebben. Eenmaal op gang gekomen, kwam het goede loopgevoel toch weer terug.
    Woensdag was mijn eerste dag terug op het werk en toen pikte ik ook daar de draad terug op met een middagloopje. Ik vertrok voor een tocht van 10 km. Het was nog redelijk warm en de benen waren zwaar. Ik besliste dan toch maar om de short cut te nemen en het te houden bij 7,5km.
    Donderdagavond maakte ik een stop aan de Finse piste in Waregem en liep daar 8km. Ik deed er 38'30' over.

    Ondertussen heb ik ook weer enkele doelen voor de tweede helft van het jaar:
    - Dwars door Grijsloke: 10 mijl
    - Ekiden Brussel met de Aquafin-collega's
    - Dwars door Hasselt
    - Halve marathon Deinze-Aalter

    In de solden schafte ik mij ook nog een nieuw paar loopschoenen aan: NB.
    New Balance for a New Beginning.
    Ik zie het weer helemaal zitten!


    29-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 dagen pauze
    Vandaag liep ik opnieuw. Een 8-tal km tijdens de middagpauze. Het was geleden van de Nacht in Torhout dat ik mijn loopschoenen aantrok. Ik had wel al een aantal keer op het punt gestaan om te gaan lopen, maar het kwam er niet van: te druk op 't werk, te warm buiten... Altijd wel iets dat er tussen kwam. Een kleine rustpauze zal ook wel een keertje nuttig geweest zijn.


    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nacht van West-Vlaanderen
    Normaalgezien zit ik er niets mee in om gelijk te krijgen, integendeel. Voor een keertje zou ik er echter niets op tegen hebben, mocht ik ongelijk hebben.
    Maar vrijdagnacht kreeg ik gelijk: de conditie was niet zo goed als sommige me wilden doen geloven.

    Rond 18u30 arriveerden Chris en ik in Torhout. Er heerste daar al een gezellige drukte. Er waren ook veel buitenlanders voor het WK 100km. Ik merkte ook dat er toch wel redelijk wat wind stond. Bij de inschrijving zag ik onmiddellijk Guy Devreker staan. Ik zou hem later die avond nog een aantal keer tegenkomen. Een heel arsenaal blogvrienden stond klaar voor de marathon en kon ik vooraf nog even spreken: Koen Vansteenkiste, Katrien Rogiers, Nico Schelstraete, Sandra Cauwels, Olifantje Wim, Jan Deschacht, Dirk van Thuyne.
    Rond kwart voor 8 begaf ik mij met Guy naar de startplaats. We hadden wat moeite om het marathon-vak te vinden, maar kwamen toch goed en ruim op tijd terecht.
    We stonden niet al te ver vooraan en na de start moesten we dan ook lopen aan het tempo dat ons werd opgelegd door de menigte. Ik maakte me hier verder niet druk over. Waar mogelijk schoof ik door naar voor.
    Guy deed dit veel vlotter en al snel lag hij een 100-tal meter voor. Mijn plan was nochtans van bij hem in de buurt te blijven, maar dat zag er nu al anders uit.
    Ik bleef hem in het vizier houden en ik kon van het ene groepje naar het andere lopen, en hem zo terug bijbenen. Het was maar rond het 10km-punt in Lichtervelde dat ik aansloot. We passeerden dit punt onder de 45 minuten. Veel te snel!


    Vanaf dan liepen Guy en ik samen verder.

    In het begin samen met enkele andere lopers, dit aantal werd steeds groter doordat er lopers uit de achtergrond terugkwamen. Aan km 15 hing er zeker een 15-tal lopers aan mijn hielen. We liepen nu echter met de wind mee en ik zat er niet mee in dat ik kopwerk deed. Ik dacht nog wel te kunnen profiteren als we wind tegen kregen. Ik zou me dan wel wat achteraan zetten.
    Een beetje verder kwamen de meeste van deze groep naar voren en staken precies een tandje bij. Guy en ik gingen niet mee. We bleven steeds op een 50-tal meter hangen. Het was hier wind tegen en ik zat in twijfel: er naartoe of ze laten gaan. Ik besloot toch maar een inspanning te plaatsen en er naartoe te gaan. 


    Het zal zowat halverwege de wedstrijd geweest zijn dat ik aansloot.


    Ik zag het toen nog volledig zitten.

    Niet veel verder ws er echter een bevoorrading. Hier spatte het groepje volledig uit mekaar. Enkelen trokken resoluut verder, anderen namen hun tijd voor een rustige bevoorrading. Het duurde dan ook niet lang voor ik helemaal alleen zat.


    Eenzaam op weg in de tweede ronde.

    Ik voelde toen dat het nog een lange tocht zou worden. Op weg naar Lichtervelde kon ik nog een stuk in het gezelschap lopen van Sebastien Finaut. Mijn benen moeten toen nog zo slecht niet geweest zijn, want ik liep van hem weg rond het keerpunt in Lichtervelde.
    Maar dan begon het minder te gaan. Opkomende krampen in de hamstrings. Ook de darmen begonnen redelijk overhoop te liggen. Enkele keren kwamen er zelfs braakneigingen. Maar het was nog slechts een 12-tal km

    Eén voor één kwamen de lopers me voorbij. Af en toe een groepje. Ook Guy kwam me terug voorbij. Hij porde me nog aan om aan te klampen, maar daar had ik geen boodschap aan. Voor mij was het nu gewoon uitlopen.
    Ook Sandra Cauwels kwam me op zo'n 5km van het einde voorbij. In dat groepje zat het tempo er nog goed in. Haas Fré stopte even bij mij voor een bemoedigend babbeltje en gaf me wat bevoorrading.
    Mijn kaarsje ging steeds verder uit. Meer en meer lopers kwamen me voorbij. Ook frèle 100 km-loopsters die nog meer dan 60km voor de boeg hadden. Man man man...


    Het licht ging langzaam uit.

    Uiteindelijk haalde ik de finish in 3u27'.
    Met de tijd op zich kan ik gerust leven, de manier waarop ietje minder. Eigenlijk heb ik gewoon dom gelopen. Maar ja, ik kan er maar uit leren zeker? Verschillende keren dacht ik onderweg dat dit mijn laatste marathon geweest was. Maar nog geen twee weken geleden nam ik me nog voor om volgend jaar in La Roche de marathon te lopen. Een mens kan al snel van gedacht veranderen...


    ?

    km's laatste 12 maanden


    2011-Feb: 75
    2011-Jan: 109
    2010-Dec: 40
    2010-Nov: 0
    2010-Okt: 171
    2010-Sep: 148
    2010-Aug: 224
    2010-Jul: 220
    2010-Jun: 186
    2010-Mei: 159
    2010-Apr: 179
    2010-Maa: 201

    Andere loopblogs


    Berry
    Betty
    Carlos
    Chris
    Clint
    Cremke
    Dirk L.
    Dirk v T.
    Dominiek

    Etienne
    Francis
    Frank
    Fré
    Gerry
    Gino
    Guy
    Jan
    Johan
    Jurgen
    Katrien
    Koen
    Lorenzo
    Maarten
    Nathalie
    Nico
    Peter
    Sandra
    Stofke
    Tiny
    Tom
    Veerle
    Wim B.
    Wim Olifant
    Wouter


    Gelopen wedstrijden 2009

    Leiemarathon
    Dwars door het Westerkwartier
    Rond de Nieuwe Koerswijk
    Dwars door Izegem
    Dwars door Grijsloke
    Levenslijnloop
    Beach Run De Panne
    Nacht van West-Vlaanderen
    Mc Bride Run
    HM La Roche
    Kortrijk Loopt
    Dwars door de Zilten
    Permekeloop Jabbeke

    Rembertcorrida Torhout
    10 Mijl Aalter
    Marathon Antwerpen
    Halve marathon Lakosta
    Bruggenloop Wijnendale
    Zwinstedenloop
    Oostende-Brugge 10 miles
    Halve marathon Cadzand
    Archief 2008
    Archief 2007


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs