Inhoud blog
  • SLAAPPLAATSEN
  • SLAAPPLAATSEN
  • TEKENS
  • SYMBOLEN EN TEKENS COMPOSTELAROUTE
  • SFEERBEELDEN PLAZA DEL OBRADOIRO
  • dag 46 en 47
  • dag 45
  • Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • GERDA NAARCOMPOSTELA IN 2009
  • fietsen 123
  • fietstoeren.be
  • vakantiefietser.be
  • blog Peter naar SDC
  • blog René Annaert
  • katleen en jonathan naar Santiago
  • bloggen.be
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    VAN GENT NAAR COMPOSTELA OP 28/04/2012

    13-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 46 en 47
    terugkeer naar het gewone leven

    Vandaag om 9u30 vertrokken vanuit de albergue richting busstation, alhoewel de bus  maar om 11u 30 vertrekt.  Ik heb nog de tijd om op het gemak  een koffie te drinken. Nadien ga ik naar het perron, maar het is daar een beetje onoverzichtelijk. Er rijden voortdurend bussen aan en af  op de plaats vanwaar wij ook moeten vertrekken. Daardoor zijn de mensen  in de war en wat onzeker, want niemand wil de bus missen. Uiteindelijk , met 20 min vertraging komt de juiste bus aan en kunnen we vertrekken met de maatschappij ALSA. Onderweg stopt hij meermaals om andere reizigers op te pikken. Ik zit naast iemand van het Waalse gedeelte van België, Hélène genaamd. Het belet ons toch niet om een gezellig gesprek met elkaar te hebben. Ze kan ook wel  Nederlands spreken, maar ik ben het die het gesprek in het Frans verderzet. Het is een heel sympathieke dame en ze vraagt om mijn blog te mogen lezen.  Het is ook iemand met een verhaal, want ze is samen met haar broer vanuit België vertrokken voor een voettocht naar SDC. Na 10 dagen merk ze dat ze teveel pijn heeft aan haar voet om de tocht op die manier verder te zetten en besluit onderweg een fiets te kopen. Ondanks het feit dat ze daarvoor niet getraind was, heeft ze de tocht tot een goed einde gebracht. Ik vind het bewonderenswaardig en het toont, wanneer je iets wilt bereiken, dat het toch meestal wel lukt. 
    Uiteindelijk moeten we in Burgos op verschillende bussen  overstappen, volgens onze bestemmingsplaats. Het is wel spijtig om afscheid te moeten nemen van mijn landgenote, want blijkbaar moet ze een andere bus nemen dan ik. Dit is de enige keer dat we moeten overstappen.
    De chauffeur  last regelmatig een stop in, maar doordat het al laat begint te worden is dat telkens als we bijna in slaap vallen. Ook worden er onderweg nog anderen meegenomen en hierdoor worden we ook gewekt.Aan de grens met Frankrijk, aan de payage, wacht ons een politiewagen op en opeens komen 3 politieagenten aan boord. Het is al na middernacht en  ze vragen aan iedereen het paspoort. Een persoon die achteraan zit, kan niet de nodige papieren voorleggen en moet mee met de politieagent. Wij mogen verderrijden, maar ik heb wat medelijden met die man, die zo in het midden van de nacht op een verlaten plaats gedropt wordt.Ik weet niet wat ze met hem gaan doen. Het was wel geen pelgrim, maar iemand die later opgestapt is. Eigenlijk had  ik wel een beetje een vermoeden, dat er nog meer aan de hand was. Ik had die persoon bij een busstop gezien en hij was in druk gesprek gewikkeld met iemand anders; Het had te maken, met wat er in zijn tas zat en ze stonden een beetje afzijdig van de rest. Ik heb eigenlijk maar een verband gelegd, op het moment dat de politie hem meenam.
    In totaal heb ik maar een uur of drie geslapen in de bus, ook doordat het niet de meest confortabele bus was. De chauffeurs reden wel heel vooorzichtig, ze wisselden elkaar regelmatig af en gingen eventjes rusten .Af en toe heb ik wel moeten denken aan het busongeval  in Zwitserland, met al die jonge mensen als slachtoffer. Het kan  eigenlijk  iedereen overkomen bij een moment van onoplettendheid.
    Op de bus was er op een bepaald moment heel wat animatie. Een Spaanse vrouw en man maakten ruzie over het feit dat zijn zetel te ver achteruit geklapt stond, zodat ze te weinig ruimte had voor haar benen. Het was zo erg dat ik op een bepaald moment  dacht dat ze met elkaar op de vuist zouden gaan. Gelukkig is het zonder verdere incidenten afgelopen.
    Om 14u30 arriveer ik in Brussel-Zuid en neem vandaar een trein naar Gent-St.Pieters .Bij het uitstappen kom ik een advocaat tegen die vraagt waar ik naartoe geweest ben en ik vertel hem in het kort het verhaal. Als hij hoort dat ik gestopt ben met werken stelt hij me voor om als vrijwilliger te werken voor een mensenrechtenorganisatie. Dit is zware kost voor mij en zo  vlug kan ik daar niet over beslissen, ik denk zelfs dat het mij ook niet zou liggen. Het was toch een leuke ontmoeting en dan neem ik nog een laatste keer een bus die mij tot 500 m van mijn huis brengt. Mijn buurvrouw is enthousiast om mij terug te zien en ik ben blij dat ik thuis ben. Het eerste wat ik wil doen, is mijn auto nemen om wat boodschappen te doen, want ik heb niets meer ik huis. De auto laat het echter afweten, mijn batterij is volledig plat, zodat ik iemand moet inschakelen om met een speciaal apparaat deze terug op te laden.
    Vrijdagavond 15 Juni bellen ze van  de firma Soetens, dat ze morgen mijn fiets gaan leveren.
    De doos met mijn fietszakken en de fiets worden zaterdagmorgen correct geleverd. Het fietsstuur staat wel volledig gedraaid en de trappers zijn van de fiets gehaald voor het vervoer. Ik denk dat ze alles wel terug gaan monteren, maar dat blijkt niet het geval. De Nederlander wil me wel helpen, maar je ziet dat hij er niet veel van kent.  Hij rijdt waarschijnlijk zelf nooit met een fiets. Het blijkt ook niet de gewoonte te zijn dat ze alles terug monteren. Na wat zoekwerk kan ik het nadien zelf in orde brengen zodat mijn fiets terug vertrekkensklaar is. Ik ben al blij dat ik geen schade heb aan mijn fiets door het transport. 3 jaar geleden heb ik het met een Spaanse firma laten terugbrengen , had er een speciale verzekering voor genomen, maar bij aankomst bleek de doos beschadigd en ook mijn fiets;. Na een aangetekende brief en ook verschillende mails moet ik zeggen dat ik geen schadevergoeding gekregen heb. Ik wilde het nu met een andere firma doen en ik moet zeggen dat het nu bijna vlekkeloos verlopen is.

    13-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    12-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .






    12-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    11-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 45
     Santiago

    Vandaag is het mijn laatste dag in SDC. Voor "de verandering "regent het op dit moment weer. Het ene moment schijnt de zon en het andere regent het" pijpestelen".Volgens de krant zouden ze goede vooruitzichten geven voor de volgende dagen. Spijtig genoeg zal ik hier niet meer zijn om ervan te genieten. Ik heb zin om wat te shoppen en ga voor een keertje de  richting uit van de winkelstraten. Er zijn heel wat afprijzingen en er is een winkel met originele geschenken,  die zijn deuren binnenkort sluit en 40% korting geeft. Nadien ga ik richting plein voor de kathedraal en hoor mijn 2 tenoren niet meer zingen. Nu staat er iemand met een doedelzak, maar na een tijdje begint het eentonig te worden. Er komen nog altijd pelgrims aan op het plein, maar de fietsers zien eruit als zwarte pieten van het vuil en de modder onderweg. Ik beklaag hen dat ze in zo'n weer moeten fietsen hebben. Nadien doe ik nog wat mondvoorraad in voor op de bus. Ze zullen wel regelmatig stoppen, maar ik heb liever dat ikzelf ook wat eten bijheb. Overmorgen ben ik in  Brussel en vandaar is het richting St.Pietersstation. Dan zal ik nog een laatste keer mijn blog aanvullen om te laten weten hoe de terugreis verlopen is.

    11-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    10-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .





    10-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .




    10-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 43 en 44
    Santiago

    Gisteren en vandaag terug koud, regelmatig regen en het gelijkt een beetje op ons weer in België. Het spijt mij enorm dat ik de laatste week zo slecht weer heb, want het vakantiegevoel gaat er een beetje uit.
    's Morgens moet ik om 9u30 uit de kamer, voor de schoonmaak en je mag pas terugkomen om 13u30. Ik ga de stad in en bezoek het pelgrimsmuseum , dat gratis is voor ons. In de namiddag, doordat het zo slecht weer is, heb  ik zin om wat te lezen in het nieuwe boek dat ik gekocht heb . Het is zo spannend, dat ik niet kan stoppen en het helemaal uitlees. De volgende  morgen ga ik naar de mis van 10 u in de hoop dat het even mooi is als vorige week. Nu is het een koor van 15 jonge meisjes die het ook wel goed doen. In de kerk kom ik 2 Duitse vrouwen tegen, waarmee ik tijdens de Camino wat gepraat heb en hun T- shirt mocht ondertekenen. Het was een blij weerzien, zowel voor hen als voor mij. Nadien heb ik een geleid bezoek van 45 min. naar het dak van de kathedraal en volledig rond het bovenste gedeelte. Je ziet van boven de mensen in de kerk zitten en het is eventjes een andere manier om te bezichtigen.Nadien keer ik terug naar binnen om een laatste keer de Butafumeiro te zien slingeren. Het blijft indrukwekkend en de mensen applaudisseren wanneer het gedaan is. Nu heb ik wel veel kerkdiensten bijgewoond, maar eens ik terug ben zal het zeker wel veel minder zijn. Hier heerst een bepaalde sfeer en ik hou ervan om dat mee te maken. Ik denk dat velen ook op dezelfde manier denken.
    Ik loop verder de stad in en plots hoor ik heel mooi zingen. Het zijn 2 straatzangers en tenoren die bekende aria's zingen. Het is muziek die je naar het hart grijpt, ook op de manier waarop het vertokt wordt. Ik zie verschillende mensen die bewogen worden door hun zang en het doet mijzelf ook iets. Ik blijf zo lang mogelijk luisteren en uiteindelijk koop ik een CD van hen. Het zijn zeker geschoolde mensen die misschien aan geen werk geraken. Iedereen is wel gul voor hen en je ziet dat ze blij zijn met al die aandacht.

    10-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    08-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 42

    Santiago

    Vandaag kan ik wat langer slapen, omdat ik geen plannen heb om ergens naartoe te gaan. Ik slenter wat door de stad en kom een Zuid-Koreaanse tegen die in dezelfde albergue verblijft. Ze heeft de Camino Primitivo gevolgd en zegt dat er weinig albergues zijn onderweg. Op een dag heeft ze 52 km gestapt en heeft er bijna 14 uren over gedaan. Dat moet wel heel zwaar geweest zijn.
    Vandaag schijnt de zon een beetje en ik ga naar het plein voor de kathedraal. Er zijn veel groepen toeristen die daar verzamelen en door een gids begeleid worden voor de nodige uitleg. Ik blijf het een indrukwekkend plein vinden en een echte ongedwongen ontmoetingsplaats voor pelgrims.
    Stilletjesaan komt het avontuur ten einde en ik begin er wel een beetje naar te verlangen om  naar huis te gaan en terug in het vertrouwde wereldje te komen. Het feit dat het weer hier niet zo bijzonder is speelt ook wel een beetje mee. Ook alle mensen die je onderweg tegenkwam zijn al vertrokken. Er komen altijd wel nieuwe mensen waarmee je een praatje kan maken maar ik vind het nu stilletjesaan genoeg. Ik blijf nog 3 dagen want ik heb mijn terugkeer geboekt voor 12 Juni en dan zie ik mijn kinderen, de familie en vrienden terug.
    Wanneer ik mijn reis overloop, moet ik zeggen dat ik heel blij ben om die tocht alleen gedaan te hebben. In het dagelijkse leven ben ik soms wat onzeker, maar ik heb er op de reis niet veel van gemerkt. Je komt  veel mensen tegen  onderweg en iedereen is heel open en vlug bereid voor een gesprek. Soms moet je wel wat lef hebben en zelf het contact zoeken met anderen. Je hebt er mooie ontmoetingen die je wel bijblijven. Je komt er in contact met veel verschillende nationaliteiten en de meesten doen heel goed hun best om te converseren, al is het soms " met handen en voeten". Er is zoveel verscheidenheid onder de mensen en toch voel je dat de meesten toch naar hetzelfde op zoek zijn en dikwijls dezelfde redenen hebben om die tocht te doen ( veelal is het spiritueel , willen ze verandering of meer inzicht in bepaalde situaties ). Ook zijn er die de stress van het dagelijkse leven wat willen ontlopen. Anderen doen het ook wel een beetje als avontuur en lopen de Camino maar een klein gedeelte. 
    Sommige stappers,hebben blijkbaar hetzelfde ritme als fietsers en ik  vroeg mij af of ik zo traag was, of zij zo vlug. Het blijkt dat er zijn die een deel met de taxi of bus doen. Het is wel zo dat veel stappers  dikwijls last hebben van hun voeten die  vol blaren staan. Je ziet ze dikwijls lopen al mankend en ik moet zeggen dat ik wel bewondering heb voor hen omdat ze het niet opgeven. Ik ben terug heel dankbaar dat mijn fiets het zo goed uitgehouden heeft, want af en toe heb ik van anderen gehoord dat ze problemen hadden. Ik heb geen enkele lekke band gehad,  zoals ook niet de vorige keer. Ik weet niet of het met geluk te maken heeft, maar ik heb de banden van Schwalbe ( marathon plus ). Sommigen zijn ook te zwaar geladen en krijgen dikwijls een breuk met de spaken. De wegen zijn ook soms met veel putten, zodat je gemakkelijker een breuk hebt met je fiets als je niet goed uitkijkt.
    Ik heb dikwijls door bijna verlaten plaatsen gefietst en achteraf beschouwd ben ik blij dat ik nooit pech gekregen heb, want als je alleen bent is het niet zo eenvoudig als je problemen hebt.
    Fysisch is het wel terug zwaar geweest. Na enkele jaren ben je vergeten hoe lastig het was en dan ga je terug die uitdaging aan. Ze zouden mij morgen niet moeten vragen om terug te vertrekken. Maar binnen enkele jaren als alleen het positieve nog in mijn gedachten overblijft zou het misschien weer kunnen.
    In totaal heb ik ongeveer 2400 km gedaan. Mijn kilometerteller heeft mij wel eens in de steek gelaten, maar een beetje speeksel aan de contactpunten heeft de oplossing geboden.
    Ik moet zeggen dat ik  verrast geweest ben door alle reacties die ik onderweg gekregen heb. Ik was heel blij dat er zoveel supporters waren en hiervoor wil ik hen allen danken. Eens ik thuis ben ga ik mijn blog aan een kritisch oog ondewerpen en er ook foto's aan toevoegen.

    08-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    07-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .



    07-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 41
    terug in Santiagio

    Gisterenavond en -nacht heeft het verschrikkelijk geregend. Het ziet er naar uit dat het zomerse weertje dat we een week geleden gehad hebben momenteel verdwenen is. Ik ben blij dat ik de beslissing genomen heb om met de bus terug naar Santiago  te keren. Zo'n dag gelijk een paar dagen geleden wil ik niet meer meemaken. Iedereen sprak erover en was volledig uitgeregend op het moment dat ze toekwamen.
    Ik heb mijn ticket op voorhand gekocht . Je kan kiezen tussen 2 vervoersmaatschappijen. De ene doet er 2 u over en de andere 3u50. Ik neem de bus die er 2 u over doet en  vertrekt om 7u50.  Ik voel me een beetje verveeld met mijn fiets want die mag ook mee op de bus, maar ik weet niet waar ik hem juist moet leggen. Iedereen zet zijn rugzak in de laadruimte en er is geen plaats voor de fiets. Met behulp van een vriendelijke pelgrim, maken we wat plaats en stapelen de rugzakken wat, zodat mijn fiets er juist bijkan., want het is niet zo'n grote bus en hij zit volledig vol. Eens op de bus vertelt iemand mij dat we nog in Baio moeten overstappen op een andere bus. Ik dacht dat alles ok was en nu moet ik weer kijken of het op die andere bus zal lukken met de fiets. Ik heb wel geluk dat ik de enige ben die een fiets als bagage meeheeft. Alles komt uiteindelijk goed en ik kan vanaf het busstation in SDC met de fiets terug naar mijn overnachtingsplaats fietsen. Ik  boek nog een paar dagen bij want ik vertrek pas op 12 Juni. Nadien sorteer ik mijn bagage en probeer zoveel mogelijk het onnodige in mijn fietszakken te steken omdat ik met fiets en bagage naar de firma Soetens ga om alles in te leveren. Daar heb ik dan ook geen zorgen meer over. Ik moet wel zien dat ik niet teveel meegeef, want ik blijf nog even in SDC.
    Nadien slenter ik wat door de winkelstraten en zie dat er al solden zijn. Ik koop in een boekhandel 3 Franse pockets, want door het slechte weer zou het kunnen dat ik meer binnen zit. Ik had mij toch voorgenomen om wat meer anderstalige lectuur te beginnen lezen om mijn talen wat bij te schaven. Ik moet zeggen dat ik het heel leuk gevonden heb om te converseren in een andere taal, maar soms mis je wat woordenschat.

    07-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    06-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .



    06-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .

    .









    06-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 40
     41 km tot Cabo Fisterra

    Deze morgen vertrek ik om 7u, maar nu zal het geen lange rit worden, want het grootste deel heb ik gisteren gefietst, Het is eventjes lastig, maar daarna volgt een heerlijke afdaling, Om 10 u ben ik al in Finisterra, Aanvankelijk zou ik slapen in de albergue municipal, maar het gaat maar om 14 u open. Ik besluit een privé albergue te nemen dat pas geopend, heel gezellig is en  het kost mij maar 12 euro, Nadat ik gesetteld ben laat ik mijn bagage daar achter en fiets naar Cabo Fisterra ( 3,5 km verder) Dit is het eindpunt van de Camino waar de mijlpaal 0 km aanwijst, Het is een heel rustgevende plaats vooral als je blik naar de zee gericht is, Dan kan je de ganse reis nog eens in je gedachten laten passeren met de blik op oneindig.
    Vele pelgrims zetten zich neer op de rotsblokken en nemen wat foto's. Op een van die rotsen  is een bronzen schoen vastgemaakt en het is mooi om dit te fotograferen, met als achtergrond de blauwe zee en  de lucht.
    Wanneer ik terugkeer naar mijn fiets komt een groepje Belgen mij voorbij en zien achteraan op mijn fiets de sticker " weer een auto minder", Ze vragen mij of ik met een groep meegekomen ben, Wanneer ik zeg dat ik het volledig alleen doe, staan ze in bewondering,  stellen mij allerhande vragen en ze verschieten ook van mijn leeftijd.
    Ikzelf vind het niet zo speciaal, want er zijn veel mensen die de tocht alleen doen, Ik moet wel zeggen dat er heel veel stappers alleen gaan, Bij de fietsers zijn het meestal mannen, koppels of in groep, maar heel weinig vrouwen alleen, Ik besluit vooraleer ik vertrek nog een foto te nemen van het groepje Belgen, vooral ook omdat er verschillende zijn uit de omgeving van Gent. Er is iemand die mij vraagt of hij voor de foto, mag poseren op mijn fiets. Ik vind het helemaal niet erg. Wanneer ik vertrek is er een vrouw die mij achterna loopt en vraagt of ze mijn naam mag hebben, voor eventueel later een getuigenis te geven in verband met mijn ervaringen langs de Camino. Ik vind mij verbaal niet zo sterk, zodat ik haar vriendelijk bedank daarvoor.
    Nadien  ga ik mijn honger stillen met een goed menu en  loop  nog even langs de vissersplaats,  Daar ontmoet ik een Belgische stapper die zijn hart verloren heeft aan Finisterra. Hij gaat er elke dag stappen en de omgeving verkennen. Hij is met pensioen zodat hij geen haast heeft om terug te keren.
    Het is een heel mooie omgeving, maar het is spijtig dat het redelijk fris is en onweerachtig, Ik twijfel nog of ik morgen terug fiets naar Santiago of de fiets op de bus zet en zo terug naar SDC ga. Wanneer het begint te regenen  en ik de vooruitzichten voor morgen ken weet ik het nu zeker, " ik ga met de bus terug".

    06-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    05-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .
    .


    05-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 39
    86 km tot Oliveiro

    Vandaag vertrek ik om 7u  met de fiets, want ik wil het centrum uit zijn voor de drukte. Het weer ziet  er bewolkt uit en na een tijdje beginnen de druppels te vallen en het blijft het regenen .... tot ik mijn bestemmingsplaats bereikt heb. Ik heb  geen zin om te schuilen, want het voelt  niet zo koud aan.
    De route is  behoorlijk zwaar, maar ik heb  het gevoel, dat ik het nu goed aankan. De paar dagen rust zullen er zeker voor iets tussen zitten.  Onderweg geen enkele pelgrim gezien die ook naar Finisterra fietste, maar wel een paar die ervan terugkomen. Ondanks de fijne regen ben ik drijfnat door het feit dat het voortdurend is blijven regenen. Ik voel het water in mijn schoenen staan. Aangekomen ter bestemming is  de eerste albergue volgeboekt. Gelukkig dat er nog een andere vlakbij is, waar er wel plaats is. Het is altijd met een bang hartje dat je vraagt naar een overnachtingsplaats  en hoopt dat je als fietser niet weggestuurd wordt. Zeker nu met dat slechte weer heb ik niet veel zin om nog verder te zoeken.
    Het eerste waar ik naar snak is een warme douche. Eens je niet meer fietst begint het koud te worden, vooral als je kledij druipnat is. Je kan zo alles uitwringen van de nattigheid. Iedereen moet zijn schoenen uitdoen als ze binnenkomen. Ik heb natuurlijk mijn sandalen in SDC  gelaten (kwestie van minder gewicht te hebben)   en mag nu binnen op mijn blote voeten rondlopen. Eigenlijk is het toch altijd handig om heel lichte slippers mee te hebben Ik ben wel geen stapper, maar op sommige plaatsen moet ik de schoenen toch uitdoen. Rond 17 u begint het terug op te klaren en het zonnetje schijnt zelfs. Ik maak van de gelegenheid gebruik om mijn kledij buiten te hangen, want anders is die nooit droog tegen morgen en kan ik terug met natte kledij vertrekken. Hopelijk is het dan beter weer, want als het blijft regenen wil je alleen maar fietsen tot je zo vlug mogelijk ter bestemming bent en je ziet niets van de omgeving. Ik zou heel graag morgen aan de zee kunnen zitten op een rotsblok, zodat ik alles van mijn reis nog eens kan doorlopen . Dat geeft een speciaal gevoel daar te zijn, alleen de regen" kan roet in het eten gooien".
    Deze avond neem ik nog het avondmaal  in een restaurant  op 100 m van de albergue, Terwijl ik naar daar stap zie ik plots iemand vallen, Dichterbij gekomen zie ik dat het een lokale bewoner is, die verschrikkelijk zat is zodat hij ervan in zijn broek geplast heeft. Het is geen mooie aanblik en ik stel voor dat hij zich eventjes langs de kant van de weg zet om  nog wat te bekomen van zijn uitspatting. Nadien ga ik het restaurant binnen en zie dat er iemand alleen zit te eten, Ik vraag of het niet stoort dat ik bij haar plaatsneem en ze blijkt enthousiast, Ze komt uit U:S:A ,is psycho-therapeute en vertelt wat over haar job, Ze stelt mij nadien de vraag welke inzichten ik bijgekregen heb door de Camino te doen, Ze doet mij eventjes nadenken, maar ik vind dat ze een goede vraag gesteld heeft.
    Ik moet zeggen dat de fietsreis fysisch soms zwaar was voor mij, vooral omdat ik eigenlijk niet zoveel aan sport gedaan heb ervoor. Ik heb me echter niet eenzaam gevoeld en heb genoten van alle ontmoetingen met andere pelgrims .

    05-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    04-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    .


    04-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 38
    o km........... rustdag

    Deze morgen heb ik mij op het gemak klaargemaakt, de 2 grootste fietszakken volledig gevuld en in een beveiligde kast geplaatst. Het is de bedoeling dat ik morgen de tocht naar Finisterra met zo weinig mogelijk bagage doe. Het zal wel iets gemakkelijker fietsen zijn op die manier. Nadien ga ik naar mijn vaste koffieshop  voor het ontbijt en dan naar het postkantoor om al mijn kaartjes te voorzien van een zegel en te versturen. Ik slenter ook wat door het centrum en kijk uit naar een mooi geschenk voor mijn 2 dochters. Ik verklap nog niet wat het is, want ze volgen mee wat ik schrijf. Terwijl ik  verschillende straten doorkruis  valt het me op hoeveel bedelaars er rondlopen. Ergens heb ik toch wel medelijden met hen en af en toe geef ik wel iets, maar je kan niet voortdurend blijven geven. Ze zitten meestal aan de ingang van kerken of soms zomaar op straat op hun knieën, met de blik neergeslagen. Soms worden ze dikwijls weggejaagd door de handelaars. Het is een droevige situatie, maar bij ons kennen we dat ook. Hier is het wel de lokale bevolking en bij ons veelal vreemdelingen die bedelen. 
    Ik ga af en toe terug naar het grote plein voor de kathedraal en geniet van de sfeer die er heerst. Voortdurend arriveren er nieuwe mensen, die hun tocht hebben volbracht en dit is het eerste wat je moet doen, naar het plein komen. Er heerst dikwijls een uitgelaten stemming en regelmatig zie je mensen zomaar op de grond zitten of liggen. Die nonchalance vind ik leuk en ik geniet ervan.
    Ik ben deze namiddag Ruth en Theo, uit Nederland tegengekomen en ze trekken ook verder  met de fiets naar Finisterra. We praten even over de belevenissen die we onderweg. gehad hebben. Zij zijn via Lourdes gepasseerd en dit bleek een unieke ervaring. Ik was dat ook van plan, maar ben het eigenlijk vergeten. Ik had mij ook voorgenomen om naar Bilbao te gaan, maar eigenlijk werd ik meegezogen om de St Jacobsroute verder te volgen. Uitgesteld is niet verloren en ik ga later even speciaal voor enkele dagen naar Bilbao en dan zal ik in een andere geestelijke toestand verkeren. Ruth  vond de fietsreis zwaar en zei dat de moeilijkheidsgraad boven haar verwachting uitgestegen is. Ik kan dat beamen, want vele mensen onderschatten dit en het  blijft zwaar tot het einde. Ze zijn wel blij dat ze de finish gehaald hebben en dat is waar het op aankomt. We verlaten elkaar met de mededeling dat we ons misschien morgen ergens terugzien op de route.
    Vandaag is het terug uitstekend weer en ik hoop dat het blijft tot ik terug moet vertrekken en dat het dan zal overwaaien tot België.

    04-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    03-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .









    03-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 37
    o km ..... rustdag

    Vannacht terug goed geslapen alhoewel je hier wel vroeg wakker bent. Er zijn veel pelgrims die besluiten verder te trekken naar Finisterra en dus zijn ze terug vroeg uit de veren. Ik heb nu eventjes kunnen uitrusten en voel dat de batterijen stilaan terug volledig opgeladen zijn. Ik besluit om dinsdag de tocht naar het ultieme eindpunt van de Camino te fietsen, want ik heb er nog mooie herinneringen aan van  3 jaar geleden.
    Deze morgen ga ik  naar de kathedraal om  wat te bezichtigen. Er blijkt juist een kerkdienst bezig te zijn. Ik zet me neer in de zijbeuk, aangetrokken door het wonderlijke gezang van een 25 koppig koor. Het is terug indrukwekkend om de dienst mee te maken. De bisschop, 10 priesters en wat misdienaars zijn aanwezig. Ik voel me opnieuw emotioneel worden door de mengeling van dat gezang en de sfeer die van deze omgeving uitgaat. Op het einde terug de Butafumeiro en ik heb spijt dat Hans en Rob dit niet gezien hebben, want het blijft indrukwekkend.
    Deze namiddag verken ik het adres waar ik mijn fiets zal meegeven met de firma Soetens en  neem ook de bus 5 naar het busstation om  een ticket te kopen van Eurolines. Op 12 Juni  keer ik met die maatschappij terug naar België en het kost mij 131 euro. Nadien zit ik op de bus richting centrum en zie plots dat mijn rugzakje blijven staan is aan het station. Ik stap onmiddellijk uit en wanneer ik het terug heb ga ik te voet naar het centrum. Ondertussen zoek ik naar het pelgrimsbeeld van SDC. Een vrouw helpt me het te vinden en neemt me mee in haar auto.  Ik ben op de route verschillende beelden tegengekomen en wil dat van Compostela er ook bijhebben. Nadien stap ik alleen verder en vraag voor alle zekerheid nog eens de weg aan een voorbijganger. Een jongeman wil mij vergezellen tot de kathedraal. Hij is een kop kleiner dan ik , maar hij stapt met de snelheid van een militair. Hij stelt zich voor als Alex en geeft mij een ganse uitleg in het Spaans Af en toe snap ik er iets van en dan zeg ik een paar keer " si, si " als blijk dat ik het versta. Toegekomen ter bestemming neem ik een foto van hem en hij poseert gewillig. Ik krijg 3 kussen als afscheid en dan is hij weg.

    03-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    02-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .





    02-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 36
     0 km........rustdag

     Deze morgen om 7 u wakker geworden en het is de eerste dag dat ik heerlijk wat in mijn bed kan blijven liggen. Ik heb goed geslapen ondanks het feit dat we met 60 mensen op een grote slaapzaal sliepen.( er zijn 3 verdiepingen) Nadien ga  ik lekker  ontbijten,  drink  een  grote koffie en eet  2 croissants . Ik  kijk ook wat rond in de stad en om 11 u ga ik de kathedraal binnen voor de pelgrimsmis van 12 u. Je moet goed op tijd komen want er komt altijd veel volk op af. Ik zie de Butafumeiro al hangen en waarschijnlijk zullen ze die laten slingeren. Dit is altijd een grote attractie, maar niet iedereen kan dit meemaken. Het schijnt dat er iemand 300 a 400 euro moet voor betalen om dit te doen.  Ik heb zin om  eens te vragen wat de juiste prijs is, maar ik vind niemand die mij dit antwoord kan geven, dus laat ik het maar zo. Het zal een goedbewaard geheim blijven en dus zullen de mensen blijven gissen. Hans en Rob hadden gisteren minder geluk, want hij deed het niet.
    De mis is volledig in het Spaans en ik versta  er weinig  van. Het blijft echter indrukwekkend om het mee te maken. Ze roepen ook de landen af van de mensen die gisteren toegekomen zijn. Een zuster zingt bijzonder mooi. Op het einde, wanneer iedereen de communie ontvangt, terwijl er ondertussen gezongen wordt, voel ik me wat emotioneel. Het blijft een bijzondere plaats en het feit dat al die pelgrims, die onderweg toch veel afgezien hebben, nu samen zijn om het geheel een beetje een religieus tintje te geven doet wel iets. Als slot wordt de "Butafumeiro" in de lucht geslingerd en dit blijft indrukwekkend om te zien. Iedereen fotografeert en er volgt een applaus als slot. De kerk is nokvol en ik besluit later terug te keren om de kathedraal nog eens te bekijken.Nadien slenter ik wat langs de winkelstraten en toevallig vind ik een restaurant waar je voor 9 euro een volledig buffet krijgt en zoveel mag eten als je wilt. Vandaag is het niet zo een mooie dag. Het regent wat en het is veel frisser dan gisteren.  Ik  schrijf wat kaartjes aan al mijn bekenden en hoop dat ze toekomen vooraleer ik thuis ben.
    Om 10 u ga ik slapen en om  10u30 gaan alle grote lichten in de slaapzalen uit.  Er branden alleen nog kleine schemerlichtjes. Plots hoor ik alsof er iemand struikelt. Als ik beter kijk zie ik dat een oudere vrouw haar weg zoekt naar haar bed. Ze is "ladderzat", gooit met haar armen alsof ze crawl aan het zwemmen is en zwalpt van de ene naar de andere kant. Ik weet dat ze 2 plaatsen voorbij mij slaapt maar ze blijft verder stappen. Uiteindelijk keert ze op haar stappen terug en met veel zoek en tastwerk komt ze toch terecht bij haar bed. Ik moet lachen in mijzelf en vind het een grappig schouwspel. Enkele ogenblikken later komt haar vriendin ook de zaal binnen en die kan toch wat beter tussen de lijntjes lopen. Er ontstaat nog een luid gesprek tussen hen beiden en heel wat gelach, totdat iemand hen aanmaant om stil te zijn zodat iedereen kan slapen.

    02-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    01-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .


    01-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 35
    70 km tot............ Compostela

    Vandaag is het terug een zware dag en ik vertrek om 6u30. In het begin is  het wel even moeilijk om de aanwijzingen van mijn boekje te lezen, want het is nog redelijk donker. Ik heb me vandaag niet laten verleiden om de route van de stappers te nemen en ik zit onmiddellijk op de juiste weg. Het is, zoals ik eerder zei veel klimwerk. Gelukkig zitten er ook een paar goede afdalingen bij, zodat het toch redelijk vooruitgaat. Deze morgen regent het even en ik hoor donderslagen. Gelukkig waait het over en de rest van de dag is het mooi zomers weer. Rond de middag is het zelfs wat te heet om gemakkelijk te kunnen fietsen. Ik moet regelmatig mijn flesje water aanspreken. Ik  zie langs de route geen enkele pelgrim  en dat is verwonderlijk. Het is wel zo dat er veel mountainbikers de weg van de stappers nemen en anderen zullen misschien de hoofdweg nemen. In ons boekje is het wel de veiligste weg die aangeraden wordt. Om 14 u zie ik het bordje van COMPOSTELA  en ik ben  blij dat ik bijna aangekomen ben. Het is echter tot op het laatst hard geweest, want het binnenkomen  in SDC is ook niet gemakkelijk . Je moet met de fiets een grote helling beklimmen en ik heb terug hard mogen duwen om boven te geraken. Zoals gebruikelijk is, ga ik  onmiddellijk naar het plein voor de kathedraal  en laat mij fotograferen. Dit is hier de gewoonte dat elkeen die alleen is gevraagd wordt of ze een foto van jou moeten nemen met je fototoestel. Ik heb ook  een paar bekenden gezien van onderweg. Er is ook een Antwerpenaar, die mij langs de weg gezien had en nu een praatje met mij wil maken. Nadien ga ik  kijken voor een logement en kom terecht in " Seminaire Menor Belvis". Het is ook wel terug een grote afdaling en nadien een grote stijging om er te komen. Het blijft tot het uiterste moment lastig. Het is een groot gebouw met 175 slaapplaatsen en je mag er blijven zolang je wilt. In albergues langs de Camino, moet je elke dag verder trekken. Dit is echter een eindpunt en daarom hebben ze hier andere regels. Je betaalt er 12 euro voor een overnachting en dat is niet veel. Het is terug een grote slaapzaal waar ik terechtkom en elkeen heeft een kast met sleutel, waar je persoonlijke spullen kan in opbergen. Eens ik mijn slaapplaats ken ga ik mij douchen en keer ik terug naar het centrum. Het is een tijdje aanschuiven om mijn Compostela af te halen. Hiervoor doen ze een controle in je stempelboekje of je alles volgens de regels doorlopen hebt. Nadien krijg je het ultieme bewijs dat je de tocht goed volbracht hebt ( een soort diploma). De meesten zijn fier, want het is een beetje gelijk een diplomauitreiking op school. Je hebt een bewijs dat je het goed gedaan hebt. Ik heb gisteren een sms gekregen van Hans en Rob. Ze hebben mij blijkbaar ook een beetje gevolgd op mijn blog en weten dat ik vandaag aangekomen ben. Zij zijn gisteren gearriveerd en vandaag hebben ze de bus naar Finisterra genomen. Deze avond , nadat  ze teruggekeerd zijn van de uitstap drinken en eten we samen nog iets. Het is leuk dat ze mij nog niet vergeten zijn en het is een blij weerzien. Iedereen vertelt een beetje zijn wedervaren en we hebben ook goed gelachen. Rond 22 u nemen we afscheid van elkaar, want morgen vertrekken ze terug naar huis. We hebben afgesproken om de foto's, die we van elkaar uitgenomen hebben onderweg, door te mailen. Ik moet zeggen, dat ik op mijn tocht veel Nederlanders ben tegengekomen, waar ik leuke ervaringen mee gehad heb. Mij zal je dus nooit een kwaad woord over hen horen vertellen.
    Ik heb geen haast om terug te keren naar huis, want ik ben juist officieël met pensioen en dus boek ik nog 3 dagen bij in de albergue. Ondertussen ga ik nadenken of ik nog naar Finisterra ga fietsen of de fietsreis hier eindigt. Voor het ogenblik heb ik er een beetje mijn buik van vol van al dat klimwerk. Ik zie wel wat ik ga doen.

    01-06-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    31-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .


    31-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 34
    65 km tot Melide

    Deze morgen terug om 6u45 vertrokken. Wanneer ik buiten kom uit de albergue wijst een gele pijl de richting die pelgrims moeten nemen. Eigenlijk is het een aanwijzing voor stappers, maar ik ben nog niet goed wakker en denk dat dit ook de richting van de fietsers is. Ik kom terecht op een aardeweg en zie van ver het spoor. Dit staat in ons Cleemensboekje- kruis het spoor-dus ik denk dat het goed is. Plots begint  het af te wijken van de spoorweg en ik moet over een brugje met de fiets en nadien begint het te stijgen.Ik denk bij mezelf "  ik heb mij hier weer iets gelapt". Ik heb mij laten verleiden door die pijl, maar had beter gewoon mijn boekje gevolgd. Het is  erg stijl en ik moet hard duwen om de fiets verder te krijgen in het zand. Een stapper ziet mij bezig en vraagt of hij wat kan helpen met duwen. Na een paar minuten parelt het zweet op zijn voorhoofd. Dan komt er nog een pelgrim en  overziet het probleem. Hij vraagt mij of ik zijn stok wil  vasthouden en de 2 mannen duwen de fiets naar boven . Dat is heel lief en ik maak een foto van hen  terwijl ze zo hard aan het werken zijn voor mij. Nadien kom ik op een asfaltbaan terecht en vraag  de juiste weg  voor fietsers aan een inwoner.
    Deze morgen was er heel veel mist en het was gevaarlijk op de baan, omdat de zichtbaarheid heel slecht was. Ik heb mijn fluo-pull aangetrokken om goed gezien  te worden. Ik heb vandaag 3 heerlijke afdalingen gehad, maar daarnaast ook wel goed afgezien in de klims. Vlak was het bijna niet, het was ofwel stijgen of dalen. Rond de middag was het heel heet en lastig om te fietsen. Ik had mij voorgenomen om tot Melide te gaan zodat ik morgen nog juist de helft moet doen om Compostela te bereiken. Morgen ziet het er ook lastig uit, want bijna op elk lijntje staan er klims bij. Als die klims voorbij zijn, heb ik er wel eventjes genoeg van want het is erg lastig. Vanavond slaap ik in een albergue dat een opgeknapt overheidsgebouw is en het is er heel proper.

    31-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  




    Archief per maand
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Laatste commentaren
  • Proficiat ! (Marleen)
        op dag 46 en 47
  • Prestige (Fotoamateurke)
        op dag 46 en 47
  • welkom terug! (claudine verbeke)
        op dag 46 en 47
  • Thuis (Benny)
        op dag 46 en 47
  • genieten (ronald)
        op dag 46 en 47
  • Het zit erop en proficiat! (Benny)
        op dag 45
  • Proficiat (Joeri)
        op dag 45
  • bedankt (ronald)
        op dag 45
  • proficiat (christian)
        op dag 45
  • Trip (Marc)
        op dag 43 en 44
  • swalbe marathon (alain)
        op dag 42
  • kaartje (christina)
        op dag 40
  • groeten van een fan (van lancker Monique)
        op dag 40
  • wat een prestatie ! (cobie snoep)
        op dag 39
  • wat een prestatie weer ! (cobie snoep)
        op dag 39
  • Proficiat ! (Yvette)
        op dag 38
  • Proficiat (Christina)
        op dag 37
  • een dikke proficiat (ronald)
        op dag 36
  • Voor de tweede keer. (Benny)
        op dag 36
  • fini (ginette)
        op dag 35
  • Missie volbracht (alain)
        op dag 35
  • grote proficiat (yanick)
        op dag 35
  • Proficiat (fien)
        op dag 35
  • Proficiat (Mic)
        op dag 35
  • Nie Pleuije (Christina De Loore)
        op dag 34
  • je zult er ook wel komen (peter)
        op dag 27
  • cruz de ferro (alain)
        op dag 30
  • de steile klimmetjes goed overleefd ? (ronald)
        op dag 30
  • Film (Ricour Jos)
        op dag 28
  • blog (Ginette)
        op dag 27
  • op de hielen (Rob en Hans )
        op dag 27
  • je bent er bijna! (alain)
        op dag 26
  • dapper (ronald)
        op dag 25
  • Bos... (Benny)
        op dag 25
  • Doorbijten (Joeri)
        op dag 24
  • je zal het zeker volhouden (Ronald)
        op dag 24
  • vergeet niet te genieten (ronald)
        op dag 22
  • Bedankt voor je kaartje (Vanden Berghe Carla)
        op dag 21 e viva Espagna
  • compostela (De Rocker Ginette)
        op dag 20
  • veel courage (ronald)
        op dag 20

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs