Inhoud blog
  • SLAAPPLAATSEN
  • SLAAPPLAATSEN
  • TEKENS
  • SYMBOLEN EN TEKENS COMPOSTELAROUTE
  • SFEERBEELDEN PLAZA DEL OBRADOIRO
  • dag 46 en 47
  • dag 45
  • Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • GERDA NAARCOMPOSTELA IN 2009
  • fietsen 123
  • fietstoeren.be
  • vakantiefietser.be
  • blog Peter naar SDC
  • blog René Annaert
  • katleen en jonathan naar Santiago
  • bloggen.be
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    VAN GENT NAAR COMPOSTELA OP 28/04/2012

    27-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .






    27-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 30
    65 km tot Astorga

    Vandaag om 5u30 opgestaan en om 6u30 vertrokken na het ontbijt. Het is nog heel rustig op straat, en ik ben blij, want om uit zo een drukke stad te geraken is het niet gemakkelijk. Er zijn heel veel eenrichtingswijzers, maar omdat er nog geen verkeer is durf ik die straten wel  in te rijden . 
    Onderweg is het vrij vlak, met af en toe een klimmetje maar het gaat vlot vooruit. Vandaag ben  ik  geen enkele fietser tegengekomen, alleen stappers.
    Het weer is goed, maar niet te warm en ideaal om te fietsen.
    Om 13u15 kom ik aan op mijn bestemming. Er is wel nog een heel steile korte klim ( ik denk wel 14% ) en besluit toch de fiets aan de hand te houden. Zelfs dan heb ik het moeilijk om de fiets naar boven te krijgen en moet er met mijn volledige gewicht tegenaan duwen. Ik kom terecht in het Albergue Municipal en het komt me bekend voor, want 3 jaar geleden heb ik daar ook geslapen. Ik krijg een kamer van 12 personen op het gelijkvloers en ik ben blij, want meestal moet ik met die fietszakken naar het eerste of tweede verdiep gaan en het weegt toch een beetje. Op een bepaald moment zegt iemand van het personeel dat ik achteraan mijn bil een grote rode vlek heb. Hij denkt dat het vlooien zijn, maar ik zeg dat ik mij gestoten heb aan mijn fiets. Uiteindelijk laten ze het zo, want anders moet al mijn kledij en mijn slaapzak gewassen worden. Af en toe stoot ik me wel aan mijn fiets en mij benen staan vol blauwe plekken.
    Nadat ik gedoucht heb verken ik nog eens de stad. Spijtig genoeg is de kathedraal  en het paleis van Gaudi gesloten op zondagnamiddag. Ik ben vroeger al eens in het paleis geweest en het was prachtig, vooral ook met zijn glasramen
    Ik denk dat er in Astorga een revalidatiecentrum is, want ik zie ontzettend veel mensen die zich voortbewegen via een rolstoel.
    Morgen zal het wel zwaarder worden op de fiets  en ik moet zien dat ik goed uitgerust ben voor de klims, dus ga ik vroeg slapen.

    27-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    26-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .







    26-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 29
    49 km tot Leon

    Vandaag om 6u 45 vertrokken, samen met de stappers. Het is nog koud en bewolkt, maar het regent niet. De weg is vlak, dus het fietsen vlot goed. Onderweg is het heel desolaat, weinig verkeer, geen fietsers te zien en overal velden. Om 10u30 kom ik aan te Leon. Het is een drukke stad en ik gebruik mijn GPS om op mijn juiste bestemming te komen. Hij wijst mij, straat in, straat uit en dikwijls is er eenrichtingsverkeer. Ik heb de indruk, dat ik in rondjes aan het rijden ben en besluit gewoon de weg te vragen naar de kathedraal en vandaaruit verder te zoeken. Meestal liggen die slaapplaatsen daar toch dichtbij. Eens aan de kathedraal, vraag ik de weg en een man is zo vriendelijk om mij te begeleiden naar het klooster Santa Maria de Carajol. Om 11 u staan er al heel wat pelgrims te wachten om binnen te gaan in het klooster. Er kunnen wel 150 mensen slapen, dus ik zal er ook wel bijzijn. Het is de eerste keer dat mannen en vrouwen gescheiden slapen, meestal is het een mix van de twee. Na het middageten bezichtig ik het centrum en de kathedraal. Per toeval kom ik nadien Anna tegen, een Duitse die ik in Roncevalles ook gezien heb. We maken een praatje en ik bied haar iets te drinken aan. Ze eet ook een taartje en een toevallige voorbijganger vraagt ons wat geld. Wanneer hij merkt dat we niets geven, kijkt hij naar het taartje en vraagt of hij dat krijgt. Ze geeft hem de helft en zo is hij ook gelukkig. We blijven de ganse namiddag bij elkaar en nuttigen samen het avondeten is een Italiaans restaurant.We hebben een boeiend gesprek gehad en verlaten elkaar om 8u30. Misschien zien we elkaar morgen terug want ze vertrekt met de bus naar dezelfde stad. Zij is een stapper en heeft momenteel wat problemen met haar voeten. Ze reist wat met de bus, totdat de wonde geheeld is en dan stapt ze verder. Ik denk dat stappers het veel moeilijker hebben dan fietsers, want ik zie er veel die mank lopen van de pijn.

    26-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    25-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ..


    25-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 28
    78 km tot El Burgo Ranero

    Deze morgen  spreekt de man , die onder mij slaapt,  mij aan en vertelt al lachend dat ik goed heb liggen snurken. Ik ben  een beetje gegeneerd en zeg dat ik gisteren wat had gedronken en dat dit de oorzaak is. Normaal gezien doe ik dat niet. Ik moet een bijzonder diepe slaap gehad hebben, want ik heb niemand horen opstaan deze morgen. De buur heeft met zijn benen hard tegen mijn  matras geduwd om me te doen ophouden.
    Nadien eet ik mijn ontbijt en er is een Duitser die mij vertelt dat hij gisteren 37 km gestapt  heeft . Hij loopt niet graag samen met anderen omdat hij stilte rondom zich wil . In groep wordt er dikwijls veel nietszeggende praat verkocht en hier , op de camino , wil hij dat niet horen. Hij vertelt ook over een waargebeurde film " the Way " - de Weg- . Het gaat over een zoon die de Camino doet en onderweg sterft. Nadien wil de vader begrijpen , waarom de zoon dit wilde doen en hij gaat zelf ook op weg. Het schijnt een heel ontroerend verhaal te zijn. Dit doet me denken aan een verhaal dat ik onlangs vernam. Een Pool en zijn vrouw vertrokken een paar maanden geleden voor een tocht door verschillende landen, om  te eindigen in SDC en nadien Fatima. De terugtocht gingen ze ook te voet doen. In Spanje is de vrouw verongelukt  De man was in shock, maar heeft toch de tocht verder gezet. Nu was hij op de terugtocht en ik moet hem waarschijnlijk gekruist hebben. Ik was ontroerd door dat verhaal.
    Het fietsen gaat vandaag erg vlot, weinig klims maar wel een grindweg van 9 km. Het is een weg die zowel door stappers als door fietsers gebruikt wordt, maar eigenlijk niet ideaal is voor de banden Er liggen  wel maar kleine steentjes in tegenstelling tot 3 jaar geleden. Toen had ik schrik dat ik een lekke band ging krijgen, maar toch blijf ik nu ook voorzichtig en kijk goed uit waar ik fiets. Langs die weg zie ik zeker 300 stappers en soms is het een beetje slalommen om voorbij hen te komen. Deze middag gestopt in een heel mooie Albergue om er mijn boterhammen te eten. Het is Albergue Viatoris en de voorgevel is volledig beschilderd. Wanneer je verder naar binnen gaat staan er 4 grote beeldhouwwerken met pelgrims en ik neem wat foto's  Nadien fiets ik verder en kom om 14 u ter bestemming aan . De eerste Albergue is volzet en ik ga naar de volgende enkele straten verder. Daar blijkt er nog 1 plaats te zijn in een stapelbed. Ik heb geluk, want na mij komen er nog binnen. Ik voel me een beetje verveeld omdat die anderen verder moeten trekken. Ze kunnen wel slapen in een blokhut, maar dat kost 40 euro voor 2 en het stapelbed is maar 8 euro.
    Deze avond slaap ik terug bovenaan. Ik ga vandaag niet drinken, want ik heb geen zin om terug in de lucht te vliegen.
    Nu zit ik in de tuin van de Albergue onder een parasol en het is heerlijk om daar uit te rusten op het grasveld en mijn dagboek bij te houden.

    25-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    24-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .

    24-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 27
    86 km tot Fromista

    Vanmorgen terug vroeg uit bed, want ik heb mij voorgenomen om tot Fromista te fietsen, indien het niet te zwaar is. Het is mooi weer en eens ik Burgos buitenrijd beginnen de klims. Ik begin het al vlug warm te krijgen en na een paar minuten mag ik al een deel van mijn kledij uitlaten. Het blijft toch zo een 40 km met tamelijke klims, nadien is het een ganse tijd vlak en eens ik langs de dorpjes moet begint het terug  te stijgen. Onderweg zie je heel weinig voertuigen en fietsers.  Na 50 km bemerk ik een eerste pelgrim uit Nederland en we rijden eventjes samen nadat we een foto van elkaar genomen hebben. Nadien rijden we elk verder op ons eigen ritme. Onderweg ben ik eventjes gevallen toen ik bijna stilstond. Mijn sandaal bleef haken in de pedaal en plots kon ik mijn evenwicht niet meer houden. Gelukkig heb ik 2 goede buffers aan mijn fietszakken, want daardoor val je wat zachter. Door het feit dat mijn schoenen zo nat waren heb ik tijdelijk met mijn sandalen gefietst, maar na dit voorval doe ik toch terug de schoenen aan alhoewel ze nog niet volledig droog zijn. Ik heb me wel niet pijn gedaan, alleen een schaafwond aan mijn knie.
    Om 13u45 kom ik aan ter bestemming en het eerste wat ik doe is een douche nemen en mijn was doen. Er is zojuist een dame uitgegleden in de douche en moet nu naar de dokter.
    Ik zet mij ook even in de tuin en geniet van de zon. .
    Ik heb nog niets gezegd op mijn blog over de prestaties van Rene en Guy. Ongeveer een week geleden hebben ze Santiago bereikt ondanks het feit dat ze op hetzelfde tijdstip vertrokken zijn als ik. Ze hebben het prachtig gedaan en zelfs voor mensen met een goede conditie is het toch moeilijk en zwaar. Zij fietsen wel met de snelheid van "een TGV" en ik met die van  " een boemeltrein". Maar ik zal er ook wel komen.
    Ik  doe deze namiddag wat inkopen voor onderweg en wanneer  ik aan de winkelbediende vraag om het stuk kaas dat ik koop in stukken te snijden, weigert ze dat. Mijn mond valt open van verbazing en ik blijf  haar aanstaren.Ik denk bij mijzelf, ik leg alle koopwaar terug en ze mag haar kaas houden. Uiteindelijk doet  ze met " een lang gezicht" toch  wat ik vraag.
    Het is verschrikkelijk warm vandaag en ik zie iedereen op het terras zitten met een grote pint bier (1/2 liter ).Ik heb er ook zin in en bestel het bier. Nadien eet ik een pelgrimsmenu en plots krijg ik precies " een klop van de hamer". Mijn ogen vallen bijna dicht en ik haast me om af te rekenen, want ik heb het gevoel dat ik terstond in slaap ga vallen. Om  20u lig ik al te bed en  val bijna onmiddellijk in een heel diepe slaap. Meestal slaap ik onderaan in een stapelbed, maar vandaag heb ik geen geluk. ' s Nachts word  ik wel eventjes wakker en heb  precies het gevoel dat ik even naar boven vlieg. Ik hoor het bed onder mij piepen en denk dat mijn onderbuur wat " gymnastiek" aan het doen is. Hij heeft misschien ergens krampen en ik slaap gerust verder. 

    24-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    23-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    .
    .
                
          




     




    23-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 26
    34 km tot Burgos

    Deze morgen terug om 7u15 op de fiets. Het is nog fris, maar het regent niet en het zonnetje begint al te schijnen. Het is heerlijk om te fietsen. Ik heb eerst een grote afdaling en nadien is het een ganse tijd vlak en  ik begin er terug van te fluiten. Er is slechts één zware klim vam 8 tot 14%. Nadien volgen er ook nog enkele kleintjes, maar het is te doen. Om 10 u kom ik al aan te Burgos en het eerste wat ik doe is naar een infobureau fietsen. Daar geven ze mij een plattegrond om de weg te vinden naar een Albergue (ref.Mun. Casa del Cuba). Het is een groot gebouw, er kunnen 140 mensen in overnachten en het ligt vlakbij de kathedraal. Het gaat wel maar om 12 u open en ik besluit dan maar om een tijdje te wachten want ik wil zeker zijn van een plaatsje.Terwijl ik wacht bedenk ik dat het goed zou zijn om ondertussen mijn remblokjes te vervangen. Het nieuwe blokje schuift niet tot het einde en ik moet de hulp inroepen van iemand anders. Hij blijkt het er ook lastig mee te hebben, maar uiteindelijk lukt het toch. Ik heb er wel 4 te vervangen maar besluit de rest verder op de dag te doen. Wanneer ik mijn slaapplaats gekregen heb, besluit ik de andere blokjes ook te vervangen, want het is belangrijk,  zeker in de afdalingen en er komen er nog hevige. Ik krijg het volgende blokje erin, maar besluit toch naar een fietsenmaker te gaan voor alle veiligheid. Het lukt hem ook niet onmiddellijk, maar uiteindelijk komt alles goed en is de fiets terug vertrekkensklaar. Nu kan ik met een veilig gevoel vertrekken.
    Vandaag moest ik op een bepaald moment naar het toilet in de Albergue. Wanneer ik terug buiten wil komen zie ik dat de klink eraf is en juist een klein stukje metaal steekt door dat gat. Ik probeer eraan te draaien, maar het lukt mij niet om de deur open te krijgen. Ik begin hard te kloppen op de deur en zeg in het Engels, dat ik opgesloten zit en er niet meer uit kan. Een mevrouw die dat hoort  zegt dat er ook geen klink aan de buitenkant zit. Plots krijg ik een ingeving en probeer de deur open te schuiven en dan ..........gaat de deur open. Ik ben niet gewoon aan schuifdeuren, maar kon er nadien hartelijk om lachen.
    Nadien verken ik de stad, die er prachtig uitziet. Er is veel groenvoorziening,  mooi aangelegde parken en af en toe een mooi kunswerk dat geïntegreerd is in de omgeving Alles ziet er heel verzorgd uit. Wanneer ik de kathedraal bezoek, sta ik versteld van de immense rijkdom aan kunst. Het is ook volledig gerestaureerd en je bent overdonderd door de grootsheid  en het indrukwekkende van het gebouw. Het lokt veel toeristen en  pelgrims. Burgos is ook vriendelijk voor fietsers, want er zijn mooie fietspaden aangelegd.
    Om 6 u eet ik op het plein een pelgrimsmenu en het is de eerste keer dat ik alleen aan een tafeltje zit zonder gezelschap. Hoe groter de locatie, hoe meer verspreid de pelgrims zitten om te eten. Nadien ga ik mijn blog aanvullen en dan is het bedtijd voor mij, want ik ben moe. Vandaag heeft het zonnetje heerlijk geschenen en hopelijk blijft het weer een beetje stabiel.

    23-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    22-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .





    22-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 25
    54 km tot SJuan De Ortega

    Deze morgen ben ik om 7u15 vertrokken. Ik bekijk  het Clemensboekje en zie dat er terug veel klimmen zijn. Het regent ook bij het vertrek en de wind is nog niet volledig gaan liggen. Ik bedenk bij mijzelf of het niet gemakkelijker zou zijn moest ik langs de N120 fietsen. Het eerste gedeelte staat ook  zo in het boekje, maar verder nemen ze een andere weg. Ik besluit mijn GPS in te stellen op de bestemmingsplaats. Hij voert mij verder langs de N120. Ik moet zeggen dat het eigenlijk heel gevaarlijk is langs die baan Het is de richting naar Burgos en er zijn veel camions die mij voorbijzoeven en ze ontwikkelen een enorme luchtverplaatsing. Er is wel een fietspad , maar je moet wel opletten, dat je niet in de berm terechtkomt want die ligt op sommige plaatsen een meter lager. Ik heb deze morgen al een auto gezien , die in de berm beland was en hij stond volledig op zijn zijkant. Af en toe blijf ik even staan als ik camions zie aankomen Ik dacht dat die weg gemakkelijker was, maar niets is minder waar. Ik heb daar ook veel klimmetjes gehad en de weg was er nog gevaarlijk ook. Op een bepaald moment waarschuwt de GPS mij dat ik een onverharde weg moet inslaan. Eigenlijk ben ik blij dat ik niet meer langs die grote baan verder moet. Het lijkt of het een wegel is die de stappers gebruiken en sla die weg dan ook in. Eerst kan ik nog fietsen, maar verder begint het moeilijker te worden , staan er overal grote plassen en kasseien. Ik moet slalommen om in het droge te blijven. Langs weerszijden van die weg staan bomen, het is gelijk door een bos dat je moet. Verder wordt de weg nog slechter en ik ga precies dieper het bos in.Ik zie alleen maar bomen meer rond mij en weet niet meer van welke kant ik kom. Ik kan dus niet meer terug naar het beginpunt. Plots zie ik voor mij een heel groot deel dat onder water staat. Het is gelijk een meertje omdat het de laatste dagen zo erg geregend heeft  en ik moet door dat water met de fiets. Ik sta 20 cm in het water en moet dan ook nog mijn fiets voortduwen. Ik moet ook opletten om niet uit te glijden, want het is er glad. Ik ga altijd maar verder het bos in , maar de GPS geeft mij nog altijd een richting aan. Gelukkig dat het nog geen avond is, want anders zou ik misschien toch wat ongerust worden.Na 30 minuten geraak ik toch uit het bos en een paar meter verder zie ik de albergue, waar ik wil overnachten. Als ik aankom vraagt ze mij of ik nog veel stappers gezien heb onderweg, en ik hoop dat ze mij niet zegt dat ik nog een paar uur moet wachten en dat eerst alle stappers binnenmogen. Uiteindelijk heb ik toch geluk en mag ik binnen. Mijn schoenen zitten volledig onder de modder en zijn verschrikkelijk nat en mijn fiets piept als ik rem. Er zal waarschijnlijk veel vuil tussen de remblokjes zitten. Ik ga eerst mijzelf eens goed wassen en dan mijn fiets eens bekijken.
    Deze avond is er een mis om 18 u en om 19 u kan  je aan tafel in een klein restaurantje vlakbij de Albergue.Ik haast mij om goed op tijd te zijn, want er kunnen maar 20 personen eten en de pelgrims zijn met dubbel zoveel.De zon schijnt nu heerlijk en het is leuk om eventjes  te verpozen op een bankje. Een Japanner komt naast mij zitten en we knopen een gesprek aan voor een uurtje - niet in het Japans, maar in het Engels-. Hij doet maar een weekje de Camino en ik vraag hem of zoiets in Japan ook bestaat. Hij zegt van wel, maar de voorzieningen daar zijn minder en het is ook veel duurder om te overnachten. Ik heb nu 5 euro betaald in het ref. Paroissial San Juan. Gelukkig dat je zo goedkoop kan overnachten, anders zou het een dure bedoening zijn. Je moet wel een beetje inboeten aan privacy en luxe voorzieningen, maar ik vind dat helemaal niet erg. Elke dag kan er gedoucht worden, je hebt een bed of matje om op te slapen en ik slaap meestal " gelijk een roosje". Je moet juist zien dat je een slaapzak meehebt. De meesten vinden het speciaal in die Albergues om samen te zijn met andere pelgrims van verschillende nationaliteiten. Het geeft een verbondenheid met elkaar. In SJPied De Port zijn er in 2011 93 verschillende nationaliteiten van pelgrims gepasseerd. Je staat ervan versteld dat mensen uit gans de wereld hier naartoe komen. Vandaag ga ik terug tamelijk vroeg slapen en maak mijzelf de bedenking dat het me een dagje was vandaag. Ik heb nu mijn lesje geleerd en ga niet meer afwijken van de Clemensroute
    Morgen zal het ook zwaar zijn , met veel klimmetjes, maar ik ga maar 30 km fietsen tot Burgos en ga de stad eens bezichtigen.

    22-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    21-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .




    21-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 24
    59 km tot Santa Domingo de Calsado

     Deze morgen terug om 6 u opgestaan en om 7u15 vertrokken. Ik zeg altijd tot ziens tegen Karin en Henk want ik weet niet of ik hen nog zal terugzien.We spreken nooit af en het is het toeval dat beslist of we elkaar nog tegenkomen. Ik mag terug vertrekken met mijn regenkledij aan en ik merk ook dat het serieus begint te waaien. Vandaag is het erg lastig om te fietsen want er zijn verschillende klims en er is enorme tegenwind. Zelfs bij het afdalen moet ik nog meepedaleren. Ook op plaatsen, waar het vlak is kom ik moeilijk vooruit. Het wekt enorm op mijn zenuwen dat het zo verschrikkelijk lastig is en af en toe als de klims mij te steil zijn neem ik de fiets aan de hand. Dit is niet van mijn gewoonte maar vandaag is het ook dubbel zo lastig door de tegenwind. Gisteren heeft een Italiaan mij gezegd dat hij niet denkt dat ik het tot het einde zal uithouden. Waarschijnlijk omdat hij ziet dat ik niet zo vlug kan fietsen. Dan heeft hij het wel verkeerd voor , want ik ben "een die hard " en opgeven staat niet in mijn woordenboek.
    Rond 15 u  toegekomen ter bestemming waar ik onmiddellijk een slaapplaats vind in " het Casa del Santo " vlak aan de kathedraal . Het is een nieuw gebouw dat ze in gebruik hebben en in totaal kunnen er 220 pelgrims overnachten. Het is heel modern en ook zijn er terug kamers met stapelbedden.Ik ben blij dat ik het tot een goed einde gebracht heb vandaag. Hopelijk gaat het morgen beter. Nu ga ik nog even de stad in om te bezichtigen. Het eerste wat ik doe is de kathedraal bezoeken. Je verschiet hoeveel kunst en bladgoud er in die kerken aanwezig zijn. Ik zoek ook naar de levende kippen die daar ergens gehuisvest zijn. Uiteindelijk moet ik het vragen, want ze zitten ergens op een grote hoogte. Er is een gans verhaal aan verbonden dus wilde ik niet vertrekken zonder ze gezien te hebben. Ik heb mij bij het buitenkomen ook laten fotograferen achter een groot bord waar een pelgrim met een kip in zijn hand opstaat. Het hoofd is uitgesneden, zodat je zelf je hoofd er kan doorsteken en het precies is of ik die pelgrim ben die er staat. Het is een leuk aandenken.
    Vandaag is er niemand die ik ken, dus ga ik alleen een menu eten. Ik zit aan een tafeltje en de ober vraagt of er eventueel anderen bij mij aan tafel mogen zitten. Ik heb er niets op tegen en al vlug komt een Italiaan en 2 Walen mij vervoegen. We converseren in het Frans en moeten geen drempel overwinnen om met elkaar in gesprek te komen. Het zijn allemaal pelgrims die aan tafel zitten en het voelt aan of je één grote familie bent. Om 21 u ga ik terug naar de slaapplaats en heb nog een gesprek met de persoon die aan de balie zit. Het is een Amerikaan die al de Camino gelopen heeft en nu als vrijwilliger 14 dagen komt meehelpen om de pelgrims op te vangen. Nadien gaat hij zelf verder de Camino lopen.

    21-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    20-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .



    20-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 23

    70 km tot Logroño

    Deze morgen zijn de pelgrims al vroeg uit de veren. Om 5 u zie je al de eerste beweging want ze willen vroeg vertrekken en rond het middaguur  stoppen. Ze stappen tussen de 20 en 30 km per dag. De een na de andere komt wakker. In het begin zijn ze heel stil, maar naarmate er meer opstaan, klinkt er meer lawaai. Op de duur steken ze het licht aan zodat iedereen wakker is. Om 6 u sta ik op en nadat ik gegeten heb, vertrek ik. Het is nog rustig op de weg en het regent een beetje. Van bij het begin zijn er al behoorlijke klimmetjes en dat is niet plezant zo vroeg in de morgen. Het blijft bijna de ganse dag regenen en er komt ook wind opzetten. Onderweg kom ik regelmatig reeds gekende fietsers tegen. Soms zijn ze eens achter mij en een paar uur nadien steken ze mij voorbij. Karin en Henk, waar ik gisteren mee gegeten heb kom ik ook terug tegen. Ze hadden onderweg al gevraagd of ze ergens konden slapen, maar die plaats bleek al volzet. Ze besluiten ook verder te fietsen tot Logroño. Om 15 u kom ik ter bestemming aan en het eerste wat ik doe is een slaapplaats zoeken. Het eerste adres is al volzet. Ik fiets vlug verder naar "het maison Paroissial", waar een priester de pelgrims opwacht. Gelukkig kan ik hier terecht en Karen en Henk ook. Ze hebben een plaats met stapelbedden, waar 18 mensen kunnen slapen.Boven hebben ze nog 2 zalen, waar matjes op de grond liggen. De fietsers slapen in een apart lokaal omdat wij veel bagage meehebben. Nadat wij ons gedoucht hebben is het tijd om het dagboek aan te vullen.Om 19u30 nodigt de priester ons uit voor een misviering en om 20u30 mogen we allen rond de tafel aanschuiven voor een warme maaltijd. Het is heel gezellig aan tafel en terug zijn er vele nationaliteiten aanwezig. De hospitaliero zit ook mee aan tafel en het is leuk om wat verhalen te horen over pelgrims. Na het avondmaal keren we allen terug naar de kerk via een speciale  ondergrondse weg. Nadien nemen we allen plaats in de kerk waar door pelgrims teksten in verschillende talen voorgelezen worden. Er is een pelgrim die haar gitaar meeheeft en ze mag als afsluiter een lied zingen . Het is een breekbaar nummer en het past in de kerkelijke sfeer. Nadien schuiven we aan voor  een stempel in ons boekje.We mogen vrij een donativo geven voor onze overnaching en het eten. Het geld dat ze vandaag ophalen is om morgen het eten te betalen van de volgende pelgrims die komen.  Ze doen altijd beroep op vrijwilligers om elke dag het eten voor ons klaar te maken en blijkbaar vinden ze die ook gemakkelijk. Ik vind het prachtig , de manier hoe ze ons opvangen. Als we toekwamen kregen we allen een warme drank aangeboden. Door het feit dat het redelijk koud was en regende was het zeker welkom. Ik vind het één van de bijzonderste plaatsen waar ik overnacht heb tot nu toe. Het slapen is overal een beetje hetzelfde, maar de manier hoe ze met de pelgrims omgaan en wat ze ervoor doe is hier bijzonder.Vandaag zijn er 42 pelgrims, maar ze hebben er al eens 140 gehad en dan lieten ze de mensen in de kerk slapen. Ze willen niemand weigeren.We slapen vandaag met 6 in een kamer en er zit geen enkele snurker bij. Iedereen heeft dan ook goed geslapen.

    20-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    19-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .





    19-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 22
    75 km tot Puenta La Reina

    Deze morgen, om  6 u , gaan alle lichten  aan  op de slaapzalen en er speelt muziek door de gangen. Bij het ontbijt zie ik plots de 2 Zuid-Koreaanse meisjes terug vanuit SJP De Port. Het is een blij weerzien en we zetten ons samen aan één tafel  De conversatie is terug wat moeilijk door de taalbarrière maar ze glimlachen voortdurend naar mij. Ze hebben kleine gedroogde visjes bij en nog andere specialiteiten  als ontbijt. Ze stellen me voor om ook eens te proeven. Ik mag de visjes dippen in een soort pikante saus en het smaakt wel goed. Als tegenprestatie geef ik hun " een madeleintje" en ze vinden het ook lekker.
    Iedereen  moet  om 8 u vertrokken zijn, want ze kuisen  de slaapzalen. Dit is voor mij geen probleem, want ik ben al om 7 u weg. De laatste tijd heb ik ook het ritme van de stappers overgenomen  Ik vertrek vroeg en stop redelijk vroeg in de namiddag. Dit bevalt mij wel want het is niet zo druk om te vertrekken en het gaat gemakkelijker om een slaapplaats te vinden.  Het regent eventjes bij het vertrek, maar al vlug kan ik mijn regenkledij uitlaten.
    Er zijn vandaag een paar redelijke klims en ook een grote afdaling met haarspeldbochten. Het vraagt heel  wat concentratie, maar ik vind het best leuk om je eventjes te laten gaan in een afdaling. De rest van de tijd is het behoorlijk vlak. Nu zou het vlug vooruit moeten gaan, als daar niet een grote wind opsteekt die mij hard doet duwen op de pedalen, om vooruit te geraken.. Om 13 u kom ik aan in een gemeentelijke albergue. Het kost 4 euro en je slaapt in slaapzalen van 12 personen. Het is er wel proper en je kan je ook douchen, maar eten daar moet je zelf voor zorgen.
    Ondertussen is het hard beginnen regenen en de pelgrims te voet blijven maar binnenstromen. Ik denk dat ze ongeveer 100 personen kunnen te slapen leggen. Ze nemen niet zo vlug fietsers aan, want de anderen hebben meestal voorrang. Ik ben blij dat ik samen met een Nederlands echtpaar, Henk en Karin,  toch een overnachting daar gekregen heb. We verkennen  wat de omgeving en gaan ook samen naar een restaurant voor een pelgrimsmaaltijd dat ons slechts 10 euro kost, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert inbegrepen. Daar komt nog een ander Nederlands koppen binnen en we zetten ons allen gezellig aan één tafel. 
    Om 21u30 gaan we slapen  en het duurt niet lang voor ik in dromenland ben. Ik heb niets meer gereserveerd voor de volgende dagen. Ik zal wel zien hoe het zal  verlopen.
    .

    19-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    18-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    .




    18-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 21 e viva Espagna
    30 km tot Roncevalles

    Deze morgen is iedereen om 6 u wakker. Nadat we ontbeten hebben,  vertrekken we. Ik ben de enige met de fiets en de rest zijn stappers. Vandaag ga ik de Pyreneeën over en het is wel lastig. Het is een zware klim, er is veel mist en je ziet bijna niet waar je fietst. Regelmatig stop ik even om op adem te komen. Door die mist is het heel gevaarlijk fietsen, want de auto's die naast je rijden, merken je niet op. Ik besluit om vroeg te stoppen en hopelijk is het morgen beter weer, want nu is het ook koud. Ik zie dat ik niet de enige ben die het lastig heeft tijdens de klims want zelfs de mannen stoppen regelmatig. Onderweg zie ik een Duitser die ik al verschillende keren onderweg tegengekomen ben. We nemen een foto van elkaar op het hoogste punt en nadien gaan we elk onze eigen weg. Rond de middag kom ik aan te Roncevalles en besluit om hier al te stoppen. Ik heb zin om de sfeer van Roncevalles op te snuiven en  wil de plaats hier verkennen. Ik  ga ook eens uitstippelen wat de stopplaatsen zullen zijn voor de volgende dagen. Hier in Roncevalles is een heel grote Albergue, waar je met veel pelgrims kan overnachten.Ik zal hier waarschijnlijk de mensen van gisteren terugzien, want 30 km is het tempo van de stappers.
    Deze avond heb ik gegeten in een heel chique restaurant,vlakbij de Albergue. Je kan  een pelgrimsmaaltijd krijgen voor 9 euro en het heeft me goed gesmaakt. Nadien ben ik naar de pelgrimsmis geweest om 20 u. De kerk zat volledig vol met pelgrims.Er waren 3 priesters die de dienst verzorgden in het Spaans en nadien mochten we allen rond het altaar komen en wensten ons het beste  en  een voorspoedige reis. Dit geeft je wel een speciaal gevoel en het is leuk dat er zoveel mensen zijn die daarop afgekomen zijn. Ik denk dat ze dezelfde mening toegedaan waren als ik. Als je die route doet hoort dit alles er ook bij.
    Om 9 u gaan de meesten naar bed. Elkeen slaapt in een stapelbed die per 4 samen staan  en een beetje afgescheiden zijn van de andere slaapplaatsen. Dit geeft een beetje meer intimiteit dan die oude slaapzalen, waar iedereen gewoon naast elkaar ligt. In totaal kunnen er 188 mensen overnachten. Dit is een luxe voor een pelgrimsplaats.Om 10 u gaan alle lichten uit en wordt er  geacht om te slapen.

    18-05-2012 om 00:00 geschreven door gerda  




    Archief per maand
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Laatste commentaren
  • Proficiat ! (Marleen)
        op dag 46 en 47
  • Prestige (Fotoamateurke)
        op dag 46 en 47
  • welkom terug! (claudine verbeke)
        op dag 46 en 47
  • Thuis (Benny)
        op dag 46 en 47
  • genieten (ronald)
        op dag 46 en 47
  • Het zit erop en proficiat! (Benny)
        op dag 45
  • Proficiat (Joeri)
        op dag 45
  • bedankt (ronald)
        op dag 45
  • proficiat (christian)
        op dag 45
  • Trip (Marc)
        op dag 43 en 44
  • swalbe marathon (alain)
        op dag 42
  • kaartje (christina)
        op dag 40
  • groeten van een fan (van lancker Monique)
        op dag 40
  • wat een prestatie ! (cobie snoep)
        op dag 39
  • wat een prestatie weer ! (cobie snoep)
        op dag 39
  • Proficiat ! (Yvette)
        op dag 38
  • Proficiat (Christina)
        op dag 37
  • een dikke proficiat (ronald)
        op dag 36
  • Voor de tweede keer. (Benny)
        op dag 36
  • fini (ginette)
        op dag 35
  • Missie volbracht (alain)
        op dag 35
  • grote proficiat (yanick)
        op dag 35
  • Proficiat (fien)
        op dag 35
  • Proficiat (Mic)
        op dag 35
  • Nie Pleuije (Christina De Loore)
        op dag 34
  • je zult er ook wel komen (peter)
        op dag 27
  • cruz de ferro (alain)
        op dag 30
  • de steile klimmetjes goed overleefd ? (ronald)
        op dag 30
  • Film (Ricour Jos)
        op dag 28
  • blog (Ginette)
        op dag 27
  • op de hielen (Rob en Hans )
        op dag 27
  • je bent er bijna! (alain)
        op dag 26
  • dapper (ronald)
        op dag 25
  • Bos... (Benny)
        op dag 25
  • Doorbijten (Joeri)
        op dag 24
  • je zal het zeker volhouden (Ronald)
        op dag 24
  • vergeet niet te genieten (ronald)
        op dag 22
  • Bedankt voor je kaartje (Vanden Berghe Carla)
        op dag 21 e viva Espagna
  • compostela (De Rocker Ginette)
        op dag 20
  • veel courage (ronald)
        op dag 20

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs