Inhoud blog
  • dag 36 en 37 einde van de reis
  • dag 35
  • dag 34
  • dag 33
  • dag 32
    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • fietsen123
  • fietstoeren.be
  • vakantiefietser.be
  • van gent naar compostela op 28/04/2012
  • Blog als favoriet !
    fietstocht naar Compostela in 2009
    coolens gerda
    05-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uitgebreid verslag van dag 2,3,4,en 5
    eindelijk heb ik een computer gevonden waar ik deze avond op mijn gemak het verslag kan brengen van de voorbije dagen
    2mei (dag 2 ) tot Bony en 86 km gefietst
    Vandaag ben ik om 8u30 vertrokken vanuit Rumegies richting Bony en heb 86 km gefietst , Ik ben in het gezelschap van een koppel die daar ook geslapen heeft.
    We zullen een paar dagen met elkaar optrekken omdat we dezelfde weg volgen .
    Het weer is wat bewolkt maar er valt toch geen regen.Af en toe zit er een redelijke klim tussen, De eerste keer dat ik die klim moest doen was ik buiten adem en kon niet goed mijn ademhaling regelen.Ik moest heel bewust nadenken om mijn ademhaling te vertragen .
    Af en toe zijn we een beetje verkeerd gereden , maar het is belangrijk als je twijfelt van onmiddellijk iemand aan te spreken en de juiste weg te vragen .
    Deze avond logeren we in "la ferme auberge du vieux puits " 5 bis rue de l'abbay 02420 BONY ; Het eten was er zeer goed . De fietsen konden in de schuur .

    3 mei (dag 3) tot Compiegne en 100 km gefietst
    Deze morgen vertrokken om 8 uur . Onmiddellijk al een serieuze klim . Dat was wel lastig omdat we nog niet ingereden waren . Naarmate  we verder reden werd het vlakker. Gisteren zijn we 2 pelgrims met de fiets, tegengekomen uit Limburg , maar vandaag zagen we onze eerste die te voet vanuit Hoorn ( in Friesland ) naar Compostela ging . Ik vond het een aandoenlijk moment. Hij vertelde dat hij elke dag 40 km stapt en hoopt van binnen 70 dagen toe te komen .
    Deze avond zijn we lekker gaan eten in het Centrum van Compiegne en hebben een slaapplaats gevonden in " hotel du  Puy du Roy ; We konden de fietsen vlak voor onze slaapplaats parkeren .

    4 mei ( dag 4) tot Us en  100 km gefietst
    Vandaag was het tamelijk lastig . Er was een klim bij van 7 % en één van 10 % ; Na het stijgen kwam nadien wel het dalen . Vooraleer ik op reis vertrok had ik wel wat schrik van die grote afdalingen , maar eigenlijk is het super leuk .Op bepaalde momenten haalde ik 50 km per uur . Ik knijp wel mijn benen tegen het frame zodat ik beter in evenwicht ben.
    Onderweg terug verschillende pelgrims per fiets tegengekomen . Het waren vooral Nederlanders en Belgen .Er was zelfs iemand die mij aansprak en vroeg of ik Gerda was .Hij had namelijk mijn blog gelezen en was ook op 1 mei vertrokken voor de grote tocht
    Vanavond slapen we in hotel des voyageurs . De adressen van de hotels komen allemaal uit het Clemens boekje ( achteraan )behalve deze van de eerste avond in Rumegies die een grote aanrader is . Het is "entre cour et jardin " 177 rue Eugene Millecamps  59226 Rumegies tel 0327252269 of  gsm 0634821910

    5mei (dag 5 ) tot Faverolles en 75 km gefietst
    Vandaag wat minder kilometers gedaan omdat het parcour moeilijker was  dan de vorige dagen. In het boekje van Clemens staan telkens de hoogteverschillen aangeduid en het leek erg heuvelachtig .Er waren lastige periodes bij  en op het eerste gezicht leken die hellingen niet altijd zo erg , maar  ze bleven maar stijgen ;
    Wanneer we boven waren was het dan ook een ganse verademing en nadien kwam het leukste, de afdaling .
    Vandaag is het de laatse dag geweest dat ik met het koppel samen gefietst heb . Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Het waren lieve en bezorgde mensen waar ik toch wat van opgestoken heb qua fietservaring . Ik heb tijdens mijn voorbereiding altijd alleen gefietst zodat ik niet altijd wist of ik het goed deed ( vooral met het gebruik van de versnellingen ) .
    Deze avond hebben we allebei ergens anders een slaapplaats geboekt . Ik heb wat van de route moeten afwijken om nog iets te vinden , maar ik ben toch goed terechtgekomen . Het adres is 39 route de Rembouillet Faverolles . Ik ben de eerste pelgrim die ze een slaapplaats geven en ben dan ook goed in de watten gelegd .
    Die mensen zouden in de toekomst wel meer van die pelgrims willen ontvangen . Daarom zet ik hun adres op mijn blog . Het zijn heel lieve mensen en ik was toch wat ontroerd door hun bezorgdheid (tel 0237519823 )
    Morgen ga ik alleen verder en weet nog niet of ik op voorhand ga reserveren of afwachten tot hoever ik kan fietsen ;

    Wanneer ik die 5 dagen , die ik al onderweg ben ,overloop moet ik zeggen dat het al heel goed meegevallen is . Qua kilometers gaat het goed vooruit . Het weer is ook goed ; het is wel niet elke dag zon , maar ik ben al blij wanneer het niet regent en er niet teveel wind is .
    Sinds ik vertrokken ben ,heb ik niet meer gevallen . Ik heb ook geen zadelpijn . Daarvoor heb ik een goede tip gekregen van  een andere pelgrim ( leg een inlegkruisje in je fietsbroek en die slorpt al het zweet op , zodat je geen irritatie krijgt ; Dit schijnt gebruikelijk te zijn bij wielrenners :
    De mensen onderweg vallen ook goed mee . Iedereen is heel behulpzaam , wanneer je de weg vraagt .
    Het enige minpuntje is , dat ik mijn kilometerteller verloren  ( of gestolen ben ) . Maar dat is minder erg dan een gebroken been.
     
    TOT LATER
    .




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (4)

    07-05-2009
    Klimmen
    Dag Gerda,

    toen je over Compostela sprak op fietsreisbeurs Retie, leek dat nog zo ver weg....
    Ondertussen ben je nu al bijna een week aan het fietsen en zo te zien loopt het als een trein!
    Klimmen, ik mag mezelf een "berggeit" noemen kan ik het volgende meegeven.
    Schakel tijdig terug, dat je beentjes toeren blijven maken. Op een te zware versnelling trap je jezelf dood.
    Je rijdt tenslotte op een zwaar beladen fiets.
    Goed in- en uit ademen, zonder te hijgen. Op het ritme van je benen.
    Vuistregel: als je nog in staat bent normaal te spreken zit je goed.
    Beetje zoals bij lopen.

    Er komen nog hellingen in overvloed, gaandeweg zul je zelf wel aanvoelen hoe je het best naar boven rijdt. En elke dag word je ook meer en meer gewoon aan het klimwerk.
    En gaat het echt niet:
    afstappen is geen schande!
    En n' oubliez pas: what goes up, must go down!

    Groetjes
    Benny

    07-05-2009 om 16:32 geschreven door Benny


    06-05-2009
    Diefstallen
    Proficiat Gerda je gaat goed vooruit.

    Wat het verliezen of het nemen van je snelheidsmeter, daar kan ik van mee spreken, verschillende ben iker al kwijt geraakt daarom doe ik hem er nu steeds eraf waar ik ook stop, het sluiten van je fiets doe je het best door hem vast te leggen aan een paal of iets dergelijks want een gewoon U slot is niet altijd voldoende ze laden je fiets op en slijpen het later door maar laat ons hopen dat zoiets niet gebeurd.

    Nog veel fietsplezier.
    Leon & Marie-Jeanne.

    06-05-2009 om 09:12 geschreven door Leon


    05-05-2009
    Vliegend?

    Prachtig Gerda !!!, je vliégt door Frankrijk!
    Pas maar op det je de Pyreneëen niet over bent voordat je het weet...
    Moest je er iets aan hebben kan ik je enige tips geven ivm logies...
    Na Tours, in Charroux is een mooie vrij nieuwe 'halte Jacquaire', ik ben daar prachtig ontvangen door de dame van het toerismebureau.
    In Poitiers is er een genootschap van vrienden van St Jacob, bij wie je thuis mag gaan slapen (vragen in het toerismebureau), in Labouheyre wonen Jacques en Jacqueline en zij wonen in het straatje rechts van het stadhuis in de rue Jacques...Huppeldepup.., ook een leuk adresje; in Cadillac zijn nog échte pelgrimscellen zoals in de middeleeuwen, ik vond dat ten zeerste de moeite (in het psychiatrische ziekenhuis) en in Dax (St Paul-les-Dax) is er een mooi lief klein refugeke (voor 4 mensen maar) op de grond van de pastorie (vragen bij de nonnen naast de kerk). Maar ik twijfel er niet aan, je vindt je weg wel, je lijkt me een heel dappere vrouw.
    Als je aanneemt dat je ongeveer 10% extra rijdt (in de steden, soms iets afwijkend van de route voor logies bv,...) dan de aangeduidde weg in het boekje dan ben je vrij realistisch aan het plannen, en heb je niet echt een fietscomputertje nodig...
    Veel fietsgenot wens ik je en veel wind 'en poupe'!!!
    ik kijk uit naar je volgende bericht
    Isabelle

    05-05-2009 om 23:32 geschreven door Isabelle De Ryck


    Klimmen
    Zo, Paris gepasseerd, nog een 35km van Chartres, de weg naar "het Zuiden" ligt voor je open! Ik denk dat je het "klimmen" wel zal gewoon worden, al blijft het steeds lastig....toch opletten voor de afdalingen!

    05-05-2009 om 21:05 geschreven door Pierre Gyselinck




    Archief per maand
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Aankomst Santiago (Pedro)
        op
  • welkom terug (Geert)
        op dag 36 en 37 einde van de reis
  • Finisterra (Pierre)
        op dag 32
  • proficiat (Christina De Loore)
        op dag 32
  • Proficiat(Richard) (Richard Haeck)
        op dag 30
  • Bravissimo, well done (Margriet)
        op dag 30
  • Felicidades! (Linda Vanhoutte)
        op dag 30
  • Het einde van de wereld (Pierre Gyselinck)
        op DAG 28 EN 29
  • Formidastisch (Pierre Gyselinck)
        op
  • Proficiat (Leon)
        op DAG 28 EN 29
  • Aankomst (Michel)
        op
  • PROFICIAT (Patricia)
        op dag25, 26 en 27
  • Compostella (Pierre Gyselinck)
        op dag25, 26 en 27
  • buena sera (miel)
        op dag25, 26 en 27
  • Bonne chance (Margriet)
        op dag 24
  • Veel geluk (Joris)
        op dag 24
  • in gedachten... (Isabelle De Ryck)
        op dag 24
  • Santiago "in zicht" (Pierre Gyselinck)
        op dag 24
  • Proficiat (Christina De Loore)
        op dag 24
  • zo 'n reis... (frank )
        op dag 23

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs