Inhoud blog
  • reciclage + tetrabrik
  • smaakherkenning + wat zit er allemaal in fruitsap
  • pictogrammen en transport
  • termen en technische beroepen
  • nieuw project
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    techniekblog

    02-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reciclage + tetrabrik

    Hoi,

    deze keer ga ik het hebben over tetrabrik en recyclage.

    Tetrabrik wordt uitsluitend gebruikt voor vloeistoffen.

    Tetrabrik bestaat uit:

     - 75% uit karton voor de stevigheid

    - 20% uit plastic voor een perfecte sluiting en als bindmiddel tussen de verschillende lagen

    - 5% uit aluminium als bescherming tegen licht en lucht

    Tetrapak firma sloot een overeenkomst met Fost Plus, deze firma zorgt voor de recyclage. Een PMD zak is doorzichtig om de fautif gesorteerde zaken te zien. PMD staat voor Plastic Metaal en Drankkarton. Nadat de vuilniszakken weg zijn gehaald worden  de drie grondstoffen als volgt gesorteerd: metaal wordt met magneten weggehaald, plastic wordt weggeblazen, en karton blijft uiteindelijk over. Een tetrabrik scheidt men door het te laten weken in een bad.


    En nu een woordje uitleg over de recyclage. Iedereen gaat naar de glasbak maar sommige mensen gooien daar verkeerde dingen in, daarom ga ik een overzicht maken van wat er wel en niet in de glasbak mag.

    Wat mag daar wel in: kristallen glazen, kruidenpotjes (altijd het deksel ervan draaien), waterflessen, wijnflessen,.. en nog veel meer.

    Wat mag daar niet in: medicijnflessen, ovenschalen, parfumflessen, borden, gloeilampen, glazen potjes van dagcréme, gebroken ruiten,...

    Men moet ook zoveel mogelijk afval proberen te beperken. De Nederlandse politicus Lansink heeft daarvoor een bepaalde manier uitgedokterd: de ladder van Lansink. We moeten zo hoog mogelijk proberen te komen op de ladder: afval voorkomen dus.


    Dit was het laatste berichtje over 'project fruitjuice' en op deze blog hopelijk hebben de lezers alles begrepen,



    Gabrielle











    02-06-2014 om 17:53 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.smaakherkenning + wat zit er allemaal in fruitsap

    Hoi,

    deze keer ga ik het hebben over de smaakherkenning en wat er allemaal in fruitsap aanwezig is.

    Er zijn drie soorten smaken die je kunt herkennen: zoet, zuur/bitter, zout. Deze smaken worden herkent door de duizenden smaakpapillen die op je tong zitten. Die smaakpapillen sturen signalen door naar de hersenen die de smaak herkennen.

    Voor bepaalde beroepen is smaakherkenning heel belangrijk hier enkele voorbeelden:

    - huisman of huisvrouw: het berijden van de maaltijd

    - sommelier (wijnspecialist van een restaurant): bij het proeven van de wijn

    - kok of kokkin: bij het samenstellen van nieuwe gerechten

    - verkoopster van voeding: kennis bij het verkopen

    Ons lichaam heeft energie nodig voor een algemene ontwikkeling en om fit te blijven. De energiebron die ons lichaam daarvoor gebruikt is voeding. Sportlui gebruiken meestal gezonde voeding zodat hun uithouding en kracht groter wordt. Een gezonde voedingsmiddel is fruit. Fruit heeft een zoete of zoetzure smaak.


    En nu een woordje uitleg over de samenstelling van fruitsap.

    In fruitsap zit er natuurlijk water. Daarin zit er ook eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor de groei van kinderen, de opbouw en het herstel van de spieren. Er zit ook suiker in fruitsap. Dus is fruitsap niet zo goed voor de tanden. Het bevat een bepaalde Phwaarde (zuurtegraad) die het glazuur aantast. Wie denkt snel zijn tanden te poetsen na het drinken van fruitsap zit helemaal fout. Wanneer je dit doet, stimuleer je nog meer de afbraak van het glazuur. Drink dus fruitsap met mate of verbruik er onmiddellijk een kalkhoudend voedingsmiddel na zoals: melk, kaas, yoghurt,... Die verminderen het zuur-effect.


    Dit was het voor vandaag, 

    tot de volgende keer



    Gabrielle







    02-06-2014 om 17:02 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    29-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pictogrammen en transport

    Hoi,

    deze keer ga ik het hebben over de pictogrammen op de verpakkingen van fruitsap en de verplaatsing ervan.

    Eerst een woordje uitleg over de pictogrammen dat je kunt vinden op de verpakking van fruitsap:

    - 1= ecotaks betekent dat de overheid extra geld vraagt voor schadelijke verpakkingen bv. batterij (1 wel, 2 niet)

    - 2= recycleerbaar betekent hergebruikt

    - 3= het groene punt betekent dat de fabrikant een financiële bijdrage betaalt voor de verwerking van het verpakkingsmateriaal

    - 4= barcode of streepjescode

    Die bevat gegevens omtrent het land van herkomst ( 54 is België), het artikel, de fabrikant en een controlegetal. Deze code wordt door een scanner in de supermarkt gelezen. 


    En nu een beetje uitleg over het transport van fruit. Fruit moet een hele weg afleggen om bij je thuis te komen vanaf de akker waar hij geplukt is:

    van de landbouwer gaat het met de tractor naar een fruitveiling, daarvandaan gaat het fruit met de vrachtwagen naar een distributiecentrum, dan naar een grootwarenhuis ook met de vrachtwagen, in het grootwarenhuis wordt het fruit verkocht en gaat met de klant mee naar huis meestal met de auto.

    Al deze transportmiddelen worden gebruikt voor inheems fruit dat vervoert wordt op relatief kleine afstanden. Maar als we grote hoeveelheden uitheems fruit moeten transporteren over grote afstanden gaan we andere transportmiddelen gebruiken zoals:

    cargovliegtuigen, vrachtboten, goederentreinen. Het voordeel van deze containertransporten zijn dat ze veel in 1 keer vervoeren.

    De plaats waar de containers afgehaald worden en tijdelijk opgeslagen worden heten:

    - bij de scheepvaart: een container terminal

    - bij de luchtvaart en treinen: een terminal

    Om het vanuit de opslagplaatsen te vervoeren gebruikt men koelwagens en koelcontainers. Voor de opslag van het fruit, in het grootwarenhuis of de fruitveiling, bouwt men grote koelkamers of koelcellen.


    Dit was het voor vandaag,

    Tot de volgende keer,



    Gabrielle 

     













    29-05-2014 om 16:26 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.termen en technische beroepen

    Hoi,

    vandaag ga ik het hebben over het verschil tussen: "Ten minste houdbaar tot..." en "Te gebruiken tot..." en enkele technische beroepen bij de productie van fruitsap.

    Op alle verpakkingen staan deze termen wel: "Ten minste houdbaar tot..." en "Te gebruiken tot..." maar wie weet het verschil er tussen nu eigenlijk?

    "Ten minste houdbaar tot..." betekent: de datum van minimale houdbaarheid op producten die op kamertemperatuur bewaard worden en vrij lang houdbaar zijn. Zoals: droge voedingsmiddelen: deegwaren, suikerwaren, zuurproducten.

    "Te gebruiken tot... betekent: het uiterst consumptiedatum op producten die zeer gevoelig zijn voor bederf en die gekoeld bewaard moeten worden. Zoals: kant en klare maaltijden, salades, verse zuivel. Een voedingsmiddel waarop staat te gebruiken tot 19/01/2014 mag je eigenlijk niet meer opeten op 20/01/2014 want het product is dan niet vers meer; mogelijk bedorven. Er kunnen micro-organismen ontwikkeld zijn die met het blote oog niet waarneembaar zijn. Dus best niet opeten. Behalve als je ziek wilt worden.


    En nu wat technische beroepen die nodig zijn bij het maken van industriële fruitsap:

    - In labo's zoeken mensen naar nieuwe smaken en texturen: dit is het werk van een laborant.

    - Tijdens de productie controleert de kwaliteitscontroleur of de samenstelling van ieder sap aan de eisen voldoet.

    -Een productieleider regelt welke sappen, wanneer gemaakt moeten worden. Hij doet dit volgens de binnengekomen bestellingen. Hij/zij controleert of alles goed verloopt. Hij staat in nauw contract met de dienst verkoop en verzendingen.

    - Een lijnverantwoordelijke controleert voor zijn productielijn of er voldoende ingrediënten voorhanden zijn, of er genoeg verpakkingsmateriaal klaar staat, etiketten genoeg zijn,...

    -Wanneer het fruitsap aan het eind van de productielijn komt moet die klaargemaakt worden voor verzending, dit doet de magazijnier.

    De productie van fruitsap heeft dus heel veel mensen nodig, want er zijn ook nog de personen die de machines bedienen in de fabriek. En het zorgt ook voor onrechtstreekse tewerkstelling: de fruitboer die het fruit gekweekt heeft, de vrachtwagenchauffeurs die het fruit naar de fabriek hebben gebracht en van de fabriek naar de winkel,... Veel meer beroepen dan je ooit zou denken.



    Dit was het voor vandaag.

    Tot de volgende keer,



    Gabrielle





    29-05-2014 om 14:59 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuw project

    Hoi,

    we zijn gestart met een nieuw project: ' project fruitjuice'. In dit project gaan we een fruitsap zelf maken, een naam bedenken en een etiket ervoor ontwerpen.


    Eerst ga ik het hebben over de verschillende bewaartechnieken van voedingsmiddelen in het algemeen.

    Er zijn verschillende bewaartechnieken:

    - voor fruitsap wordt UHT gebruikt, UHT: ultra hoge temperatuur: kort en aan een zeer hoge temperatuur verhitten, 135° tot 150°

    - voor melkproducten en verschillende conservenblikken: steriliseren: door verhitten alle micro-organismen doden, 105° tot 110°

    - voor verschillende groenten in bokalen: opleggen in azijn: door het zuur blijft het voedingsmiddel knapperig en gaat langer mee

    - voor chocomelk, fristi,...: pasteuriseren: kort verhitten aan maximum 75°

    - voor droogvoeding: drogen: het watergehalte uit voedingsmiddelen halen door het ophangen, uitpersen of vriesdrogen

    - voor luchtledig verpakte voedingsmiddelen: vacuüm verpakken: alle lucht weghalen uit de verpakking waardoor micro-organismen geen kans krijgen om te ontwikkelen

    - voor gerookte voedingsmiddelen: roken: voedingsmiddelen door rook halen waardoor de bewaartijd verlengd wordt


    Een heel bekende bewaartechniek is invriezen. Invriezen wordt gebruikt voor alle voedingsmiddelen zoals: pizza, groenten, soep, vis, overige resten vlees, en nog veel meer.

    Het is beter om verse groenten eerst te blancheren en dan in de diepvries te stoppen om zo het verlies van vitaminnen en kleur onder invloed van de inwerking van enzymen te beperken.

    Het is beter om warme producten eerst af te koelen voor ze in te vriezen.

    Maak kleine, platte pakketjes met zo weinig mogelijk lucht (max. 1kg). Zo kan de koude sneller tot de kern doordringen en wordt ook vriesbrand vermeden. Vriesbrand ontstaat door verdamping van ijskristallen aan het oppervlak. Hierdoor worden zowel de structuur als de smaak van het product aangetast.

    Vries nooit producten in die al eerder ingevroren zijn opnieuw in. Hierdoor gaat de kwaliteit snel achteruit en neemt de kans op een voedselvergiftiging toe.

    Vergeet niet elk diepvrieszakje van een datum te voorzien. Geblancheerde groenten bewaren 8 tot 9 maanden.


    Zo kunnen we zien dat er veel bewaartechnieken zijn.

    Tot de volgende keer,



    Gabrielle



     







    29-05-2014 om 13:55 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    16-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de logische keten en de keuze van een transportmiddel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoi,

    Vandaag ga ik het hebben over de logische keten en de keuze van een transportmiddel.

    Logistiek is het organiseren van goederenstromen. De logische keten kent een voortdurende opeenvolging van drie processen om goederen op plaats van levering te krijgen: ontginnen -> opslaan -> transporteren -> verwerken -> opslaan. Om goederen te transporteren gebeurt dat over heel de wereld anders: de ezel in Portugal en Kreta, de kameel die in de woestijn gebruikt wordt, de handbike in Nederland en ook op andere plaatsen. In het zuiden verloopt het transport trager dan hier, vaak te voet of te fiets volladen. Een slecht transport heeft een slechte invloed op de ontwikkeling van een streek of land doordat er geen snel verkoop is en dus minder verkoop.

    Een nu uitleg over de keuze van een transportmiddel.

    - Het milieu: het gaat hier vooral om de zuinigheid (hoe hoog is het brandstofverbruik) en de uitstoot van de schadelijke stoffen, zoals uitlaatgassen. Stappen, fietsen en ook het openbaar vervoer zijn milieuvriendelijke keuzes.

    - De uiterlijk: mensen willen graag een auto die past bij hun smaak. Daarom zorgen autofabrikanten er voor dat er allerlei verschillende kleuren en modellen zijn om uit te kiezen.

    - De ruimte: als je veel moet vervoeren, kies je een ander transportmiddel dan als je bijvoorbeeld alleen jezelf moet meenemen

    - De comfort: dit heeft te maken met hoe aangenaam het vervoer in het transportmiddel is. Enkele voorbeelden: - op een fiets ben je niet beschermt tegen regen en wind, in een auto wel - op een boot kan je zeeziek worden.

    - De prijs: een fiets (en het gebruik ervan) is goedkoper dan een auto. In het openbaar vervoer gelden nogal uiteenlopende tarieven. Met het vliegtuig reizen is meestal vrij duur. Over het algemeen kan je stellen dat de snelheid en het comfort waarmee je vervoerd wordt, de prijs bepalen. Je budget bepaalt uiteraard mee je keuze

    - De afstand en tijd: als je een kleine afstand moet afleggen en veel tijd hebt, is de fiets een goede keuze. Voor grotere afstanden kies je eerder voor de auto. En voor echt grote afstanden ligt de keuze van het vliegtuig voor de hand, als je tenminste geen dagen of weken onderweg wilt zijn.

    Dit was het laatste bericht over dit project, wat het volgende is zien jullie dan wel

    Tot de volgende keer,



    Gabrielle


     

    16-05-2014 om 20:05 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.veiligheidsmaatregelen en GPS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoi,

    deze keer ga ik het over de veiligheidsmaatregelen en de GPS hebben.

    Net als gereedschap en machines hebben ook transportmiddelen veiligheidsvoorschriften. Veiligheid is in transport heel belangrijk om vele ongevallen te vermijden en zo mensenlevens te redden.

    - veiligheidsmaatregelen voor een fiets: een fietshelm, een fluohesje en het fietspad

    - voor een motor: altijd een helm dragen, speciale kleding (van leder met geïntegreerde knie- en elleboogbeschermers)

    - voor een auto: altijd je gordel aandoen, opletten voor je snelheid en andere weggebruikers, kijken naar de verkeersborden

    - voor een vliegtuig: gordel aan doen bij het stijgen en dalen, luisteren naar de steward(es) voor het opstijgen naar de veiligheidsvoorschriften

    - voor rolschaatsen: knie-, pols-, en elleboogbeschermers, een helm, en op het voetpad schaatsen


    En nu een woordje uitleg over de GPS. De afkortingen GPS staan voor: Global Positioning System. De uitvinders van de GPS zijn leden van het Amerikaans leger die opzoek waren naar een systeem waarmee over heel de wereld nauwkeurige plaatsbepaling mogelijk was. De GPS werd bedacht in 1967. Het principe van een GPS is eenvoudig: je ontvangt tegelijk het signaal van (minstens) drie satellieten waarvan je weet waar ze zijn. Jouw toestel rekent uit hoe ver je van elke satelliet verwijderd bent, en uit die wetenschap kan je je eigen positie berekenen.


    Dit was het voor vandaag, tot de volgende keer,



    Gabrielle







    16-05-2014 om 18:36 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weerstandkrachten en het systeem van overbrenging

    Hoi,

    deze keer ga ik het over gestroomlijnde transportmiddelen en het systeem van overbrenging hebben.

    Ten eerste ga ik het over weerstandkrachten (wrijvingskrachten) hebben. Weerstand remt de voortbeweging af door wrijving. De weerstand hangt ook af van het medium waardoor het transportmiddel zich beweegt: lucht, land of water.

    -Luchtweerstand (luchtwrijvingskracht) = de remmende werking van de lucht. Bijna elk transportmiddel wordt afgeremd door de weerstand van de lucht. Als je aan het fietsen bent en tegenwind hebt, voel je dat het best. Om minder luchtweerstand te ondervinden, ontwerpt men gestroomlijnde automodellen, treinen en vrachtwagens. Net als de lucht oefent ook water een gelijkaardige weerstand uit. Stroomlijn: vorm waardoor de weerstand van lucht en water zo klein mogelijk wordt. Dus bv. gestroomlijnde auto's zijn zo gemaakt dat de lucht er langs gaat en er niets in de weg zit die de wind tegenhoudt. Als je een gestroomlijnde transportmiddel bekijkt zie je dat ze vooraan een ovale of ronde vorm hebben.


    En nu een woordje uitleg over het systeem van overbrenging. Er zijn verschillende soorten overbrengingen, maar ik ga het hebben over de riemoverbrenging, de tandwieloverbrenging, de kettingoverbrenging en de wormwieloverbrenging

    - bij  riemoverbrenging wordt er gebruik gemaakt van een ketting of een riem

    - bij tandwieloverbrenging haken de tanden van een tandwiel in elkaar

    - bij kettingoverbrenging wordt een ketting in een tandwiel gehaakt

    - bij wormwieloverbrenging wordt een ronddraaiende beweging overgebracht door middel van een worm en wormwiel


    Dit was het voor vandaag tot de volgende keer,



    Gabrielle















    16-05-2014 om 17:24 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    15-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historische evolutie van transportmiddelen

    Hoi,

    deze keer ga ik het hebben over de historische evolutie van transport.

    Tot 8000 V.O.T. (voor onze tijdrekening) verplaatsten mensen zich allen te voet. Daarna konden ze dat op steeds meer manieren doen, over steeds grotere afstanden en met een steeds grotere snelheid. Ook kunnen ze steeds meer goederen tegelijk vervoeren. De ossenkar (kar dat werd getrokken door een os, paarden waren te duur en konden minder gewicht trekken dan een os) van 5000 v.C. dat is uitgegroeid tot de koets dat werd gebruikt vanaf 1580 uit Hongarije. Deze nieuwe mode vervangde de draagstoel. De vélocipéde (of fiets) werd uitgevonden in 1817 door Baron Karl Von Drais. Deze bestond uit een houten frame, houten wielen met een ijzeren velg, een zeer primitief zadel en stuur en een soort rem op het achterwiel. De loopfiets had geen trappers; de rijder bewoog zich voor door zich af te duwen tegen de grond. Het wiel werd veel eerder uitgevonden rond 3500 v.C. Dit was één van de grootste uitvindingen ooit want het wiel zit in elke transportmiddel.  Maar natuurlijk heeft het wiel sindsdien al veel verbeteringen ondergaan door het gebruiken van spaken bv. De stoomboot werd in 1737 uitgevonden door Jonathan Hulls. De stoomtrein werd pas later in 1765 in Engeland uitgevonden. In 1830 reed zo'n locomotief met een snelheid van 50 km/h op de eerste spoorlijn ter wereld, in Engeland. Van  1873 tot 1883 werd de 1ste stoomauto door Amédéé Bolléé gebouwd. De stoommachine werd rond 1700 uitgevonden door Thomas Newcomen en John Cally, maar kon pas gebruikt worden in 1764 na enkele innovaties van  Schot James Watt. De zeppelin werd in 1899 uitgevonden door een Duitser Ferdinand Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin.

    Dit was het voor deze keer tot de volgende keer


    Gabrielle





    15-05-2014 om 19:20 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw project!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hey,

    hier ben ik weer met een nieuw project, project transport 'We maken een eigen transportmiddel!'

    Iedereen maakt veel gebruik van transportmiddelen, als het nu een auto, motor of een fiets is. Maar wat is transport en wat betekent het woord 'transport' nu eigenlijk?

    Transport is het verplaatsen van goederen en mensen. Het woord transport betekent: vervoer, verplaatsing. Transport is samengesteld uit het Latijnse 'trans' dat 'over' betekent, en het woord 'portare' wat 'dragen' betekent.  


    Een transportmiddel kenmerkt zich door 4 factoren:

    - (laad) ruimte om personen of goederen te vervoeren: deze kan groter of kleiner zijn zoals een koffer of zitplaatsen

    - het medium waar ze doorheen of overheen kunnen gaan: over land (met een fiets, auto, motor, trein, tram), over water (met een boot), in de lucht (met een vliegtuig), in de ruimte (met een racket)

    - de besturing: je kunt een bepaalde richting sturen: naar links, naar rechts, naar voren, naar achteren, omhoog of omlaag

    - een energiebron: er is altijd energie of kracht nodig om een transportmiddel in beweging te brengen, zoals benzine of spierkracht ( met de fiets)


    Alle transportmiddelen hebben speciale voorzieningen nodig zoals:

    - fietspaden voor fietsen, bromfietsen

    - snelwegen voor auto's, vrachtwagens

    - bruggen voor auto's, treinen, vrachtwagens

    - tunnels voor treinen, auto's, vrachtwagens

    - kanalen voor boten

    - verkeersborden voor auto's, fietsen, vrachtwagens

    - havens voor boten

    - vliegvelden voor vliegtuigen

    - kabels (voor elektriciteit) voor treinen of trams

    Transportmiddelen nemen dus veel plaats in, maar we zijn ze zo gewend dat een leven zonder ondenkbaar zou zijn



    Tot de volgende keer,

    Gabrielle








    13-05-2014 om 19:10 geschreven door Gabrielle  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)

    Archief per week
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs