Christof Vermeersch (Spitfire) wenst u welkom op dit blog. Als je zin hebt bezoek dan eens de VIPsite. Met tal van extra's, zoals enkele games enz. Hieronder staan de nodige gegevens:
Bf is een afkorting van Bayerische Flugzeugwerke waar de door Willy Messerschmitt ontworpen toestellen werden gebouwd.
De kwaliteiten van dit toestel waren te vergelijken met de Spitfire van de RAF, zijn tegenstander in o.m. de Slag om Engeland. De Bf 109 vereiste hard werken bij een duikaanval zodat er flink wat spierkracht nodig was om het doel in het vizier te krijgen.
De vleugels vormden een zwak onderdeel maar de staart was nog
zwakker. Messerschmitt was wel verplicht zijn toestellen licht,
aerodynamisch efficiënt en klein te bouwen omdat hij de beperkingen van
de Duitse motoren kende. In 1936 leverde de Engelse Merlin-motor 900 pk terwijl de Duitse Jumo amper 670 pk kon ophoesten. Het smalle landingsgestel van de Messerschmitt maakte het opstijgen en landen tot een lastige klus, vooral voor onervaren piloten. De cockpit was bovendien nogal krap bemeten.
Het toestel had een draaicirkel van amper 225 meter (de Spitfire 265 en de Hurricane 240 meter). Dit kon tijdens luchtgevechten van vitaal belang zijn.
De specificatie van het Duits Ministerie van Luchtvaart voorzag in
een bewapening van 2 mitrailleurs die Messerschmitt boven in de
motorkap plaatste.
Het was een slag voor diegenen die ervoor gezorgd hadden dat de Bf 109 door de tests kwam toen ze vernamen dat de RAF
zijn jagers met acht mitrailleurs uitrustte. De vleugel van de 109 was
zo dun dat er eenvoudigweg geen ruimte was om de standaarmitrailleurs
te plaatsen. Er werd dan een nieuw ontwerp ontwikkeld uit een lichte
mitrailleur van de infanterie. Een gewoon munitie-aanvoersysteem met
ruimte voor kogelhouders vond evenmin plaats. Dit werd opgelost door de
band met kogels helemaal naar de vleugeltip te leiden over een roller,
weer helemaal terug naar de vleugelwortel over een andere roller en dan
naar de mitrailleur.
Tijdens de Slag om Engeland waren de mitrailleurs vervangen door
kanonnen in een nieuw ontworpen vleugel. Na de Bf 109E (voorzien van
een motor die 400pk extra stuwkracht leverde) vielen de ontwerpers voor
alle andere varianten terug op de vleugel zonder bewapening.
Het grootste voordeel van de Messerschmitt was het feit dat het een
brandstof injectie motor was. Hierdoor kon de Messerschmitt makkelijker
op de kop vliegen en duikvluchten maken omdat de motor in tegenstelling
tot de Hurricane geen vlotterkamer bevatte.
Het toestel bleef tot het einde van de Tweede Wereldoorlog in
productie en rolde in grotere aantallen uit de fabrieken dan welk ander
gevechtsvliegtuig ooit. Duitsland leverde het toestel ook aan haar
bondgenoten. Na de oorlog werd het type nog enige tijd door Finland
gebruikt. In Tsjechoslowakijke werd nog een serie gebouwd, waarvan een
aantal aan Israël werd geleverd. Ook in Spanje werd het toestel
gebouwd. Voorzien van een andere motor bleeft de Bf 109 tot 1967 in
gebruik bij de Spaanse luchtmacht.
De f-22 Raptor De F-22 Raptor is een straaljager gebouwd door Lockheed Martin en Boeing en moet er voor zorgen dat de Verenigde Staten hun militaire luchtheerschapij behouden in het eerste deel van de 21e eeuw. Zo zal het toestel bij een snelheid van 1500 km/h nog steeds onzichtbaar zijn op de radar
en vijandelijke toestellen op grotere afstand kunnen neerhalen. De
eerste testvlucht van de F-22 Raptor vond plaats op 7 september 1997.
Het eerste operationele toestel werd op 14 januari 2003 geleverd aan de
Nellis Air Force Base in Nevada.
We zijn er het vast allemaal over eens dat het beste oorlogs vliegtuig nog altijd de spitfire is, vandaar mijn bijnaam spitfire.
De Supermarine Spitfire is een jachtvliegtuig dat door de RAF tijdens de Tweede Wereldoorlog
werd ingezet en in dienst bleef tot in de jaren vijftig. Van dit door
R.J. Mitchell ontworpen toestel werden er ongeveer 23.000 gebouwd door
de Supermarine Division van Vickers Armstrong Ltd.
Het vliegtuig is vooral bekend door de rol die het speelde tijdens de Slag om Engeland.
De Spitfire valt op door zijn stroomlijn en ellipsvormige vleugels. De
versie Mk. XIV haalde een maximum snelheid van 721 km/h op een hoogte
van 8000 meter.
Experts zeggen dat de vliegeigenschappen van de Spitfire en zijn Duitse tegenstander, de Messerschmitt Bf 109
elkaar maar weinig ontliepen. Een voordeel van de Spitfire was het
betere zicht vanuit de cockpit, een kwestie van leven of dood voor een
jachtpiloot. De bolvormige kap bood de mogelijkheid om zowel naar
beneden, naar boven als in het rond te kijken.
Ja,ja daar ben ik weer, met een bericht over het snelste vliegtuig ter wereld: Het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA
beproeft in mei boven de Stille Oceaan het prototype X43A van een
vliegtuig dat met zeven keer de snelheid van het geluid, 8.000 km per
uur, het snelste toestel ter wereld wordt. De X43A is donderdag
gepresenteerd op de luchtmachtbasis Edwards in Californië.
Revolutionair is de wijze waarop het toestel zich voorstuwt. Het snuift
zuurstof uit de lucht op. Die verbindt zich met waterstof uit een tank
van het vliegtuig. Het eerste bemande prototype vliegt niet voor 2025,
terwijl het eerste werkelijk bruikbare vliegtuig pas over zestig jaar
te verwachten is.
Welk vliegtuig is nu de grootste? Is dat de Airbus A380?Mis!!!Het grootste vliegtuig ter wereld is de Antonov An225. Ja,ja je hoort het goed dit is wel echt het grootste vliegtuig ter wereld!!! Hier volgt een kleine fiche met alle gegevens: