Foto
Categorieën
  • Hoe maak ik een blog? (1)
  • Opdrachtomschrijving (1)
  • Overzicht leerlingen-onderwerpen (1)
  • Sleutel Evaluatie (1)
  • Zoeken in blog

    Handige Links
  • bloggen 'help' pagina
  • bloggen hulp forum
  • Hoe zet je een filmpje van YouTube op je blog?
  • Filosofie is Fun!!
    Eindwerk 6des SGW
    "Filosofie is gezond verstand in avondkledij."
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!

    Beste filosofie-liefhebbers uit 6LWe-6LWi,

    Welkom op mijn blog!

    Aan de linkerkant vinden jullie onder 'Categorieën' nog eens de opdrachtomschrijving voor jullie eindwerk, alsook de handleiding om een blog te maken. Jullie vinden er ook de lijst met de verdeling van de onderwerpen.

    Zoals besloten in de les van 23/02, neemt Cedric Marechal de rol van taalpurist op zich. Gilles D'haese is de technisch administrator van dienst!

    Aan de rechterkant vinden jullie een agenda waarin de deadlines nog eens staan aangegeven.

    Veel plezier!

    Astrid

    24-02-2010 om 19:55 geschreven door Astrid  


    17-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A B C of D

    D = onvoldoende (minder dan 10/20)

    C = voldoende (10-11/20)

    B = goed (12-13/20)

    A = uitstekend (14 en meer)

     

    Telkens kan het min of plus zijn, bv C- = voldoende maar opgelet / C+ = voldoende richting goed / C = gewoon voldoende

    17-04-2010 om 14:35 geschreven door Astrid  


    Categorie:Sleutel Evaluatie
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guidelines

    EINDWERK FILOSOFIE

    "Philosophy when superficially studied,

    excites doubt,

    when thoroughly explored,

    it dispels it."

    FRANCIS BACON

     

    Wat is een blog?

     

    Een blog (afkomstig van het woord weblog = website + logboek) is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek of werk en thema (vakgebied).
    Iemand die een blog begint doet dat veelal met de intentie een online conversatie op te starten over het besproken onderwerp. Een blog vormt zo de brug tussen een traditionele, statische webpagina die alleen informatie verschaft en een internetforum, waarin wel meer interactie tussen de deelnemers mogelijk is.

     

    In de les op donderdag, 25 februari, toon ik jullie hoe jullie een blog kunnen aanmaken.

     

     

    Wat zijn de stappen?

     

    DEEL 1: Persoonlijke verwerking

     

    1)      Kies je filosofisch onderwerp.

    2)      Kies drie andere filosofische onderwerpen die je wil volgen.

    3)       Lees de tekst (die je van ons krijgt) over jouw onderwerp.

    4)      Zoek een filosoof die een sterke mening heeft/had over jouw onderwerp en die niet voorkomt in jouw tekst.

    5)      Schrijf een tekst over je onderwerp van ongeveer 3 pagina's. Dit bevat:

    §  Samenvatting van de gegeven tekst (punt 3)

    §  Vergelijking met een andere filosoof (punt 4)

    §  Eigen mening en bedenkingen: dit weegt het sterkst door!

     

    DEEL 2: Discussie

     

    6)      Laat je bij de berichten die je post inspireren door het dagelijkse leven, door gesprekken, actualiteit, enz… Immers, een blog is een soort publiek dagboek waar eigen mening en beleving van belang is.

    7)      Illustreer je blog met foto’s, filmpjes, links,… Je mag ook eigen foto’s maken (bv op Italiëreis) of eigen filmpjes opnemen.

    8)      Reageer op de berichten in de drie andere blogs die je volgt. Wees kritisch en probeer interessante informatie aan te brengen. Zorg dat er een online conversatie ontstaat!

    9)      In de laatste lessen, houden we een gesprek over de verschillende onderwerpen en evalueren we het project.

     

     

    CONCREET: evaluatie en planning


    - Tegen vrijdag 2/4 (dus net voor de paasvakantie): de persoonlijke verwerkingstekst moet online staan


    - Tegen zondag  25/4 en elke daaropvolgende zondag tot de beëindiging van het project:

     

    Elke week verwachten wij op jouw blog een nieuw bericht dat betrekking heeft op jouw filosofisch onderwerp. Gebruik je inspiratie en de mogelijkheden van de blog. Plaats foto’s, links, video’s,… Maar de kwaliteit van je uitspraken en overpeinzingen is het belangrijkste.

     

    In de week die volgt op elke zondag moeten de leerlingen die je blog volgen commentaar geven op je bericht. Jij kan daar dan opnieuw op inspelen.

     

    Je moet natuurlijk ook zelf gaan kijken naar de berichten van de 3 blogs die je zelf volgt en daar commentaar op geven zodat ook zij daar weer op kunnen reageren.

     

    De bedoeling is dat er een interessante discussie ontstaat! Tussen haakjes: het is uiteraard niet uitgesloten dat af en toe op een discussieforum een vraag van een leerkracht of misschien wel van een deskundig buitenstaander verschijnt…

     

    - Tegen donderdag 27/5: Stel jouw onderwerp kort voor in de klas en schets een beeld van de discussie die plaatsvond op het forum. Dit mag kort zijn. Vat samen wat je hebt geleerd.

    Iedere zondag bekijken de leerkrachten alle pagina’s. Af en toe krijgen jullie ook een synthese-evaluatie, dit is een moment waarop jullie een tussentijdse quotering krijgen, niet met een cijfer maar met een lettercode: A B C D (A= 14 of hoger, B= Tussen 14 en 12, C=tussen 12 en 10, D= onder de tien). Zo weten jullie of jullie goed bezig zijn of niet, regelmatig werken is de boodschap!

     

    Hoe worden jullie hiervoor beloond?


    à de wording van de site = 50% van de punten van het rapport in mei
    à het eindresultaat = 25% van je examen

    Aangezien jullie hier wat tijd moeten insteken, zullen er minder zware ASB's Latijn zijn!

     

    Extra functies:


    2 Taalpuristen: Zij controleren de blogs op taal. Wanneer het Nederlands geweld aangedaan wordt, mag een taalpurist onmiddellijk ingrijpen. Er dient wel op gelet te worden dat de inhoud van de zin niet wijzigt. Taalpuristen verdelen het totaal aantal pagina's (=19) onder elkaar en verbinden zich ertoe er voor te zorgen dat iedere pagina naar het einde van het project toe minstens één keer een taalpurist op bezoek krijgt. Taalpuristen doen suggesties m.b.t. talige aanpassingen altijd via e-mail waarbij wij in cc worden gezet.

    2 Technisch administrators: Zij staan klaar voor vragen in verband met technische moeilijkheden.  Op verzoek kunnen zij ook ingrijpen in pagina's van leden. Technisch administrators signaleren slechtwerkende links en kunnen desgewenst ingrijpen in de vormgeving van de hele blog. Vragen aan de technische administrators gebeuren via e-mail waarbij wij in cc worden gezet.

    Zowel de taalpuristen als de technisch administrators zijn vrijgesteld van het deelnemen aan twee van de drie discussies. Zij dienen enkel hun eigen discussiepagina in het oog te houden én daarbij slechts één extra discussie te monitoren. (wanneer zij dat wensen, mogen zij er natuurlijk meerdere volgen).

     

    Opmerkingen

    1.      Plagiaat wordt niet getolereerd! Wij zullen daar ook zeer streng op toezien!

     

    Dit wil echter niet zeggen dat jullie geen materiaal van anderen mogen gebruiken maar het moet altijd PERSOONLIJK worden verwerkt en de BRONNEN moeten worden vermeld!

     

    We zijn bijvoorbeeld perfect op de hoogte van het feit dat op bepaalde websites, zoals www.scholieren.com , werkstukken bestaan over filosofische onderwerpen. Gebruik deze als BRON maar pleeg geen plagiaat!

     

    2.      Als jullie in je berichten gebruik maken van foto’s, filmpjes, links, enz. dan moeten jullie dit ook MOTIVEREN. Het is niet de bedoeling dat jullie er zomaar iets opgooien. Zoals reeds aangegeven, is de KWALITEIT van jullie uitspraken het belangrijkste!

     

     

    24-02-2010 om 19:45 geschreven door Astrid  


    Categorie:Opdrachtomschrijving
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.handleiding blog

    EINDWERK FILOSOFIE

    "Philosophy when superficially studied,

    excites doubt,

    when thoroughly explored,

    it dispels it."

    FRANCIS BACON

     

    Wat is een blog?

     

    Een blog (afkomstig van het woord weblog = website + logboek) is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek of werk en thema (vakgebied).
    Iemand die een blog begint doet dat veelal met de intentie een online conversatie op te starten over het besproken onderwerp. Een blog vormt zo de brug tussen een traditionele, statische webpagina die alleen informatie verschaft en een internetforum, waarin wel meer interactie tussen de deelnemers mogelijk is.

     

    Hoe maak ik een blog?

    Uiteraard zijn er meerdere manieren om een blog te maken. Jullie zijn dan ook vrij om zelf jullie weg te zoeken. De uiteenzetting die volgt is een voorbeeld van hoe het kan.

    ·         Ga naar http://www.pulhof-ls.be/blog.htm. Lees aandachtig de informatie en klik telkens op ‘Ga verder’.

    ·         Op de pagina ‘Handelingen’ volg je de stappen zoals aangegeven.

    Sla stap 1 niet over! Je leert er alles over de valkuilen van het bloggen.

    ·         Stap 2 is optioneel maar het is niet slecht om een ‘neutraal’ e-mailadres aan te maken. Ik raad jullie aan dit te doen.

    ·         Stap 3: klik op http://bloggen.be/. Sla deze website op bij je favorieten, dit is immers ook de pagina waar je je zal moeten aanmelden om je blog te kunnen aanpassen. Klik vervolgens op ‘Klik hier om snel uw blog te maken!’

    ·         Op deze pagina zie je: ‘Klik hier voor de speciale stap-voor-stap handleidingen’. Hier vind je de antwoorden op vragen die je kan hebben in verband met je blog. Sla ook deze pagina op bij je favorieten.

    ·         Vul alle velden in. Gebruik het e-mailadres dat je nieuw hebt aangemaakt en kies een paswoord. Als gebruikersnaam geef je je voornaam op. De titel van je blog wordt ‘Filosofie - *titel van je onderwerp*’. Ondertitel en beschrijving vul je zelf vrij in. Als categorie, kies je uiteraard ‘Filosofie’. Als URL gebruik je: http://www.bloggen.be/filosofie_*je achternaam*. Het uitzicht kies je uiteraard zelf. Vul de veiligheidscode in, verklaar je akkoord met de algemene voorwaarden en klik op ‘Volgende Pagina’.

    ·         Je blog is nu aangemaakt. Je moet echter wel nog bevestigen. Dit doe je door de instructies te volgen die je ontvangt via e-mail.

    ·         Je gaat terug naar http://www.pulhof-ls.be/blog/handelingen.htm en leest de tips onder ‘Stap 4’. Probeer deze zaken ook uit om vertrouwd te geraken met je blog.

     

    Hoe pas ik mijn blog aan?

    ·         Ga naar http://www.bloggen.be en meld je aan. Op deze pagina kan je verschillende zaken aanpassen.

    ·         Je moet leren berichten te plaatsen. Dit zijn de bouwstenen van je blog en van je eindwerk. Vooral voor de discussie is dit van belang.

    ·         Bij ‘Personaliseer uw blog’ kan je verschillende zaken toevoegen of verwijderen van je blog. Wat je zeker moet toevoegen aan de linkerkolom is ‘Categorieën’. Hierin zal je immers de persoonlijke verwerking van je filosofisch onderwerp onderbrengen.

    ·         Bij ‘Instellingen’ zorg je ervoor dat je de bezoekers van je blog toelaat reacties of commentaren te plaatsen bij je berichten.

    ·         Bij ‘Categorieën’ voeg je ‘Persoonlijke verwerking’ toe. Hierin zal je je zelfgeschreven tekst plaatsen.

    ·         Bij ‘Blog bekijken’ kan je het resultaat zien van je wijzigingen.

     

    Er zijn natuurlijk duizend mogelijkheden maar daar laten we jullie vrij in! Zoals reeds gezegd is een blog vooral een soort publiek dagboek. Het persoonlijke element mag dus niet ontbreken. Maar neem deze opdracht wel ernstig. Jullie worden erop beoordeeld. Let er dus op dat je blog niet verwatert.

     

    24-02-2010 om 19:44 geschreven door Astrid  


    Categorie:Hoe maak ik een blog?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie doet/volgt welk onderwerp?

    filosofisch onderwerp

    eigen blog

    volgen

    Waartoe denken?

    Evelien Focquet

    Lara, Hanne

    Wat is het goede leven?

    Hanne Roelandt

    Sigrid, Nina, Astrid

    Hoe kunnen we uitmaken of
    iets goed of slecht is?

    Laurens De Saedeleir

    Bob, Pieter

    Kunnen mensen altruïstisch
    handelen of zijn ze gewoon
    zelfzuchtig?

    Sigrid De Rocker

    Julie, Bob

    Zijn mensen vrij om te handelen
    zoals ze dat doen - of
    zijn ze gedetermineerd?

    Phaedra Claeys

    Evelien, Nina, Laurens

    Kunnen we ooit van iets zeker zijn?

    Julie Lorré

    Tomas, Feline, Evelien

    Wie ben ik?

    Bert De Schrijver

    Hanne, Julie, Tomas

    Wat is rechtvaardigheid?

    Feline Brantegem

    Olivier, Astrid, Gilles

    Wat is politieke vrijheid?

    Cedric Marechal

    Lara, Sofie

    wat is de beste staatsvorm?

    Gilles-M.L. D'haese

    Phaedra, Laurens, Pieter

    Wat betekent logisch zijn?

    Bob Mertens

    Julie, Phaedra, Laurens

    Kunnen we over religie filosoferen?

    Sophie Schotte

    Thaïs, Astrid, Bob

    Waarvoor dient kunst?

    Olivier Vernimmen

    Phaedra, Pieter, Nina

    Hoe moeten we over de dood
    denken?

    Nina De Smet

    Lara, Tomas, Thaïs

    Wat is liefde?

    Astrid De Clercq

    Bert, Feline, Olivier

    Wanneer ben je abnormaal?

    Thaïs Baetens

    Bert, Sofie, Sigrid

    Wat is de geest?

    Tomas Vanderstraeten

    Bert, Hanne, Thaïs

    Wat is taal?

    Pieter De Mulder

    Sofie, Sigrid

    Waar is de tijd?

    Lara Serpentier

    Feline, Olivier, Evelien

    24-02-2010 om 19:39 geschreven door Astrid  


    Categorie:Overzicht leerlingen-onderwerpen



    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs