"Philosophy when superficially studied,
excites doubt,
when thoroughly explored,
it dispels it."
FRANCIS BACON
Wat is een blog?
Een blog (afkomstig van het woord weblog = website + logboek) is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek of werk en thema (vakgebied). Iemand die een blog begint doet dat veelal met de intentie een online conversatie op te starten over het besproken onderwerp. Een blog vormt zo de brug tussen een traditionele, statische webpagina die alleen informatie verschaft en een internetforum, waarin wel meer interactie tussen de deelnemers mogelijk is.
In de les op donderdag, 25 februari, toon ik jullie hoe jullie een blog kunnen aanmaken.
Wat zijn de stappen?
DEEL 1: Persoonlijke verwerking
1) Kies je filosofisch onderwerp.
2) Kies drie andere filosofische onderwerpen die je wil volgen.
3) Lees de tekst (die je van ons krijgt) over jouw onderwerp.
4) Zoek een filosoof die een sterke mening heeft/had over jouw onderwerp en die niet voorkomt in jouw tekst.
5) Schrijf een tekst over je onderwerp van ongeveer 3 pagina's. Dit bevat:
§ Samenvatting van de gegeven tekst (punt 3)
§ Vergelijking met een andere filosoof (punt 4)
§ Eigen mening en bedenkingen: dit weegt het sterkst door!
DEEL 2: Discussie
6) Laat je bij de berichten die je post inspireren door het dagelijkse leven, door gesprekken, actualiteit, enz
Immers, een blog is een soort publiek dagboek waar eigen mening en beleving van belang is.
7) Illustreer je blog met fotos, filmpjes, links,
Je mag ook eigen fotos maken (bv op Italiëreis) of eigen filmpjes opnemen.
8) Reageer op de berichten in de drie andere blogs die je volgt. Wees kritisch en probeer interessante informatie aan te brengen. Zorg dat er een online conversatie ontstaat!
9) In de laatste lessen, houden we een gesprek over de verschillende onderwerpen en evalueren we het project.
CONCREET: evaluatie en planning
- Tegen vrijdag 2/4 (dus net voor de paasvakantie): de persoonlijke verwerkingstekst moet online staan
- Tegen zondag 25/4 en elke daaropvolgende zondag tot de beëindiging van het project:
Elke week verwachten wij op jouw blog een nieuw bericht dat betrekking heeft op jouw filosofisch onderwerp. Gebruik je inspiratie en de mogelijkheden van de blog. Plaats fotos, links, videos,
Maar de kwaliteit van je uitspraken en overpeinzingen is het belangrijkste.
In de week die volgt op elke zondag moeten de leerlingen die je blog volgen commentaar geven op je bericht. Jij kan daar dan opnieuw op inspelen.
Je moet natuurlijk ook zelf gaan kijken naar de berichten van de 3 blogs die je zelf volgt en daar commentaar op geven zodat ook zij daar weer op kunnen reageren.
De bedoeling is dat er een interessante discussie ontstaat! Tussen haakjes: het is uiteraard niet uitgesloten dat af en toe op een discussieforum een vraag van een leerkracht of misschien wel van een deskundig buitenstaander verschijnt
- Tegen donderdag 27/5: Stel jouw onderwerp kort voor in de klas en schets een beeld van de discussie die plaatsvond op het forum. Dit mag kort zijn. Vat samen wat je hebt geleerd.
Iedere zondag bekijken de leerkrachten alle paginas. Af en toe krijgen jullie ook een synthese-evaluatie, dit is een moment waarop jullie een tussentijdse quotering krijgen, niet met een cijfer maar met een lettercode: A B C D (A= 14 of hoger, B= Tussen 14 en 12, C=tussen 12 en 10, D= onder de tien). Zo weten jullie of jullie goed bezig zijn of niet, regelmatig werken is de boodschap!
Hoe worden jullie hiervoor beloond?
à de wording van de site = 50% van de punten van het rapport in mei à het eindresultaat = 25% van je examen
Aangezien jullie hier wat tijd moeten insteken, zullen er minder zware ASB's Latijn zijn!
Extra functies:
2 Taalpuristen: Zij controleren de blogs op taal. Wanneer het Nederlands geweld aangedaan wordt, mag een taalpurist onmiddellijk ingrijpen. Er dient wel op gelet te worden dat de inhoud van de zin niet wijzigt. Taalpuristen verdelen het totaal aantal pagina's (=19) onder elkaar en verbinden zich ertoe er voor te zorgen dat iedere pagina naar het einde van het project toe minstens één keer een taalpurist op bezoek krijgt. Taalpuristen doen suggesties m.b.t. talige aanpassingen altijd via e-mail waarbij wij in cc worden gezet.
2 Technisch administrators: Zij staan klaar voor vragen in verband met technische moeilijkheden. Op verzoek kunnen zij ook ingrijpen in pagina's van leden. Technisch administrators signaleren slechtwerkende links en kunnen desgewenst ingrijpen in de vormgeving van de hele blog. Vragen aan de technische administrators gebeuren via e-mail waarbij wij in cc worden gezet.
Zowel de taalpuristen als de technisch administrators zijn vrijgesteld van het deelnemen aan twee van de drie discussies. Zij dienen enkel hun eigen discussiepagina in het oog te houden én daarbij slechts één extra discussie te monitoren. (wanneer zij dat wensen, mogen zij er natuurlijk meerdere volgen).
Opmerkingen
1. Plagiaat wordt niet getolereerd! Wij zullen daar ook zeer streng op toezien!
Dit wil echter niet zeggen dat jullie geen materiaal van anderen mogen gebruiken maar het moet altijd PERSOONLIJK worden verwerkt en de BRONNEN moeten worden vermeld!
We zijn bijvoorbeeld perfect op de hoogte van het feit dat op bepaalde websites, zoals www.scholieren.com , werkstukken bestaan over filosofische onderwerpen. Gebruik deze als BRON maar pleeg geen plagiaat!
2. Als jullie in je berichten gebruik maken van fotos, filmpjes, links, enz. dan moeten jullie dit ook MOTIVEREN. Het is niet de bedoeling dat jullie er zomaar iets opgooien. Zoals reeds aangegeven, is de KWALITEIT van jullie uitspraken het belangrijkste!
24-02-2010 om 19:45
geschreven door Astrid
Categorie:Opdrachtomschrijving
|