Olmen
Start : Aan de kerk van Olmen Afstand : 39 km Bewegwijzering : Knooppunten Antwerpen en limburg GPS : N51 08.530 E5 08.954
DE ROUTE :
Een route ons doorgemailt door Greet en Julien waarvoor onze dank Vanaf de kerk volgen we het fietsnetwerk naar nummer 31
33-31-32-39-277-275-30-60-266-268-58-59-07-31-33
Op de route :
--Olmen --De Hoolstmolen --De Nete --De Zillendijk in Balen --Gemeente Balen - Hondapark-crossterrein --Kanaal van Beverlo --De Jachthaven --Kerkhoven --Keiheuvel --Overmaaipark Lommel --Nyrstar --Pastorij van Mol-Wezel --St,Jozefskerk van Mol-Wezel met zijn grot --Keiheuvel Aerodrome --Gerheide --Ongelberg --Schoor
Olmen is een dorp in de Belgische provincie Antwerpen en een deelgemeente van Balen Net ten noorden van Olmen loopt de Grote Nete, en het dorp wordt doorsneden door het kanaal Dessel-Kwaadmechelen.
Bezienswaardigheden De neogotische Sint-Willibrorduskerk heeft een toren uit de 15de eeuw. De Oude Pastorij en omgeving zijn beschermd. De omgrachte pastorie heeft een poortgebouw uit 1713 De Boskapel uit 1841 De Straalmolen op de Grote Nete De Hoolstmolen op de Grote Nete De Olmense Zoo, een dierentuin gespecialiseerd in katachtigen
De Hoolstmolen is een onderslagmolen op de Grote Nete die zich bevindt ten noorden van Olmen, nabij de buurtschap Hoolst, aan de Hoolstmolenstraat. De molen heeft één waterrad dat zowel een korenmolen als een oliemolen aandrijft. Tot 1911 waren er twee raderen in gebruik.
De watermolen werd voor het eerst genoemd in een schepenacte uit 1289. Zij behoorde toen toe aan de Abdij van Corbie. Er wordt aangenomen dat de molen nog aanzienlijk ouder is, daar deze abdij reeds in de 8e en 9e eeuw bezittingen in de Antwerpse Kempen had. De molen was tijdens het ancien régime een banmolen.
In 1565 werd de molen door brand vernield, maar in 1573 functioneerde de Hoolstmolen weer. Het en het complete maal- en slagwerk dateren van de 18e eeuw. Het metalen waterrad stamt uit 1914 en het sluiswerk uit 1940.
In 1812 was de molen voor de helft eigendom van het Norbertinessenklooster Besloten Hof te Herentals en voor de andere helft van het armbestuur te Balen. De molen werd aan molenaars verpacht en kwam in 1829 in bezit van de molenaars. In 1957 stopte het regelmatig malen, maar tot 1967 functioneerde de molen nog af en toe. Daarna werd het bedrijf definitief stilgelegd. In 1983 werd de molen weer maalvaardig gemaakt door de daartoe opgerichte vereniging Molenvrienden Balen-Olmen en in 1984 bracht koning Boudewijn een bezoek aan de Hoolstmolen
Het Kanaal naar Beverlo is een aftakking van het Kanaal Bocholt-Herentals ter hoogte van het gehucht "Blauwe Kei" te Lommel. De bouw werd gestart in 1854 en was drie jaar later reeds afgerond. Het kanaal werd voornamelijk om militaire reden gegraven. Kort na de onafhankelijkheid van België in 1830 werd te Beverlo immers de garnizoensplaats Leopoldsburg opgericht, deze had voor de bevoorrading en het transport van zwaar militair materiaal behoefte aan goede toegangswegen. Nadien werd het kanaal ook van belang voor de metaalindustrie (Vieille Montagne) die zich te Lommel vestigde.
Het kanaal loopt dood in de havenkom van Leopoldsburg en is vrij van sluizen.
|