Foto

Zoeken in blog

Dropbox

Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

Gastenboek
  • een leuke donderdagmorgen

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Inhoud blog
  • Kim
  • Stichting Landelijk Fietsplatform Links
  • Tour de France 2021: Stage 21 Highlights
  • Fietskampioen Kim
  • 2012 Tour de France stage 3 finish crash & interview
  • Fietstochten Actueel Nieuws
  • Fietsen voor een goed doel
  • Fietsroutes Azië
  • Fietsroutes Zuid Amerika
  • Fietsroutes Noord Amerika
  • Fietsroutes Zwitserland
  • Fietsroutes Zweden
  • Fietsoutes Tsjechië
  • Fietsroutes Spanje
  • Fietsroutes Slowakije
  • Fietsroutes Slovenië
  • Fietsroutes Portugal
  • Fietsroutes Oostenrijk
  • Fietsroutes Noorwegen
  • Fietsroutes Luxemburg
  • Fietsroutes Italië
  • Fietsroutes IJsland
  • Fietsroutes Ierland
  • Fietsroutes Hongarije
  • Fietsroutes Groot-Brittannië
  • Lange afstands fietsroutes door Europa
  • Fietsroutes Griekenland
  • Fietsroutes Frankrijk
  • Fietsroutes Finland
  • Fietsroutes Duitsland
  • Fietsroutes Denemarken
  • Fietsroutes Belgie
  • Fietsroutes Overijssel
  • Fietsroutes Drenthe
  • Fietsroutes Groningen
    Een interessant adres?
    Laatste commentaren
  • Kamperen bij de boer - overzicht van alle overnachtigingen (Jarno Nijzing)
        op Stichting Landelijk Fietsplatform Links
  • Vuelta e.a. (Eef Hübbers)
        op Vuelta a España 2010 course CG
  • Categorieën
  • #Aluminium #Racefiets met SHIMANO 14 SPEED (1)
  • #Arrow MTB #Aluminium #Crosshybride #Shimano (1)
  • #Batavus #Gabana (0)
  • #Elektrische Fiets met 36V Lithium voor 70 - 80 km fietsplezier (1)
  • #Fiets #vacatures #Belgie (1)
  • #Fietsenmaker #Vacatures #Nederland (1)
  • #freelance #vacatures #zzp #internationaal (0)
  • #liefde Love Top 50 Tips (0)
  • #Moederfiets # SHIMANO #NEXUS #3Speed # ROLLERBRAKES (1)
  • #Mountainbike #SHIMANO DEORE XT 27 SP (1)
  • #Opafiets basic zwart (1)
  • #Phat #Tsunami #Cruiser #Beach #Shimano #Nexus (1)
  • #Stadsfiets Mount Everest Sturmey Archer 3 Man (1)
  • #Superdegelijke #opa #fiets met dubbele buis (1)
  • 10 tips om sneller te kunnen fietsen (1)
  • Actievoordeel (1)
  • Actueel Wieler Nieuws (1)
  • Actuele profs (1)
  • Afrodisiaca voor hogere prestaties in de liefde (1)
  • Algemene organisaties (1)
  • Algemene Wieler paginas (1)
  • Artikelen (6)
  • Baanrenners (1)
  • Belga Nieuws Journaal (1)
  • Bergen en beklimmingen (1)
  • Blogs (1)
  • Bonden, Comité Federaties (5)
  • Carnaval (1)
  • Chat en discussie (1)
  • CQ Cycling Quotient Top (1)
  • Cyclosportieven (1)
  • Discricten en regios Nederland (1)
  • Een fiets kiezen (1)
  • Elektrische fiets oplaadpunten (1)
  • Evenementen speciaal (1)
  • Fabrikanten (1)
  • Feiten en cijfers (1)
  • Fiets Nieuws Headlines Yahoo (0)
  • Fiets Nieuws Journaal (0)
  • Fiets Punt Sitemap (0)
  • Fiets reizen (1)
  • Fietsen voor goed doel (2)
  • Fietsmagazine's Facebook Wall (0)
  • Fietsroutes (28)
  • Fietsroutes nl (2)
  • Fietsvakantie (1)
  • Fietsverhuur Nederland (1)
  • Fietsvierdaagsen (1)
  • Fietszaken (1)
  • Freeelance Nederland Marktplaats (0)
  • Giro d`Italia (1)
  • Google Tools Wielrenliefhebbers (1)
  • Handleidingen (2)
  • Informatie (4)
  • Kalender (0)
  • Klassiekers (1)
  • Klimervaringen (1)
  • Koersen (1)
  • Magazines Wieler Tijdschriften (1)
  • Mentale training in de wielersport (2)
  • Mountain Biking Video Tutorial (9)
  • Naslagwerk Wieler Info databank (1)
  • News video feed (1)
  • Nieuws (1)
  • Nieuws Headlines Yahoo Wielers (0)
  • Nieuws links (2)
  • On line fietsenwinkels (0)
  • Ploegen Europe Tour (1)
  • Procontinentale Teams (1)
  • Profronde Nieuws Twitter (0)
  • Programmas rondes (0)
  • Protour Teams (1)
  • Rabo Ronde Heerlen Nieuws & Tweets (1)
  • Rabo Ronde Heerlen Programma (1)
  • Rabo Sport Nieuws (1)
  • Raboronde Heerlen Rennerslijst (1)
  • Recente Video's (2)
  • Scooters (2)
  • Stayeren dernysport (1)
  • Stichting Landelijk Fietsplatform Links (1)
  • Techniek (3)
  • Tochten Voor Goede doelen (1)
  • Tour de France (3)
  • Tour de france video & tutorials (3)
  • UCI - Press release (0)
  • Uitslagen Klassiekers (2)
  • UNicef (1)
  • Veldrijden (1)
  • Video fiets humor (6)
  • Video Reportages (8)
  • Video tutorials,video handleidingen (27)
  • Vragen en antwoord fietsen (8)
  • Vuelta (4)
  • Weerdiensten (1)
  • Welke fiets is precies geschikt voor u? (1)
  • Wieler Archief (1)
  • Wieler forums (1)
  • Wieler Startpaginas (1)
  • Wieler Training (1)
  • Wieler video (4)
  • Wielerarrangementen (1)
  • Wielerbanen (1)
  • Wielerclubs Nederland (1)
  • Wielerhelden (1)
  • Wielersites Belgie (1)
  • Wielerspelen (1)
  • Wielervaria (1)
  • Wielren nieuws internationaal (1)
  • Wielrennen Nieuws (0)
  • Wielrenners Yahoo (0)
  • Zesdaagsen (1)
  • Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tlissewegenartje
    www.bloggen.be/tlissew
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    fjos
    www.bloggen.be/fjos
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Fiets Plezier
    Fietsen met Plezier
    fietsen met plezier
    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Armstrong back for Tour in 2010

    Armstrong back for Tour in 2010

     

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Tour de france video & tutorials
    Tags:Armstrong back for Tour in 2010
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The end of the Tour de France?

    The end of the Tour de France?

     

     

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Tour de france video & tutorials
    Tags:The end of the Tour de France?
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.How To Watch the Tour De France

    How To Watch the Tour De France

     

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Tour de france video & tutorials
    Tags:How To Watch the Tour De France
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mountain Biking - Cornering

    Mountain Biking - Cornering

     

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Mountain Biking Video Tutorial
    Tags:Mountain Biking - Cornering
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mountain Biking - Using the Brakes

    Mountain Biking - Using the Brakes

     

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Mountain Biking Video Tutorial
    Tags:Mountain Biking - Using the Brakes
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mountain Biking - Drive Train Fundamentals

    Mountain Biking - Drive Train Fundamentals

     

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Mountain Biking Video Tutorial
    Tags:Mountain Biking - Drive Train Fundamentals
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mountain Biking - Vision & Body Relaxation

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    Mountain Biking - Vision & Body Relaxation

     

     

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Mountain Biking Video Tutorial
    Tags:Mountain Biking - Vision & Body Relaxation
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mountain Biking - The Art of Falling

    Mountain Biking - The Art of Falling

     

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Mountain Biking Video Tutorial
    Tags:Mountain Biking - The Art of Falling
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mountain Biking - Riding Responsibly

    Mountain Biking - Riding Responsibly

     

    Fietsplezier



    Bookmark and Share

    24-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Mountain Biking Video Tutorial
    Tags:Mountain Biking - Riding Responsibly
    » Reageer (0)
    11-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tintelvingers tegengaan

    Tintelende vingers ?

    intelende vingers, dode of gevoelloze handen bij het fietsen? Wie kent het niet?

    Hier een paar tips om dit vervelende fenomeen te verminderen:

    1. Handschoenen.


    Fietshandschoenen met een schuimrubber of gel binnenkant, verdelen de druk van het handvat over een groter gedeelte van de hand. Bovendien absorberen ze zweet en na een valpartij hoef je niet de steentjes uit je hand te pulken.

    2. Zadel naar achter verschuiven.


    Hoe verder het zadel naar achteren zit, hoe kleiner het kantelende moment naar voren, hoe minder druk er op het stuur rust.


    Het lijkt tegenstrijdig, maar ook al schuif je het zadel 5 mm naar achteren, de druk op het stuur wordt merkbaar minder. Dit komt omdat het zwaartepunt meer boven of achter de trapas komt te liggen.
    Wanneer het zadel erg ver naar achter wordt geschoven, moet ook het stuur naar achter om de zadel-stuur afstand hetzelfde te houden.


    Het zadel is te verschuiven door de klem los te maken.

    3. Ergonomische handvatten.
    Handvatten met een zogenaamd vleugeltje verdelen de druk over een groter oppervlak. Bovendien zorgen ze ervoor dat de pols niet knikt. (mits goed afgesteld). Een geknikte pols zorgt voor minder doorbloeding.
    Ergonomische handvatten zijn het meest effectief als ze op het stuur geklemd worden door een bout. Dan kunnen ze namelijk niet afzakken als je erop leunt.

    4. Stuur met kromming of knik.
    Indien het stuur even hoog of hoger staat dan het zadel, dan is een beetje kromming in het stuur wel zo prettig. Bij een recht stuur en een rechtop houding wijzen de ellebogen naar buiten en leun je aan de buitenkant van de hand. Dit levert een vervelend drukpunt op.
    Er zijn sturen met kromming/knik van 12, 15, 30 en 45 graden. (Een "recht" mtb stuur heeft een knik van 5 graden.)

    5. Stuur inkorten.


    Veel sturen zijn ontworpen voor breedgeschouderde mountainbikers. Voor lange afstandsfietsers en fietsers met smalle schouders is dit veel te breed. Hierdoor raken de schouders vermoeit en ontstaan nek-schouder klachten. Maar ook tintelende vingers worden soms verholpen door een stuur met de juiste breedte.
    Probeer eerst een klein stukje (aan beide kanten 1 cm) af te zagen. Dan proberen, en eventueel nog een stukje afzagen.
    De vuistregel is om de armen parallel te hebben. (stuur is even breed als de schouders) Dit lukt in de praktijk meestal niet, aangezien er ook ruimte nodig is voor remhendels, shifters, bel, computer, etc.

    6. Bar ends.
    Een tweede positie op het stuur waar je de handen kunt plaatsten is een aangename afwisseling. Door regelmatig te verpakken worden tintelende vingers voorkomen.

    Ergonomische barend met ergon handvat - geintegreerde barend - lange barend

    7. Stuur hoger zetten.
    Een te laag stuur zorgt ook voor meer druk op de handvatten. Zet het stuur 1 of 2 centimeter hoger.

    8. En tot slot: harder trappen.
    Hoe harder je fietst, hoe meer je aan je stuur gaat trekken. Dit is goed merkbaar in de bergen. Hier zul je nauwelijks tintelende vingers hebben tijdens het klimmen.

    Dit is ook het compromis tussen een sportieve fiets en een comfort fiets.
    Een sportieve fiets heeft bij het hard trappen een lichte druk op het stuur, maar wanneer je langzaam rijdt wordt de druk erg groot.


    Als je op een comfort fiets hard wilt trappen dan duw je jezelf naar achteren. Hierdoor moet je aan het stuur gaan trekken. Dit is niet comfortabel en niet efficient. Maar op een rustig tempo ontspannen rijden gaat hier het best mee.

    Bookmark and Share

    26-03-2009 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Tags:tintelende vingers,voorkom tintelvinger tintelen fietstintels
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vraag en antwoord reparatie

    Banden

    Wat is nu een goede band?

    Deze vraag krijgen wordt ons regelmatig gesteld en er is slechts een antwoord: De band die aan jouw eisen voldoet.

    De een vind bijvoorbeeld antilek eigenschappen belangrijk, de ander rolweerstand of levensduur.
    De ideale band bestaat (nog) niet, dus wordt het een compromis.

    De belangrijkste eigenschappen van een band zijn:

    1. grip
    2. levensduur
    3. antilek eigenschappen
    4. rolweerstand
    5. rijeigenschappen/wegligging
    6. prijs

    Grip

    Er zijn twee soorten grip. Op asfalt en op onverharde ondergrond.
    Op asfalt heeft een slick (gladde band) het meeste grip. Er is immers zoveel mogelijk contact met het asfalt. Eventueel zijn er aan het rubbercompound (rubber mengsel) nog toevoegingen gedaan om de grip te verhogen.

    Op onverharde ondergrond geeft het profiel grip. Hoe losser de ondergrond, hoe groter de noppen moeten zijn.
    Voor vakantiefietsen is een band die hier tussen in zit het meest geschikt. Een beetje profiel voor grip op losse ondergrond (of bladeren ed) maar toch glad genoeg voor op het asfalt.

    Bedenkt ook dat je op fietsvakantie nog zo'n 20 kg bagage aan je fiets hebt hangen. De noodzaak voor een grof profiel wordt dan ook een stuk minder.

    Profiel

    Het profiel bepaalt de grip en een gedeelte van de rolweerstand. Hoe gladder het profiel, hoe lichter de band rolt.
    Ook hier moet de gulden middenweg gevonden worden, en is per gebruiksdoel verschillend.

    Er is trouwens geen profiel nodig bij een fietsband om het water af te voeren. Het zogenaamde aquaplaning ontstaat bij een fietsband pas bij ca 200 km/u. Dit komt door de smalle en ronde vorm van een fietsband.

    Wrijving

    Wrijving is de grip van de band en niet de rolweerstand.

    Ter verduidelijking:

    Wanneer je bijvoorbeeld over het ijs fietst is er minder wrijving. Dit merk je met optrekken, remmen en door de bocht gaan. Maar de band rolt niet lichter dan over asfalt.

    Levensduur

    De levensduur van een band wordt bepaald door:

    • slijtage van het oppervlak
    • sterkte van de zijwanden
    • verminderen van de lekbestendigheid

    Bij normale slijtage wordt het loopvlak van de band afgesleten. Het profiel wordt minder en de lekbestendigheid wordt door het dunnere rubber ook minder. Op ten duur zal de band moeten worden vervangen.
    De gebruikte rubbercompound bepaald hoe snel dit gaat.

    Falen van de zijwanden. Door uitdroging en door zware belasting slijten de zijwanden. Deze kunnen het begeven lang voordat bijvoorbeeld het profiel op is. Fietsen op te zachte banden versnelt dit proces.

    Verminderen van de antilek eigenschappen. Na verloop van tijd verzamelen zich stukjes glas, steentjes e.d in het loopoppervlak van de band. Deze veroorzaken gaatjes en scheurtjes in de toplaag. De band wordt poreus. De band is versleten op het moment dat je vind dat hij te vaak lek gaat. Het profiel kan dan nog intakt zijn.

    Antilek eigenschappen

    Er zijn verschillende antilek lagen:

    • Dun kevlar versterkt rubber. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon)
      Deze laag biedt een matige antilek bescherming. Rijeigenschappen en gewicht worden matig beinvloed.
    • Dikke caoutchouc (natuurrubber) van ca 5 mm. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Plus)
      Deze laag biedt de beste lekbescherming. De dikke laag voorkomt dat doornen, glas of rubber doordringen en de binnenband kunnen raken. De band wordt wel veel zwaarder en rijeigenschappen worden beinvloed.
    • Kevlar weefsel (dichtgeweven) (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Supreme en XR)
      Ook hierin een verschil tussen dicht en zeer dicht geweven. Het laatste is beter. Rijeigenschappen en gewicht worden nauwelijks beinvloed. Zorgt voor een goede lekbestendigheid.

    antilek

    Schwalbe Marathon - Schwalbe Marathon Plus - Schwalbe Marathon XR

    Rijeigenschappen

    Hier bedoel ik comfort en wegligging mee. Hoe gedraagt de band zich wanneer je schuin door de bocht gaat? En stugge zijwanden (wangen) verminderen bijvoorbeeld het comfort.

    De opbouw van de band (karkas), rubbercompound, antileklaag en profiel hebben alle invloed op de rijeigenschappen.

    Rolweerstand

    De rolweerstand is de kracht die nodig is om het wiel te laten rollen, en hangt af van de vervorming (indrukking) van de band:

    • Druk waarmee de band is opgepompt.
      Hoe harder de band is opgepompt, hoe minder vervorming.
    • Maat van de band.
      Hoe groter en breder een band is, des te ronder wordt het contact oppervlak met de weg. Een rond contactoppervlak heeft een kleinere omtrek dan een ovaal contactoppervlak, dus minder vervorming.
    • Opbouw en materialen van de band. De opbouw van de band bepaalt hoeveel energie het kost om de band te vervormen. Een dunwandig soepel bandje vervormt makkelijker dan een stugge band.
    • Profiel.
      Profiel zorgt voor extra rolweerstand. Niet alleen de band vervormt in zijn geheel, maar ook het profiel zelf vervormt. Denk maar eens aan de noppen van een mountainbike band. Deze buigen om, zodra ze contact met het rijvlak maken.

    Prijs

    De prijs van banden varieren van 2 tot 50 euro. Het is heel goed mogelijk om een paar duizend kilometer te kunnen fietsen met een band van twee euro. Dit levert ongetwijfeld de laagste prijs per kilometer op. Maar de lekbestendigheid, sterkte van de band of rolweerstand zullen niet te vergelijken zijn met duurdere varianten. Je hebt dus wat meer geluk nodig met een goedkope band.

    Vragen:

    Brede banden roller lichter dan smalle banden. Is dit waar?

    Ja. Bij gelijke druk rollen brede banden lichter dan smalle banden.
    De vervorming van de brede band is namelijk kleiner dan de vervorming van de smalle band.

    Voorbeeld:

    We nemen een fietser van 70 kg, bagage achterop 15 kg en een fiets van 15 kg. Nu draagt het achterwiel een last van ca 60 kilo.

    De brede band (50 mm) en de smalle band (32 mm) zijn beide opgepompt tot een druk van 4 bar.

    Beide banden hebben namelijk hetzelfde contactoppervlak:

    4 bar = 4 kg per vierkante centimeter.
    60 kg / 4 = 15 vierkante centimeter.

    schetsrolweerstand

    De brede band hoeft dus veel minder te vervormen. Het vervormen van de band kost energie en dit is de rolweerstand.

    Overige voordelen brede banden:

    • Meer grip.
    • Meer comfort.
    • Je kunt makkelijker over onverharde wegen rijden.
    • Minder kans op snakebite.
    • Bandenspanning is minder belangrijk dan bij smalle banden.
    • Banden gaan langer mee.

    Waarom rijden wielrenners dan niet op brede banden?

    Dat doen ze ook. Vroeger reden ze op 18 mm banden, tegenwoordig op 23 mm.
    Er zijn echter ook een aantal beperkingen voor de breedte:

    • Brede banden kunnen niet zo hard worden opgepompt. Als je met 9 bar wilt fietsen, heb je weinig keuze.
    • Brede banden hebben meer luchtweerstand. De luchtweerstand wordt een belangrijke factor boven de 25 km/u.
    • Brede banden zijn zwaarder. Accellereren kost meer tijd en energie.
    • Zijdelingse stabiliteit wordt minder. Als je met 40 km/u plat door de bocht gaat, zul je dit merken.

    11-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:tintelende vingers tegengaan
    » Reageer (0)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietsmerken overzicht

     

     

     

     

    Bookmark and Share

    10-03-2010 om 22:30 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:fietsmerken en hulpmiddelen
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.montage voorspatbord

    Deze bijlage geeft een Matrabike handleiding voor het monteren van het voorspatbord

    Bookmark and Share

    Bijlagen:
    itemhandler montage voorspatbord.pdf (1.9 MB)   

    10-03-2010 om 22:06 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:montage voorspatbord
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.montage Mountain en Hybride fiets

    Iitemhandler Matrabike montage Mountainbike en Hybride fiets

     

    Bookmark and Share

    10-03-2010 om 22:05 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:itemhandler handleiding montage Mountainbike en Hybride fiets
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.montage AXA slot

    itemhandler handleiding Matrabike slot montage

    Bijlagen:
    itemhandler slot montage.pdf (156.4 KB)   

    10-03-2010 om 22:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:handleiding montage axa slot
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderhoud Mountain en Hybride fiets

    Handleiding Matrabike Onderhoud Montage Mountainbike en Hybride fiets

    Bookmark and Share

    Bijlagen:
    itemhandler onderhoud Mountainbike en Hybride fiets.pdf (306.3 KB)   

    10-03-2010 om 21:51 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:montage Mountainbike en Hybride fiets
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tranz x electr aandrijving

    Itemhandler  Handleiding Matrabike Tranz-X electrische aandrijving

    Bookmark and Share

    Bijlagen:
    itemhandler matrabike Tranz-X electrische aandrijving.pdf (378.9 KB)   

    10-03-2010 om 21:50 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Handleiding Tranz-X electrische aandrijving
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.montage axamontagebeugel

    itemhandler handleidingen montage AXA montagebeugel

    Bookmark and Share

    Bijlagen:
    itemhandler handleidingen montage AXA montagebeugel.pdf (317.2 KB)   

    10-03-2010 om 21:38 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:itemhandler handleidingen montage AXA montagebeugel
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietsenmakers ned belgie

    Fietsenmakers in Nederland en Belgie

    Andere belangrijke fietsadressen

    Maak een keuze in de lijst van reguliere fietsenmakers

    Bookmark and Share

    10-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:fietsenmakers nederland en belgie
    » Reageer (0)
    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsband techniek

     

    Fietsbanden

    Banden

    Wat is nu een goede band?

    Deze vraag krijgen wordt ons regelmatig gesteld en er is slechts een antwoord:

    De band die aan jouw eisen voldoet.

    De een vind bijvoorbeeld antilek eigenschappen belangrijk, de ander rolweerstand of levensduur.
    De ideale band bestaat (nog) niet, dus wordt het een compromis.

    De belangrijkste eigenschappen van een band zijn:

    1. grip
    2. levensduur
    3. antilek eigenschappen
    4. rolweerstand
    5. rijeigenschappen/wegligging
    6. prijs

    Grip

    Er zijn twee soorten grip. Op asfalt en op onverharde ondergrond.
    Op asfalt heeft een slick (gladde band) het meeste grip. Er is immers zoveel mogelijk contact met het asfalt. Eventueel zijn er aan het rubbercompound (rubber mengsel) nog toevoegingen gedaan om de grip te verhogen.

    Op onverharde ondergrond geeft het profiel grip. Hoe losser de ondergrond, hoe groter de noppen moeten zijn.
    Voor vakantiefietsen is een band die hier tussen in zit het meest geschikt. Een beetje profiel voor grip op losse ondergrond (of bladeren ed) maar toch glad genoeg voor op het asfalt.

    Bedenkt ook dat je op fietsvakantie nog zo'n 20 kg bagage aan je fiets hebt hangen. De noodzaak voor een grof profiel wordt dan ook een stuk minder.

    Profiel

    Het profiel bepaalt de grip en een gedeelte van de rolweerstand. Hoe gladder het profiel, hoe lichter de band rolt.
    Ook hier moet de gulden middenweg gevonden worden, en is per gebruiksdoel verschillend.

    Er is trouwens geen profiel nodig bij een fietsband om het water af te voeren. Het zogenaamde aquaplaning ontstaat bij een fietsband pas bij ca 200 km/u. Dit komt door de smalle en ronde vorm van een fietsband.

    Wrijving

    Wrijving is de grip van de band en niet de rolweerstand.

    Ter verduidelijking:

    Wanneer je bijvoorbeeld over het ijs fietst is er minder wrijving. Dit merk je met optrekken, remmen en door de bocht gaan. Maar de band rolt niet lichter dan over asfalt.

    Levensduur

    De levensduur van een band wordt bepaald door:

    • slijtage van het oppervlak
    • sterkte van de zijwanden
    • verminderen van de lekbestendigheid

    Bij normale slijtage wordt het loopvlak van de band afgesleten. Het profiel wordt minder en de lekbestendigheid wordt door het dunnere rubber ook minder. Op ten duur zal de band moeten worden vervangen.
    De gebruikte rubbercompound bepaald hoe snel dit gaat.

    Falen van de zijwanden. Door uitdroging en door zware belasting slijten de zijwanden. Deze kunnen het begeven lang voordat bijvoorbeeld het profiel op is. Fietsen op te zachte banden versnelt dit proces.

    Verminderen van de antilek eigenschappen. Na verloop van tijd verzamelen zich stukjes glas, steentjes e.d in het loopoppervlak van de band. Deze veroorzaken gaatjes en scheurtjes in de toplaag. De band wordt poreus. De band is versleten op het moment dat je vind dat hij te vaak lek gaat. Het profiel kan dan nog intakt zijn.

    Antilek eigenschappen

    Er zijn verschillende antilek lagen:

    • Dun kevlar versterkt rubber. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon)
      Deze laag biedt een matige antilek bescherming. Rijeigenschappen en gewicht worden matig beinvloed.
    • Dikke caoutchouc (natuurrubber) van ca 5 mm. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Plus)
      Deze laag biedt de beste lekbescherming. De dikke laag voorkomt dat doornen, glas of rubber doordringen en de binnenband kunnen raken. De band wordt wel veel zwaarder en rijeigenschappen worden beinvloed.
    • Kevlar weefsel (dichtgeweven) (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Supreme en XR)
      Ook hierin een verschil tussen dicht en zeer dicht geweven. Het laatste is beter. Rijeigenschappen en gewicht worden nauwelijks beinvloed. Zorgt voor een goede lekbestendigheid.

    antilek

    Schwalbe Marathon - Schwalbe Marathon Plus - Schwalbe Marathon XR

    Rijeigenschappen

    Hier bedoel ik comfort en wegligging mee. Hoe gedraagt de band zich wanneer je schuin door de bocht gaat? En stugge zijwanden (wangen) verminderen bijvoorbeeld het comfort.

    De opbouw van de band (karkas), rubbercompound, antileklaag en profiel hebben alle invloed op de rijeigenschappen.

    Rolweerstand

    De rolweerstand is de kracht die nodig is om het wiel te laten rollen, en hangt af van de vervorming (indrukking) van de band:

    • Druk waarmee de band is opgepompt.
      Hoe harder de band is opgepompt, hoe minder vervorming.
    • Maat van de band.
      Hoe groter en breder een band is, des te ronder wordt het contact oppervlak met de weg. Een rond contactoppervlak heeft een kleinere omtrek dan een ovaal contactoppervlak, dus minder vervorming.
    • Opbouw en materialen van de band. De opbouw van de band bepaalt hoeveel energie het kost om de band te vervormen. Een dunwandig soepel bandje vervormt makkelijker dan een stugge band.
    • Profiel.
      Profiel zorgt voor extra rolweerstand. Niet alleen de band vervormt in zijn geheel, maar ook het profiel zelf vervormt. Denk maar eens aan de noppen van een mountainbike band. Deze buigen om, zodra ze contact met het rijvlak maken.

    Prijs

    De prijs van banden varieren van 2 tot 50 euro. Het is heel goed mogelijk om een paar duizend kilometer te kunnen fietsen met een band van twee euro. Dit levert ongetwijfeld de laagste prijs per kilometer op. Maar de lekbestendigheid, sterkte van de band of rolweerstand zullen niet te vergelijken zijn met duurdere varianten. Je hebt dus wat meer geluk nodig met een goedkope band.

    Vragen:

    Brede banden roller lichter dan smalle banden. Is dit waar?

    Ja. Bij gelijke druk rollen brede banden lichter dan smalle banden.
    De vervorming van de brede band is namelijk kleiner dan de vervorming van de smalle band.

    Voorbeeld:

    We nemen een fietser van 70 kg, bagage achterop 15 kg en een fiets van 15 kg. Nu draagt het achterwiel een last van ca 60 kilo.

    De brede band (50 mm) en de smalle band (32 mm) zijn beide opgepompt tot een druk van 4 bar.

    Beide banden hebben namelijk hetzelfde contactoppervlak:

    4 bar = 4 kg per vierkante centimeter.
    60 kg / 4 = 15 vierkante centimeter.

    schetsrolweerstand

    De brede band hoeft dus veel minder te vervormen. Het vervormen van de band kost energie en dit is de rolweerstand.

    Overige voordelen brede banden:

    • Meer grip.
    • Meer comfort.
    • Je kunt makkelijker over onverharde wegen rijden.
    • Minder kans op snakebite.
    • Bandenspanning is minder belangrijk dan bij smalle banden.
    • Banden gaan langer mee.

    Waarom rijden wielrenners dan niet op brede banden?

    Dat doen ze ook. Vroeger reden ze op 18 mm banden, tegenwoordig op 23 mm.
    Er zijn echter ook een aantal beperkingen voor de breedte:

    • Brede banden kunnen niet zo hard worden opgepompt. Als je met 9 bar wilt fietsen, heb je weinig keuze.
    • Brede banden hebben meer luchtweerstand. De luchtweerstand wordt een belangrijke factor boven de 25 km/u.
    • Brede banden zijn zwaarder. Accellereren kost meer tijd en energie.
    • Zijdelingse stabiliteit wordt minder. Als je met 40 km/u plat door de bocht gaat, zul je dit merken.
    Zie voor meer informatie en tips Meijers

    Conussen reviseren

    Conussen reviseren t

    Wanneer een naaf niet zo soepel meer loopt, ben je meestal te laat om deze te smeren. Vaak is de conus ingesleten. Nieuw vet en nieuwe kogels helpen alleen als de loopbaan van de kogels nog intact is.

    conusoud







    Zitten er putjes of een diepe groef in de conus, dan moet deze vervangen worden. Dit is geen probleem als je een gangbare naaf hebt. Hiervoor zijn losse conussen te krijgen.
    Maar als je een wat oudere naaf hebt (10 jaar) of een naaf van een minder bekend merk, dan wordt het erg lastig.
    Je kunt proberen om bij de fietsenmaker een conus te vinden van een ander merk die past. Let hierbij op de diameter, lengte en vorm van de radius.

    Mocht het niet lukken, dan kun je proberen de oude conus te slijpen.

    Conus in de boormachine plaatsen.
    boormachine

    Met behulp van de as en contramoer zet je de conus vast op het uiteinde van de as.
    De as klem je in de boormachine.

    Dremel

    In een hobbymachine plaats je een schuur-rolletje. Een slijpsteentje is namelijk te grof.
    Eventueel in combinatie met een flexibel verlengstuk zodat de kop wat makkelijker te hanteren is.



    Slijpen

    Laat zowel de boormachine als de dremel tegelijk draaien. Dan met de dremel de conus glad slijpen totdat er geen putjes meer in het loopvlak zitten.

    Polijsten

    Er zullen door het gebruik van de Dremel schuur sporen zichtbaar zijn. Deze kun je makkelijk met een schuurpapiertje glad maken.

    Zet de boormachine aan, en houd een schuurpapiertje tegen de slijpenconus. Met voldoende geduld kom je tot een zeer glad resultaat.

    conusnieuw

    Bookmark and Share

    08-03-2010 om 00:00 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Vragen en antwoord fietsen
    Tags:fietsbandentechniek
    » Reageer (0)
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietspunt site map

    03-03-2010 om 15:17 geschreven door Bikes International  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags: Sitemap: * Bobike * Elektrische Fiets * Fietsaccessoires * Fietsbanden * Fietscomputer * Fietsdrager * Fietskar * Fietsmand * Fietstas * Fietstechniek * Fietswielen * Hartslagmeter * Kinderfietsen
    » Reageer (0)


    Foto

    Startpagina !




    Mijn favorieten
  • Fiets Samen
  • Fiets Plezier
  • Stan Kunstenaars Blog
  • Mondkapjes Schadelijk
  • Mode Shows mooie vrouwen TV Live

  • Blog als favoriet !

    Foto

    Blijf altijd op de hoogte van de ontwikkelingen op KimTube.nl.
    Krijg als eerste te horen wanneer er nieuwe filmpjes van Kim en haar geile vriendinnen online zijn!

    klik Gratis Kim Holland Film en vul  jouw email-adres in en je krijgt een gratis Kim Holland film kado!

    Nog meer...

    HotLive
    HotErotic
    AskAlina
    HotMatching
    My Exposures
    PinkPlace
    QRotic
    Dating Force



    Archief per maand
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 07-2013
  • 03-2013
  • 02-2012
  • 12-2011
  • 07-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 11-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010

    Subscribe UEFA Journaal in a reader


    Subscribe FIFA Journaal



    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    gameplezier
    www.bloggen.be/gameple
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    showbizzz
    www.bloggen.be/showbiz

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs