Inhoud blog
  • Froome en Ovalen
  • Opgelet met GPS - Power
  • Teksten in Magazines
  • Tour de France 2012
  • Antidoping manifest
  • Doping en Klimvermogen
  • Rode bieten
  • MTB wielen 26 en 29
  • S78 Standaard Renners
  • Giro 2012
  • Klimmen en laag vliegen
  • Thomas de Gendt op de Stelvio
  • Dames op de muur van Huy
  • Gilbert 8.96 W/kg op de muur van Huy
    Zoeken in blog

    The Power of Cycling

    11-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froome en Ovalen
    Chris Froome is de enige renner die in de Tour  nog met een niet-circulair Osimetric tandwiel rijdt. (Correctie, ook Pierre Rolland en David Millar) rijden met een ovaal).
    In de Tour 2012 reed bijna de ganse Sky ploeg met deze tandwielen. We stellen ons dus de vraag of Froome nu een hardnekkige dommerik zou zijn die als enige vasthoudt aan een spookbeeld, of dat er misschien andere krachten zouden spelen om de andere renners te overtuigen dit niet meer te doen.
    We zouden liefst ook niet vergeten dat het werelduurrecord achter derny op naam staat van Maas van Beek die een Ogival niet-circulair kamwiel van 70 tanden gebruikte om het record op  66.639 km te zetten.

    Over het mogelijke theoretische voordeel van dit tandwiel kan er na de voortreffelijke studie van de heren Ingenieurs Malfait en Storme nog weinig twijfel bestaan, zie o.a. http://www.noncircularchainring.be/

    Uit deze studie blijkt dat in het ideale geval wanneer het tandwiel voldoende ovaliteit heeft, correct georiŽnteerd is, en bij hoge trapfrequentie (90 tpm of meer) gebruikt wordt een dynamisch voordeel van ongeveer 8 Watt oplevert. Dit betekent niet dat dit tandwiel als een motortje energie zou leveren, maar wel dat er bij gelijke inspanning van de renner en bij gelijke belasting van zijn gewrichten, voornamelijk het kniegewricht, meer lichaamsenergie omgezet wordt in bewegingsenergie.

    Nu is 8 Watt niet echt om naar huis te schrijven, maar het loont de moeite even te kijken wat dit kan opleveren als tijdswinst.

    Bergop; Een renner die met 400 Watt een typische col op rijdt in 30 minuten, zal dezelfde col met 408 Watt bijna 1.7% sneller rijden en dus 30 seconden winnen!

    Tijdrit; In een vlakke tijdrit aan hoge snelheid zal de snelheidswinst van de orde van 0.5% zijn, dus ongeveer 9 seconden.

    Wat mij betreft is Froome dus wel de enige slimmerik in het peloton. Ik denk dat wereldkampioen tijdrijden Tony Martin minder dan 9 seconden winst haalt uit zijn zadel met schuurpapier. Toch is die man zo overtuigd dat hij er bloedende dijen op de kop toe neemt.

    10 procent meer vermogen? Baarlijke onzin!

    Ik lees in Het Nieuwsblad op 14/7 ; De producent (van de ovale tandwielen) slaat je om de oren met indrukwekkende cijfers: 10 procent meer vermogen, 10 procent minder melkzuur; de gemiddelde snelheid stijgt met 1 tot 1,5 procent.

    Laat ons even ernstig blijven. Indien er 10% vermogenswinst is bergop zal er ook bijna 10% snelheidswinst zijn. Op de Mont Ventoux zou Froome dus 6 volle minuten voor alle anderen rijden met de vingers in de neus...Niet dus!

    In een vlakke tijdrit betekent 10% vermogenswinst ongeveer 3% snelheidswinst, niet 1 tot 1.5 procent. Ook dit is fel overdreven.


     


     


    11-07-2013 om 00:00 geschreven door Fietsica  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgelet met GPS - Power
    Eindelijk begint de fietswereld te beseffen dat alles draait rond vermogen.
    En plots duiken langs alle kanten allerlei specialisten, metertjes en sites op met gegevens over geleverde vermogens waardoor we met de gekste beweringen geconfronteerd worden.
    Feit is dat alleen de allerbeste vermogensmeters betrouwbare metingen uitvoeren, en tot mijn spijt moet ik vaststellen dat de bekende GPS-toestelletjes  met vermogensberekening soms totaal de mist in gaan.
    Laurens Ten Dam rijdt een dijk van en Tour de France en hij plaatst zijn Garmin Forerunner 210 gegevens op Strava.  Een lofwaardig initiatief en mijn dank aan de openheid van Laurens. Maar.... Op Strava staat dus zijn ploegentijdrit Nice-Nice van 2/7/2013, die hij reed in 27'38" met een gemiddelde snelheid van 53.8 km/h . Zijn Forerunner (of is het Strava zelf?) berekent een gemiddeld vermogen van 639 Watt.
    Dit is een totaal van de pot gerukte idiote waarde want een (cleane) renner als  Laurens zou in werkelijkheid hoogstens 450  Watt kunnen halen gedurende deze tijd.
    Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze miskleun? De voornaamste oorzaak is dat deze GPS-meters alleen de snelheid van de renner meten, en niet de snelheid van de wind tegenover de renner. Wanneer een renner aan 60 km/u rijdt met een rugwind van 20 km/u dan zal de GPS-berekening een gigantische overschatting maken van het vermogen. In een ploegentijdrit rijdt Laurens ongeveer 85% van de tijd in het zog van zijn makkers waardoor ook zijn berekend vermogen ongeveer 25 tot 30 % te hoog zal zijn.
    Besluit; Vermogensmeting moet gebeuren aan de hand van de allerbeste specifieke toestellen, en niet door toestellen die ontworpen zijn voor andere doeleinden zoals GPS'jes en hartslagmeters.

    11-07-2013 om 00:00 geschreven door Fietsica  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Foto

    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Mijn favoriete lnks en blogs
  • Fietsica for Die Hards
  • Mieren van de Galibier
  • Maas Van Beek
  • Laser Spoke Power Meter
  • Cyclelive Magazine
  • BIG Challenge
  • Sport Scientists
  • Doping Actualiteit
  • Trainen op Vermogen


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!