Bart De Pauw en Tine Embrechts trekken samen met 7 koppels en 32 kinderen naar de Ardennen. Slechts 14 kinderen behoren toe aan de koppels, de andere 18 zijn maar met één doel naar de Ardennen afgezakt: de boel zoveel mogelijk in de war sturen.

De 7 mama's en papa's moeten zo snel mogelijk uitzoeken welke kinderen bij welke ouders horen, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan...

Dat De kinderpuzzel behoorlijk spannend is, blijkt uit een getuigenis van een twaalfjarige deelnemer van het spel:

"Ik ben een puzzelstukje van De kinderpuzzel. Ik ben twaalf jaar. Terwijl ik hier de andere kinderen leer kennen, weet ik dat mijn ouders ergens in de buurt bij zes andere koppels zitten. Zij moeten proberen te zoeken welke kinderen bij welke ouders horen …

Ik mag niet laten merken dat ik mijn papa en mama ken. Ik mag ook niet laten merken wie
mijn broertje is. Ik moet zo veel mogelijk proberen geheim te houden wie ik ben. Het is een rolletje spelen, heeft papa gezegd, zoals in het kerstspel op school.

Eergisteren hebben Jutta en Anke een opdracht moeten doen. Ze hebben met een paramotor mogen meevliegen. En gisteren zaten Senne en Lio in een helikopter. Het was razend spannend, ze raakten niet uitverteld. Ik weet niet of zij hier ouders hebben. Ik weet niet of zij dubbelspion zijn of een kind van de andere ouders. Ik hoop dat ik mij niet verspreek …

Tine komt mij halen, een koppel heeft mij uitgekozen om mee een opdracht te spelen. Ik krijg er kriebels van in mijn buik … Ze gaan mij proberen uit te vragen, maar ik ga niks verklappen. Ik ga doen wat we met mama en papa hebben afgesproken. Niks zeggen over waar ik woon of waar we op vakantie zijn geweest. Ik ga zeggen dat mijn mama verpleegster is. Het is de eerste keer dat ik van mijn ouders mag liegen.

De wagens zijn er. We moeten nog een halfuurtje rijden naar een geheime locatie. Julie is ook
gekozen. Ze zit naast mij in de auto. Ik zie dat ze ook zenuwachtig is. Zou zij misschien ook een van de kinderen met ouders zijn? Hopelijk moet ik geen spel tegen papa en mama spelen …"

DE KINDERPUZZEL - EEN - VANAF 21 FEBRUARI - IEDERE ZONDAG - 20u30