Inhoud blog
  • met vallen en opstaan... en weer doorgaan
  • uitputting
  • nooitmeervooraltijd
  • dwanggedachten
  • Gebeten door een hond
  • autisme en gezin
  • snijden
  • dissociatie
  • zoon met autisme
  • dwang
  • Autisme en depressie: Een klein monster verborgen in mijn zoon
  • ASS en depressie
  • zorgen
  • krokusvakantie
  • Zorgen
  • trampoline
  • zorgboerderij
  • Paardentherapie
  • energie
  • de meisjes
  • werk en keuzes maken
  • slapeloosheid, collega
  • Mijn zoon heeft het moeilijk.
  • Niet naar school- thuisbegeleiding-ASS
  • Een Elfje
  • elfje autisme
  • beschadigd- elfje
  • Ik blijf vechten
  • elfje
  • echt luisteren
  • medicatie
  • Kopzorgen
  • TicTIcTIc
  • Het loopt helemaal fout!
  • De sportleraar op school
  • Verstijfd
  • quote
  • tijdlijn levensloop
  • een elfje - geïnspireerd door het Congres 'Talent op het werk'
  • gemis
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Categorieën
  • ANGST (7)
  • ASS (49)
  • CVS (5)
  • Euthanasie (5)
  • Fibromyalgie (29)
  • gedichten (38)
  • gehoorproblemen (7)
  • gilles de la tourette (14)
  • HSP (10)
  • Huisdieren (1)
  • Naaien (2)
  • over mijn gezin (55)
  • Polyneuropathie (2)
  • relatie en ass (1)
  • TIETZE (1)
  • verlies (2)
  • Vriendschappen (0)
  • Foto
    Foto
    Foto
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Zoeken met Google


    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 08-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Laatste commentaren
  • Nat bed (Diana)
        op Pampers
  • fibro (kelly)
        op Omscholing - brugopleiding
  • Fibro (Mieke)
        op Naar de pijnkliniek
  • Fibro (Anja)
        op Naar de pijnkliniek
  • knuffel (Katrijn)
        op Geïrriteerd
  • Blog als favoriet !
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    joggerke
    www.bloggen.be/joggerk
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Leven met o.a. pijn, angst, autisme en tourette/ dwang/ drang in het gezin.
    Gewoon Anders
    21-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nooitmeervooraltijd
    mama:

    nooitmeervooraltijd

    Nooit meer
    je stem horen
    nooit meer
    je bezoekers
    nooit meer
    je lach horen
    nooit meer 
    dingen met je kunnen delen
    nooit meer
    je zien genieten
    nooit meer
    thuiskomen
    nooit meer
    kan ik je knuffelen
    nooit meer
    kan ik uithuilen
    voor altijd
    diep in mijn hart

    21-05-2017 om 08:45 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    25-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Elfje
    Onbegrip
    alle dagen
    onbegrijpelijk sterk aanwezig
    de maatschappij in keurslijf
    diversiteit

    25-11-2016 om 16:57 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.elfje autisme
    Ik 
    denk anders
    ik voel anders
    ik ben mijn ik
    authentiek 

    25-11-2016 om 14:03 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beschadigd- elfje
    Beschadigd
    diep geworteld
    onrust en chaos
    mijn lichaam voelt verdoofd
    Beschadigd

    25-11-2016 om 14:01 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik blijf vechten
    Ik schreeuw,
    woorden vervagen door de wind.
    Ik roep,
    iedereen is woorden-blind...
    Ik huil,
    met opgedroogde tranen.
    Ik lach,
    en doe alles vervagen.
    Diep vanbinnen blijft de pijn
    Ik blijf vechten,
    je krijgt me niet meer klein.

    25-11-2016 om 13:58 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.elfje
    TRANEN
    intens verdriet
    verbolgen en machteloos
    heel diep in mezelf
    VERZONKEN



    25-11-2016 om 13:18 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    23-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verstijfd
    Verstijfd
    helemaal bevroren
    het bekruipt mij in elke
    vezel
    Jouw handen
    jouw adem
    jouw geur
    Ik ben klein
    onderga
    ik was ongeschonden
    bang
    verdoofd
    versteend
    ondergaan
    elke keer 
    wat jij hebt gedaan


    23-10-2016 om 11:47 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.quote
    Je weet pas
    hoe sterk je bent
    wanneer sterk zijn
    de enige keuze is
    die je hebt

    23-10-2016 om 11:40 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    15-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een elfje - geïnspireerd door het Congres 'Talent op het werk'
    Jij
    wees jezelf
    You are enough
    GROEI uit je KRACHT
    TALENT

    15-10-2016 om 19:06 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    10-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elfjes
    MAMA
    Moeder zijn
    een echt geschenk
    elke dag steeds opnieuw
    HARTVERWARMEND



    Dagelijks
    sensorisch overspoeld
    mezelf proberen zijn
    overleven steeds weer opnieuw
    OVERprikkeling


    STOP
    zeg halt
    bewaak je grenzen
    ik kan dit niet
    DOSEREN


    Mijn
    lijf is
    een grote spons
    tentakels sporen alles op
    SENSOREN


    CHAOS
    overzicht kwijt
    de structuur weg
    Ik hunker hard naar
    RUST

    10-10-2016 om 14:52 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    31-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevangen in pijn.
    Gevangen in mijn lichaam
    Gevangen in een web van pijn
    Gevangen in een mist van vermoeidheid
    Gevangen achter grendel en slot
    De verzengende pijn maakt mijn lijf kapot.

    Ik wil eruit
    Ik wil vrijheid
    Ik wil vooruitzien
    en wel nu meteen!

    Geen pijn meer,
    nooit nog zo vermoeid,
    nooit zoveel zeer
    daar is energie mee gemoeid.

    Hoeveel jaar heb ik gekregen
    Geketend
    om te boeten in pijn en verdriet
    om te worden afgesneden
    van het leven in 't verschiet?

    Gevangen in mijn lijf
    het doet niemand goeds...




    31-03-2015 om 19:49 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het pijn-beest.
    Pijn, pijn, pijn, pijn, pijn, ...
    moe, moe, moe, moe, uitgeput,....
    het kan echt niet zijn!
    waar heb ik dit aan verdiend?
    nachten en dagen lang
    zonder onderbreking,
    ik voel mij gebroken!

    het minste dat ik doe,
    maakt mij zo moe,
    hoe meer ik wil kunnen,
    hoe minder ik kan...
    herstellen
    is mijn grote plan.

    ik wil kunnen leven
    genieten
    werken
    slapen
    eten
    spelen
    dansen
    sporten,...
    onbezonnen,
    zonder horten en stoten,
    heel even...

    moe, slaperig, duizelig, misselijk, uitgeput, met pijn doordrenkt,
    het beest heeft mij goed te pakken
    het vreet mijn energie
    het bijt zich vast,
    zuigt mij leeg
    energievreter, dat stomme pijn-beest.

    31-03-2015 om 19:20 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    26-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn hondje
    Mijn hondje,
    altijd blij,
    kwispelend,
    de hele dag.
    Je geeft likjes,
    nestelt je tegen mij,
    je biedt troost,
    maakt de kinderen blij.
    vanaf de eerste dag,
    onze lieveling.
    Jij hoort bij ons,
    je hoort erbij.

    26-02-2015 om 19:57 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    25-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedicht over pijn
    Verdwaald in een labyrint van pijn
    zoek ik mijn weg
    naar een leven
    om er te kunnen zijn.

    Een knuffel,
    een hart onder de riem,
    een belletje,
    hoe lang is't geleden
    dat ik iemand heb gezien?

    Vooruit denkend
    sleep ik mij erdoor,
    gesterkt door wilskracht
    ga ik ervoor!

    Moe, 
    uitgeput,
    tekort aan een verkwikkende slaap,
    de pijn houdt mij wakker,
    mijn geest zoekt raad.


    25-02-2015 om 20:00 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    21-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21-02-2015 om 01:25 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21-02-2015 om 01:24 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    21-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het fibrobeest heeft mij weer goed te pakken :((((
    Gisteren heb ik de hele dag in mijn bed gelegen, moe, uitgeput. Tegen de avond begon de pijn feller te worden. Het onweerachtig weer doet er geen deugd aan, aan mijn lichaam.

    Vandaag…
    Een slechte dag.

    Deze morgen werd ik wakker geblaft door  mijn hondje, ze was zottekes aan het spelen.
    Ik stond eventjes op, het was 8u, dan kon ik de kinderen nog eens zien voordat ze naar school vertrokken. Mijn man was er ook om te komen ontbijten.
    Toen ik uit mijn bed kwam voelde ik direct dat ik niet standvastig was. Zelfs met mijn krukken was het moeilijk om mij te verplaatsen. Ik zwalpte naar de tafel.
    Emmelie zei me dat de hond van mijn schoonzus gestorven was gisterenavond.  Heel jammer, maar het was een oude hond geworden en ze had kanker, 14j.

    Toen ik aan tafel zat kon ik het niet houden van de pijn in mijn schouders en armen en in mijn bekken tot aan mijn voeten. Elk vezeltje in mijn pezen en spieren deed pijn (nu nog steeds). Ik vertelde het aan mijn man. De pijn verergerde maar steeds. 
    Mijn hondje blafte weer en ik zei dat ze niet mocht blaffen. Ze kwam mij halen. Ze was haar balletje kwijt. Ik probeerde het balletje te nemen van onder de kast… Dit was een hels moment voor mij, de pijnscheuten brandenden met scherpe messteken door mijn ledematen. Het trok naar mijn nek en hoofd. Ik had veel moeite om weer recht te geraken, ik riep het uit van de pijn.  Mijn Hondje, Tina, was super content dat ze haar balletje terug had. Ik moest mij bedwingen om niet te wenen. Kort nadat ik het balletje probeerde te nemen, kreeg ik een beklemmend gevoel aan mijn borstkas. Ik kon bijna niet meer ademen. De spieren trokken zodanig samen dat mijn borstkas en buikspieren in een soort van kramp kwamen. Een akelig gevoel!! Ik zei het tegen mijn ventje en hij zei dat ik best weer in mijn bed zou kruipen. Ik deed mijn best om er te geraken. Ik moest een paar keer stoppen met stappen, want ik moest naar adem snakken.
    Eens dat ik in mijn bed geraakte, moest ik mijzelf tot rust proberen krijgen. Ik begon te hyperventileren. De pijn overheerste en de beklemming ging niet over.  Na een tijdje goed op mijn ademhaling te letten en te tellen, begon ik tot rust te komen. De beklemming verminderde. De pijn bleef aanhouden. 
    Ik heb toch nog wat kunnen slapen, het is heel vermoeiend allemaal.
    Nu heb ik nog steeds enorm veel pijn, maar ik bijt op mijn tanden. Ik moet proberen eten op tafel te krijgen, want straks komen mijn kinderen thuis van school en ze zullen grote honger hebben. Vandaag is het rijst met appelmoes en worst, het is woensdag. Er is niet veel werk aan, maar voor mij is het een grote inspanning geworden. Vroeger deed ik het in een wip en deed ik ondertussen nog verschillende andere dingen. Nu is het doseren, ik kan zolang niet altijd aan het fornuis staan, het put mij uit. 
    pfff.. ik heb het al een halve dag volgehouden, hoe zal de rest van de dag zijn??? 

    21-05-2014 om 11:42 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    14-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ma
    Ma,
    jij was er altijd
    toen we je nodig hadden...
    jij zorgde voor ons
    met hart en ziel..
    jij leerde mij zelfstandig worden,
    je bracht me veel levenswijsheid bij.

    Ik ben je nog steeds niet vergeten,
    ik mis je nog iedere dag...

    Moeder worden is iets heel speciaals,
    moeder zijn,
    een geluk van elke dag...

    14-05-2014 om 00:11 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    07-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.genen en omgeving net zo belangrijk bij het ontstaan van autisme

    Genen en omgeving net zo belangrijk bij ontstaan autisme

    Gepubliceerd: Zon 04 mei 2014

     


    •

    •  

    •  

    •  


    Genetische factoren en iemands levensomgeving dragen beide ongeveer 50 procent bij aan de ontwikkeling van autisme.


    Dat schrijft een consortium van Zweedse, Engelse en Amerikaanse wetenschappers deze week in JAMA. 

    De studie naar het ontstaan is de grootste ooit, er werden gegevens van 2 miljoen Zweedse kinderen gebruikt, waarvan er ruim 14,500 een autismegerelateerde aandoening gediagnosticeerd kregen. De studie focuste op familieverbanden: ouders en kinderen, broers en zussen en verdere familieleden.

    Het bleek dat kinderen met een broer of zus met autisme een 10 keer zo hoog risico hadden als normaal om het ook te krijgen. Een halfbroer of -zus leverde een 3 keer zo hoge kans op terwijl een neef of nicht de kans op autisme verdubbelde, zo berekenden de wetenschappers.

    50 procent

    In totaal bleek de kans om autisme te krijgen voor ongeveer 50 procent in de genen ligt. De rest komt door de omgeving waar iemand in opgroeit. Eerdere studie weten wel tot 90 procent van de kans aan genen, maar die waren uitgevoerd met gegeven van veel minderen mensen.

    De wetenschappers splitsten de omgevingsfactoren nog op in zogenaamde 'gedeelde’ en 'ongedeelde’ factoren. De eerste omvat factoren die voor alle familieleden gelijk zijn, zoals de sociaal-economische status van het gezin, terwijl de tweede unieke eigenschappen als medicijngebruik of complicaties bij de geboorte beschrijven.

    Het bleek dat vooral de laatste belangrijk waren voor het ontwikkelen van autisme. Maar welke factoren het precies zijn, daar konden de onderzoekers nog geen uitspraken over doen.  

      

    Door: NU.nl/Hidde Boersma


    07-05-2014 om 17:34 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.depressie

    Mijn gezicht,

    Mijn buitenkant is maar 

    een masker..

    mijn binnenkant is een 

    disaster…


    veel mensen zeggen: 

    Je ziet er goed uit!

    Maar wat ik van binnenin voel,

    Dat weet niemand..


    Ik kan het niet vertellen,

    Want het wordt dan weer 

    geminimaliseerd.


    Ik herval en blijf hervallen,

    Dat is wat ik weet!


    Als ik terug kijk naar vroeger,

    Zelfs tot in mijn jeugd,

    Was dit getekend door angst,

    Depressies,

    Het doet me geen deugd…


    Ze zeggen: Je bent een sterke vrouw.

    Op wat is dat gebaseerd?

    Hoe hard moet ik dan trekken..

    Aan dat touw?

    Hoe diep moet ik springen?


    Ik krabbel steeds op en af,

    Opnieuw en opnieuw,

    Keer op keer..




    07-05-2014 om 09:20 geschreven door fibromie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:gedichten
    >> Reageer (0)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs