f.c. kampioenen en algemeen
Inhoud blog
  • Fckampioenen Toolbar met Logo
  • vliegtuigen animaties
  • papa en veel talen schrijven en lezen
  • IK HOU VAN JOU in verschillende talen zeggen en schrijven
  • de reeksen in de zomer
  • geen fc de kampioenen wegens eurovision 2007
  • Het is 1 mei yes !
  • Welkom op mijn blog
  • naar de radio luisteren of een sudoku spelen .
  • heb jij een vraag?
  • het weer in .... (zie hoeveel graden het is in .....)
  • tijd van andere landen
  • gewoon
  • nieuwe strips
  • wereldweetjes
  • 1 april 2007
  • modelvliegtuigen en andere
  • gewoon gezichten
  • vragen maar niet voor prijzen !!
  • stuur ze door
  • vragen
  • rijmpjes
  • raadsel van de maand
  • hi ik ben sacha
  • prettige vakantie voor vrijdag 16 feb tot 26 feb
  • 16 feb : dikke trui dag
  • plannen van huizen
  • foto's
  • wallpapers
  • coole auto's
  • de tweede wereldoorlog
  • groote torens
  • code zoeken voor spelletjes
  • vraagje dan ga je gewoon op e-mail mij eenvoudig hé
  • grappige katten
  • kleine filmpjes van de kampioenen
  • film's
  • kleine tekst
  • magie
  • hahaha ik ben bekend voor sommige filmen
  • singeren ( Hec Leemans ,Marijn Devalck ,Johny Voners )
  • illusie's
  • vetrek en aankomst van zaventem
  • auto's
  • tv gids
  • vliegtuigen
  • de trailers in kinepolis
  • f.c. de kampioenen
  • gelukkige nieuwjaar aan iedereen op mijn blog
  • billie rob teuwen
  • fragement
  • foto's van steracteur en sterartiest
  • acteurs
  • fotoalbum
  • stem voor jou kampioen
  • alle dvd's
  • de afleveringenen
  • kleren van de kampioenen
  • wie zegt wat
  • dvd reeks 16
  • niet meer verkrijgbaar
  • kleine film van de niewe reeks
  • kijkcijfers
  • test jezelf
  • verjaardagkalender
  • liedjes
  • buitenopnames reeks 17
  • de nieuwe reeks
  • kampioenenkalender
  • koken chez moi
  • moppen
  • verhaalijn
  • freedom of the seas
  • kampioenspelletjes
  • dvd box
  • namen van actuers
  • strips
  • kampioenen op tv
  • bedankt om te komen bezoeken


    $GLOBALS['google']['ad_type']='text_image'; $GLOBALS['google']['channel']='6725431494'; $GLOBALS['google']['client']='pub-1057120668403743'; $GLOBALS['google']['format']='mobile_single'; $GLOBALS['google']['https']=$_SERVER['HTTPS']; $GLOBALS['google']['host']=$_SERVER['HTTP_HOST']; $GLOBALS['google']['ip']=$_SERVER['REMOTE_ADDR']; $GLOBALS['google']['markup']='xhtml'; $GLOBALS['google']['oe']='utf8'; $GLOBALS['google']['output']='xhtml'; $GLOBALS['google']['ref']=$_SERVER['HTTP_REFERER']; $GLOBALS['google']['url']=$_SERVER['HTTP_HOST'] . $_SERVER['REQUEST_URI']; $GLOBALS['google']['useragent']=$_SERVER['HTTP_USER_AGENT']; $google_dt = time(); google_set_screen_res(); google_set_dcmguid(); function google_append_url(&$url, $param, $value) { $url .= '&' . $param . '=' . urlencode($value); } function google_append_globals(&$url, $param) { google_append_url($url, $param, $GLOBALS['google'][$param]); } function google_append_color(&$url, $param) { global $google_dt; $color_array = split(',', $GLOBALS['google'][$param]); google_append_url($url, $param, $color_array[$google_dt % sizeof($color_array)]); } function google_set_screen_res() { $screen_res = $_SERVER['HTTP_UA_PIXELS']; $delimiter = 'x'; if ($screen_res == '') { $screen_res = $_SERVER['HTTP_X_UP_DEVCAP_SCREENPIXELS']; $delimiter = ','; } $res_array = explode($delimiter, $screen_res); if (sizeof($res_array) == 2) { $GLOBALS['google']['u_w'] = $res_array[0]; $GLOBALS['google']['u_h'] = $res_array[1]; } } function google_set_dcmguid() { $dcmguid = $_SERVER['HTTP_X_DCMGUID']; if ($dcmguid != '') { $GLOBALS['google']['dcmguid'] = $dcmguid; } } function google_get_ad_url() { $google_ad_url = 'http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/ads?'; $google_scheme = ($GLOBALS['google']['https'] == 'on') ? 'https://' : 'http://'; foreach ($GLOBALS['google'] as $param =>$value) { if ($param == 'client') { google_append_url($google_ad_url, $param, 'ca-mb-' . $GLOBALS['google'][$param]); } else if (strpos($param, 'color_') === 0) { google_append_color($google_ad_url, $param); } else if ((strpos($param, 'host') === 0) || (strpos($param, 'url') === 0)) { google_append_url($google_ad_url, $param, $google_scheme . $GLOBALS['google'][$param]); } else { google_append_globals($google_ad_url, $param); } } google_append_url($google_ad_url, 'dt', round(1000 * array_sum(explode(' ', microtime())))); return $google_ad_url; } $google_ad_handle = @fopen(google_get_ad_url(), 'r'); if ($google_ad_handle) { while (!feof($google_ad_handle)) { echo fread($google_ad_handle, 8192); } fclose($google_ad_handle); } ?>

    Aangepast zoeken

    Rondvraag / Poll
    Wat vinden jullie van mijn blog na een half jaar
    super
    goed
    er moet nog veel bij
    slecht
    Bekijk resultaat


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


  • fc de kampioenen site 1
  • fc de kampioenen site 2
  • fc de kampioenen site 3
  • rob teuwen site 1
  • prizee leuke spelletjes
  • kid city ook leuke spelletjes
  • de blog van joel
  • studio 100
  • mini clip leuke spelletjes
  • leuke spelletjes in frans

  • bloggen.be
  • spelletjes
  • ook spelletjes
  • nog meer spelletjes
  • en nog meer spelletjes
  • de blog van alex maar niet op bloggen
  • programma van kinepolis
  • programma van ugc
  • films gratis te zien op een website
  • kampioenen site 4

  • auto's online op internet kopen
  • de site van bartsmit
  • de site van droomland
  • (sn brussels) ticket door internet kopen
  • kleine trailers en filmen
  • de site van james bond
  • tickets voor vliegtuig AA
  • ketnet
  • de site van 'spring'
  • wereldweetjes van national geographig junior

    Rondvraag / Poll
    welke aflevering in reeks 1 vinden jullie het leukst ?
    de nieuwe truitjes
    koopjes
    vogelvrij
    het record
    doortje
    transfer
    carmens wasmachine
    de ster
    crisis
    voetbalploeg zoekt trainer
    het geld of het veld
    verkiezingen
    omkoopschandaal
    Bekijk resultaat






    Nieuws VTM

    Rondvraag / Poll
    kijken jullie naar fc de kampioenen
    ja,altijd
    soms
    nee
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    vinden jullie het goed dat er in de zomer dagelijks de kampioenen is behalve op zondag
    ja,super veel
    ja
    een beetje
    helemaal niet
    Bekijk resultaat


    Welkom op www.bloggen.be/fckampioenen/ dus eingelijk mijn blog !!!!

    Blog als favoriet !


    Zoeken met Google



    Zoeken in blog



    Startpagina !

    Een interessant adres?

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben sacha
    Ik ben een man en woon in antwerpen (belgie) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 29/08/1996 en ben nu dus 27 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: rekenen,fietsen,computer,naar de kampioenen kijken.

    Archief per maand
  • 04-2009
  • 09-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006

  • Buy Products Online from China Wholesalers
  • Buy cheap products onlinr from china wholesale
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Black
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Olive
  • Barbour Nortilus Jacket Grey Marl

    Druk op de onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek geen 18 + !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Laatste commentaren

    Nieuws GVA
  • Bouwgronden Herentalsesteenweg staan te koop via online platform Biddit
  • Lenn De Roovere boekt eerste seizoenszege in Budingen en eert zijn overleden opa
  • Bart Peeters, Selah Sue en Elisabeth Lucie Baeten op podium ‘voor menselijkheid’ op gratis 505-concerten in Antwerpen
  • Unia: “Racisme op het werk blijft hardnekkig zeer”
  • Salonremise tussen Westerlo en Genk is spek naar de bek van De Ideale Wereld: “Op stage in een klooster nog geoefend op non-voetbal”
  • Danira Boukhriss Terkessidis kondigt geslacht van kindje aan
  • Tibe Grijp de snelste in Mol Sluis
  • Koen en Kris kronen zich tot Belgisch kampioen tafeltennis
  • Zes doden nadat vrachtwagen op politiecontrole in Sevilla botst
  • Drake geeft zwangere fan 25.000 dollar nadat ze bordje met opvallende vraag omhoog houdt tijdens concert

    Hoofdpunten blog joel
  • zinnen en woorden in verschillende talen
  • rijmen
  • rekenen
  • over mij
  • spreekbeurt dieren
  • songteksten van de liedjes van studio100
  • nieuwe strips
  • spreekbeurt landen
  • films kijken
  • kook recepten
  • magic
  • earthcam
  • illusion
  • vertrek en aankomst vliegtuigen zaventem
  • TVGIDS
  • disneyland hotels
  • POPULAIRSTE FILMS VAN DISNEY
  • deze week in kinepolis (programma)
  • trailers
  • DISNEYLAND
  • grootste hotels
  • cruises schepen
  • vliegtuig types
  • hooge gebouwen
  • grappen


    Hoofdpunten blog jamesbond
  • trailers
  • films kijken
  • boeken van james bond
  • tekenfilms kijken
  • grappige foto's
  • tv gids
  • moppen
  • films kijken
  • trailers

    Welkom op mijn blog! ik heb hem alleen gemaakt cool hé dus ben je nu op bloggen.be/fckampioenen wauw een mirakel

    Rondvraag / Poll
    welke kampioen is voor jou saai ?
    doortje coppens
    pol de tremmerie
    billie coppens
    pico coppens
    bieke vertongen
    marc vertongen
    pascale crucke
    oscar crucke
    xavier waterslaeghers
    carmen waterslaeghers
    nero waterslaeghers
    btw waterslaeghers
    ddt de tremmerie
    fernand costermans
    maurice de praetere
    boma balthasar
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    welke aflevering in reeks 2 vinden jullie het leukst ?
    alleen is maar alleen
    bekers
    naar amerika
    de streep
    carmen rukt op
    fc toneel
    de vriendin
    bieke's auto
    operatie parkiet
    de ooievaar
    de controleur
    xavier gekwetst
    verliefd
    Bekijk resultaat



    FCkampioenen blog                         
                                     bloggen.be/fckampioenen       
      "De beste blog "                                                                   

    Rondvraag / Poll
    welke auto zou jij graag willen hebben ?
    hummer
    lexus
    saab
    toyota
    ferrari
    fiat
    volkswagen
    citroen
    porsche
    audi
    honda
    dodge
    mercedes
    peugot
    renault
    opel
    mazda
    smart
    BMW
    volvo
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    welke auto zou jij graag willen hebben ?
    rover
    caddilac
    chrysler
    aston martin
    hyundai
    jaguar
    jeep
    lotus
    land rover
    lamborghini
    chevrolet
    mini
    nissan
    MG
    maserati
    lancia
    sea
    skoda
    rolls royce
    KIA
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    wat heb jij thuis ?
    TV
    computer
    xbox
    playstation
    nintendo wii
    gameboy
    psp
    gsm
    game cube
    laptop
    Bekijk resultaat


    Foto

    Foto

    Rondvraag / Poll
    In welke land zou jij graag willen wonen
    Italië
    Verenigde Staten
    België
    Frankrijk
    Polen
    Australië
    India
    Thailand
    Griekenland
    Spanje
    Portugal
    Duitsland
    Israel
    China
    Zwitserland
    Canada
    Alaska
    IJsland
    Groenland
    Ghana
    Bekijk resultaat


    een blog met allerlei dingen over de kampioenen
    Welkom op mijn blog .
    11-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.plannen van huizen
    plannen van een huizen :










    ik heb  (om plannen
    te doen echte plannen) ik
    doe het
    want ik wil zelf later een
    architect
     worden.
    heb je een plan stuur me dan
    de plan op e-mail mij als
     je wilt en als je mag want ik wil
    echt architect worden .

    11-02-2007, 00:00 geschreven door suchi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    07-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's
    foto's :

    Johny Voners (Xavier uit fc de kampioenen)
    Fc De Kampioenen (signeersessie FNAC Wijnegem - 20/01/2007) 



    Hec leemans (schrijver van veel strips maar ook van fc de kampioenen)
    Fc De Kampioenen (signeersessie FNAC Wijnegem - 20/01/2007)



    Marijn Devalck (Boma uit fc de kampioenen)
    Fc De Kampioenen (signeersessie FNAC Wijnegem - 20/01/2007)




    Pim ? (van idool 2006)
    Pim (1 jaar Radio BEMBEM - Plopsa Indoor)



     ?  ? (Kolonel van Sijpe uit  fc de kampioenen)
    Film (Premiere Harry Potter en de Vuurbeker)



    Loes van Den heuvel (Carmen uit fc de kampioenen)
    Film (Premiere Harry Potter en de Vuurbeker)




    An Swartenbroeckx (Bieke van fc de kampioenen)
    An Swartenbroeckx (Steracteur Sterartiest 2006)




    Jelle Cleymans (Evert uit spring)
    Jelle Cleymans (Zo is er maar één - Antwerpen)






    07-02-2007, 14:45 geschreven door suchi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wallpapers
    wil je een wallpaper van  klik dan hier :

    Kampioenen
     800 x 600
     1024 x 768
    Basta
     800 x 600
     1024 x 768
    Kampioenen
    800 x 600
     1024 x 768

    Nicole & Hugo
     800 x 600
     1024 x 768


    Piet Piraat
     800 x 600
     1024 x 768


    Wall.......two klik op de afbeelding om de wallpepers te krijgen

     
    Wall......oneklik op de afbeelding om de wallpepers te krijgen

    06-02-2007, 00:00 geschreven door suchi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    04-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.coole auto's

    hier boven zie je de audi aud
     
             
          
    ASTON MARTIN V8 Vantage 4.3i V8 32v Coupé




    HUMMER H2 4 maal 4                 
    1 - 2 - 3
    (1)   








     (3)
    (2)   

    ALFA ROMEO 156 JTD
    1 - 2
    (1)   (2)



    BENTLEY Continental MK6 DHC PARK WARD
    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   (6)

    BENTLEY Continental R model 1994 52.066 netto !
    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   (6)


     
    AUDI A4 1.9 TDi
    1-2-3-4
    (1) (3)
    (2) (4)



    BMW 320
    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   (6)


    BMW 730 D VERKOCHT KUURNE MOTORS
    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   (6)



    BMW X5 3.0i GPS!! Aut.
    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   (6)


    CADILLAC Escalade EXT 6.0 V8 Full Options
    1 - 2 - 3 - 4 - 5
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)     
    CHRYSLER PT Cruiser 2.4 Turbo 16v GT
    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   (6)


    CITROEN Berlingo 1.9
    1 - 2 - 3 - 4
    (1)   (3)
    (2)   (4)

    FERRARI 512 TR
    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   (6)
    FERRARI Mondial cabrio
    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   (6)
    FERRARI F430 SPIDER F1
    1 - 2 - 3 - 4 - 5
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)     

    FERRARI F50 4.7i
    1 - 2 - 3 - 4 - 5
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)   
    HONDA Element quad 49 cc
    1 - 2 - 3
    (1)   (3)
    (2)     
    HYUNDAI Tucson 2.0 Turbo CRDi 16v VGT 4WD GLS
    1 - 2 - 3 - 4 - 5
    (1)   (4)
    (2)   (5)
    (3)     
    JAGUAR S-Type 3.0i V6 24v Executive Aut.
     
     
     
     

      



    15-01-2007, 00:00 geschreven door suchi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    10-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vetrek en aankomst van zaventem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen aankomst 380  vertrek 381

    klik op 380 om te weten waneer de vliegtuigen in zaventem aankomen.                                   
    klik op 381 om te weten waneer de vliegtuigen vertrekken van zaventem.


    brussels airlines
                             
                             
    el al
                             
    alitalia
      

    delta airlines



    american airlines


    united airlines



    olympic airlines


    klm

    virgin express

    air france

    united airlines

    sas

    swissair

    star alliance

    lufthansa

    air canada

    british airlines

    iberia


    american trans air

    northwest airlines

    japan air

    china
    airlines

    10-01-2007, 16:35 geschreven door suchi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.auto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Geschiedenis
    Zie Geschiedenis van de auto voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

    Het woord automobiel is een Frans leenwoord en komt van automobile. Dit komt weer uit het Grieks en Latijn. Het eerste auto komt van het Griekse αυτος en betekent zelf. Het tweede mobile komt van het Latijnse movere en betekent bewegen. De automobiel zoals wij hem nu kennen ontstond geleidelijk uit de rijtuigen die getrokken werden door paarden en de fiets en de zogenaamde Ottomotor.

    • De allereerste voorloper van de auto's waren wellicht de zeilwagens, die in de 18e eeuw in Europa onder gunstige omstandigheden reeds een zeer behoorlijke snelheid konden bereiken. Er zijn zelfs bronnen, die aangeven dat er onder de Egyptische farao Amenemhat III, in het tweede millennium vóór Christus, al zeilwagens bestonden.
    Stoomvoertuig van Cugnot uit 1771, Musée des Arts et Métiers, Parijs
    Stoomvoertuig van Cugnot uit 1771, Musée des Arts et Métiers, Parijs
    • Voordat de moderne verbrandingsmotor werd toegepast, gebruikte men eerst nog stoommachines. Een van de bekendste ontwerpers van de stoomauto is Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804). Deze officier gebruikte zijn stoomauto (1765) voor opdrachten binnen het leger. Ook Gurney ontwierp een stoomauto in 1832 voor de verbinding tussen Gloucester en Cheltenham in Engeland. De gangbare snelheid was toen ongeveer 25 kilometer per uur. Eenzelfde ontwikkeling was te zien in Nederland waar Sibrandus Stratingh uit Groningen in 1834 een (succesvol) experiment deed met een stoomauto. Tot aan de uitvinding van de verbrandingsmotor ontwikkelde de stoomauto zich geleidelijk, maar hij kon niet op tegen de verbrandingsmotor. De voordelen van deze motor waren voornamelijk een veel lager gewicht en minder brandstofverbruik voor meer vermogen. Hiermee was de opmars van dit type motor niet meer te stuiten.
    • In 1862 bouwde Etienne Lenoir zijn eerste auto met verbrandingsmotor. Pas toen de Duitser Nikolaus Otto in 1878 verbeteringen aanbracht werd de gasmotor van Lenoir een commercieel succes. De finishing touch werd geleverd door Gottlieb Daimler met zijn patent op de eerste succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885). De grootste verbeteringen aan de zware oliemotor zijn gedaan door Rudolf Diesel uit Duitsland, die zijn eerste patenten nam in 1892. Tegen het einde van de negentiende eeuw was de verbrandingsmotor de grote concurrent van de stoommachine in industrie en transport.
    De eerste auto met een benzinemotor werd door Benz ontwikkeld in 1885
    De eerste auto met een benzinemotor werd door Benz ontwikkeld in 1885
    • Carl Benz bouwde in 1885 de (driewiel-)auto uitgerust met een benzinemotor. Dit voertuig was de start voor de ontwikkeling en doorbraak van dit type verbrandingsmotoren.

    Type auto's

    Er zijn verschillende types auto's. Behalve vrachtauto's, bestelauto's en bussen zijn er verschillen in de personenauto's.

    • Sedan; een auto met een apart compartiment voor bagage, motor en inzittenden.
    • Hatchback; een auto met een apart compartiment voor motor en inzittenden. Bagage wordt in dezelfde ruimte vervoerd als de inzittenden.
    • Terreinauto (ook wel: SUV); een auto die ook off-road kan rijden.
    • MPV; ook wel Monospace, een auto geschikt voor meerdere personen. Bagage wordt in het gedeelte van de inzittenden geplaatst.
    • Coupé; een meestal op een sedan gebaseerde sportieve uitvoering van een auto.
    • Cabriolet; een auto waarvan het dak geopend kan worden.
    • Sportwagen; een meestal op een raceauto gebaseerde straatauto met veel vermogen.

    Tegenwoordig worden er steeds meer mengelmoesjes van stijlen gebruikt, zoals SSUV (Super Sports Utility Vehicle), CUV (Crossover Utility Vehicle). Vaak is dit gehypet marketingjargon.

     Deur of klep

    Bij de omschrijving van modellen van personenauto’s wordt naast het carrosserietype ook vaak gesproken over twee, drie, vier, of vijf deuren. Bij deze vorm van naamgeving is het belangrijk een onderscheiding te maken tussen klep en deur. Het verschil zit hem in het feit dat men zich met een deur toegang kan verschaffen tot het passagiersgedeelte van de auto. Een auto heeft dus een 3de of 5de deur indien met het openen ervan het passagiersgedeelte wordt geopend. Wanneer de klep aan de voor- of achterzijde van de auto toegang verschaft aan een onafhankelijk ruimte, een soort van koffer, spreekt men van een klep. Bekende voorbeelden hiervan zijn de Mini of de Kever.

     Hoe werkt een auto

     Conventioneel

    Verbrandingsmotor
    Verbrandingsmotor
    Zie verbrandingsmotor voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

    Een auto heeft om vooruit te komen meestal een verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor ontleent zijn energie aan de (explosieve) verbranding van benzine, diesel, autogas (LPG), of een andere brandstof.

    In het geval van een Ottomotor wordt benzine (of bijvoorbeeld autogas) in een speciale kamer (cilinderkamer) tot ontploffing gebracht door een bougie. De explosie drukt een zuiger naar beneden die de krukas aandrijft en vervolgens wordt die beweging overgebracht aan de wielen.

    In het geval van een dieselmotor wordt diesel in een zelfde soort speciale (cilinder) kamer tot ontploffing gebracht door de diesel onder hoge druk in de kamer te spuiten. De explosie drukt een zuiger naar beneden die de krukas aandrijft, waarna vervolgens de beweging wordt overgebracht op de wielen.

    De reststoffen van het verbrandingsproces dat in de motor plaatsvindt worden via de uitlaat afgevoerd. Tegenwoordig worden hier strenge eisen aan gesteld .Vernieuwende energiebronnen

    Steeds strengere milieuwetgeving dwingen autofabrikanten te zoeken naar alternatieve energiebronnen. Waterstof-aangedreven auto's, elektrisch aangedreven auto's, en ethanol, methanol, biomassa en soortgelijke technologieën doen de laatste tijd meer en meer hun intrede. Enkele zijn in een experimenteel stadium, maar de meeste zijn al enige tijd beschikbaar en zijn soms zelfs goedkoper in aankoop en/of gebruik.

    Een andere ontwikkeling is het gebruik van twee motoren, zogenaamde hybrides. Het bekendste voorbeeld hiervan is de Toyota Prius. De auto heeft een benzinemotor voor gebruik buiten de stad en een elektromotor voor in de stad.

     Wetgeving

     Veiligheid

    Een zogenaamde Crash test uitgevoerd bij General Motors.
    Een zogenaamde Crash test uitgevoerd bij General Motors.

    Het eerste verkeersslachtoffer was Bridget Driscoll. Zij verloor het leven op 17 augustus 1896 in Londen. Er werd vroeger geen aandacht gegeven aan veiligheid. Auto's moesten bedrijfszeker en robuust zijn. Het gebeurde wel dat een auto na een botsing alleen lakschade had, maar de inzittenden dood waren. In de jaren '60 werd onder druk van Ralph Nader en een aantal activisten de eerste wetgeving op het gebied van veiligheid aangenomen.

    Nu nog raken elk jaar 50 miljoen mensen gewond en sterven meer dan 1 miljoen mensen aan de gevolgen van auto-ongelukken. In Nederland komen jaarlijks 800 mensen om het leven in het verkeer; in België 1200. Om het aantal doden te verminderen bevordert de overheid de verkeersveiligheid door voorlichting, een boetebeleid en wetgeving. Auto's zelf zijn ook voorzien van veiligheidsvoorzieningen, die worden onderscheiden in actieve veiligheid en passieve veiligheid.

     Milieu

    Auto's met een verbrandingsmotor stoten schadelijke gassen uit. Ook verbruiken ze zogenaamde fossiele brandstoffen. Deze fossiele brandstoffen zijn eindig (d.w.z. op een gegeven moment zijn ze op). De wetgever probeert het gebruik van auto's te verminderen, het gebruik van zuinigere auto's te bemoedigen en het gebruik van milieuvriendelijkere auto's te bemoedigen. Zij doet dit door belastingen te heffen, voorlichting te geven en wetten te schrijven.

    Dit proces werd in de jaren '70 versneld door politieke onrust in de Arabische wereld, waardoor er schaarste ontstond. Zuinigheid werd plotsklaps een politiek hangijzer. Ook de milieubeweging kreeg meer momentum.

    Files

    Files vormen een groot probleem in de Westerse wereld. Niet alleen is het slecht voor het milieu, het is ook slecht voor de economie en de gemoedstoestand (stress, road-rage). Verschillende regeringen reageren verschillend op het probleem. Oplossingen die (tijdelijk) worden geboden is het verbreden van bestaande wegen, het aanleggen van nieuwe wegen, het aanmoedigen van het gebruik van Openbaar vervoer, het aanmoedigen van Carpoolen en het duurder maken van het gebruik van de auto.

     Automerken

    Zie lijst van automerken voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

    Op dit moment zijn er over de hele wereld circa 1000 automerken actief, waarbij we onder automerk een bedrijf verstaan, dat in zijn hele geschiedenis minimaal één auto heeft gebouwd, dit is dus zonder tuningbedrijven en pantserbedrijven maar inclusief designstudio's die slechts één of meer prototypes hebben gemaakt.

    Zowel in België als in Nederland worden er tussen de 50 en de 100 merken van de 1000 verkocht. In Nederland bestaan er tien automerken, België kent vijf eigen actieve merken en in Suriname zijn er nog geen automerkhoofdzetels gevestigd. Het voorkomen van automerken verschilt sterk van land tot land.

     Invloed van de auto

    De auto heeft voor een grote verandering gezorgd op verschillende gebieden. Te denken valt aan dingen als veiligheid, milieu, maar ook zaken als infrastructuur, architectuur en dergelijke.

     Kunst

    Auto's en kunst
    Auto's en kunst

    De auto heeft invloed gehad op verschillende kunststromingen in de 20e eeuw.

     Kunstenaar

    De eerste vorm van customizing ontstond rond 1918, toen de kunstenares Sonia Delaunay haar auto beschilderde. Zij gebruikte het als een soort "aankleden" van de auto.

    In de jaren '50 werd het zogenaamde Pinstriping heel populair. Bekendste artiest in deze stroming was Kenneth Howard, bijgenaamd Von Dutch.

     Fabrikant

    Zodra de eerste auto's rond begonnen te rijden, begon de styling ook belangrijk te worden. De ontwikkeling van auto's is altijd hand in hand gegaan met de kunst. Het begon met de indeling van de auto: Er moest bepaald worden waar de passagiersplaatsen zouden komen en waar de motor geplaatst zou worden. Het interieur werd daarna belangrijk, en ten slotte begon het exterieur van de auto ook mee te spelen. Ook de kunst van het verkopen werd meer en meer geslepen.

    Het was Alfred Sloan van General Motors die in de jaren '20 met het idee kwam om elk jaar een nieuw model te introduceren, dat er anders uitzag dan de voorgaande modellen, maar toch herkenbaar was.

    Zie ook: Conceptauto.

     Eindgebruiker

    "gepimpte" Volkswagen Golf
    "gepimpte" Volkswagen Golf

    In de Verenigde Staten van Amerika begon de misschien eerste autotrend, namelijk de lowrider. Het doel van lowrider was de auto zo laag mogelijk op de straat te krijgen. Aangezien dit illegaal is, moest men een systeem hebben om de auto's weer op de normale rijhoogte te krijgen. Hiervoor gebruikte men krachtige hydraulische cilinders. Uit deze trend ontstond het artistisch laten bewegen van de auto ("dansen").

    Daarnaast is er de tuningbeweging, waarbij auto's opgesierd ("gepimpt") worden met spoilers, velgen e.d.

    Architectuur

    Parkeergarage in Delft.
    Parkeergarage in Delft.

    De auto heeft een grote invloed gehad op de architectuur. Zonder de auto hadden we bijvoorbeeld het begrip parkeergarage niet gehad. De auto zorgde voor motels, wegrestaurants, maar ook winkelcentra zijn ontwikkeld met het oog op de auto.

    Architecten als Le Corbusier lieten hun werk vaak fotograferen met een auto, om aan te geven hoe modern het gebouw was. De auto werd een soort huiskamerobject, doordat garages bij huizen aangebouwd werden.

     Infrastructuur

    Het leven rond 1900 zag er heel anders uit dan nu. Sinds die tijd zijn voetgangers verdrongen naar het voetpad, een smalle strook die tot aan de jaren '80 steeds kleiner leek te worden, toen het begrip voetgangerszone zijn intrede deed. In de VS werden dorpscentra "leeggezogen" door de auto, die naar de nieuwe motels en winkelcentra gingen. Steden en dorpen werden aangepast aan de auto, door brede lanen aan te leggen richting centrum, parkeerplaatsen etc.

     Psychologie

    De menselijke psyche werd door de auto veranderd. Afstanden werden kleiner en makkelijker overbrugbaar. Toen de auto steeds meer beschikbaar werd voor de "gewone man" zorgde het voor een gevoel van vrijheid bij de koper van dit voertuig. Het was deels een starter van de emancipatie (zo was de eerste persoon die daadwerkelijk een auto over een aanzienlijke afstand bestuurde een vrouw; Bertha Benz).

     Zie ook

    Portaal Auto

    10-01-2007, 14:29 geschreven door suchi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tv gids

                          ketnet:
     klik op vandaag en je ziet de programma's
     op
     ketnet

    Wil je weten wat er vandaag op KETNET
     is?

    TV GIDS-VTM

    http://www.vtm.be/tv/index_vandaag.htm
    click op de site om te weten wat er op
    vtm is


    TV GIDS-VT4

    http://www.vt4.be/vt4_2006/tvgids.asp
    click op de site om te weten wat er op
    vt4 is

    TV GIDS-KANAALTWEE

    http://www.kanaaltwee.be/TV-GIDS/deze_week/index.htm
    click op de site om te weten wat er op
     kanaaltwee is

    TV GIDS-één


    wil je weten welk tekenfilms er vandaag of morgen
    of overmorgen of gisteren of ............... op welke
     kanaal
    en om welke uur
    ga dan op

    http://www.studio100fan.eu/studio100/?pagina=tvgids



    07-01-2007, 00:00 geschreven door suchi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vliegtuigen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Airbus A380

    Airbus A380
    Fabrikant Airbus
    Types A380-800/A380F
    Lengte 73m
    Spanwijdte 79,8m
    Hoogte (vanaf de grond) 24,1m
    Interieurbreedte Hoofddek: 6,58 m
    Bovendek: 5,92 m
    Max. aantal passagiers 555 passagiers (3 klassen)
    853 passagiers (1 klasse)
    Leeggewicht 275 ton/252 ton
    Vleugeloppervlak 845m2
    Max. startgewicht 560 ton/590 ton
    Max. brandstof 310.000 liter
    Motoren 4 Rolls-Royce Trent 900
    of 4 Engine Alliance GP-7200
    Max. stuwkracht per motor 311 kN/340 kN
    Kruissnelheid Mach 0,85 (1050 km/h)
    Kruishoogte
    Max. reikwijdte 15.100 km/10.400 km
    met maximum belading
    Eerste vlucht 27 april 2005
    Status testfase
    Aantal gebouwd 5
    Portaal Luchtvaart
    Doorsnede
    Doorsnede

    De Airbus A380, eerst nog Airbus A3XX genoemd, is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het wordt gemaakt door het Europese bedrijf Airbus. Op 18 januari 2005 werd het vliegtuig officieel gepresenteerd in de Franse stad Toulouse in aanwezigheid van zo'n 5000 toeschouwers, onder wie de vier regeringsleiders van de deelnemende landen. De eerste testvlucht, waarbij de bemanning was uitgerust met een parachute en in het uiterste geval via een luik had kunnen ontsnappen, vond plaats op 27 april 2005, ook vanaf Toulouse. Het certificaat voor luchtwaardigheid, uitgereikt door EASA en de FAA, werd verkregen op 12 december 2006.


     Soort toestel

    De viermotorige A-380 is een dubbeldeks jumbojet. Het toestel kan in drie klassen 555 passagiers over een afstand van 15.000 km vervoeren. Eventueel kunnen in charterconfiguratie ook 840 passagiers tegelijk vervoerd worden.

    De Airbus A380 kent voorlopig maar één versie: de Airbus A380-800. Er komt ook een vrachtversie (A380F), die inmiddels is besteld door UPS en het leasebedrijf ILFC. Op 5 november 2006 werd gemeld dat FedEx zijn bestelling van 10 stuks A380F heeft geannuleerd en dat UPS dit ook overweegt te doen. FedEx koopt als vervanging van de order 15 Boeings 777F. Airbus werkt momenteel met man en macht aan de productie van de Airbus A380. Begin 2005 zat men nog in de testfase waarbij men de krachten simuleert die een vliegtuig gedurende zijn volledige dienstperiode ondergaat. Op 27 april 2005 heeft de eerste testvlucht plaatsgevonden vanaf het Airbus-vliegveld in Toulouse (Frankrijk).

    Naar verwachting zal in 2007 worden begonnen met het leveren aan de eerste luchtvaartmaatschappijen: Emirates uit de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore Airlines. KLM's moedermaatschappij Air France heeft 10 stuks besteld.

    De Airbus A380 is op dit moment nog niet interessant voor de Nederlandse maatschappijen KLM of Martinair en beide hebben vooralsnog geen plannen om een dergelijk toestel te bestellen.

    De stoelindeling in de Airbus is: 3-4-3 beneden- en 2-4-2 bovendeks, beiden dus met 2 gangpaden.

    In vergelijking met de directe concurrent, de Boeing 747, heeft de A380 49% meer vloerruimte terwijl de capaciteit slechts 35% hoger is. Dit vertaalt zich in een groter comfort voor de reizigers: de stoelen en gangpaden zijn breder. Airbus stelt tevens dat de kosten per stoel 15 tot 20% lager zullen uitvallen, en dat het vliegbereik 10 tot 15 % groter zal zijn, vergeleken met de 747.

    Het enige vliegtuig ter wereld dat groter is dan de A380 is de Antonov 225, een vrachtvliegtuig van Oekraiense makelijk























    Boeing 747

     
    Boeing 747-400
    Fabrikant Boeing
    Lengte 70,6 m
    Spanwijdte 64,4 m
    Hoogte (vanaf de grond) 19,4 m
    Interieurbreedte 6,1 m
    Max. aantal passagiers 416 (3 klassen) of 524 (2 klassen)
    Leeggewicht 169.480 kg
    Vleugeloppervlak 541 m²
    Max. startgewicht 396.890 kg
    Max. brandstof 216.840 liter
    Motoren 4 x turbofan Pratt & Whitney PW4062 of Rolls-Royce RB211-524H2-T of General Electric CF6-80C2B5F
    Max. stuwkracht per motor 264 - 281 kN
    Kruissnelheid Mach 0,85 (912 km/u)
    Kruishoogte 10.700 m
    Max. reikwijdte 13.450 km met volle belading
    Eerste vlucht 21 januari 1970
    Status in gebruik
    Aantal gebouwd 1372
    Portaal Luchtvaart
    De Space Shuttle Endeavour op de rug van NASA's Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft. Foto: courtesy NASA
    Groter
    De Space Shuttle Endeavour op de rug van NASA's Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft. Foto: courtesy NASA
    Vergelijking van de 4 grootste vliegtuigtypen ter wereld
    Groter
    Vergelijking van de 4 grootste vliegtuigtypen ter wereld

    De Boeing 747, vaak Jumbo Jet genoemd, is na de Airbus A380 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het wordt gebouwd door de Amerikaanse fabrikant Boeing. De eerste vlucht werd op 21 januari 1970 uitgevoerd door de Victor Clipper van PanAm die later betrokken zou raken bij de vliegtuigramp op Tenerife.

    De Boeing 747 heeft vier motoren en kan maximaal 524 passagiers vervoeren op twee dekken: een groot onderdek en een klein bovendek. De maximum snelheid is Mach 0,85 (ruim 900 km/h) en het maximale bereik is 13.570 kilometer (Boeing 747-400). Het maximum startgewicht van de 747-400ERF is 412.775 kg. In juli 2003 waren er 1372 Boeings 747 verkocht.

    Bij de grootste luchtvaartramp uit de geschiedenis, de vliegtuigramp op Tenerife waren twee toestellen van dit type betrokken. Ook bij de Bijlmerramp was een Boeing 747 betrokken.

    Varianten

    Er bestaan verschillende varianten van de Boeing 747. In chonologische volgorde zijn dat:

    • 747-100 serie (1970)
    • 747-200 serie (vanaf 1971)
      • Boeing 747-200 (even groot bovendek, maar 10 raampjes i.p.v. 3 aan weerszijden)
      • Boeing 747-200F (vrachtversie)
      • 747-200C (convertible)
      • 747-200M (combi)
    • 747SP (Special Performance; lange afstandsversie; 1976)
    • 747-300 serie (vanaf 1980)
      • 747-300 (verlengd bovendek)
      • 747-300M (combi)
      • 747-300SR (alleen voor binnenlandse vluchten in Japan)
    • 747-400 serie (vanaf 1989)
      • Boeing 747-400
      • 747-400M (combi)
      • 747-400F (vrachtversie)
      • Boeing 747-400D (alleen voor binnenlandse vluchten in Japan; 568 passagiers)
      • 747-400ER (lange afstand)
      • 747-400ERF (lange afstand vrachtversie)
    • 747-8 serie (zal vanaf 2009 op de markt verschijnen)

    Op het moment is alleen nog de 747-400 in productie. Naast bovengenoemde reguliere varianten zijn er ook diverse speciale uitvoeringen. De bekendste daarvan is ongetwijfeld Boeing VC-25A, beter bekend als Air Force One, het toestel van de president van de Verenigde Staten. Verder bezit de NASA een gemodificeerde 747 (de Shuttle Carrier Aircraft) die boven op zijn romp een Space Shuttle kan vervoeren.

    Op dit moment werkt Boeing nog aan ontwikkeling van nieuwe versie van de Boeing 747; de Boeing 747-8 Advanced. Dit type vormt het antwoord van Boeing op de Airbus A380. De nieuwe Boeing 747 is niet veel groter dan de vorige variant, maar kan een afstand van 15.000 km vliegen en is zuiniger dan de vorige 747's. Momenteel is de Boeing 747-400 het grootste type van de reeks 747's.

    Air Force One (roepletter)

    Ga naar: navigatie, zoek
    Air Force One boven Mount Rushmore
    Air Force One boven Mount Rushmore
    Dit is het vliegtuig van de president van de V.S.A

    Air Force One is het callsign van de luchtverkeersleiding voor elk vliegtuig van de luchtmacht van de Verenigde Staten waar de president van de Verenigde Staten in zit. Sinds 1990 bestaat de presidentiële vloot uit twee speciaal gemodificeerde Boeing 747-200B-vliegtuigen (VC-25A voor de luchtmacht). Hoewel deze vliegtuigen alleen "Air Force One" heten wanneer de president aan boord is, wordt deze naam algemeen gebruikt voor deze vliegtuigen. Beide vliegtuigen worden vrijwel exclusief gebruikt voor het transport van de president.

    De VC-25-A heeft een actieradius van 12.600 km, ruwweg de wereld eenderde rond, zonder bij te tanken. Het toestel heeft capaciteit voor meer dan 70 passagiers. Voordat de huidige toestellen in gebruik genomen waren werden twee Boeing 707-320B-vliegtuigen gebruikt (sinds 1962). De callsign van de luchtmacht voor deze toestellen was VC-137.






    De Concorde was een supersonisch passagiersvliegtuig. Er zijn slechts 20 toestellen van gebouwd, waarvan 4 prototypes waren. Het vliegtuig vloog voor het eerst in 1969, het maakte zijn laatste vlucht op 24 oktober 2003.

    Een Concorde kon tot op 18 kilometer hoogte vliegen en kon een snelheid bereiken van Mach 2,04; ruim tweemaal de snelheid van het geluid. Daardoor vloog het toestel in minder dan drie uur van Londen naar New York. De Concorde heeft op het traject New York – Londen een snelheidsrecord gevestigd van 1920 km/u. Dit gebeurde op 7 februari 1996



     Geschiedenis

    De Concorde was een prestige-project van de Britse en Franse regeringen. De plannen voor het toestel werden al in 1955 gemaakt. De ontwikkeling ging gepaard met allerlei samenwerkingsproblemen tussen de Britten en de Fransen, die vaak op hoog politiek niveau moesten worden beslecht. Dat er twee productielijnen waren, een in Frankrijk en een in het Verenigd Koninkrijk, werkte ook niet erg mee. Dit zou echter wel enkele jaren later leiden tot het ontstaan van het internationale consortium Airbus. Door politieke en financiële tegenslagen maakte de Concorde zijn eerste vlucht pas op 2 maart 1969. Om 15.50 uur steeg het eerste Franse toestel op in Toulouse. Op 9 april volgde het eerste Britse toestel, vanaf het Britse vliegveld Filton. Op 1 oktober 1969 brak de Concorde voor het eerst door de geluidsbarrière, waarna het toestel op 4 november van dat jaar Mach-2 haalde.

    De eerste transatlantische vlucht werd in september 1971 uitgevoerd, maar reguliere vluchten vonden pas in 1976 plaats. Op 21 januari 1976 vertrok een British Airways Concorde van Londen naar Bahrein, en vertrok een Air France Concorde van Parijs naar Rio de Janeiro. In feite was het toestel op dat moment al verouderd. Het is nooit echt rendabel geweest. Zelfs zakenreizigers vonden het tarief te hoog; een retourtje Londen-New York kostte € 11.000. In oktober 2003 werd daarom gestopt met de dagelijkse transatlantische vluchten. Dat betekende het einde van de Concorde, die was verslagen door de tragere maar veel goedkopere Boeing 747. Voor het in de lucht houden van 5 Concorde toestellen had Air France 200 mensen in dienst.

    De Concorde was een van de zeer weinige passagiersvliegtuigen die straalmotoren met naverbranders bezat om de stuwkracht te vergroten.

    Ook de deltavleugel was ongebruikelijk voor een passagiersvliegtuig. Omdat het toestel bij de landing gebruik maakt van vortexlift waarvoor een grote invalshoek nodig is is de neus van het toestel neerklapbaar om de piloot toch enig zicht op de landingsbaan te geven.

    De landingen van de Concorde stuitten her en der op lokaal verzet, vanwege geluidsoverlast, luchtvervuiling, en vermeende veiligheidsrisico's. Economische belangen waren soms ook een reden om de Concorde tegen te werken. De Concorde is enkele malen op Schiphol geland.

     Ramp in 2000

    Op 25 juli 2000 kwamen 113 mensen om het leven bij een ramp met een Concorde van Air France. Het toestel steeg in Parijs op met een brandende brandstoftank, probeerde nog een noodlanding te maken, maar werd onbestuurbaar en stortte ruggelings neer op een bijgebouw van een hotel in het dorp Gonesse, even ten noordoosten van Parijs. De British Airways Concordes en de resterende vijf Air France Concordes werden direct na het ongeluk aan de grond gehouden. British Airways nam echter de beslissing, na het overwegen van de risico's, om een dag later alweer commerciële vluchten uit te voeren. Op 16 augustus 2000 werden ook de BA Concorde's door de luchtvaartautoriteiten aan de grond gehouden, door het intrekken van het Bewijs van Luchtwaardigheid.

    Volgens het onderzoeksrapport dat later werd gepubliceerd, was de Concorde bij de start over een metalen beugel gereden (losgekomen van een motor van een DC-10 die even ervoor was opgestegen) die op de startbaan lag. Hierdoor klapte een band van het landingsgestel en sloegen stukken van die band tegen de linkervleugel (tevens brandstoftank). Dit veroorzaakte een schokgolf, waardoor de brandstoftank scheurde. De lekkende brandstof begon te branden door vonken van de bekabeling van het landingsgestel die eveneens bij de klapband was beschadigd. Bovendien kwamen stukken rubber via de luchtinlaat in de twee linker motoren terecht, die daardoor uitvielen. Omdat het landingsgestel niet meer kon worden ingetrokken was de luchtweerstand zo groot dat de twee resterende motoren het toestel niet meer in de lucht konden houden. De meer verwoestte in korte tijd de besturingsorganen van de linker vleugel. Door het verlies van stuwkracht en bestuurbaarheid was het toestel niet meer in de lucht te houden en stortte het binnen een minuut na het opstijgen neer.

     Het einde (2003)

    De ramp leidde tot lagere aantallen passagiers en hogere onderhoudskosten, en heeft zo bijgedragen aan de versnelde beëindiging van het Concorde-programma in 2003.
    Op 31 mei 2003 voerde Air France de laatste Concorde-vlucht uit. Op 24 oktober 2003 was het de beurt aan British Airways om afscheid te nemen van de Concorde. De laatste commerciële vlucht werd uitgevoerd tussen Londen en New . Met de retourvlucht naar Londen, die uitsluitend bestemd was voor genodigden, kwam (voorlopig) een einde aan het supersonisch tijdperk in de burgerluchtvaart, dat in totaal 28 jaar heeft geduurd.

    Sinds eind 2000 staat een exemplaar van de Concorde opgesteld in het Duitse Auto & Technik Museum in Sinsheim, maar het eerste prototype (de 001) dat in maart 1969 als eerste vloog, staat opgesteld in het luchtvaartmuseum op het vliegveld van Le Bourget. Tupolev Tu-144

    Anders dan vaak wordt gedacht, was de Concorde niet het eerste passagiersvliegtuig dat een supersonische vlucht maakte. De Russen waren de Engelsen en de Fransen bijna vier maanden voor met hun Tupolev Tu-144. Omdat deze volgens de geruchten deels was nagebouwd van tekeningen die van de Fransen waren gestolen, werd de TU-144 vaak spottend Concordski genoemd.

    Maar een nadere blik op de Tupolev 144 leert dat er toch wat verschillen zijn. De Tu-144 is eerst en vooral groter en sneller. Het belangrijkste verschil is dat de Tu-144 kleine vleugeltjes voorop de romp heeft (canards). Die zorgden ervoor dat de Tu-144 bij lagere snelheden kon landen. Tevens kan de Tu-144 door zijn 18 wielen tellende landingsgestel landen op onverharde banen. In het Auto & Technik Museum in Sinsheim staat (naast de Concorde) ook een Tupolev 144 opgesteld.

     Opvolger

    In juni 2004 kondigden Frankrijk en Japan aan, samen een opvolger te gaan ontwikkelen voor de Concorde. Dit supersonische passagiersvliegtuig zou 300 zitplaatsen moeten krijgen, driemaal zoveel als de Concorde.
    Landing bij de laatste vlucht 

    Landing bij de laatste vlucht.


    Concorde
     
    Fabrikant Aérospatiale/BAe
    Lengte 61,66 m
    Spanwijdte 25,6 m
    Hoogte (vanaf de grond) 12,2 m
    Diameter romp 2,88 m
    Vleugeloppervlakte 358,25 m²
    Max. aantal passagiers 128
    Leeggewicht 78.700 kg
    Max. startgewicht 185.000 kg
    Max. brandstof 119.500 liter
    Motoren 4 x Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk. 610 turbojet
    Max. stuwkracht motor met naverbrander 170 kN
    Kruissnelheid Mach 2 (2388 km/u)
    Startsnelheid ~400 km/u
    Landingssnelheid ~300 km/u
    Typische kruishoogte 18.000 m
    Max. reikwijdte 6600 km
    Concorde van Air France
    Concorde van Air France

    06-01-2007, 00:00 geschreven door suchi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!