Ik ben sacha
Ik ben een man en woon in antwerpen (belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 29/08/1996 en ben nu dus 27 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: rekenen,fietsen,computer,naar de kampioenen kijken.
welke aflevering in reeks 2 vinden jullie het leukst ?
FCkampioenen blog bloggen.be/fckampioenen "De beste blog "
Rondvraag / Poll
welke auto zou jij graag willen hebben ?
Rondvraag / Poll
welke auto zou jij graag willen hebben ?
Rondvraag / Poll
wat heb jij thuis ?
Rondvraag / Poll
In welke land zou jij graag willen wonen
Welkom op mijn blog .
17-01-2007
hahaha ik ben bekend voor sommige filmen
hahah mijn namen zijn in foto's oh nu versta ik ik ben ben bekend wil je ook zo foto's ga dan op op e-mail mij (eenvoudig hé) en schrijf gewoon ik wil mijn naam op de foto nr 1 of zo voort foto 1 is de eerste foto en 2 de tweede foto en zo voort
10de verjaardag van Kampioenenstrip !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op 20 januari 2007 starten we het jubileumjaar met een signeersessie van 15 u. tot 17 u. Bij Fnac Wijnegem in Wijngegem Shopping Center. Naast Hec Leemans zullen ook Marijn Devalck en Johny Voners hun beste beentje voorzetten. Kom dus als de bliksem naar Wijnegem en laat je strip signeren door Boma en Xavier! Ik ging er naar toe en nu heb ik een handtekening van de auteur en de acteur (zie onder de foto's).
ga op http://www.youtube.com/watch?v=tEWTNot4BI8 en je gaat zien dat er witte en zwarte strepen zijn en als je naar kijkt na een minuut en 40 seconden ongeveer staat er look away now en kijk dan naar jou hand en er is iets heel speciaal aan jou hand .
Het woord automobiel is een Frans leenwoord en komt van automobile. Dit komt weer uit het Grieks en Latijn. Het eerste auto komt van het Griekse αυτος en betekent zelf. Het tweede mobile komt van het Latijnse movere en betekent bewegen. De automobiel zoals wij hem nu kennen ontstond geleidelijk uit de rijtuigen die getrokken werden door paarden en de fiets en de zogenaamde Ottomotor.
De allereerste voorloper van de auto's waren wellicht de zeilwagens, die in de 18e eeuw in Europa onder gunstige omstandigheden reeds een zeer behoorlijke snelheid konden bereiken. Er zijn zelfs bronnen, die aangeven dat er onder de Egyptische farao Amenemhat III, in het tweede millennium vóór Christus, al zeilwagens bestonden.
Stoomvoertuig van Cugnot uit 1771, Musée des Arts et Métiers, Parijs
Voordat de moderne verbrandingsmotor werd toegepast, gebruikte men eerst nog stoommachines. Een van de bekendste ontwerpers van de stoomauto is Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804). Deze officier gebruikte zijn stoomauto (1765) voor opdrachten binnen het leger. Ook Gurney ontwierp een stoomauto in 1832 voor de verbinding tussen Gloucester en Cheltenham in Engeland. De gangbare snelheid was toen ongeveer 25 kilometer per uur. Eenzelfde ontwikkeling was te zien in Nederland waar Sibrandus Stratingh uit Groningen in 1834 een (succesvol) experiment deed met een stoomauto. Tot aan de uitvinding van de verbrandingsmotor ontwikkelde de stoomauto zich geleidelijk, maar hij kon niet op tegen de verbrandingsmotor. De voordelen van deze motor waren voornamelijk een veel lager gewicht en minder brandstofverbruik voor meer vermogen. Hiermee was de opmars van dit type motor niet meer te stuiten.
In 1862 bouwde Etienne Lenoir zijn eerste auto met verbrandingsmotor. Pas toen de Duitser Nikolaus Otto in 1878 verbeteringen aanbracht werd de gasmotor van Lenoir een commercieel succes. De finishing touch werd geleverd door Gottlieb Daimler met zijn patent op de eerste succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885). De grootste verbeteringen aan de zware oliemotor zijn gedaan door Rudolf Diesel uit Duitsland, die zijn eerste patenten nam in 1892. Tegen het einde van de negentiende eeuw was de verbrandingsmotor de grote concurrent van de stoommachine in industrie en transport.
De eerste auto met een benzinemotor werd door Benz ontwikkeld in 1885
Carl Benz bouwde in 1885 de (driewiel-)auto uitgerust met een benzinemotor. Dit voertuig was de start voor de ontwikkeling en doorbraak van dit type verbrandingsmotoren.
De eerste Belgische auto was de Vincke (1894) en de eerste Nederlandse auto de Eysink (1897).
Sedan; een auto met een apart compartiment voor bagage, motor en inzittenden.
Hatchback; een auto met een apart compartiment voor motor en inzittenden. Bagage wordt in dezelfde ruimte vervoerd als de inzittenden.
Terreinauto (ook wel: SUV); een auto die ook off-road kan rijden.
MPV; ook wel Monospace, een auto geschikt voor meerdere personen. Bagage wordt in het gedeelte van de inzittenden geplaatst.
Coupé; een meestal op een sedan gebaseerde sportieve uitvoering van een auto.
Cabriolet; een auto waarvan het dak geopend kan worden.
Sportwagen; een meestal op een raceauto gebaseerde straatauto met veel vermogen.
Tegenwoordig worden er steeds meer mengelmoesjes van stijlen gebruikt, zoals SSUV (Super Sports Utility Vehicle), CUV (Crossover Utility Vehicle). Vaak is dit gehypet marketingjargon.
Deur of klep
Bij de omschrijving van modellen van personenautos wordt naast het carrosserietype ook vaak gesproken over twee, drie, vier, of vijf deuren. Bij deze vorm van naamgeving is het belangrijk een onderscheiding te maken tussen klep en deur. Het verschil zit hem in het feit dat men zich met een deur toegang kan verschaffen tot het passagiersgedeelte van de auto. Een auto heeft dus een 3de of 5de deur indien met het openen ervan het passagiersgedeelte wordt geopend. Wanneer de klep aan de voor- of achterzijde van de auto toegang verschaft aan een onafhankelijk ruimte, een soort van koffer, spreekt men van een klep. Bekende voorbeelden hiervan zijn de Mini of de Kever.
Een auto heeft om vooruit te komen meestal een verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor ontleent zijn energie aan de (explosieve) verbranding van benzine, diesel, autogas (LPG), of een andere brandstof.
In het geval van een Ottomotor wordt benzine (of bijvoorbeeld autogas) in een speciale kamer (cilinderkamer) tot ontploffing gebracht door een bougie. De explosie drukt een zuiger naar beneden die de krukas aandrijft en vervolgens wordt die beweging overgebracht aan de wielen.
In het geval van een dieselmotor wordt diesel in een zelfde soort speciale (cilinder) kamer tot ontploffing gebracht door de diesel onder hoge druk in de kamer te spuiten. De explosie drukt een zuiger naar beneden die de krukas aandrijft, waarna vervolgens de beweging wordt overgebracht op de wielen.
De reststoffen van het verbrandingsproces dat in de motor plaatsvindt worden via de uitlaat afgevoerd. Tegenwoordig worden hier strenge eisen aan gesteld .Vernieuwende energiebronnen
Steeds strengere milieuwetgeving dwingen autofabrikanten te zoeken naar alternatieve energiebronnen. Waterstof-aangedreven auto's, elektrisch aangedreven auto's, en ethanol, methanol, biomassa en soortgelijke technologieën doen de laatste tijd meer en meer hun intrede. Enkele zijn in een experimenteel stadium, maar de meeste zijn al enige tijd beschikbaar en zijn soms zelfs goedkoper in aankoop en/of gebruik.
Een andere ontwikkeling is het gebruik van twee motoren, zogenaamde hybrides. Het bekendste voorbeeld hiervan is de Toyota Prius. De auto heeft een benzinemotor voor gebruik buiten de stad en een elektromotor voor in de stad.
Het eerste verkeersslachtoffer was Bridget Driscoll. Zij verloor het leven op 17 augustus 1896 in Londen. Er werd vroeger geen aandacht gegeven aan veiligheid. Auto's moesten bedrijfszeker en robuust zijn. Het gebeurde wel dat een auto na een botsing alleen lakschade had, maar de inzittenden dood waren. In de jaren '60 werd onder druk van Ralph Nader en een aantal activisten de eerste wetgeving op het gebied van veiligheid aangenomen.
Nu nog raken elk jaar 50 miljoen mensen gewond en sterven meer dan 1 miljoen mensen aan de gevolgen van auto-ongelukken. In Nederland komen jaarlijks 800 mensen om het leven in het verkeer; in België 1200. Om het aantal doden te verminderen bevordert de overheid de verkeersveiligheid door voorlichting, een boetebeleid en wetgeving. Auto's zelf zijn ook voorzien van veiligheidsvoorzieningen, die worden onderscheiden in actieve veiligheid en passieve veiligheid.
Milieu
Auto's met een verbrandingsmotor stoten schadelijke gassen uit. Ook verbruiken ze zogenaamde fossiele brandstoffen. Deze fossiele brandstoffen zijn eindig (d.w.z. op een gegeven moment zijn ze op). De wetgever probeert het gebruik van auto's te verminderen, het gebruik van zuinigere auto's te bemoedigen en het gebruik van milieuvriendelijkere auto's te bemoedigen. Zij doet dit door belastingen te heffen, voorlichting te geven en wetten te schrijven.
Dit proces werd in de jaren '70 versneld door politieke onrust in de Arabische wereld, waardoor er schaarste ontstond. Zuinigheid werd plotsklaps een politiek hangijzer. Ook de milieubeweging kreeg meer momentum.
Files
Files vormen een groot probleem in de Westerse wereld. Niet alleen is het slecht voor het milieu, het is ook slecht voor de economie en de gemoedstoestand (stress, road-rage). Verschillende regeringen reageren verschillend op het probleem. Oplossingen die (tijdelijk) worden geboden is het verbreden van bestaande wegen, het aanleggen van nieuwe wegen, het aanmoedigen van het gebruik van Openbaar vervoer, het aanmoedigen van Carpoolen en het duurder maken van het gebruik van de auto.
Op dit moment zijn er over de hele wereld circa 1000 automerken actief, waarbij we onder automerk een bedrijf verstaan, dat in zijn hele geschiedenis minimaal één auto heeft gebouwd, dit is dus zonder tuningbedrijven en pantserbedrijven maar inclusief designstudio's die slechts één of meer prototypes hebben gemaakt.
Zowel in België als in Nederland worden er tussen de 50 en de 100 merken van de 1000 verkocht. In Nederland bestaan er tien automerken, België kent vijf eigen actieve merken en in Suriname zijn er nog geen automerkhoofdzetels gevestigd. Het voorkomen van automerken verschilt sterk van land tot land.
Invloed van de auto
De auto heeft voor een grote verandering gezorgd op verschillende gebieden. Te denken valt aan dingen als veiligheid, milieu, maar ook zaken als infrastructuur, architectuur en dergelijke.
Kunst
Auto's en kunst
De auto heeft invloed gehad op verschillende kunststromingen in de 20e eeuw.
Kunstenaar
De eerste vorm van customizing ontstond rond 1918, toen de kunstenares Sonia Delaunay haar auto beschilderde. Zij gebruikte het als een soort "aankleden" van de auto.
In de jaren '50 werd het zogenaamde Pinstriping heel populair. Bekendste artiest in deze stroming was Kenneth Howard, bijgenaamd Von Dutch.
Fabrikant
Zodra de eerste auto's rond begonnen te rijden, begon de styling ook belangrijk te worden. De ontwikkeling van auto's is altijd hand in hand gegaan met de kunst. Het begon met de indeling van de auto: Er moest bepaald worden waar de passagiersplaatsen zouden komen en waar de motor geplaatst zou worden. Het interieur werd daarna belangrijk, en ten slotte begon het exterieur van de auto ook mee te spelen. Ook de kunst van het verkopen werd meer en meer geslepen.
Het was Alfred Sloan van General Motors die in de jaren '20 met het idee kwam om elk jaar een nieuw model te introduceren, dat er anders uitzag dan de voorgaande modellen, maar toch herkenbaar was.
In de Verenigde Staten van Amerika begon de misschien eerste autotrend, namelijk de lowrider. Het doel van lowrider was de auto zo laag mogelijk op de straat te krijgen. Aangezien dit illegaal is, moest men een systeem hebben om de auto's weer op de normale rijhoogte te krijgen. Hiervoor gebruikte men krachtige hydraulische cilinders. Uit deze trend ontstond het artistisch laten bewegen van de auto ("dansen").
De auto heeft een grote invloed gehad op de architectuur. Zonder de auto hadden we bijvoorbeeld het begrip parkeergarage niet gehad. De auto zorgde voor motels, wegrestaurants, maar ook winkelcentra zijn ontwikkeld met het oog op de auto.
Architecten als Le Corbusier lieten hun werk vaak fotograferen met een auto, om aan te geven hoe modern het gebouw was. De auto werd een soort huiskamerobject, doordat garages bij huizen aangebouwd werden.
Infrastructuur
Het leven rond 1900 zag er heel anders uit dan nu. Sinds die tijd zijn voetgangers verdrongen naar het voetpad, een smalle strook die tot aan de jaren '80 steeds kleiner leek te worden, toen het begrip voetgangerszone zijn intrede deed. In de VS werden dorpscentra "leeggezogen" door de auto, die naar de nieuwe motels en winkelcentra gingen. Steden en dorpen werden aangepast aan de auto, door brede lanen aan te leggen richting centrum, parkeerplaatsen etc.
Psychologie
De menselijke psyche werd door de auto veranderd. Afstanden werden kleiner en makkelijker overbrugbaar. Toen de auto steeds meer beschikbaar werd voor de "gewone man" zorgde het voor een gevoel van vrijheid bij de koper van dit voertuig. Het was deels een starter van de emancipatie (zo was de eerste persoon die daadwerkelijk een auto over een aanzienlijke afstand bestuurde een vrouw; Bertha Benz).
De Airbus A380, eerst nog Airbus A3XX genoemd, is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het wordt gemaakt door het Europese bedrijf Airbus. Op 18 januari2005 werd het vliegtuig officieel gepresenteerd in de Franse stad Toulouse in aanwezigheid van zo'n 5000 toeschouwers, onder wie de vier regeringsleiders van de deelnemende landen. De eerste testvlucht, waarbij de bemanning was uitgerust met een parachute en in het uiterste geval via een luik had kunnen ontsnappen, vond plaats op 27 april2005, ook vanaf Toulouse. Het certificaat voor luchtwaardigheid, uitgereikt door EASA en de FAA, werd verkregen op 12december2006.
Soort toestel
De viermotorige A-380 is een dubbeldeks jumbojet. Het toestel kan in drie klassen 555 passagiers over een afstand van 15.000 km vervoeren. Eventueel kunnen in charterconfiguratie ook 840 passagiers tegelijk vervoerd worden.
De Airbus A380 kent voorlopig maar één versie: de Airbus A380-800. Er komt ook een vrachtversie (A380F), die inmiddels is besteld door UPS en het leasebedrijf ILFC. Op 5 november 2006 werd gemeld dat FedEx zijn bestelling van 10 stuks A380F heeft geannuleerd en dat UPS dit ook overweegt te doen. FedEx koopt als vervanging van de order 15 Boeings 777F. Airbus werkt momenteel met man en macht aan de productie van de Airbus A380. Begin 2005 zat men nog in de testfase waarbij men de krachten simuleert die een vliegtuig gedurende zijn volledige dienstperiode ondergaat. Op 27 april 2005 heeft de eerste testvlucht plaatsgevonden vanaf het Airbus-vliegveld in Toulouse (Frankrijk).
De Airbus A380 is op dit moment nog niet interessant voor de Nederlandse maatschappijen KLM of Martinair en beide hebben vooralsnog geen plannen om een dergelijk toestel te bestellen.
De stoelindeling in de Airbus is: 3-4-3 beneden- en 2-4-2 bovendeks, beiden dus met 2 gangpaden.
In vergelijking met de directe concurrent, de Boeing 747, heeft de A380 49% meer vloerruimte terwijl de capaciteit slechts 35% hoger is. Dit vertaalt zich in een groter comfort voor de reizigers: de stoelen en gangpaden zijn breder. Airbus stelt tevens dat de kosten per stoel 15 tot 20% lager zullen uitvallen, en dat het vliegbereik 10 tot 15 % groter zal zijn, vergeleken met de 747.
Het enige vliegtuig ter wereld dat groter is dan de A380 is de Antonov 225, een vrachtvliegtuig van Oekraiense makelijk
De Space Shuttle Endeavour op de rug van NASA's Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft. Foto: courtesy NASA
Vergelijking van de 4 grootste vliegtuigtypen ter wereld
De Boeing 747, vaak Jumbo Jet genoemd, is na de Airbus A380 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het wordt gebouwd door de Amerikaanse fabrikant Boeing. De eerste vlucht werd op 21 januari1970 uitgevoerd door de Victor Clipper van PanAm die later betrokken zou raken bij de vliegtuigramp op Tenerife.
De Boeing 747 heeft vier motoren en kan maximaal 524 passagiers vervoeren op twee dekken: een groot onderdek en een klein bovendek. De maximum snelheid is Mach 0,85 (ruim 900 km/h) en het maximale bereik is 13.570 kilometer (Boeing 747-400). Het maximum startgewicht van de 747-400ERF is 412.775 kg. In juli 2003 waren er 1372 Boeings 747 verkocht.
Bij de grootste luchtvaartramp uit de geschiedenis, de vliegtuigramp op Tenerife waren twee toestellen van dit type betrokken. Ook bij de Bijlmerramp was een Boeing 747 betrokken.
Varianten
Er bestaan verschillende varianten van de Boeing 747. In chonologische volgorde zijn dat:
Op het moment is alleen nog de 747-400 in productie. Naast bovengenoemde reguliere varianten zijn er ook diverse speciale uitvoeringen. De bekendste daarvan is ongetwijfeld Boeing VC-25A, beter bekend als Air Force One, het toestel van de president van de Verenigde Staten. Verder bezit de NASA een gemodificeerde 747 (de Shuttle Carrier Aircraft) die boven op zijn romp een Space Shuttle kan vervoeren.
Op dit moment werkt Boeing nog aan ontwikkeling van nieuwe versie van de Boeing 747; de Boeing 747-8 Advanced. Dit type vormt het antwoord van Boeing op de Airbus A380. De nieuwe Boeing 747 is niet veel groter dan de vorige variant, maar kan een afstand van 15.000 km vliegen en is zuiniger dan de vorige 747's. Momenteel is de Boeing 747-400 het grootste type van de reeks 747's.
Dit is het vliegtuig van de president van de V.S.A
Air Force One is het callsign van de luchtverkeersleiding voor elk vliegtuig van de luchtmacht van de Verenigde Staten waar de president van de Verenigde Staten in zit. Sinds 1990 bestaat de presidentiële vloot uit twee speciaal gemodificeerde Boeing 747-200B-vliegtuigen (VC-25A voor de luchtmacht). Hoewel deze vliegtuigen alleen "Air Force One" heten wanneer de president aan boord is, wordt deze naam algemeen gebruikt voor deze vliegtuigen. Beide vliegtuigen worden vrijwel exclusief gebruikt voor het transport van de president.
De VC-25-A heeft een actieradius van 12.600 km, ruwweg de wereld eenderde rond, zonder bij te tanken. Het toestel heeft capaciteit voor meer dan 70 passagiers. Voordat de huidige toestellen in gebruik genomen waren werden twee Boeing 707-320B-vliegtuigen gebruikt (sinds 1962). De callsign van de luchtmacht voor deze toestellen was VC-137.
De Concorde was een supersonischpassagiersvliegtuig. Er zijn slechts 20 toestellen van gebouwd, waarvan 4 prototypes waren. Het vliegtuig vloog voor het eerst in 1969, het maakte zijn laatste vlucht op 24 oktober2003.
Een Concorde kon tot op 18 kilometer hoogte vliegen en kon een snelheid bereiken van Mach 2,04; ruim tweemaal de snelheid van het geluid. Daardoor vloog het toestel in minder dan drie uur van Londen naar New York. De Concorde heeft op het traject New York Londen een snelheidsrecord gevestigd van 1920 km/u. Dit gebeurde op 7 februari 1996
Geschiedenis
De Concorde was een prestige-project van de Britse en Franse regeringen. De plannen voor het toestel werden al in 1955 gemaakt. De ontwikkeling ging gepaard met allerlei samenwerkingsproblemen tussen de Britten en de Fransen, die vaak op hoog politiek niveau moesten worden beslecht. Dat er twee productielijnen waren, een in Frankrijk en een in het Verenigd Koninkrijk, werkte ook niet erg mee. Dit zou echter wel enkele jaren later leiden tot het ontstaan van het internationale consortium Airbus. Door politieke en financiële tegenslagen maakte de Concorde zijn eerste vlucht pas op 2 maart1969. Om 15.50 uur steeg het eerste Franse toestel op in Toulouse. Op 9 april volgde het eerste Britse toestel, vanaf het Britse vliegveld Filton. Op 1 oktober 1969 brak de Concorde voor het eerst door de geluidsbarrière, waarna het toestel op 4 november van dat jaar Mach-2 haalde.
De eerste transatlantische vlucht werd in september 1971 uitgevoerd, maar reguliere vluchten vonden pas in 1976 plaats. Op 21 januari1976 vertrok een British Airways Concorde van Londen naar Bahrein, en vertrok een Air France Concorde van Parijs naar Rio de Janeiro. In feite was het toestel op dat moment al verouderd. Het is nooit echt rendabel geweest. Zelfs zakenreizigers vonden het tarief te hoog; een retourtje Londen-New York kostte 11.000. In oktober 2003 werd daarom gestopt met de dagelijkse transatlantische vluchten. Dat betekende het einde van de Concorde, die was verslagen door de tragere maar veel goedkopere Boeing 747. Voor het in de lucht houden van 5 Concorde toestellen had Air France 200 mensen in dienst.
Ook de deltavleugel was ongebruikelijk voor een passagiersvliegtuig. Omdat het toestel bij de landing gebruik maakt van vortexlift waarvoor een grote invalshoek nodig is is de neus van het toestel neerklapbaar om de piloot toch enig zicht op de landingsbaan te geven.
De landingen van de Concorde stuitten her en der op lokaal verzet, vanwege geluidsoverlast, luchtvervuiling, en vermeende veiligheidsrisico's. Economische belangen waren soms ook een reden om de Concorde tegen te werken. De Concorde is enkele malen op Schiphol geland.
Ramp in 2000
Op 25 juli2000 kwamen 113 mensen om het leven bij een ramp met een Concorde van Air France. Het toestel steeg in Parijs op met een brandende brandstoftank, probeerde nog een noodlanding te maken, maar werd onbestuurbaar en stortte ruggelings neer op een bijgebouw van een hotel in het dorp Gonesse, even ten noordoosten van Parijs. De British Airways Concordes en de resterende vijf Air France Concordes werden direct na het ongeluk aan de grond gehouden. British Airways nam echter de beslissing, na het overwegen van de risico's, om een dag later alweer commerciële vluchten uit te voeren. Op 16 augustus2000 werden ook de BA Concorde's door de luchtvaartautoriteiten aan de grond gehouden, door het intrekken van het Bewijs van Luchtwaardigheid.
Volgens het onderzoeksrapport dat later werd gepubliceerd, was de Concorde bij de start over een metalen beugel gereden (losgekomen van een motor van een DC-10 die even ervoor was opgestegen) die op de startbaan lag. Hierdoor klapte een band van het landingsgestel en sloegen stukken van die band tegen de linkervleugel (tevens brandstoftank). Dit veroorzaakte een schokgolf, waardoor de brandstoftank scheurde. De lekkende brandstof begon te branden door vonken van de bekabeling van het landingsgestel die eveneens bij de klapband was beschadigd. Bovendien kwamen stukken rubber via de luchtinlaat in de twee linker motoren terecht, die daardoor uitvielen. Omdat het landingsgestel niet meer kon worden ingetrokken was de luchtweerstand zo groot dat de twee resterende motoren het toestel niet meer in de lucht konden houden. De meer verwoestte in korte tijd de besturingsorganen van de linker vleugel. Door het verlies van stuwkracht en bestuurbaarheid was het toestel niet meer in de lucht te houden en stortte het binnen een minuut na het opstijgen neer.
Het einde (2003)
De ramp leidde tot lagere aantallen passagiers en hogere onderhoudskosten, en heeft zo bijgedragen aan de versnelde beëindiging van het Concorde-programma in 2003. Op 31 mei 2003 voerde Air France de laatste Concorde-vlucht uit. Op 24 oktober 2003 was het de beurt aan British Airways om afscheid te nemen van de Concorde. De laatste commerciële vlucht werd uitgevoerd tussen Londen en New . Met de retourvlucht naar Londen, die uitsluitend bestemd was voor genodigden, kwam (voorlopig) een einde aan het supersonisch tijdperk in de burgerluchtvaart, dat in totaal 28 jaar heeft geduurd.
Sinds eind 2000 staat een exemplaar van de Concorde opgesteld in het DuitseAuto & Technik Museum in Sinsheim, maar het eerste prototype (de 001) dat in maart 1969 als eerste vloog, staat opgesteld in het luchtvaartmuseum op het vliegveld van Le Bourget. Tupolev Tu-144
Anders dan vaak wordt gedacht, was de Concorde niet het eerste passagiersvliegtuig dat een supersonische vlucht maakte. De Russen waren de Engelsen en de Fransen bijna vier maanden voor met hun Tupolev Tu-144. Omdat deze volgens de geruchten deels was nagebouwd van tekeningen die van de Fransen waren gestolen, werd de TU-144 vaak spottend Concordski genoemd.
Maar een nadere blik op de Tupolev 144 leert dat er toch wat verschillen zijn. De Tu-144 is eerst en vooral groter en sneller. Het belangrijkste verschil is dat de Tu-144 kleine vleugeltjes voorop de romp heeft (canards). Die zorgden ervoor dat de Tu-144 bij lagere snelheden kon landen. Tevens kan de Tu-144 door zijn 18 wielen tellende landingsgestel landen op onverharde banen. In het Auto & Technik Museum in Sinsheim staat (naast de Concorde) ook een Tupolev 144 opgesteld.
Opvolger
In juni 2004 kondigden Frankrijk en Japan aan, samen een opvolger te gaan ontwikkelen voor de Concorde. Dit supersonische passagiersvliegtuig zou 300 zitplaatsen moeten krijgen, driemaal zoveel als de Concorde.
Boma is voorzitter van voetbalploeg F.C. De Kampioenen en tevens worstenfabrikant. Zijn worsten zijn niet te vreten en zijn ploeg verliest elke wedstrijd. Hij valt op door schreeuwlelijke, kleurige pakken en is een mislukte casanova. Hij trekt dan ook geregeld naar nachtclub "De Pussycat". Toch heeft hij een hechte band met Pascale De Backer. Boma woont in een kast van
een villa
Hij is een goede vriend van kolonel Vandesijpe.
In reeks 16 werd hij regionaal manager van het jaar
Catch phrases
"Mijn gedacht!"
"Mijn merk!"
"Vertongen, kieken !"
"Ca y est."
"Bonzour tout le monde"
"Pascaleke, mon amour pour touzour."
"Buziness is buziness"
"Aah copain"
"Baaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahaha"
"Met Balthazar Boma, PDG van de Boma Vleesindustrie NV"
"Tournee Generale!!!!!!"
Pascale De Backer is de moeder van Bieke Crucke. Ze was getrouwd met Oscar Crucke, maar hij verliet haar. Ze werd verliefd op Balthazar Boma; deze was echter nog te verzot op andere vrouwen om een echte relatie te beginnen. Maurice de Praetere werd de nieuwe grote liefde in haar leven. Ze leerde hem kennen dankzij Boma. Deze had Maurice gevraagd om de woonkamer van Pascale te behangen.
Haar job is het uitbaten van de kantine van FC De Kampioenen. Pascale is echter erg snobbistisch, en wilt graag opklimmen op de sociale ladder. Ze is ook geregeld bang om toe te geven dat ze "maar" een cafébazin is. In de vroegere reeksen probeerde ze haar dochter constant te koppelen aan hoog opgeleiden, en wanneer Bieke Marc Vertongen leerde kennen zag ze in deze student geneeskunde een perfecte schoonzoon. Pascale's zus, Madeleine De Backer, is getrouwd met een rijke notaris, en lijdt een op het eerste zicht een perfect leventje. Wanneer Pascale in een pijnlijke situatie wordt gebracht, is ze vaak bang voor "wat ons Madeleine daarvan zou denken".
Pascale is dol op pralines, en studeerde in haar jeugd snit en naad.
Catch phrases
"Wat zal ons Madeleine daarvan zeggen?"
De ietwat achterlijke Marc Vertongen is spits bij FC De Kampioenen. Hij volgde een tijdlang een doktersopleiding, maar dat was niets voor hem. Nadat hij al enkele keren gebuisd was, stopte hij.In zijn vrije tijd is hij presentator bij Radio Hallo. Af en toe gaat Marc in de reeks op zoek naar een job; zo was hij al hulpagent, begrafenisondernemer in het bedrijf van zijn ouders en ijscoman. De rest van zijn tijd helpt Marc in het café.
Marc is getrouwd met Bieke Crucke. Zijn lievelingsdrank is "warme choco".
Vroeger was ze een rebelse puber die de ene vriend na de andere had: Tony, Gino, Didier, Bob, Fernand, Alain. In reeks 4 kreeg ze een relatie met Marc Vertongen.
Van een rebelse puber veranderde ze geleidelijk in een zelfzekere en wat betweterige vrouw. Ze is gehuwd met Marc Vertongen en werkte voor het tijdschrift Publi-Time, maar na een ruzie met Boma zorgde hij ervoor dat ze ontslagen werd. Nu werkt ze voor een reclamebureau als marketeer.
Bieke wilde graag een kindje met Marc maar na een bezoek aan de dokter kwam ze te weten dat ze een voor zaadcellen onvriendlijke omgeving heeft. Dus een baby lijkt onwaarschijnlijk.
Oscar Crucke , de man van Pascale en de vader van Bieke baatte het café van de kampioenen uit. Hij was eveneens trainer. Een job die hij na slechte resultaten even verloor, maar weer terugkreeg.
De spelers van de ploeg noemden hem steevast "De Kampioen".
Vroeger was Oscar een beloftevol voetballer. Hij speelde in 1969 zelfs even voor de beloften van de Rode Duivels. Maar toen hij de bal in eigen doel schopte, werd hij uit de ploeg gezet.
Toen hij vernam dat zijn vader Amedee samen met Georgette Verreth (de moeder van DDT) op Tenerife zat , vertrok hij uit het café met de woorden: "Als iemand mij nodig heeft, dan zit ik op Tenerife".
Momenteel is hij lid van een sekte : de Hari Krishnas in Katmandu.
Catch phrases
"Pascale , begin niet hé !"
"Miljaarde, hé!"
"Komaan mannekes! Bewegen, bewegen, bewegen!"
Billie is de zoon van Doortje Van Hoeck en Pico Coppens. Billie is steeds op zoek naar de liefde van zijn leven. Hij had een tijdlang een relatie met Saartje Dubois, tegen de zin van zijn moeder.
Billie houdt van muurklimmen. Hij vindt het erg vervelend dat zijn moeder soms overbeschermend doet.
Pico Coppens was de man van Doortje en de vader van Billie. Hij gaf les in de plaatselijke technische school en herstelde televisietoestellen in zijn vrije tijd. Pico was ook lid van een politieke partij in het dorp waardoor hij geregeld in aanvaring kwam met Boma.
Pico verliet Doortje en trouwde met een collega, Ria De Stekker.
Dorothea "Doortje" Van Hoeck was getrouwd met Pico Coppens, met wie ze een zoon Billie heeft. Pico liet haar echter in de steek voor een andere vrouw, Ria de Stekker, waarop ze een relatie begon met Pol De Tremmerie. Doortje heeft jarenlang als secretaresse bij DDT gewerkt. Na diens faillisement werd ze serveerster bij BTW. Toen ook BTW zijn zaak sloot, ging ze opnieuw als secretaresse aan de slag, ditmaal bij Balthazar Boma. Doortje hecht veel belang aan gezondheid en gezond eten.
Het lievelingsgerecht van Doortje is paella
Pol De Tremmerie is de man van Doortje Van Hoeck, en dus de stiefvader van Billie. Hij is een neef van Dimitri De Tremmerie. Pol was spits bij FC De Kampioenen, maar moest door een blessure afhaken. Vanaf dat moment is hij trainer. Zijn beroep is leraar biologie. Pol heeft ook enige tijd in Ouagadougou gewerkt als ontwikkelingshelper.
Catch phrases
"Zal 't gaan ja !" (geërfd van zijn nonkel Dimitri)
"Man, man, man" (spontaan overgenomen van Fernand)
Dimitri De Tremmerie (alias DDT) was de eerste buurman van de kampioenen.
Vroeger heeft DDT gestudeerd aan het RINO (Regionaal Instituut Voor Nijverheidsopleiding). Op het einde van zijn opleiding was hij niet geslaagd, maar hij kreeg toch zijn diploma doordat zijn moeder de directeur bedreigde.
DDT hield de garage "DDT Oké Cars" open. Meer dan eens vloog er een verloren gewaaide bal door één van zijn ruiten.
Hij kreeg af en toe bezoek van zijn moeder : Georgette Verreth. Soms omdat ze ziek was , andere keren omdat ze een geschikte echtgenote gevonden had voor haar "Dimike".
DDT was een echte fraudeur. Dit leidde uiteindelijk ook tot zijn ondergang : DDT werd opgepakt en naar de gevangenis gestuurd.
Catch phrases
"t' Is niet waar hé ! "
"Zal't gaan ja !"
"Bende pottenstampers!"
"Mij.., mij.., mijn in-fra-fra-structuur!!!"
Bernard Theofiel Waterslaeghers (alias BTW) , een neef van Xavier kocht in 1998 de garage van DDT en maakte er een restaurant van : "Bij Mij". Hij was 3 keer getrouwd (en 3 keer gescheiden). BTW was er van overtuigd dat zijn zaak zou uitgroeien tot een echt toprestaurant , maar dat mislukte.
"Bij Mij" raakte op de rand van het faillissement, maar toch wou BTW niet opgeven. Toen verscheen voddenmarchand Fernand op het toneel. Hij stelde BTW voor om zijn restaurant over te kopen, maar BTW wou zijn levendroom niet opgeven en weigerde. Door een listig plannetje kon hij BTW echter van gedacht doen veranderen. BTW verkoopt zijn restaurant.
Catch phrases
"Heb ik gelijk of heb ik gelijk"
"Aaaah, welkom bij Bij Mij"
"Wat ik zelf doe, doe ik beter"
Xavier is beroepsmilitair, sergeant om precies te zijn. Vroeger was Xavier keeper. Daarna is hij lange tijd trainer geweest, maar nu verdedigt hij weer zijn doel. In reeks 16 speelde hij zijn 500ste wedstrijd.
Xavier is gehuwd met Carmen Vandormael die hij steevast "Sjoeke" noemt.
Xavier is verslaafd aan pintjes, die hij "dagschotels" noemt.
Fernand is een louche voddenman die het restaurant van BTW opkocht en er een, naar eigen zeggen, antiekzaak van maakte. In werkelijkheid verkoopt hij niets anders dan rommel. Hij is ook een echte duivenliefhebber. Het feit dat zijn duiven moeten vallen op dezelfde dag als de Kampioenen spelen, zorgt geregeld voor conflicten.
Om medelijden te wekken vertelt Fernand dat hij zieke kinderen heeft: zijn "polemieke, leukemieke kindjes". Dit zou geloofwaardig overkomen ware het niet dat het er soms twee, soms drie, soms vier etc. zijn.
Fernand heeft een oudere zus : Thérèse Costermans. Er dook ook al eens een oom van Fernand op: Albert.
De Kampioenen denken dat er een giftig gas ontsnapt is uit de legerauto van Xavier toen DDT thee morste. Ze worden in quarantaine geplaats. Loos alarm blijkt later.
Oscar krijgt als trainer assistentie van een haptonoom: Pieter Paul Peereboom.
De vrouwen gaan op weekend naar zee.
DDT plaats een nieuwe benzinepomp.
De Kampioenen hebben last van geurhinder, veroorzaakt door het vleesbedrijf van Boma.
De Kampioenen beleven enkele avonturen met een motorfiets.
De vrouwen richten een eigen voetbalploeg (FC De Championettes) op om te tonen dat ze beter kunnen voetballen dan de mannen.
Boma vervangt Oscar tijdelijk als trainer voor de wedstrijd tegen de vrouwen.
Pascale en Doortje willen allebei secretaresse worden bij Boma.
Carmen wordt tijdelijk secretaresse bij DDT.
De Kampioenen hebben last van vlooien.
Een aanrander maakt het leven van de Kampioenen zuur.
Een oud-klasgenoot van Oscar komt op bezoek met een filmpje van een wedstrijd van de beloften van de Rode Duivels waarin Oscar zo erg blunderde dat hij uit de ploeg gezet werd.
Bieke stapt het thuis af en gaat tijdelijk bij Carmen wonen.
Marc wil zijn kans wagen om de nieuwe vriend van Bieke te worden.
Marc en Bieke krijgen een relatie.
Oscar en Pascale zijn 24 jaar getrouwd.
DDT haalt zijn scheidsrechtersdiploma. Hij wil op deze manier het leven van de Kampioenen zuur maken.
Oscar, Bieke, Carmen en DDT willen een vrijgekomen zenduur op Radio Hallo bemachtigen.
De Kampioenen krijgen een Engelse tegenstander.
Amedee Crucke (de vader van Oscar) en Georgette Verreth (de moeder van DDT) krijgen een relatie, tegen de zin van Oscar en DDT.
Amedee vertrekt naar Tenerife, net als Georgette.
Oscar, die bang is dat ze daar hun relatie nieuw leven in zullen blazen, reist hen achterna.
Carmen verstuikt haar voet en moet naar het ziekenhuis.
Een Kameroenese werknemer van Boma woont tijdelijk bij Pascale in.
Boma heeft een relatie met Kimberly, een meisje dat uit is op zijn geld.
Carmen en Xavier hebben ruzie.
Boma is verliefd op Mariette Dupont.
Marc denkt dat Billie ziek is en Pol en Doortje geen geld hebben om een operatie te betalen. De Kampioenen gaan driekoningen zingen om geld in te zamelen.
Carmen begint een frituur.
Bieke vindt dat Marc serieus werk moet zoeken.
Fernand maakt Carmen wijs dat Xavier op mannen valt.
Xavier doet alsof hij een lumbago heeft om niet in de frituur te moeten werken.
Fernand doet alsof er mirakelen plaatsvinden in zijn winkel.
Er logeren hippies op het veld.
Boma wordt ereburger en krijgt een ballonvlucht aangeboden, maar hij heeft hoogtevrees.
Maurice duikt voor de eerste keer op: hij komt de living van Pascale behangen.
Pascale en Maurice gaan samen naar het bal van de burgemeester.
Voor het grote scherm leende rob zijn stem aan de Nederlandse versie van de drie Harry Potter-films en Spy Kids I. Rob leefde zich achter de microfoon in en sprak de teksten in van Leo Jordaan, Korzel en Kwast en Simon Filister uit Harry Potter. In Spy Kids I gaf hij klank aan de stem van Juni.
Tijdens de training is Marc zijn trouwring kwijtgespeeld. Marc vreest de reactie van Bieke. Samen met Xavier gaat hij op zoek naar de ring. Fernand vindt de trouwring van Marc eerst en probeert er munt uit te slaan.
Billie is verliefd op Leentje, een meisje dat samen met hem op de kinderboerderij werkt. Als blijkt dat Leentje van tattoos houdt, wil Billie er ook eentje laten zetten.
Naar aanleiding van de aflevering Het goede doel is er een speciale versie voor de blinden gemaakt. Op 14 januari werd deze aflevering met audetel getoond aan een groep blinden en slechtziende. Audetel is commentaar die aan een aflevering is toegevoegd. Op deze manier hebben de blinden en slechtziende een idee wat er gebeurt. Sluit je ogen en luister naar dit fragmenten.
Balthasar Boma is PDG van de Boma Vleesindustrie NV. Met andere woorden: hij beheert een worstenfabriek. Hoewel z'n worsten niet veel verkocht worden omdat ze niet lekker zijn, zwemt Boma in het geld. Hij probeert Pascale binnen te doen, maar dat lukt niet altijd omdat hij een mislukte casanova is. Hij is tevens voorzitter van FC De Kampioenen. (alle reeksen)
Pascale is de bazin van het café. Pascale nadert de vijftig en is daar niet gelukkig mee. Ze wil altijd klassevol overkomen bij de mensen en dan vooral bij haar zuster Madeleine. Ze was getrouwd met Oscar Crucke, maar hij vertrok naar Tenerife. Dan begon ze een welles/nietes-relatie met Boma en nu heeft ze Maurice als levensgezel.
De eeuwige tiener die nu de dertig nadert. Bieke is de dochter van Pascale. Vroeger had ze een wild liefdesleven, maar nu heeft ze slungel Marc. Liefde is blind, zegt men dan. Maar toch: Bieke houdt van Marc. Ze is de slimste van alle Kampioenen en heeft altijd wel een oplossing klaar voor een probleem.
Marc's passies zijn: Radio Hallo, chocomelk en Bieke. Hij heeft vroeger nog voor geneeskunde gestudeerd, maar dat werd niets. Hij is een echte slungel die heel onhandig is. Hij is Biekes lief en is er ondertussen mee getrouwd. Hij laat zich altijd in het zak zetten voor Fernand en vroeger ook door DDT en BTW.
Carmen houdt van roddelen, haar hondje Nero en seks. Maar daar heeft haar 'sjoeke' Xavier niet altijd zin in. Carmen is kuisvrouw bij Boma, maar had vroeger ook een krantenwinkel en later een frituur. Ze creëert vaak misverstanden en is een echt foorwijf! Ze rookt hevig en is erg vulgair. (alle reeksen)
Xavier is militair, omdat je in het leger toch niet veel moet doen. Hij was vroeger keeper bij FC De Kampioenen, dan was hij trainer en nu is hij weer keeper. Hij voetbalt niet voor de sport, maar voor de gezelligheid en de drank (pintjes, die hij 'dagschotels' noemt). Hij heeft nooit zin in seks. Hij ligt nogal onder de sloef van Carmen en is een echte pantoffelheld.
Doortje is een nogal preuts en truttig vrouwtje. Ze is steengoed van karakter en een perfecte moeder. Ze was vroeger getrouwd met Pico Coppens, tot die haar in de steek liet voor Ria De Stekker, een collega. Doortje en Pico kregen ook een zoontje: Billie. Nu is ze verknocht aan Pol De Tremmerie. Eerst werkte ze bij de vijand (DDT), dan bij de andere vijand (BTW) en nu is ze secretaresse bij Boma.
Pol is de neef van DDT. Hij woonde een hele tijd in Afrika, maar is teruggekeerd naar België. Hij is erg sportief en erg actief in de groene beweging. Hij is de enige goede speler van de ploeg, maar kon door een blessure niet meer spelen, waardoor hij trainer werd. Hij is nu samen met Doortje. Hij is leraar Biologie en is net zoals DDT een beetje gierig.
Maurice de Praetere, een polyvalente gemeentearbeider wordt de nieuwe geliefde van Pascale. Maurice is een handig harry. Door zijn technische knobbel wordt hij rechtstreekse concurrentie voor Fernand. Boma begrijpt niet wat Pascale in Maurice, een eenvoudige, stille, zachte man, ziet.
Maurice woont nog bij zijn moeder. Hij heeft een zeer grote moederbinding. Zegt dat zijn moeder hem nodig heeft, wat ook zo is, maar hij heeft zijn moeder evenveel nodig. Dat ontkent hij natuurlijk. Maurice zijn hobby is vissen en hij drinkt nooit alcohol, enkel gele limonade... euh sorry Orangeade.
Dimitri de Tremmerie: zijn garage 'DDT OK Cars' paalt aan het voetbalterrein. Hij heeft dan ook nogal wat last van rondvliegende ballen. Daarenboven moet je, om tot aan zijn garage te geraken, over een slijkerige en bochtige weg naast het voetbalveld. Liefst zou hij dan ook een nieuwe, mooie rechte weg aanleggen dwars over het terrein zodat zijn handel in tweedehandswagens eindelijk zou kunnen floreren. Maar die 'Ballemannen' schrikken duidelijk de potentiële klanten af. Geen wonder dat hij de ploeg op alle mogelijke manieren tegenwerkt, al is hij meestal zelf het slachtoffer van de acties die hij onderneemt.
DDT is al heel zijn leven bezig met geld te verdienen. Later, wanneer is niet bepaald, zal hij tijd vrijmaken om een vrouw te zoeken. Sommige zeggen dat hij daarvoor te gierig is, maar zelf zegt hij dat hij eerst zijn garage moet kunnen uitbreiden; dan zullen de vrouwen wel voor hem vallen.
Bernard Theofiel Waterslaeghers (BTW) (Jacob Beks)
(c) één
Bernard Theofiel Waterslaeghers is de nieuwe buurman van de Kampioenen. Bernard is de neef van Xavier en is vast van plan om van de garage een toprestaurant Bij Mij te maken. Jammer genoeg is de ambitie van BTW omgekeerd evenredig met zijn talent! Bovendien bezorgt hij onze ploeg met zijn bemoeizieke karakter en zijn grenzeloze zelfoverschatting heel wat problemen.
In de laatste reeksen is de vijand een bedrieglijke brocanteur, Fernand Costermans, die de garage heeft omgebouwd tot antiekzaak.
Fernand is een verwoed duivenliefhebber. Als de Kampioenen voetballen, kunnen Fernands duiven natuurlijk niet in zijn til landen... Dat is toevalig altijd op zondag... weer een punt van vijandschap.
Oscar Crucke is de trainer van de ploeg en tegelijk cafébaas. Vroeger was hij een geliefd voetbalspeler, maar echt doorgebroken is hij nooit. De ploeg staat laatst in de klassering en dat bezorgt hem kwade dromen. Het zou wel eens kunnen dat men hem wipt als trainer. Mede daarom staat hij onder stress. Hij geeft tegenstrijdige instructies en komt onzeker over. Ook in de conflicten tussen voorzitter Boma en de voetbalploeg zit hij tussen twee vuren. Hij moet zijn spelers aanvoeren, maar huurt tegelijk het café met woonst van Boma.
Pico Coppens is de beste speler van de ploeg. Hij is pas getrouwd maar verwaarloost zijn vrouw door de voetbal. Hij geeft les aan de plaatselijke technische school en herstelt televisietoestellen na zijn uren. Met de herstellingen loopt hij steeds meer achterstand op zodat hoe langer hoe meer toestellen zich opstapelen in de studio waar hij woont. Pico is actief in de plaatselijke oppositiepartij en komt ook daarvoor geregeld in conflict met Boma.
Billie is de zoon van Doortje Van Hoeck en haar ex-man Pico. Doortje wil als moederfiguur haar norm opleggen aan Billie, maar met deze normen komt ze conservatief over. Billie is absoluut geen moederskind, integendeel, hij houdt zich liever bezig met muurklimmen, fuiven en zijn liefje Saartje.
Saartje Dubois is de kleindochter van 'Tante' Madeleine (rechts op de foto). Ze heeft een grote mond maar een klein hartje. Billie doet dan ook alles voor haar. Doortje vindt dat Saartje een slechte invloed heeft op haar zoon omdat ze Billie in contact brengt met verboden vruchten.
Elk personage heeft zijn eigen broeken, hemden, schoenen,... Deze kostuums worden zorgvuldig uitgekozen en bepalen mee het karakter van de personages. Bekijk de fotospecial en je ontdekt onmiddellijk wie wat draagt.
ddt : zal't gaan,ja boma : buziness is buziness pascale : wat zal ons marlijne daarvan zeggen maurice : ik zeg altijd marc : een warme choco,ma oscar : miljaarde,hé billie : ah copain pol : zal't gaan,ja btw : heb ik gelijk of gelijk xavier : een dagschotel,pascale carmen : sjoeke