Foto
Contact

Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.

Foto
Foto
Foto
Foto
Familie Kamp
....een kijkje in ons leven....
02-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze week
Onze week was weer heerlijk! Vrijdag hadden we de CO-OP (bijeenkomst met meerdere TO gezinnen waarvan het grotendeels Amerikanen) en als opdracht hadden we meegekregen om spinnen te bekijken en spinnenwebben ook. En natuurlijk mocht een getekend spinnenweb niet ontbreken. Deze week dus filmpjes over spinnen bekeken, het bos in gegaan om spinnenwebben te vinden en tekenen maar. Het was leuk om te zien dat Knorretje bij het tekenen zei dat ze niet naar de foto hoefde te kijken van het spinnenweb (hadden we die ochtend in het bos gemaakt) maar het wel uit haar hoofd kon. Ze tekende dus een spinnenweb. Maar daarna ging ze de uitdaging aan om er nog 1 te tekenen maar nu kijkend naar de foto. En ineens zie je een totaal ander spinnenweb verschijnen. Gelet op details, lijnen, rondingen enz.

Verder doen we af en toe mee met opdrachten via een amerikaanse site. Op gebied van 'science'. We moesten deze week bijv een boog maken van spekjes en tandenstokers. Maar je mocht de spekjes alleen aanraken met een tang. En dat hebben we gedaan, zonder ze aan te raken. En toen hij af was bleek dat we de boog niet omhoog konden houden zonder dat hij steeds 'omklapte'. Dus we hebben hem met tandenstokers verstevigd en toen was het goed. De meiden waren trots op zichzelf en wij op hen want ook lijkt het simpel, het is echt een moeilijke opdracht (probeer maar eens met een grote tang spekjes op tandenstokers te prikken én dan ook nog eens na te denken hoe je dingen verstevigen moet).

Vandaag weer naar de CO-OP geweest waar we het hadden over monologen. De kinderen moesten een monoloog voorbereiden en daarna voordragen. Spannend!! Maar Prinses stond er maar mooi wel. Praten lukte niet, dus ik heb haar zelf verzonnen monoloog voorgedragen maar alweer een trotse moeder hoor! Thuis hebben we direct het boek 'Alice in Wonderland' gehaald en zijn er in gaan lezen. Genoeg monologen om na te doen ;-)

Ook hebben we dingen geleerd over zaden en over stenen. Daarna zijn we buiten op zoek gegaan naar 5 verschillende soorten zaden. De zaden waren namelijk ingedeeld in 5 manieren waarop zaden verspreid worden: helicopter-zaadjes / pluis-zaadjes / zaadjes die door dieren opgegeten worden en via de poep verspreid worden / plak-zaadjes (die aan de vacht van dieren plakken) en eh nog 1 categorie.
Het was erg leuk om te zien dat al die kinderen ook echt aan het zoeken waren naar die zaden.
Komende week gaan we bezig met die zaden en ook met stenen.

Creatief zijn we ook weer lekker bezig geweest. En verder hebben we natuurlijk gewoon dingen als rekenen, taal, lezen enz enz enz gedaan.
Het was weer een heerlijke ontspannen week!


30-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo jammer!
Ja echt...de eerste TO CO-OP ging dus niet door ;-( maar gelukkig konden we afgelopen vrijdag wel meegenieten.
Het was erg leuk! Er waren zo'n 30 kinderen in de leeftijd van 0 tot eh....een jaar of 16? De oudste kids hielpen mee, de andere kinderen deden mee. We hebben wat basis-dingen gedaan wb toneel (karakters), hebben genoten van de natuur, hebben geluisterd naar geluiden om ons heen en die op een kaartje getekend (in het midden een rondje: dat waren we zelf en daarom heen tekende je de geluiden om je heen). Ik merk dat Prinses en Knorretje sinds vrijdag veel beter luisteren naar geluiden uit de natuur. Leuk!
Ook hebben we creatief schrijven gedaan. Zo leuk: al die kids rond een joekel van een tafel, allemaal met het zelfde bezig, op hun eigen niveau. Heerlijk! Daarna zijn we op spinnentocht gegaan: spinnenwebben zoeken en bekijken én vergelijken. En ook spinnen zoeken!
En deze week konden we daar verder thuis mee aan de slag. Dus we zijn lekker spinnenwebben gaan zoeken toen het geregend had: dan zijn ze extra goed zichtbaar.

Het was erg leuk! En we gaan vrijdag zeker weer!!


15-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Co-op
Komende vrijdag begint in Wanroij een zgn 'co-op'. Verschillende thuisonderwijzers zullen dan samen komen. Dat kan wekelijks, maar je hoeft niet altijd te komen.
Als het goed is wordt er begonnen met 'kunst in uitvoering' (zang / toneel enz) en daarna kunstinstructie.
Daarna volgt een natuurstudie op de 'charlotte mason' manier (google maar even....)
Na de lunch gaat het nog verder maar dan zullen wij weer terug gaan omdat ik s middags werken moet.
Een deel van de gezinnen is engels-talig dus een groot deel van de dag zal ook in het engels zijn. En dat vinden onze meiden helemaal geweldig.

Wat zo leuk is bij bijna alle thuisonderwijs-uitjes is dat ze voor hele gezinnen zijn. In onze maatschappij wordt bijna alles in leeftijdsgroepen ingedeeld.
Dat is zelfs tot in de kerk toe doorgedrongen. De kinderen gaan in aparte groepjes weg om onderwijs te krijgen. Bij thuisonderwijs-uitjes wordt veel voor iedereen tegelijk aangeboden. En op deze manier kun je als gezin veel samen zijn. Heerlijk!
Daarom zien we ook erg uit naar deze co-op. Hopelijk passen we bij elkaar....

We zullen het nog laten weten!


27-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kids
Yes, de scholen zijn weer begonnen dus we kunnen weer lekker rustig naar de Ikea ;-)

Het gaat geweldig hier! Het leven met onze kleine Kanjer is erg fijn. Hij past prima in ons gezin en het was toch echt een veel minder grote stap van 3 naar 4 kinderen dan van 0 naar 1 of 1 naar 2 kinderen.
In de vakantie hebben we niet stil gezeten. Prinses zat voor de vakantie op eind groep 3 niveau met bijvoorbeeld taal maar met schrijven niet. Motorisch en verstandelijk functioneren zijn natuurlijk ook 2 heel verschillende dingen. Ik heb goed gekeken wanneer ze er aan toe was om de schrijfletters echt goed te gaan schrijven en die periode was voor de vakantie net begonnen. Dus in de vakantie zijn er de schrijfletters die zij altijd gebruikte gaan veranderen in meer officiële letters. En dat was ook wel goed omdat we nu na de vakantie met taal en lezen van groep 4 zouden gaan beginnen en dan zouden we daar de aandacht aan kunnen besteden (en aandacht voor schrijven in de vakantie dus).

En deze week zijn we weer wat meer gestructureerd gaan werken. Als je kijkt naar de verschillende thuisonderwijzers in Nederland (en vergis je niet dat is een flinke groep en 'we' groeien best snel) dan zijn er zo veel verschillende manieren van werken.
Er zijn heel wat mensen die voor taal en lezen en spelling en rekenen een methode gebruiken maar voor de andere 'levensgebieden' niet. Een deel van de mensen kijkt gewoon wat hun kind aangeeft en volgt dat (dus als een kind op zijn 8ste nog niet wil leren schrijven dan is dat oke, een kind geeft het vanzelf wel aan) en anderen plannen lesstof bij de ontwikkeling van hun kind.
Daarbij is het ook nog zo dat het ene kind een 'werkboekkind' is en een ander kind een 'leer mij vooral alles als ik buiten ben' enz enz.

Ik hoor nogal eens van andere thuisonderwijsgezinnen dat ze ons zo gestructureerd vinden en dat ze dat helemaal niets zouden vinden of dat het niet bij hen zou passen en al helemaal niet bij hun kinderen. Kan best.....al denk ik dat dat vaak vooral niet bij de ouders past en niet zozeer 'niet bij de kinderen'. Maar anyways: wij zijn blijkbaar nogal gestructureerd. Klopt, ik weet op gebied van Bijbellezen, Bijbelteksten, Dingen uit en rondom de RK Kerk, Taal, Lezen, Spelling, Schrijven, Engels en Rekenen precies wat we de komende paar maanden gaan doen. Dat heb ik helemaal ingepland.

Deze vaste dingen doen we ook op vaste dagen:
Maandag en Woensdag en Vrijdag: Bijbelvers - Taal - Lezen - Rekenen
Dinsdag en Donderdag: Katholiek (is vaak heel creatief) - Spelling - Schrijven (Knorretje), Lezen, engels
Zaterdag: FamilieBijbelTijd en lezen en Spelling

En verder komen ook deze gebieden zoveel mogelijk aan bod: communievoorbereiding (Prinses) / Spreekvaardigheid / Natuur / Creatief / Wereld om ons heen (Aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap) / Huishouden / Muziek / Sport / Excursies.
Maar deze plan ik maar weinig in. Dat komt allemaal wel.
Geschiedenis zit weer gekoppeld aan 'Bijbel' en 'Katholiek' (een heilige bekijken / in welke tijd leefde die / hoe zag de wereld er toen uit enz)
Creatief komt ook de hele dag terug in allerlei dingen die de kinderen of zelf gaan doen of die ik initieer.
Huishouden hoef ik ook niet in te plannen, is altijd wel wat te doen.
Spreekvaardigheid ook, dat hoef ik niet in te plannen.
Muziek....een dag zonder muziek komt niet voor in huize Kamp enz enz enz

En weet je wat het leuke is: we zijn om 10 uur s morgens klaar met het 'op school lijkende gedeelte van de dag'. Heeeeerlijk! Dus al zijn we gestructureerd.....vanaf 10 uur zijn we klaar met rekenen en lezen en schrijven en en en en. En dat vinden de kids wel zo fijn, want spelen.....is heerlijk!

Dussss we zijn weer begonnen en de kinderen genieten.
En wij ook!!



23-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Learn Nothing Day
Morgen is het Learn Nothing Day. Een dag waarin het de bedoeling is om niets te leren.
Vandaag legde ik het uit aan de meiden. "Oh....zeiden ze.....dus we doen geen school morgen?".
Dat sowieso niet (we gaan op weg naar www.celebratefestival.nl) maar ik legde uit dat we gewoon een dag proberen niets te leren.
Prima. Ze gingen er verder niet op in. Tot we naar de winkel liepen. Knorretje vroeg of je bij "nul-en-veertig" (40) de "nul-en" nooit zegt of dat je het wel mag zeggen als je dat wilt. Nadat ik antwoord gaf zei ik 'hey, nu heb je iets nieuws geleerd...morgen gaan we helemaal niets leren he?!'. Een stuk verderop vroeg Prinses of je "gauw" met de au-van-atje of de ou-van-otje schrijft. Ik antwoordde en zei weer 'morgen.....proberen we niets te leren'.
Weer een stukje verder vroeg Prinses toen we langs het water liepen hoe kroos op het water komt en voor ze antwoord kreeg zei ze 'oh mama, we leren echt de hele dag. Niet alleen als we school doen'.
Yep, dat is het idee achter de Learn Nothing Day. Gericht zijn op samen dingen ontdekken, samen leren, samen leven.....dan is het bijna niet mogelijk om een dag NIETS te leren. We zijn benieuwd hoe het morgen gaat!

Verder zijn wij de komende 3 weken nauwelijks thuis te vinden......we wensen jullie een fijne vakantie toe!


05-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te druk
Hoi lieve mensen

We hebben het waarschijnlijk te druk om te bloggen de komende dagen.
http://www.sonshine.web-log.nl/sonshine

Later meer!

Patricia


27-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genieten jullie mee
Ik krijg het filmpje even niet goed HIER gezet, ga daarom even via de link naar youtube ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=7iFE4CI8Eps

En we willen jullie vragen om een berichtje voor de meiden achter te laten na het kijken van het filmpje ;-)

24-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas More
Naast de 'normale' dingen zoals lezen, taal, rekenen, engels enz zijn we deze week bezig met Thomas More. Afgelopen maandag was het in de 'heiligen kalender' namelijk de beurt aan hem.
Het is echt leuk om met hem bezig te zijn . We hebben al in 'Utopalfa' geschreven (van het boek Utopia), hebben uitgebreid stil gestaan bij Koning Hendrik de 8ste, hebben de vlag van het verenigd koninkrijk bekeken en nagemaakt en nog veel meer. Geweldig!

Over 2 weken is het de beurt aan Benedictus.....heb ik ook al zin in!
Eind van de week wil ik 'Thomas More' afsluiten door een video filmpje te maken met de meiden over wat ze hebben geleerd. Zal het hier ook plaatsen dan ;-)

En verder genieten we erg van het weer natuurlijk! (de kinderen zijn nu met paul naar de speeldernis en mijn werktijd gaat NU starten!)




09-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe boeken
Zo, ik ben helemaal happy ;-)
Vandaag kwam er een pakket met wat nieuwe boeken aan!
Geniet maar even mee met een aantal boeken hiervan:

Een boek (engels) met heeeel veel verhalen en uitleg over allerlei heiligen




Een boek van dezelfde schrijfster (how we love her books!) maar dan over helden ;-)



Een boek waar ik direct enthousiast over werd toen ik het open sloeg is het volgende:




Helemaal VOL met creatieve ideeën om Katholieke feesten, tradities, gewoonten enz creatief aan te pakken!

Helemaal geweldig! Ik kwam op het spoor van bovenstaande schrijfsters toen ik vorig jaar (ongeveer) het volgende boek tegen kwam online en het bestelde:




Dat is zo'n heerlijk boek! Nog even en we hebben al haar boeken ;-) want ik had blijkbaar ook een ander geweldig boek van haar in huis:




Voor "Katholieke dingen" binnen het thuisonderwijs zitten we dus heerlijk de komende tijd. Fijne boeken, lekker hands on en creatief. Heb al helemaal zin om voor de komende maanden voor te bereiden wat we gaan doen!
Nu had ik ook nog ergens een boek gezien over "Katholiek koken". Het gebruikte koken om dingen uit de kerkgeschiedenis en de levens van heiligen enz uit te leggen. Maar weet niet meer welk boek het ook weer was. Als ik het gevonden heb......is dat het volgende boek waar we voor gaan sparen!


05-05-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelf leren
Ik vind het iedere keer weer fascinerend om te ervaren dat een kind ineens dingen geleerd heeft.

Laat ik Stoere Vent even als voorbeeld noemen. Een paar dagen na de geboorte sliep hij 2 nachtjes bij opa en oma. Toen hij weer thuis was zat ik op een dag in de tuin, lekker in het zonnetje. Stoere Vent zit op zijn driewielertje. Na een tijd denk ik 'hey...hij FIETS!'. Maar omdat ik zo'n tijd uitgeschakeld ben geweest bedenk ik me dat ik dat vast ergens de afgelopen maanden gemist moet hebben. Ik vraag het een dag later aan Paul en hij bevestigd me: Stoere Vent heeft het net na de geboorte blijkbaar geleerd, bij opa en oma thuis. Ineens viel het kwartje.

We zijn nu 4 weken verder. Op de rommelmarkt vond ik een goedkope Loekie fiets met zijwielen. De zijwielen stonden nog behoorlijk scheef maar Stoere Vent wilde er direct op fietsen. Stapt op en fietst weg...... Hey, waar is mijn kleine mannetje????

Zo ook met kleuren. Ik vertelde weleens lachend aan mensen dat Stoere Vent buiten spelen met de bal en koken geweldig vindt maar totaal geen interesse heeft in andere dingen. Zo kende Prinses op haar 2de verjaardag alle kleuren al. Licht grijs / roze / oranje: ze kende ze allemaal. Stoere Vent is 2 jaar en 4 maanden en kent geel. Alleen geel. Smile. Prima hoor, maar wel grappig om te zien.

Maar gisteren hoor ik hem naar iets wijzen en hoor 'blauw'. Ik kijk: en ja het is blauw. Later hoor ik hem wijzen en 'oranje' zeggen en echt: het is oranje. Dus vanmorgen ben ik eens gaan checken en hij kent ineens zo veel kleuren. En dat terwijl we al een paar weken er niet mee bezig zijn geweest. Ineens snapt hij het en kent hij de kleuren.

Wanneer heeft hij het geleerd? Wanneer is de omslag gekomen van "ik wijs groen aan en hij zegt rood naar hij zegt GROEN"? Hoe heeft hij dat gedaan??

Fascinerend.






23-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lekker buiten
Wat is een mooi weer de laatste tijd! Heerlijk! De kinderen spelen ontzettend veel buiten en genieten ervan. En wij ook!
Dat is natuurlijk ook een groot voordeel van thuisonderwijs: de kinderen hebben veel tijd om samen te spelen.

De laatste dagen zijn we ook helemaal niet bezig geweest met dingen als taal en rekenen op een 'schools-herkenbare-manier'. Ik kan eindelijk weer normaal lopen dus daar genieten we met z'n allen van. Lekker naar de kinderboerderij (in Zoetermeer dit keer), de dierenwinkel waar nieuwe dieren waren en waar we dingen over leerden, samen naar de winkel waar Prinses de boodschappen helemaal alleen mocht doen en dat soort dingen. Heerlijk!

We genieten samen als gezin!


Als het goed is kan ik nu ook weer in de kerk zitten (ik kon maandenlang niet zitten) dus we kunnen weer met z'n allen naar de kerk! Ook erg fijn!

09-04-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is ie mooi?
Of is ie mooi?

Op 31 maart 2009 om 13.26 is onze prachtige zoon geboren!
We zijn ontzettend blij en dankbaar met zijn geboorte!

Zijn naam betekent 'rust'
Zijn tweede naam is Sean en dat is een vernoeming naar Sean Sellers (www.seansellers.com) een man die tot goede vriend, mentor en grote broer werd van Patricia tussen haar 11de en 22ste maar die 10 jaar geleden geëxecuteerd werd in Amerika.
Immanuel betekent God met ons.

We zijn erg blij!







Zoals je ziet is Manoah erg geel. Daardoor is hij suf en drinkt hij moeilijk. Maar we houden vol en zijn gewoon heel hard bezig met voeden, vingervoeden, voeden, kolven en voeden.


28-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stilte
Hoi lieve mensen

Even radio stilte hier.....komende week krijg ik de KS en de laatste tijd ben ik écht niet bezig geweest met bloggen ;-)
Als we weer tijd hebben komen we weer vertellen!

Patricia


12-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's
Ik zie dat de foto's hieronder niet meer werken. Balen!
Excuses! Zal het bericht later aanpassen!

02-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze week
Zoals jullie wellicht weten is er laatst een olifantje geboren in Blijdorp. We hebben nog tot mei een abonnement dus Paul is er met de meiden heen geweest om speciaal de olifanten te bekijken. Was nog best lastig omdat die kleine zich steeds tussen de benen van mama-olifant bevond. IN het echt hebben de kids de olifant beter gezien dan hier op de foto te zien is. Gelukkig maar ;-)


Verder zijn we sinds kort wat actiever met Stoere Vent bezig. Een echte jongen is het: lekker voetballen of andere dingen met ballen doen, buiten spelen en koken. Maar we dachten 'laten we ook wat kleine dingen met hem doen rondom kleine motoriek enz' en hij vindt het echt heel erg leuk.

Zo hebben we bijv dit gedaan:

Kleine tandenstokers in een potje met heel kleine gaatjes stoppen.



 en zo te zien vindt hij het erg leuk!

Ook kleine voorwerpen in gaatjes duwen is favoriet. Het zijn trouwens nootmuskaatbollen ;-)
Huis-tuin en keukenthuisonderwijs, blijft het leukste!








Verder heeft hij ook - naast het gewone verven - vingerverven ontdekt.



De meiden zijn deze week weer lekker aan het bakken gegaan. Zo hebben ze met Nina (grote vriendin!) ijs-cakejes gemaakt. Dat was smullen!




En diezelfde Nina heeft ook allemaal vlechtjes bij de meiden gemaakt. Daarvan moesten foto's gemaakt worden, ook van de 'krullen' die ze daarna hadden!










Vandaag hadden we het met de meiden over eenden. We behandelen een paar keer per week een ander dier en nu hadden we het over de wilde eend. Één van de dingen die aan bod kwam was dat een eend een speciaal vet op zijn veren smeert waardoor hij niet (door)nat wordt. Dat zijn we zelf ook maar eens gaan proberen: met boter op onze handen en boter op een boterham. En inderdaad: met boter op onze handen rolt het water er zo vanaf. En een boterham zonder boter wordt zo nat dat je hem kunt uitknijpen maar een boterham met boter bljift zo goed als droog!














17-02-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orde
De laatste dagen loopt alles anders dan anders. Of eigenlijk al een week of 2 a 3. We hebben veel medische afspraken gehad de laatste tijd. Zo heb ik 2 keer per week fysio, de meiden hebben ook allebei fysio, we moesten naar het consultatie buro, naar de kinderarts, bloedprikken, echo's en afspraken bij de gynaecoloog. Daarnaast waren er nog wat werk-afspraken: En dat bijna allemaal s morgens en dan nét te vroeg.
Hierdoor konden we niet dat uurtje a anderhalf uur s morgens RUSTIG schooldingen doen, maar moest het allemaal binnen de tijd enz. En dat werkt minder prettig. Daarbij ben ik - Patricia - lichamelijk nu helemaal niet mezelf: ik kan in huis bijna alles (met mijn rust perioden) maar buitenshuis......
Dus geen uitstapjes naar de (dieren)winkel, lekker even wandelen enz. Dat gaat gewoon niet. En dat merk je aan de kinderen.
Paul kon s middags gelukkig wel dingen met ze doen (buiten) maar we merkten aan de kinderen dat het niet zo lekker ging. Meer irritaties, meer ruzies.

Maar het tij is gekeerd: rustig schooldingen doen, méér dingen erbij doen en niet alleen taal en rekenen 'en de rest half half'. Heerlijk!
Zo hebben we vanmorgen naast taal en rekenen ook schrijven gedaan, muziek, puzzelen (grote puzzel), engelse rijmpjes en voorgelezen. Heerlijk!
Daarna gingen de kids even een filmpje van Diego kijken (mensen die Diego filmpjes hebben en er niets mee doen........welkom!) en toen zijn ze met de playmais aan de slag gegaan en daar hebben ze láng mee gespeeld. De kinderen zijn vrolijker, spelen weer heerlijk samen, hebben rust. En dat voelt erg erg goed!


11-02-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag
Vandaag was er een bijzondere verjaardag waar de kinderen heen gingen.
De koe van de kinderboerderij werd 20 jaar en de meiden hadden een tekening voor de jarige gemaakt ;-)

Hieronder een paar foto's












09-02-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Families
Ik hoorde deze laatst:

F   athers
A  and
M  others
I   llustrating
L   ove
I   in
E   veryday
S   ituations


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genieten
Ik zit even te genieten ;-)
Stoere Vent de jongste ligt in bed (af en toe doet hij nog een klein middagdutje) en de meiden zijn met Paul aan het zwemmen, iets dat ze iedere maandag samen doen.
En ik....ik heb net wat dingen op de computer gedaan met op de achtergrond een mooie inleiding (heerlijk: stilte in huis en iemand die dan toch tegen je praat en waar je ook nog eens van leert!).

In het contact met andere moeders, in real life en online, verbaas ik me vaak over alle perikelen op scholen. Een kind komt in groep 0 in plaats van groep 1, een kind dat na 1 oktober jarig is moet een extra jaar kleuteren (terwijl de 1 oktober regel al jaaaaaren niet meer bestaat), kinderen in groep 3 die nu (na een half jaar) achterliggen op bepaalde gebieden waarna de ouders met ze moeten gaan oefenen maar ze weten zelf helemaal niet WAT en WAAROM en HOE ze moeten oefenen....
Ik kijk, luister en verbaas me. Maar ook over kinderen die voor liggen. Kinderen die als ze in groep 3 komen al zo'n "AVI nivo" hebben dat ze makkelijk naar groep 4 kunnen, maar die sociaal emotioneel daar nog niet aan toe zijn en daarom groep 3 gewoon gaan doen. Of juist andersom.


En steeds weer denk ik 'wat is het toch heerlijk dat wij thuisonderwijs genieten als gezin". Als ik kijk naar onze meiden: Prinses leest zoals midden/eind groep 3 en is 5,5 jaar oud. Rekenen doet ze ook op nivo bijna eind groep 3. Maar schrijven - motorisch gezien - zit ze op groep 2 nivo. Prima, ik let daar namelijk niet zo op. Prinses leest namelijk zoals ze leest, schrijft zoals ze schrijft en rekent zoals ze rekent ;-)

En Knorretje leest zoals begin groep 3 terwijl ze morgen pas 4 wordt en in groep 1 zou starten. Ze rekent zoals kids in groep 3 en ze schrijft zoals een kind van 4. En zoals ik al zei: dat maakt allemaal niets uit. We volgen gewoon onze kinderen en bieden dingen op hun eigen nivo aan. En dat is zo relaxed! Ze liggen niet voor op bepaalde gebieden. Ze liggen niet achter op bepaalde gebieden. Ze hoeven niet een paar maanden te wachten tot ze overgaan naar een andere groep. Ze worden niet ingedeeld in 'zonnetjes en maantjes en raketjes' (veilig leren lezen) maar ze ontwikkelen zich gewoon.


En dat is zo heerlijk ;-)
Niet dat het andere, het schoolse, slecht is. Maar ik vind dit, thuisonderwijs, toch echt maatwerk!
En dat is relaxed!


08-02-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inspiratie bronnen
Ik heb al wel vaker geschreven over MathUSee, de reken-wiskunde methode die wij gebruiken.
Steve Demme is de maker van dit programma en ik kwam er laatst achter dat hij dus ook al zijn kinderen (4) thuisonderwijs heeft gegeven én dat ze christen zijn. Dat maakt een programma toch extra bijzonder voor me. Dat doet me wat. Dat schept een band.

Ik ben dan ook blij dat deze Steve naast 'van-alles-en-nog-wat-man' van MathUSee ook een spreker is!
Via de volgende link kun je bijv. teachings van hem beluisteren. Heerlijk ;-)

http://thefamilythatstaystogether.org/speaking-topics/

En dat wilde ik natuurlijk ook even met jullie delen!

Een andere inspiratiebron waar ik dit weekend van heb mogen genieten is de Mum's Night Out.
Regelmatig komen we met TO-moeders een avondje samen bij (steeds een andere) TO moeder thuis. En wat doen we dan? Niets! En dat is zo heerlijk! Zoals gisterenavond.....ik kon er maar een uurtje bij zijn, langer kon mijn bekken écht niet aan, maar dat ene uurtje was geweldig!

Binnenkomen in een woonkamer waar moeders op banken, stoelen en grond zitten en gewoon zitten te kletsen, een warme woonkamer kom je dan binnen! En dan? Dan ga je ergens zitten en heb je contact! Gisteren heb ik maar enkele moeders gesproken. Maar het was fijn! Veel mensen nemen wat boeken mee waar ze mee werken, zodat je er in kunt kijken en kunt bepalen of het wat voor je is. Want veel materiaal komt uit Engeland en Amerika, dus het is hartstikke handig om het even door te kunnen bladeren ipv op internet te moeten kijken of het wat voor je is. Intussen praat je met elkaar. Hoe gaat het met de kinderen? Waar loop je tegen aan? Waar geniet je van? Wat voor materiaal gebruik je? Waar ben je nog geweest de laatste tijd? Genieten!
En ik vind al die vrouwen zo'n bron van inspiratie! We kiezen allemaal voor dat ene: thuisonderwijs. En we genieten ervan om samen te zijn als gezin, om onze kinderen van zo dichtbij te zien groeien en bloeien. En daar wordt je door geïnspireerd!





Foto

Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Foto

Linken
  • Mooie site over thuisonderwijs (van mensen hier uit Rotterdam)
  • Katholiek Charismatische Vernieuwing
  • Stichting SONSHINE

  • Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs