• Huangdao(Qingdao economical developement zone)
  • Huangdao
  • Shanghai
  • komt de lente nu toch niet?
  • Lantarenfestival

hier klikken voor de weersvoorspelling voor Qingdao.

skype online

Geland in China / Shandong

05-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huangdao(Qingdao economical developement zone)
    Dit weekend ben ik weer in Huangdao. Onze toekomstige nieuwe thuis.
    Huangdao is een deel van Qingdao en ligt aan de zuidkant van de baai van Qingdao.
    Eigenlijk is Huangdao de oude naam want de officiele naam is Qingdao new developement zone en dit is een soort buitenwijk van Qingdao-stad.
    De verbinding met Qingdao-centrum is nu  nog wat omslachtig. De snelste verbinding is een veer dat er 20 min over doet. Vanaf eind deze maand worden zowel de brug(voorlopig de langste brug ter wereld) en de tunnel geopend. Door de tunnel wordt het dan een kort ritje zodat we dan op ongeveer 30 min rijden van het centrum van Qingdao zitten. Dat lijk ver maar Qingdao is een stad met 3,5 miljoen inwoners.
    Ook Huangdao heeft alles wat een mens nodig heeft: er zijn 2 grotere westerse inkoopcentrums in het hartje van de stad. De ene heeft een Jusco. Dat is een Japanse keten van supermarkten. In het gebouw van de Jusco zijn er ook veel lokale winkeltjes met vooral kleren, schoenen maar ook elektronica, fietsen,...
    Verder vind je er ook een KFC, een Starbucks en een Pizzahut. Die zijn heel populair bij de Chinese bevolking en worden druk bezocht. De Starbucks is daarbij ook een van de  trefpunten van de buitenlanders in Huangdao. Ik ontmoette er bij mijn sporadische bezoeken al mensen uit Rusland, Finland, Polen,...
    In het andere winkelcentrum is een Chinese supermarktketen en dit winkelcentrum is voor mij vergelijkbaar met Olympia in Plzen. Misschien niet zo mooi ingericht maar je vindt er naast een goed ingerichte supermarkt waar je naast voedingsmiddelen ook huishoudelektronica, kleren, fietsen,... vindt ook heel veel kledingwinkels en andere speciaalzaken.
    In hetzelfde gebouw is er ook een bioscoop met meerdere zalen, een lunapark, een rolschaatspiste(ze gebruiken de klassieke rolschaatsen), botsauto's, ...
    Verder zijn er in de directe buurt ook nog winkelstraten op westers niveau met vooral veel kleerwinkels.
    Het stuk van Huangdao waar wij zullen wonen  is aangenaam omdat het aan de baai van Tangdao ligt. Tangdao-wan is ook een baai van de Gele Zee.
    De nabijheid van de zee zorgt dat tijdens het warme vochtige zomerseizoen(juni-augustus) er permanent een wat afkoelende wind waait die het klimaat aangenamer maakt.
    Langs de kust van de baai ligt  een grote brede dijk. Die kan je niet vergelijken met de "dijk" in onze kuststeden omdat de dijk direct aan het water ligt(geen strand) en veel breder is. Het is een strook van wel vijftig meter breed met wandelwegjes, fonteinen,...parkjes.
    Je kan er gerust uren wandelen. Het enige wat ontbreekt zijn terrasjes maar daar wordt aan gewerkt en er is  een gloednieuw winkelcentrum direct op de dijk waar toch al een "Western bar" aangekondigd wordt. Op een nabijgelegen parking vond ik ook een nog(?)gesloten "frietkot" "chez Leon".
    Gisteren testte ik ook mijn grote investering van vorig weekend uit: mijn nieuwe rode bolide met pedaalkrachtmotor.
    Ik reed van ons appartement tot aan het "zilveren strand". Ik had mijn kaart niet mee en heb een grote omweg gemaakt om er te geraken. Ik heb er dan ook zeker 1,5 uur over gedaan.
    Het zilveren strand is een zandstrand met groffer zand dan wij in Belgie kennen. Het is tamelijk breed maar er zijn geen duinen. Niet ver ervandaan ligt ook nog een kleiner strandje dat naast zand ook veel rotspoeltjes bevat. Die werden door de lokale bevolking ten dele ook omgebouwd zodat er een soort kunstmatige poelen ontstonden. Ik zag ze daar vooral "schaaldieren" verzamelen.
    Ik denk dat snorkelen er mogelijk moet zijn maar het water is niet zo helder als in Sardinie. Of het warm genoeg is weet ik (nog) niet.
    Naast het "zilveren strand "is er ook nog het "gouden strand". Daar ben ik nog niet geweest.
    De fiets is trouwens een handig vervoermiddel in Huangdao. Je bent overal tamelijk snel en langs de grootste wegen liggen brede fiets en wandelpaden. Je moet zelfs daar wel nog altijd oppassen want de Chinezen zijn geen "heren in het verkeer". De fiets bolt hier beter dan in Tsjechie want het is hier niet zo heuvelachtig...
    Tot later

05-06-2011 om 04:28 geschreven door Michiel

Tags:juni 2011
    24-04-2011
    Hallo,

Het is al een tijdje geleden sinds ik wat schreef. Tijdens de laatste weken gebeurde er niet zoveel waarover ik kan schrijven. Vorig weekend en ook gisteren zaterdag was ik in Huangdao(deel van Qingdao). Ik heb er wat de stad verkend en ben beginnen naar appartementen/huizen te kijken.
    Vorig weekend heb ik niet werkelijk gevonden wat ik wilde. Vooral de keuken en de badkamers waren te " vuil en primitief". Dit weekend was ik met vol goede moed vertrokken maar gezien het door mij gecontacteerde immobilienkantoor begon moeilijk te doen en "geld vooraf" voor het bezoeken van de appartementen wilde is dat plan in het water gevallen.
    Ik had dus de hele zaterdag zonder geplande bezoeken en heb er dan van geprofiteerd een uitgebreide wandeling te maken. Ik had gewone schoenen aan en na enkele uren wandelen hadden mijn voeten er genoeg van. Het is lang geleden dat ik blaasjes op mijn voeten had.
    Het stuk van Huangdao dat ik bezocht ligt aan de "baai van tangdao" en heeft een mooie dijk waar men lange wandelingen in een aangenaam kader kan maken. Er is wel niet direkt een strand. Daarvoor moet men ca 10 min verder rijden.
    Na enkele uren wandelen ben ik dan naar de "starbucks" gewandeld om er een koffie te drinken. Ik ontmoette er ook "Marry", een jonge Chinese die er bezig was Japans te leren en Elina, een Russische die met haar Chinese man en 7-maanden oude baby sinds kort in Huangdao woont.
    Na een uurtje waren mijn voeten wat uitgerust en ben ik weer gaan wandelen. Het mooie zonnige weer van de voormiddag was echter omgeslagen en er trokken wolken waaruit er voor korte tijd wat regen viel. Dit zorgde ervoor dat ik in een van de 2 grote schoppingcenters ging schuilen. Daar ontdekte ik een bioscoop(met verschillende zalen), en een indoor "rolschaatspark".
    Nadat de bui over was verkende ik wat verder de buurt van waar we eventueel kunnen wonen. Deze buurt ligt tamelijk centraal bij de levendige inkoopstraten en ook niet te ver van de internationale school. Te voet naar de internationale school zou wel te ver zijn.
    Met de nieuwe tunnel die bijna klaar is denk ik dat het dan maar 25min rijden naar het centrum van Qingdao is.
    Ik ben er op hoe komt het uit in een Chinees immobilienkantoor binnengestapt en heb met mijn 7 woorden Chinees die ik spreek uitgelegd wat ik zocht en ik ben er in combinatie met hun paar woorden Engels daadwerkelijk in geslaagd een mooi appartement te bezoeken.
    Het ligt op de bovenste 32e verdieping van een nieuwe hoogbouw en heeft een mooi uitzicht op de baai. De oppervlakte is ca 150m2 en er zijn 3 slaapkamers, een kleine keuken, een grote woonkamer, een badkamer met toilet, een apparte "waskamer met toilet", een kleine "kastenkamer" en een klein "beglaasd terras". Het is gedeeltelijk gemeubileerd. Ik heb wat foto's gemaakt die echter niet echt duidelijk zijn. Ook het buitenzicht is door de dondervlaag die net voorbijtrok niet echt goed zichtbaar maar het lijkt me wel een interessante mogelijkheid.

24-04-2011 om 06:21 geschreven door Michiel

Tags:april 2011
    23-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shanghai
    Hallo,

vandaag een kort berichtje uit Shanghai.Het is mijn eerste reis naar Shanghai. We zijn gisteren toegkomen (2 kollega's en ik) en hebben in de namiddag de beurs domotex Shanghai waar ook onze firma en onze groep aanwezig is  bezocht.
    Vandaag waren we met de supersnelle treinen onderweg in de wijde omgeving van Shanghai enkele van onze leveranciers te bezoeken. Ook morgen staat dit op het programma. De omgeving is hier al veel groener dan in de Shandong-provincie. Er  is overal veel water te zien en we zijn ook enkele bossen voorbijgereden. Die had ik tot nu toe in China niet gezien.In de verte zagen we hier en daar ook wat van de klassieke antieke Chinese bouwstijl zoals pagodes. Die ben ik in de omgeving van Rizhao en Qingdao nog niet tegengekomen. Morgen zijn we weeral vroeg op stap en morgenavond slaap ik al dicht bij de 2e luchthaven van Shanghai: "pudong". Daar vertrek ik vrijdagmorgen richting Zurich en dan verder naar Zaventem. Dus tot binnenkort?

23-03-2011 om 15:43 geschreven door Michiel

Tags:maart 2011
    05-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.komt de lente nu toch niet?
    Hallo,

Tijdens de laatste weken is niet veel bijzonders gebeurd en daarom heb ik niet veel te vertellen. Het leven gaat zijn normale gang.
    Deze week kwam koning winter nog een terug en heeft het zelfs gesneeuwd. Dit kun je op onderstaande foto' s zien;
    Tijdens dit weekend ben ik weer in Rizhao en vandaag zaterdag probeer ik wat Chinees te leren. Morgen Chinese les van 9 tot 13 en daarna zien we wel wat we doen.
    groetjes,

05-03-2011 om 07:23 geschreven door Michiel

Tags:maart 2011
    17-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lantarenfestival

Hallo,
    Ik ben net terug van  een kort bezoekje aan het plaatselijke latarenfestival. Vandaag is het de vijftiende dag van het Chinese nieuwjaar en de eerste dag van het jaar waar de volle maan te zien is. Vandaag is dan ook de afsluitende dag van het Chinese nieuwjaar. Dit heet men het lantaarnfestival.
    Dit wordt hier natuurlijk met een uitgebreid vuurwerk gevierd en ook nu nog hoort en ziet men van alle kanten vuurpijlen en knallen.
    Ik was kort met mijn collega Stijn op de plaats waar het meeste te beleven was. Men kan het een beetje vergelijken met een carnavalsstoet met stilstaande wagens en vooral met heel veel vuurwerk en heel veel volk. Wel leuk om eens rond te wandelen maar verder is er niet niet zo heel veel te beleven.
    Vandaag was ik trouwens in het lokale ziekenhuis voor mijn medische test. Die heb ik nodig om hier een verblijfs- en werkvergunning te krijgen.
    Ik heb er 2 wat oudere sympathieke Canadezen ontmoet die net aangekomen waren om hier voor de nieuwe plaatselijke papierfabriek te werken.
    Morgen krijg ik de uitslag van het onderzoek. Hiermee en met nog een hele hoop andere papieren moet dan  mijn verblijfsvergunning- en werkvergunning aangevraagd worden. Daarna moet ik schijnbaar nog eens buiten China reizen om daar mijn visum geldig voor een jaar te krijgen.
    Tot hoors.

foto1: op het lantaarnfestival
    foto2: voor alle zekerheid moest je het niet geloven: het is het jaar van het konijn
    foto3: vuurwerk hoort er bij
    foto4: mijn eerste file in Rizhao: allemaal naar het festival
    foto5: mooie kleuren

17-02-2011 om 14:54 geschreven door Michiel

Tags:februari 2011
    12-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug in China
    Hello,

Today I write this short message in English. This because I am not sure if  not some of my former Polish colleagues or from my Czech family-members try to take a look on this blog? Their Dutch is probably not much better then my Chinese.
    Yesterday I landed back in Qingdao after a nearly 20hr-journey from Prague.
     I used the occasion to stay one night in Qingdao at the Shangri-La-hotel . After a not to well sleep I used the morning to read and answer some of the e-mails I received during the last days.
    Afterwards I made a very nice and long walk along the coastline. The weather was very sunny though still quite cold. But that did not stop several people from swimming in the sea or running on the beach in their swimming-suit. There sure seem to be some well-hardened Chinese around here.
    Otherwise quite some people where walking along the coast and doing the "seaside-walk". As this walk is in total 40,6km long I think it would be a nice goal for Annelies to run a personal marathon. The last 2 km will be to the showers.
    Tomorrow morning I will have a Chinese lesson. We will see if I still remember something?
    ps foto1 luchthaven Peking "capital" onder een heel dun sneeuwtapijtje gefotografeerd vanuit de downwind
         foto 2 een stukje van de dijk van Qingdao gefotografeerd tijdens mijn wandeling
    Bye,

12-02-2011 om 00:00 geschreven door Michiel

Tags:februari 2011
    30-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug in Europa
    Hallo,

Ik heb gisteren mijn dag in luchthavens en in vliegtuigen doorgebracht: vertrokken uit het hotel om half een Europese tijd en nadien de volgende vluchtsegmenten: Qingdao-Peking  Peking-Muenchen  Muenchen -Brussel. Ik ben om ca 20:20 Europese tijd goed aangekomen in Zaventem en rond 22:00 was ik in Zonnebeke.
    Nu ben ik tot woensdag in Orotex voor ik naar Tsjechie vlieg -dat wordt ook al tijd na bijna een maand.
    tot later

30-01-2011 om 12:02 geschreven door Michiel

Tags:januari 2010
    24-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shantou Zuid-China
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo,

zoals jullie weten was ik van donderdag t.e.m. zaterdag in Shantou. De vlucht ernaar toe was met een tussenlanding in Ningbo en na deze tussenlanding volgde nog een verdere vlucht van ca anderhalf uur. Shantou ligt meer in het zuiden dus het was er een stuk warmer als in Rizhao.
    Ik en mijn medereiziger Liu Dengfeng (chef afdeling techniek en een karikatuur - Chinees zoals uit kuifje/jommeke en met een brilletje op de neus) werden er door de bedrijfsleider van de fabriek ontvangen en met zijn grote Volkswagen Phaeton (volgens hem ter waarde van ca 900000RMB of bijna 100000EUR) naar de fabriek gevoerd.
    Na een eerste blik op de machine en de fabriek werden we direkt naar een restaurant gebracht waar ik genoten heb van visgerechten op Chinese wijze. Het eten met stokjes lukte mij niet vlot tot hilariteit van de aanwezige Chinezen. Het lokale dialect is er geen Mandarijns zodat ook mijn Chinese kollega er van hun onderlinge gesprekken niets verstond. Ze spraken tegen hem natuurlijk wel standaard-Chinees.
    Deel van de folklore was dat er op de tafel "ba tio" (chinese sterk alcoholische witte wijn ca 50 graden en meer) stond en ik natuurlijk meedrinken moest. Ik heb mij sterk gehouden en na enkele glazen gestopt. De eer was gered en  het was dus geen probleem.
    Nadien werden we nog steeds niet naar het hotel gebracht maar naar een soort luxe sauna. Dat vond ik wel leuk maar ik verwonderde mij dat ik zogoed als de enige was die echt in de sauna zat. De reden zou zijn dat de Chinezen blijkbaar denken dat de hoge temperaturen niet gunstig zijn voor het nageslacht.
    De echte reden van het saunabezoek was dan ook een verdiep hoger te vinden waar ze een massage besteld hadden (ook voor mij). Ik had dat natuurlijk wat later door en kreeg er mijn eerste massage. Ik vond het niet zo bijzonder. Daarna was het bijna middernacht en ging het naar het hotel.
    De dag erop liep dan zoals gepland met de afname van de machine.
    Toe dit erop zat en na veel kleine kopjes thee gingen we met een tussenstop in een luxueuze wijnwinkel weer naar een restaurant waar weer Chinese "zeevruchten" op het menu stonden. Waarschijnlijk was dit omdat ik de vorige dag gezegd had dat ik het lekker vond. Deze keer dronken we bij het eten rode Chinese wijn. Het smaakte mij wel maar enkele Chinezen aan tafel schenen toch heimwee naar hun batio te hebben. Het eten met de stokjes lukt al veel vlotter.
    Nadien zoals de dag voordien ging het weer riching sauna. Zo was mij toch door mijn collega verteld. Daar aangekomen vond ik dat er nogal wat schaars geklede dames rondliepen. Toen ik gevraagd werd er eentje uit te kiezen ging er mij een lichtje op en ik heb toch maar afgewezen
    Twee personen van de delegatie zijn er achtergebleven en ik samen met de baas en mijn collega zijn naar een andere echte sauna ernaast gegaan. Daar was ik weer  zogoed als de enige in de sauna was(stond trouwens maar op 50-55°C). Nadien wachte er weer een massage. Deze vond ik iets beter dan de dag voordien maar ook geen echte belevenis. Nadien moesten we nog naar het restaurant van de sauna voor een klein middernachtetentje (ik had geen zin en heb enkel water gedronken) voor we lang na middernacht in het hotel belanden.
    De morgen erop moesten we vroeg uit de veren gezien onze vlucht om 7 uur 50 vertrok. Dat hebben we met veel moeite gehaald en de vlucht vertrok op tijd richting Ningbo voor de tussenlanding. In Ningbo hebben we dan voor een mij onduidelijke reden meer dan 2 uur langer aan de grond gestaan voordat we vertrokken richting Qingdao.
    In Qingdao was dan natuurlijk mijn bagage niet mee maar ze zeiden dat deze met een volgende vlucht via een andere route en die ca 2 uur later zou landen   meegestuurd was. Dat was natuurlijk niet het geval en dus hebben we 2 uur zinloos op de luchthaven gewacht.
    Dan hebben we maar zonder mijn bagage de bus naar Rizhao genomen. Interessant was dat de andere bagage die ook op mijn naam en op hetzelfde ogenblik ingecheckt was wel mee was met onze vlucht. Gelukkig is de achtergebleven bagage dan later toch nog terecht gekomen en heb ik alles in orde ontvangen.
    Dat was eens een ander avontuur.
    tot schrijfs

24-01-2011 om 14:02 geschreven door Michiel

Tags:januari 2011
    19-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontspanning
    Hallo,
    Gisteren hebben jullie niets van mij gehoord. We hadden namelijk met mijn collega Stijn 2 vrijkaarten voor een wat? Nou ja dat wisten we ook niet juist maar volgens Stijn had het iets te doen met Bayern. Dus dacht ik aan een Oberbayernavond ;-)
    Blijkt dus dat we uitgenodigd waren op een soort Chinees voornieuwjaarsprogramma waarin de stad Rizhao zijn samenwerkingsprojekten met andere Chinese gebieden en steden uit de doeken deed. Het betreft hier vooral minder geindustrialiseerde gebieden in het Westen(richting Mongolie) en ook de een of andere Chinese bergstreek.
    De hele avond werd door de lokale afdeling van de nationale televisie gemodereerd en was gespekt met allerlei optredens van onder andere de Chinese versie van Helmut Lotti,  ook van een tenor met een mooie operastem, klassieke Chinese opera (niets voor mij), een toneelsketch(nee, ik heb het niet verstaan), een heel mooi en spectaculair optreden van wat ik noem " jonge circusmeisjes", optredens van ik denk lokale schoolklassen en zo verder. Alles was heel professioneel georganiseerd en met een geslaagde choreografie. Een deeltje van de avond waren ook opgenomen toespraken van de burgemeesters van twee verbroederde steden (Barcelona en ik denk Ingolstadt). Het Bayernische gedeelte bestond verder enkel uit een niet goed geslaagd kort optreden van een Duits bandje.
    Eigenlijk was de avond geslaagd maar wel met een iets ander verloop dan verwacht.
    Morgen vlieg ik voor enkele dagen naar Shantou in Zuid-China. Het ligt niet zo ver van Hongkong. Dat wordt misschien ook een belevenis.
    Indien het lukt horen jullie weer iets van mij op zaterdagavond of zondag.
    Tot dan.

19-01-2011 om 16:31 geschreven door Michiel

17-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinese les
    Hallo,
    Vandaag was mijn eerste les Chinees. Het liep wel los gezien mijn tong door de oefening met de Slavische talen wel wat gewend is. Toch is er een klank die ik totaal niet kan uitspreken. Dat wordt noch oefenen...
    Daarnet zat ik nog in het restaurant met een Vlaming en een Nederlander die hier werken voor een klein Nederlands bedrijf (Dewild). Verder niet zoveel bijzonders. Bijgevoegd nog enkele foto's.