Inhoud blog
  • Dagboek
  • Dipje
  • Lang geleden
  • Stilte
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Nachtschaduw
  • Hersenspinsel
  • Lieven
  • Vir
  • Sofinesse
  • Gezocht: Prins met schimmel
  • Blog als favoriet !
    Fake
    everything you read, can and will be used against you ...
    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Voor wie zelf niet zo creatief is, is het verleidelijk een titel te kiezen die eigenlijk al bestaat. Met een beetje geluk vragen mensen niet waar het vandaan komt, omdat ze meegezogen worden in de woorden op zicht. Stilzwijgend zou je dan kunnen beweren dat het jouw titel is, zonder dat iemand van je vrienden of kennissen ooit doorheeft dat de geniale kop van dit schrijven eigenlijk niet de jouwe is.

    ‘Handleiding van de liefde’ is zowel niet zelf verzonnen als helemaal niet geniaal, waardoor het me ook nutteloos lijkt te pretenderen dat ik dit zelf verzonnen heb. Vertaald naar het Italiaans spreken we over ‘Manuale D’Amore’, een film die ik gisteren op Prime zag (het gratis filmnet van onze nieuwe digitale televisie waar we nog een paar dagen van mogen genieten).


    In MDA (het schrijven kost energie, dus korten we af) toont de regisseur ons hoe een leven kan lopen – van verliefd worden naar de eerste crisis, naadloos overgaand in overspel en het uiteindelijke onvermijdbare gevolg: de scheiding. Je zou voor minder razend enthousiast worden over je liefdesleven.

    Toch blijf ik halstarrig ontkennen dat het zo MOET lopen. Niet dat mijn eigen verleden me zoveel reden geeft vast te klampen aan deze roze strohalm. Verliefdheid, crisis en scheiding (overspel is gelukkig een soms overgeslane fase) zijn immers ook bij een rode draad.

    Maar door deze halstarrige visie (het glas is eerder halfvol dan halfleeg) te koesteren, onthou ik iets helemaal anders van deze Italiaanse film dan de gemiddelde kijker. Ik sla de fasen crisis, overspel en scheiding (in welke volgorde komen ze eigenlijk meestal voor ?) verstandig genoeg over en beperk me tot het zalige verliefdheidsgevoel.

    Manuale D’Amore toont ons een jongen met felblauwe ogen die verliefd wordt op een meisje met een zwarte kat. Dit teken van ongeluk in het begin van deze film blijkt als enige trouwens later geluk te veroorzaken, want de jongen met de blauwe ogen wint het meisje met de zwarte kat voor hem. Hij slaagt hierin na veel aandringen, iets wat me dan weer doet denken aan de eeuwige vraag die ik me stel of die typische mannen in de Charlatan (een Gents café) die van het ene meisje naar het andere lopen om hen te versieren, ooit succes hebben.


    Hoe heeft hij, ondanks zijn duidelijk zielig imago in het begin van de film, dan toch haar hart kunnen winnen ?


    De oplossing is even eenvoudig, realistisch als surëeel: Kinderen ! Wanneer de felblauwe jongen na veel pogingen zijn zwarte kat (op dat ogenblik nog) uiteindelijk toch uitgenodigd krijgt voor en etentje, komt het kindje van zijn zus bij hem. De felblauwe jongen ziet en neemt zijn kans en sluit in een vertederend tafereel het kind in zijn armen. Zonder enige moeite (het in de armen sluiten van een kind kan bezwaarlijk als een opgave gezien worden) wint hij het hart van het meisje met de zwarte kat. Ongeluk maakt plaats voor liefde en passie. Hebben we hier de gouden tip gevonden voor de eeuwige vrijgezellen ? Zorgt een kind rondom je voor een verpletterende vertederende aanblik die voor eeuwig zijn sporen nalaat op het netvlies van de vrouw van je dromen ?

    Doorheen de jaren heb ik het glas leeggedronken. Het is niet langer halfvol maar bijna leeg. Ik zie graag kinderen, en wil ze ook ooit echt hebben. Desondanks heb ik nooit eerder mijn droomvrouw via deze weg het hof kunnen maken. Laat staan dat deze droom iemand bij me heeft gehouden in tijden van crisis. Ik zou het glas zelfs volledig kunnen ledigen (wat dan weer tegen mijn principe is, het glas is immers niet bijna leeg, maar bijna vol) en zeggen dat het mes anders heeft gesneden. De gedachte ooit kinderen te willen krijgen heeft al meer meisjes van me weg gedreven dan bij me gebracht.


    Manuale D’Amore – de handleiding van de liefde – liegt dus ! Zelfs wie van kinderen houdt, ja – er zelf echt heel graag ooit op een dag zelf wil verwekken – blijft niet gespaard van de relationele pijnpunten in het leven. De liefdes van je leven kijken dwars door het vertederende pantser heen en zoeken – meestal na het doorlopen van een intense verliefdheidsfase - een uitweg uit de relatie. Kort nadien pronken ze met een nieuwe liefde. Niet zelden iemand die controverse opwekt. Met bevende stem vertelt de vroegere vrouw van je leven hoe hij (de nieuwe eend in de bijt) zo ‘macho’en veel minder lief is, geen kinderen wil, zo weinig aandacht geeft en oh ja – ‘het is zo moeilijk hoogte te krijgen van hem’.  Het streelt het weinige ego dat je rechthoudt, het geeft hoop en verlangen. Bijna, maar net niet, herinner je je maanden later dat ze ze nog steeds bij die ander zijn, samenwonen en geen kindjes krijgen.

    05-12-2008 om 00:00 geschreven door Fake  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    My beloved, do you know how many times I stared at clouds, thinking that I saw you there ?
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 09/03-15/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 25/08-31/08 2008


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs