excrementen
zwijnen voor de parels
19-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M.C. Escher



Dit blog is een waterval.
Een waterval van ideeën.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Idee

Wat is dat toch zeer merkwaardig.
"Ideeën zijn eeuwig en onveranderlijk, ze staan voor het zijn"

versus

"Er is veel onderzoek nodig naar het begrip Idee. Ten eerste omdat het filosofisch niet "af" is; ten tweede omdat het praktische begrip altijd in ontwikkeling zal zijn. Een encyclopedie kan deze ontwikkelingen alleen maar schetsen en er geschikte bronnen bij geven.
"Waar ook ter wereld, wanneer ook, zullen mensen leven naar een idee. Dat is de religieuze, ofwel de levensbeschouwelijke idee. Dat verandert naarmate de wereld verandert"
Een veranderlijke constante als het ware!


Het Zijn zelf is Worden.
Dat is het uitgangspunt van dit blog.
Dat is een waterval van M.C. Escher.
Een cirkelredenering.
Dat is een tautologie.
Een redenering heeft per definitie de vorm van een cirkel.
Redene-ring.
Dat lijkt mij bij uitstek het thema in de kunst van M.C. Escher.

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check."
M.C. Escher






Maar eigenlijk wou ik het helemaal niet hebben over M.C. Escher in het bijzonder.
Ik wou het eerder hebben over de combinatie Gödel, Mondriaan en Escher.
En dat op speciaal verzoek!
Het heeft wat voeten in de aarde gehad (ik wordt nogal gemakkelijk afgeleid), maar uiteindelijk is het me toch gelukt.
http://www.wenteltrap.be/oud_nieuw.php

Kleine slotbeschouwing.
Dit zijn nieuwe woorden voor een oud mensbeeld.
Het is mijn hoop dat ze ooit gelezen worden.

19-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


18-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piet Mondriaan

Ik heb op mijn zolder een schilderijtje gevonden.
Omdat ik nogal geïntrigeerd was door het niemendalletje zakte ik afgelopen week af naar Maastricht waar de opnamedagen van "tussen kunst en kitsch" plaats vonden.

Bleek toch wel niet dat het om een zeer belangrijk kunstwerk ging zekerst!
Al die eerbiedwaardige kunstkenners rolden ei zo na over de grond om als eerste een blik te kunnen werpen op het kleinood.
"Een stap terug", zo is het kunstwerkje getiteld.
En ik kan het weten.
Niet dat één of andere kunstkenner dat wist te achterhalen, neen, dat staat gewoon zo op de achterkant.
Helemaal zeker ben ik daar echter niet van.
"The final tree" staat namelijk ook nog op die bewuste achterkant geschreven.


Uploaded with ImageShack.us


Zelf ben ik niet zo'n kunstkenner, maar Lieven Vandenhaute is ondertussen ook bij mij thuis langsgeweest voor een reportage op canvas, en die heeft het mij allemaal haarfijn uitgelegd.

Het zou gaan om een schilderijtje van Piet Mondriaan.

"Piet Mondriaan schilderde graag een boom.
Zijn boom werd alsmaar abstracter.
Er was de rode boom, en dan de grijze boom en dan de bloeiende appelboom.
Alsmaar abstracter.
"Achter de veranderlijke vormen van de natuur ligt een onveranderlijke zuivere werkelijkheid."
Dat was Piet Mondriaan ten voeten uit.
Maar uiteindelijk was er geen boom meer, uiteindelijk waren er alleen nog composities.
In dat opzicht is dit schilderijtje wel een belangrijk werk", zuchtte Lieven Vandenhaute met zijn blik op oneindig.

18-06-2011, 12:07 Geschreven door johan  


17-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cees Buddingh'

"Wie verschil maakt tussen droom en werkelijkheid is nog niet voldoende wakker geworden."
C. Buddhingh'

Cees is trouwens ook de auteur van het lijfgedicht van dit blog.



KLOPPEN SVP

van september '35 tot juni '38
studeerde ik middelbaar Engels a.
de lessen werden gegeven
in het gymnasium
aan de laan van meerdervoort te den haag
het was een zich deftig voordoend gebouw:
de stortbak van de wc
had dan ook twee deftige trekkers,
er hing een stukje ivoorkarton naast
waarop in deftige drukletters stond:
"voor grote spoeling gebruike men de lange trekker
voor kleine spoeling gebruike men de kleine trekker"
een vermoedelijk iets minder deftig
iemand had eronder geschreven:
"in geval van twijfel
wende men zich tot de rector"

moraal:
ga niet bij het onderwijs,
en als u toch bij het onderwijs gaat
word dan liever geen rector
 

C. Buddingh'
(uit: De wind houdt het droog  Amsterdam, 1974)
 

17-06-2011, 19:38 Geschreven door johan  


15-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chris Frith

Free Willy!
Die zwemt hier ook nog altijd ergens rond.
Een orka is mijn lievelingsdier.
Na de luiaard wel te verstaan.
Als u even dacht van mij hier op een tegenstrijdigheid te kunnen betrappen bent u wel aan het verkeerde adres.
Orka's zijn mijn lievelingsdieren na de luiaard omdat ze redelijk goed op de mens gelijken.

"Orka's rusten uit door de twee hersenhelften om de beurt uit te laten rusten."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orka

Ah, Free Willy.
Om de haverklap staat hij wel eens in de actualiteit.
De mens gaat er van gloeien, net zoals de vuurvliegjes die eigenlijk geen vliegjes zijn.
Vuurvliegjes zijn mijn lievelingsdieren na de luiaard en de orka's omdat ze redelijk goed op de mens gelijken.

"Daarnaast gloeien ze, net als de poppen en eieren voor langere tijd op wanneer ze verstoord worden..."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glimwormen

Terzake nu:




Uploaded with ImageShack.us

http://mensbrugghe.be/2011/06/15/vrije-wil/

"Mogelijk is een van de kenmerken van schizofrenie dat de patiënt geen rekening meer houdt met het wereldbeeld van anderen".

Laten we afspreken dat als er twintig reacties komen op dit artikel, dat ik hier dan een heus essay, een echt essay dus, met voetnoten, argumenten (!), inhoud, kruisverwijzingen en gans de rimram zal schrijven louter en alleen om aan te tonen dat ik niet schizofreen ben.

15-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


12-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johan Cruijff

Zondag vandaag.
"Een zondag zonder glimlach is geen zondag."

Iemand suggereerde mijn werk te publiceren.
Ik stuur mijn schrijverij vandaag nog naar uitgeverij "De Druivelaar"
Mijn dag is alvast een zondag.
http://nl.wikiquote.org/wiki/Johan_Cruijff

De meester zelve:
"De hoogste opgave van het menselijk kennen is: te begrijpen dat hij niet begrijpen kan."

12-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


11-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Calimero

“Mijn eigen dierbare broer (UGent hoogleraar Bruno De Wever) zit in een denkgroep die België probeert heruit te vinden. Als ik zie wat daar uit komt, ben ik niet echt onder de indruk. Het is realistischer om de structuur België aan te passen aan de feitelijke toestand. Democratisch gesproken zijn we al lang in twee landen. Punt. Dat kan heel dramatisch zijn en ik heb respect dat sommigen België proberen heruit te vinden. Maar ik hoop dat ik ook wat respect kan krijgen omdat ik daar niet meer in geloof. Ik zie echter vooral verdachtmakingen en weinig respect. Maar nu ben ik weer Calimero, zeker?”

 

Hiep hiep hoi, hiep hiep hoi, Calimero.

 

Een essay over Calimero, dat is iets op mijn niveau.

 

Calimero, dat is het beteuterde "Zij zijn groot en ik is klein en da's niet eerlijk, o nee".

Men spreekt van het calimerocomplex als een partij (persoon, organisatie, land) het gevoel heeft door zijn kleine omvang ten opzichte van een andere partij niet serieus te worden genomen en die visie ook uitdraagt. De naam calimerocomplex is afgeleid van de tekenfilm Calimero. Dit zwarte kuikentje met een eierdop op zijn kop is bekend geworden door de uitspraak "Zij zijn groot en ik is klein en da's niet eerlijk, o nee".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Calimerocomplex

 

Bart De Wever is met voorsprong de populairste politicus van Vlaanderen en zijn partij is bijna dubbel zo groot als de tweede partij van Vlaanderen.

"Zij zijn groot en ik is klein en da's niet eerlijk, o nee".

Om het voorzichtig uit te drukken, u kent mij toch, daar kan een mens zich toch vragen bij stellen.

 

Wat is het probleem Bartje? (Uiteraard richt ik mij nu tot de heer Bart De Wever in zijn hoedanigheid als Calimero-kijker.)

 

Bart De Wever wil respect en dat krijgt hij niet.

Hij is verongelijkt. De beteuterde Calimero, de verongelijkte Calimero.

Verongelijkt.

Dat is een mooi woord.

Hij heeft ongelijk. Of hij is ongelijk.

Natuurlijk heeft hij geen ongelijk, natuurlijk is hij niet ongelijk.

Punt.

 

Maar anderzijds:

“De structuur België aanpassen aan de feitelijke toestand”. De feitelijke toestand  Bart?

“Een democratische natiestaat heeft twee zaken nodig: een aantal objectieve elementen en een wil van de bevolking”. Objectieve elementen Bart?

“Van Aelst heeft de zaken misschien hard verwoord, maar het is wel de waarheid”. De waarheid Bart?

 

"Zij zijn groot en ik is klein en da's niet eerlijk, o nee".

Ik is klein Bart. En toch heb ik niets met Calimero.
Ik is klein.
Twee man en een paardenkop (met alle respect, vooral voor de paardenkop) volgen dit blog, duizenden hangen aan uw lippen.

Maar jammer genoeg is dit één van de weinige plekken waar je geen gelijk hebt als je geen ongelijk hebt.
We zijn (ongeveer) van dezelfde generatie.
Weet je nog wat er na Calimero kwam Bart?
Star Trek.
Beyond the final frontier!
We keken nog wel naar Calimero, maar eigenlijk alleen omdat we aan het wachten waren op Star Trek Bart.
 

 

 

11-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hermann Hesse



 

Heil Hermann,

 

Daar ik vernomen hebt dat u al ruim 45.000 brieven geschreven hebt, waaronder ook vele brieven aan uw lezers, ben ik zo vrij u mijn kleine boodschap per brief over te maken.

Ik heb namelijk de onhebbelijke gewoonte om te blijven doorvragen en dat jaagt de mensen nogal eens de gordijnen in. En om de één of andere reden heb ik het vermoeden dat u daar nogal stoïcijns kalm onder kan blijven.

 

Met veel genoegen heb ik uw boekje “Siddhartha” gelezen.

Het was namelijk een dun boekje, ik heb een zwak voor dunne boekjes, boekjes die niet veel om het lijf hebben. “Wat je niet in een brief kwijt kan, dat kan je ook niet kwijt in een boek.”

Briefschrijvers onder mekaar hè Hermann.

 

http://philosophy.lander.edu/oriental/siddhartha.pdf

 

Het begin.

 

“Surely, many verses of the holy books, particularly in the Upanishades of

Samaveda, spoke of this innermost and ultimate thing, wonderful verses.

“Your soul is the whole world,” was written there…

 

“In uw ziel ligt het hele universum besloten.”

 

“Marvellous wisdom was in these verses”, om uw “eigenste” woorden te gebruiken.

 

En dat op bladzijde drie Hermann!

“Ejaculatio praecox”, omschreef mijn vriend dokter House het probleem.

Met permissie, het vervolg kon niet anders zijn dan een anticlimax.
Vanaf dan kon het alleen maar de dieperik in.

 

"Diepzinnige bespiegelingen"over de zoeker en het vinden zijn niet aan mij besteed.

Ik ben niet zo verheven.

“De rukker is de van de pot gerukte”, is meer mijn stijl.

 

Het einde.

 

“Deeply, he bowed, touching the ground, before him who

was sitting motionlessly, whose smile reminded him of everything he had

ever loved in his life, what had ever been valuable and holy to him in his

life. “

 

“Diep boog hij, tot op de aarde, voor hem die roerloos zat, wiens glimlach hem aan alles herinnerde wat hij ooit in zijn leven had liefgehad, wat hem ooit in zijn leven waardevol en heilig was geweest.”

 

Siddhartha van begin naar einde:

Begin:  “In uw ziel ligt het hele universum besloten.”

Einde:   “In zijn ziel ligt het hele universum besloten”

 

Hallo Hermann! 

 

 

 

 

 

 

11-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


08-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.José Saramago



“Ik verwacht jullie boekbespreking tegen volgende week”, had de leraar gezegd.

Sedert die middag had de leerling elke avond naar zijn witte blad zitten staren. Hij had “De stad der blinden” uit het lijstje gekozen en dat was hem zuur opgebroken. Het witte blad voor zijn neus was daar het onweerlegbare bewijs van.

Er kwam niets.

De leerling zuchtte.

Hij sloot zijn ogen.

En toen kwam het.

Maar toen hij zijn ogen opende om te schrijven was het weer weg.

De leerling zuchtte.

Er zat niets anders op dan zijn tekst met gesloten ogen neer te pennen. Dat maakte dat er soms zinnen helemaal geïsoleerd op het papier stonden en dat er soms zinnen waren die door en over andere zinnen geschreven waren.

 

“Dit”, zei de leraar terwijl hij de boekbespreking tussen duim en wijsvinger omhoog hield en het aan de klas toonde. De leraar pauzeerde als een volleerde redenaar. “Dit is een nul”, zei de leraar tegen de leerling toen hij met een pathetisch gebaar het papier op de bank van de leerling legde.

Met zijn vlakke hand klopte hij op het blad.

“Opnieuw”, zei de leraar.

 

Opnieuw had de leerling een ganse week lang elke avond in het gezelschap van het lege blad vertoefd.

De laatste avond nam hij zijn pen en begon hij te schrijven aan één enkele lange zin, een zin van wel vier bladzijden lang. Hij durfde geen punt te zetten vooraleer er stond wat er moest staan. De zin begon met “toen…” en om de haverklap werd er wel één of andere bijzin geconstrueerd om iets te verduidelijken. Er werd gretig gebruik gemaakt van aanhalingstekens, komma’s, haakjes en streepjes. De leerling had al gemakkelijk twee bladzijden vol en hij was nog niet eens begonnen aan zijn hoofdzin….

Het werd een monsterlijke zin, maar het was wel een zin waar grammaticaal niets op aan te merken viel.

 

“Tada”, trompetterde de leraar toen hij de herwerkte taak weer op dezelfde manier in de lucht hield.

De leraar haalde ostentatief een paar keer heel diep adem en begon in sneltempo de tekst af te ratelen. Uiteraard werd de adem hem al afgesneden nog voor hij de hoofdzin had kunnen aanvatten. Hij hijgde even uit, haalde weer heel diep adem te halen en als een mitrailleur ging hij verder met het afvuren van de woorden boven de hoofden van de leerlingen.

“Dit”, zei de leraar toen hij eindelijk klaar was, “dit is een één, één punt voor elke zin”.

 

De leerling glimlachte.

De leraar vloekte binnensmonds. Die zelfvoldane glimlach, oh wat wilde hij die graag van het gezicht vegen. Met één enkele beweging, zoals de bordenwisser het krijt van het bord veegt.

 

“Wie bent u eigenlijk”, vroeg de leerling.

Dat bracht de leraar even van de wijs.

“Ik ben de leraar”, antwoordde hij.

“Hoe u eigenlijk heet bedoel ik”.

“Dat heeft niet echt belang”.

Maar de leraar realiseerde zich onmiddellijk dat het geen goed antwoord was, opnieuw verscheen die zelfvoldane glimlach op het gezicht van de leerling. Een streep met krijt was net zo snel getrokken als een veeg met de bordenwisser.

De leraar besloot de rollen om te draaien, de aanval was de beste verdediging.

“Ik ben de verteller”, zei de leraar, “en wie ben jij?”

“Ik ben Johan”, zei de leerling, “maar zolang jij voor mij de verteller blijft, ben ik voor jou de leraar.”

 

08-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


02-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruth Joos

Vandaag heeft Ruth Joos me gevraagd om jurylid te worden in "De gouden uil".
Jaja, schoon volk volgt deze blog. Behalve Angelina Jolie is er dus ook Ruth Joos.
"Hoe komt dat zo?", vroeg ik.
Tja, de organisatie zat een beetje met de handen in het haar na haar vertrek.
Ze vonden namelijk niet echt iemand meer die al die boeken nog wilde lezen.
Guy Mortier had het dan wel van haar overgenomen, maar die beperkte zich tot de shortlist en dat vonden ze nu toch ook weer niet je dat.
Dus waren ze weer bij haar komen aankloppen.
Maar ja, met een drukke agenda en twee jonge kinderen, dat was toch ook weer niet je dat.
Ruth Joos had wel beloofd eens uit te kijken, zo lief is ze natuurlijk wel.
En daarom belde ze mij, omdat ik toch altijd leuke leestips mee gaf.
En of ik die hele resem boeken wilde lezen?
"Dat hoeft niet", antwoordde ik.
Ik hoorde Ruth Joos door mijn gsm een paar keer slikken terwijl ik in een stapeltje boeken zocht naar wat ik nodig had.

"Hoor eens hier lieve Ruth", want zo lief kan ik soms wel zijn.

"Niemand kon zijn publiek beter boeien dan mijn opa, als hij licht voorovergebogen over zijn stok met zijn mond vol pruimtabak sterke verhalen vertelde.
'Echt? Is dat waar opa?' vroegen wij kleinkinderen verbaasd.
'Wie alleen de waarheid vertelt, is niet waard om naar te luisteren', antwoordde mijn opa.
Dit boek is voor hem."

Dat is de opdracht die Jonas Jonasson schreef in zijn boek "De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween".
Dan weet je dat je een gouden uil in handen hebt Ruth.

Toen ik de verbinding verbroken had keek Ruth Joos verbouwereerd naar de hoorn in haar hand.
"Jonas Jonasson is een zweud uil", zei ze tegen de hoorn.

(P.S.
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween.
Kan iemand die hint eens doorspelen aan Louis Tobback.
Om dat boek te lezen bedoel ik dan.)

02-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jennifer Aniston

Ah, de romantische komedie, ik heb er een zwak voor.
Een volle zetel, iedereen languit voor TV.
Gisteren was het weer van dattum: "rumor has it".

Pure wiskunde is het.
Beau Burroughs die zijn levensfilosofie samenvat: Be Present.
Dat is de wiskundige basisregel van de dubbele negatie.
"Zijn Zijn", twee keer negatief wordt positief: "Worden".
Of beter nog (beter omdat het beter past in het plaatje dat we tekenen), omdat in de wiskunde 1x1 = 1. Vermits taal het omgekeerde is van wiskunde: zijn x zijn = worden)

Pure filosofie is het.
Wist u trouwens dat Jennifer Aniston lid is van de bende van vier?
De filosofiebende van vier (gelooft u me niet? google maar de filosofiebende van vier).
Heraclitus, Nietzsche, Einstein en Jennifer Aniston.
En net als bij de echte bende van vier is het de vrouw uit het gezelschap die achter de schermen aan de touwtjes trekt.
Voor minder dan voor een culturele revolutie gaan ze niet.

Sarah: I didn't come here to tell you that I can't live without you. I can live without you. I just don't want to.

Echt wel, een volle zetel, iedereen languit voor TV, daar kan niets tegen op.

02-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


01-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Francis Bacon


Dit zijn zwijnen voor de parels.
Een lekker stukje bacon vandaag.
Bacon is zwijn dat zijn tijd gehad heeft, dat is eigen aan het leven.

Over tijd gesproken:
http://rosettaproject.org/blog/02011/may/27/telling-time-in-amondawa/

"Truth is the daughter of time".
Bacon maakte kennis met het gedachtegoed van pre-Socratische denkers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Francis_Bacon_(wetenschapper)

Kennismaking.
Doet me altijd denken aan de eerste momenten van het nieuwe leerjaar op school, cursus, seminarie of waar dan ook.
We nemen te weinig tijd voor die eerste momenten.

"Time is the daughter of truth"
Op dat ogenblik is de tijd van kennismaking voorbij.

P.S. Beetje kort van stof zoals de amondawa, maar ik heb geen tijd vandaag.

01-06-2011, 00:00 Geschreven door johan  


31-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaroslav Rona


Joseph H.

31-05-2011, 00:00 Geschreven door johan  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franz Kafka


"Sommigen zijn echter van mening dat het werk van Kafka juist een poging is, in een ogenschijnlijke strijd met 'hogere machten', het initiatief terug te geven aan de individuele mens, die uiteindelijk zelf zijn keuzes maakt en daarvoor verantwoordelijk is"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Kafka

O ironie.

Weet u dat er zoiets bestaat als een Franz Kafka prijs?
http://www.franzkafka-soc.cz/index.php?lang=en&action=view&page=xcenafkafky

O ironie.

Weet u wat het criterium is om die prijs te winnen?
"The basic criterion is the quality and exclusivity of the artwork"

O ironie.

Weet u dat "het proces" geen fictie is maar realiteit?
Joseph K zal nooit de mens achter de wet vinden.
De wet is de wet.
De kwaliteit is de kwaliteit.

O ironie.

Weet u dat de winnaar 2011 van de Franz Kafka prijs John Banville is?
Dat is de auteur van "The book of evidence".

O ironie.

Weet u trouwens dat Kafka opdracht gaf om zijn werk te vernietigen?
Weet u ook waarom?

O ironie.

I couldn’t read it for its perversity. The human mind isn’t complicated enough.
–Albert Einstein, after returning a Kafka novel loaned to him by Thomas Mann

O ironie.

Weet u nog dat Arnon Grünberg Kafka citeerde in zijn utopie lezing?
http://www.kafka-online.info/before-the-law.html

Genoeg ironie.
Did you know that Albert Einstein himself was in Prague? The famous German-born American theoretical physicist widely regarded as the most important scientist of the 20th century and one of the greatest physicists of all time was walking the streets of Prague some 95 years ago! He did not only visit Prague, he actually worked here!

Later Nobel Prize winner in Physics, Albert Einstein, came to Prague in 1911 when he was 31 with his family – his wife Mileva and two sons, Hans Albert (7 years) and Eduard (1 year). Einstein was appointed a full professor at the German University in Prague. He held lectures about mechanics and kinetic heat theory.

A new flat was built for Einstein and his family in the Prague district Smichov. They lived in Lesnicka 7 at the left bank of the Vltava River. But Einstein spent most of his free time in the salon of Mrs. Bertha Fanta on the Old Town Square where a debating circle met regularly. Famous participants apart from Einstein here were writers Max Brod and Franz Kafka. Einstein liked coming here with his violin and between literary discussions he took part in musical events to entertain his friends.

http://www.prague.net/blog/article/39/albert-einstein-lived-in-prague-as-well

uitsmijter:

“It is not necessary to accept everything as true, one must only accept it as necessary.”
–The Trial







31-05-2011, 00:00 Geschreven door johan  


29-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan Fabre


PIETA IV
http://www.janfabre.be/Pages/index.php

29-05-2011, 00:00 Geschreven door johan  


28-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arnon Grünberg

Arnon Grünberg heeft aan de filosofische faculteit in Gent een lezing gegeven over het utopie syndroom en dat zal ik geweten hebben.
Er staat een uittreksel van zijn lezing in mijn krant.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De-Gedachte/article/detail/1271388/2011/05/29/Het-utopische-denken.dhtml

Het utopie syndroom.
"Het utopisch syndroom steunt op de idee van de goddelijkheid van de mens. Wie daarin gelooft, ziet elke beperking als een affront. Die idee rechtvaardigt ook het verlangen naar verlossing uit de wereld, of, wat per saldo hetzelfde is, het verlangen naar heerschappij en meesterschap over de wereld. Dat de heerschappij over de wereld ook de heerschappij over alle andere mensen impliceert, is een onvermijdelijke consequentie. Haar tirannieke klank hoort de de utopist niet. Hij ontkent immers de realiteit van de anderen als anderen. "
http://rothbard.be/bestanden/frvandun/Texts/Utopia/utopia.htm

"Goh", denk ik dan.

Utopie.
"Utopie is een moeilijk te definiëren literaire en filosofische term die men tegenwoordig wel onmogelijke werkelijkheid noemt"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utopie

"Goh", denk ik dan, "een onmogelijke werkelijkheid, is dat geen pleonasme?"
En dan ben ik nog niet eens begonnen aan het artikel!

Ik voel een beginnende lichte hoofdpijn en, hypochonder die ik ben, ik neem als de bliksem contact op met mijn huisarts dokter House.
"Fantoompijn", was zijn diagnose.

28-05-2011, 00:00 Geschreven door johan  


26-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vincent Van Gogh


Zoekertje:
Ik ben een boek kwijt.
Vooral emotionele waarde.
Rolletje pepermuntjes voor de eerlijke vinder.

26-05-2011, 21:49 Geschreven door johan  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J.W. von Goethe

Wij Wonen hier in het Walhalla van het Worden.
Wij Zitten er in onze Zetel van het Zijn.
Een beetje Weemoedig  Zijn over wat er zoal verloren gaat.

"Kein Mensch will etwas werden, ein jeder will schon etwas sein."
Ik ben geen beëdigd vertaler, maar ik zou op zijn minst toch oog hebben voor de tegenstelling worden - zijn.
"Niemand wil iets worden, iedereen wil iets zijn" of iets dergelijks in het Nederlands.
Natuurlijk kan ik me wel vinden in die uitspraak.
Natuurlijk niet helemaal.
Kinderen willen wel iets worden (welke gozer zei ook al weer: "Voorwaar, ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan."? Dat moet ik dringend eens opzoeken)
Zelf wil ik trouwens ook eerder schrijver worden dan schrijver zijn.
Ik vrees de dag dat ik schrijver zal zijn.
"Als een boek begint te leven moet de schrijver zwijgen." Friedrich Nietzsche.

Maar enfin, we dwalen weeral af.
"Kein Mensch will etwas werden, ein jeder will schon etwas sein."
Weet u wat de gangbare Engelse vertaling van dat citaat is?

"Everybody wants to be someone; nobody wants to grow".
To grow. Ow ow!

Doet me denken aan een citaat van Goethe trouwens:
"Man sieht nur, was man weiß"
Vertaling:
"Men ziet alleen datgene waar men van overtuigd is."


26-05-2011, 00:00 Geschreven door johan  


25-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roel Verniers

Schrijven.
Schrijven wil ik.
Schrijven, schrijven, schrijven.
's Morgens voor het werk lees ik al columns.
Foute boel.
Ik lees columns om te kunnen schrijven.
Schrijven, schrijven, schrijven.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De-Gedachte/article/detail/1269405/2011/05/25/Het-bijgeloof-en-de-zeven-levens-van-de-homeopathie.dhtml
Nog voor ik vertrek lees ik Johan Braeckman.
Uitgever van een cd-box met hoorcolleges over kritisch denken!
Foute boel.
Als ik dat een dagje laat sudderen is dat ongetwijfeld goed voor een sneer of twee.

Maar de avond is altijd rustiger dan de ochtend.
Waarom zou ik vandaag nog iets schrijven?

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De-Gedachte/article/detail/1269406/2011/05/25/Kruiswoordraadsels.dhtml
"Elke specialist heeft in no time een gefundeerde mening klaar. Maar geen een die - hand op het hart - genezing garandeert. Dus zit er niets anders op dan zelf de knoop door te hakken. Opereren. Daarmee leg ik mijn lot in handen van het team dat me tot dusver niet ontgoocheld heeft. In dat team? Al wat rijmt op -ist of -loog. Maar aan het hoofd, mijn vrouw. Clara.

Zij start een week voor de ingreep met 'Operatie Bourgondiër': oproep aan vriendinnen om hapjes tussen de bloemen op het raamkozijn te komen zetten. Kwestie van manlief te prepareren. In ruil belooft ze cava, in aanwezigheid van de gastheer, welteverstaan. De respons grossiert in delicatessen. Het is als leven in Rode rozen en tortilla's: van aspergetoppen met ansjovis, over rijstpap en chocomousse, tot coquilles in lichte currysaus. Ik wist niet dat er met zoveel liefde van onder de kookmutsen naar ons gekeken werd.

Wat me het meest onderuithaalt, is de vraag of ik voldoende moed zou hebben om te zeggen: 'stop'. Dat ze het lek in de boot niet meer moeten dichten. Dat ze alle behandelingen mogen stopzetten. Dat moment bepalen houdt verband met mijn definitie van levenskwaliteit, hoeveel belang ik eraan hecht, en waar ik de lat leg. Maar zal die lat blijven liggen als ik dan onder al die kookmutsen kijk? In de ogen van mijn vrouw? Die van mijn kinderen?"

Berusten.
Dat associeer ik eerder met de avond dan met de ochtend.
Schrijven ook.

25-05-2011, 21:41 Geschreven door johan  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alexander Grothendieck


The difference between stupidity and genius is that genius has its limits
Albert Einstein



25-05-2011, 19:13 Geschreven door johan  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert Einstein
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."


25-05-2011, 19:11 Geschreven door johan  


"But I don't want to go among mad people," Alice remarked.
"Oh, you can't help that," said the Cat: "we're all mad here. I'm mad. You're mad."
"How do you know I'm mad?" said Alice.
"You must be," said the Cat, "or you wouldn't have come here."
(Alice in Wonderland)

Welkom in Wordenland.


volver
  • argumenten
  • ornamenten

  • Foto

    Inhoud blog
  • Wim Helsen
  • Douglas Adams
  • Jezus Christus
  • Willem Kloos
  • Jacques Lacan
  • Merril Garbus
  • Guesch Patti
  • Richard Feynman
  • Herman Brusselmans
  • Benoit Mandelbrot
  • Peter De Roover
  • Pinhas Ben Zvi
  • Lewis Carroll
  • J.R.R. Tolkien
  • Jeroen Brouwers
  • Bertrand Russell
  • Desiderius Erasmus
  • Ansar Anwar
  • Annelies Vanbelle
  • Viswanathan Anand
  • Peter Verhelst
  • Dimitri Verhulst
  • Samuel Ijsseling
  • Arouet le vieux
  • Alex Turner
  • Tony Soprano
  • Rob Wijnberg
  • Axxyanus
  • Samson
  • David Hume
  • Egidius Bouleyn
  • Otto Greiner
  • Aaron Ecclestone
  • Odin
  • Vic Van Aelst
  • Jan Willem Nienhuys
  • Isack Beeckman
  • Octavio Paz
  • M.C. Escher
  • Piet Mondriaan
  • Cees Buddingh'
  • Chris Frith
  • Johan Cruijff
  • Calimero
  • Hermann Hesse
  • José Saramago
  • Ruth Joos
  • Jennifer Aniston
  • Francis Bacon
  • Jaroslav Rona
  • Franz Kafka
  • Jan Fabre
  • Arnon Grünberg
  • Vincent Van Gogh
  • J.W. von Goethe
  • Roel Verniers
  • Alexander Grothendieck
  • Albert Einstein
  • Tinneke Beeckman
  • Fouad Belkacem
  • Tom Lanoye
  • J.B. Priestley
  • Marnix Beyen
  • Van Zwam
  • Michael Moore
  • Marc Didden
  • Kim Duchateau
  • Hugo Camps
  • Tom Cruise
  • Alan Sokal
  • Gregori Perelman
  • Pierre de Fermat
  • Marc Reugebrink
  • Kurt Gödel
  • Ionica Smeets
  • K. Schippers
  • Reinhardt Heydrich
  • Mattheüs
  • Kamagurka
  • Rudi de meeuw
  • Zhuang Zi



    “ Het deed Rex denken aan de slang die in zijn eigen staart bijt en zo steeds meer van zichzelf opeet tot er uiteindelijk niets van overblijft. Logischerwijs klopte het, maar praktisch gezien was het onmogelijk.”

    Uit “De engelenmaker” van Stefan Brijs.

     

    Logischerwijs klopt het niet.

    In de logica is er geen tijd.

    In de logica is het altijd “is”, anders zou het geen logica zijn.

    De slang kan wel in haar staart bijten, maar daar stopt het dan ook.

    Er is geen evolutie, er is geen “worden”.

    De mens blijft hardnekkig en wanhopig proberen om de tijd, om verandering te integreren in de logica, om water en vuur met elkaar te verzoenen.

    Wat een verpletterende conclusie.

    Ik lijk wel Don Quichote.

    “De metafoor van "de wereld is een schouwtoneel" wordt hier letterlijk waar. Daardoor lijkt de wereld vaak gekker te zijn dan Don Quichot zelf. Helemaal op het einde van het verhaal, na een deugddoende slaap van 6 uren, krijgt hij zijn verstand terug. De lezer kan zich dan afvragen of deze eerdere dwaasheid van Don Quichot niet waardevoller en menselijker was dan de nieuw hervonden nuchterheid”

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Don_Quichot_(boek)

     

     

    Neemt u rustig de tijd als u zich dat afvraagt.

    We hebben hier tijd.

    Dit is het eeuwige worden.

    We hebben hier niets behalve
    tijd.

     




    « La merde a de l'avenir. Vous verrez qu'un jour
    On en fera des discours. »

    Louis-Ferdinand CÉLINE



    Een Amerikaan vlak bij Billy jammerde dat hij alles had uitgescheten behalve zijn hersens.
    Een paar tellen later zei hij : "Daar gaan ze, daar gaan ze".
    Waarmee hij zijn hersens bedoelde.
    Dat was ik. Dat was ikzelf. Dat was de auteur van dit boek.

    Kurt Vonnegut Jr.
    Slachthuis 5 of de kinderkruistocht.

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs