Inhoud blog
  • Mijn eigen mening.
  • Het gesprek met de mentor.
  • Wat is EGO?
  • Voorstelling stageschool
  • Welkom!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Ervaringsgericht onderwijs

    10-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!
    Welkom op mijn blog!

    Mijn blog gaat voornamelijk over ervaringsgericht onderwijs.

    Het eerste dat je zult vinden op mijn blog is een kleine inlichting over mijn stageschool.
    Tijdens mijn stage, in december, heb ik gekeken hoe mijn stageschool werkt en welke visie zij hebben op onderwijs.
    In de blog zul je ook mijn eigen mening terugvinden en een op het einde zal een besluit geformuleerd worden.

    Evelien

    10-01-2011 om 19:16 geschreven door Evelien Combes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstelling stageschool
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 1. De stageschool:

    Ik stond gedurende drie weken in "d'Oefenschool" te Blankenberge.

    De contacten met de leerkrachten verliepen heel vlot. Doordat ik drie weken in deze school functioneerde voelde ik me echt goed in dit schoolteam. Het is een hecht en goed team.


    2.
    Observatie:

    Voor ik aan mijn stage begon was er een observatiemoment. Zo leerde ik de werking van de klas en de school wat kennen. Ik had ook veel tijd om vragen te stellen aan mijn mentor.

                2.1.
    De dagindeling:

    1) Onthaal
    2) Gezamenlijke activiteit (WO / Wiskunde / Taal-Nederlands / LO / Muzische vorming)
    3) Hoekenwerk
    4) Speeltijd
    5) Hoekenwerk
    6) Gezamenlijke activiteit (WO / Wiskunde / Taal-Nederlands / LO / Muzische vorming)
    7) Middagpauze
    8) Gezamenlijke activiteit (WO / Wiskunde / Taal-Nederlands / LO / Muzische vorming)
    9) Hoekenwerk
    10) Speeltijd
    11) Gezamenlijke activiteit (WO / Wiskunde / Taal-Nederlands / LO / Muzische vorming)

                 2.2. De rol van de KO gedurende de dag:

    * Tijdens het onthaal:
    De rol van de KO is hier natuurlijk zeer leidend, de KO neemt initiatief en de kleuters luisteren voornamelijk.
    De KO stelt wel heel veel vragen aan de kleuters en laat ze zoveel mogelijk vertellen.

    *Tijdens gezamenlijke activiteiten:
    De KO kiest het thema en de activiteiten. Ze vraagt wel eens wat ze willen doen maar uiteindelijk kiest zij toch en neemt ze de beslissingen.
    Tijdens gezamenlijke momenten komt het meeste van de KO, de kinderen gaan voornamelijk luisteren en antwoorden geven op de vragen.
    Als de kleuters spontaan dingen vertellen gaat de KO er in op, ze stelt vragen,...

    * Tijdens hoekenwerk:
    De rol van de KO tijdens het hoekenwerk is voornamelijk begeleidend.
    De kinderen kiezen zelf in welke hoek ze willen spelen, hoelang ze in die hoek willen spelen, met wie ze willen spelen,...
    De KO biedt wel enkele activiteiten aan (opvoedend spel, creatieve activiteit,...). Maar uiteindelijk kiezen de kinderen zelf wat ze willen.

    3. Besluit:

    De rol van de KO is hier voornamelijk sturend. Zij biedt de activiteiten aan, kiest het thema,...
    Als er problemen zijn gaat de KO helpen met de kinderen en samen op zoek gaan naar oplossingen.

    10-01-2011 om 19:47 geschreven door Evelien Combes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is EGO?
    1. Wat is EGO?

    EGO staat voor ervaringsgericht onderwijs.
    Dit wil zeggen dat het onderwijs vertrekt uit de ervaringen van de kinderen. De kinderen kiezen welke thema's ze willen behandelen en de KO volgt dit.
    Het initiatief ligt eigenlijk bij het kind.

    2. Komt dit overeen met de visie van mijn stageschool?

    Dit komt grotendeels overeen met de visie van mijn stageschool, maar niet volledig.
    Hieronder vind je de gelijkenissen en de verschillen tussen EGO en mijn stageschool.

         2.1. Gelijkenissen:

    * De mate van ontwikkeling hangt af van de sociaal emotionele ontwikkeling.
    Het is belangrijk dat welbevinden en betrokkenheid zeer hoog zijn bij het kind. Het kind moet zich goed voelen in de klas om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
    Mijn stageschool hecht heel veel belang aan welbevinden en betrokkenheid, dit vind ik zeer goed!

         => Wat doet mijn school allemaal om het welbevinden en de betrokkenheid te stimuleren?
    - De klasinrichting = er wordt gekozen voor aantrekkelijk materiaal (kleurrijk, voelt goed aan,...). De kinderen moeten zich echt thuis voelen in de klas. Als ze zich goed voelen in de klasomgeving zal hun welbevinden zeker stijgen.
    - Keuze van de thema's = de KO kiest altijd een thema die goed aansluit bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de kleuters. Dit stimuleert niet alleen het welbevinden maar zeker ook de betrokkenheid van de kleuters. Als het thema aantrekkelijk is zullen de kinderen zich goed voelen en meewerken.
    - Werkvormen = er wordt veel gewerkt met een activerende werkvorm (DOEN!).
    Doordat ze actief kunnen meedoen zal de betrokkenheid hoger zijn. Ze moeten nu niet alleen luisteren, maar ze kunnen bepaalde dingen zelf gaan proberen.

    * Kleuters hebben vrijheid, maar er zijn ook grenzen en afspraken.
    Deze gelijkenis vind ik zeer belangrijk.
    Op mijn stageschool vinden ze het zeer belangrijk dat kinderen een bepaalde vrijheid hebben (kiezen welke hoek, welk speelgoed,...), maar er moeten afspraken gemaakt worden. 
    Als er geen afspraken zouden zijn kan dit wel eens eindigen inrumoerige situaties. Ik vind het ook zeer belangrijk dat kinderen van jongs af aan al leren dat ze zich aan afspraken en regels moeten houden.

    * Aangepast aan de beginsituatie (tempo en niveau) van de kleuters.
    Dit is de laatste grote gelijkenis die ik zal bespreken.
    De activiteiten en het hoekenwerk die worden gegeven zijn altijd in de zone van de naaste ontwikkeling. Men kijkt naar het tempo en het niveau van de kleuters en probeert ze telkens een stapje hoger te brengen.
    Ik vind het zeer belangrijk dat men de beginsituatie bekijkt, hoe kan men anders weten tot wat de kleuters in staat zijn.
    Als de kleuters telkens opdrachten krijgen die veel te moeilijk zijn zullen ze ontmoedigd raken en zal het welbevinden en de betrokkenheid dalen.
    Aanpassen aan de beginsituatie is dus zeer belangrijk!

         2.2. Verschillen:

    * KO volgt het kind en sluit zich aan bij de initiatieven van het kind. 
    --> Dit klopt niet omdat de KO nog altijd het thema en de activiteiten kiest. Mijn mentor vindt dat het nog altijd haar taak is om samen met de kinderen te kiezen. Ze kan dit niet overlaten aan de kleuters. Het is een heel grote groep (26 kleuters) en het zou voor haar heel moeilijk zijn om de kinderen altijd te volgen. Ze luistert wel naar de kinderen en tips vanuit de kinderen zijn altijd welkom, maar zij beslist nog altijd.

    * Vrij kleuterinitatief (het initiatief ligt bij de kleuters)
    Zoals eerder gezegd is dit niet het geval in mijn stageschool. De KO kan onmogelijk het initiatief volledig overdragen aan de kleuters.
    De kinderen mogen wel zelf kiezen wat ze spelen tijdens het hoekenwerk, in welke hoek ze spelen, wanneer ze stoppen,...
    Maar ook daar worden de meeste activiteiten door de KO gekozen.
    Bijvoorbeeld = Opvoedende activiteit - KO legt puzzels klaar


    3. Besluit:

    Zoals je ziet zijn er meer gelijkenissen dan verschillen tussen het EGO en mijn stageschool.
    Mijn stageschool werkt ondanks de vele gelijkenissen toch niet helemaal volgens het EGO, het grootste en belangrijkste verschil is dat het initiatief toch voornamelijk bij de KO ligt.

    4. Extra:

    Hieronder vind je een schema waar de kenmerken van EGO nogmaals beschreven staan.

    Bijlagen:
    schema EGO.pdf (276.5 KB)   

    10-01-2011 om 21:16 geschreven door Evelien Combes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    11-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gesprek met de mentor.
    Ik heb mijn mentor het schema getoond die wij in de les besproken hebben.
    Ik vroeg haar wat de grootste gelijkenis en het grootste verschil is met haar manier van werken.
    Daarna vroeg ik haar wat zij heel belangrijk vindt (afspraken, vrijheid,...).
    Tot slot vroeg ik haar visie op het onderwijs.

    1. Wat zijn is de grootste gelijkenis en het grootste verschil tussen het schema en mijn mentor haar manier van werken?

    * Gelijkenis:
    De grootste gelijkenis tussen het schema en de manier van werken is:
           => "De mate van ontwikkeling / leren hangt af van de sociaal-emotionele ontwikkeling (welbevinden en betrokkenheid)".
    Mijn mentor vindt het zeer belangrijk dat kinderen zich goed voelen in de klas en op school. Daarom kiest ze altijd activiteiten en thema's die aansluiten bij hun belevingswereld en hun niveau.
    Ze vraagt soms aan de kleuters over wat ze graag zouden willen "leren" of waarrond ze eens zouden willen werken / spelen. Maar ze zegt dat dit moeilijk is in een eerste kleuterklas, de oudere kleuters kunnen al sneller en beter verwoorden.

    Mijn mentor richt de klas heel gezellig in waardoor de kinderen een thuis-gevoel krijgen. Ze voelen zich op hun gemak en ze weten dat er voor hen gezorgd wordt. Mijn mentor is zeer lief in haar omgang met de kinderen waardoor het welbevinden stijgt. De kleuters weten dat ze alles kunnen en mogen zeggen, als ze het niet in de groep durven zeggen neemt de KO hun apart.

    * Verschil:
    Het grootste verschil tussen het schema en de manier van werken is:
          => "De KO volgt het kind en sluit zich aan bij de initiatieven van het kind".
    Mijn mentor vindt dit wat raar. Als je een klas hebt met daarin 26 kleuters is het niet evident om de kleuters de 'leiding' te geven. Niet iedereen wil rond hetzelfde thema werken, daarom is het gemakkelijker dat de KO kiest.

    Als een kind een initiatief pakt zal de KO daar wel op inspelen, maar ze gaat/kan niet van iedere gelegenheid gebruik maken om daarrond een nieuw thema te starten.
    Ze gaat wel inspelen op de reacties en initiatieven van de kleuters, maar het is nog altijd zij die de keuzes maakt en de leidende rol heeft.


    2. Wat vindt zij belangrijk?

    Mijn mentor vindt het zeer belangrijk om aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de kleuters.
    De thema's die ze kiest zijn perfect  voor de klasgroep. Ze werkt in de zone van naaste ontwikkeling en ze doet zeker aan differentiatie.
    Ze vindt het belangrijk dat ieder kind zich op zijn tempo kan ontwikkelen en kan groeien.

    Het tweede punt dat mijn mentor belangrijk vindt is dat de kleuters afspraken en regels moeten naleven.
    Zonder afspraken en regels zou het (zeker in deze klasgroep), chaotisch worden.
    De kleuters hebben nood aan structuur, ze moeten weten wat kan en niet kan,...
    Ondanks dat ze afspraken zeer belangrijk vindt hebben de kleuters ook enige vrijheid.
    Deze vrijheid komt voornamelijk aan bod tijdens het hoekenwerk.
         => De kleuters kiezen in welke hoek ze spelen.
         => De kleuters kiezen met wie ze spelen.
         => De kleuters stoppen als ze geen zin meer hebben en gaan naar een andere hoek.
         => De kleuters kiezen hoe ze spelen (willen ze veel vertellen, willen ze piraat spelen,...)

    3. Besluit.

    Volgens mijn mentor zijn regels en afspraken belangrijk voor een vlot verloop in de klas. Tenslotte krijgen kinderen later vaak te maken met afspraken en regels. Ze moeten nu eenmaal leren dat niet zomaar alles kan. Er zijn grenzen.
    Ondanks deze afspraken moeten de kleuters enige vrijheid hebben (zelf keuzes leren maken, voor die keuzes opkomen, in discussie treden,...).

    Mijn mentor werkt grotendeels zoals het ervaringsgericht onderwijs, maar er zijn een aantal punten waar ze zich niet helemaal in kan vinden.

    11-01-2011 om 14:13 geschreven door Evelien Combes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eigen mening.
    Hieronder zal ik nog een kleine samenvatting geven en zal ik ook mijn eigen mening meedelen.
    Bij mijn eigen mening vertel ik of het mijn voorkeur is en waarom wel of waarom niet.
    Daarna vertel ik wat ik eventueel anders zou doen.

    1. Samenvatting visie van mijn stageschool.

    Hun visie komt sterk overeen met deze van het ervaringsgericht onderwijs.
    Maar er zijn een aantal punten waar mijn school niet aan 'meedoet'.
    Het grootste verschil is zoals eerder vermeld het vrij kleuterinitiatief en de KO die de kleuters volledig volgt.

    2.
    Is dit mijn voorkeur?

    Dit is echt volledig mijn voorkeur. Als ik afgestudeerd ben zou ik zeer graag in deze school les geven.

           2.1.
    Waarom wel?

    De manier waarop ze met de kinderen omgaan is echt zeer leuk om te zien. De kinderen voelen zich echt thuis en komen ook graag naar de klas.
    Ik vind het ook zeer belangrijk dat er regels en afspraken zijn in een klas. Anders zou het volgens mij zeer chaotisch en ongestructureerd zijn. Later komen ze toch in aanmerking met afspraken dus is dit een goede voorbereiding op later.

    Ik vind het goed dat de kinderen enige vrijheid hebben. Het is niet de bedoeling dat de KO alles zegt en de kleuters dit gewoon volgen.
    We moeten de kinderen een eigen mening geven, ze moeten durven opkomen voor die mening maar ze moeten ook luisteren naar andermans mening.

    Eén van de taken van de kleuteronderwijzeres is inspelen op de reacties en initiatieven van de kleuters. Ik vind dit belangrijk, maar ik vind niet dat je als KO je telkens moet aansluiten bij de initiatieven van de kleuters.
    Ik vind het nog altijd een taak van de KO om thema's te kiezen en activiteiten te regelen/organiseren.
    Natuurlijk kan je je wel eens laten leiden door wat een kleuter zegt of doet, maar dit kan volgens mij niet altijd.


    3.
    Wat zou ik anders doen?

    "Rijke omgeving: omgeving maar kleuters voldoende worden uitgedaagd --> uitdagende kleuterhoeken in de klas"

    De hoeken waren zeer aantrekkelijk voor de kleuters en ze speelden graag met het vele speelgoed. Dit vond ik zeer goed!

    Het enige minpunt was het opruimen...
    De kleuters deden dat volgens mij niet graag en dat was ook duidelijk zichtbaar. Ze moesten opruimen, maar eigenlijk speelden ze gewoon verder.
    Door de grote groep (26 kleuters) was het voor de kleuteronderwijzeres niet gemakkelijk om alles in de gaten te houden.
    Ik zou eventueel gebruik maken van een opruimdier die alle hoeken komt controleren of het in orde is.
    Pas als alles in orde is kunnen de kinderen gaan spelen op de speelplaats.
    In het begin zal dit waarschijnlijk veel tijd in beslag nemen, maar eens ze het kennen zal dit volgens mij veel beter lukken.


    11-01-2011 om 14:53 geschreven door Evelien Combes  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Over mijzelf
    Ik ben Evelien Combes
    Ik ben een vrouw en woon in Knokke-Heist (België) en mijn beroep is Studente, Bachelor in het onderwijs, kleuteronderwijs.
    Ik ben geboren op 06/10/1991 en ben nu dus 32 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Basketbal, boeken lezen en knutselen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Archief per week
  • 10/01-16/01 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs