Emilio's planten - Plantes d'Emilio - Emilio's pl
Inhoud blog
  • Happy New Year
  • Dorstenia
  • Tenerife
  • Nepenthes
  • Plantenruildagen
    Foto
    Startdatum van mijn 3-talige blok hier is 13 november 2006. Mijn bedoeling is jullie allemaal op de hoogte te houden van mijn plantenaanwinsten, zaaiingen, ruilen, beschikbaarheden, wensen enz... Ook fotos van mijn planten en bezochte verzamelingen zijn voorzien. Veel plezier en hou kontakt. Emilio
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Emilio Begine, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Botanist.
    Ik ben een man en woon in 3200 Aarschot (België) en mijn beroep is Reiskonsulent.
    Ik ben geboren op 23/09/1949 en ben nu dus 74 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Alles wat met botanika en reizen te maken heeft..
    Nog enkele fotoalbums: http://picasaweb.google.com/emilio.botaniste http://public.fotki.com/Botanist
    Planten te  ruil of te koop op mijn opendeurdag 15 augustus 2009. Of op afspraak.

    Clivia miniata var. citrina

    Foto
    Clivia miniata f. variegata
    Foto
    Ceropegia woodii f. variegata
    Foto
    Sansevieria hallii
    Foto
    Sansevieria stuckyi
    Foto
    Dorstenia foetida.
    Foto
    Mijn plantenparadijs. De meeste van de bijgevoegde fotos zijn in mijn verzameling getrokken. Bij de andere word vermeld waar ze getrokken zijn. Als je kan helpen info aan te vullen is je hulp welkom.
    Reakties op mijn blog zijn welkom, en alle voorstelen om planten te ruilen eveneens. Mon paradis botanique. La pluspart des photos sont de ma collection. Pour les autres les detais sont mentionnés. Toute aide positive pour ameliorer ce blog est la ienvenue. My plantworld. Most of the photos are from my collection. For the others details are given. Any positive help to complete this blog is welcome.
    01-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Happy New Year
    Klik op de afbeelding om de link te volgen The best New Year present I ever got.
    Het beste Nieuwjaarsgeschenk dat ik ooit ontving.
    Le plus beau cadeau de Nouvel An qui m'a été donné.

    01-01-2010, 23:22 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (11 Stemmen)
    12-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dorstenia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier een foto van mijn vrouwelijke Dorstenia lavrani. Ook een verzoek aan liefhebbers die een mannelijke Dorstenia lavrani zouden hebben om er een stek van te willen ruilen.


    12-12-2009, 02:34 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    28-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tenerife
    Eindelijk ben ik deze maand even terug naar een van mijn favoriete bestemmingen geweest. Diegenen die aarzelen om er naartoe te gaan kunnen best even van de fotos genieten onder Picasa via volgende link: http://picasaweb.google.com/emilio.botaniste en nu ook op het Seniorennet:    http://fotoalbum.seniorennet.be/botanist
    Kommentaar en vragen zijn altijd welkom. Volgende reis voorzien in het voorjaar en reisgezellen ook welkom.

    http://img152.imageshack.us/img152/9629/20081210051yx6.jpg

    28-12-2008, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (16 Stemmen)
    29-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nepenthes
    * Last winter I rescue 3 Nepenthesplants and they do it fine in my veranda, so I will try to became some others by trade. If you have some others than mine, fiel free to contact me.
    * L'hiver dernier j'ai récupérè 3 Nepenthes qui se portent à merveille dans ma veranda. J'ai donc décidé d'agrandir ma collection par échanges. Si vous pouvez m'y aider, libre à vous de me contacter.
    * Vorige winter heb ik drie Nepenthesplanten uit een afvalcontainer gered, en ze doen het schitterend in mijn veranda. Daarom wil ik mijn kleine verzameling door ruilen uitbreiden. Indien U mij daarbij wilt helpen graag even kontakt.

    - Nepenthes x ventrata

    Sample picture

    Other photos are in my Picasa-albums here: http://picasaweb.google.com/emilio.botaniste

    If you have observations about the names or others, please lett me know.



    29-08-2008, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    15-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plantenruildagen
    Ik heb beslist een nieuwe blog aan te maken speciaal voor dit onderwerp. Alle help en info is welkom hier: http://www.bloggen.be/botanist
    Bedoeling is hier een zo volledig mogelijke lijst weer te geven van alle plantenruildagen in België. Met nadruk op ruilen van zowel tuinplanten als succulenten, orchideeen enz. Alle hulp is hier welkom. Laat me zoveel mogelijke details geworden en ik pas de lijst aan.
    De deelneming moet wel kosteloos zijn om hier te worden toegevoegd.
    Op de meeste ruilbeurzen tracht ik ook aanwezig te zijn, dus als U met mij planten wil ruilen, laat iets weten.

    * Zondag 30 maart 2008

    38 e Brabantse Bijenmarkt en plantenruildag bij meubelen Verhaegen, Grote baan  te  Betekom.

    Vanaf 14 uur. Deelneming en inkom gratis.   Geen verkoop toegestaan. Het loonde de moeite niettegenstaande de regen. Ongeveer 50 deelnemers.


    * Zondag 6 april 2008
    Plantenruildag in het park van de Abdij van Heverlee vanaf 14 uur. Enkel ruilen of weggeven Verkoop verboden. Gezellige sfeer. Wij waren er verleden jaar voor de eerste keer bij en zijn dit dit jaar ook zeker van plan.
    Inlichtingen: Staf Kamers, 0486 65 33 68 of Jos Grootjans 016 25 11 30

    * Zaterdag 12 APRIL 2008  PLANTENRUILBEURS KOERSEL (Limburg) (ENKEL RUILEN) (http://users.pandora.be/volkstuinkoersel)
    De ruildag is voor iedereen toegankelijk. Er mag niets verkocht worden.
    Ze vindt plaats tussen 13.30u en 16 u in de Stedelijke feestzaal Cor, Pastorijstraat 42, 3582 Koersel

    * Zondag 13 april 2008 Plantenruildag van 'de Rank'
    Adres: Hoeilaartsesteenweg 56 te Maleizen-Overijse.
    Ingericht door KVLV-Maleizen. Met doorlopend tentoonstelling en verloting van bloemstukken.
    Tijden: 14-17 uur.
    Info: tel. 02/657 42 79.

    * Zondag 20 april 2008
    De Volkstuin richt op zondag 20 april,een plantenbeurs in te Zingem-Ouwegem.
    In de Griffel, Ouwegemsesteenweg te Ouwegem (9750 Zingem). Tuinliefhebbers stellen er hun zelfgekweekte planten (zowel bloemen als moestuinplantjes) te koop aan democratische prijzen.
    Open van 10h tot 17h, gratis ingang.
    Info: 09/3843883   e-mail: marc.lammens@pandora.be

    * Zaterdag 26 april 2008:  plantenruilbeurs te 8880 Rollegem-Kapelle
    ruilbeurs van bloemen, planten, kruiden...ook mensen die niets te ruilen hebben zijn welkom!
    Info: 0479933647    dezutjoh@hotmail.com

    * Zaterdag 26/04 en zondag 27/04/2008  Oud Heverlee

    Op zaterdag 26 april van 13.00 tot 18.00 u en zondag van 10.00 u tot 18.00 u organiseert De Radijs haar 14de plantenbeurs.
    OC Blanden, Bierbeekstraat 8/B, 3052 Oud-Heverlee (Blanden)

    * 4 MEI 2008  (zondag) 3de Tuin-Bloemen-Plantenbeurs…..    Wijk s’Herenwegveld Herent!    10-17HR
    -verkoop van; planten-bloemen-tuinmeubels-kruiden-houtwerk-bloemstukken-beelden- tuingerief- hobbystukken, enz……
    -verkoop door professionelen en Herentse liefhebbers !
    -gratis inkom, eet en-drankstanden, toilet, rusthoekjes, bewaar/afhaalstand, parking, bewegwijzering, mindervalide toegangkelijk, kindvriendelijke omgeving, speeltoestellen, groene omgeving……..
    Informatie en / of inschrijvingen    016.290977 - 0486.301305 – 0497.852011 - Tuinbeurs s’Herenwegveld 35 3020 Herent

    * 04/05/2008  Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de vriendenkring 'Cactussen en Vetplanten' organiseert Eduard Van Hoofstadt en grote ''Ruil- en verkoopbeurs' Deze gaat door in de grote zaal van het Ontmoetingscentrum 't Gasthuis' te Winegem
    info: http://users.online.be/cactusvetplant

    15-02-2008, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    09-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste nieuws 09/11/2007
    Kijk even naar een paar van mijn nieuwste fotoalbums op Picasa onder Google: http://picasaweb.google.com/emilio.botaniste
    Groeten
    Emilio

    09-11-2007, 01:16 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Open deur van mijn verzameling op woensdag 15 augustus 2007
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iedereen die van planten houd (vooral tropische) is van harte welkom. Kopen kan, maar ook ruilen. Geef daarom even een seintje voor je komst.
    Meer details vind U hier in mijn bericht van 08/12/2006. Als het weer meevalt zullen er ook een paar werken van Mara te zien zijn, alsook planten te koop zijn van een paar vrienden verzamelaars. Zie hier een van de laatste werken van Mara.
    Het was wat mij betreft een success. Zelfs 2 families uit Nederland over het gras gehad en 2 mensen met plantjes om te ruilen.


    10-08-2007, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    07-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooie planten verdienen mooie potten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hiermee is het begonnen. Jaren terug kreeg ik die bloempot van mijn meter omdat ze wist dat ik van planten hou.
    Sinds een drietal jaren bezoek ik rommelmarkten, en het is zo dat ik daar soms leuke en ongewone bloempotten tegenkom. Als de prijs mij bevalt koop ik die soms. Ik heb er nu ruimschoots een honderdtal, maar mijn voorkeuren zijn gerafineerder geworden. Graag zou ik er nog een paar uit deze reeks vinden.

    07-08-2007, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    23-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agave attenuata cv
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgens mij is er een nieuwe cv van Agave attenuata ontstaan. Wat is uw mening hierover ?

    23-07-2007, 18:21 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn Orchidëen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier alvast een foto van een van mijn lievelingsorchidëen: Oncydium 'Sharry Baby'

    02-03-2007, 18:46 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (14 Stemmen)
    25-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste nieuws.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is me gelukt een aantal fotos bij meerdere van mijn berichten te plaatsen, alsook nieuwe info. Aarzel dus niet even terug te blikken op de berichten die jullie intereseren en aarzel niet een reaktie achter te laten. Ik leer ook nog altijd bij.





    De bijgevoegde foto is er een van mijn Hoya densifolia

    25-02-2007, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (13 Stemmen)
    16-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzamelaar of echte liefhebber.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier ga ik er misschien enkele tegen de schenen stampen MAAR IK DRUK HIER ENKEL MIJN PERSOONLIJKE MENING UIT.
    Ik vind het namelijk heel spijtig, zoniet zeer negatief voor onze hobby (waarom staan we trouwens nergens bij de hobby's) dat er zogenaamde liefhebbers alleen maar de mooiste en vooral zeldzaamste planten kopen, alleen voor hun plezier (voor de ogen). T'is te zeggen, alleen voor het bezit van de plant zonder het idee te hebben er van te kweken voor vrienden etc...Ik denk hier aan o.a. planten die zelfsteriel zijn, dus minstens met 2 moeten zijn om er zaden van te oogsten. Je kan nu natuurlijk antwoorden dat met meristeemkultuur duizenden planten van eenzelfde plant kunnen bekomen worden.
    Volgens mij ligt juist hier een van de gevaren voor de toekomst, want indien je van deze planten van dezelfde kloon zaden oogst (indien dus zelffertiel) dan ga je dit specimen mettertijd uitputten. Graag hier reaktie op.
    Een van mijn belangrijkste positieve ervaringen in mijn hobby is het vermeerderen van bijzondere planten, hetzij door zaaien, stekken of enten.

    16-02-2007, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
    10-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plants I am looking for - Plantes recherchées - Gezochte planten.
    Here some plants I am lookin for by trade (seeds also welcome).
    Voici la liste de plantes que je recherche (grazines également les bienvenues.
    Hier nogmaals enkele planten die ik graag zou bekomen door ruilen, of er zaden van vinden.
    * Dracaena cinnabari
    * Euphorbia  globosa  (enkel zaden)
    * Euphorbia gymnocalycioides  (enkel zaailingen of zaden)
    * Euphorbia opuntioides (zaden of zaailingen)

    Hoya archiboldiana

    Hoya arnottiana

    Hoya balaensis

    Hoya bella f. alba

    Hoya bicolor

    Hoya bordenii

    Hoya caudata

    Hoya ciliata

    Hoya coriacea

    Hoya curtisii                                                      different clones

    Hoya diptera

    Hoya erythrostemma

    Hoya fraterna

    Hoya fungii

    Hoya globulosa

    Hoya hasseltii

    Hoya hypolasia

    Hoya incrassata

    Hoya incurvula

    Hoya kanyakumariana

    Hoya kenejiana

    Hoya kentiana

    Hoya longifolia

    Hoya macrophylla f. variegata                           in priority

    Hoya mindorensis

    Hoya nummelaroides

    Hoya obscura

    Hoya odorata

    Hoya oischnopus

    Hoya pusilla

    Hoya serpens                                                    different clones

    Hoya solaniflora

    Hoya teretifolia

    Hoya thomsonii

    Hoya tomataensis

    Hoya waymaniae
    Hoya sp Tanna


    Les noms soulignés sont prioritaires - onderstreepte namen hebben mijn voorkeur.

    10-02-2007, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (16 Stemmen)
    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom en hoe snoei ik mijn Hoyas.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Waarom
    Eerst even vermelden dat de meeste Hoyas klimmende planten zijn. Het zijn epyphieten die in Azië in de bomen langs de stronken en takken opklimmen.
    Ik snoei mijn Hoyas om stekmateriaal te hebben of wanneer ze te overwoekerend zijn. Dit laatste kan vrij vlug gebeuren wanneer je bv een carnosa of een pubicalyxtype in volle grond hebt staan.
    Er word meestal geschreven dat men de oude bloeiwijzen moet laten staan omdat ze meerdere jaren achter elkaar weer nieuwe bloemen zullen geven. Dat is korrekt, maar een gezonde bloeizijke plant zal ook steeds nieuwe bloeiwijzen vormen op de nieuwe takken. Dus geen zorgen.
    Er zijn hier ook enkele uitzonderingen zoals de bella, waarvan de bloeiwijzen eveneens verdrogen na de bloei (deze is wel een hangende plant).
    Over het hoe verwijs ik de lezers hier naar mijn info over vegetatieve vermeerdering in de rechtse kolom..

    Hoe

    Snoei ze gewoon zoals je ze wilt laten groeien, en liefst zoals uw rozelaars, dwz laat vooral de nieuwgroei van het vorige jaar staan voorzover ze niet te talrijk zijn.

    28-01-2007, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (15 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangeprezen websites met uitleg.
    Hier zal ik een paar van mijn lievelingswebsites vermelden met uitleg. Laat het vooral niet uit kommentaar te geven etc.... indien konstruktief. Hier zijn alle echte liefhebbers welkom.

    *  http://www.tuinadvies.be           De beste tuin en plantenwebsite in België en .....
    http://www.swedishhoyasociety.com    Website van de Zweedse Hoyavereniging.
    http://www.swedishhoyasociety.com/eng/images/Emilio_eng.pdf   link naar de Engelstalige versie van het artikel betreffende mijn 2 cv's 'Mathilde' en 'Chouke'.
    http://www.euphorbia.eu   Website van Jaap Keijzer and Rikus van Veldhuisen over hun en andere Euphorbias.
    * http://ex4roses.googlepages.com/home   Website van Dirk Everaerd over succulenten en voornamelijk cactussen.
    * http://www.xs4all.nl/~kwanten/nedindex.htm   Website van Cor Kwant uit Nederland over zowat alles wat de Ginkgo biloba betreft. Uitstekend werk.
    * http://tuintintelingen.web-log.nl   Blog over tuinplanten met prachtige fotos. Net ontdekt.
    * http://www.tuinenzo.nl               Website over tuinplanten van Annis uit Nederland. Zelfde persoon als vorige blog.
    * http://fynwerk.info/index.html     Website van een vriend over vooral Helleborus.
    * http://www.bloggen.be/rommelmarkten  Website over rommelmarkten.
    * http://www.bloggen.be/mijeanneken  Om even te kunnen lachen.

    28-01-2007, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    16-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Canarische Eilanden 17/12/2006 - 14/01/2007.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is de bedoeling hier enkele indrukken van deze reis achter te laten.
    Tenerife van 17 tot 19 december prachtig weer. Heb een scheut van een Agave attenuata gevonden met groene maar gestreepte bladeren.
    19 december overtocht naar La Gomera goed verlopen. Botanische tuin bezocht op 21 december maar valt erg tegen.
    Nu 2 januari zijn we even in Playa Arena. Met Herman en familie hebben we weer afspraak op vrijdag 12 januari.
    Bij hem heb ik tussen Agave-zaailingen een leuke plant gevonden met gestreepte bladeren. We will see.
    De tijd is de laatste dagen gaan vliegen. Nog enkele leuke zaken op het agenda maar problemen met de komputer.
    23 januari 2007 We zijn al meenr dan een week terug thuis, en het heeft verleden nacht weer eens gevroren.

    16-12-2006, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (14 Stemmen)
    08-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opendeurdag op 15 augustus 2007.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Open deur op 15 augustus 2007 van 10 tot 19 uur ter gelegenheid van St Rochus in Aarschot.
    tel 0475 494698
    emilio.begine@telenet.be

    Speciaal voor liefhebbers van: Hoya (waaronder 2 eigen kruisingen, cv 'Mathilde' en cv 'Chouke'), Sansevieria (ook de S. hallii of 'Baseball Bat'), Aloe, Haworthia, Euphorbia, Dorstenia, bonte planten , tuinplanten waaronder een bonte Iris en Convallaria majalis var. rosea (oftewel rose meiklokjes), Bamboe, Stokrozen, Palmbomen, Bananeplanten etc....
    Dit jaar heb ik ook zaailingen van Araucaria araucana en Ginkgo biloba, 3 soorten wilde viooltjes, 4 soorten Clivia enz...

    Ik hou van ruilen, dus als je ook graag ruilt, graag eens een seintje een of twee weken voor je komst.

    Ik zoek vooral bonte Haworthias, Sansevierias en Aloes, maar nog veel meer.   Kijk hier even in mijn blog voor een lijst van gezochte plantes.

    Nog wat info die ik kwijt wil:
    - Ik heb het altijd (en wie niet) leuk gevonden om wat stekjes van anderen te krijgen ter gelegenheid van een bezoek aan hun verzameling. Daarom heb ik de gewoonte genomen om altijd een paar van mijn speciale planten in mijn wagen mee te nemen om te kunnen ruilen.
    Volgens mijn mening is de echte liefhebber trouwens iemand die zaait, stekt, kortom zelf kweekt om te kunnen ruilen en anderen te laten genieten van zijn speciale planten.
    Tot dan
    Emilio

    08-12-2006, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    30-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clivia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor liefhebbers van Clivia is hier hier wat kleur te vinden:  http://public.fotki.com/Botanist/ onder "Plants to trade or for sale"

    30-11-2006, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (24 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bladstekken van Hoya's.
    Bladstekken van Hoya's zijn vrij gemakkelijk te maken, zij het laten wortelen van bladeren. Ik was hiervan wel zeer verwonderd, maar had het gezien en probeerde het ook. En ja het lukt, maar !! Wortelen is iets, nieuwe plantjes krijgen is iets anders. Het is dus niet te gebruiken om gemakkelijk een plant te vermenigvuldigen. Stekken met minstens een bladpaar zijn wenselijk.
    Hier zijn enkele fotos te vinden: http://public.fotki.com/Botanist/ onder Hoya.

    30-11-2006, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bowiea kilimandscharica
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze Bowiea geeft een group van kleine knollen die gedeeltelijk in de grond trekken. Hij bloeit na 2 jaar reeds en geeft een massa bloemen die zelffertiel blijken te zijn en dus een massa zaden geven. bloemen zijn klein en groen van kleur zoals de B. volubilis.
    Fotos zij hier terug te vinden onder "Succulents" : http://public.fotki.com/Botanist/

    29-11-2006, 00:00 Geschreven door Botanist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 28/12-03/01 2016
  • 07/12-13/12 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 05/11-11/11 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Vegetatieve vermeerdering:
    Om Hoyas vegetatief te vermeerderen is het aangeraden stekken te nemen van 2 tot 4 bladparen (1 bladpaar is echter al voldoende indien de moederplant niet groot is) die even boven een bladpaar van de moederplant verwijderd word. De Hoyas vormen immers wortels op de stengels (waarmee ze zich op de boomstronken en takken vasthechten). Het is wel best volgroeide stengels te gebruiken, dus de oudere gedeelten van de plant. Bladstekken lukken ook, maar hou rekening met hetvolgende:
    - ze lukken zeker niet allemaal.
    - slechts een klein percentage (minder dan 10 %) zal uiteindelijk een nieuwe plant geven.
    Hier een voorbeeld:
    Hoya cv 'Chouke':  6 op 13 bladstekken genomen in december 2005 waren geworteld begin juni 2006. Geen enkele vorm totnogtoe een plant.
    Hoya cv 'Mathilde': 8 op 15 bladstekken genomen in  november 2005 waren geworteld begin april 2006. Een geegt een scheut begin april die begin juni 2006 al 12 cm lang is met enkele bladeren. Een van de andere bladstekken is ondertussen gerot.

     

    Startpagina !

    Momenteel kan ik volgende zaden ruilen of verkopen:
    - Araucaria araucana
    - Dorstenia foetida
    - Dracaena draco
    - Ginkgo biloba

    Planten voor ruil of te koop
    Cactussen:
    - Gymnocalycium denudatum
              geënte planten:
    - Lophocereus schotii f. monstruosa

    Succulenten:
    - Bowiea volubilis
    - Dorstenia foetida
    - Euphorbia obesa
    - Hoya cv 'Chouke'
    - Hoya cv 'Mathilde'
    - Hoya cv 'Minibelle'
    - Hoya retusa
    - Sansevieria hallii
    - Sansevieria robusta
    - Senecio macroglosus
    - Senecio macroglosus f. variegata
    - Senecio macroglosus f. mediopicta aurea
              geënte planten:

    Tropische planten:
    - Clivia miniata
    - Clivia miniata var. citrina
    - Clivia miniata f. variegata

    Tuinplanten:
    - Convallaria majalis var. rosea

    Zaailingen
    Cactussen:
    - Lophophora williamsii
    Succulenten:
    - Dorstenia foetida
    Tropische planten:

    - Clivia miniata
    - Clivia miniata v. citrina

    Tuinplanten:
    - Ginkgo biloba (zaailingen)



    Laatste commentaren

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • blogtips
  • Site van Jaap Keijzer and Rikus van Veldhuisen over Euphorbias
  • web-site van Dirk Everaerd over succulenten en voornamelijk cactussen
  • Den Houwaart: wijngaard in de streek.
  • Website van Cor Kwant uit Nederland over Ginkgo biloba
  • Tuintintelingen
  • Vrije mening over wat je dwarszit
  • Echte fans van Princess Mathilde
  • UPDATE Computerclub

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs